1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi valtion osuudesta
terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen kustannuksista
ja Kansaneläkelaitoksesta annetun lain muuttamisesta
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tätä valtakunnallista
tietojärjestelmäpalvelua ja sähköisiä reseptejä on
kovasti julkisuudessakin arvosteltu, niin tämä on
juuri se tie, mitä pitkin meidän pitää edetä,
ja näin myöskin tietysti sosiaali- ja terveysvaliokuntakin
on todennut. Ei ole helppoa laittaa erilaisia järjestelmiä yhteen
ja hoitaa niin, että tietoturva toteutuu vain niille henkilöille,
joille kyseiset tiedot kuuluvat.
Mutta se, minkä takia pyysin puheenvuoron, on asia,
josta tulee aina huolehtia, kun tehdään näitä sähköisiä järjestelmiä,
se sama asia, joka ei toteutunut esimerkiksi VR:llä, kun
tämä mummo, jolla ei ollut älypuhelinta,
heitettiin junasta pihalle. Meidän täytyy hoitaa
asiat jatkossakin niin, että emme ole kädettömiä,
jos tietotekniset järjestelmät eivät
toimikaan, ja täytyy huolehtia siitä, että sitä sadan
megan laajakaistahanketta viedään vahvasti eteenpäin
joka puolella Suomea.
Tosiasia on nyt se, että jos esimerkiksi näitä sähköisiä tietojärjestelmiä ajateltaisiin
aivan asiakkaille asti niin, että ihmiset jopa voisivat
lääkärin palveluita hoitaa tätä kautta
tai saada omia tietojaan, tälläkin hetkellä jatkuvasti
yhä uusia ja uusia Suomen kansalaisia jää kokonaan
tietojärjestelmien ulkopuolelle, kun heillä ei
ole laajakaistayhteyttä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Asian johdosta mahdollistetaan lyhyt debatti. Pyydän
niitä edustajia, jotka haluavat ottaa debattikeskusteluun osaa,
nousemaan ylös ja painamaan V-painiketta. — Edustaja
Virtanen.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Siis minä Virtanen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vastauspuheenvuoro, 1 minuutti, Pertti.
Kiitoksia! — Olen edellisen puhujan kanssa samoilla
linjoilla ja pyydän tosiaan anteeksi, että en
huomannut, että perustuslakiasiat ajavat ohi jopa meille
tiedotetuista asioista.
Tosiaan näissä asioissa pitäisi ennen
kaikkea Elisa panna kuriin. Kun puhuttiin sadasta megasta, niin
Elisa pyytää yhdestä megastaan 22 euroa ja
vähän päälle ja ottaa vanhat
langat pois myös Tampereen lähiseudulla kaikilta
pientaloalueilta. Eli Elisalla ei ole mitään kilpailua.
Meillä on Suomessa kilpailulainsäädäntö,
näin tätä hommaa ei hoideta. Tämä idea
on hyvä, mutta niin kuin äsken aloitin, meillä tulevaisuusvaliokunnassa
tärkeimmäksi on koettu valtion kannalta se, joka
auttaisi kaikkeen, että yhteensovitettaisiin kaikki tietokoneyhteydet
keskenään, niin että me saisimme kansankin
mukaan muissakin palveluissa näihin asioihin.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä on todellakin hyvä uudistus
siinä suhteessa, että aikaisempi sopimusmenettely
on aiheuttanut runsaasti hallinnollista työtä.
Byrokratian vähentäminenhän tässä on
oleellista. Mutta samanaikaisesti korostaisin kyllä sitä,
että nyt olisi järkevää tehdä looginen
tietojärjestelmä, kun on puhuttu jo monta vuotta,
että se maksaa noin 600—700 miljoonaa euroa vuodessa,
kun meillä on tuhansia tietojärjestelmiä tässä maassa,
ja se varmasti lähtee tämän tietokannan
kautta. Eli kun on yhtenäinen tietokanta, johonka eri yritykset
ja eri toimijat voivat tuoda niitä käyttöjärjestelmiä,
jotka auttavat sitten taas esimerkiksi lääkäreitä tai
hoitajia saamaan sen tiedon mahdollisimman helposti, niin kilpailu
tulisi siihen, mutta tämä tietokanta olisi järkevä,
yhtenäinen ja siinä olisi mahdollisuus niitä sovellutuksia
käyttää. Nyt olisi tilaisuus todellakin
muuttaa tämä systeemi sellaiseksi, joka on looginen,
järkevä ja käyttäjäystävällinen.
Sanni Grahn-Laasonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä nimenomaisella esityksellä pyritään
siihen, että Kelaan perustetaan uusi rahasto, joka lisää rahoituksen läpinäkyvyyttä
ja
on muutenkin hallinnollisesti kaikin tavoin looginen. Ja mitä tulee
näihin sähköisiin lääkemääräyksiin
ja terveydenhuollon valtakunnallisiin tietopalveluihin, niin omasta mielestäni
on hiukan noloa, että elämme tämmöistä 2010-luvun
tietoyhteiskunta-Suomea mutta sähköisyys terveydenhuollossa
on edelleen aika lapsenkengissä, joten toivoisin semmoisia
reippaita harppauksia eteenpäin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten palataan puhujalistaan.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen
tiedonhallinta on kansalaisten kannalta tärkeä asia. Se
mahdollistaa aikaisempien tietojen käyttämisen
hoitotilanteissa ja siten myös poistaa turhia tutkimuksia
ja hoitokäyntejä, toisin sanoen purkaa päällekkäisiä toimintoja.
Samalla se helpottaa prosessien hahmottamista eri organisaatioiden
välillä. Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on tärkeä osa hallitusohjelman
toteuttamista. Hallitusohjelmassa linjataan, että sosiaali-
ja terveydenhuollon sähköisen tiedonhallinnan
rakentamista jatketaan, jotta asiakastieto saadaan tarvittaessa
sujuvasti käyttöön.
Arvoisa puhemies! Tänään esillä oleva
hallituksen esitys liittyy talousarvioon, ja sen vaikutukset ovat
lähinnä hallinnollisia ja organisatorisia. Mielestäni
perustettava palvelurahasto selkeyttää kantapalvelujen
kustannusten ja rahoituksen järjestämistä Kansaneläkelaitoksessa.
Samalla käyttäjämaksujen määräytyminen
selkeytyy. Sosiaali- ja terveysvaliokunta tuo mietinnössään
esiin tietojärjestelmän kustannusten korvaamiseen
liittyvän raskaan hallinnollisen työn sopimusmenettelyn
yhteydessä. Tämä on todellinen ongelma,
joka on syytä ottaa huomioon lain valmistelussa.
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden
kehittämistä tulee jatkaa määrätietoisesti
hallitusohjelman mukaan. Huomiota tulee kiinnittää erityisesti
järjestelmän kattavuuteen ja potilasturvallisuuteen.
Kehittämisen keskiössä tulee olla potilas,
tässä asiassa olen ihan samaa mieltä edustaja Kalmarin
kanssa, ja kehittämistyön tulee tavoitella mahdollisimman
eheää hoitoprosessia ja perustua siihen.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Olemme säätämässä lakia
valtion osuudesta terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen
kustannuksista. Koska tämä laki liittyy ensi vuoden
talousarvion käsittelyyn, on hyvä palauttaa mieleen
muutamia huomioita valtion tietojärjestelmähankinnoista
terveydenhuollon ja myös muiden sektoreiden alueilla.
Syyskuussa meillä oli keskustelussa Valtiontalouden
tarkastusviraston kertomus, joka herätti laajaa huomiota
erityisesti juuri tietojärjestelmähankintojen
osalta. Tuloksellisuustarkastaja kommentoi valtion ict-hankintoja
julkisesti Turun Sanomille antamassaan haastattelussa näin: "Julkisella
puolella kaikki isot tietojärjestelmähankkeet
ovat päätyneet viime aikoina kaaokseen käyttöönottovaiheessa.
Se ei ole tilaajan vika, se on järjestelmätoimittajien
ammattitaidottomuutta." Ja näitä valitettavia
esimerkkejä epäonnistuneista tietojärjestelmähankinnoista
löytyy vaikka kuinka paljon. Yhtenä symbolisesti merkittävänä voidaan
pitää sähköisen äänestyksen
kokeilua, joka johti vaalien uusimiseen kolmessa Uudenmaan kunnassa
viime kuntavaalien yhteydessä. Suomen virtuaaliyliopistohanketta rahoitettiin
vuosittain useilla miljoonilla euroilla melkein kymmenen vuotta
ilman juuri mitään konkreettisia ja pysyviä tuloksia.
Sähköistä reseptiä on yritetty
saada aikaan 1980-luvulta lähtien. Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen 275 000
euroa maksaneet kotisivut olivat käytössä noin
vuoden — ja esimerkkejä valitettavasti riittäisi.
Etenkin suurimmissa tietojärjestelmähankkeissa
samat vakiotoimittajat pyörivät mukana kerta toisensa
jälkeen, ja jälki on sen mukaista. Kohtuuden nimissä täytyy
kuitenkin todeta, että ei varmasti voida laittaa kaikkia
epäonnistumisia pelkästään osaamattomien
järjestelmätoimittajien syyksi. Toisaalta olisi
myös väärin syyttää vain
valtio-osapuolta huonosta hankintaosaamisesta. Karu tosiasia on,
että tämä koko prosessi on Suomessa pielessä,
ja siihen täytyy vielä voimakkaammin puuttua.
Rahanmenolla näihin järjestelmiin ei ole rajoja
eikä kattoa, jos hankintaprosessia ei saada toimimaan kunnolla.
Eduskunnassa tulee ajoittain voimattomuuden tunne, kun näemme
näitä hankintaepäonnistumisia. Saamme
niitä kommentoidakin, mutta loppujen lopuksi pääsemme
vain säätämään lakeja
aiheutuvien kustannusten maksamisen tavoista. Tähän
on tultava muutos.
Arvoisa puhemies! Informaatioteknologian hyödyntäminen
on parhaita työkaluja palveluiden parantamisessa ja valtion
sekä kuntien toiminnan kehittämisessä.
Ict on hyvä renki mutta huono isäntä.
Jatkossa isännän täytyy entistä voimakkaammin
ottaa oma roolinsa ja laittaa renki tekemään rengin
työt.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon ict-hankeet ovat mielenkiintoinen
hanke. Niistä voi puhua kuin kuusta ja hanhenmaksasta eli
lähes mistä tahansa. Edustaja Pertti Virtanen
osoitti tämän omalla puheenvuorollaan. Tässä asiassa
Soneralla ei ole yhtään mitään
tekemistä. (Pertti Virtanen: Elisasta mä puhuin!) — Anteeksi,
Elisallakaan, ei Soneralla eikä Elisalla, mutta sen sijaan
aika monella muulla laite- ja ohjelmistotoimittajalla on.
Me, jotka olemme pisimpään istuneet sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, olemme saaneet ilon ja kunnian osallistua
tähän lainsäädäntöön
vuonna 2007. Säädimme lain sekä tästä Kanta-hankkeesta,
joka siis on potilasarkisto — se ei ole potilastietojärjestelmä — että sähköisestä
reseptistä.
Säädimme ne molemmat tulemaan voimaan vuosi sitten
keväällä. Kumpikaan ei tullut voimaan
silloin. Nyt olemme säätäneet niille
lisäaikaa vuoteen 2014, ja on tietysti syytä toivoa,
että näin myöskin tapahtuu.
Mutta yhtenäisen, tietoja toistensa välillä sujuvasti
siirtävän tietokantaohjelmiston, jolla potilaitten
hoitoa voitaisiin parhaalla mahdollisella tavalla tukea, aikaansaaminen
on ongelmallista, ja siihen on ihan konkreettinen syy. 1970—1980-lukujen
vaihteessa, jolloin tietokoneet alkoivat sairaaloihinkin ja terveyskeskuksiin
ilmaantua, maahan syntyi 3—4 ohjelmistotoimittajaa, joista kukin
markkinoinnin keinoja kohtuullisesti hyväksikäyttäen
onnistui myymään omat ohjelmistonsa eri kunnallisille
organisaatioille, jotka terveydenhuoltoa järjestävät
ja tuottavat. Sen seurauksena meillä on kolme vallitsevaa
ohjelmistoa, jotka eivät seurustele keskenään.
Miksi ne eivät seurustele? Siksi, että kukaan
ei luovu vapaaehtoisesti kultakaivoksestaan. Jokainen näistä ohjelmistoista
on osoittautunut toimittajilleen kultakaivokseksi, koska paitsi
itse ohjelman hinta, joka niistä aikanaan on maksettu,
on vain pieni osa tästä, mutta sen sijaan ylläpitokustannukset,
ylläpitomaksut, ja päivitykset ovat ne, joilla ohjelmistotalot
elävät. Ja on tietenkin selvää,
että jos tämä lähdekoodi olisi
vapaasti käytettävissä, niin saattaisi
jopa käydä niin, että ohjelmistot
alkaisivat seurustella keskenään ja syntyisi yksi ohjelmisto,
joka toimisi kaikilla toimijoilla, jolloin myöskin varmasti
yhteinen etu etenisi. Mutta kun kysymys on rahasta, niin tähän
ei tietenkään ole päästy.
Olen sanonut sen täällä aiemminkin
ja sanon sen edelleenkin, että ainoa tapa hoitaa tämä asia on
tehdä kokonaan uusi ohjelmisto. Se edellyttää todennäköisesti
täällä säädettävää lakia,
joka säädetään perustuslain
säätämisjärjestyksessä, koska
kysymys on omaisuudenkin tai ainakin tulonhankinnan tai voittojen
hankinnan perustuslaillisesta suojasta. Siinä mielessä tulkitsen
nyt, en niinkään vapaasti vaan omasta mielestäni
perustellusti, hallitusohjelman yhtä lausetta, jossa sanotaan,
että terveydenhuollon tietojärjestelmät saatetaan
yhteensopiviksi ja mahdollistetaan tiedonsiirto niiden välillä.
Tämä lause hallitusohjelmassa minun mielestäni
tarkoittaa sitä, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
sellaisen lainsäädännön aikaansaamiseksi,
joka mahdollistaa avoimen lähdekoodin tulon terveydenhuollon
tietojärjestelmiin niin, että onnistumme saamaan
aikaiseksi yhden toimivan terveydenhuollon tietojärjestelmän,
joka toimii kaikissa Suomen terveydenhuollon julkisissa laitoksissa
tuottajilla ja tilaajilla, ja tällä tavalla parannamme
myöskin kaikkien yksittäisten potilaitten ja ennen kaikkea
terveydenhuollon työntekijöitten tilannetta. Heiltähän
nykyisin menee potilaitten hoitoon tarkoitetusta ajasta 30—40
prosenttia toimimattoman tietotekniikan kanssa kamppaillessa.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä edustaja Virtasen
puheenvuorosta on hyvä jatkaa. On aivan varmaa, että toimiva
tietotekniikka parantaa terveydenhuollon prosessien tehokkuutta,
ennen kaikkea varmaan parantaa myös terveydenhuollon henkilökunnan työmotivaatiota,
kun ei joudu taistelemaan takkuilevien järjestelmien kanssa,
ja ennen kaikkea toimiva tietotekniikka parantaa potilasturvallisuutta.
Kuten jo aiemmat puhujat ovat maininneet, suomalainen terveydenhuollon
it-ympäristö on syntynyt monesti paikallisesti
ja hyvinkin tuottajavetoisesti. Sen tuloksena meillä on
noin 15 laajemmassa käytössä olevaa potilastietojärjestelmää.
Määrä on tosiasiallisesti paljon suurempi, kun
huomioidaan, että niistä on runsaasti eri-ikäisiä ja
erilaisiin paikallisiin tarpeisiin räätälöityjä versioita.
Muistaakseni viime vuonna, kun keskusteltiin Valtiontalouden tarkastusviraston raportista,
johon edustaja Auttokin täällä viittasi, mainittiin
sellainen lukumäärä kuin yli 4 000
erilaista terveydenhuollon tietojärjestelmää.
On aivan luonnollista, että sairauskertomusohjelmistojen
käytettävyyteen ja notkeuteen vaikuttavat merkittävästi
myös niihin integroidut muut ohjelmistot, samoin niiden
liittäminen Kanta-päätearkiston ohjelmiin,
eli tässä tullaan siihen, mihin edustaja Erkki
Virtanen viittasi, että ne järjestelmät
eivät aina ole yhteensopivia ja tuskastuttavan hitaita.
Myös paljon puhutaan siitä, että ohjelmistot ovat
kalliita ja monimutkaisia. Siinä on myös syytä nostaa
se esille, että meillä ei ole ollut merkittävää akateemista
panosta käytettävyyden, prosessivaikutusten ja
muun muassa työtapojen muutospotentiaalin alalla. Suomen
Lääkäriliitto peräänkuuluttaakin,
että yliopistollisia oppituoleja tulisi perustaa nopeasti
alan koulutusta ja tutkimusta varten. Tästä voisi
vetää analogiaa opetuspuolelle, nimittäin
Turun yliopistossa on opetusteknologian oppituoli, ja siellä tutkitaan
hyvinkin paljon sitä, miten teknologiaa pystytään käyttämään
oppimisprosesseissa.
Mutta tämä ohjelmistojen käytettävyys
on todellinen murheenkryyni, ja Suomen Lääkäriliittohan
on teettänyt tutkimuksen, jossa on selvitetty lääkäreiden
kokemuksia sairaaloiden ja terveyskeskusten tietojärjestelmien
ongelmista ja hyvin toimivista ominaisuuksista. Tutkittiin vajaat
4 000 lääkäriä, ja
tulokset olivat sellaisia, että kaikissa käytössä olevissa
potilastietojärjestelmissä todettiin olevan puutteita
ja kehittämisen varaa. Sairaaloissa ongelmia esiintyi enemmän
kuin terveyskeskuksissa. Lääkäreillä oli
kokemuksia koko järjestelmän kaatumisesta, käyttökatkoksista,
toimintojen hitaudesta ja tietojen katoamisesta. Useissa järjestelmissä kritiikkiä
herättivät
yhteenvetonäkymän puuttuminen ja lääkitystietojen
esitystavan epäselvyydet. Potilasta koskevia tietoja oli
vaikea saada toisen rekisterinpitäjän organisaatiosta
sähköisestä lähetepalautejärjestelmästä ja
aluetietojärjestelmästä huolimatta. Järjestelmät
eivät myöskään tukeneet lääkärien
ja hoitohenkilökunnan yhteistyötä.
Tästä voidaan hyvin päätellä,
että nykyisin käytössä olevat
potilastietojärjestelmät eivät tue hoitohenkilökunnan
työtä tavoitellulla tavalla, vaan niiden toimivuuteen
ja käytettävyyteen liittyvät puutteet
saattavat aiheuttaa jopa riskitilanteita potilaiden hoidossa. Potilasturvallisuuteen
liittyviä ongelmia
ilmeni huolestuttavan paljon. Käyttäjien kokemuksista
kootun tutkimustiedon toivotaan johtavan potilastyötä entistä paremmin palvelevien
tietojärjestelmien kehittämiseen.
Edustaja Autto viittasi Valtiontalouden tarkastusviraston asiantuntijan
lausuntoon, jossa hän viittasi, että tilaaja vie
tässä. Tässä taitaa olla se vanha
suomalainen totuus, että sitä saa, mitä tilaa,
mutta tietojärjestelmien kohdalla muutettuna niin, että sitä saa,
mitä osaa tilata.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitukselta tuli ihan hyviäkin
toivomuksia tosiasioitten, voisiko sanoa, tietämättömyyden
tai vähättelyn, lomassa. Mutta aivan kuin edustaja
Jaskari totesi äsken, pitkäaikainen tulevaisuusvaliokunnan
jäsen, ja itse totesin, tulevaisuusvaliokunta on vuosikausia
kiinnittänyt huomiota siihen, että meillä ei
ole yhteensovitettavuutta eikä yhteistä tietokantaa
eikä mitään näistä,
joista edustaja Virolainen hyvin toiveikkaasti esitti, että tämä laki
nyt takaa, että ne asiat hoidetaan, että ne tulevat
kuntoon. Mutta minä en nyt näe missään
tällaisia todisteita ja virkamiestasolla tästä ollaan
edelleen kovasti huolissaan. Itse muotoilin tämän
lauseen niin, että meidän pitäisi, arvoisa
puhemies, tässä yhteensovitettavuudessa tehdä tällä lailla:
on yhdistettävä tietokoneisto ja tietokantainfrastruktuuri
Suomessa, tietokoneisto ja tietokantainfrastruktuuri.
Vielä sen verran sekä yleisölle että kollegoille siitä,
mikä se infrastruktuuri on, kun siitä on puhuttu
kohta toistakymmentä vuotta ja selvästi näkee,
että se koskee jotenkin yleensä aina sitä kaupungin-
tai jonkun karttaa, niin se tarkoittaa sisäistä välitystoimintaa,
sitä, miten välitys tapahtuu sen kyseisen asian
sisällä. Intra, infra, se siellä mukavasti
lomittuu. Tämä on Suomessa tässä asiassakin,
joka on hyvä ehdotus kaikkeen ja muuta, se vakavin asia,
mihin tämä saattaa kaatua.
Se sitten, että kun mennään tähän
edustaja Erkki Virtasen viisauteen, että ei siellä ole
Soneraa missään, kuvastaa juuri sitä,
mitä edellinen liikenneministeri ja nykyinenkin, ja nyt
taitaa jo viestintäministerikin, näissä asioissa
tuottavat meille ja yleisölle, eli tietämättömyyttä.
Eli kun puhutaan Sonerasta tämmöisessä asiassa
kuin Elisa, josta edellinen viestintä- ja liikenneministeri
puhui, että kun maakunnissa, voi, voi, eläkeläiset
ja ikäihmiset jäävät sinne loukkuun
tai jotain, niin tänä päivänä,
arvoisa puhemies, kaupungeissa, hyvin tuntemallani Tampereella,
erilaisissa kaupunginosissa ja sitten siinä ympärillä Pirkkalassa,
Lempäälässä, jotka ovat vieressä, Elisa
tuo näitä superkuitujohtojaan, ja samalla kun
se pakkomyy ihmisille, eläkeläisille, leskille,
kaikille, näitä, että ottakaa nyt, niin
saatte tonnilla, mutta jollette heti ota, niin maksaa kaksi tonnia,
ja tulee kauheat nopeudet. Sitten on mainittu, että 1 mega
maksaa meilläpäin 22,40, 22 euroa 1 mega, ja mainostetaan
aina tällä sadalla megalla, joka tässä äsken
oli kauniisti edustaja Virolaisen puheissa. Eli mitä, 50
euroako, se sitten maksaa?
Sitten Elisa, joka siis on ainoa, joka saa vetää näitä johtoja — paikassa,
jossa aina peräänkuulutetaan kilpailua ja muuta,
Elisa vetää myös sinne apteekkeihin,
edustaja Virtanen, näitä johtoja ja hinnoittelee
nämä kuukausimaksut, niin kaikki kuukausimaksut,
kaikki muut vastaavat videotarjoukset, joita joku kälynen
Edelman mainostaa niin kuin suurena juttuna, jotka eivät
sitten toimi missään edes, niin ne kaikki tulevat
aina niitten päälle. Eli on tässä yksi
erittäin hyvä tässä itse laissa,
arvoisa puhemies, täällä lukee kauniisti: "Käyttömaksuja
ei kerätä terveydenhuollon asiakkailta." Hyvä vasemmisto,
tässä on asiaa. "Valtion rahoitusta tarvitaan
kuitenkin edelleen palvelujen päivittäisestä ympärivuorokautisesta ylläpidosta
ja asiakaspalvelusta aiheutuvien peruskustannusten kattamiseen."
Eli valtio on tässä mukana tämän
lauseen mukaan, kun sen lukee, niin kauan kunnes tämä valtion
tietokone- ja tietokantainfrastruktuuri saadaan toimimaan tällä edustaja
Virolaisen unelmoimalla tavalla, eikä siis sillä tavalla,
mitä nyt on kaikki todistus näistä asioista,
että mitkään sähköiset
reseptit eivätkä muut vastaavat oikein toimi tässä maassa.
Ja sitten kun tulevat kaikki nämä hitaudet ja
Elisan onnettomuus, Elisan, edustaja Virtanen.
Eli vielä kerran: Lakiehdotus on erittäin
asiallinen ja hyvä, ja tässä tosiaan
on se tavoite, kun tulevaisuusvaliokunnassa tätä on
pohdittu, että mennään siihen, että ihmiset
omissa tietokoneissaan sitten, kun ne yhteydet oikein toimisivat
ja meillä olisi tosiaan tämä unelma toteutunut,
kotona voisivat sitten näitä reseptejäkin
käsitellä, kun on kaikki tietokannat. No, tämä on
aivan totta tässä, kun viedään
tätä pitemmälle, niin tämä on
ihan hyvä juttu. Mutta tosiaan se, mikä tässä on
surkeinta, on suomalainen mätä vanha valtiokoneisto,
tämä systeemi, tämä eduskuntalaitos
ja virkamiesten kykenemättömyys hoitaa näitä asioita
kansalaisia palvelevaan tilaan.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Esitys on hyvä askel kohti yhtenäisempiä terveydenhuollon
tietojärjestelmiä. Toivon todella, että tämä siivittää kehitystä saada
arvokasta tietoa ja kokemusta ja ponnistelut asian eteen jatkuvat. Ongelmahan
nimenomaan on siellä kunnissa taloudellinen, elikkä vuotuiset
tietotekniikkaan budjetoidut rahat kasvavat vain koko ajan, ja on ollut
minusta aika merkittävä nousu sillä saralla.
Sitten lisäksi nämä sosiaali- ja
terveyssektorin erilaiset potilastietojärjestelmät
eivät välttämättä keskustele
keskenään. Aivan kuten edustaja E. Virtanen kiinnitti
huomion yhtenäisen ohjelmiston saamiseen, niin kuitenkin
on huomattava, että meillä on myös sote-sektorilla
vahvat yksityiset toimijat, joittenka pitää välttämättä tulla sitten
mukaan tähän toiminnan kehittämiseen. On
tietenkin etu, että meillä on erilaisia ohjelmia erilaisille
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille; asiakkaat eivät
voi valita sairauksiaan. Mutta on myös oikein veronmaksajia
kohtaan, että nämä kustannukset pysyvät
kohtuullisina. Tietysti sen asiakkaan tulee säilyä keskiössä.
Hankintaepäonnistumiset tulevat veronmaksajille kalliiksi.
Me tarvitsemme todella myös lisää panostusta koulutusteknologiaan,
mutta me tarvitsemme myös lisää koulutusta
terveysteknologiaan ja ennen kaikkea määrätietoista
sektorien välistä koordinointia, jossa käyttäjien
kokemukset otetaan huomioon.
On hyvä, että Kelan kautta järjestettävä palvelu
ulottuu koko maahan. Toivottavasti myös tietoverkot riittävät
täysin koko maassa. Sähköinen resepti
ei kuitenkaan vielä välttämättä täysin
estä lääkitysten päällekkäisyyksiä,
ja on oikein, että kansalaiset voivat halutessaan valita
paperisen reseptin, mutta tässä on vielä tehtävää.
Toivon, että tähän asiaan kiinnitetään
huomiota, sillä lääkkeitten tahaton tai
tahallinen väärinkäyttö on kansanterveydellinen
ongelma.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on jo useampaan
otteeseen moitittu meidän tietojärjestelmiämme,
ja näin se vain on: täysremonttia tullaan tarvitsemaan.
Nykyinen tämä tilkkutäkin tilkitseminen
ja jatkaminen ei voi pitkään jatkua. Selvää on,
että aikaa tulee tässä menemään
vuosia, mutta sitä ennen meidän pitää pystyä näkemään
se tietotekniikka-arkkitehtuuri, joka on tavoitteena tulevaisuudessa,
ja lähteä sitten siihen niitä askelmerkkejä tekemään.
Itse tästä e-reseptistä ja tästä laista
muutama sana. Aikoinaan ajattelin, että e-resepti, hieno juttu,
ja menin kehumaankin sitä lääkärille.
Lääkäri sanoi, että ei ole hieno
juttu: jälleen kerran yksi uusi tunnussana ja yksi uusi
ohjelma, joka vie pois aikaa sieltä potilaalta. Tämä on
esimerkki siitä, että meillä on hyvin
vaikeata saada ammattilaiset mukaan näihin muutoksiin,
kun samaan aikaan se ei tehosta sitä arkityötä.
Näin ne asiat liittyvät toisiinsa, ja siltä osin
uusi järjestelmä ei välttämättä siellä arkitasolla
ole ilahduksen aihe.
Lain sisällössä lähdetään
kustannuksia siirtämään valtiolta pois
käyttäjälle. Siltä osin perustetaan
oma rahasto, josta hanke jatkossa rahoitetaan. Mielestäni
se on aivan oikeansuuntainen ja läpinäkyvä järjestelmä.
Tietenkin herää pohdinta siitä, kuka
hallitsee kustannukset. Alussa kustannus per resepti on noin 4 senttiä per
resepti. Onko se paljon vai vähän esimerkiksi
apteekin näkökulmasta? Kuka kysyy tätä kysymystä, onko
se eduskunta vai sitten rahaston omistajat ja ne, jotka sen loppupäätelmissä tekevät?
Tältä osin on syytä pohtia sitä,
miten ne kustannukset hallitaan, jotta se reseptikohtainen kustannus
säilyy asianmukaisella tasolla. Hyvä on, että seuraava
askel on se, että kansalainen voi itse katsella omia reseptitietojansa
ehkäpä muutamien vuosien kuluttua.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Terveydenhoidon tietojärjestelmä,
tämähän mahdollistaa muun muassa potilaan
omien sivujen ylläpidon. Näillä sivuilla
potilas pystyy kertomaan omia käsityksiään
siitä, miten lääkkeet häneen
ovat vaikuttaneet ja mitä mieltä hän
kustakin lääkkeestä on. Henkilökohtaisesti
en ymmärrä tällaista sivustonpitoa tässä yhteydessä ja näillä rahoilla,
koska meillä on olemassa jo facebookit ja twitterit yms.
Sen sijaan pitäisin erityisen tärkeänä sitä,
että potilastietojärjestelmät keskustelisivat
keskenään kautta Suomen ja että lääkäri
saa potilaastaan tarvittaessa välittömästi
tietoa. Tämä on tärkeää muun
muassa traumapotilaita hoidettaessa. Jos oletetaan, että ihminen
joutuu vaikkapa liikenneonnettomuuteen Helsingissä ja kiidätetään täällä Hyksiin,
ja tämä henkilö olisi kotoisin vaikka
Vaasasta, niin se tieto täytyy saada välittömästi,
jos tämä henkilö on esimerkiksi allerginen
nukutusaineille. Elikkä siinä sitten ei tarvitsekaan
enää hoitaa sen jälkeen kovin paljon,
jos tulee väärää ainetta annettua.
Siinä mielessä on erittäin hyvä asia,
että tähän tietojärjestelmään kiinnitetään
huomiota.
Mutta tässä yhteydessä pitäisi
kiinnittää huomiota siihen, että aina
kun lääkäri saa uuden potilaan — ja
jos siellä ei niitä tietoja heti aukea sille näytölle — lääkärillä olisi
myöskin velvollisuus katsoa, mitä silloin aikaisemmin
on tehty. Tämä ennen kaikkea sen takia, että päästäisiin näistä päällekkäisistä lääkkeistä
irti.
Teillä jokaisella on varmasti vanhuksia läpiympäristössänne ja
tiedätte, kuinka paljon siellä saattaa mennä — en
sano, että menee — saattaa mennä päällekkäisiä lääkkeitä ja
lääkkeitä, jotka kumoavat toisten vaikutukset.
Tässä laissa tarkoitetaan myöskin
tätä reseptien ja apteekkien välistä yhteyttä.
Ja tässä haluaisin, että tähän
kiinnitettäisiin syvää huomiota, että jos
apteekit joutuvat tämän takia uusimaan tietojärjestelmiään,
mistä siihen otetaan ne rahat, ettei niitä rahoja
tai sitä rahan tarvetta siirretä sinne tiskin
toiselle puolelle eli kroonikoille, pitkäaikaissairaille
ja ihan tavallisille kuluttajille. Koska se on vuorenvarma asia,
että apteekkareilla ei kasva raha puussa. He ottavat sen
maksun jostakin ja sen kustannuksen, mikä siihen menee.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelujen aikana
on tullut esille, että kunnissa on yli 4 000 erilaista
ohjelmaa terveydenhuollossa. Se osittain sivuaa tietysti tätä reseptiasiaa,
ja historiahan on se, että kun tietotekniikka keksittiin,
niin heti sairaanhoitopiirit ja eri kunnat alkoivat tilata tietokoneohjelmia
yksityisiltä yrityksiltä, mikä sinänsä on
ihan hyvä. Mutta yksityisten yritysten kehittäjät
haluavat tietysti kehittää semmoisen ohjelman,
joka ei ole yhteensopiva toisten yritysten kanssa, etteivät
menetä kilpailuetuaan.
Tässä tilanteessa kuntien ja valtion päättäjät ovat
olleet pihalla kuin lumiukot siitä hommasta, ja se on tullut
meidän yhteiskunnallemme erittäin kalliiksi. Nytkin
tässä puheena olevassa lainsäädännössä ollaan
keräämässä varoja kunnilta, perustamassa
säätiötä ja työntämässä sitä poispäin
valtiolta. Minusta edullisinta ja halvinta kansalaisille olisi,
jos perustettaisiin valtiolle oma yksikkö, palkattaisiin
sinne noin 20 henkeä hoitamaan se homma ja annettaisiin
se sama ohjelma käyttöön kaikkiin kuntiin,
kaikille lääkäriasemille ja velvoitettaisiin
ne käyttämään sitä lainsäädännön
avulla.
Joku voi sanoa, että se on kommunismia tai jotain muuta,
mutta se on systeemi, josta saataisiin toimiva. Ajan mittaan se
rupeaisi toimimaan paremmin kuin nuo VR:n systeemit, kunhan siihen palkataan
osaavaa henkilökuntaa, ja sitä on vapautunut Nokialta
ja muista tietoliikennealan yrityksistä viime aikoina melko
vauhdilla, eli maan parhaat asiantuntijat ovat kyllä käytettävissä. Tämmöinen
kattava systeemi olisi parempi ja halvempi, mutta se tietysti vaatii
ehkä asiantuntijuutta siinä, että ymmärretään,
miten yleensä ohjelmat toimivat ja miten ne kehitetään.
Sen lisäksi (Puhemies: 2 minuuttia on tullut täyteen!)
on tietysti terveyden... (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle.)
Sen lisäksi on tietysti terveydenhoitopuolella vielä yksi
ongelma. Se on tämä tietosuoja, potilastietosuoja,
etteivät tiedot saa vuotaa vääriin käsiin.
Siihen olen henkilökohtaisesti törmännyt ollessani
sairaalassa vuonna 2003. Minut ehdittiin siirtää Tyksistä Loimaalle.
Lääkärillä oli minun potilaskertomukseni
kädessään, mutta hän ei voinut
antaa minulle kopiota siitä. Minun olisi pitänyt
pää kainalossa pystyä menemään
Tyksiin pyytämään papereistani kopiot,
jolloin olisin kyllä saanut ne.
Onko nyt tässä reseptilainsäädännössä otettu huomioon
myöskin se, että potilaalla on mahdollisuus saada
sieltä elektronisesta järjestelmästä ne
reseptitietonsa riippumatta siitä, minkä sairaanhoitopiirin
alueella hän on sattunut sairaalaan joutumaan?
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Parempi myöhään
kuin ei milloinkaan; tämä laki on hyvä,
mutta sen olisi kyllä pitänyt tulla voimaan jo
kymmenen vuotta sitten. Terveydenhuollon potilastietojärjestelmiä on
monenlaisia, kuten edustaja Virtanen totesi, mutta se ei kylläkään
johdu lainsäädännöstä.
Enemmänkin se johtuu siitä, että kunnallista
itsehallintoa on kunnioitettu, sillä asetuksessa yhteensopivuus
ja koordinaatio on jo nyt sairaanhoitopiirien vastuulla, mutta tässä ei
ihan täysin ole käytetty asetuksen luomaa valtaa
ja lähdetty rakentamaan samanlaisia potilastietojärjestelmiä,
mikä olisi ollut sekä kuntien, veronmaksajien
että potilaiden etu.
Tulevaisuudessa on entistä tärkeämpää,
kun me menemme suuremmille erityisvastuualueille ja kun uusi terveydenhuoltolaki
antaa kuntalaisille mahdollisuuden valita hoitopaikkansa, että nämä potilastietojärjestelmät
olisivat samoja. Koska vaikuttaa siltä, että lääkärit
joutuvat yhteisvirkojen kautta vaihtamaan toimipisteitä,
on paljon helpompi toimia saman potilastietojärjestelmän
parissa, jolloin aika ei mene turhaan opiskeluun, ja tällä tavalla
myös työaika tehostuu.
Tietenkin pitää aina todeta, että käyttäjä maksaa,
mutta toivottavasti, kun tämä käytön
vastuu kunnille tai kuntayhtymille siirtyy, kovin raskaalla kädellä hallinnon
kustannuksia ei vyörytetä käyttökustannuksiin.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppanen toi hyvin esiin oikeastaan hyvin
monta puolta tästä asiasta ja mainitsi senkin
vielä, että tässä hallituksen
esityksessä on tämä perusseikka, että potilaat
alkaisivat ylläpitää henkilökohtaisia
sivuja.
No, toin tässä Elisan hinnastoa. Ei ole ainoastaan
se, että kun Elisa purkaa nämä puhelimet pois,
niin se, että se tulee kaapelin kautta, nostaa puhelinmaksua
ainakin yli puolella. Mutta tosiaan, kun ajatellaan sitten kiireisiä lääkäreitä,
kun yhteydet voivat katketa, niin se yksi mega maksaa sen 22,5 ja
tässä nyt lähdetään
näköjään siitä, että sitten
vanhemmat, ikääntyneet, eläkeläiset käyttäisivät
senkaltaisia nopeuksia, että kiireiset lääkärit
pysyisivät mukana. Jotta saataisiin tämmöinen
systeemi toimimaan, tarvittaisiin 50 euroa kuussa, vähän
lisääkin vielä, kun tulee se toinenkin
ylläpitomaksu ja kuukausimaksu siihen, jotain ihan älyttömiä summia,
eikä missään puhuta siitä, että valtio
alkaisi sitten systeemin kehittyessä korvata näitä kuukausimaksuja
ja ikääntyneen kansanosan kuluja, jotta he voisivat olla
tässä mainiossa systeemissä mukana.
Tämä on kaiken kaikkiaan, vielä kerran,
hyvä juttu, mutta valtion ja sitten myös itse
apteekkien, suurpääoman, jos tätä sanaa
käyttäisi, on tultava mukaan siinä muodossa,
että kun potilaat, asiakkaat, halutaan mukaan tähän
systeemiin, kun on tämä infra sitten kunnossa,
niin nämä maksut jaetaan. Tässä vaiheessa
ainakin, kun Elisalla ei ole mitään kilpailua,
niin se on häpeä Suomelle, että yksi
firma saa rahastaa ja tässä tapauksessa saisi
todella rahastaa ihmisen hädällä, sairauksilla
ja kurjuudella.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppanen nosti esille kasvavat
kustannukset, ja tosiasia on se, että valtio säästää tässä 10—11
miljoonaa euroa ja käyttäjät, apteekit
ja palveluntarjoajat tulevat maksamaan 11 miljoonaa euroa ja sen
päälle tulevat ohjelmistojen hankinnat, ylläpidot
jne.
Joskus näissä lakiesityksissä kaipaisi
sitä tarkastelua, jossa katsottaisiin kustannukset kantavan
näkökulmaa ja myös käytäisiin
läpi, onko apteekeilla ja muilla palveluntarjoajilla minkälaiset
mahdollisuudet saada etua toiminnallisten säästöjen
kautta, tehostaako e-resepti tullessaan myös apteekkien
toimintaa. Nämä tarkastelut usein jäävät
hyvin vähäisiksi näissä meidän
lakiesityksissämme. Silti kysymys on kansalaisille toivottavasti
ei lisääntyvistä kustannuksista, näin meille
on vakuutettu, mutta jokuhan ne kustannukset maksaa, jollei sitä toiminnan
tehostamista saada meidän käyttäjien
puolella. Tältä osin meille on vakuuteltu, että näitä tullaan
saamaan, mutta epävarmaa on, koska kyseisiä laskelmia
ei ole olemassa.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä hallituksen
esitys on erittäin hyvä, ja ilman muuta se nyt
pitää ja ilolla pitääkin hyväksyä.
Mutta tämä keskustelu täällä salissa
on mielestäni vähän ehkä mennyt
tästä varsinaisesta aiheesta hieman sivuraiteille,
joskin hyvin tärkeistä asioista on keskusteltu.
Sen verran viittaisin edustaja Heikkilän puheenvuoroon,
että en syyllistäisi aivan pelkästään
yksityisten toimijoiden syyksi, miksi tämä järjestelmä on
niin eriytynyt. Mielestäni siinä on ensinnäkin
kaksi syytä. Syyttäisin kyllä valtiota siitä,
että se ei ole aikanaan valvonut tätä järjestelmää.
Toinen on se, että tarpeet sosiaali- ja terveydenhuollon
kentällä ovat erittäin laajat. Jokainen
voi kuvitella, että se tarve, mitä tietotekniikkaa
esimerkiksi yliopistollisen sairaalan teho-osasto tai leikkausosasto
tarvitsee, on aivan erilainen kuin mitä tarvitaan sosiaalihuollossa
tai esimerkiksi kehitysvammahuollossa. Täten on ollut erittäin
vaikeaa kehittää sellaista järjestelmää,
joka sopisi näihin kaikkiin tarpeisiin.
Toiseksi vielä se, että tällähän
tällä hetkellä tavallaan tarkoitus on
korvata nykyinen sairauskertomusjärjestelmä. Varmasti
tähän myöhemmin voidaan liittää tällaisia,
että potilas voi itse katsoa sivujaan, jonkinlaista Facebook-tyyppistä, raportoida
siellä näistä lääkkeiden
haittavaikutuksista ja monista omista tuntemuksistaan, mutta kyllä mielestäni
siihen on vielä pitkä aika, enkä näe
sitä kyllä ensisijaisena tavoitteena. Kyllä ennen
kaikkea potilaiden hoitoon ammattilaisille on tarkoitettu nämä sivustot,
ja sitä meidän nyt pitää kehittää ja
siihen panostaa.
Yleiskeskustelu päättyi.