2) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2010
Johannes Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Puhemies! Arvoisat kollegat! (Hälinää)
Saliinkin kannattaa jäädä, täällä on
mielenkiintoisia asioita esillä: oikeusturvaa, työsuojelua
ja aluehallintoa.
Käsittelyssä on eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomus vuodelta 2010.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos, arvoisa edustaja, odotatte hetken aikaa, niin saadaan tämä tupakokous
siirtymään tuonne kahvilan puolelle, jossa on
erinomaiset tilat ja hyvää tarjoilua kilpailemassa
edustaja Koskisen mielekkäästä, mielenkiintoisesta
puheenvuorosta.
Tämä vuoden 2010 eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomus on edellisten vuosien tapaan hyvin laadittu ja selkeä esitys
oikeusasiamiehen toiminnasta ja yleisimmistä laillisuus-valvonnassa
esiin tulleista ongelmista. Kertomus sisältää oikeusasiamiehen
ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot laillisuusvalvonnassa esiin
nousseista ajankohtaisista aiheista ja oikeusasiamiesinstituutiosta
vuonna 2010.
Kertomusvuoden keskeisimmät perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumiseen liittyvät laillisuusvalvonnalliset havainnot
on kerätty kertomuksen yhteen lukuun. Lisäksi
kertomukseen sisältyy luku telepakkokeinoista ja muusta
salaisesta tiedonhankinnasta sekä asiaryhmittäinen
kuvaus laillisuusvalvonnasta. Ja, kuten todettu, tämä informatiivisuus
kertomuksessa on hyvää tasoa.
Kanteluiden käsittelystä sen verran, että vuosia
jatkunut kanteluiden määrän kasvu näyttää kertomusvuonna
taittuneen. Kanteluita ratkaistiin lähes sama määrä kuin
uusia kanteluita saapui, sikäli työtilanne on
hallinnassa. Valiokunta pitää myönteisenä,
ettei ratkaisua odottavia kanteluita kerry. Oikeusasiamiehen kanslian
ilmoitettuna tavoitteena on, että kantelut käsitellään enintään
yhden vuoden tavoiteajassa. Tavoite on kunnianhimoinen ja erittäin
kannatettava. Sen saavuttamista kohti on edetty vähitellen,
mitä kuvaa se, ettei viime vuoden lopussa ollut vireillä yli
kahta vuotta vanhoja kanteluita ja yli puolitoista vuotta vireillä olleiden
kanteluiden määrä on selvästi
vähentynyt. Säännösmuutokset
osaltaan helpottavat tämän tavoitteen saavuttamista.
Perustuslakivaliokunta otti erityiseksi asiakseen katsoa tarkemmin
vuonna 2010 toteutettua valtion aluehallintouudistusta. Apulaisoikeusasiamies
Jussi Pajuoja käsitteli kertomukseen sisältyvässä puheenvuorossaan
tätä niin sanottua Alku-hanketta, valtion aluehallinnon
uudistamista. Valtion aluehallintouudistuksen tavoitteena oli luoda
alueellisesti selkeä järjestelmä, täsmentää viranomaisten
työnjakoa, poistaa toimintojen päällekkäisyyksiä sekä tehostaa
viranomaisten toimintaa ja koota yhteen tehtäviä suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
Pajuoja arvioi uudistuksen tavoitteiden toteutumista sangen kriittisesti
eikä katso niiden toteutuneen kovin hyvin.
On ehkä syytä muistuttaa, että perustuslakivaliokunta
tuolloin keskustelussaan kiinnitti huomiota siihen hektiseen aikatauluun,
jolla tämä uudistus runtattiin, vietiin läpi
ehkä normaalia aikataulua ripeämmin ja myöskin
sitten luotiin niitä mahdollisuuksia hallinnon sekavoitumiseen, jota
sitten ilmeisesti myös tapahtui.
Valiokunta pyysi selvitystä aluehallintouudistuksen
vaikutuksista työsuojeluhallinnon ja ympäristöhallinnon
toimintoihin. Molemmat ovat tällaisia tavallisia kansalaisia
kiinnostavia asioita, joissa myös on paljon tarvetta asioida
ja olla yhteydessä hallinnon asiantuntijoihin.
Työsuojelun kannalta uudistus on selvästi
ollut ongelmallinen. Työsuojeluvalvonta on luonteeltaan
valtion paikallishallintoa, eivätkä aluehallintoviranomaiselle
tyypilliset ratkaisut ole olleet kaikilta osin toimivia. Suomea
velvoittava Kansainvälisen työjärjestön
ILOn yleissopimus 81 edellyttää muun muassa työsuojeluhallinnon riippumattomuutta
ja itsenäisyyttä. Yksittäisten hallintopäätösten
osalta työsuojeluviranomaisten riippumattomuus on ilmeisesti
kyetty takaamaan. Sen sijaan työsuojeluviranomaisten resurssien
käytön osalta riippumattomuuden vaatimus ei käytännössä näytä toteutuvan.
Työsuojeluhallintoa ohjaavat sekä sosiaali- ja
terveysministeriö että valtiovarainministeriö. Rajanveto-ongelmien
lisäksi kielteisenä seikkana on nostettu esille
kahdelta taholta tulevan tulosohjauksen ristiriitaisuudet.
Apulaisoikeusasiamies Pajuoja kiinnitti perustellusti huomiota
aluejaon selkeyteen ja virastojen nimiin. Myös työsuojeluhallinnon
toimialueella aluejakoon liittyy erityisiä ongelmia: Aluejako
ei edistä toiminnan tasalaatuisuutta ja asiakkaiden yhdenvertaista
kohtelua. Virastojen monimutkaiset nimet ovat arkipäivän
kielenkäytölle vieraita, kuten Etelä-Suomen
aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue. Nimien monimutkaisuutta
on pidetty yhtenä syynä asiakasyhteydenottojen
vähenemiseen.
Tuoreen työsuojeluhallinnon vuosikatsauksen perusteella
esimerkiksi asiakkaiden yhteydenotot työsuhdeasioissa putosivat
vuonna 2010, jolloin oli juuri tämä muutosvuosi,
noin viidesosaan vakiintuneesta aiemmasta tasosta. Eli käytännössä näissä työsuhdeongelmissa
olevat — useimmiten järjestäytymättömät,
lyhytaikaisessa työsuhteessa olevat, jotka kaipaavat apua
työsuojelutarkastajilta — eivät ole löytäneet
tätä palvelua silloin muutosvuonna, ja viime vuonnakin
näiden työsuhdeasioiden yhteydenottojen määrä on
palannut vasta noin puoleen normaalista tasosta.
Työolosuhdeasioissakin, jotka ovat sitä perinteisempää työsuojelua,
työaika- ja työturvallisuuskysymyksiä,
nämä yhteydenotot putosivat puoleen normaalista
vuonna 2010. Palautuma viime vuonnakin on ollut niukkaa, se on edelleen vajaa
kaksi kolmasosaa normaalista tasosta. Tämä osoittaa,
että tällainen hallinnonmuutos voi huonosti toteutettuna
johtaa siinä perustehtävässään,
kansalaisten palvelemisessa, merkittävään
heikennykseen. Näissä raskaammissa työsuojelutoimissa,
tarkastusten määrässä ja nostetuissa
prosesseissa, annetuissa käyttökielloissa jne.,
ei alenema ole yhtä jyrkkä, mutta sielläkin on
havaittavissa selvää lukumäärien
alentumaa tuon organisaatiomuutoksen johdosta.
Tämä aluehallintovirastojen aluejako on ongelmallinen
erityisesti sen takia, että lähes puolet Suomen
työelämän volyymeistä on yhden aluehallintoviraston
alueella. Kuitenkaan näitä työsuojeluvalvonnan
resursseja ei pystytä yhtä vahvasti keskittämään
tänne. Tulosohjaus on siinä mielessä hankalaa,
kun ei kerta kaikkiaan ole riittäviä resursseja
ohjattavaksi niille alueille, joilla esimerkiksi tällä hetkellä niin
ulkomaalaista työvoimaa koskevat valvontatarpeet kuin sitten
näiden yksittäisten henkilöiden yhteydenottojen
selvittämistarpeet ovat suurimmat. Tällaisia nopeita
siirtymiä noin epäsuhtaisessa aluejaossa on hyvin
vaikea tehdä.
Ympäristöministeriön hallinnonalan
osalta kokemukset aluehallintouudistuksen vaikutuksista ovat samansuuntaisia
kuin työsuojeluhallinnon. Lisäksi on esitetty,
että muutokset ovat näkyneet vuoden 2010 tuloksissa,
jolloin aluehallintoviraston ympäristölupavastuualueiden
ratkaisumäärät vähenivät
yli neljänneksen. Asioiden ruuhkia ei ole pystytty purkamaan,
ja käsit-telyajat ovat joissakin aluehallintovirastoissa
pidentyneet myös ympäristöasioiden osalta.
Hyväksyessään aluehallintouudistukseen
liittyneet lait eduskunta edellytti, että eduskunnalle annetaan
seikkaperäinen selonteko vuoden 2012 loppuun mennessä aluehallintouudistuksen
toimeenpanosta ja toteutumisesta. Perustuslakivaliokunnan mielestä selonteossa
tulee osoittaa myös keinot ja toimintalinjat, joilla esiin
nousseet ongelmat poistetaan. Näitä siis nostettiin
erityisesti esille työsuojelun ja ympäristönsuojelun, ympäristöhallinnon
osalta, mutta samantyyppisiä löytyy myös
muilta aluehallintovirastojen hoitamilta sektoreilta, ja tässähän
ei ole erikseen selvitetty työvoima- ja elinkeinokeskusten
toimialoihin kuuluvia ongelmia, jotka taas tähän
kokonaisselvitykseen tulevat mukaan.
On tärkeätä, että erilaisissa
hallinnonuudistuksissa, haettaessa säästöjä,
tehokkuutta, ne perimmäiset tehtävät
eivät saa vaarantua, vaan että sinne saataisiin
lisää tuloksia kentälle. Erityisesti tämmöisillä toimialoilla,
kuten työsuojelu, jossa on kysymys ihmisten oikeusturvasta,
perimmäisten oikeuksien toteutumisesta työelämässä,
on nämä usein julistetut hyvän hallinnon
periaatteet — palvelun, oikeusturvan saatavuuden kysymys,
niin sanottu access to justice -ajattelu — pidettävä kirkkaina
kärkiasioina, ja selvästikään tässä aluehallintouudistuksessa
näin ei ole tapahtunut. Tuossa selonteossa on sitten näytettävä suunnat
parempaan tulevaisuuteen.
Pidän hyvänä, että eduskunnan
oikeusasiamiehen kertomuksen yhteydessä otetaan näitä erilaisia
teemoja esille, ja tosiaan, niissä on hyvin mielenkiintoisia
kysymyksiä nostettu eri vuosina, niin oikeusasiamiehen
kuin apulaisoikeusasiamiesten omissa kirjoituksissa.
Kokonaisuutena perustuslakivaliokunta esitti perinteiseen tapaan,
että eduskunnalla ei ole huomautettavaa kertomuksen johdosta.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta
2010 samoin kuin siihen saatu perustuslakivaliokunnan mietintö ovat
molemmat erinomaisia dokumentteja. Erityisesti kertomukseen sisällytetty
apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuojan puheenvuoro vuonna 2009 toteutetun
aluehallintouudistuksen vaikutuksista on dokumentti, joka kaikkien
tässä salissa kannattaisi lukea.
Siirtymällä nykyiseen aluehallintomalliin aveineen
ja elyineen tavoiteltiin entistä paremmin kansalaisia ja
elinkeinoelämää palvelevan aluehallintorakenteen
luomista. Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut niin kuin piti. Kritiikkiä on kuultu
kansalaisten ohella myös avien ja elyjen sisällä.
Arvoisa puhemies! Kansalaisten keskuudessa erityistä hämmennystä on
aiheuttanut uuden aluehallinnon epäselvyys. Erityisesti
kritiikkiä on saanut elyjen kirjava palvelutaso eli se,
ettei kaikista elyistä saadakaan kaikkia palveluita kerralla.
Niillä alueilla, joilta on löytynyt niin sanottu
täyden palvelun ely, asiat ovat olleet pääsääntöisesti
kunnossa. Sen sijaan niillä, joilta tällainen
100 prosentin ely on puuttunut, kansalaisten asema on ollut toisenlainen.
Monin paikoin asiansa on saanut hoidettua vasta useampaan virastoon
soittamisen jälkeen.
Myös virkamiesten viesti on ollut samansuuntainen.
Uudistus on hämärtänyt hallinnollisia
rajoja ja johtanut tilanteisiin, joissa selkeää johtajaa
tietylle toiminnalle ei ole löytynyt. Myöskään
hallinnon päällekkäisyydet eivät
ole poistuneet, vaan monin paikoin byrokratia on entisestään
lisääntynyt. Siksi uudessa aluehallintomallissa
onkin päädytty Pajuojankin esille nostamiin opetus-
ja sivistystoimen tarkastustoiminnan absurdeihin tilanteisiin. Kriittisimpien
virkamiesten mukaan uudistuksessa onkin kyse ollut vain jo olemassa
olevan tehottomuuden kasaamisesta entistä suurempiin yksiköihin,
ellei jopa yhden turhan hallinnollisen rakenteen luominen maahamme.
Mitä sitten, arvoisa puhemies, tälle tilanteelle tulisi
tehdä? Palata vanhaan läänirakenteeseen, kuten
Pajuoja ehdottaa, jatkaa nykyisessä järjestelmässä vikoja
korjaten tai tehdä jälleen uusi aluehallintouudistus?
Itse lähtisin toteuttamaan näistä aluehallinnon
virkamiesten eniten kannattamaa eli nykyisessä järjestelmässä jatkamisen vaihtoehtoa.
Ainaiseen aluehallinnon remontointiin on kyllästytty niin
kansalaisten kuin virkamiestenkin keskuudessa. Sen sijaan olisi
ehkä paikallaan tehdä periaatepäätös
siitä, ettei uusiin organisaatiomuutoksiin nyt pariin vuoteen
ryhdytä aktiivisesti.
Ainoat muutokset tulevat mahdollisiksi, kun aluehallinnon asiakkaat
eli kansalaiset niitä kaipaavat. Tällainen voisi
olla esimerkiksi yrittäjien esittämä toive
rahoituspalveluiden kokoamisesta nykyistä paremmin yhteen
paikkaan ja lähemmäksi asiakkaita. Malleja tähän
olisi tarjolla useita. Aluehallinnon kehittämisen ideointia
tilanteen rauhoittamiseksi ei toki se estäisi, pikemminkin
siihen tulisi entistä enemmän kannustaa, jotta
tulevat muutokset voitaisiin seuraavalla kerralla tehdä rauhassa
ja harkiten menneistä uudistuksista oppia ottaen.
Nykyinen tilanne, jossa johto on hajautettua ja itse toiminta
vain tietyillä paikkakunnilla näkyvää,
tulisi kääntää päälaelleen.
Hyvä keskitetty johto, selkeä, keskushallinnon
ohjausta tukeva rakenne sekä laaja ja hajautettu aluehallinnon kenttätoiminto
tulisi olla tavoitteena uutta, parempaa järjestelmää rakennettaessa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! Myös minä omalta osaltani
halusin puuttua tähän aluehallinto-osuuteen tässä oikeusasiamiehen
kertomuksessa. Apulaisoikeusasiamies Pajuojan havainnot ovat sen
verran kriittisiä, että on suorastaan hämmästyttävää,
ettei asia ole noussut laajempaan julkiseen keskusteluun. Hänen
käyttämänsä kieli ja loppuarviot
siitä, kuinka huonosti tämä uudistuksen
alku on edennyt, ovat kyllä keskustelun arvoisia, ja on
todella tärkeätä, että eduskunta
aikoinaan päätti viisaasti vaatia asiasta sangen
tuoreesti selontekoa, joka on siis eduskuntaan tulossa sitten lähiaikoina.
Perustuslakimme takaa kansalaisille ja toisaalta velvoittaa meitä jokaista pitämään
huolta hyvästä ympäristöstä.
Se, mitä perustuslakiva-liokunnan asiantuntijakuulemisen
kirjallisessa osuudessa ympäristöhallinnon osalta
tästä uudistuksesta kuultiin, kyvyttömyydestä joustaa
selvien resurssitarpeiden osalta, oli korutonta kuulemaa, ja me
kaikki olemme tässä huolestuttavassa kaivoskeskustelussa
törmänneet siihen todellisuuteen myös
ihan viime viikkoinakin, että hallinto ei ole pystynyt
reagoimaan siihen välttämättömään
tarpeeseen, mitä tarvitaan, resursseja hallintoon silloin,
kun suunnitellaan ympäristöä todella
laajamittaisesti — jos väärin toimitaan — tuhoavaa
toimintaa. Sen etukäteinen ja reaaliaikainen ja tietysti
myös sitten jälkikäteinen tarkastaminen
on tällä hetkellä aivan liian kapeilla hartioilla.
On tärkeätä, että apulaisoikeusasiamies
Pajuoja jo tässä vaiheessa uudistusta puuttui
näihin uudistuksen ongelmiin.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusasiamiehen kertomus on vakuuttavaa
luettavaa ja osaltaan kuitenkin todistaa sitä, että kaikesta
huolimatta elämme oikeusvaltiossa. Itsekin haluan puuttua
apulaisoikeusasiamies Pajuojan huomioihin aluehallintouudistukseen
liittyen. On todellakin välttämätöntä,
että eduskunta saa seikkaperäisen selonteon tämän
kalenterivuoden aikana.
Miten paljon viime aikoina onkaan toteutettu organisaatiouudistuksia,
uudistuksia uudistuksen vuoksi, jotta tietyt päättäjät
saisivat oman kädenjälkensä historiaan
näkyville? Rippikoulupojillehan riittää se,
että he saavat huussin seinälle kaivertaa omat
nimikirjaimensa, mutta toiset haluavat sitten enemmän jättää jälkeensä.
Monissa virastoissa ja laitoksissa, joissa tehdään
hyvää työtä, toivottaisiin nyt,
että mahdollistettaisiin työrauha, työn
tekemisen rauha, selkeissä olosuhteissa. On myös
kiinnitettävä huomiota, niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja Koskinen toi esille, työsuojeluhallintoon,
kuinka sekava vyyhti siellä on. Sen toimintaa ohjaa kaksi ministeriötä,
ja sen palveluita ei enää käytännössä löydetä.
Asiakaslähtöisyys on toteutunut valitettavalla
tavalla siten, että asiakkaat ovat lähteneet.
Ja mitä ylipäätänsä kertoo
yhteiskunnasta se, että käytetään
sekavia, vaikeatajuisia termejä? Ne ovat vieraannuttavaa
kieltä, joka johtaa siihen, että kansalaiset ovat
yhä kauempana demokraattisista oikeuksistaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ilahduttavaa, että oikeusasiamiehen
toimisto on ryhtynyt tehostamaan toimintaansa niin, että useimmat
kantelut pystytään käsittelemään
yhä nopeammin. Se on ihmisten oikeusturvan kannalta keskeistä.
Sitten tähän aluehallintovirastoa käsittelevään osuuteen.
Minulla on siitä uudistuksesta jäänyt erityisesti
yksi mielikuva, ja se mielikuva jäi mieleeni siksi, että se
oli 1 037 sivua paksu. Se oli lähes kymmenvuotisen
edustajaurani ylivoimaisesti paksuin hallituksen esitys. Se oli
kyllä merkittävästi paksumpi kuin budjettikirja,
ja silloin jo mietin, kun katselin niitä termejä,
tuleekohan tästä mikään hullua
hurskaammaksi. Varmaan joiltain osin niin kävikin, että ei
tullut, mutta toisaalta, kun näitä virastoja ja
siellä työskenteleviä ihmisiä on
arvosteltu, niin kannattaa pitää mielessä,
että tässähän on käynyt
niin, että tehtäviä sinne on lisätty
ja väkeä on vähennetty koko ajan.
Ely-keskukset ja myöskin avit alkavat olla siinä tilanteessa,
että vaikka ne ihan hyvät ja ahkerat työtä tekevät
virkamiehet pistäisivät kaikkensa peliin, niin
niiden asioiden hoitamiseen yhden ihmisen voimavarat eivät
vain yksinkertaisesti riitä. Tässä on
meneillään esimerkiksi Valviran poliisitutkinta,
joka liittyy aluehallintoviranomaisiin sillä tavalla, että avilla
ja Valviralla on nyt samanlaisia tehtäviä. Valviraa
tutkitaan siitä syystä, että siellä entisestään
vähenevät virkamiehet eivät ole pystyneet
tutkimaan kymmenen vuotta vanhoja asiakirjoja, tai syytetään
siitä, että kymmenen vuotta vanhat asiat painavat
päälle. Siksi, samalla kun tätä nykyistä järjestelmää toivon
mukaan jatketaan, pidetään huoli siitä,
että voimavaroja myöskin lisätään,
jos tehtäviä annetaan lisää.
Sitten siunatuksi lopuksi, arvoisa puhemies, näistä nimikkeistä:
Kyllä siellä todella on mielenkiintoisia nimikkeitä.
Minäkin olen naimisissa virkamiehen kanssa, jonka virallinen
titteli laitettuna tähän eduskunnan mietintöjen
palstalle on yhdeksän riviä pitkä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksesta löytyy
erittäin paljon hyvää tietoa, ja kehotankin kaikkia,
myös kansalaisia, kaivamaan käsiinsä tämän,
sillä täältä löytyy
monta ennakkotapausta, millä tavalla asiat pyritään
korjaamaan tässä maassa ja mihin lainsäätäjät
kiinnittävät huomiota. Haluaisin kiinnittää huomiota
kuitenkin vain yhteen yksittäiseen asiaan, joka itselleni
on tärkeä, ja uskon, että myös
meille kaikille.
Oikeusasiamies on kiinnittänyt huomiota sosiaaliturvaoikeuteen,
ja esimerkkinä on nostettu esiin Tampereen kaupungin pitkään
jatkunut toimeentulohakemusten käsittelyn viivästyminen. Puhutaan
pitkistä ajoista, sillä tämäkin
oikeusasiamiehen huomio kiinnittyi vuodesta 2008 asti toistuvaan
laiminlyöntiin tai viivästymiseen. Siitä toimenpiteet
kuitenkin ovat sellaisia, että Länsi- ja Sisä-Suomen
aluehallintovirasto seuraa tilannetta ja harkitsee, onko sillä aihetta
ryhtyä asiassa uhkasakkomenettelyyn. "Kunnan on osoitettava
voimavaroja lakisääteisiin tehtäviinsä", todetaan
näin, ja tarvittaessa henkilöresursseja tulee
lisätä tai kohdentaa oikein.
Valitettavasti tämä ei ole pelkästään
Tampereen ongelma, vaan tämä on kaikkien, erityisesti suurten
kaupunkien ongelma. Pelkästään se, että me
tiedämme, että on olemassa eri laskelmista riippuen
noin 30 000—50 000 syrjäytynyttä nuorta,
jotka eivät ole yhteiskunnan toiminnoissa tai rekistereissä mukana.
Tässä tuhansien nuorten joukossa on juuri sellaisia
henkilöitä, jotka eivät selviä tämän
toimeentuloruljanssin läpi. Itsekin viimeksi tänään
olen Vantaan sosiaalivirastossa yhtä henkilöä auttanut
tämmöisessä asiassa saamaan oikeuttaan
siihen, kun asiat eivät onnistu.
Meidän täytyy myös kiinnittää huomiota
siihen, että vuonna 1995 oli 52 000 alle 18-vuotiasta
lasta köyhissä perheissä. Vuonna 2000
lapsia oli jo 129 000 ja vuonna 2007 peräti 151 000. Tämä on
järkyttävän suuri, tämä eriarvoistumisen
kasvu maassamme, mikä koskettaa erityisesti lapsia ja nuoria.
Jos meillä elää yli 150 000
lasta köyhissä perheissä, on selvää,
että kunnat eivät selviä niistä velvoitteista,
joita nuoret, varsinkin kun he kasvavat aikuisuuteen köyhissä perheissä,
tarvitsevat siihen toimeentuloon ja monen elämässä selviytymiseen.
Kuntien ei pidä säästää lapsiperheitä ja
köyhiä perheitä hengiltä. Kuntien
ei pidä edesauttaa sitä, että nuoret
syrjäytyvät yhteiskunnasta kokonaan, eivät
edes saa perustoimeentulotukea.
On hyvä, että on kirjattu tänne oikeusasiamiehen
kertomukseen tämä esimerkkitapaus, ja toivonkin,
että oikeusasiamies kiinnittää tähän enemmän
huomiota myös seuraavassa kertomuksessa kaikkien suurten
kuntien osalta, sillä tämä asia pitää saada
kuntoon. Meidän täytyy eduskunnassa — ennen
kaikkea hallitukselle osoitan tämän haasteen — lisätä voimavaroja kuntiin,
koska esimerkiksi Vantaalla, jossa itse olen, meillä on
esimerkkinä tämä yksi sosiaaliasema,
jossa työskentelee seitsemän sosiaalityöntekijää näiden
nuorten aikuisten ja aikuisten parissa, ja heistä kuusi
on epäpätevää ja yksi on pätevä.
Tämä on huolestuttava kehitys, jos meillä ei
ole enää työntekijöitä,
ammattilaisia, auttamassa näitä kaikkein heikoimmassa
asemassa olevia.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kertomuksen mukaan oikeusasiamiehen
eräänä tehtävänä on
valvoa ja tarkastaa valtion alue- ja paikallishallintoa. Leader-toimintaryhmät
tekevät arvokasta työtä maaseudun puolesta,
mutta ongelmana on maksatuksien paha viivästyminen ja muutaman
euron arvoisten kuittien kolminkertainen vienti erilaisiin ohjelmiin
eri tahojen toimesta. Maksatukset ovat viivästyneet jopa
vuoden, ja jatkuvien tulkintojen takia varsinainen toiminta maaseudun
ja kylien hyväksi on uhannut pysähtyä.
Oikeusasiamies voisi tutkia elyn ja Maaseutuviraston yhteistyön
toimivuutta esimerkiksi Pohjois-Savossa. Jos maaseudun kehitystyössä halutaan
tuloksia, täytyy vastuuta antaa enemmän juuri
näille Leader-toimintaryhmille ja rahoituspäätöksen pitää seurata
nopeammin toimintaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomukset
ovat aina mielenkiintoista luettavaa. Nyt tällä kerralla
mielestäni tässä on suomalaiseen kielelliseen
käytäntöön liittyvä hyvä ratkaisu, jota
toivoisi, että levitetään mahdollisimman
laajalti. Meillähän Suomessa on ollut viimeisten
parinkymmenen vuoden aikana muotia se, että otetaan englanninkielisiä yritysnimiä,
joita näkyy tuolla katukuvassa ja muuallakin hyvin paljon. Suomenkielisiä nimiä ei
samalla tavalla enää käytetä kuin
aikaisemmin.
Nyt täällä on tässä kertomuksessa
sivulla 311 mielenkiintoinen ratkaisu, jossa todetaan, että sairaalan
yksikön nimi ei voi olla vain englanniksi. Meillä on
Suomessa lukuisia valtionyhtiöitä, jotka ovat
muuttaneet nimensä sellaiseksi, että Posti ei
voi olla Posti, vaan sen täytyy olla Itella, ja paljon
muita vastaavanlaisia esimerkkejä. (Erkki Virtanen: Ei
se ole englantia!) On käsittämättömiä nimiä,
on Event Factorya ynnä muuta, ja kunnallisia osakeyhtiöitä,
joiden nimet on otettu englannin kielestä. Kaikki kuntalaiset
eivät tällä hetkellä osaa, erityisesti
vanhemmat ihmiset eivät osaa englantia, jolloin nämä Event
Factoryt eivät ollenkaan kerro heille, mistä on
kysymys, joten on ihan hyvä, että näihin
kielellisiin asioihin kiinnitetään huomiota.
Suomen kansalliskielet ovat suomen kieli ja ruotsi. (Erkki Virtanen:
Ja saame!) Sen takia englannin kieltä ei pitäisi
sekoittaa näihin julkisen sektorin nimiin. Nyt tässä oikeusasiamies
on tehnyt johtopäätökset, siinä todetaan
jopa viisi selkeää kohtaa, millä perusteella
ei ole suotavaa, että tällaisia vierasperäisiä Stroke
Unit -nimisiä yksiköitä käytetään
Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä, josta tämä käytännön
tapaus on tehty. Siinä sitten oikeusasiamies on saattanut
tämän päätöksensä myös
Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän tietoon ja sitten
pyytänyt ilmoittamaan, mihin toimenpiteisiin käytännössä on
ryhdytty. Nyt Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on ilmoittanut, että se on muuttanut
tämän
Stroke Unit -nimen aivoverenkiertohäiriöyksiköksi, elikkä tähän
oikeusasiamiehen tekemään päätökseen
on tullut hyvin nopeassa aikataulussa korjaus, ja se on otettu huomioon
käytännön työssä.
Toivottavasti tämä oikeusasiamiehen päätös leviää mahdollisimman
laajalle alueelle, erityisesti julkisella sektorilla, mutta myös
yksityiselle puolelle, jotta alettaisiin enemmän suosia
näitä suomenkielisiä ja ruotsinkielisiä yritysnimiä ja erilaisia
yksiköitten nimiä. Tästä voi
hyvin ottaa mallia muualla maassa.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Haluan vain lyhyesti kiittää perustuslakivaliokuntaa
tästä mietinnöstään
ja kansanedustajia täällä käytetyistä puheenvuoroista.
Tulen luovuttamaan oikeusasiamiehen viime vuoden kertomuksen pikapuolin,
toivottavasti ensi viikolla, eduskunnalle, jolloin tarjoutuu jälleen
mahdollisuus keskustella laillisuusvalvontaan ja oikeusasiamiehen
toimintaan liittyvistä kysymyksistä.
Keskustelu päättyi.