2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valmisteverotuslain
muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys
eduskunnalle laiksi valmisteverotuslain muuttamisesta. Valiokunta
puoltaa tämän esityksen hyväksymistä muuttumattomana.
Tässä on kahdesta asiakokonaisuudesta kyse.
Ensimmäinen koskee valmisteverotusmenettelyä,
jossa on tarkoitus siirtyä sähköiseen
asiointiin, kun Tullin uusi tietojärjestelmä saadaan käyttöön.
Tässä suurin muutos kohdistuu niin sanottuihin
verokausi-ilmoittajiin, joille sähköinen verotusmenettely
olisi yleensä pakollinen ja muillekin tulee mahdolliseksi.
Näitä esityksiä valiokunta kannattaa
ja pitää myönteisinä ja tukee
myös Tullissa vireillä olevaa jatkokehitystyötä.
Toinen kokonaisuus liittyy puolestaan alkoholijuomien verottomaan
matkustajatuontiin, jota halutaan selkeyttää ottamalla
lakiin valmistusverodirektiivissä sallitut määrälliset
ohjetasot. Taustalla on tieto matkustajatuonnin osuuden merkittävästä kasvusta
ja huoli veropohjan rapautumisesta. Tämä kehitys
näkyi erityisen selvästi viime vuonna, jolloin
hallitus päätti puolittaa kehysriihessä aiemmin
keväällä sopimansa alkoholiveron korotuksen
matkustajatuonnin hillitsemiseksi.
Valmistelussa ja asian valiokuntakäsittelyssä, joka
oli hyvin perusteellinen, on ilmennyt toisaalta, etteivät
matkustajat useinkaan tiedä, mitä yksityishenkilön
verovapaan tuonnin edellytykset käytännössä tarkoittavat.
Kysymys on tuotteista, jotka yksityishenkilö hankkii omaan
käyttöönsä ja kuljettaa itse
mukanaan Suomeen. Omalla käytöllä tarkoitetaan
paitsi henkilökohtaista käyttöä myös
perheessä tai perhejuhlassa tapahtuvaa käyttöä tai
lahjaa mutta ei muuta.
Vastaavasti minkälaista vastiketta tahansa vastaan
luovutettavat tuotteet katsotaan tuoduiksi kaupalliseen tarkoitukseen.
Tämä tarkoittaa esimerkiksi omakustannushintaan
kaveriporukalle tuotavia juomia, yrityksen tai yhdistyksen omiin
tilaisuuksiin kaavailtua tarjoilua ja niin edelleen. Oma ongelmansa
liittyy myös siihen, etteivät kaikki yksityishenkilöt
välitä rajoituksista, vaikka ne olisivatkin tiedossa.
Valiokunta pitää ohjetasojen käyttöönottoa edellä mainituista
syistä perusteltuna, vaikka ohjetasoiksi ehdotetut vähimmäismäärät
ovatkin varsin korkeita: 10 litraa alkoholipitoisia juomia, 20 litraa
välituotteita, 90 litraa viiniä ja 110 litraa olutta.
Vaikka ohjetasot eivät ole rajoituksia, ne helpottavat
ja selkeyttävät joka tapauksessa Tullin valvontatyötä ja
asettavat matkustajille nimenomaisen selvitysvelvollisuuden tuotteiden
käyttötarkoituksista ohjetason ylittäviltä osin.
Huomionarvoista on toisaalta myös se, että ohjetason alittavatkin
määrät voidaan katsoa tuoduiksi muuhun
kuin omaan käyttöön.
Tullin arviointi perustuisi edelleen aina kokonaisharkintaan,
jossa yhtenä perusteena otettaisiin huomioon tuotujen juomien
määrä. Muita huomioon otettavia seikkoja
olisivat nykyiseen tapaan muun muassa tuojan asemaan, tuonnin toistuvuuteen,
tuotteiden laatuun ja kuljetustapaan liittyvät seikat.
Tulli voisi tarkistaa lisäksi selvitykseksi annettujen
tietojen todenperäisyyttä myös jälkikäteisvalvonnalla.
Esitystä on puollettu laajalti myös valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa. Samalla on kuitenkin korostettu Tullin
valvonnan näkyvyyttä ja aktiivista tiedottamista
oikeista käytännöistä. Kysymys
on myös Tullin resurssien riittävyydestä.
Valiokunta pitää näitä näkökohtia
tärkeinä käytännön
muutosten aikaansaamiseksi.
Tähän esitykseen sisältyy myös
muutamia teknisiä täsmennyksiä perusteluiden
osalta.
Yksimielisesti valiokunta esittää siis, että nämä lakiehdotukset
hyväksyttäisiin muuttamattomina.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, muutama vastauspuheenvuoro voidaan tässä vaiheessa
käyttää. Edustaja Uotila aloittaa.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Verojaoston puheenjohtaja juuri lopussa totesi,
että kysymys on myöskin Tullin resursseista suorittaa
näitä valvontatoimenpiteitä. Valtiovarainvaliokuntahan
tapasi Tullin edustajia ihan muutama päivä sitten.
Tilanne on kyllä aika kohtuuton, kun esimerkiksi Helsinkiin
saattaa samaan aikaan käytännössä tulla
useita laivoja, joista jokaisesta purkautuu parituhatta ihmistä,
ehkä parisataa tällaista tila-autoa, ja Tullin
resurssit riittävät ehkä yhteen tai kahteen
kohteeseen per laiva tehdä tällainen perusteellisempi tsekkaus
ja tarkistus.
Arvoisa puhemies! Ihan todellakin tähän tarvitaan
lisää resursseja ja Tulli tarvitsee lisää resursseja,
jotta se pystyy tämänkin lakimuutoksen mahdollistamat
toimet paremmin sitten jatkossa suorittamaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tämä vastauspuheenvuorolista näyttää epäilyttävästi
yhdenmukaiselta varsinaisen puheenvuorolistan kanssa, mutta aloitetaan
tällä vastauspuheenvuorolistalla. Edustaja Tuupainen,
olkaa hyvä, vastauspuheenvuoro.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kataja piti minusta selkeän
esityksen. Mutta kun en ole asiaan tämän tarkemmin
perehtynyt, mitä äsken kuulin, niin kysymys kuuluu:
Mitä tehdään niille kansalaisille tai
kansalaisryhmille, jotka eivät noudata annettua ohjeistusta?
Onko tätä mietitty, ovatko sanktiot minkälaisia,
viinat pois vai lyödäänkö sakkolappu
käteen?
Aino-Kaisa Pekonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viron viinarallista on tosiaan puhuttu pitkään,
ja asia on edelleen ajankohtainen, sillä uusimpien tilastojen
mukaan Virosta tuodun alkoholin määrä on
edelleen kasvanut ja viime vuonna suomalaiset ostivat yli kolmanneksen
Virossa myydystä alkoholista. Mielestäni on siis
todella hyvä, että tähän viinaralliin nyt
puututaan.
Sitä olen hieman miettinyt, miten nämä Tullin resurssit
tulevat riittämään ja kuinka niitä sitten valvotaan.
Nyt esillä olleet määrälliset
ohjeistot ovat aika korkeita, muun muassa 90 litraa viiniä ja
110 litraa olutta. Lisäksi minua hieman hämmentää se,
että Tulli arvioisi alkoholijuomien matkustajatuontia jatkossa
määrän lisäksi tuojan aseman,
tuonnin toistuvuuden ja tuotteiden laadun ja kuljetustavan perusteella.
Vähän mietityttää se, miten
tämä ihmisten asema vaikuttaa tähän,
kuinka paljon alkoholia saa maahan tuoda, tai ketä tässä valvotaan,
kuka tässä nyt sitten on toinen toistaan luotettavammassa
tai rehellisemmässä asemassa tuodakseen maahan
verovapaata alkoholia.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viron viinarallista ollaan puhuttu ties kuinka
pitkään, ja kysymys on siitä, miten sitä saadaan
rajoitettua järkevästi.
Meillä on tietysti rajat auki tässä kohtaa,
ja on ihan sallittua tuoda sieltä, niin kuin tässäkin
sanotaan, omaan käyttöön. Nämä rajat
eivät tarkoita sitä, että siihen asti
saa tuoda ilman, että joutuu ikään kuin
selittämään tai perustelemaan, ovatko
ne omaan käyttöön vai eivät.
Valtiovarainvaliokunnassakin keskusteltiin siitä, kumpi on
rajoittava tekijä, oma käyttö vai nämä määritetyt
rajat. Totta kai se oma käyttö on se rajoittava
tekijä tässä, nämä ovat
vain ohjerajoja.
Viinarallissa ei ole kysymys pelkästään
määristä. Siinä on ollut kysymys
myös tavoista, millä tavalla viinaa voi tuoda
tänne Suomen puolelle. Onneksi on saatu myös niitä toimintatapoja, kuten
tässä mietinnössäkin sanotaan,
että nämä täytyy kuljettaa itse
maihin. On ollut myös toimintatapoja, joissa eri toimijoiden
kanssa tehdään sopimus, ja yhdessä vaiheessa
suomalaisilla ei pitänyt edes olla mitään
muuta kuin lippu hankittuna, jos sitäkään
edes: odotettiin Suomen satamassa, kun tänne lastattiin
isoa satsia. Onneksi tähän koetetaan löytää järkeviä ratkaisuja kaiken
kaikkiaan, myös muilla keinoin.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä todellakin valiokunnan
lausunnossa sanotaan, että kysymys on tuotteista, jotka
yksityishenkilö hankkii omaan käyttöönsä ja
kuljettaa itse mukanaan Suomeen. Kyllä täytyy
sanoa, että nuo määrät ovat
vielä ihan merkittäviä, että niitten
lipittämiseen menee kyllä enemmän kuin
kuukausi.
Mutta sitten vielä näihin Tullin resursseihin. Mehän
tapasimme valtiovarainvaliokuntana mutta myös hallinto-
ja turvallisuusjaosto tapasi Tullin edustajia. Tämä kehysneuvottelu
vähentää 150 henkilövuotta tällä hetkellä,
tai arvio oli siitä, että se lisää tämän
kaiken muun päälle. Nyt kun Tullille tulee lisää tavallaan
valvontavastuita ja siellä on myös koneita ja
laitteita, joitten käyttöön eivät
riitä tälläkään hetkellä resurssit, niin
toisaalta pitäisi myös huomioida resurssitarpeita
myös sille puolelle, että annetaan rahoitusta
ja löytyy vakansseja tähän valvontaan,
ja ennen kaikkea se, mitenkä paljon Tulli kaiken kaikkiaan
kerää, yli 10 miljardia euroa vuodessa, verotuloja
Suomelle.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viinaralli on se suuri veroparatiisiongelma,
joka Suomella verotuksessa kaiken kaikkiaan on, ja se koskettaa
huomattavaa osaa kaikista kansalaisista.
Tässä esityksessä oikeastaan olennaista
on se, että todistustaakkasääntö muuttuu.
Eli Tulli voi kysyä siltä kansalaiselta, joka
tuo valtavan määrän viinaa tänne,
mihinkä tarkoitukseen, ja voidaan jälkikäteen
pyrkiä selvittämään, menivätkö ne
niihin juhliin vai eivätkö menneet, ja sillä tavalla
tilanne selkiytyy. Mutta oma käyttö, se on hyvin
laaja käsite, ja juhlat voivat olla erittäin suuria,
mikä tarkoittaa, että jatkossakin suuria määriä tuodaan.
EU-direktiivissä on selkeät arvot, joissa
lähtökohtaisesti katsotaan, että ne on
tuotu omaan käyttöön, ja niitä meidän
täytyy kaiken kaikkiaan noudattaa. Mutta tämän
tapauksen perusteella meidän pitäisi ymmärtää se,
että me joudumme sopeutumaan eurooppalaisiin verotasoihin. Meillä voi
olla, että joku on ihan oma verotaso, mutta se johtaa siihen,
että veroa kaikilla keinoilla kierretään,
ja se käy mahdottomaksi. Eli tässä suhteessa
meidän pitää katsoa, mikä verotaso
on mahdollinen, ja pyrkiä sopeuttamaan se todelliseen tilanteeseen.
Mitä tulee sitten siihen, että meillä on
satoja tullimiehiä jokaista laivaa vastassa, niin se ei
ole kyllä enää tätä päivää.
Voidaan lisätä kahdesta kolmeen tullimieheen sitten
niihin tarkastuksiin, mutta täytyy sanoa, että resurssitkin
ovat jossain määrin rajallisia ja paljonko (Puhemies
koputtaa) niitä sitten laivaa kohden saataisiin kiinni, niin
se määrä ei olisi kovin suuri.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olin jo aikoinaan, muistaakseni vuonna
2004, tekemässä sitä suurta alkoholiveron
tiputtamista Suomessa, mikä johtui siis Viron mukaantulosta
EU:n jäseneksi, koska se avasi tämän
portin tälle tuonnille, jonka kanssa tällä hetkellä painitaan.
Hyvin määrätietoisesti eri hallitukset
ovat sen jälkeen nostaneet säännöllisesti
alkoholin verotusta. Meillä on erittäin vahvat
sosiaaliset ja terveydelliset syyt siihen, mutta samalla me olemme
toisaalta ihan veitsenterällä. Kun tietyt rajat
ylittyvät, niin samalla alkaa myös tämä tuonti.
Varmasti joudutaan jatkossa pohtimaan myös alkoholiveron
korotuksia Suomessa: kuinka paljon ne panevat entistä enemmän
liikkeelle tätä hyvin selkeää jobbaamista,
joka tällä hetkellä tapahtuu sieltä?
Nämä määrät, mitä direktiivi
määrittelee, ovat erittäin kovat. Niitä haetaan
jatkuvasti. Jälkikäteisnäytöt
ovat hirvittävän vaikeita. Kyllä meidän
täytyy rehellisyyden nimissä myös omissa
päätöksissämme, kansallisissa
päätöksissä, pohtia tätä ongelmatiikkaa.
Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kyllä huolen,
joka ohjetasojen käyttöönoton taustalla
on, mutta selvitysvelvollisuus ei tule itse ongelmaa poistamaan.
Jos nyt usein viinanhakureissulla Virossa käyvän
Matin tuontimäärää valvotaan
jatkossa tarkemmin, niin Matti kyllä varmasti fiksuna kaverina
osaa järjestää asiat ja jakaa tätä hakuvastuuta
kavereidensa kesken niin, etteivät heidän kenenkään
tuontimäärät herätä liikaa
huomiota. Viinaralli saattaa tämän myötä jopa
kiihtyä, kun ohjetasoista tulee yhä useammalle
tuonnin minimitaso. Jatkossakin saa siis tuoda muun muassa 26 laatikkoa
olutta, siideriä ja lonkeroa per matkustaja per matka.
Jos viinaralliin halutaan oikeasti puuttua, niin ainoa toimiva
keino on alkoholiveron asteittainen alentaminen riittävän
kilpailukykyiselle tasolle, ja tämän lisäksi
kulutusta tulisi siirtää valvomattomista tiloista
takaisin ravintoloihin, ja keinot tähänkin ovat
kyllä meillä olemassa, mikäli vaan tahtoa
ja halua riittää. Niin kauan kuin sääntelyä ja
holhousta lisätään, kansa kapinoi ja viinaralli
takuulla raikaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä omaan käyttöön ja
omien juhlien käyttöön salliminen voi
olla ongelmallista, koska valitettavan useat on sitä mieltä,
että se vasta onkin yhtä juhlaa, kun pystyy kaikki
Virosta tuodut viinat juomaan.
Mutta vakavasti sanoen, kyllä minun mielestäni
Tullin voimavaroihin kannattaa tässä yhteydessä laittaa
lisäpanoksia. Kun mietitään, minkä suuruiset
ovat ne veromenetykset valtiolle suoraan tästä rallista,
minkäsuuruiset ovat ne veromenetykset valtiolle esimerkiksi
sitä kautta, että tämä viinaralli
myös heikentää ravintoloiden toimintaa,
niin kyllä valtion kannattaa Tullin voimavaroja vahvistaa,
sitä kautta tätä viinarallia hillitä ja
sitä kautta pienentää niitä veromenetyksiä,
jotka tästä viinarallista valtiolle koituvat.
Ville Vähämäki /ps(vastauspuheenvuoro):
Kunnioitettu puhemies! Tämä ongelma, minkä edustaja
Pelkonen nosti esille, eli se, että tämä kiihdyttäisi
jopa matkustajatuontia: Tässähän annetaan
Tullille niitä työkaluja, kuinka tätä valvontatyötä voidaan
tehdä, ja Tulli tulee kiinnittämään
huomiota kyselytutkimuksilla muun muassa tuojan asemaan sekä tuonnin
toistuvuuteen. Elikkä tätä kautta saattaisi
tämä edustaja Pelkosen nostama ongelma kyllä poistua.
Mutta tämä on aivan totta, mitä edustaja
Uotila tässä totesi, elikkä että Tullille
pitäisi saada lisää henkilökuntaa
tähän valvontatyöhön.
Keskusteluissa jossain kohtaa esitin, että matkustajia
voisi velvoittaa täyttämään
jonkinlaisen maahantuontilomakkeen, mutta asiantuntijakuulemisissa
tätä ei katsottu mahdolliseksi. Tämä kuitenkin
ehkä saattaisi vähentää tätä tuontia. — Jatkan
sitten myöhemmässä vaiheessa.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Pelkosen kanssa hyvin samaa
mieltä. Voi tätä holhoamisen määrää,
voi tätä sääntelyn määrää.
Ei tästä edes selviä se, kuinka paljon
tämä tulee tuontia vähentämään,
paljonko Suomen verotulot tulevat tämän myötä lisääntymään.
Osaako mietinnön esitellyt puheenjohtaja, edustaja Kataja
kertoa, paljonko Suomen verotulot tämän myötä sitten
lisääntyvät? Eikö oma verotus
ole se keino, jolla me tähän vastaamme? Näin
minun mielestäni on. Alkoholivero on se, jolla me voimme
vaikuttaa siihen, onko kotimaisilla panimoilla tulevaisuudessa työtä ja
työpaikkoja.
Ravintoloiden sääntelyä purkamalla
me voimme vastata, edustaja Zyskowicz, siihen, onko ravintoloilla
työtä ja kasvua ja asiakkaita. Pienpanimoiden
sääntelyä muuttamalla me voimme vastata
siihen, onko Suomessa tulevaisuudessa työpaikkoja pienpanimoissa.
Eivät ne, hyvät ystävät, hyvät
kollegat, onnistu kielloilla ja sääntelyä tiukentamalla
vaan tekemällä oikeita ratkaisuja, joista yksi
oleellinen on alkoholiveron alentaminen, niin että se on
kilpailukykyinen muiden Euroopan unionin maiden kanssa.
Emme me voi valita niin, että me valitsemme EU:sta
(Puhemies koputtaa) vain niitä palasia, jotka me koemme
mieluisiksi. Meillä on kokonaisuus, ja sen kanssa pitää elää.
Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän nämä oman
käytön rajat ovat sitä luokkaa, että jos
minä kerran käyttäisin, niin en toista
kertaa käyttäisikään.
Perusongelmahan on tietysti siinä, että tässähän
on kattosäännöstä kysymys. Tämän
yli menevät voidaan ilman muuta ikään
kuin ottaa talteen tai voidaan johonkin seuraamuksiin ryhtyä. Paljon
pienemmälläkin summalla on valitettavasti Suomen
lainsäädännön rikkoja.
Tämä veroparatiisihavainto oli aivan oikea. Tässähän
sitä sitten mitataan meidän veroparatiisiomaatuntoa.
Kyllähän me täällä pauhaamme suureen ääneen
veroparatiiseja vastaan, mutta itse kukin meistä (Eduskunnasta:
Eikö Viro ole veroparatiisi?) sitten päättää tästä asiasta
tämän alkoholiveroprosentin kohdalla ja sen kohdalla, mistä ostaa.
Ongelmahan on siinä, että EU:ssa alkoholi
on suurelta osin vain maataloustuote. Ja ongelmahan on siinä,
että Viron kanssa ei aikanaan päästy
sopimukseen, jossa se olisi suostunut korkeimpiin verotus- ja muihin
tasoihin. Se on erittäin valitettavaa. Tässä pitäisi
olla EU:lla jotakin pelimerkkejä Suomenkin kaltaisen maan
hyväksi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Myönnän vielä kolme vastauspuheenvuoroa,
ja sen jälkeen mennään puhujalistaan.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä ja muutama muukin tässä salissa
olemme olleet siinä tilanteessa, että olemme olleet
tekemässä tätä edustajien Pelkonen
ja Heinonen ihanaksi mainostamaa viinaveron alentamista. Sen päätöksen
seurauksena vuodessa kuoli 500 ihmistä enemmän
ja valtion terveydenhuolto- ja muut menot lisääntyivät
500 miljoonalla eurolla. Tämä kerrottiin meille
jo etukäteen. Se on murheellisin päätös,
jota minä olen ollut tässä eduskunnassa
tekemässä.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt vaikuttaa siltä, että olemme
taas tekemässä sellaista lakia, jota emme pysty
valvomaan. Ei kukaan pysty jälkikäteen katsomaan,
mihinkä ihmiset ovat ne viinansa vieneet. Se on täysin
selvä asia.
Sen lisäksi tässä ei juurikaan näy
sanktioita siitä, jos sieltä on tuonut liikaa
ja käynyt liian usein Virosta hakemassa. Kai lainsäädännössä pitäisi
olla joku haitallinen seuraus, jota sanktioksi kutsutaan, jos ei
lakia noudateta.
Tämän yhteydessä on myös
tullut yksi sellainen asia esille, mitä varmasti kukaan
ei ole tässä salissa ajatellut. Minulle on kerrottu,
että tämä laki on erittäin epätasa-arvoinen
sen takia, koska meillä on paljon myöskin iäkkäitä ihmisiä,
jotka käyvät Virossa viinarallimatkalla hakemassa kuusi
pulloa konjakkia tuommoiseksi vuoden satsiksi, mutta kun he eivät
jaksa kantaa kerrallaan kuin kaksi pulloa, niin heidän
täytyy käydä siellä niin monta
kertaa, eli käsittämätöntä on tässä tämä,
että saa tuoda sen, minkä jaksaa itse kantaa.
Jos sinä olet bodari, sinä jaksat kantaa sieltä vaikka
kuinka paljon, ja jollet ole, et jaksa kantaa juuri yhtään
mitään — tämä ei ole
tasa-arvoista.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ja poikkeus, joka vahvistaa säännön,
edustaja Heinonen, vastauspuheenvuoro, ja sitten vielä mietinnön
esittänyt edustaja Kataja, ja sitten puhujalistaan.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Erkki Virtanen, en ole sanonut, että viinaveron
alennus joskus, kun te olette sen tehneet, olisi ollut ihana päätös.
En ole niin sanonut ja toivon, että minun puheitani ei siteerata
väärin. En ole sitä ihanaksi sanonut
missään vaiheessa.
Itse en usko siihen, että tällaisia kieltoja
ja rajoituksia tekemällä suomalaiset panimot ja
panimoiden työpaikat pelastetaan. Itse olen huolissani
siitä, (Erkki Virtanen: Muutaman suomalaisen henki voidaan
pelastaa!) miten suomalaisten työpaikkojen käy
tällä alalla. En usko, että tämä rajoite
tulee ratkaisemaan sitä enkä usko, että tämä tulee
myöskään ratkaisemaan suomalaista alkoholin
ongelmakäyttöä. Itse en usko siihen,
että kielloilla ja rajoituksilla sitä ratkaistaan,
vaan niiden ratkaisujen täytyy löytyä muilla
keinoilla, valistuksen ja tämäntyyppisten keinojen
kautta. Niin kuin tiedämme, mitä kieltolainkin
aikaan Suomessa tapahtui alkoholinkulutuksessa — ei sekään
toiminut. Jos se olisi toiminut, (Puhemies koputtaa) Suomessahan
ei enää todennäköisesti alkoholia
käytettäisi lainkaan.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos edustaja Heinonen on huolissaan suomalaisista
työpaikoista tämän esityksen myötä,
(Timo Heinonen: Aina olen huolissani!) erityisesti panimoalan, kyllä voi
olla tietysti huolissaan myös siitä, että terveydenhuollon
henkilökuntaa ei tarvita toivottavasti jatkossa niin paljon
kuin tähän mennessä. 500 miljoonalla
eurolla, joka sillä viinaveroalennuksella aiheutettiin
terveydenhuollon menoja, on totta kai työllistävä vaikutus,
mutta kyllä tässä pyritään nimenomaan
välttämään niitä alkoholista
aiheutuvia terveyshaittoja ja toisaalta turvaamaan suomalaiset verotulot
Suomessa.
Montakohan kertaa edustaja Tolppanen, joka äsken puhui,
on täällä vaahdonnut siitä,
kuinka veroparatiiseja vastaan pitää taistella.
Nyt te puolustatte voimakkaasti viinan veroparatiisimaata Viroa
ja sitä, kuinka kansalaisilla pitäisi olla subjektiivinen
oikeus hyödyntää veroparatiiseja. Missä on
teidän moraalinen omatuntonne tämän veroparatiisiongelman
osalta?
Moni kysyi rikoslain seuraamuksia, niitä tässä ei
ole lueteltu. Ne ovat laissa jo olemassa. Viina, totta kai, tuomitaan
menetettäväksi, jos alkoholia lainvastaisesti
tuodaan. Ja valvontaa todella pitää tehostaa,
(Puhemies koputtaa) kuten tässä on moneen kertaan
todettu.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, sitten mennään puhujalistaan.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Joskus kannattaa olla hallituksen kanssa samaa
mieltä. Tämä esitys valmisteverolain muutoksista
koskien veroilmoituksen antamista pääsääntöisesti
sähköisesti on erinomainen. Toisena asiana käsitellään
tätä alkoholin verottoman matkustajatuonnin valvonnan
selkeyttämistä ja helpottamista ottamalla käyttöön
määrälliset ohjetasot.
Tuo sähköinen asiointi edistää verotusmenettelyä yritysten
ja tullin kanssa joustavampaan suuntaan sekä vähentää manuaalityötä ja
kustannuksia. Hyvä esitys.
Alkoholijuomien verotonta matkustajatuontia selkeytetään
ottamalla lakiin ko. direktiivissä sallitut määrälliset
ohjetasot. Tämä on esityksen mukaan tarpeen, koska
alkoholijuomien matkustajatuonti on kasvanut merkittävästi
ja alkoholiverojen tuotto heikentynyt. Viron viinaralli on saanut
aivan kohtuuttomat mittasuhteet. [Äänentoistojärjestelmästä kuului
kahinaa.] — Onko tämä minun
puheeni kohta lopussa?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ei, kun paperi hakkaa siihen mikrofoniin. Se vähän aiheuttaa
hälyä. — Annetaan 10 sekuntia till.
Oikein hyvä. — Keskeinen ongelma kansalaisten
kannalta on, että kansalaiset eivät tiedä verovapaan
tuonnin edellytyksiä eli sitä, että kyse
on omaan ja perheen käyttöön tarkoitetuista
juomista. Kaveriporukalle tuotu alkoholi on sitä vastoin
veronalaista. Sinänsä direktiivien sallimat määrät
ovat kohtuukäyttäjän kannalta tosi suuret,
kuten yhteensä 200 litraa olutta ja viiniä omaan
käyttöön. Esimerkiksi kuukautta kohden
voisi juoda direktiivin mukaan yli 7 litraa päivässä alkoholipitoisia
juomia (Ben Zyskowicz: Kyllä ne EU:n direktiivit tiedetään!)
ja täysin verottomasti. Hyvästi, selvä päivä.
Ville Vähämäki /ps:
Puhemies! En tiedä, huomasikohan kenties edustaja
Heinonen, joka valitettavasti poistui, että — jos
oikein hänen puheensa sisäistin — hänhän
saattoi samalla puolustaa tätä alkoholin liikatuontia,
salatuontia ja myöskin samalla tätä pimeän
pullon heittoa. En usko, että edustaja Heinonen sitä kuitenkaan
haluaisi, että tämmöinen ilmiö meillä Suomessa yleistyy.
Se, mitä tässä esityksessä haluttiin
tehdä ja halutaan tehdä, on lisätä niitä Tullin
valvontatyökaluja, jotta me saamme nämä henkilöt
kiinni ja saamme heille asetettua asianmukaiset sanktiot, jotta
tämä pimeän pullon heittäminen loppuisi.
Ei minulla tässä sen enempää.
Valitettavasti edustaja Heinonen ehti jo poistua salista, että ei pääse
kommentoimaan tätä minun pohdintaani, mutta toivottavasti
tulee takaisin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Kataja, onko puheenvuoropyyntö voimassa edelleen?
(Sampsa Kataja: Kyllä!) — Hyvä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tosiaan jäi kommentoimatta, kun
tuossa äskeisellä kierroksella saattoi eräistä,
muun muassa edustaja Pelkosen, puheenvuoroista saada käsityksen,
että jatkossa olisi sallittua tuoda esimerkiksi 9 litraa
alkoholipitoisia juomia kovinkin taajaan. Ei ole sallittua, ellei
kyse ole omasta tai oman perheen käytöstä.
Kolmekin pulloa kossua joka päivä tuotuna herättää epäilyksen,
ehtiikö henkilö niitä kaikkia työpäivänsä aikana
kuluttamaan, ja tämä voi aiheuttaa selvitysvelvollisuuden.
Asiaa voidaan — sekin kysymys tuossa esitettiin — todellakin
jälkikäteen selvittää muun muassa
kyselemällä, että "no, onko todella ollut ne
häät tai hautajaiset, jotka piti olla jo edellisen kierroksen
tai kuukauden hakureissun jäljiltä". Ja tähän
tulee Tullille lisää työkaluja.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Viron viinarallin vertaaminen veroparatiiseihin on
uskomatonta jopa kokoomukselta. Kyllä veroparatiisiasioihin
on puututtava niiden miljoonien kautta, mitkä virtaavat
ihan Suomesta, ihan yrityksistä, ylikansallisista yrityksistä,
eikä suinkaan siitä, mitä Virosta tännepäin
alkoholia tuodaan. Mehän olemme sen hyväksyneet,
että sieltä saa tuoda. Tässäkin
paperissa on aikamoisia määriä, mitä sieltä saa
tänne kantaa, jos vain jaksaa kantaa.
Mutta edelleenkin puutun siihen, kun tässä sanotaan,
että "se, minkä itse jaksaa kantaa". Se on oikeasti
epätasa-arvoinen kohta. Se on oikeasti epätasa-arvoinen
vanhemmille ihmisille, jotka hakevat sieltä konjakkinsa,
terveyssyistä haluavat ottaa sen yhden lasillisen viikossa
tai kenties jopa illassa. Tämä asettaa ihmiset
täysin eriarvoiseen asemaan. Tämä suosii
niitä ihmisiä, joilla on hyvä kunto.
Jos me kerta pidämme tuollaisen viinarallin pystyssä,
mikä siellä nytten on, niin minkä takia
täytyy se kaikkein heikompiosaisin tässä taas
polkaista ikään kuin sinne maanrakoon. Kyllä heillä pitää silloin
olla vastaavanlaiset mahdollisuudet tuoda tänne näitä määriä,
mitä meillä kerta laillisesti saa maahan tuoda.
Mutta kaiken tämän takanahan on tietenkin
se, että meidän oma alkoholiverotuksemme on niin kova:
sen takia ihmiset lähtevät. Nyt kun tätä asiaa
ollaan muuttamassa näin, niin tämä tarkoittaa muun
muassa sitä, että kauempana, kuten Pohjanmaalla
tai Lapissa, eivät enää linja-autofirmat pysy
pystyssä, koska heillä ei enää ole
Viron-matkailua. Se tappaa tämän Viron-matkailun myös.
Tässä on vaikutuksia myös muihin elinkeinohaaroihin.
Ei tässä pelkästään
puhuta tästä viinarallista vaan puhutaan myöskin
siitä, pysyvätkö siellä sellaiset
liikenneyrittäjät, jotka nyt ovat ajaneet. Kerran
päivässä on lähtenyt Vaasasta
bussi Viroon ja tullut yöllä takaisin, ja tämä ralli
on toiminut ties kuin kauan aikaa. No, nyt siellä ei ole
niitä enää kuin kaksi kertaa viikossa. Se
tarkoittaa sitä, että viisi on pois.
Näitä mitaleita pitäisi katsoa vähän
molemmilta puolilta ja välillä vähän
sitä mitalin reunaakin, sitä, että mitä tämä lainsäädäntö merkitsee, mitkä sen
seuraukset ovat.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ongelmia — Viron viinarallista — ei
pysty kukaan kiistämään. Siihen liittyy
rikollista, harmaata taloutta. Tuotteita myydään
ravintoloissa, kuin myös se, että on niitä kuukausittain tuojia,
ja tähän nyt päästään
jollakin lailla tarttumaan. Mutta nimenomaan, kyllä se
viesti tuolta elinkeinotoimen harjoittajien, linja-autoyritysten,
suunnalta on ollut juuri tuonkaltainen kuin edustaja Tolppanen toi
esille. Eli kyllä tässä omat vaikutuksensa
on myös sitten. Mikä se verotuksen kokonaishyöty
on, jos meillä palvelut heikkenevät ja toisaalta
meillä viedään jonkun elinkeinotoimen
harjoittajalta leipää? Niin kyllä tässä aina
on jokaista kohti vaikutusta.
Mutta tärkeintä on, että pystyttäisiin
tähän ylimitoitettuun tuontiin, jolla harjoitetaan
pimeää liiketoimintaa tässä maassa,
tarttumaan. Niitä autotalleja on kyllä ihan riittävästi.
Mutta en nyt tiedä sitten... Kantamalla vai rollaattorilla,
ihan se ja sama.
Toki tärkeätä on, että meillä alkoholikulttuurista
puhutaan, mutta toivotaan, että meillä sillä puolella
ei pelkän säätelyn ja jahtaamisen tiellä edetä.
Me olemme eurooppalaisia, varmasti myös alkoholikulttuurin
osalta meistä voi tulla eurooppalaisia, mutta viimeaikaiset
päätökset esimerkiksi Pori Jazzin osalta
eivät kyllä tue sitä, että meillä täällä luotettaisiin
ihmisten omaan käyttäytymiseen, vaan pelkillä rajoituksilla
pyritään rajaamaan turhanpäiväisesti
sitä. Me voimme kehittyä kyllä kansakuntana
alkoholinkäytönkin suhteen oikeaan suuntaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys alkoholin matkustajatuonnin
rajoituksista on hyvä ja oikeansuuntainen.
Itse ihmettelen sitä, että täällä jotkut
edustajat käyttävät semmoisia puheenvuoroja,
joissa ei kannateta mitään ylimääräisiä rajoituksia,
kuten edustaja Heinonen käytti tällaisen puheenvuoron.
Kyllähän me tiedämme, että joka
ikinen laki, mitä me teemme, rajoittaa suuntaan tai toiseen.
Se on meidän ammatti, ja me teemme niitä lakeja
juuri sen takia. Onko niistä enemmän hyötyä vai
haittaa yhteiskunnalle?
Siinä mielessä tämä matkustajatuonnin
rajoitus alkoholimääriin on hyvä, koska
jokaisenhan tulisi ymmärtää se, että ei
kenenkään tarvitse 200:aa litraa alkoholijuomia
tuoda mukamas omaan käyttöön. Niillä,
joilla on alkoholinkäytön kanssa suuria ongelmia,
tuskin on edes varaa ostaa niin suurta määrää alkoholia
kerralla omaan käyttöön. Ja ne, jotka
käyttävät kohtuudella alkoholia, saisivat
litkiä tämmöistä määrää niin
pitkän aikaa, että meidän laskuoppimme
ei edes riitä siihen, ainakaan minulla itselläni.
Tullilla pitää olla keinoja saada kiinni tämä salakauppa
ja tällainen pimeän pullon tuonti. On itsestään
selvää, että jos siellä rahdataan
pakettiautolla toistuvasti, niin se menee myyntiin se alkoholi.
Siinä mielessä ihmettelen sitä sinisilmäisyyttä,
että me rupeamme täällä keskustelemaan siitä,
loppuuko elinkeinotoiminta linja-autoilta tai joiltain muilta, jotka
tuovat sitä pimeätä viinaa tänne.
Jokainen tuokoon sitä, mutta tuokoon kohtuudella. Siinä mielessä valtion
pitää suojella omaa alkoholimonopolia täällä,
koska me myös korjaamme ne haitat tässä yhteiskunnassa
ja me tarvitsemme tuloja siltä puolelta. Siinä mielessä hallituksen
esitys on oikea, mutta olisin toivonut vielä vähän
tiukempia ruuveja tähän asiaan. — Kiitos.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Voi näitä edustaja Tolppasen
huolia, että kun vanhus ei jaksa kantaa niin paljon kuin
pitäisi kantaa. Aika erikoista ajattelua. Tai että bussiyrittäjä menettää leivän
siinä, että ei kykenekään Suomesta
viemään porukkaa hakemaan viinaa sellaisia määriä,
joita tosiasiassa ihmiset eivät itse käytä.
Perussuomalaisen eduskuntaryhmän sisällä näköjään
tässä asiassa on kaksi eri kantaa. Jos täältä toisesta
oppositiopuolueesta saa valita puolensa, niin olen kyllä viimeksi
käytettyjen puheenvuorojen perusteella edustaja Niikon
kanssa samaa mieltä.
Ylipäänsä, kun kerrankin on hallituksen
esitys, jota voi kernaasti ihan puolustaa, olla sen kannalla näin
oppositiosta käsin, niin täytyy ihan ääneenkin
lausua, että tällä kertaa näin
on. Tätä esitystä hyvin mieluusti kyllä kannattaa.
Näyttää siltä, että myöskin
kokoomuksen sisällä tästä asiasta
on monenlaisia ajatuksia. Kun kuuntelee edustaja Heinosta, niin
kyllä tämä liberalismi on näköjään
mennyt sellaisiin uomiin, että itse asiassa pohjimmiltaan,
kun ajatellaan, mikä on liberalismin syvin olemus, niin
edustaja Heinosen puheenvuorot tosiasiassa eivät mielestäni
kuitenkaan sitä kaikin tavoin ollenkaan edusta.
Heinonen muun muassa viittasi siihen, että kun EU määrää näin
ja näin. Hiiteen sellainen EU, joka määrää tarkasti
sen, kuinka paljon ammoniakkia voi suomalaisen maanviljelijän
lantala päästää tuolla haja-asutusalueella,
Suomessa, jossa ei ole montaa ihmistä hengittämässä monen
kymmenen neliökilometrin alueella, mutta samaan aikaan
se ei pysty määrittelemään minimiveroa
sellaisille alkoholituotteille, jotka ilmiselvästi aiheuttavat,
kun tilaisuus suodaan, sellaisia ongelmia, yksilökohtaisia
ja yhteisöllisiä ongelmia, joilla on hurjan suuret
vaikutukset. On tämä varsinainen säätelyjen
mestari tämä EU-byrokratia parhaimmillaan ja pahimmillaan.
Tässä oiva esimerkki. Laittamalla alkoholille
oikean minimiveron, sellaisen, joka tekee siitä yhteisen eurooppalaisen
normin, jolla käydään pahimpien ongelmien
kimppuun, mitä tuo aine tullessaan voi tuottaa, päästäisiin — ei
kokonaan näistä ongelmista varmasti silloinkaan
päästäisi, koska se olisi vain minimivero.
Ja EU:n kompetenssiin kuuluu näissä asioissa — ymmärtääkseni,
jos oikein muistan vanhastaan — vain näitten minimitasojen
asettaminen.
Tässä Suomen pitäisi siis olla, tämäntapaisissa
asioissa myöskin, aktiivinen Euroopan unionin suuntaan.
Me tiedämme — siellä on vahvat intressit
niillä, ketkä siellä ovat näiden
tosiasioiden takana — että EU ei ole pystynyt
näissä asioissa toimimaan yhteisesti ja niin pois
päin, mutta toimii sellaisissa asioissa. Taikka kun maailmanyhteisö toimii
sillä tavalla, että se toteaa, että suomalaiset
metsät aiheuttavat päästöjä ympäristöön.
Hölmöjä esityksiä sieltä tulee
kyllä, ja Euroopan unioni on tukemassa ja kannattamassa
ja niin pois päin, mutta sitten jokaisen ihmisen äkkiä huomaamaan
asiaan — järjen valo asiassa jos toisessa, niin
kuin alkoholin liikakäyttö ilmiselvästi
on — ei uskalleta kajota, koska eräitten EU:n
jäsenmaitten kannalta on niin suuret taloudelliset intressit
tässä takana.
Ja viimeinen havainto liittyy siihen, että kelle käy
mitäkin tässä asiassa, jos määrättömästi
tuodaan, niin kuin nykysysteemissä. Minä olen
ollut ministeri silloin, kun on tehty alkoholiveroratkaisuja ja
niin pois päin, enkä ole niitten veroratkaisujen
osaltakaan ollenkaan tyytyväinen siihen, mitä kaikkia
tuloksia niillä ratkaisuilla on saatu aikaiseksi. Paljon
on omallatunnolla ja niin pois päin. No, voi olla, että se
johtuu osin siitä, että itse en oikein tiedä,
kuinka hyvä asia se viina on, kun se ei kovin paljon itselleni
maistu, että seuraan sitä enemmänkin
sivusta.
Mutta vielä palaan siihen, miten kellekin käy sitten
Suomessa erilaisissa ratkaisuissa. Nyt tapa, millä nyt
tähän saakka on voitu nimenomaan Virosta viinaa
tuoda, käytännössä tarkoittaa
sitä, että suomalaisiin kontrolloidun alkoholintarjonnan
yhteisöihin elikkä ravintoloihin ja baareihin (Kari
Uotila: Ja vähittäiskauppaankin!) — ja
vähittäiskauppaankin, mutta myöskin näihin
tarjoilupaikkoihin — ihmiset eivät mene alkuiltana,
ne dokaavat kotona. Niin kuin jonkun kuulin täällä äsken
sanovan, kyllä myöskin monet kodeissa tällä hetkellä kohdattavat
ja tavattavat ongelmat ovat osin perua juuri siitä, että dokaaminen
on siirretty sinne. No, eihän yksilöä voi
siinä kahlita määräänsä enempää,
ei ollenkaan. Jos joku haluaa kotona juoda viinaa, niin totta kai
pitää voida juoda kotona viinaa. Mutta jos vaihtoehdot
lauantai-iltana tai perjantai-iltana ovat, että menenkö,
sanotaan, vaikka kymmenen aikaan illalla kapakkaan, tai että — kun
siellä on niin kallista — dokaanko kotona, kun
on Virosta ajanut bussikaupalla sitä viinaa kotiin, niin
tällaisiin tilanteisiin jos voidaan vaikuttaa sillä,
että sitä viinaa ei kovin paljon tänne
tule, niin se on myöskin sen kontrolloidun, järjestäytyneen
alkoholintarjoilun kannalta hyvä ratkaisu.
Arvoisa puheenjohtaja! Tämäntapaisella ajatuksella
käytyä keskustelua osin kuunneltuani kerrankin
ilmaisen erittäin positiivisen kantani hallituksen linjaan.
Näitä ei nyt joka päivä tapahdu,
niin sen takia se pitää pöntöstä sanoa.
(Ben Zyskowicz: Erittäin hyvä puhe!)
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä koiratkin kylillä nauravat,
kun seuraavat meidän alkoholipoliittista keskustelua. Niin
kauan kuin hintaero Suomen ja Viron välillä on
nykyisen kaltainen ja rajat auki, niin viinaralli ikävä kyllä tulee
raikaamaan. Tällä hallituksen esityksellä ei
tätä tulla estämään.
Jo historia, Suomen historia, osoittaa sen, että jatkuvat
kiellot ja rajoitukset eivät suinkaan ihmisiä estä toimimasta,
vaan päinvastoin, mielikuvitus laukkaa ja uusia keinoja
kiertää kieltoja keksitään jatkuvasti.
Kaikki tiedämme tällä hetkellä,
mitä tapahtuu. Veroeuroja valuu joka päivä Viroon,
valvomattomissa tiloissa tapahtuva alkoholin nauttiminen lisääntyy,
ja ikävintä kaikesta on se, että ravintolat
on ajettu äärimmäisen ahtaalle ja useat
jopa konkurssiin.
Nauttimista tulisi johdattaa sinne valvottuihin tiloihin, ja
tähän todellakin meillä on keinot. Happy
hour pitäisi ottaa takaisin käyttöön
ja ravintoloissa myytävän alkoholin arvonlisävero
tulisi laskea ruuan arvonlisäveron tasolle.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pelkonen, minua ei Viron viinaralli
todellakaan naurata. Minusta se on käsittämätön
ilmiö siitä, kuinka suomalaiset on opetettu välttelemään
veroja.
Erityisesti täällä käytetyissä puheenvuoroissa verovälttely
ja viinaveroparatiisien hyödyntäminen tuntuu olevan
perussuomalaisten ja vasemmiston erityisessä suojelussa
muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Samat ihmiset, jotka niin hurskaasti
ovat moittineet sitä, että toiset käyttävät
veroparatiiseja, puolustavat nyt kynsin hampain tätä viinaveroparatiisia
ja moraalittomuutta. Missä ovat ne iloiset veronmaksajat
nyt? Montako kertaa edustaja Tolppanenkin täällä on
vaatinut erilaisia veronkorotuksia, mutta nyt te olette sitä mieltä,
että Suomen veroastetta pitäisikin kohtuullistaa,
kuten ilmeisesti edustaja Pelkonenkin? Hyvä, pitäkää tästä linjauksesta
kiinni ihan kaikessa veropoliittisessa keskustelussa. Nyt on valo
löytymässä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Mennään puhujalistan mukaisesti.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Minun näkemykseni mukaan tämä Suomen
alkoholin matkustajatuonti ja tämä politiikka
on menossa oikeaan suuntaan. Ensinnäkin me olemme poistaneet
tämän ennakkotilausmenettelyn. Aikaisemmin pystyi
pelkällä laivalipulla ja ennakkotilauksella käymään
lunastamassa täyden lastin alkoholia satamasta käymättä edes Tallinnassa.
Tämä mahdollisuus on poistettu, tämä on
hyvä asia.
Alkoholin matkustajatuonnissa on kaksi pääsääntöä.
Yksityishenkilön kuuluu hankkia alkoholi omaan käyttöönsä,
se on ensimmäinen pääsääntö,
ja se täytyy kuljettaa itse mukana, se on toinen.
Nyt tähän omaan käyttöön
hankintaan tehdään Tullille valvontatyökaluja,
jotta Tulli voi ottaa näitä henkilöitä sieltä kiinni,
jotka ovat vaikkapa semmoisessa asemassa, että heidän
ei kuuluisi tuoda alkoholia niin paljon kuin he tuovat, ovat vaikkapa
työttömiä mutta tuovat täyden lastin
joka toinen viikko. Eihän se voi olla mahdollista, että työtön
tuo monen tuhannen viinalastin joka toinen viikko. Tällaisia
henkilöitä koetetaan nyt saada kiinni.
Sitten tämä toinen pääsääntö,
tämä itsekuljetus. Toisin sanoen tällä tahdotaan
ottaa sellainen matkustaja kiinni sieltä — tai
vähentää sitä maahantuontia — joka
on tuonut sen täyden lastin bussissa. Tällöin
ei välttämättä olla tiedetty
edes, kuka sen alkoholin todellinen maahantuoja on vai onko se jonkunlainen
bulvaani mahdollisesti vai onko joku täysin ulkopuolinen
tilannut sen alkoholilastin sen bussin sisällä.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllähän se täytyy
sanoa, että Viron viinaralli on hulluimpia ilmiöitä tässä ajassa
suomalaisessa yhteiskunnassa. Rahat ja työpaikat virtaavat
Viroon, mutta alkoholihaitat tuloutuvat sataprosenttisesti takaisin
Suomeen.
Viinarallin lopettaminen on erittäin tärkeä tavoite,
mutta ei sitä tällaisilla toimenpiteillä,
jotka ovat vain laastaria, kun alkoholipolitiikan tukijalat ovat
täysin poikki, valitettavasti pystytä lopettamaan.
Aivan keskeistä on se, että alkoholikulttuuri
Suomessa muuttuu.
Alkoholin nauttimista tulee ohjata tapahtumaan anniskelupaikoissa,
joissa se tapahtuu työllistäen ja verotuloja tuottaen
valvotuissa olosuhteissa. On aivan selvää, että niissä olosuhteissa myös
nautitun kokonaisalkoholin määrä on pienempi
kuin tilanteissa, joissa Virosta on tuotu vaikkapa tämän
esityksen mukaiset 110 litraa olutta kerralla siihen kotisohvan
viereen odottamaan. Sellaisessa tilanteessa, missä olutta
on lavatolkulla saatavissa, on kyllä varmasti todennäköisempää,
että sitä myös enemmän kulutetaan.
Näin ollen ainoat keinot tilanteessa, jossa siis EU:n
alueella tavaroiden, palveluitten ja ihmisten liikkuminen on vapaata,
ovat: pienentää hintaeroa Suomen ja Viron välillä mutta
myös tehdä kaikki tarvittavat toimenpiteet, että Suomessa anniskeluravintoloiden
toimintaa voidaan kehittää siihen suuntaan, että suomalainen
alkoholikäyttäytyminen ohjautuisi pois kodeista,
pois kaduilta, anniskelupaikkoihin, joissa se tapahtuisi valvotuissa
olosuhteissa.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kun ihmisillä on viinanhimo, niin
se viina hommataan mistä vaan. Nämä isot
määrät, mitä nyt Virostakin
tänne kuskataan, ovat kyllä aika suuria. Rajoittamisen
pitää kyllä osittain tapahtua niin, että...
Jokainen ymmärtää sen, että näitä häätilaisuuksia
ja syntymäpäiviä ei varmaan jokaisella joka
viikko ole, että täytyy niin suuria määriä tuoda
kerralla.
Erityisen huolissamme meidän pitäisi olla
ravintoloiden ja pubien olemassaoloista ja työpaikoista
siellä, koska jos tämä viinan juominen
tosiaan siirtyy kokonaan koteihin eikä käytetä ravintolapalveluja
enää ollenkaan, niin eihän meillä kauan
enää ravintoloita eikä anniskelupaikkoja
olekaan.
Se, mihin pitää pureutua, on ennaltaehkäisy
ja juuri tämä kulttuuri — kuinka sitä viinaa
ja väkeviä ja mietoja juomia käytetään — ja
se kasvatus varsinkin nuorten kohdalla. On hyvä suuntaus, että nuoret
ilmeisesti, tilastojen mukaan, tällä hetkellä eivät
ihan niin paljon juo kuin aikaisemmin. Tämä suuntaus
on todella hyvä, ja niitä toimenpiteitä,
millä rajoitetaan ihmisten juomista vapaaehtoisesti niin,
että ihmiset lähtevät siihen, että käytetään
sitä alkoholia kohtuullisesti, meidän pitäisi
täällä suunnitella ja kehitellä.
Mutta nämä valtavat määrät,
mitä nyt kuskataan, tuntuvat kyllä suurilta, varsinkin
kun monet tekevät sitä myös elääkseen
ja myyvät sitä, eivät käytä sitä omaan
käyttöön.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Niin vaikeaa on kuullun ymmärtäminen,
täytyy todeta. Täällä edustaja
Kataja sanoi, että minä olen vaatinut veronkorotuksia,
paitsi tässä asiassa. Ei pidä paikkansa.
Minä olen vaatinut veronalennuksia: ruuan alvin alentamista,
lääkkeiden alvin alentamista, bensaveron alentamista, autoveron
alentamista. Alentaminen tarkoittaa sitä, että vero
tulee pienemmäksi, ei suuremmaksi. Tietenkin on tämä viides
veroluokka, jota olemme kaikki yhdessä vaatineet kovin
hyvätuloisille.
Edustaja Pekkarinen on valitettavasti poissa, mutta haluaisin
kyllä sanoa hänelle, että tervetuloa
alas lasikaapista välillä. Tervetuloa katsomaan
tavallisten ihmisten elämää turuilla
ja toreilla. Tervetuloa katsomaan ja ihmettelemään sitä,
miksi Jeppe juo. Kun Jeppe juo, niin Jeppe juo, vaikka se maksaisi
kuinka paljon, vaikka vero olisi kuinka paljon. Ikävintä siinä asiassa
on se, että siitä kärsii vaimo ja siitä kärsivät
lapset, koska kaikki loputkin rahat menevät siihen viinaan.
Siinä on se ongelma, mihin meidän pitäisi pystyä puuttumaan.
Se on se ongelma: perheiden pahoinvointi.
Se, että Suomi alkoholisoituu, on ongelma. Siihen pitää puuttua.
Mutta sitä ei ratkaise se, jos me säädämme
lakia, jossa saa tuoda kerrallaan 10 litraa alkoholipitoisia juomia,
20 litraa välituotteita, 90 litraa viiniä ja 110
litraa olutta yhdellä kertaa. Siis tämä on
käsittämätöntä, aivan käsittämätöntä!
En edes löydä oikeata sanaa, mikä siihen
olisi, että tehdään tämmöistä kaksinaismoralistista
lainsäädäntöä.
Ja sitten, kun minä uskallan sanoa, että tämä on
epäoikeudenmukaista niille vanhuksille, minun ikäisilleni — minä olen
60 jo täyttänyt — tai kuuskytvitosille,
seitsenkymppisille, jotka haluavat hakea sieltä Virosta
sen kuusi pulloa konjakkia yhdellä kertaa mutta eivät
jaksa kantaa ja eivät saa sitä sitten tuoda...
Siis tämä on juuri sitä kohtuuttomuutta,
tämä on juuri sitä, että ollaan täällä korkealla
lasikaapissa eikä mennä ihmisten tykö,
ei katsota, mitä ihmiset tekevät ja mihin sitä tarvitaan.
Jos meillä ihan oikeasti suodaan, että sieltä tuodaan
tämmöiset määrät kerralla,
niin on ihan turha puhua siitä, että alkoholi
on vaarallista. Onko tämä määrä sitten,
mitä sieltä saa tulla, vaaratonta alkoholia? En
usko.
Myöskin erittäin vaarallista on ryhtyä täällä jotakin
ammattikuntaa tai jotakin yrittäjäkuntaa leimaamaan
rikolliseksi. En olisi uskonut, että sen olisin Suomen
eduskunnassa kuullut, että bussiyrittäjät
ovatkin rikollisia, jos he vievät ihmisiä ulkomaanmatkalla
käymään. Tämä ei, kuulkaa,
kuulosta hyvältä.
Kyllä ne, jotka sieltä tuovat niin sanottua
pimeää viinaa — myyvät sitä kulmilla,
myyvät sitä jonnekin ravintoloihin tai tuovat
omaan ravintolaansa — ihan omalla pakulla sitä rahtaavat.
Ja sillä sitä tuodaan. Eivät ne ole näitä,
jotka lähtevät sinne vähän viettämään
myöskin lomaa siinä samalla, käyvät
Virossa ja tulevat sitten takaisin. Ei sieltä tuoda näitä viinoja.
Ne tuodaan ihan jostakin muualta.
Mutta Viron viinaralliin ei ole olemassa mitään
muita mahdollisuuksia, koska tämä säädös tulee
EU:sta. Me emme voi sanoa, että sieltä ei saa
tuoda mitään, valitettavasti. Sen minä haluaisin
tehdä, koska myöskin se on täysin epätasa-arvoista,
että eteläsuomalaiset siellä saavat rampata
ja toiset eivät saa — minä taas ärsytän,
mutta siihen pitäisi pystyä puuttumaan kunnolla.
Sitten on toinen juttu, meidän oma alkoholiverotuksemme:
tässä kohdassa on myös saatava verotusta
alaspäin. Me tarvitsemme ennalta ehkäisevää työtä,
me tarvitsemme työtä kouluissa. Kouluissa ei enää ole
raittiusoppia. Siihen aikaan oli, kun minä olin koulussa,
ja opinkin siitä jopa jotain. Meillä ei ole enää kunnissa
raittiussihteereitä, jotka tekisivät tätä työtä.
Ne olivat kunnallisia virkoja siihen aikaan, kun minä valmistuin
ensimmäiseen ammattiini. Meillä ei enää tehdä sitä työtä.
Meillä hoidetaan vasta seurauksia. Meillä ei tehdä ennalta
ehkäisevää työtä, ja siihen
meidän on panostettava. Siitä meidän
on kannettava vastuu niin alkoholin kohdalla, tupakan kohdalla kuin
huumeidenkin kohdalla. Se on se kaikkein tärkein työ.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kataja kuuntelee väärin
taikka haluaa perinteisesti ymmärtää väärin.
Ihan voin linja-autoissa tuodusta alkoholista varmasti matematiikkaa
hyvin hallitsevalle edustajalle mainita, että jos otetaan
linja-auton kantokyky huomioon ja se matkustajamäärä,
niin siinä linja-autossa ei todellakaan saisi tuoda niin
paljon alkoholia, että — no, enpäs nyt
ulkoa muista, monenko maksimisatsin verran siellä voisi
tuoda, mutta ei niin, että jokainen, 50 ihmistä,
voisi tuoda sen maksimimäärän. Kyllä se
linja-autoissa tuotava kapasiteetti aika pieneksi jää,
jos noudatetaan niitä painorajoituksia, mitä linja-autoille
tänä päivänä annetaan.
Keskustelussa on hyvin osattu laventaa tätä tänne
koko alkoholin käyttämisen puolelle. Ja kyllä olen
edustaja Pelkosen kanssa samaa mieltä, että meidän
ravintoloitten alkoholiverotuksen laskeminen olisi yksi sellainen
selkeä seikka, jolla pystyttäisiin enemmän
kotijuopottelua rajoittamaan ja tekemään siitä ravintolasta
ei juomistilannetta vaan sellainen, että ravintolaillasta
nautittaisiin niin, että sinne voitaisiin mennä syömään
alkuillasta ja orkesteri voisi tulla soittamaan ennen kahtatoista
jo, kun ihmiset menisivät sinne. Heillä olisi
varaa ehkä paremmin viihtyä siellä valvotuissa
olosuhteissa. Se olisi se oikea suunta.
Kyllä veroratkaisuja tehtäessä, kun
veroratkaisuilla perustellaan tätä Viron viinarallia,
kannattaa katsoa vaikutukset kokonaisuudessaan ja miettiä,
ovatko ne hyvin ja oikein mitoitetut. Itse pidän Viron
viinarallia ongelmallisena. Ja siihen hallitus on tehnyt ratkaisuja,
joilla sitä pyritään hillitsemään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tolppanen kritisoi sitä,
että Viroa kutsuttiin alkoholiveroasioissa veroparatiisiksi.
Ottamatta nyt siihen erityisemmin kantaa niin siitä kai
voidaan olla yhtä mieltä, että henkilö,
joka matkustelee jatkuvasti Viroon tuodakseen sieltä edullisempaa
alkoholia, vähintään syyllistyy aggressiiviseen
verosuunnitteluun. Hän ehdoin tahdoin lähtee toiseen
maahan saadakseen sitä kautta itselleen verohyötyjä.
Tämän verran voinee edustaja Tolppanenkin myöntää. Eikä tämä aggressiivinen
verosuunnittelu tässäkään yhteydessä ole
positiivinen asia, ei mielestäni tämän
yksilön kannalta eikä ainakaan meidän
veronmaksajien kannalta.
Edustaja Tolppanen oli huolissaan tämän lain epäyhdenvertaisuudesta.
Hän mainitsi eteläsuomalaiset, joilla on lyhyempi
matka Viroon, ja sitten hän mainitsi vanhukset, jotka eivät
jaksa kantaa viinaa niin paljon kuin ehkä nuoremmat ja
parempikuntoiset.
Ensinnäkään tässä laissa
ei ole kyse siitä, mitä jaksaa kantaa. Itse tässä edustaja
Sasille ehdottelin, että eikö rajaksi voisi tulla
se, että saa tuoda vain sen, mitä itse ihan fyysisesti
pystyy kantamaan. Minusta se olisi aika järkevä semmoinen "henkilökohtaiseen
käyttöön" -mittari, mutta edustaja
Sasin mukaan EU-lainsäädäntö ei
tällaista säännöstä mahdollistaisi.
Mitä tulee tähän epäyhdenvertaisuuteen,
niin sen suuntauksen mukaisesti, mikä meillä nyt näissä perusoikeustulkinnoissa
on näköjään valtaamassa alaa,
odotin vain sitä, että edustaja Tolppanen olisi
pitänyt tätä lakia suorastaan perustuslain
suojaaman yhdenvertaisuuden vastaisena.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Osa kansasta haluaa halpaa viinaa. Ravintolayrittäjät
haluavat lisää tuloja. Tuntuu siltä,
että näiden kahden tahon vaateiden asialla nyt
tässä salissa ollaan. Mielestäni asia
ei ole näin mustavalkoinen. Kansanedustajien tehtävä on
hahmottaa kokonaisuutta ja pystyä tekemään
päätöksiä ja ratkaisuja kokonaisuuden
kannalta.
Edustaja Kataja puhui asiaa. Virosta haku muuten kuin satunnaisena
lomatuliaisena on jokaiselta meiltä päätös
maksaa vero muualle kuin Suomeen, ja siitä on tullut Suomessa
yleisesti hyväksyttävää. Tämä suuntaus
kyllä pitää saada muuttumaan, sillä kun
me puolustamme sitä, että Virosta voi tuoda viinaa,
puolustamme samalla sitä, että on ok, jos haet
sieltä kampaamopalvelut, kauneudenhoitopalvelut, kaikki
muutkin palvelut. Ja me tiedämme, mitä se merkitsee
Suomelle.
Kun puhutaan ratkaisuista, ainoa ratkaisu olisi jonkunlainen
sopimus yhtäläisestä eurooppalaisesta
alkoholiveroasteesta. En usko siihen, että me pystymme
koskaan Viron kanssa kahden kesken sopimaan jonkuntyyppistä tasavertaisempaa alkoholiveroa,
joka sitten poistaisi tämän ongelman.
Ja ihan lopuksi on sanottava, että liian vähän tässä salissa
kuuluu huoli alkoholin haitoista, enkä nyt puhu alkoholismista
vaan runsaasta käytöstä, en siis edes
väärinkäytöstä vaan
runsaasta käytöstä. Me kaikki tiedämme,
että alkoholin runsas käyttö aiheuttaa
myöskin esimerkiksi suu- ja nielusyöpää.
Ja lakien tehtävä on suojella kansalaisiamme tällaisilta
asioilta. Niin tässäkin asiassa.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä alkoholikeskustelu
on yhtä tunnepitoista kuin jos puhuttaisiin autoverosta
kansalaisten keskuudessa.
Toki on oikeutettua ajatella, että alkoholi on kallista
suhteessa naapurivaltioihin siinä kuin auton hankkiminenkin
on kallista. Mutta tässä se viisaus piileekin.
Valtio kun joutuu jostain sen rahan kuitenkin keräämään,
ja ihmisten suojelemiseksi alkoholin liikahaitoilta joudutaan tekemään
rajoituksia.
Toki autoveroon tätä on vähän
vaikea siinä mielessä verrata, koska se ei ole
semmoinen haitta kuin alkoholi, ja siinä mielessä eduskunnalta varmaan
tulevaisuudessa löytyy keino sen miljardin aukon paikkaamiseen
jollain muulla tavalla kuin uusien autojen verottamisella.
Mutta alkoholihaittoja ei pystytä poistamaan siten,
että siitä poistetaan se vero. Me tiedämme, että alkoholin
suoriin haittoihin kuolee vuosittain yli 3 000 ihmistä ja
välillisesti väkivallan ja onnettomuuksien kautta
1 000 ihmistä vuodessa, niin se on iso asia, puhumattakaan
siitä, kuinka paljon terveyshaitan hoitokustannukset täällä maksavat.
Mitä tulee näihin ravintoloitten anniskeluaikoihin
ja muihin, niin tässä yhteydessä niistä ei ole
paljon puhuttu, mutta on kovasti pohdittu sitä, miten saadaan
ihmiset menemään kuluttamaan ravintoloihin, jotta
ravintolat tuottaisivat paremmin. Itse omien kokemuksieni mukaan
silloin vuosia taaksepäin, kun mennään
parikymmentä vuotta taaksepäin, ne ravintolat
olivat auki ainoastaan kahteen asti. Silloin automaattisesti mentiin
aikaisemmin ravintolaan, koska ne menivät aikaisemmin kiinni.
Tämä näkökulma kuitenkin on
tosiasia. Jos ravintola menee aamuyöstä kiinni,
toki sitä mielummin viihtyy muussa seurassa ennen kuin
sinne menee rahojansa tuhlaamaan. Se on aivan luonnollinen valinta.
Siinä mielessä hallitukselle on tullut hyviä avauksia
tähän alkoholipolitiikkaan moneltakin osalta,
mutta tuntuu, että kaikki jäävät
puolitiehen tai jonakin vesitettynä versiona tulevat ulos. Mutta
hyvä, että asioista keskustellaan ja suuntaa haetaan.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustajat Pelkonen ja Autto puhuivat
lämpimästi ravintoloiden puolesta, ja tähän
on helppo yhtyä. Heidän puheenvuoroissaan puhuttiin
erityisesti ravintola-alan työllistävästä vaikutuksesta,
mutta haluaisin tuoda tähän myös sosiaalisen ulottuvuuden.
Kun tällä hetkellä suomalaisten nauttimasta alkoholista
yhdeksän pulloa kymmenestä juodaan kotona ja vain
yksi pullo kymmenestä siellä ravintolassa, niin
minkälainen olisikaan suomalainen sosiaalinen ilmapiiri,
suomalainen yhteiskunta, jos tämä suhde olisi
toisinpäin, eli jos suomalaiset todella vaikkapa tuosta
alkoholista sen yhdeksän pulloa kymmenestä käyttäisivät
ravintoloissa. Samaa ajatusleikkiä voi toki jatkaa myös
ruuan puolelle.
Tämä on yksi esitys, jolla pyritään
sitä kotikäyttöä siirtämään
ravintoloiden puolelle. Paljon muitakin keinoja on. Olemme tehneet
myös ehkä vähemmän viisaita
ratkaisuja muun muassa yritysten edustusmenojen vähennyskelpoisuuden osalta,
mistä Autto ja Pelkonen ovat siitäkin ansiokkaasti
puhuneet aiemmin. Toisaalta olen itse esittänyt sitä,
että meillä palvelualoilla ja erityisesti ravintolapalveluissa
arvonlisäveron pitäisi olla alhaisempi kuin vaikkapa
päivittäistavarakaupoissa myytävissä samanlaisissa
tuotteissa. Mutta tämä nyt ei ole kovin suosituksi
tullut ajatus.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Maalaisjärkeä alkoholipolitiikkaan
peräänkuuluttavana en suinkaan itse kiellä sitä,
etteikö juomakulttuurimme olisi humalahakuinen ja osin haitallinenkin.
Mutta jo menneet vuosikymmenet todistavat sen, etteivät
jatkuvat alkoholiveron korotukset ja kiellot kiellon päälle
auta.
Jos ongelmat olisivat rajoituksilla hoidettavissa, niin myöskin
haitat ja ongelmat olisivat varmasti Suomessa minimissään.
Niin tärkeää kuin alkoholin väärinkäytön
kitkeminen onkin, niin en lukuisten muiden suomalaisten tavoin usko, että holhoamalla
ja kieltoja asettamalla saavutetaan haluttuja tuloksia.
Tarvitaan oikeanlaista puuttumista ja valistustakin, jota täällä on
tänään myös peräänkuulutettu.
Varhainen puuttuminen muun muassa työpaikoilla on avainasemassa,
ja siinä on yksi suurista ongelmista tässä maassa.
Tähän asiaan liittyen joka ikisellä meilläkin
on varmasti peiliin katsomisen paikka.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä edustaja
Kataja ja aiemmin jo muun muassa edustajat Pelkonen ja Myllykoski
hyvin puhuivat ravintola-anniskelun tekemisestä sillä tavoin
verotuksellisesti varteenotettavaksi, että tosiaan alkoholin
nauttiminen suuntautuisi enemmän ravintoloihin ja sitä kautta
myös tämä Viron-tuonti ja kysyntä sille
vähenisi. Yhdyn heidän ajatuksiinsa siitä,
että todella ravintola-alan verotusta ylipäätään
kevennettäisiin, mikä vahvistaisi suomalaisten
ravintolayrittäjien ja -yritysten toimintaedellytyksiä ja
parantaisi kulttuuria varmasti monella tapaa.
Mutta pari muuta huomiota alkoholipolitiikan nurinkurisuuksista.
Täällä eduskunnassa usein kannetaan
huolta esimerkiksi alkoholimainonnan vaikutuksesta lapsiin mutta
hyvin harvoin käytetään puheenvuoroja
esimerkiksi siitä, miten tämä nykyinen vallaton
Viron-tuontiin kannustava alkoholipolitiikka sosiaalistaa lapsia
siihen, että perheissä, joissa aivan vastuullisestikin
käytetään alkoholia, hyvin kohtuullisesti,
niin lomamatkojen tärkeä funktio, esimerkiksi
kesälomalla, on hakea alkoholia Virosta tai muista Euroopan
maista niin paljon kuin laki sallii tai niin paljon kuin auton perään
mahtuu. Mielestäni tällainen hulluus ei ole hyväksi
siinä mielessä, että lapset oppivat vääränlaista
toimintatapaa. En tietenkään syytä perheitä,
jotka näin toimivat, vaan sehän on meidän
päättäjien luoma maailma, jossa ihmiset
tässä mielessä elävät
ja haluavat sitten tämän EU:n tarjoaman vapaan
liikkuvuuden hyödyntää, mutta pidän
tätä todella hulluna käyttäytymisenä.
Toinen erikoisuus on se, että aluehallintoviranomaiset,
jotka tekevät alkoholivalvontaa, valvovat vain niitä luvallisia
toimijoita, jotka ovat halunneet lain puitteissa asiat hoitaa, ovat
hakeneet luvat ja pyrkivät toimimaan lupien mukaan. Oikeastaan
käytännössä kukaan ei poliisin
resurssien vähyyden vuoksi sitten valvo sitä harmaata
aluetta eikä tätä laitonta anniskelua,
eli tämäkin on yksi näitä alkoholipolitiikan
hullunkurisuuksia.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on varmaan kaikki
viisaus sanottu, mutta nyt on tämä veroton matkustajatuonti
omaan käyttöön tai perheen käyttöön
ja lahjaksi: Jos sitten ajatellaan tätä näin
käytännössä — 10 litraa
viinaa, 20 litraa välituotteita, 90 litraa viiniä ja
110 litraa olutta — se on hirvittävä määrä.
Tämä on se suositus — vähimmäissuositus,
niin kuin direktiivin mukaan sanotaan.
No, sitten Tulli arvioi ja ottaa huomioon tuotujen juomien määrän,
mutta jos on esimerkiksi iso suku, niin kuin esimerkiksi meillä,
niin meillä on siskon, veljen, pojan, sedän, enon
juhlia joka viikko, eli tämä viinaralli ja tämä satsi
voisivat käydä viikoittain. Ja luuletteko te,
arvoisat ihmiset, että tämä kaikki viina
menee omaan käyttöön? Tämä on
niin sanottua trokaamista: sitten myydään vähän
kalliimmalla hinnalla ystäville. Eli jotensakin tuntuu
järkyttävältä tämä asia.
Eihän tässä mitään
alkoholipolitiikkaa ajatella.
Kuka tässä sitten ensinnäkin kärsii?
Tässä kärsivät lapsiperheet.
On perheet, tulee eroja. Tässä kärsii
ennen kaikkea Suomen valtio, jota me olemme edustamassa.
Ihan lyhyesti: Minä en voi tätä ymmärtää, vaan
jos me haluaisimme, että jonkinlainen älli saataisiin
tähän Suomen alkoholipolitiikkaan, niin kyllä sen
pitäisi lähteä siitä, että me
haemme näistä omista Alkon kaupoista ne määrät,
mitä itse kukin tarvitsee, eikä tämmöistä jumalatonta viinarallia
pidetä tuolla Virossa. Ei viinaa tuoda vain millään
kottureilla, vaan tässä pitää olla
isot pakettiautot viikoittain mukana. Sehän lähtee
siitä, että meidän alkoholiveroa pitää laskea
Viron tasolle. Tästä se lähtee.
Tämä tuntuu jotensakin järkyttävältä,
mutta tämähän on ollut yksimielinen valiokunnan
kannanotto — jotain puuttuu tästäkin
asiasta kerta kaikkiaan. Minä en välitä,
vaikkei olisi viinaa kilometrien päässä,
mutta koska se on kumminkin täällä esillä,
niin nyt pitäisi kyllä tätä kokonaisvaltaista
alkoholipolitiikkaa meidän päättäjien miettiä.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nopeasti vielä: Itse kaipaisin kovasti
sitä, että tarkastelisimme alkoholipolitiikkaa
kokonaisuutena, ja koen, että sitä emme tällä hetkellä Suomessa
tee. Vielä nostaisin esiin yhden ajatuksen, jonka edustaja
Auton kanssa olemme tuoneet julki. Olemme nimittäin esittäneet
harkittavaksi ravintola-alan hallinnon siirtämistä kokonaisuudessaan
työ- ja elinkeinoministeriön alaisuuteen, kun
nythän alkoholipolitiikka kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön
alaisuuteen. Tämä varmasti auttaisi osaltaan siinä,
että ravintola-alaa kohdeltaisiin elinkeinona muiden elinkeinojen
joukossa.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ei tässä, kuulkaas nyt,
edustaja Zyskowicz, sentään ole perustuslaista
kysymys. Tässä nytten puhutaan alkoholilaista,
ja tässä nyt puhutaan alkoholiverosta. Ja jos
kuvitellaan, että tällä päätöksellä,
mitä nyt ollaan tekemässä, saataisiin
viinaralli kuriin, niin voin sanoa, että ei saada. Se ralli pyörii
aivan samalla tavalla kuin on tähänkin saakka
pyörinyt. Tässä ei pystytä siihen
puuttumaan millään tavalla.
Nyt pitäisi olla niitä kansallisia keinoja.
Jos me haluamme viinaralliin puuttua, niin meidän pitää pystyä rajoittamaan
sitten Suomeen tuodun viinan määrää.
Se vaan on näin. Meidän on pantava, meidän
on pantava rajat siihen, kuinka paljon sieltä saa tuoda.
Meillä on joskus ollut, oliko se, litra väkevää,
2 litraa viiniä ja sitten jonkin verran olutta, mikä nyt
on ihan semmoinen kohtuumäärä kenenkä tahansa
juoda.
Mutta jos puhutaan sitten näistä ravintoloista, ravintoloiden
aukiolosta, niin se on todellakin asia, jota minä ihmettelen
suunnattomasti. Minä tiedän, että Helsingissä ravintolat
menevät aika aikaisin kiinni, ne menevät monesti
jo kahdentoista, yhden aikaan. Meillä Vaasassa menevät puoli
neljältä aika monet paikat kiinni. Tämä on aika
kummallista sen takia, että ihmiset haluaisivat tulla aikaisemmin
soittoruokalaan, haluaisivat kenties syödä siellä,
nauttia musiikista ja tanssia. Artistit haluaisivat aloittaa aikaisemmin soittamisen,
mutta he aloittavat vasta kello 22 tai kello 23. Silloin on selvä asia,
että sitä kiinnimenoa lykätään
sitten kauemmaksi.
No, mitä tämä aiheuttaa tavalliselle
ihmiselle, joka odottaa lauantai-iltana tai joskus juhlapäivänä,
että pääsee sinne ravintolaan, että menee
sinne ulos? Täytyy odottaa aikaa, jotta siellä ravintolassa
olisi joku muukin kuin hän. Siis tässä on semmoinen
tietynlainen vinouma. Me olemme siirtäneet jostakin syystä tämmöisen
nautintapaikan yöpaikaksi, kun ne voisivat olla ihan hyvin iltapaikkoja.
Ja mitä minä olen käynyt tuolla Euroopassa,
minä käyn siellä aika paljon, niin ei siellä ole,
kuulkaa, kovinkaan paljon paikkoja, jotka menevät puoli
neljältä kiinni. Kyllä ne menevät
siinä yhden aikoihin. Brysselissä varmaan tästäkin
salista jokainen on käynyt ja tietää,
että paikat menevät suht aikaisin kiinni. Sitten
ovat yökerhot erikseen, mutta ihan normaalit paikat menevät
kiinni normaaliin aikaan, ja tähän meidän
pitäisi pyrkiä täällä Suomessakin.
Se ehkä auttaisi jonkin verran tässä asiassa.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppanen otti tässä hyvän
tavoitteen esille. Kyllä se niin on, että ihmisillä täytyy
olla ostovoimaa, jotta siellä ravintolassa voidaan viettää sitten
pitempi aika. Siksihän nyt on nimenomaan siirrytty tähän
keskiyön ja sitä myöhemmän ravintolakulttuuriin,
kun ihmiset ovat ostovoimansa käyttäneet Viron-tuliaisiin,
joita on nautittu sitten joko kotona tai kaduilla tai erilaisissa
muissa tiloissa, valvomattomissa tiloissa, ilman että siitä on
jäänyt euron euroa veroa Suomeen, eikä se
oikeastaan työllistäkään kyllä muuta
kuin laivayhtiöitä jonkin verran.
Kun nyt sitten pääsisimme siihen, että ravintolan
arvonlisäveroja alennettaisiin niin, että aikaa voitaisiinkin
viettää hyvän ruuan, hyvän juoman,
hyvän ohjelman merkeissä siellä ravintolassa,
niin silloin tulisi työpaikkoja Suomeen, verotulot jäisivät
täysimääräisinä Suomeen,
silloin oltaisiin myöskin valvotuissa tiloissa. Ja kun
olisi aikaa viettää aikaa jo vähän
aiemmin kuin puolenyön jälkeen, niin todennäköisesti
sitten ravintolasta lähdettäisiin myös
kotiin aiemmin.
Mutta tässä ravintoloitten sulkemisessakin
sitten tämmöinen kategorinen hallinnollinen päätös,
että jatkoaikoja lyhennetään lain voimalla, todennäköisesti
sitten vain siirtäisi sen anniskelun jälleen koteihin.
Kun sieltä on tuotu vaikkapa nyt tämä hallituksen
esityksen mukainen 110 litraa joka kerran, kun on käyty,
niin kyllä siitä riittää sitten
valitettavasti kavereille.
Vielä, arvoisa puhemies, sanon tuosta valvonnan ongelmasta.
Todella, aluehallintovirastot valvovat vain niitä yrityksiä,
jotka ovat hakeneet luvan ja jotka toimivat ja pyrkivät
toimimaan lakien mukaan. Kukaan ei oikeasti valvo sitten niitä ikään
kuin salakapakoita, mitä sitten muodostuu pitkin kaupunkia,
kun ravintolat ovat sulkeutuneet, tai joita käytännössä toimii
tietysti muinakin aikoina. Elikkä kyllä tässä ison
remontin paikka on.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kun te, edustaja Tolppanen, vaaditte kaikille
yhtäläisiä viinankanto-oikeuksia käsivoimista
riippumatta, niin puhutte varsin voimakkaasti, ja kysyn nyt teiltä,
voisitteko te käyttää samaa voimakasta
tahtoa ja vahvaa puhetta sen puolesta, että suomalaiset
eivät käyttäisi hyödyksi tätä viinaveroparatiisia.
Te puhutte voimakkaasti sen puolesta, että veroparatiisien
käyttäminen pitäisi kieltää,
mutta samalla te puolustatte vahvasti sitä, että suomalaisilla
pitää olla oikeus hakea alennetulla verokannalla
viinaa Virosta. Missä on se logiikka, jolla te vastustatte,
tai puolustatte, veroparatiiseja?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Veroparatiisi ja Viron viinaralli ovat kaksi
eri asiaa, ja sen tietää kyllä edustaja
myös. Niitä ei voida verrata samaan aikaan.
Nyt puhutaan muutamista kymmenistätuhansista, mutta
kun me puhumme esimerkiksi meidän ylikansallisista lääkäriyhtiöistämme,
niin silloin puhutaan sadoista miljoonista. Minä olen valmis
käyttämään sanaisen arkkuni
siihen, että konserniavustukset tyssätään,
että niitä voidaan antaa vain kotimaiselta yhtiöltä kotimaiselle
yhtiölle, aivan kuten EY-tuomioistuinkin on linjannut.
Minä olen myöskin valmis käyttämään
sanaisen arkkuni siihen, että Viron viinaralli saadaan loppumaan,
mutta niin kauan aikaa, kun tässä salissa tehdään
kaksinaismoralistisia päätöksiä, niin
tehkää nyt hyvänen aika ne päätökset
niin, että kaikki voivat niistä hyötyä tai
olla hyötymättä. Ei ole mitään
järkeä siinä, että halutaan
kiusata tiettyjä ihmisiä, mutta ei toisia ihmisiä.
Viron viinaralli säilyy tällä keinoin
aivan samanlaisena kuin se on ollut nyt. Jos ei tähän
perusrakenteeseen puututa, niin se säilyy täsmälleen
samanlaisena. Minä vain yritin tuossa näyttää aikaisemmin,
että kun erilaisista asioista päätetään,
niin kun sitä asiaa vähän kääntelee,
niin siinä asiassa on useita eri puolia.
Mutta kaikki lienemme yhtä mieltä siitä,
että tämä viinaralli pitäisi
saada loppumaan, mutta missä on meidän keinomme
lopettaa se. Tämä on ehkä se kohta, milloin
meidän on yhdessä miehessä, yhdessä naisessa
noustava EU:ta vastaan ja sanottava, että meille ei viinaa
tuoda. Me teemme sitä itse. Meillä on Altia. Pidetään
se täällä. Siellä tehdään
hyvää Koskenkorvaa. Meillä on pienpanimoita,
jotka tekevät hyvää olutta. Meillä on
olemassa viinitiloja, jotka tekevät hyvää viiniä.
Käytetään niitä. Pannaan rajat
kiinni muilta. Sillä siitä selvitään.
(Lea Mäkipää: Suomalaista työtä!)
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Veroparatiisin määritelmänä esimerkiksi
yhteisöveroissa on käytetty 5 prosentin veroeroa
yhteisöveron määrässä.
Sillä päätyy niin sanotulle mustalle
listalle. Ja kuten tiedämme, veroero Suomen ja Viron alkoholin
suhteen on moninkertainen tämän suhteen. Eli Viro
on todellakin veroparatiisi, mitä viinaan tulee.
No, vielä ennen kuin totean henkilökohtaisesta
vastuusta, niin kyllä nämä menetykset
valtion verotuloissa ovat tämän tavallisten suomalaisten matkustajatuonnin
osalta satoja miljoonia euroja, satoja miljoonia euroja. (Maria
Tolppanen: Ei!) Pelkästään alkoholiveron
korotuksella odotettiin tälle vuodelle saatavan 64 miljoonaa
lisää, jota nyt todennäköisesti
ei tule, koska tämä salatuonti ja veron vältteleminen
jatkuu.
Mutta riippumatta siitä tasosta niin samasta ilmiöstä on
kyse. Samat ihmiset, jotka moittivat veroparatiiseja, välttelevät
sitä veroa hakemalla viinansa Virosta itse. Pitäisi
toisaalta toimia niin kuin opettaa mutta myöskin sitten
suhteuttaa se kokonaisuus, että vaatii samoja toimenpiteitä niin
henkilökohtaisesti toteutettuina kuin sitten yritystenkin
osalta.
Yleiskeskustelu päättyi.