5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi vesihuoltolain sekä maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa on peräti noin 1 400
vesihuolto-osuuskuntaa, ja niiden määrä kasvaa
koko ajan.
Pahimmat ongelmat ovat syntyneet ja syntynevät jatkossakin
siitä, että vesihuolto-osuuskunnat pääsääntöisesti
joutuvat liittymään kuntien omistamiin vesihuoltolaitoksien
verkostoihin, joilla on niin sanottu luonnollinen monopoli puhtaan
veden tuottajana ja jätevesien käsittelijänä.
Kunnat voivat käyttää tätä monopoliasemaa hyväkseen
keräämällä piiloveroksi tulkittavia maksuja
vesihuolto-osuuskunnilta, jotka eivät perustu samaan kustannusvastaavuuteen
kuin heidän omien verkostojensa eri alueille tuotetut palvelut.
Jotkut kunnat ja kuntien vesihuoltolaitokset ovat hyödyntäneet
osuuskuntamuotoisia vapaaehtoisorganisaatioita tulkitsemalla vesihuoltolakia
käytännössä siten, että vesiosuuskunnat
on rinnastettu tavanomaisiksi kiinteistöiksi, kun kyse
on ollut vesiosuuskunnille myytävistä palveluista
tai veden hinnasta, ja vesihuoltolaitoksiksi, kun kyse on ollut
vesiosuuskuntien velvoitteista ja vastuista.
Monet osuuskunnat ovat kokeneet, että sanelupolitiikkaa
ja monopoliasemaa hyväksi käyttäen heitä on
kohtuuttomasti hyödynnetty liike- ja kuntatalouden tuloksen
parantamiseksi. Osa kunnista ja vesilaitoksista myöntää samojen säännösten
perusteella myös käyttövedestä jopa 40
prosentin alennuksia, ja toiset eivät myönnä samoilla
säännöillä alennuksia lainkaan.
Kilpailulain 7 §:n määräyskään
ei ole pystynyt estämään tällaista
määräävän markkina-aseman
väärinkäyttöä.
Nykyisenkin lainsäädännön
mukaan kustannusten kohdentamisen tulisi tapahtua vesihuoltolaitoksen
eri asiakasryhmien kesken siten kustannusvastaavasti, että toisen
asiakasryhmän maksuilla ei kateta toisen ryhmän
kustannuksia. Kustannusvastaavuusperiaatetta voidaan kuitenkin kiertää,
kun kunnalliset laitokset eivät suostu laskennallisesti,
läpinäkyvästi ja avoimesti sitä todentamaan.
Ministeriössä ollaan tietoisia siitä,
että monien osuuskuntien mielestä niin sanottujen
emolaitosten veden hinnoittelu on liian korkea ja että emo-
ja tytärlaitoksen välillä tulisi aina
tehdä erillissopimus, jossa sovitaan esimerkiksi hinnoittelun
perusteista. Valitettavasti tuo sopimus on useimmiten sanelusopimus,
kun vaihtoehtoja ei tunneta.
Arvoisa puhemies! Vesihuoltolain 19 § tulisi muuttaa
siten, että todellinen kustannusvastaavuus velvoitettaisiin
todentamaan avoimesti eri alueiden välillä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, ja sitten seuraavaksi valiokunnan puheenjohtaja, edustaja
Leppä, olkaa hyvä.
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Vesihuoltolaki ja siihen liittyvät lainmuutokset
on erittäin tärkeä lainsäädäntö, joka
säätelee jokaisen meistä päivittäistä puhtaan
veden ja jätevesien poiston tarvetta. Vesihuollon toimivuus
on tärkeä yhteiskunnan jokapäiväinen
palvelu. Jos kaikki on kunnossa, sitä ei edes huomaa, mutta
jos vesihuollossa tökkii, on hätä suuri.
Valiokunta käsitteli isoa ja merkittävää lakiuudistusta
varsin perusteellisesti. Kiitoksia myös lausuntovaliokunnille
hyvin tehdystä työstä.
Vesihuoltolain uudistamista koskevan esityksen yleisenä tavoitteena
on turvallisten ja kohtuuhintaisten vesihuoltopalvelujen saatavuuden varmistaminen
sekä sade- ja sulamisvesien eli hulevesien hallinnan parantaminen.
Ehdotettu uusi säätely on suurelta osin nykyistä vesihuoltolakia
tarkentavaa tai täydentävää.
Lain perusteet ja vesihuollon kehittämiseen, järjestämiseen
ja siitä huolehtimiseen liittyvät periaatteet
ja vastuut säilyisivät ennallaan.
Nykyinen vesihuoltolaki tuli voimaan vuonna 2001. Sen keskeisiä toimijoita
ovat kunta, vesihuoltolaitos ja kiinteistön omistaja tai
haltija. Vesihuoltolaitoksen vesijohtoverkostojen piirissä on
tällä hetkellä yli 90 prosenttia ja viemäriverkostojen
piirissä runsaat 80 prosenttia Suomen talouksista. Lisäksi
Suomessa toimii noin 1 400 vesiosuuskuntaa, joiden osalta
kyseessä on merkittävä kylien yleishyödyllisen
liiketoiminnan muoto.
Vesihuoltolain mukaisesti kunnan tulee kehittää vesihuoltoa
alueellaan ja järjestää vesihuoltopalvelut,
jos suurehkon asukasjoukon tarve tai terveydelliset taikka ympäristönsuojelulliset
syyt sitä vaativat. Kunta tekee päätöksen
vesihuoltolaitoksen toiminta-alueesta, jolla vesihuoltolaitos huolehtii
koko vesihuollosta. Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva
kiinteistö tulee liittää laitoksen vesijohtoon
ja jätevesiviemäriin, ellei kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myönnä päätöksellään
liittymisvelvollisuudesta erillistä vapautusta.
Lakiehdotuksen keskeiset muutokset liittyvät vesihuoltoverkostojen
asianmukaisen ylläpidon kehittämiseen ja hulevesien
hallinnan tehostamiseen sekä vesihuollon häiriötilanteiden
nykyistä parempaan hallintaan ja liittymispakosta vapauttamiseen.
Vesihuoltolain uudistuksella pyritään myös
vähentämään käsittelemättömien
jätevesien vuotoja ja ohijuoksutuksia jäteveden
puhdistamoilta.
Valiokunta piti pitkään valmisteltua lakiehdotusta
kokonaisuudessaan varsin hyvänä ja perinpohjaisesti
valmisteltuna.
Vesihuollon toimivuuden suurin tulevaisuudenuhka on vesihuolto-
ja viemäriverkoston korjausvelka, mikä tuli valiokunnan
asiantuntijakuulemisissa selvästi ilmi. Kyse on maan alle aika
huomaamatta ja hiljalleen kasvaneesta miljardiongelmasta. Samaan
lopputulokseen on päätynyt myös tarkastusvaliokunta
alustavassa selvityksessään. Maan alle, pois näkyvistä on
kaivettu 100 000 kilometriä vesijohtoja ja 50 000 kilometriä jätevesijohtoja.
Huonokuntoisten vesijohtojen osuus on ollut vuonna 2008 arvioiden mukaan
noin 6 prosenttia vesijohtoverkoston kokonaispituudesta ja huonokuntoisten
viemärien osuus noin 12 prosenttia.
Keskeisenä ongelmana on riittämätön
panostus verkostojen saneerauksiin ja sitä kautta kasvava
saneerausvelka, johon tulee puuttua laajalla keinovalikoimalla.
Vesihuoltoverkoston korjausvelan kustannuksista ei ole tällä hetkellä tarkkoja
tietoja, mutta korjausvelka on hyvin todennäköisesti
miljardiluokkaa. Nykyisten asiantuntija-arvioiden mukaan saneeraustarve
on kaksin—kolminkertainen nykyiseen kunnostuspanostukseen
verrattuna. Korjausvelka lisää todennäköisesti
myös vesihuollon häiriötilanteiden määrää.
Valiokunta pitää mietinnössään
erittäin tarpeellisena lakiehdotuksen aiempaa kattavampia säännöksiä siitä,
että vesihuollosta perittävillä maksuilla
tulee kattaa jatkossa sekä vesihuoltolaitosten uus- että korjausinvestoinnit.
Verkoston laajentamisen sijaan tulevaisuuden päämäärän
tulee olla nykyisen verkoston kunnostuksen ja kunnossapidon parantaminen.
Nyt tarvitaan uudistuvien säännösten
lisäksi kansallisia vesihuoltoverkostotalkoita, joissa
kehitetään parhaat käytännöt
saneerauksiin yhteistyössä vesihuoltoalan toimijoiden
ja alan tutkimustahojen kanssa. Verkostot on saatava yhteistyöllä kuntoon,
jottei maanalainen pommi laukea.
Puhemies! Seuraavaksi kiinteistöjen liittymispakosta
ja siihen tulevasta muutoksesta.
Nykyisen vesihuoltolain käytännön
ongelmat ovat liittyneet lähinnä taajamien ulkopuolisten kiinteistöjen
liittymispakkoon. Kiinteistönomistajat ovat tietyissä tapauksissa
joutuneet maksamaan vesihuoltoverkostoon liittymisestä varsin suuria
liittymismaksuja ilman varsinaista palvelutarvetta tai -hyötyä.
Vesihuoltolain 10 §:ään sisältyvä kiinteistön
liittämisvelvollisuus laitoksen verkostoon on usein koettu
epäoikeudenmukaiseksi silloin, jos haja-asutusalueella
kiinteistökohtainen vesihuolto jo täyttää asianmukaisesti
lainsäädännössä esitetyt
vaatimukset. Vesihuoltolain soveltamisessa on esiintynyt erityises-ti
tietyissä yksittäistapauksissa liittymispakkoa koskevia
ylilyöntejä ja kansalaisten kannalta kohtuuttomia
lopputuloksia.
Valiokunta katsoo mietinnössään,
että hallituksen esityksessä liittymispakkoon
liittyviä epäkohtia on korjattu onnistuneesti.
Lakiehdotuksen 10 §:n 2 momentin mukaan taajaman
ulkopuolista kiinteistöä ei tarvitse jatkossa
liittää vesihuoltolaitoksen vesijohtoon, jos momentissa tarkoitetut
edellytykset täyttyvät. Poikkeuksen myöntämisen
perusedellytyksenä on se, että kiinteistön
vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen
hyväksymistä. Toinen edellytys on se, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi
terveydenhuoltolain mukaiset laatuvaatimukset täyttävää talousvettä.
Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen
jätevesiviemäriin, jos kiinteistön vesihuoltolaitteisto
on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä ja
jätevesien johtamista sekä käsittelyssä noudatettavaa
ympäristösuojelulakia. Taajaman ulkopuolella sijaitsevaa
kiinteistöä ei tarvitse liittää lakiehdotuksen
10 §:n mukaan jätevesiviemäriin
silloinkaan, jos kiinteistöllä ei ole vesikäymälää ja
sen jätevedet käsitellään ympäris-tönsuojelulain
mukaisesti.
Liittymispakosta vapauttamiseen sisältyy erillinen
siirtymäsäännös jo pitkällä suunnittelussa olevien
hankkeiden loppuun saattamiseksi ja jotta rakenteilla olevat hankkeet
rakentuvat valmiiksi. Rakentamistoimenpiteet muodostavat selväpiirteisen
rajan siirtymäsääntelyn soveltamiselle,
mutta valmistelussa ei ole aina osoitettavissa täysin selväpiirteistä rajakohtaa,
jossa suunnittelu tai valmistelu olisi muodostunut aktiiviseksi.
Siirtymäsääntely tulee suunnittelun osalta
sovellettavaksi silloin, kun suunnittelu on jo edennyt pitkälle
ja rakentaminen on alkamassa. Rakentamistoimenpiteiden aloittamiseen
voidaan rinnastaa se, että asiassa on tehty rakennusurakoitsijan
kanssa sopimus ja rahaliikennettä on tavalla tai toisella
käynnissä tai käynnistymässä.
Puhemies! Toiminnan läpinäkyvyys on myöskin
erittäin tärkeä asia. Vesihuoltolaitosten
talouden ja toiminnan läpinäkyvyyttä pyritään
parantamaan säätämällä laitoksen
taloudenpidon eriyttämisestä, toimintakertomuksesta,
tietojen julkaisemisesta sekä vesihuollon tietojärjestelmästä.
Säännösmuutosten tarkoituksena on yhtäältä parantaa
mahdollisuuksia laitosten toiminnan ja talouden seurantaan ja julkisuusvalvontaan
sekä toisaalta varmistaa laitosten edellytykset huolehtia
toimintavarmuudestaan. Nokialla taannoin tapahtuneesta vesihuolto-onnettomuudesta
tulee ottaa oppia.
Valiokunta pitää mietinnössään
vesihuoltolaitoksen toiminnan läpinäkyvyyden lisäämistä välttämättömänä.
Tarvitaan myös lakiuudistuksen aktiivista seurantaa, jotta
voidaan varmistaa, osoittautuvatko vesihuoltolaitoksen toiminnan
ja talouden läpinäkyvyyden parantamiseksi esitetyt
toimenpiteet riittäviksi ja oikein suunnatuiksi.
Läpinäkyvyyden parantamiseen liittyy myös tarve
tiedottaa vesihuoltoon liittyvistä suunnitelmista nykyistä paremmin,
tarve selvittää riittävästi
hankkeiden kohtuulliset ja tasapuoliset kustannukset sekä parantaa
hankkeiden ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä.
Kansalaiset tarvitsevat tietoa hankkeesta etukäteen muualtakin
kuin puolipiilossa olevalta kuntien ilmoitustaululta.
Puhemies! Kyseessä on iso ja merkittävä lakiuudistuspaketti,
joka koskee suurta joukkoa kansalaisia. Vaikka kokonaisuudessaan
asiakkaan suoja vesihuollossa paranee uudistuksen myötä, niin
tietoa uudistuksesta täytyy saada välitettyä ihmisille.
Kattavaa tiedotusta tarvitaan. Valiokunta painottaa sitä,
että etenkin omakotitaloasukkaat kaipaavat tietoa uudistuksesta.
Puhemies! Tähän lakiin liittyy myös
kaksi aloitetta. Toinen on lakialoite ja toinen toimenpidealoite.
Nämä molemmat ovat liitoksissa merkittävällä tavalla
tähän lakiuudistukseen, ja molemmista näistä on
myöskin otettu osioita huomioon tässä valiokunnan
mietintötekstissä. Valiokunta esittää aloitteita
hylättäviksi.
Puhemies! Valiokunta ehdottaa myös muutamia tarkennuksia
ja lisäyksiä lakipykäliin, sekä ykköslakiin
että kakkoslakiin. Nämä pohjautuvat suurimmalta
osalta perustuslakivaliokunnan lausuntoon.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Jätin 28. marraskuuta 2012 toimenpidealoitteen,
joka kuuluu seuraavasti: "Vesihuoltolaissa kiinteistön
omistaja tai haltija voidaan pakottaa liittymään
viemäriverkostoon. Saman lain mukaan kiinteistön
omistaja tai haltija voidaan myös vapauttaa liittymisvelvollisuudesta,
jos liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön
omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon
liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen
palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen
syy. Laki ei kuitenkaan määrittele, mikä on
kohtuutonta. Koska vesihuoltolaki pakottaa kiinteistöt
liittymään viemäriverkkoon, on tapauksia
jouduttu ratkomaan oikeudessa. Lisäksi kunnissa on varsin
kirjava käytäntö vapautushakemusten käsittelyssä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme" — eli 26
kansanedustajaa on allekirjoittanut tämän — "että hal-litus
ryhtyy toimenpiteisiin vesihuoltolain 11 §:ssä mainitun
kohtuuttomuuden määrittelemiseksi.
Maa- ja metsätalousvaliokunta toteaa mietinnössään
seuraavaa: "Nykyisen vesihuoltolain käytännön
ongelmat ovat liittyneet lähinnä taajamien ulkopuolisten
kiinteistöjen liittymispakkoon. Kiinteistön omistajat
ovat tietyissä tapauksissa joutuneet maksamaan vesihuoltoverkostoon
liittymisestä varsin suuria liittymismaksuja ilman varsinaista
palvelutarvetta tai -hyötyä. Valiokunta korostaa,
että tältä osin lakiehdotuksen 10 §:n
muutokset vähentävät näitä ongelmia merkittävästi."
Edelleen: "Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksessä liittymispakkoon
liittyviä epäkohtia on onnistuneesti korjattu.
Lakiehdotuksen 10 §:n 2 momentin mukaan taajaman
ulkopuolista kiinteistöä ei tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen
vesijohtoon, jos momentissa tarkoitetut edellytykset täyttyvät.
Poikkeuksen myöntämisen perusedellytyksenä on
esityksen mukaan se, että kiinteistön vesihuoltolaitteisto
on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä. Lisäksi
liittymisvelvollisuudesta vapauttamisen perusteita tarkennetaan
siten, että vapautus voidaan myöntää toistaiseksi
voimassa olevana tai määräaikaisena ja
että liittämisen kohtuuttomuutta arvioitaessa
otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta
aiheutuneet kustannukset."
Otan esimerkin: 1990-luvulla on silloisten normien mukaisesti
hyväksytty järjestelmä kolmella sakokaivolla,
josta lähtee noin sadan metrin mittainen avo-oja, johon
jätevedet johdetaan. Yksin asuva eläkeläinen
joutuu liittymään edelleenkin tämän
lain mukaisesti tuhansia euroja maksavaan järjestelmään,
koska kolme saostuskaivoa ja tämä kuvailemani
avo-oja eivät täytä vaatimuksia, vaikka
voin sanoa, että tämä järjestelmä toimii
huomattavasti paremmin kuin nykyiset markkinoilla olevat pienpuhdistamot.
Ei näitä asioita korjata sillä, että valiokunta
toteaa, että hallituksen esityksessä "liittymispakkoon
liittyviä epäkohtia on onnistuneesti korjattu"
ja "toimenpidealoite hylätään". Näin
täällä todetaan. Mielestäni
ongelma edelleen tämänkin lakiesityksen jälkeen
jatkuu eikä muutu yhtään miksikään.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on siis
vesihuoltolain sekä maankäyttö- ja rakennuslain
muutos, ja kuten tuossa valiokunnan puheenjohtaja Leppä ansiokkaasti
esitteli tätä asiaa, niin valiokunta on hyvin tarkasti
pureutunut tähän muutokseen. Muutamia havaintoja
ja yksityiskohtia nostan tästä esityksestä esiin,
ja pidän erittäin tärkeinä näitä huomioita,
joita on osoitettu vesihuollon riskien hallinnasta.
Vesi on tärkeä ja veden saatavuus on tärkeä asia
meille kaikille, ja sen vuoksi erityistilanteiden riskien hallintaan
tulee kiinnittää huomiota sekä valtakunnan
tasolla että paikallisesti. Myös vesihuoltoverkoston
korjausvelka, joka täällä nostettiin
selkeästi esille, on asia, johon pitää kohdentaa
suurta huolta mutta myös toimenpiteitä. Suuri
osa tuosta verkostosta on rakennettu 60- ja 70-luvulla, ja se alkaa
nyt olla siinä pisteessä, että uudistamista
ja perusparannusta täytyy ruveta tekemään
laajamittaisemminkin. Ne semmoiset pistekorjaukset aina siellä,
missä vuoto tapahtuu, eivät enää riitä pitkälle
tässä tilanteessa eteenpäin menemiseksi.
Tuo arvio siitä, että korjausvelka on noin
1 miljardin euron luokkaa, on erittäin suuri taakka. Tänään
viimeksi on tiestön korjausvelkaa selvittävä parlamentaarinen
työryhmä käsitellyt sitä korjausvelkaa,
joka siellä on, ja siellä puhutaan noin 2,3 miljardin
euron korjausvelasta, joten tähän meidän
aivan elintärkeään infraan kohdistuu melkoista
korjausvelkaa. Tuohon on kiinnitettävä huomiota
ja myös resursseja on kohdennettava. Myös havainto
siitä, että nykyisen verkoston kunnostaminen pitää priorisoida
eikä niinkään havitella uusia laajoja
hankkeita, on oikeansuuntainen toimintalinja ja varmaan tässä taloustilanteessa
vielä järkevä linja.
Myös se havainto, joka täällä nousee
esille hulevesien hallinnasta, on entistä tärkeämpi
nyt, kun rakennettu ympäristö meillä lisääntyy,
ja myös tämmöiset äärimmäiset
sääolosuhteet, joissa sateet voivat olla rankkojakin,
tekevät hulevesien hallinnasta tärkeää.
Tässähän nyt tietysti eriytetään
niin, että tavoitteena on, että tuo hulevesijärjestelmä olisi
erillinen noista viemärijärjestelmistä.
Sitä myöten vältettäisiin sitten
näiden rankkasateiden jälkeen esimerkiksi se,
ettei hulevesien täyttämä viemäriverkosto
tulvi vesistöihin ja sitä kautta myös
sitten jätevettä sieltä ohjaudu vesistöihin
ja luontoon. Tärkeä asia, jotta voidaan pitää huolta
tästäkin.
Mutta yksi asia vielä, arvoisa puhemies, jonka haluan
tässä nostaa esille. Olen muissakin yhteyksissä keskittynyt
tämmöisiin perusteettomien pakkojen kyseenalaistamiseen,
on sitten kysymys kuntarakenneasioista tai tässä asiassa
näistä liittymispakoista, vesihuoltolain mukaisista
liittymispakoista. On erittäin hyvä asia, että tuohon vesihuoltolain
10 §:ään on nyt lisätty
tämä muutos ja tuodaan se mahdollisuus. Eli jos
kiinteistökohtainen vesihuolto täyttää asianmukaisesti muun
lainsäädännön edellytykset,
niin tuota liittymispakkoa ei silloin olisi, vaikkakin vesihuoltoalue
olisi määritelty. Tässähän
on edellytyksenä se, että tämän
kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen tuon
vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä.
Se on hyvä viesti nyt haja-asutusalueilla asuville ihmisille,
niille, jotka ovat hoitaneet jo asiansa kuntoon, kantaneet vastuuta
siellä ympäristöstään
ja laittaneet vesihuoltolaitteistonsa, viemärilaitteistonsa
kuntoon.
On hyvä, että nyt lainsäädäntökin
tukee tätä kehitystä, että hoidetaan
itse asiat kuntoon, ja silloin ei lähdetä pakon
kautta toisaalta tukemaan joitakin — joillakin alueilla
on vesihuoltohankkeita, jotka ovat perustuneet osin tämmöisiin huonosti
tehtyihin laskelmiin tai optimistisiin odotuksiin siitä,
että kuinka paljon niitä liittyjiä siellä tulee
olemaan, ja sitten toista kautta muodostetaan vesihuoltoalueita
ja koetetaan pakolla liittää, jotta saataisiin
sitä kannattavuutta sille huonosti valmistellulle hankkeelle,
ja näinhän se asia ei voi olla.
Tämä on erittäin hyvä lisäys,
ja osoitan tästä kiitokset maa- ja metsätalousministeri
Koskiselle, että hän on ponnekkaasti ajanut tämän
muutoksen nyt tänne lakiin. Myös tuo valiokunnan mietintö oli
erittäin mukavaa luettavaa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja käytti
kattavan puheenvuoron, mutta ihan muutama huomio vielä kokonaisuuteen.
Minun mielestäni valiokunta on oikein ottanut nyt tässä omassa
mietinnössään esille sen hirvittävän
suuren korjausvelan, mikä meillä on. Eri asiantuntijat
valiokunnan kuulemisessa korostivat kovasti sitä, kuinka
isosta, mittavasta pommista siellä maan alla tällä hetkellä on
kysymys, ja siinä tietysti sitten arvioidaan — kun
valtio ei siinä sitten enää mukana sillä tavoin
ole — millä lailla se mahdollistetaan, että nämä asiat
pysyvät kunnossa, ja samalla kertaa siihen liittyy se riskienhallinta.
Riskienhallinnan osalta haluaisin korostaa myös sitä,
että meidän pitää uskaltaa huomioida myös
se tahallisesti tuotettava riski, jota tänä päivänä voi
tässä maailmanmenossa tulla niin, että meillä on
jokin järjestö, joka haluaa vahingoittaa tahallisesti
kanssaihmisiä. Juuri vesien kautta se on erittäin
helppo suorittaa, näin voidaan aiheuttaa vakavia terveydellisiä ongelmia
tuhansille, kymmenilletuhansille ihmisille, ennen kuin se tulee
tiedostetuksi.
Valiokunnan tulee myös huomioida se, että tiedottamisen
tämän lainsäädännön
osalta tulee tapahtua niin, että se tulee jo ennakolta,
eikä vasta sitten niin, että mitkä ovat
ne lain vaikutukset, kun tämä laki on astunut
voimaan. Eli nyt tämä jo ennen voimaantuloa otetaan
hyvin haltuun ja tiedotetaan siitä lain vaikutuspiirissä oleville
tahoille.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Eräs huomionarvoinen seikka tässä on
todellakin hulevedet elikkä valumavedet ja niiden hallinta. Kaksi
asiaa sieltä.
Toinen on se, että niille hulevesille, joiden vaikutuspiirissä ei
ole puhdistusjärjestelmiä, ovat ne riittävät
viipymäalueet, jotta ne puhdistuvat ennen valumistaan vesistöihin, äärimmäisen tärkeitä.
Toinen asia on, etteivät niille hulevesille, jotka
menevät sitten jätevedenpuhdistamojen kautta,
nämä rankkasateet aiheuta sitä, että joudutaan ohijuoksutuksia
tekemään. Me saamme joka viikko lukea useampaan
kertaan tiedotusvälineistä, että jossakin
päin on patoluukut avattu ja ohijuoksutuksia on tehty,
jolloin kaikki se jätevesi menee suoraan vesistöihin
käsittelemättömänä,
puhdistamattomana, ja nyt tällä lailla pyritään
siihen, että myös tämä ongelma
saataisiin hallintaan.
Kolmas asia liittyen näihin ohijuoksutuksiin on se,
että myös varavoimajärjestelmiä sähkönsyötön
häiriöiden varalle pitää entistä laajemmin olla
meillä jätevedenpuhdistamoilla, samoin kuin tietenkin
puhtaan veden puolella, käyttöveden puolella.
Se, että myöskin se turvataan, pitää myös
kaikkien vesilaitosten ja niiden osuuskuntien huomioida, jotka tätä toimintaa
pyörittävät.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Lisään tässä nyt
erään asian, joka jäi mainitsematta edelleenkin
tuossa toimenpidealoitteessa, että mikä oli se
kohtuuttomuus. Tässä lakiehdotuksessa jää edelleenkin
määrittelemättä ja epäselväksi
se kohtuuttomuus ja kustannukset euromääräisesti, jota
tässä haettiin. Tosiaan sitä, mikä se
summa euromääräisesti olisi, ei tästä kyllä sitten
löydy.
Yleiskeskustelu päättyi.