3) Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus eduskunnalle puoluerahoituksen
valvonnasta 2010—2011
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Viime vaalikaudella uudistettiin puoluerahoituslainsäädäntö,
ja liekö kohtalonivaa, että nyt tarkastusvaliokunnan
puheenjohtajana olen tässä esittelemässä ensimmäistä kertaa
uuden lain toimintaa, kun aiemmin ministerinä esittelin
uuden lainsäädännön. Valiokunta
oli tässä mietinnössään
onneksi yksimielinen ja yksituumainen, ja näiltä osin
uskallan nähdä, että en ole ollut puolustuskannalla
tai tästä kaksoisroolituksestani johtuen jäävi
tätä työtä tekemään.
Mutta avoimuuden nimissä on hyvä pitää mielessä tämä,
kun seuraavaa esittelen, että kyseessä on siis
laki, jonka ministerinä aikoinaan esittelin ja jonka toimivuutta
nyt ensimmäisen kerran Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksen
pohjalta eduskunnan tarkastusvaliokunta on käsitellyt.
Lain tarkoituksena oli lisätä avoimuutta puoluerahoituksessa,
ja valvontatehtävät muutettiin niin, että Valtiontalouden
tarkastusviraston, oikeusministeriön ja asianomaisten yhtiöiden
ja säätiöiden tilintarkastajien, kaikkien
roolia selkeytettiin, terävöitettiin ja lisättiin
merkittävästi vastuita.
Valtiontalouden tarkastusvirastolla on ollut valvottavia yhteisöjä noin
140 ja tarkastuksen kohteena tällä kertaa 32 yhteisöä.
Tarkastusvaliokunta oli sitä mieltä, että laki
on toiminut niin, että se on lisännyt rahoituksen
avoimuutta, mutta näin alkuvaiheessa ilmoituksen antajille,
eli puolueille ja heidän lähiyhteisöilleen,
se on selvästi lisännyt työtä.
Raportteja on täytynyt tehdä toisaalta uudella
tavalla ja osittain myös samoista asioista eri tahoille.
Mutta asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, että suurin
osa tästä työstä on todennäköisesti
vain tätä sisäänajovaiheen lisätyötä ja
kun asiat alkavat sujua, niin myös puolueiden näkökulmasta
lisätyö asettuu kohtuullisiin ja perusteltuihin
puitteisiin.
On ollut erittäin tärkeätä,
että Valtiontalouden tarkastusvirasto on pystynyt neuvomaan,
ohjeistamaan ja järjestämään
myös koulutus- ja keskustelutilaisuuksia tämän
uuden lain sisäänajon osalta. Puolueet, joita
valiokunta arvonnan perusteella kuuli asiassa, olivat myös
tästä asiasta yksimielisiä.
Uudesta lainsäädännöstä tiedettiin
jo silloin esittelyvaiheessa, että niin tämä kuin
vaalirahoituskin varmasti tulee kaikkialla maailmassa johtamaan
joihinkin myöhempiin lisäselvennystarpeisiin.
Tästä näkökulmasta tässä vaiheessa
nousi aika harvoja tulkintakysymyksiä, joita valiokuntakin
katsoi tarpeelliseksi käsitellä ja jotka Valtiontalouden
tarkastusvirasto hyvin avoimesti ja selkeästi oli omassakin
kertomuksessaan ottanut esiin. Niitä oli yllättävän
vähän, ja nostan niistä esiin kaksi.
Ensinnäkin: Kun lain valmistelumateriaaleista ei löytynyt
mitään erityistä mainintaa kunnallisista
luottamusmaksuista, niistä luottamusveroista, joista toisaalta
eduskunta on aika tuoreella lainsäädännöllä katsonut,
että ne, siis kunnalliset luottamushenkilömaksut,
ovat tulonhankkimisesta aiheutuvia menoja ja verotuksessa näin ollen
vähennyskelpoisia ja kun kuitenkaan me emme valmisteluvaiheessa
huomioineet tätä erää ollenkaan,
niin on sangen loogista ja ikään kuin klassisen
laintulkinnan lähtökohdista oikein arvioitu ja
Valtiontalouden tarkastusviraston pidättyvän roolinkin
takia oikeimmin arvioitu, että he ovat lähteneet
siitä, että niitä olisi arvioitava senkaltaisina
yksittäisten henkilöiden lahjoituksina puolueille,
jotka lain mukaan täytyy ilmoittaa lahjoituksina.
Kuitenkin kuullut puolueet olivat sitä mieltä, ja
valiokunta lopulta yhtyi tähän arvioon, että nämä,
siis nimenomaan kunnalliset luottamusveromaksut, ennemminkin rinnastuvat
laissa tarkoitettuun menoon, joka on vakiintunutta toimintaa toiminnassa,
eikä yksittäinen valtuutettu tosiasiassa voi päättää,
että hän lahjoittaa omalle järjestölleen
tämän ja tämän summan, vaan
nämä käytännössä ovat
sitä puolueen arkista ruisleipää ja niillä rahoitetaan
puolueen paikallistoimintaa.
Näin ollen tarkastusvaliokunta omana näkemyksenään
tässä mietinnössään
ilmoittaa, että ne kokouspalkkioista perityt luottamusmaksut,
joita ei käytetä vaalikampanjan rahoitukseen,
on arvioitavissa senkaltaiseksi tavanomaiseksi toiminnaksi, ettei
niitä kuulu arvioida. Siis puolueen normaaliin järjestötoimintaan
liittyvänä käyvän arvon mukaisena
suorituksena niitä kuuluu arvioida ja ei kuulu arvioida
yksittäisen henkilön antamina puoluelahjoituksina.
Toinen tulkintakysymys liittyy asiaan, josta katsoimme, että sitä on
parempi ensin selvittää, koska asiaa ei ole lainvalmistelun
yhteydessä eikä eduskunnan käsittelyssä mitenkään
käsitelty. Asia liittyy korkeakouluharjoittelijoihin tai ehkä laajemminkin
harjoittelutyöhön puolueissa tai puolueiden lähiorganisaatioissa.
Nimittäin kävi ilmi, että puolueissa
on ollut korkeakouluharjoittelijoita ja ainakin monissa tilanteissa
he ovat tehneet opintoihinsa liittyvää merkittävää yhteiskunnallista
työtä eivätkä ole olleet niin
sanottua veronmaksajien rahoilla maksettua kampanjaväkeä.
Mutta koska asiaa ei ole valmisteltu eikä tutkittu ollenkaan,
päädyimme siihen, että olisi parasta,
että opetus- ja kulttuuriministeriö ja työ-
ja elinkeinoministeriö selvittäisivät
ne ongelmat, jotka liittyvät korkeakouluharjoittelijoiden
käyttämiseen poliittisissa järjestöissä,
niin että varmasti asia sitten, jos niin katsotaan ja halutaan,
on uudelleen mahdollista arvioida.
Nyt Valtiontalouden tarkastusviraston tulkinta oli, että se
on sopimatonta julkisten varojen käyttöä puoluetoiminnassa,
niin että se on valmisteltu niin, että on poissuljettu,
ettei korkeakouluharjoitteluun tarkoitettuja rahoja tosiasiallisesti
päädy kampanja- ja vaalityön tekemiseen. Mutta
jos kyseiset ministeriöt arvioivat, että on olemassa
sellaisia puolueessa olevia harjoittelijatehtäviä,
jotka tukevat nimenomaan kyseisiä korkeakouluopintoja ja
sieltä työelämään valmistumista,
niin silloin tarkastusvaliokunta toivoo, että asia valmistellaan
niin, että mahdolliset väärinkäytökset
poissuljetaan mutta järkevä ja yhteiskunnalliseen
vaikuttamiseen tai yhteiskunnallisten asioiden valmisteluun tähtäävä harjoittelu korkeakoulututkinnon
osana on mahdollista, ja asiaan löydetään
ratkaisu.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Puutun tähän valiokunnan
puheenjohtajan esiin nostamaan kysymykseen tästä luottamusmiesveron
tulkinnasta. Pidän välttämättömänä sitä,
että valiokunta otti tämän kannan, ja
sen perusteella Valtiontalouden tarkastusvirasto voi jatkossa myöskin
oman tarkastustoimintansa suunnata siten, että ei synny
toisaalta puolueitten ja toisaalta tarkastavan viranomaisen välillä turhia
vastakkainasetteluja. Uskallan sanoa, että tuskin kukaan
tuhansista suomalaisista luottamusmiesveroa maksaneista poliittisen
luottamustoimen haltijoista on kuvitellut maksavansa vaalitukea
puolueelle, kun on maksanut luottamusmiesveroa.
Näin toki, kuten puheenjohtaja Brax tuossa edellä totesi,
klassisen laintulkinnan pohjalta voi tehdä, ja ehkä VTV:n
pitikin niin tehdä, mutta nyt tämä asia
on kuitenkin siinä mallissa, jota minä pidän
itse oikeana. Nimittäin käytännössähän
tästä olisi tullut kohtuullinen ongelma puolueille,
koska nehän olisivat joutuneet pitämään
jokaisesta puolueensa luottamusmiehestä eri kunnissa rekisteriä.
Siis ne paikallisjärjestöt eivät olisi
voineet sitä oikeasti tehdä, koska se tukihan tulee
puolueille, ei paikallisjärjestöille, siis vaalituki,
ja tästä syystä olisi syntynyt kohtuullinen byrokraattinen
haitta asiassa, jossa ehkä kuitenkaan vaalitukilainsäädännön
vaatimukset eivät olisi sitä todellisuudessa edellyttäneet.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksessa
kiinnitetään huomiota valvonnan rajoituksiin liittyen
tähän puoluerahoituksen valvontaan 2010 ja 2011.
Olennaisimpana rajoituksena pidetään sitä — ihan
suoraan tässä todetaan — että:
"Merkittävin puoluerahoituksen kokonaisuuden läpinäkyvyyden
rajoitus liittyy valvottavien organisaatioiden vähäiseen
määrään suhteessa puolueyhdistysten
kokonaismäärään."
Tarkastusvirasto valvoo puoluelain perusteella ainoastaan puolueita,
avustuspäätöksessä mainittuja
yhteisöjä ja puolueiden lähiyhteisöjä. Muut
puolueyhdistykset eivät ole tarkastusviraston valvottavia.
Tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä suurin
osa puolueyhdistyksistä eli noin 5 000—6 000
yhdistystä jää kaiken valvonnan ulkopuolelle.
(Tuija Braxin välihuuto) — Tarkoitan Valtiontalouden
tarkastusviraston valvonnan ulkopuolelle, onhan niillä nämä omat
toiminnantarkastajat, ja sitä kautta tietenkin tarkastetaan
toimintaa.
On tietysti itsestään selvä asia,
että jos näin paljon yhdistyksiä ryhdyttäisiin
valvomaan, siinä pitäisi olla lukuisia uusia tarkastajia,
joten ei kannata satsata siihen, että jokaista pientä paikallisyhdistystä,
joka ehkä vuodessa saa 2 000—3 000
euroa näillä jäsenten puolueveroilla
hankittua, ryhdyttäisiin tarkastamaan, mutta mielestäni
olisi tärkeää, että sellaiset
puolueyhdistykset, joilla on erittäin suuret tulot vuosittain,
joilla saattaa olla jonkinlaista melkein liiketoimintaan rinnastettavaa
toimintaa, saataisiin valvonnan piiriin. Kuitenkin tavoitteena pitäisi
olla se, että kaikkien puolueille suunnattujen, sinne tulevien varojen
osalta toteutuisi mahdollisimman avoin ja läpinäkyvä toiminta,
että tiedettäisiin, mistä sitä rahaa
millekin taholle tulee.
Aikaisemmin, kun tätä puolue- ja vaalirahoitusta
uudistettiin, esitin, että kaikki isot kampanjat olisi
otettu huolelliseen tarkastukseen huolimatta siitä, onko
kampanjan vetänyt kansanedustajaehdokas, europarlamenttivaaliehdokas,
huolimatta siitä, onko hän päässyt
läpi vai ei ole päässyt läpi.
Mielestäni kaikki isot kampanjakulut olisi pitänyt
ottaa ilmoitusvelvollisuuden piiriin. Näinhän
ei sitten lopulta tapahtunut, mikä on valitettavaa. Se
tarkoittaa sitä, että käytännössä meillä on
hyvin paljon sellaista vaalikampanjoihin liittyvää rahoitusta,
joka jää kaiken valvonnan ulkopuolelle sen takia,
että ainoastaan valitut europarlamentaarikot, samaten valitut kansanedustajat
ja tietenkin heidän varaedustajansa ovat velvollisia tekemään
ilmoitukset vaalirahoituksestaan, mutta eivät ne, jotka
eivät tule valituksi, vaikka heillä saattaa olla
merkittäviä luottamustehtäviä niin
kuntatasolla kuin valtakunnallisestikin. Heidän kampanjakustannuksensa
ovat jääneet täysin piiloon.
On tärkeätä, että aina kun
kehitetään lainsäädäntöä,
pystyttäisiin vähäiset resurssit kohdentamaan
olennaisiin asioihin, oli sitten kysymys yksittäisistä ehdokkaista
tai sitten näistä puolueyhdistyksistä,
joissa on valtavan suuria eroja liittyen siihen, minkälaista
toimintaa ne harjoittavat, kuinka suuri on tämä tulotaso.
Ne suuret yhdistykset pitäisi saada jonkinlaisen tarkemman
valvonnan piiriin.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä puoluerahoituksessa
ja sen valvonnassa on tehty tavattoman paljon uusia, hyviä säädöksiä,
ja niiden toiminnasta on nyt ensimmäisen kerran saatu minusta
myöskin erittäin hyvä valvontatulos,
ja toki sitäkin kehitettävä jatkossa
on.
Kysymys tästä luottamushenkilöverosta.
Minusta siinä tarkastusvaliokunta päätyi
aivan oikeaan lopputulokseen, niin kuin täällä on
jo todettukin. Tämähän on aivan samantyyppinen
maksu kuin se, kun me maksamme puolueelle jäsenveroa, siis
sitä puolueen yhdistysmaksua. Tätä kauttahan
kunnallista puoluetoimintaa rahoitetaan, tämähän
se yleisin tapa on, ja se menee ihan normaaliin puoluetoiminnan,
järjestötoiminnan rahoittamiseen.
Kysyimme sitten siitä, millä tavalla näitä erilaisia
tilinpitoja ja kirjanpitoja tehdään, niin edustaja
Ruohonen-Lernerille voi todeta, että kyllä niissä paikallisissa
puolueyhdistyksissäkin tehdään tilinpäätökset
ja tilintarkastukset hoidetaan ihan normaalin yhdistyslain mukaan.
Ainakin näin pitäisi olla, ja pitäisi
myöskin käytännössä valvoa,
että näin tapahtuu. Esimerkiksi itselläni
on ollut joka vaaleissa yksi osasto, joka tämän
homman on pyörittänyt tai yksi yhdistys, ja se
on jo vaatinut, että tilinpäätös
on pitänyt tehdä ja tilit on pitänyt
tarkastaa. Eli monen kohdalla tässä ei tapahtunut
mitään käytännön muutosta,
koska se on hoidettu yhdistyslain mukaisesti, koska siinä on
taustalla ollut yhdistys.
Mutta kaiken kaikkiaan nyt ensimmäisen kerran nähdään,
että viime vaalikaudella säädetty uudistus
on toiminut hyvin. Tässä saatu kertomus on minusta
hyvin puhdas kertomus siinä mielessä, että siellä jäi
ainoastaan tämä opetus- ja kulttuuriministeriön
ja työ- ja elinkeinoministeriön selvitys tehtäväksi
liittyen näihin korkeakouluharjoittelijoihin. Sitten mahdollisia
lainsäädäntötarpeita, mitä matkan
varrella ilmenee, niitä varmasti kootaan yhteen, ja jatkossa
vähän suurempana kokonaisuutena, eikä yksittäisinä,
tuodaan tänne. Varmasti vielä kehitettävää on,
mutta me olemme erittäin hyvällä tiellä nyt.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ihan vain selvyyden vuoksi: On ymmärrettävä, kun
tämä lainsäädäntökokonaisuus
on uutta, että kampanja- ja puoluerahoituksen valvontalait
menevät hiukan sekaisin. Se kritiikki ja muun muassa se
eriävä mielipide, mikä liittyi siihen,
että kaikki isot kampanjat pitäisi tarkastaa,
liittyy toiseen lakiin kuin nyt käsiteltävissä olevaan
lakiin. Se liittyy siihen kampanja- ja vaalirahoituslainsäädäntöön.
Mutta sinänsä muistan hyvin tämän keskustelun,
ja varmastikin, aivan niin kuin edustaja Anttila sanoi ja niin kuin
meillä tarkastusvaliokunnassa sen kampanja- ja vaalirahoituslainsäädännön
osalta oli ajatus, että kun on kolmet vaalit käyty — että nähdään
kunnallis- ja eurovaalitkin — sen jälkeen muun
muassa näihin edustaja Ruohonen-Lernerin ajatuksiin ja
moniin muihin siihen lainsäädäntöön
liittyviin kehitystarpeisiin on syytä palata.
Mutta täytyy muistaa, että siinä,
siis toisessa laissa kuin nyt on puhe, näihin tilintarkastajien vastuisiin
ja velvollisuuksiin näitten isojen paikallisyhdistysten
toiminnan osalta lisättiin kyllä vastuita siltä osin,
että täytyy myös tarkastaa se, ettei
tätä vaalirahoituslainsäädäntöä ole
kierretty. Niitä paikallisyhdistyksiä ei saa käyttää bulvaaneina
tai rahanpesuyksiköinä, jonne kerätään rahoitusta,
jota ei sitten ilmoiteta, vaan ilmoitetaan vain se paikallisyhdistys.
Tässä nimenomaan yhdistyksen oma tarkastus on
sen lainsäädännön tiukennettujen
määräysten mukainen, ja tarkastajat ovat
paljon vartioina. Jos he jäävät kiinni
virheistä, he myös vastaavat siitä rikosoikeudellisesti.
Mutta se on toinen laki kuin mistä tänään
täällä puhutaan, ettei vain jää epäselväksi.
Näihin todennäköisesti tämän
vaalikauden loppupuolella sitten puututaan kerralla ja kootusti
isommin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka sinänsä olen edustaja
Ruohonen-Lernerin kanssa täsmälleen samaa mieltä siitä,
että kaikki merkittävä poliittinen rahoitus
olisi hyvä saada läpinäkyväksi,
niin tavallaan kyllä ymmärrän lainsäätäjää,
siis meitä itseämme, siinä, että tätä vaalirahoitusvelvollisuutta
ei ole laajennettu niihin henkilöihin, jotka eivät
tulleet valituiksi, tai edes valittujen varamiehiinkään,
koska sen lainsäädännön varsinainen
tarkoitushan on tehdä ihmisille läpinäkyväksi
se, ketkä mahdollisesti antamalla taloudellista tukea valituille
ja heidän varahenkilöilleen pystyisivät
vaikuttamaan näitten kyseisten henkilöitten päätöksentekoon
sitten siinä valitussa tehtävässä.
Ne, joita ei valita, eivät kyllä pysty vaikuttamaan
muuten kuin välillisesti, ja niin laajalle tätä seurantaa
ei ole tietenkään mahdollista levittää.
Keskustelu päättyi.