Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa eduskunnan puhemies, paikalla olevat toimihenkilöt
ja edustaja Myllykoski! Näin se on, kun tähän
aikaan kerta toisensa jälkeen näitä asioita
käsitellään, yleensä täällä ei
ole kuin muutama harva. Tosin laatu tässäkin tapauksessa
sitten korvaa määrän.
Ylipäänsä voi sanoa, että silloin
kun on kysymys muutaman euron asiasta, joka koskee yksityistä kansalaista,
tai vaikka koko kansakuntaakin koskevasta asiasta, jossa on muutama
kymmenen miljoonaa tai joku miljoona, niin kyllä meitä on
täällä paljon asiasta keskustelemassa. Tässä kysymys
on koko Suomen talouden kannalta erittäin tärkeästä aihealueesta,
suomalaisen viennin rahoitukseen liittyvistä asioista.
Tässä kysymys on miljardien mittaisista järjestelyistä. Juuri
siksi olisi hyvä, jos täällä olisi
vähän enemmän kansanedustajia.
Minä arvaan, että kaikki edustajat ovat läpikotaisin
käyneet tämän esityksen läpi
ja tuntevat tarkasti sen, mistä viennin rahoituksessa on
kysymys ja minkälaisiin vastuisiin suomalaisen veronmaksajan
nimissä Suomen valtio nyt sitoutuu näissä järjestelyissä.
Tärkeitä asioita, lapsilisät ja lasten
kotihoidon tuki ja tämäntapaiset asiat, niissäkin
tehdään aina sitoumuksia, ne ovat inhimillisiä,
tärkeitä asioita. Näiden mittasuhde,
mistä nyt puhutaan, on hivenen toista maata.
Tässä esitetään järjestelyjä,
joilla pyritään paikkaamaan se tosiasia, että kansainvälisen
finanssikriisin seurauksena on syntynyt tietty tilanne koko maailmassa
niille yrityksille, jotka vievät tuotteita, joilla on ostaja
maailman toisella puolella, ja näiden ostajien kaupan ovat
tavallisesti rahoittaneet erilaiset tällaiset rahoitusinstrumentit,
investointipankit ja muut rahoitusyhteisöt. Nyt on käynyt
niin, että nämä ovat siirtyneet kuvassa
kauemmaksi ja kauemmaksi. Yritykset, jos meinaavat, vaikka suomalaiset,
viedä tuotteitaan vaikka Etelä-Koreaan, eivät
saa, nuo vientiyritykset, niin helposti ulkopuolelta markkinarahoittajaa
sille viennilleen, ja sen takia valtio on joutunut tulemaan kuvioihin
mukaan, ei vain Suomessa vaan kaikkialla muualla maailmassa.
Maailmantaloudessa on aikoja, jolloin tämmöinen
liberalismi etsii ja on ottanut pitkiä askeleita eteenpäin,
ja sitten aikoja, jolloin julkinen valta, valtio, tulee markkinatalouden,
historiallisesti ottaen markkinatalouden, temmellyskenttään
mukaan. Tällä alalla, viennin rahoituksessa, on
käynyt näin. Eri puolilla maailmaa valtio on tullut
paikkaamaan sitä markkinapuutetta, mikä viennin
rahoituksessa on syntynyt finanssikriisin jäljiltä.
Nyt aikaisemmin, itse asiassa jo edellisen hallituksen aikana, otettiin
käyttöön tämmöinen
viennin jälleenrahoitus, ja nyt pikkaisen järjestelmää on
muutettu, mutta pohjimmiltaan samasta ideasta tässä on
kysymys. Sen lisäksi, että pikkaisen on järjestelmää muutettu,
myöskin nyt sitten volyymeita tässä ollaan
kasvattamassa. Viennin rahoitusta, sitä maksimimäärää,
valtuutta, nostetaan 3:sta 7 miljardiin euroon, ja samalla, kun
sitä viennin rahoitusta, limiittiä, nostetaan,
niin saman verran nostetaan sitten siihen rahoituksen hankintaan
liittyviä takauksia tuolla miljardimäärällä,
ja vielä näitä korontasaussopimuksia
tekevät nämä yritykset, jotka vievät
tuotteitaan, markkinoiden kanssa.
Mutta näistä kahdesta asiasta, tästä viennin varsinaisesta
rahoituksesta ja valtion takauksesta nyt sitten vielä muutama
sana.
Niin kuin sanottu, valtio tulee nyt kuvioihin mukaan. Tämä tapahtuu
sillä tavalla, että valtio takaa Finnveralle sen,
että Finnvera markkinoilta ottaa luoton valtion takauksella
Vientiluotolle ja Vientiluotto myöntää rahoituksen
sille suomalaiselle viejälle. Kun se vie vaikka hissejä Etelä-Koreaan,
se eteläkorealainen ostaja nykyään lähtee
ilman muuta siitä, että sillä, joka heille
hissejä muuten tarjoaa, on tarjolla ei vain hissi vaan myöskin
niitten hissien ostamiseen tarvittava rahoitus. Myyjällä pitää olla
rahoituspaketti nykyään mukana. Ja kun aikaisemmin
tämän sai markkinoilta, nyt sitä ei saa
niin helposti — toki jotkut saavat — ja nyt sitten
tämä viennin rahoitus on sitä, että se
viejä, vaikkapa joku nimeltä mainitsematon hissiyhtiö,
nyt sitten tämän Vientiluoton kanssa tekee diilin
ja kertoo sille ostajalle, että tässä rahoituspaketti
näillä ja näillä ehdoilla, ja
sitten se ostaja kenties kaupan tekee. Monesti on niin, että jos
ei jo tarjouspyynnössä ole tätä rahoitusta
mukana, niin ei tällainen tar-joaja pärjää.
Arvoisa puhemies! Tämä oli välttämätöntä sanoa,
koska täällä on puhuttu monien muittenkin asioitten
yhteydessä siitä, minkälaisia tällaisia markkinapuutteita
on tämän kriisin jälkeen syntynyt. Tässä on
yksi esimerkki markkinapuutteista, ja sitä ollaan paikkaamassa,
ja minä erittäin mielelläni kannatan
tätä hallituksen esitystä. Muuten näihin
toimintoihin on paljonkin huomautettavaa, mutta näiltä osin,
siis kun on kysymys viennin rahoituksen tästä järjestelystä,
tämä on ihan hyvä. On tärkeää,
että näitä limiittejä nyt nostetaan
tästä syystä ja niin poispäin.
Välillä, kun aina — vielä toistamiseen
sanon — on sellainen käsitys, että kyllä tämä markkinatalous
tässä nyt jyllää, niin tämäntapaisissa
asioissa tosiasiassa on käynyt niin päin, että valtioiden
vastuut ovat selvästi lisääntyneet. Kun
nyt sitten tämä varsinainen rahoitus järjestetään
tätä kautta, niin jotta se Finnvera pystyy sitten
taas takaamaan tämän rahoituksen, niin silloin
pitää myöskin sen takausvaltuuksia nostaa,
ja niitä nyt nostetaan tässä yli 12 miljardiin.
Oma lukunsa on vielä nämä korontasaussopimukset,
jotka nekin tähän sisältyvät.
Arvoisa puhemies! Viime sanoissani vielä aivan erityisesti,
kun tässä on myöskin alusluottojen takaamisesta
kysymys ja niitten vientiin liittyvistä asioista, en malta
olla tässä sanomatta — kun on monta kertaa
täällä puhuttu siitä, miten tämä telakkateollisuus
ja sen menestyminen sitten hoidetaan — että kyllähän
se on esimerkki siitä, millä tavalla todellakin
valtiot myöskin Euroopassa tulevat näihin rahoitusjärjestelyihin mukaan.
Suomessakin kun on historiallisesti rakennettu joku iso laiva, esimerkiksi
miljardin hintainen — niitä nyt ei montaa ole
mutta muutama on — niin valtio on ensiksi rahoittanut sen
telakan, joka tekee sen laivan, ja sitten jotta se telakka tekee
sen laivan, jo ennen sitä on pitänyt tilaajan,
varustamon, tilata se laiva. Sitten se sama valtio joutuu samaan
aikaan rahoittamaan myöskin sitä ostajaa. Samaan
aikaan rahoitetaan sekä sitä telakkaa että sitten
vielä siltä telakalta sen laivan ostavaa varustamoa.
Arvoisa puhemies! Näillä esimerkeillä halusin
vain osoittaa, miten tämä markkina on muuttunut.
Esitys on hyvä, ja ymmärtääkseni
valiokunnan mietintö on suurin piirtein tämän
sisältöinen, minkä tässä omin
sanoin kerroin.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja, edustaja
Pekkarinen kuvasi juuri sen keskeisen seikan, mistä tässä on
kysymys. Toki järjestelmä ei ole ehkä aivan
niin uusi kuin edustaja Pekkarinen antoi ymmärtää,
että pelkästään tämän
pankkikriisin takia oltaisiin tällaisia instrumentteja
rakennettu: ministeri Pekkarisen aikana jo näitä ollaan
sorvailtu tässä maassa. Ei satakuntalainen puimuri
olisi kaukomaitten pelloille löytänyt, ellei olisi
tällaista viennin rahoitusinstrumenttia ollut. Tämä on ollut
edellytys suomalaiselle vientiteollisuudelle ja sen menestymiselle.
Nyt rahoituskriisin myötä tämä rahoituskanava
markkinoilta on tukehtunut juuri kuten edustaja Pekkarinen kuvasi.
Nyt tarvitaan niitä erittäin merkittäviä satsauksia
valtion toimesta, jotta meillä pystytään
näitä lapsilisiä maksamaan, jotta meillä on
sieltä vientiteollisuudesta niitä verotuloja.
Ikävä noidankehä, pakko tehdä,
muuten meidän vientiteollisuutemme kilpailukyky ei kestä maailman
myrskyissä.
Onkin tärkeää, että valiokunta
omassa kannanotossaan mietinnössä on tuonut esille
sen, että meidän pitää tukijärjestelmä pitää sellaisessa
kilpailukyvyssä tärkeimpiin kilpailijamaihimme
nähden. Valtiot eivät vain katsele sivusta, kuinka
heidän teollisuutensa käy. Ja Euroopassa käydään
melko aggressiivista tukikilpailua erityisesti telakkateollisuuden
osalta, minkä olemme huomanneet. On hyvä, että tässä valtioneuvoston
esityksessä mainitaan alukset ja että ne ovat
mukana, sillä on tärkeätä, kun
vielä toivon kipinä on Turunkin telakan suhteen,
että meillä nämä instrumentit
ovat kunnossa ja iskukykyisiä, jos siellä saadaan
kauppoja aikaiseksi — jo ensinnäkin telakan suhteen,
mutta tietysti sitten, että alustilauksiakin voidaan telakalle
saada, kun omistusjärjestelyt toivottavasti saadaan mahdollisimman
nopeasti kuntoon.
Meidän maailmamme on nyt sellainen, että rahoituksen
hinta ratkaisee yhdessä tuotteen hinnan kanssa. Enkä ole
aivan varma, etteikö joissakin tapauksissa olisi niin,
että rahoituspaketti on ratkaisevampi kuin se tuotteen
hinta maailmanmarkkinoilla.
Lakiesitys on erittäin kannatettava, ja voidaanko yhtenä erityiskohtana
mainita, että järjestelmästä tulevat
tappiot eivät kuitenkaan heti, välittömästi
vaikuta valtiontalouteen vaan talousarvio käytetään
sitten alijäämän kattamiseen vasta viimeisenä keinona.
Joten jos tässä huonosti käy, niin ei
se tarkoita välitöntä huolta sitten talousarvion
suhteen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta korostaa omassa mietinnössään
sitä, että tätä tulee seurata
ja tarkastella, ja edellyttääkin toimia sen suhteen, että viennin
rahoitusjärjestelmän toiminnasta ja vaikuttavuudesta
saadaan vuoden 2016 loppuun mennessä selvitys ja että tätä järjestelmää seurataan
myös siltä osin, että mikäli
talouden tunnusluvut kehittyvät myönteiseen suuntaan,
niin voidaan sitten ehkä siinä kohtaa tarkastella
koko järjestelmää uudelleen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Myllykoski on ihan oikeassa: järjestelmähän
ei sinänsä mikään uusi ole.
Meillä oli aikanaan 90-luvun alussa sekä viennin
rahoitus — siis sen rahan tarjoaminen, millä viejä vie — että sitten
sen takauksen rahoitus, millä sen, kun raha viedään,
rahoitus taataan. Nämä molemmat oli. Sitten noin
90-luvun puolenvälin jälkeen — en ihan
tarkkaa vuotta muista, 96, 97, 98, joskus silloin — suomalaiset
pankit alkoivat olemaan erittäin aktiivisia ja sanoivat,
että "hei, valtio pois tästä kentästä,
ei tämä valtiolle kuulu, tämä on
yksityistä bisnestä, me hoidamme tämän
asian". Ja pankit ja muut rahoitusinstituutiot hoitivatkin aina
tähän 2008 vuoden kriisiin, tai oikeastaan 2009,
asti mutta sen jälkeen eivät enää hoitaneetkaan.
Taas sitten uudestaan — vastasin silloin asioista Suomessa — nostettiin
jalalleen tämä Vientiluotto Osakeyhtiö,
Finnveran tytäryhtiö. Sen kautta tämä viennin
rahoitus nostettiin. Koko ajan nämä takausjärjestelmät
ovat olemassa. Ja vielä kertaalleen, tässähän
muutetaan nimenomaan näitä limiittejä,
itse järjestelmä säilyy ennallaan.
Jos puhemies vielä sallii, tästä eurooppalaisesta
muutoksesta: Tässä on sitten vielä kaiken
lisäksi käynyt tällä tavalla,
että nyt Euroopassa keskustellaan, että hetkinen,
onko tämä järjestelmä ihan oikein,
onko se oikein, että silloin, kun saksalainen yritys vie
vaikkapa Etelä-Koreaan jotain saksalaisia teollisia tuotteita,
saksalainen yritys voi Hermeksen, joka niillä on yksi suurimpia,
rahoitusta tukien viedä niitä saksalaisia vempaimia sinne
Etelä-Koreaan. Mutta jos tämä saksalainen yritys
on myymässä samat vempaimet saksalaiselle teollisuudelle,
niin minkä takia siinä vaiheessa, jolloin se myy
sitä konetta saksalaiselle yritykselle, ei voitaisikaan
vähän samanlaisia instrumentteja käyttää.
Tässä tämä menee valtion piikkiin
tavalla, jos ei muulla tavalla, niin sen takausriskin tavalla. Valtion
roolin vahvistuminen — tämä ei ole vielä totta,
mutta tätä ollaan paraikaa miettimässä Euroopassa — uhkaa
kaiken aikaa. Valtioiden rooli tässä kasvaa, ja
ne valtiot, jotka ovat vahvoja, tietysti pystyvät tähän
paremmin kuin jotkut muut valtiot.
Yleiskeskustelu päättyi.