4) Laki työttömyysturvalain 7 luvun muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä allekirjoittaneen
ja edustaja Yrttiahon yhteisessä aloitteessa ehdotetaan,
että työttömyysturvalain 7 luvun 1 §:n
1 momentin 3 kohta muutetaan ja 6—9 § poistetaan
työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamiseksi.
Tämä työmarkkinatuen tarveharkinta
on varmaan suurin yksittäinen epäkohta muutenkin
sekavassa työttömyysturvalainsäädännössä.
Ajatus on, että tämä laki tulisi voimaan
heti vuodenvaihteessa. Tarveharkinta aiheuttaa kielteisiä kansantaloudellisia
vaikutuksia, mutta se on myös ongelmallinen perusoikeuksien
toteutumisen näkökulmasta, kuten perustuslakivaliokunta on
todennut aikanaan asiaa käsitellessään.
Tarveharkinnasta luopuminen purkaisi nykyisin siitä aiheutuvia
pahoja kannustinongelmia. Se vähentäisi myös
viranomaisille, ja etuuden hakijoillekin, perhesuhteitten selvittelystä aiheutuvaa
hallinnollista taakkaa sekä vähentäisi
myös sosiaaliturvan väärinkäytöksiä,
jotka ovat ilmeisiä.
Muistan viime kaudella, kun vähän kieli poskessa
työelämävaliokunnan pitkäaikaisen
jäsenen, entisen kansanedustajan Esa Lahtelan kanssa pohdimme,
pitäisikö Suomeen perustaa tällaisia
parisuhdetarkkailijoitten virkoja, kun moni parisuhteessa elävä on
muuttanut muodollisesti eri osoitteisiin. Järjestelmässä on
pahasti jotain pielessä, jos parisuhteessa tosiasiassa
elävät ihmiset joutuvat tapaamaan toisensa salassa
yön pimeinä tunteina peläten joutuvansa
suhteestaan kiinni. Kyllä näin isot rikolliset
on saatava oikeuden eteen, ja siksi näille parisuhdetarkkailijoille
pitäisi saada laajat valtuudet, muun muassa oikeus tehdä yöaikaan
kotietsintä niistä jommankumman kotiin, joiden
epäillään elävän salaisessa
parisuhteessa. Viranomaiset voisivat kehottaa myös naapureita
valppauteen ja tekemään rohkeasti ilmiantoja viranomaisille.
Tällaisiin mielettömyyksiin järjestelmä johtaa,
kun se rakennetaan aina sen potentiaalisen väärinkäyttäjän
mukaan eikä maalaisjärkeä käyttäen.
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvan uudistamista pohtinut Sata-komitea
jo esitti yksimielisesti loppumietinnössä, että työmarkkinatuessa
luovuttaisiin puolison tulojen nojalla tehtävästä tarveharkinnasta.
Siksi sellaisia lisäselvityksiä ei enää tarvita,
jotka hallitusohjelmassa mainitaan. Siellähän
sanotaan, että selvitetään mahdollisuudet
luopua puolison tulojen tarveharkinnasta työmarkkinatuessa.
Jos tästä tarveharkinnasta luovutaan, se olisi
johdonmukaista pyrittäessä yksilökohtaisiin
etuuksiin ja se mahdollistaisi työttömyysturvajärjestelmän
yksinkertaistamisen.
Kelan arvion mukaan tarveharkinnasta luopuminen lisäisi
työmarkkinatukimenoja arviolta noin 23 miljoonaa euroa
ja vanhempien tulojen huomioon ottamisesta luopuminen nuorten työttömien
kohdalla lisäisi menoja arviolta noin 7 miljoonaa euroa.
Eli ylipääsemättömistä kustannusvaikutuksista
ei ole kyse saataviin hyötyihin ja lisääntyvään
oikeudenmukaisuuteen nähden.
Tarveharkinnan poistamisella ei olisi merkittävää vaikutusta
asumistuki- ja toimeentulotukimenoihin, koska perheen tulotaso useimmissa
tapauksissa ylittää ne rajat, jotka oikeuttaisivat asumistukeen
tai toimeentulotukeen. Tarveharkintainen työmarkkinatuki
on ennen muuta nöyryyttävä. Se pakottaa
parisuhteen toisen puoliskon tai perheenjäsenen elämään
muiden armoilla ilman omaa rahaa. Tällainen tilanne voi
jatkua vuosikausia, eikä perheen tulojen tarvitse olla edes
erityisen suuria. Tällainen järjestelmä on nöyryyttävä naista
kohtaan, jos hän elää miehen tuloilla.
Mutta jos asetelma on vielä toistepäin, elikkä mies
joutuu elämään naisen tuloilla, niin se
se vasta kova paikka on, koska meillä kuitenkin yhteiskunta
on niin vahvasti sukupuoliroolittunut.
Arvoisa puhemies! Voidaan katsoa vielä, missä rajoissa
tämä tarveharkintaisuus alkaa purra. Edustaja
Satonen siitä jo kysyikin, ja lähtökohtahan
on se, että työmarkkinatuessa otetaan huomioon
avio- ja avopuolison tulot. Avopariksi katsotaan mies ja nainen,
jotka elävät jatkuvasti avoliitossa eli yhteisessä taloudessa
ja muutenkin avioliitonomaisissa olosuhteissa, ja näitä avioliitonomaisia
olosuhteita sitten virkakoneisto on laitettu valvomaan.
Mitkä nämä rajat sitten ovat? Käytännössä lapsettomalla
hakijalla työmarkkinatuki alkaa pienentyä, jos
puolison tulot ovat yli 1 704 euroa kuukaudessa, eli ei
kovinkaan paljon. Ja jos perhesuhteet muuttuvat niin, että pariskunnalla
on yksi lapsi, niin puolison tulot, joilla vielä saa täyden
työmarkkinatuen, ovat 1 834 euroa. Jos on kaksi
lasta, niin tämä raja on 1 964 euroa.
Ja vastaavasti se toinen pää — eli puolison
tulot, joilla ei enää saa työmarkkinatukea
lainkaan — on ensimmäisessä tapauksessa
3 126 euroa ja kahden lapsen perheessä 3 354
euroa. Ja vaikka nämä rajat muutettiinkin jokin
aika sitten, ne eivät kuitenkaan tätä perusongelmaa,
elikkä puolison alisteista suhdetta toiseen, poista kokonaan.
Tästä tarveharkinnastahan joutuvat myös
nuoret kärsimään, koska vanhempien tulot
vaikuttavat. Jos nuori ei täytä työssäoloehtoa
ja asuu vanhempiensa taloudessa, työmarkkinatuesta vähennetään
50 prosenttia. Mutta tukea ei kuitenkaan alenneta, jos vanhempien
tulot, elikkä molempien vanhempien tulot, ovat enintään
1 721 euroa kuukaudessa. Ja vielä sitten tämmöinen
kukkanen: jos nuori pystyy luotettavasti osoittamaan, etteivät
vanhemmat tue häntä taloudellisesti, tämä työmarkkinatuki
voidaan maksaa ilman vähennystä. Mutta tässäkin
on tämmöinen turha syynäämis-
ja kyyläämispykälä, ja kyllähän
tämä johtaa siihen, ettei ainakaan voi puhua mistään aktivoivasta
sosiaalipolitiikasta, vaan näillä pykälillä nuorten
kohdalla aivan liian monesti kasvatetaan näitä peräkammarin
poikia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun huomasin, että edustaja Mustajärvi
oli tehnyt tämmöisen erinomaisen kannatettavan
aloitteen, ihmettelin, miksei hän pyytänyt minulta
siihen nimeä, koska olemme samaisen aloitteen allekirjoittaneet
yhdessä ainakin kahdeksan kertaa peräkkäin
viimeisten vuosien aikana.
Olen siis sitä mieltä, että edustaja
Mustajärvi itse asiassa vakuuttavasti esitti suunnilleen
kaikki ne syyt, miksi työmarkkinatuen tarveharkinta pitäisi
poistaa. Olen sitä mieltä siitäkin riippumatta,
että hallitusohjelmaan on kirjoitettu, että selvitetään
tämä tarve. Minä tulkitsen sitä tarvetta
niin, että selvitetään se poliittinen
tahto, kun nyt on näyttänyt siltä — muun
muassa tänään viimeksi sosiaali- ja terveysvaliokunnan
kokouksessa — että myöskin muiden hallituspuolueiden
kuin vasemmiston keskuudessa esiintyy voimakasta halua tämän
täysin turhan ja itse asiassa jopa haitallisen leikkauksen
poistamiseen, että sitä tahtoa löytyisi
sitten, kun tässä puolivälitarkistuksessa
sitä tullaan konkreettisesti tekemään.
Minulla on itselläni myöskin kokemusta tästä. Tämä on
nyt ollut voimassa jo aika pitkään, ja kun 1990-luvulla
toimin tuossa entisessä ammatissani vuokranantajana, niin
Kela kyseli kovasti sekä asumistuen saajien että myöskin
työmarkkinatuen saajien osalta, asutaanko sitä nyt
samassa talossa vai ei. Eihän tällainen ole mistään
kotoisin, ja kun kyse ei kuitenkaan ole taloudellisesti kovin merkittävistä summista,
niin tällainen selkeä ja, aivan kuten edustaja
Mustajärvi sanoi, perustuslain kannaltakin arveluttava
seikka kyllä pitäisi ehdottomasti korjata. Kannustan
kaikkia tähän pyrkimykseen.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen, jonka tiedän ihan
sydämestään olevan asian takana, kysyi,
miksi en pyytänyt nimeä tähän
lakialoitteeseen. Ensimmäinen syy oli kiire, ja toinen
on sitten se, että kun tuli hallinnolta keskuskansliasta ohje,
että jos tekee sellaisia talousarvioaloitteita, jotka vaativat
myöskin lakialoitteen, niin teimme molemmat yhdessä lakialoitteen
ja talousarvioaloitteen. Epäilen, että hallituspuolueitten ryhmistä on
tullut käsky jo hyvissä ajoin, että opposition
talousarvioaloitteita ei tueta, ja olisi ollut aika kiusallinen
tilanne, jos edustaja Virtanen olisi tukenut lakialoitetta mutta äänestänyt
talousarviokäsittelyssä sitä vastaan.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistosta on mielestäni hyvä, koska
tämä on sellainen asia, joka vaatii keskustelua.
Edustaja Mustajärvi hyvin perusteellisesti esitteli,
miksi perusturvan tulisi olla henkilökohtaista ja kannustavaa.
Työmarkkinatuen tarveharkinnan poistohan oli Sata-komitean
yksimielinen ehdotus, ja viime kaudella sitä kovasti yritimme
saada. Emme saaneet tarveharkintaa poistettua, mutta saimme sen
kuitenkin puolitettua, mikä auttoi pienituloisten perheiden
asemaa.
Mutta Sata-komiteasta voi todeta sen verran, että Sata-komiteanhan
piti uudistaa koko sosiaaliturvajärjestelmä sellaiseksi,
että työnteko olisi aina kannattavaa, kaikki kannustinloukut
purettaisiin eikä väliinputoajia olisi. Kyllä täytyy
sanoa, että odotin erittäin paljon Sata-komitean työltä ja
aika pannukakku siitä sitten kuitenkin tuli, joskin tosin
joitakin hyviä ehdotuksia tehtiin niin kuin tämäkin
ja joitakin vietiin jopa lainsäädäntöön,
esimerkiksi työpankkikokeilu, jota arvostan erittäin
hyvänä mahdollisuutena työllistää vajaakuntoisia
ja jota nyt edistetään yhä edelleen niin,
että perustetaan kymmenen uutta työpankkia. Tämä idea
tuli Sata-komiteasta, eli jotain hyvää kuitenkin.
Mutta todellakin, tämän perusturvan, kuten työmarkkinatuen,
pitäisi olla henkilökohtaista, koska moni kokee
asian nöyryyttävänä ja se heikentää pienituloisten
perheiden asemaa.
Sitten tämä kannustavuus liittyy siihen, että henkilöt
työllistyisivät, pääsisivät
töihin. Nythän meidän järjestelmämme
on sellainen, että erilaiset tuet ovat ikään
kuin tilkkutäkki, jossa tilkut leikkaavat toinen toistaan
ja toisaalta tekevät työnteon kannattamattomaksi.
Ehkä tässä ihan lopuksi vielä unelmoin.
Meillä vihreillä on nimittäin unelma
tällaisesta perustulosta, jonka uskomme korjaavan nämä sosiaaliturvajärjestelmän
pahimmat puutteet. Se auttaisi taiteilijoita, (Puhemies: Arvoisa
edustaja, 2 minuuttia!) yrittäjiä ja pienituloisia
työntekijöitä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärvi ei kysynyt minun
nimeäni tämän aloitteen allekirjoittajaksi.
En ole siitä ollenkaan pahoillani, koska en olisi myöskään
tätä allekirjoittanut. Sen sijaan haluan tässä vaiheessa
kyllä kiittää edustaja Rehulaa. Sinä aikana,
kun hän toimi sosiaali- ja terveysministerinä,
tämä asia meni mielestäni merkittävästi
eteenpäin, koska en kiistä sitä ongelmaa,
että jo silloin, kun ollaan varsin pienillä tuloilla,
tämä tarveharkinta on aidosti köyhyysloukku.
Mutta sen sijaan olen jyrkästi sitä mieltä,
että jos ollaan korkeammalla tulotasolla, niin ei ole perusteltua
poistaa tätä tarveharkintaa.
Täällä on käytetty tällaisia
argumentteja, että on nöyryyttävää pyytää rahaa
omalta puolisoltaan. Niin, mutta tosiasiassahan se nyt sitten maksetaan
jonkun toisen toimesta — yhteiskunnan taholta maksetaan
tätä tukea — ja minä näen kyllä niin,
että kyllä sosiaaliturva on niin arvokas asia,
että sitä pitää antaa niille,
jotka ovat oikeasti sen tarpeessa. Se on se kaiken a ja o tässä asiassa,
ja sen takia pidän periaatteellisesti erittäin
hankalana tämän tarveharkinnan poistamista, mutta
en vastusta sitä, jos tämän välitarkastelun
yhteydessä edelleen tarkastellaan sitä, ovatko
nämä tulorajat kohdallaan. Ja kuten korostan, niin
tässä edellisen hallituksen aikana tehtiin merkittävä parannus,
mutta periaatteellisesti näen sen todella hankalana. Minä näen
siinä myöskin tällaisen yksilön
vastuuta heikentävän elementin, koska näen
kuitenkin niin, että on velvollisuus, että siellä perheen
sisällä, kun on mahdollista taloudellisesti asioista
selvitä, hoidetaan asiat ensin ja sitten vasta haetaan
yhteiskunnan apua, kun sitä oikeasti tarvitaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Satosen näkemys teoreettis-periaatteellisesti
on ymmärrettävä, mutta sopii kysyä,
kuinka isoa osaa tämä hyvätuloisongelma
sitten oikeasti koskisi. Olisiko siitä syntyvä kyyläämisperiaate,
tai miksi sitä nyt halutaan sitten kutsuakin, sen arvoinen,
että tämä ikään kuin
moraalikadon esto voittaisi ne haitat, mitä siitä syntyy?
Aina siinä kuitenkin, kun joudutaan siitä keskustelemaan,
missä kohtaa se oikea tulorajan taso menisi, joudutaan
pohtimaan sitä, kärsivätkö enemmän
ne, joitten ei oikeasti pitäisi kärsiä,
vai hyötyvätkö ne, joitten ei pitäisi hyötyä.
Sen takia minä nyt kuitenkin luulen, että yhteiskunnan
kokonaisedun kannalta olisi ihan hyvä, jos se poistettaisiin
kokonaan.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tunnen edustaja Satosen logiikan ja perustelut
aika lailla hyvin. Hän on aina ollut kannassaan johdonmukainen,
ja siinä mielessä kunnioitan semmoisia ihmisiä,
jotka toimivat hyvin loogisesti ja kantansa mukaisesti, mutta en
kyllä suhteuta asioita samalla tapaa kuin edustaja Satonen.
Kyllähän tällä tarveharkinnalla,
kun se tulee niin monessa kohtaa, monta eri kohderyhmää,
erilaisia portaita, etuuksien yhteensovittamista, on tehty työttömyysturva-
ja sosiaaliturvajärjestelmästä sellainen
tilkkutäkki, että siitä ei ota kyllä Erkkikään
selvää, ei edes edustaja Virtanen. Ja vaikka siinä nyt
menisi työmarkkinatuella joku vuorineuvoksen rouva, niin en
minä sitä pidä ollenkaan pahana, jos
hän näkee sen vaivan, että ilmoittautuu
työvoimatoimistoon työttömäksi
työnhakijaksi ja on oikeutettu tähän
tukeen. Se on pieni paha sen rinnalla, että apua tarvitsevat
saavat sitä, mitä tarvitsevat.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustajat Mustajärvi ja Yrttiaho
yhteisessä lakialoitteessaan ovat erinomaisella
asialla, ja minä olen varsin tyytyväinen siihen,
että tässä aloitteessa on tultu kuitenkin
hallituksen kanssa samoille linjoille. (Naurua) Laki työttömyysturvalukujen
muuttamisesta saadaan tähänkin hallitusohjelmaan.
Hallitusohjelmassa lukee, että "selvitetään mahdollisuudet
luopua puolison tulojen tarveharkinnasta - -", ja on oikeastaan
hyvä, että hallitusohjelmassa lukee tämä "selvitetään",
koska on ihan oikein käydä se poliittinen keskustelu
erilaisten näkemysten kohdalla, joita tässäkin
hallituskoalitiossa on vasemman ja oikean reunan osalta. Mutta minä uskon,
että sen lopputuloksena on kuitenkin se poliittinen tahtotila,
että mennään tämän
lakialoitteen tahdon mukaisesti, koska olisi aika mielikuvituksetonta
ajatella, ettei olisi turhaa jättää sellaista
byrokratiaa sinne, joka jäisi valvomaan ja perkaamaan näitten
etuuksien osalta sitä käsittelyä, onko
tämän tarpeessa vai ei. Siinä mielessä on
helppo yhtyä tuohon edustaja Mustajärven näkemykseen
siitä, että jos joku vuorineuvoksen rouva sitä hakee,
niin hän olkoon sen avun tarpeessa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Päätöksentekijälle
ei ole haitaksi, kun omaa luovuutta. Mihin se luovuus sitten johtaa?
Se johtaa sen äsken kuullun kaltaisiin puheenvuoroihin,
jonka edustaja Myllykoski täällä piti.
Onhan se hyvä, että vasemmistoliitolla omantunnon
paikkauksessaan on jotakin raaka-ainetta, kuten tämä hallitusohjelman
sivun 56 ensimmäisen kappaleen viimeinen virke, jossa lukee:
"Selvitetään mahdollisuudet luopua puolison tulojen
tarveharkinnasta työmarkkinatuessa." Ei siihen mitään
selvitystä tarvita. Se on on—off. 30 miljoonaa
euroa rahaa, niin tämä asia on hoidettu.
Sitten on isompi periaatteellinen kysymys se, pitäisikö tämä tarveharkinta
poistaa meidän työttömyysturvalainsäädännöstämme
vai eikö pitäisi. Oma henkilökohtainen
kantani ja keskustan kanta on ollut ja on se, että se pitää poistaa.
Jos me katsomme meidän sosiaaliturvajärjestelmäämme
kokonaisuutena, se on syyperusteinen ja se on myös henkilökohtainen.
Tämä lyö korvalle sitä, että sosiaaliturva
on henkilökohtaista.
Edustaja Mustajärvi opetti allekirjoittanutta jokunen
vuosi sitten, että meillä on kolmenlaisia työttömiä:
Meillä on niitä työttömiä,
jotka ovat ansiosidonnaisen turvan varassa. Meillä on niitä työttömiä,
jotka ovat työttömyysturvan varassa, perusturvan
varassa. Ja sitten meillä on työttömiä,
jotka ovat työmarkkinatuen varassa, ja heistä yksi
väestöryhmä on se, joka ei saa työttömyyden
kohdatessa sosiaaliturvaa lainkaan. Ei tämä voi
olla oikein.
Miksi on historian saatossa tähän päädytty?
Ei tarvitse kuunnella kuin edustaja Satosen puheenvuoroa tässäkin
keskustelussa, miksi on päädytty, miksi tämä on
niin vaikeaa. Kyse on rahasta. Se on tähän asti
riittänyt siihen, että on pystytty tulorajoja
nostamaan, mutta tämän poistamisen pitää olla
tavoitteena, ja voin tässä vaiheessa jo ilmoittaa,
että eduskunta ensimmäisen kerran tällä vaalikaudella äänestää tästä asiasta
kahden viikon sisään.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mustajärven ja Yrttiahon
lakialoitetta kannatan lämpimästi, jotta tämä jo
kauan tapetilla ollut epäkohta saataisiin poistettua. Edustaja Mustajärvi
toikin puheenvuorossaan erinomaisesti esiin kaikki ne syyt, minkä vuoksi
tämä lakialoite tarvitaan.
Useissa tapauksissa tarveharkinnan vaikutus kohdistuu erityisesti
naisiin. Myös tätä voidaan pitää minusta
suurena epäkohtana yhteiskunnassa, jonka tulisi kuitenkin
ajaa tasa-arvoa ja tasa-arvoistavaa kehitystä. Lisäksi
tämä tarveharkinnan vaikutus nuoriin kotona asuviin
lisää epätasa-arvoista kehitystä.
Katson, että tämä tarveharkinta on
hyvin poikkeuksellinen ilmiö, jos ajatellaan Suomen sosiaaliturvaa
kokonaisuutena. Suomalaisen sosiaaliturvan tulisi kuitenkin kyetä vastaamaan
yksilöllisesti jokaisen ihmisen tarpeeseen niissä elämäntilanteissa,
joissa syystä tai toisesta ollaan vaikkapa työmarkkinatuen
piirissä. Tämän tarveharkinnan poistaminen
poistaisi myös niitä kannustinloukkuja, joita
syntyy osaltaan tämän tarveharkinnan kautta. Toivonkin
nyt yli puoluerajojen vahvaa yhteistyötä, jotta
tämä epäkohta vihdoin korjataan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä tärkeässä edustaja
Mustajärven aloitteessa on pohjimmiltaan kysymys yhteiskunnallisesta
oikeudenmukaisuudesta. Työmarkkinatuen harkinnanvaraisuus
on, niin kuin on useassa puheenvuorossa tullut ilmi, demoralisoiva,
ja se on myös köyhyyttä syventävä.
Ennen vaaleja kyllä kaikki puolueet lupasivat tehdä kaikkensa
köyhyyden vähentämiseksi, mutta tämäkin
on, jos ei tarveharkintaisuutta poisteta työmarkkinatuesta, köyhyyttä syventävää.
Ihmettelen vain, että täällä edustaja
Rehula näin näytti tälle aloitteelle
vihreää valoa, koska keskustalla olisi ollut mahdollisuus
tähän puuttua jo edellisellä hallituskaudella.
Miksi ei silloin oltu asian suhteen aktiivisia? Aina työstä jää enemmän
käteen kuin työttömyydestä.
Aina työnteossa on enemmän voittajia kuin työttömyydessä.
Jos tämä tarveharkintaisuus poistettaisiin, se
mahdollistaisi myös lyhyet työsuhteet, mikä johtaisi
siihen, että pitkän päälle hyvin
monet pääsisivät säännölliseen
elämään kiinni, työhön.
Siitä hyötyisivät kaikki.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Edustajakollega Mustajärven
lakialoite on sinänsä kannatettava,
jotta tämä keskustelu tästä aiheesta
jatkuu. Minulla on myös ollut ilo tästä aiheesta
keskustella hänen kanssaan viime vaalikaudella monet, monet
kerrat työ- ja tasa-arvovaliokunnan puitteissa.
Minä haluan kuitenkin muistuttaa teitä, hyvät kollegat,
että tämä työmarkkinatuen tarveharkinnan
poisto oli hallitusohjelmakeskusteluissa mukana ja kuuluu nyt sitten
siihen sarjaan, että näitten pitkien vääntöjen
jälkeen, joita kuusi puoluetta teki, hallitusohjelmakirjaukseksi
saimme tämän, että "selvitetään
mahdollisuudet luopua" työmarkkinatuen tarveharkinnasta.
Mielestäni tässä jatkotyössä on
nyt syytä pohtia tarkoin muun muassa tätä oikeudenmukaisuuskäsitystä ja
näitä tulorajoja. Ja minun mielestäni
siihen keskusteluun pääsemme sitten osittain myös
tämän lakialoitteen kautta.
Minä pyysin puheenvuoron siinä kohtaa, kun edustaja
Rehula oli käyttänyt oman puheenvuoronsa. Minä kaipaan
usein tähän saliin älyllistä rehellisyyttä.
Minusta se, että totesit, että keskustan kanta
on poistaa työmarkkinatuen tarveharkinta. Teillä oli
siihen kahdeksan vuotta pääministeripuolueena
aikaa. Minä tiedän, että itse edustaja
Rehula on tehnyt hyvää työtä näissä asioissa,
mutta jotenkin tästä rehellisyys-termistä on
aina silloin tällöin tässä salissa
hyvä muistuttaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja rehellisesti edustaja Rehula.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä salissahan
puhutaan joko totta tai sitten muunneltua totuutta. Yksi asia, joka
minua vaivaa, on se, että nytkin viime viikkojen keskusteluissa
niin talouspolitiikasta kuin monesta muusta asiasta, kun riittävän
kauaksi historiaan mennään, varmuudella löytyy
tilanne, jossa ei ole semmoista puoluetta, joka ei olisi jollain
lailla syyllinen. No, nyt tiedän, kun sanon seuraavan,
mitä tästä seuraa, mutta kyllä minä olen
lukenut aika tarkkaan tätä hallitusohjelmaa, löytyy täältä laatikosta
ja osittain alleviivattuna, kuten sanoin. Ei työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistaminen tarvitse yhtään selvitystä.
Se tarvitsee 30 miljoonaa rahaa.
Ja ihan nyt sohaisuna: Olen useita kertoja ollut tässä salissa
keskustelussa siitä, mikä on lapsilisien asema
sosiaaliturvan sisällä. Muistan erään
nimeltä mainitsemattoman puolueen, joka sattui tulemaan
viime eduskuntavaaleissa toiselle sijalle ja joka vaahtoamalla vaahtosi
useissa keskusteluissa siitä, kuinka lapsilisät
pitää saada etuoikeutetuksi toimeentulotukilaskelmassa.
En minä ole nähnyt täällä hallitusohjelmassa
esimerkiksi mainintaa tästä. Mutta tämä tästä,
tämä ei johda mihinkään.
Viime vaalikaudella saldo ja kahdeksan vuoden saldo työmarkkinatuen
tarveharkinnan osalta oli se, että tulorajoja tarkistettiin
vuoden 2011 alusta. Siihen käytettiin valtion budjetista
10 miljoonaa euroa vuositasolla rahaa. Vaikkei se varmaan ollut
ihan tarpeeksi — eikä olekaan niin kauan, kunnes
tämä tarveharkinnan poisto on tehty — niin
joka tapauksessa silloinen hallitus osoitti sen tahtotilan, mihin
suuntaan pitää edetä. Tuonne kokoomuksen
suuntaan viestinä, että tulorajat ovat niin alhaiset,
että ihan normiammatilla, ei tarvita mitään
vuosineuvoksen rouvia eikä muita, normiammatilla, ollaan
tilanteessa, missä työttömällä ei
ole päivärahaa lainkaan.
Erkki Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kuittaan kyllä edustaja Rehulan
lausuman tästä häneen kohdistuvasta syyllisyydestä.
Minä nyt satun vaan tietämään
ikään kuin puolueettomana viime kauden oppositioedustajana,
että jos se olisi ollut silloisesta ministeri Rehulasta
kiinni, niin tarveharkinta olisi poistettu. Kokoomus esti sen. En
ota kantaa, koska edustaja Rehula ei ollut ministeri sitä edeltävällä hallituskaudella
yhdessä sosialidemokraattien kanssa, kuka silloin esti
mitäkin ja kuka teki mitäkin.
Me kaikki tiedämme sen, että hallitusneuvotteluissa
päätetään asioista erilaisin
kokoonpanoin ja erilaisin voimasuhtein ja ratkaisevaa on juuri se
raha. Se 30 miljoonaa olisi tarvittu viime kesäkuussa Säätytalolla
tämän ongelman hoitamiseen. Tahtoa siihen ei löytynyt
kuin yhdestä neuvotteluosapuolesta.
Keskustelu päättyi.