4) Hallituksen esitys laiksi rehulain muuttamisesta
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Esillä on eräs niistä monista
seurauksista, joihin Euroopan unioni ja Suomen maatalous ja myöskin osin
valtiontalous ovat joutuneet tehomaatalouden ja Euroopan suurmaatalouden
piittaamattomuuden ja myöskin sen ilmentymien vuoksi.
Hullunlehmäntaudin eli bse:n torjunnan vuoksi nyt jäsenvaltioissa
tehdään tiettyjä johtopäätöksiä,
ja muun muassa rehulainsäädäntö on
nyt hallituksen esityksen mukaisesti tällä kertaa
esillä. Tarkoituksena on tietysti varmistaa, että käytetään
sellaisia rehuvalmisteita ja markkinoilla liikkuu vain sellaisia
rehuvalmisteita, jotka täyttävät asetetut
vaatimukset turvallisuuden ja hyvälaatuisuuden osalta.
Valiokunta tietysti käy tältä osin
nopeasti varsinaisen käsittelyn läpi, koska tämä pitää hyvin nopeasti
laittaa käyttöön. Itse asiassahan Suomessa
noudatetaan jo rehujen osalta liha-luujauhon käyttökieltoa
ja myöskään nautaeläimillä kalajauhon
käyttö ei ole sallittua. Tältä osin
tietysti se kysymys, joka erityisesti tulee esille, on se, että bse-seurausten
johdosta — haluan nyt tässä korostaa
monta kertaa aikaisemminkin sanomaani ja maa- ja metsätalousvaliokunnan
sosialidemokraattisten jäsenten taholta esille tuomaamme — suuruuden
ideologia ei ole ollut mikään siunaus
EU:lle, ja erityisesti niille Suomessakin, jotka sen puolesta ovat
puhuneet, alkaa käydä vähin erin selville,
että tällainen maatalouspolitiikka ennen pitkää kaatuu
mahdottomuuteensa. Se menettää kuluttajien ja
kansalaisten luottamuksen, ja sen hinta on monella tavalla raskas.
Erityisesti kotieläintuotannon ja työvaltaisen
maatalouden Suomessa itäisen ja pohjoisen Suomen koko aluerakenteen
kannalta olisi erittäin vakavaa, jos meillä nimenomaan
maitotalouden ja naudanlihatuotannon keskeiset alueet joutuisivat tältä osin
epäluottamuksen tilaan.
Tältä osin on tietysti tärkeää huolehtia
turvallisuudesta bse-taudin suhteen ja siitä, että myöskin
rehuasiat ovat kunnossa. Myös koko yhteisön osalta
pitäisi renationalisoinnin, osittaisen kansallistamisenkin
kysymystä entistä vakavammin pohtia. Pelkästään
EU:n maatalouden konkurssin takia bse itsessään
on jo nyt aiheuttamassa Euroopan unionissa yli 7 miljardin Suomen markan
kustannukset. Nämä hinnat ovat siis myös
taloudellisesti merkittäviä. Yhteisön
budjetista puolet menee edelleen maatalouteen. Voi sanoa, että tämä yhteisö on
aikamoinen nautayhteisö.
Tässä suhteessa Suomen oman maatalouden kansallisten
painotusten kannalta on syytä kyllä miettiä,
missä määrin itälaajenemisen
ja näiden seurausten johdosta omia painotuksia on syytä ruveta
pitämään enemmän esillä,
ja myös Wto:n maailmankauppaan liittyvän suuruuden
globalisaation suhteen niitä etuja, joita sillä perinteisellä eurooppalaisella
ja pohjoismaisella tuotantomallilla on, jossa pienet ja keskisuuret
tilat ja perheviljelmät ammattitaitoisten viljelijöiden
toimesta toimivat. Siihen liittyy todella valtaisia etuja. Ennen
kaikkea luonnonmukaisen tuotannon ja lähellä tuotantoa
tapahtuvan jalostuksen mahdollisuudet ovat aluepoliittisesti ja
turvallisuuden kannalta jatkossa suuremmassa arvossa. Näille
puheille me emme muutama vuosi sitten varmaan paljon arvoa täällä antaneet,
mutta uskon, että nyt aletaan entistä enemmän
vakuuttua, että uudenlaista lähestymistapaa tarvitaan.
Tähän liittyen haluan tuoda esille vain pari asiaa
rehulain muutoksen ja bse:n torjunnan vaikutuksista rehupuolella.
Ensinnäkin meidän on huolehdittava siitä,
että myöskään muu elintarviketurvallisuuden
ja -valvonnan resursointi ei heikkene. Kun hallitus esityksessään
esittää, että Kasvintuotannon tarkastuskeskukselle
tuleva lisätyö ikään kuin hoidetaan
valvontatoimenpiteitä priorisoimalla, niin se on kauniisti
sanottuna ilmeisesti sitä, että muuta tärkeätä valvontaa
jätetään vähemmälle.
Tarkoittaako se esimerkiksi salmonellatarkastusten vähentämistä tässä tilanteessa
tämän asian hoitamiseksi? Nämä kysymykset
on valiokunnassa ja eduskunnassa selvitettävä ja
katsottava, ettei jouduta muihin hankaluuksiin.
Toinen asia on tietysti se, että kuljetuskustannukset
kasvavat. Tällä hetkellähän
itäisen ja pohjoisen Suomen osalta erityisesti näiden
rehujauhojen kuljetuskustannukset tulevat kohdistumaan harvan tuotantorakenteen
alueisiin erittäin kovasti. Kun kuljetuskustannuksen on
arvoitu tässä muutoksessa nousevan noin 10 miljoonaa markkaa,
niin tämä kohdistuu erittäin voimakkaasti
itäisen ja pohjoisen Suomen maitotiloihin ja myöskin
sianlihatuottajiin. Näihin täytyy puuttua. Täytyy
löytyä jokin kompensaatiomalli, jotta ei katkaista
sitä selkärankaa, mikä monella tilalla
voi olla hyvinkin lähellä.
Ongelmaan liittyy myös se, olemmeko tässä vaivihkaa
kokonaan eri alueiden tuotantorakenteita myös muuttamassa.
Nimittäin vähäisillä sianlihan
tuotantoalueilla, joissa pääosa on naudanlihan
tuotantoa, on tämän jälkeen erittäin hankala
järjestää varmasti sianlihatuottajille
kalajauhokuljetuksia, koska tähän tulevat turvamääräykset
edellyttävät tietysti sitä, että siinä ilmeisesti
on sitten osa säiliöistä tyhjänä,
kun kuljetetaan näitä jauhoja muutamille tiloille.
On vaikea nähdä, millä tavalla tämä tilanne
on hallittavissa.
Näitä asioita, arvoisa puhemies, on kyllä täällä pohdittava.
Koko ajan pitäisi muistaa, että EU:n suuruuden
maatalous ja myös Wto:hon valmistautuminen ikään
kuin suuremmilla tuotantoyksiköillä, maatalouden
tuotantomoraali ja välinpitämättömyys
aikaansaavat Suomeen välillisesti myös erittäin
suuria kielteisiä vaikutuksia.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys rehulain muuttamisesta
on kokonaisuudessaan hyvä. Tarve lain muuttamiseen on nautojen
bse-taudin aiheuttaman ongelman hillitseminen. Esityksessä ehdotetaan
rehulain muuttamista, koska Euroopan yhteisön eläinlääkintä-
ja rehulainsäädäntöön
on tehty muutoksia. Euroopan yhteisö on säätänyt
rajoituksia eläinproteiinien ja niitä sisältävien
rehuvalmisteitten valmistukselle, kuljetukselle, varastoinnille
ja käytölle. Rehuvalmisteita koskevia säännöksiä on
myös eläintautilaissa ja eläinlääkinnällisistä rajatarkastuksista
annetussa laissa.
Minä kiinnittäisin huomiota erityisesti rehua valmistavien
suuryritysten vastuuseen. Liiketoiminnassakin pitää ottaa
moraaliasiat huomioon. Onko Euroopan yhteisön alueella
asetettu yhtään alan yritystä toimintakieltoon,
vaikka rehut ovat aiheuttaneet hullunlehmäntautia? Eläinperäisten
rehujen käyttö on sinänsä hyväksyttävä asia,
mutta ne eivät sovellu nautaeläimille. Tutkimukset
osoittavat, että nautaeläimille ei niitä pitäisi
antaa.
Rehukeskustelu nostaa esille myös muistakin yhteyksistä tutun
kysymyksen, nimittäin maakohtaiset erot. Suomessa ei ole
todettu hullunlehmäntautia, mutta me joudumme maksamaan
yhteisölle aiheutuneista kustannuksista. EU:ssa päätetään
toimenpiteistä, ja hullunlehmän tapauksista on
aiheutunut, kuten ed. Rajamäki totesi, 7 miljardin markan
kulut. Näissä tapauksissa maakohtaiset erot pitäisi
ottaa nykyistä selvemmin huomioon.
Mitä vaikutuksia ehdotetuilla muutoksilla on? Esityksellä rehulain
muuttamiseksi ei ole merkittäviä valtiontaloudellisia
vaikutuksia. Lisäkustannuksia aiheutuu sen sijaan rehuteollisuudelle. Liha-luujauhoa
ja kalajauhoa sisältävien rehuvalmisteitten valmistusta
koskevat uudet vaatimukset edellyttävät rehuteollisuusyrityksissä toimintojen
uudelleen järjestämistä sekä laite-
ja rakentamisinvestointeja. Todennäköisesti osa
yrityksistä luopuu kokonaan liha-luujauhon käytöstä,
jolloin kustannuksia aiheutuu tuotannon suunnan ja reseptien muuttamisesta
ja kalliimpien raaka-aineitten käytöstä.
Pienet rehuvalmistajat joutuvat poistumaan alalta, ala keskittyy
suuryrityksiin ja riskit lisääntyvät
Suomessakin.
Tulevaisuutta ajatellen meillä pitäisi olla
selvemmät pelisäännöt siitä,
kuka vastaa kustannuksista tämän kaltaisissa tapauksissa.
Yrityksiltä tullaan varmasti jatkossa peräämään
enemmän sekä taloudellista että moraalista
vastuuta. Kuluttajathan nämä viime kädessä maksavat,
eli tämä on erittäin tärkeä asia
myös kuluttajien kannalta.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin jo edustajat Kangas ja Rajamäki
totesivat, käsiteltävänä oleva
laki on harmonisointia Suomen lainsäädännössä niitten
toimien osalta, jotka Suomessa on jo toteutettu ja joilla osaltaan
on pystytty varmistamaan se, että Suomessa ei ole ajauduttu
eläintautitilanteessa samanlaiseen kaaokseen
kuin esimerkiksi monessa muussa EU-maassa. Lain käsittelyn
osalta ei ole suurempia ongelmia, mutta tämän
seurauksena, niin kuin jo kuulimme, maan eri osissa karjataloudessa
syntyy erilaisia tilanteita, joita on syytä valiokunnassa
tämän asian käsittelyn osalta miettiä ja edellyttää,
että ylimääräiset kustannukset,
jotka tästä syntyvät, voidaan tasata
niin, että mikään alue ei joudu huonompaan
asemaan tai tämän lain seurauksena millään
alueella mikään yksittäinen tila ei joudu
lopettamaan tuotantoaan johtuen siitä, että joko
rehun valmistuksesta johtuvat kustannukset tai auton rahdeista lisääntyvät kustannukset
erilaisten
tilojen osalta tulevat muuttumaan. Tämä tulee
olemaan pohtimisen aihe.
Toinen merkittävä kysymys on, kun joudutaan
ehkä pidemmäksikin aikaa luopumaan luujauhon käytöstä ja
mahdollisesti myöskin kalajauhon käytöstä eri
muodoissaan, on erilaisen koetoiminnan ja tutkimuksen avulla nopeasti edistettävä
korvaavan
kasvivalkuaisen mahdollisuutta. Tähän on ryhdyttävä ripeästi,
jotta voidaan kestävällä tavalla kotimaisella
tuotannolla varmistaa se, että välttämättä ei
ajauduta sellaisen korvaavan valkuaisen piiriin, jossa sittemmin
on gmo-tuotetta tai muuta vastaavaa.
Tämän asian hallitseminen tästä eteenpäin voidaan
varmistaa juuri monimuotoisella tuotantotavalla, joka on meidän
onneksemme varmistanut tähän asti sen, että Suomessa
tilanne on näin hyvä, mistä on jouduttu
tietenkin maksamaan tekemällä uhrauksia sekä tilatasolla
että jalostuksessa ja osittain myöskin markkinoinnissa.
Kun yhdessä on todettu, että ainoastaan tällä tavalla kuluttajan
luottamus voidaan pitää yllä, niin nyt tässä tilanteessa
voidaan todeta, että nämä markat, jotka
tähän on käytetty, ovat antaneet hyvän katteen
ja voimme olla toivottavasti vielä heinäkuun jälkeenkin
esimerkkinä muulle Euroopalle ja muulle maailmalle. Toivottavasti
myös tämän jälkiseurannan ja
-selvittelyn osalta kykenemme olemaan läpinäkyviä ja
rehellisiä ja tekemään kaiken sen, minkä lupaamme,
sillä tavalla, että kuluttajien luottamus joka
käänteessä tulee säilymään.
Toivon, että edelliset puhujat, edustajat Rajamäki
ja Kangas, osaltaan valiokunnassa osoittavat tätä luottamusta
ja ovat valmiit tekemään osaltaan niitä uhrauksia,
joilla jatkossakin voidaan varmistaa tätä työtä,
jolla turvataan tuotantoa, jalostusta ja suomalaisten kuluttajien
puhtaita ja turvallisia elintarvikkeita jatkossakin niin, että voisimme
olla mahdollisimman omavaraisia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Bse-taudin merkitystä ei voi
millään tavoin vähätellä.
Se on aiheuttanut Euroopan unionin mitassa ravitsemuskriisin. Ihmisten
luottamus elintarvikkeiden tuotantoketjuihin on todella järkkynyt.
Olisikin paljon mielekkäämpää puhua
tse- eli tarttuvista aivotulehduksia, aivomuutoksia, aiheuttavista
sairauksista, jollainen ihmisen kohdalla on Creutzfeldt-Jakob. Tämä variantti
on todettu myös nuorilla ihmisillä, ja sillä on
selkeä yhteys bse-tautiin.
Aivan uusin tieto tuo esiin myös sen, että tarttumistiet
ovat mahdollisesti muutkin kuin ravinto, kontakti, ihokontakti,
limakalvokontakti, jolloinka tässäkin on, aivan
samoin kuin on ollut aikaisemmin muiden virussairausten yhteydessä, kysymys
siitä, että tiedon lisääntyessä myös
vaarallisuus ja kontaminaatiouhka kasvaa. Tässä on kysymys
vielä prioneista, joidenka torjuminen on vielä paljon
vaikeampaa kuin klassisten virussairauksien. Kaiken kaikkiaan Suomella
kaikesta huolimatta on tässä mahdollisuus. Jos
ja kun olemme bse-vapaa-alue, vapaavyöhyke, näin
voi sanoa, silloin meidän maataloutemme, luomutuotantomme,
pystyy kilpailuetuna käyttämään tätä,
ja tällä näen olevan erittäin
suuren positiivisen mahdollisuuden koko Suomen taloudelle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Viimeistään tässä vaiheessa
on pakko ruveta kaivamaan esiin sitä tahoa, joka tässä ravinto-
ja elintarviketuotantoketjussa on Euroopan unionin puitteissa pahemman
kerran pettänyt. Onhan juuri niin kuin ed. Rajamäki
avauspuheessa totesi, että tästä jo nyt
on aiheutunut välittömästi 7 miljardin
markan verran ylimääräisiä menoja
yhteisölle, puhumattakaan siitä, mitkä ovat
elinkeinonmenetykset noin muutoin. Se taho, joka tässä on
möhlinyt, on rehuteollisuus. Olkoon kysymys dioksiineista,
olkoon kysymys prionitaudeista, olkoon kysymys mistä tahansa,
niin aina rehuteollisuus on möhlinyt. Kun pelataan
suurten määrien tuotannossa ja rehuja sekoitetaan
valtavan suuria määriä, se antaa eräällä tavalla
mahdollisuuden tehdä rehulakien vastaisia ratkaisuja, käyttää sellaisia
rehuraaka-aineita, joita ei todellakaan ole millään
taholla hyväksytty, mutta sitten saadaan hyvin vakavia
ongelmia aikaan. Nyt on kysymys vain siitä, millä tavalla
uskottavuus voidaan ylipäätään
saavuttaa sen rinnalla, että prioritautien leviäminen
estetään. Kysymyshän on yhdestä tai
ehkä useammasta variantista juuri siinä katsannossa
kuin ed. Tiusanen äsken totesi. Millä tavalla
jatko hoidetaan? Kysymys on uskottavuudesta.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että tässä tilanteessa kuuden kuukauden
käyttökielto liha-luujauholle ei ole uskottava
rajaus, ei missään nimessä, vaan sitä on
pakko jatkaa. Tällöin tullaan nimenomaan siihen,
mihin ed. Kalli ehti jo kiinnittää huomiota, millä tavoin
kotieläintalouteen saadaan kompensoivat valkuaiserät
käyttöön sillä tavalla, että ne
ovat ravitsemukselliset vaatimukset täyttävää valkuaisrehua.
Tässä suhteessa kansallisesti onneksi on se mahdollisuus,
että rypsituotantoa lisätään
niin, että öljyn rinnalla saadaan rypsirouhetta,
joka on hyvää valkuaisrehukomponenttia. Meillä ei
edes peltopinta-alan suhteen ole katto vastassa, niin että tuotantoa voidaan
lisätä. Toinen mahdollisuus on viherjauhon tuotannon
lisääminen. Siinä on hyvin selvät rajat,
koska se antaa makua liiallisesti käytettynä,
mutta se on toinen mahdollisuus.
Arvoisa puhemies! Kolmas mahdollisuus on kotimaisen sisävesien
sellaisen kalan käyttö kalajauhon tuottamiseen,
joka ei tule käytetyksi ihmisten ravintona. Se olisi samalla
sisävesien kalastojen hoitoa, se olisi työllistävä vaihtoehto,
se olisi joka suhteessa järkevä vaihtoehto. (Ed.
Rajamäki: Hyvä ehdotus!) Mikä tärkeintä,
se kala on puhdasta joka suhteessa. Siinä ei tule minkäänlaista
sivumakua miltään osalta, että siinä olisi
jotakin. Kun jätetään muutamien sellutehtaiden
lähivedet pois kilometrin kahden etäisyydellä,
(Ed. Rajamäki: Miksi?) koska siinä vedessä on
pienimolekyylisiä klooriyhdisteitä, kun jätetään
ne kalat, ne muutamat tonnit pois, tämä asia on
täydellisesti hallinnassa. (Ed. Rajamäki: Eiväthän
isännät tarvitse maksua kaloista!) — Sitä paitsi
se on tavallaan ilmaista rehua, kun vain keräämis-
tai pyyntikulut maksaa siitä.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi näkökohta
tähän keskusteluun. Se on se, että koko
tämän revohkan laskun maksaminen, se mikä tulee
jo EU-jäsenmaksun kautta taikka palautusten jäämättömyytenä,
se kaikki muu pitäisi saada nyt ehdottomasti tuotteiden
hintoihin. Se, mikä jäisi mielestäni
oikealla tavalla valtion piikkiin, on ongelmajätteiden,
elinjätteiden, hävittäminen. Tämä on
erikoisen suuri ongelma pienivolyymisille teurastamoille, koska
niillä ei ole mitään mahdollisuutta hoitaa
asiaa järkevällä tavalla. Se pitäisi laittaa
selvästi valtion piikkiin ja lisäbudjetilla vaikka
osoittaa siihen tarpeelliset varat ja luoda pysyvä järjestelmä.
Muuten, että olipahan kurja juttu.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On ymmärrettävää ja
hyväksyttävää, että rehulainsäädäntöä kiristetään
EU-maiden bse-taudin takia, onhan koko hullunlehmäntauti lähtenyt
rehuista liikkeelle, rehujen jakelusta, kun Keski-Euroopassa on
käytetty sairaita organismeja rehuihin. Maatilojen kannalta
on hyvä ja välttämätöntä,
että lainsäädäntö on
sen verran tiukka, että maatiloille ei pääse
tällaisia vaarallisia rehuja.
Mutta tällä hallituksen esityksellä on
mielestäni myös varjopuolensa. Kuten esityksen
perusteluissakin todetaan, maatalouden rehujen rahtikustannukset
tulevat nousemaan. Nämä jäävät tietysti
perusmaatalouden maksettaviksi. Mielestäni valiokunnan
pitäisi tähän ongelmaan kiinnittää huomiota.
Maatalouden pahin ongelma on muutenkin nyt jo heikko kannattavuus.
Maataloustulo on laskenut yli 30 prosenttia EU-jäsenyysaikana
lähinnä kustannusten odottamattoman suuren nousun
vuoksi, ja nyt tällä tavalla taas lisätään
kustannuksia. Erityisesti hallituspuolueiden pitäisi tämä huomioida,
kun jatkuvasti on EU-sopeutuspakettia leikattu, kannattavuuskriisi
ja tällaiset lisäkustannukset.
Mielestäni tuo on hyvä asia, minkä valiokunnan
puheenjohtaja Kalli jo totesi itsekin, että valiokunta
kiinnittää huomiota korvaavien valkuaisrehujen
tuotantoon. Lähinnä kyseessä on rypsi,
jota voidaan suomalaisissa oloissa tuottaa ja korvata esimerkiksi
soijaa, jota ei ole gmo-vapaana enää ilmeisesti
juuri mistään saatavissa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi on EU:n tieteellisen komitean bse-luokituksessa
maa, jossa on hyvin vähäinen bse-riski. Se, että olemme
tässä tilanteessa, on meille hyvin tärkeä asia.
Suomalainen on voinut luottaa ja toivottavasti jatkossakin voi luottaa
suomalaisen ruuan puhtauteen ja terveellisyyteen. Siitä kiinni pitäminen
on meille kansallisesti hyvin tärkeä asia.
Arvoisa puhemies! Nyt tilanne on muuttumassa koko EU:n aluetta
ajatellen ja tietysti tarvitaan toimia, joihin nyt on ryhdytty.
Pääosinhan tässä on kysymys
myös markkinatoimista, halutaan saada liha pois markkinoilta,
vähentää markkinaongelmaa, joka jatkossa
näyttää pahenevan. Se tuo näiden
nyt hallinnollisten ratkaisujen, lisätarkastusten ja muiden
tähän liittyvien ratkaisujen ohella varmasti myös
lisäkustannuksia tulevina vuosina. Toivoisi, että nämä kyettäisiin
sillä tavoin ratkaisemaan, että suomalaisen tuotannon
ja viljelijän kannattavuusedellytykset myös säilyisivät.
Mielestäni suomalaiset kuluttajat ymmärtävät,
että hyvästä ja puhtaasta ruuasta voidaan
ja kannattaa maksaa korkeampikin hinta.
Tärkeää on joka tapauksessa, että nyt
toimet, joita käynnistetään, kohdistuisivat
oikeudenmukaisesti myös maan sisällä ja
huolehdittaisiin, mihin ed. Rajamäki jo kiinnitti huomiota,
siitä, että myös aluerakenteen ja tuotannon
alueellisen sijoittumisen kannalta ei tule ylipääsemättömiä taloudellisia
vaikeuksia ja muita näihin toimenpiteisiin liittyviä ongelmia.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys rehulain muuttamiseksi, josta
jo valiokunta on tietämäni mukaan kuullutkin asiantuntijoita,
on totta kai perusteltu ja välttämätön
tämän kavalan bse-taudin vuoksi. Mutta haluaisin,
arvoisa puhemies, eräitä asioita vielä lähetekeskustelussa
painottaa ennen kaikkea siinä mielessä, että kun
valiokunta nyt asiaa käsittelee ja on mietintöä tekemässä,
mihin siellä kiinnitettäisiin huomiota.
Mielestäni ed. Pulliainen käytti erittäin
perustellun puheenvuoron ja myös valiokunnan puheenjohtaja
liittyen valkuaisrehujen kompensointiin kotimaisella rehulla. Siihen
meillä on nyt hyvät edellytykset, kun myös
lainsäädännöllä luotaisiin
siihen vahvempaa pohjaa.
Erääseen asiaan on myös lakiesityksen
perusteluissa ja myös rehuteollisuudessa kiinnitetty vakavasti
huomiota. Ed. Pulliainen kyllä totesi, että rehuteollisuus
on möhlinyt joitakin asioita, varmasti näinkin
saattaa olla, mutta kyllä minä näkisin,
että (Välihuuto: Ei Suomessa!) — niin, ei
Suomessa, minä halusin sitä juuri painottaa, että ei
Suomessa. Suomessa mielestäni rehuteollisuus on kuitenkin
toiminut asianmukaisesti ja myös laillisuusnäkökohdat
huomioon ottaen. — Mutta sekä rehuteollisuus että maataloustuottajat
ovat kiinnittäneet lain perusteluissa huomiota siihen,
miten kustannusvaikutus tullaan korvaamaan maataloudelle ja myös
rehuteollisuuden kautta. Esitettiin, että kustannukset
pitäisi pääsääntöisesti
saada kuluttajien maksettavaksi. Eihän siinä mitään
muuta keinoa tietenkään ole. Mutta on varmasti
asioita, joista koko yhteiskunnan pitää kantaa
vastuu näin vakavassa kysymyksessä ja ennen kaikkea
huomioida myöskin alueelliset näkökohdat.
Ed. Rajamäki käytti puheenvuoron vähän
laajemmin. Tietenkin tämä sallii myös
keskustella maatalouspolitiikasta laajemmin, kun puhutaan rehuteollisuudesta,
sehän on keskeinen osa maataloustuotantoa ja ennen kaikkea
kotieläintuotannon kohdalla. Ed. Rajamäki nosti
esille sen, että Euroopan unionin maatalouspolitiikka on
ajanut suuruuden ideologiaa, ja se pitänee varmasti paikkansa.
Mutta sen verran, arvoisa ed. Rajamäki, haluaisin muistuttaa
siitä, että sosialidemokraatitkin silloin, kun
tässä salissa aikanaan päätettiin
Euroopan unioniin menosta, hyvin voimakkaasti ajoivat sitä ja
katsoivat, että sinne meno on nimenomaan Suomen maatalouden
etu. Tästä meillä on ollut erinäisiä käsityksiä kyllä. Kaikki
emme ole olleet sitä mieltä. Me olemme nyt siihen
Euroopan unionin maatalouspolitiikan riemuun päässeet
mukaan ja saaneet sieltä sekä hyvät että pahat
asiat hoidettavaksemme, ja meidän täytyy siinä kestää.
Mutta meidän maataloutemme on ollut vahvasti ja on tänäkin
päivänä vielä niin sanottua
perheviljelmämaataloutta, ja tästä meidän
pitäisi pitää kiinni. Toivoisin, että tämäkin
lakiesitys omalta osaltaan tukisi perheviljelmäistä maataloutta.
Mitä tulee siihen, pitäisikö Euroopan
unionissa maatalous kansallistaa ja palata taas toiseen asentoon
itälaajentumisen ym. myötä, niin tämä on
kyllä asia, jota on syytä tietenkin tarkkaan pohtia.
Mutta ainakaan tällä hetkellä en vielä näe sellaisia
perusteita. Sanon tämän myöskin sillä äänenpainolla,
kun en ole koskaan ollut innokkaasti Suomen talonpoikia viemässä Euroopan unioniin,
että nyt pitäisi mennä omaan maatalouspolitiikkaan
tässä tilanteessa. Maailma on tietenkin näissä viidessä vuodessa
muuttunut hyvin merkittävästi, mutta yksi asia,
joka Suomessa ei viljelijöitten kohdalta ole muuttunut
ainakaan myönteiseen suuntaan, oli se, minkä ed. Ranta-Muotio
toi esille, viljelijän tulotaso. Sitä on kyllä leikattu
riittävästi näiden viiden vuoden aikana.
Kansallisia tukia on leikattu, ja siitä on kantanut vastuun
nimenomaan tämä sali ja tätä salia
johtava hallitusenemmistö, joka on joka vuosi budjetin
käsittelyn yhteydessä ollut valmis leikkaamaan
kansallista tukea. Kaikki esitykset, mitä on tehty, on
täällä kaadettu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi rehulain
muuttamisesta, hallituksen esitys n:o 4 vuoden 2001 valtiopäivillä,
on varsin ajankohtainen, perusteltu esitys, joka lähetekeskustelussa
on herättänyt jo vilkkaasti mielenkiintoa.
Hyvin mielellään tekee mieli yhtyä edellisen puhujan
ed. Vihriälän ajatuksiin, joissa hän
korosti suomalaisen perheviljelmän merkitystä ja nimenomaan
suomalaisen maatalouden merkitystä kokonaisuudessaankin
tässä yhteydessä. Näihin ongelmallisiin
tilanteisiin, joita Euroopan unionin alueella on, ja jotka omat
heijastusvaikutuksensa tänne Suomeen tuovat, olemme joutuneet,
ja tällä lakiesityksellä osaltaan halutaan
torjua näitä kielteisiä puolia.
Mutta tässä yhteydessä täytyy
vähän laajemmin muistaa ja nähdä,
että meillä Suomessa on tällä hetkellä vielä suuri
vahvuus ei vain Euroopan unionin aluetta ajatellen vaan laajemmalti kansainvälisesti:
puhdas, oma, suomalainen maataloustuotanto, suomalainen koko elintarvikeketju
suomalaisen kuluttajan hyväksi. Tämä avaa
pohjimmiltaan myös suuret markkinamahdollisuudet ulkomaille.
Tämä lähtökohta tulisi nyt nimenomaan
tässä tilanteessa nähdä suurena mahdollisuutena,
jonka eteen kannattaa kaikki voitava tehdä. Tässä on
suuret mahdollisuudet suomalaisen maaseudun, sen kokonaisrakenteen pelastamiseksi
niiltä uhkakuvilta, joita sen yllä eri tavoin
on olemassa.
Aiempina vuosikymmeninähän suomalainen elintarviketuotanto
perustui kotimaiseen rehuun. Koko tuotanto oli, voi sanoa, luomutuotantoa, ennen
kuin sana luomu vielä edes oli tullut vuosikymmeniin esille.
Tämähän on suomalaisen elintarviketuotannon
suuri vahvuus. Suomalaisilla maatiloilla pidettiin kunnia-asiana
tuottaa parasta mahdollista maitoa ja kaikin tavoin mahdollisimman
puhtaita tuotteita. Tämä on ollut aina suomalaisen
tuotannon lähtökohta. Tässä on upealla
tavalla saatu hienoja tuloksia. Tämä on suuri
voimavara, kun käydään tällä vuosituhannella
pitämään huolta ihmisten elintarvikkeiden puhtaudesta.
On tärkeää, että meillä on
lainsäädäntö, joka suojelee,
että ulkomailta tänne eivät epäpuhtaudet
tule.
Mutta me olemme laajemman kysymyksen edessä: miten
me turvaamme suomalaisen maatalouden tuotantoedellytykset, kannattavuuden viljelijäyrittäjälle,
nimenomaan perheyrittäjälle vanhaan kunnon talonpoikaiseen
tapaan, kuten tässä maassa on ollut? Tälle
on luotava edellytykset, että voi olla kotimainen rehun
tuotanto. Hyvät ideat ovat tarpeen, niin kuin ed. Pulliainen toi
muun muassa esille. Vaikkapa sisävesikala saattaisi olla
eräs rehun raaka-aine, ja myöskin osaltaan elintarvikkeiden
lähdekin elintarviketuotannossa. Hyviä ideoita
tarvitaan, mutta nyt jos koskaan, tässä tilanteessa
on tehtävä kaikki voitava suomalaisen elintarviketuotannon
puolesta, jotta kuluttajalla on puhdasta ruokaa jatkossakin.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Keskustelua on syytä lyhyesti
kommentoida ja todeta, että EU:n alueella oleva bse-tauti nyt
heijastuu Suomen elintarviketalouden ketjuun monella tavalla. Siitä aiheutuu
kustannuksia, ongelmia ja hintojen laskua ja niin pois päin. Yhteiskunnan
nyt täytyy kantaa tästä oma vastuunsa.
Toisaalta Suomea kuitenkin tuolla maailmalla tunnutaan tarkastelevan
osana EU:ta. Kun maatalousjaosto oli Argentiinassa ja Brasiliassa,
siellä Brasilian maatalousministeri viittasi siihen, että EU:ssa
on käytetty luurehuaineita, ja hän totesi, että teillä on
siellä kannibalismia, teillä on hullu lehmä,
meillä iloinen lehmä. Ei ole syytä olla
yhtään vahingoniloinen, vaikka kaksi viikkoa myöhemmin
Brasiliaan on nyt tullut bse-tautiongelma erittäin ikävällä tavalla.
Nähdään, että tämä aiheuttaa
yllätyksiä eri puolilla maailmaa.
Arvoisa puhemies! Todella haluan korostaa sitä, että nyt
yhteiskunnan on syytä kantaa oma vastuunsa näistä erityiskustannuksista
ja että Suomessa on tässä toimittu mielestäni
suhteellisen linjakkaasti tähän saakka.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan puuttua lyhyesti neljään
asiaan, jotka liittyvät tähän rehulakiin.
Ensimmäinen on tietysti se, että bse on mielestäni
aiheuttanut melkoisen varjon, tai voisiko sanoa tehnyt melkoisen
merkin, eurooppalaisen maatalouden mallin kylkeen. Eurooppalaista maatalouden
mallia on puolustettu monissa paikoissa ja varsinkin Wto-neuvotteluissa
on aina muistettu kertoa, että meillä Euroopassa
maatalous toimii hyvin. Maataloudessa otetaan huomioon eläinten
hyvinvointi, puhutaan eettisestä tuotantotavasta, puhutaan
maatalouden monivaikutteisuudesta ja monesta muusta asiasta. Nyt
kun on bse-kriisi, niin jatkossa varmasti aina eurooppalaiset joutuvat
vastaamaan muualla maailmassa liikkuessaan, mikä se eurooppalainen
maatalouden malli on, jossa tapahtuu tämän tyyppisiä vahinkoja.
Siinä mielessä se on erittäin huono asia,
ja menee paljon aikaa, että varjo saadaan eurooppalaisen
maatalouden mallin päältä pois.
Täällä on lyhyesti sivuttu niin sanottua
renationalisointia eli sitä, millä tavalla kansat
enemmän päättäisivät
maataloudesta. Jos ajattelee vaikka Wto:n maailmankauppaneuvottelujen kierrosta,
niin minä en ainakaan usko, että Suomi pienenä maana
voisi millään tavalla vaikuttaa niihin neuvotteluihin
yksin, mutta Suomi yhtenä EU:n jäsenmaana varmasti
pystyy vaikuttamaan EU:n sisällä, jotta EU:n yhteiset
kannat olisivat riittävän hyviä ja ottaisivat
huomioon myös suomalaisen maatalouden. Sitä kautta
päästäisiin sen tyyppisiin ratkaisuihin
näissä neuvotteluissa, että Euroopassakin
maatalous edelleen säilyisi suunnilleen sellaisena kuin
se tällä hetkellä on.
Toinen asia, joka on tärkeä, on kustannusvaikutus.
Esityksen perusteella teollisuudelle tulee noin 30 miljoonan markan
kustannukset investoinneista, jotka pitää tehdä tehtaissa.
Myös kuljetuskustannukset lisääntyvät
noin 10 miljoonaa. Se on tietysti noin 40 miljoonaa markkaa jälleen lisää maatalouden
kustannusrasitukseen. Toki täytyy pitää mielessä,
että viime vuonna maatalouden kustannukset pelkästään
nousivat noin 800 miljoonaa markkaa, että tämä 40
miljoonaa markkaa on jälleen kerran lisää.
Pitää muistaa myös tämä mittasuhde.
Jos koko maa- ja puutarhatalouden kustannukset ovat noin 15—16
miljardia markkaa vuodessa, eivät 10 miljoonan markan kuljetuskustannukset
kauhean suuret ole, jos ne suhteuttaa koko tähän
asiaan. Jokainen ylimääräinen kustannus
on aina pahaksi, kun maatalouden tulokehitys ei muutenkaan kovin
hyvä ole ollut.
Kolmas asia, joka mielestäni on erittäin tärkeä,
missä Suomen pitää olla aktiivinen, on
se, että valvonta Euroopan unionin kaikissa jäsenmaissa
ei ole ollenkaan samalla tasolla. Kuulin eräässä tilaisuudessa,
että ei esimerkiksi EU:ssa ole yhtään
rehutehdasta ikinä laitettu kiinni, vaikka siellä on
ollut salmonellaakin. Sen sijaan Suomessa on tehdas suljettu sen
takia, että sieltä on löytynyt salmonellaa.
Varmasti, jos EU:ssa jotain valvottaisiin vähän
paremmin, yksi olisi tietysti rehuteollisuus ja kaikki seurannaisvaikutukset,
jotka siitä tulevat.
Neljäs asia, arvoisa puhemies, on kotimainen kasvivalkuainen.
Viime vuosien aikana rypsin viljely on vähentynyt, koska
sen kannattavuus on ollut vähän huono. Tänä vuonna
tukiratkaisussa sitä pikkuisen oikaistiin. Voi olla, että tänä vuonna
viljelyalat pikkuisen lisääntyvät, mutta
toivottavaa on, että viljely edelleenkin lisääntyisi,
koska vain kotimaisen rypsin kautta pystytään
kotimaista kasvivalkuaista saamaan lisää elintarvikeketjuun.
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa keskustelua
täytyy todeta, että on aika värikkäitäkin
sanakäänteitä täällä käytetty. Huomasin,
että käytettiin sanaa, että EU-riemut ovat
tulleet maksamaan Suomelle niin ja niin paljon. Näinhän
tietysti on, että tämä kriisi sinänsä on
ollut aika kallis Suomellekin, jos kohta EU:lle yhteensä 7
miljardia markkaa, mihin täällä viitattiin.
Kun lakiehdotuksen perusteluissa mainitaan, että valtiontaloudellisia
vaikutuksia ei merkittävästi ole, kokonaisuus
on ihan jotakin muuta. Toivoisin, että valiokunta käsittelyssään
tämän ottaisi huomioon.
Kun ed. Jari Koskinen äsken mainitsi eurooppalaisesta
mallista, että bse sinänsä ei ole hyvä mainos
sille, täytyy sanoa, että tämä eurooppalainen
malli, johon bse nyt liittyy, on tavallaan vanha eurooppalainen
malli. Kun Wto-neuvotteluja käydään,
minusta se asia, jonka Suomi ymmärtääkseni
sai siinä neuvottelujen mukana, oli nimenomaan se, että Euroopan
unionissa siirryttäisiin perinteiseen suomalaisen tyyliseen
maatalouden harjoittamiseen eli perheviljelmämalliin. Edelleen
todettiin, että maataloutta on voitava harjoittaa koko
Euroopan alueella, mikä merkitsee silloin nimenomaan sitä,
että myös täällä reuna-alueilla,
joilla tehomaatalous ei ole koskaan ollut voimassa, me maataloutta
jatkossa voisimme harjoittaa.
Yhdyn siihen käsitykseen, että tämä laki
on tarpeellinen ja tämä pitäisi säätää,
koska hyvä rehu on tae sille, että myös
ruoka, jota syömme, on hyvän laatuista ja terveellistä.
Kustannuksia, joita tästä aiheutuu, ei pidä kenenkään
kiistää. Ne on myös tässä selvityksessä hyvin
todettu. Vaikka — kuten äsken mainitsin — valtiontaloudelle ei
aiheudu merkittäviä kustannuksia, ne kustannukset,
joihin ed. Jari Koskinen viittasi, ovat kuitenkin rehuteollisuudelle
merkittävät. Jokainen tietää,
että ne kustannukset eivät jää rehuteollisuuden
itsensä maksettavaksi vaan siirtyvät sieltä tuottajille.
Toivon mukaan siitä turvallisesta ruoasta, joka sitten
lopputulos tästä kaikesta on, voivat myös
kuluttajat kantaa oman vastuunsa ja sitä kautta kustannuspaine,
joka tätä kautta tulee, tulee tasaisesti kaikkien
maksettavaksi.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta meidän tulee muistaa,
että tämä laki on erittäin tärkeä,
mutta sehän, että tätä tarvitsee
tällä tavalla kohdentaa ja terästää,
ei ole meidän kotimaista tekoamme vaan se on lähtöisin
vähän ulompaa Euroopasta. Tietääkseni
Suomessa ei ole myöskään koskaan havaittu,
että mitään viemärilietteitä rehustukseen
pistetään, vaan täällä on
aina ollut perinteinen pellolta pöytään
-ketju, joka halutaan pitää puhtaana ja läpinäkyvänä,
ja nyt sitä edelleen teroitetaan.
Tässäkään salissa meidän
ei tulisi sillä tavalla ylikorostaa näitä asioita.
Tärkeinä ne tulee pitää ja lähteä siitä,
että tässä otettaisiin huomioon myös
ne ongelmat, joita tämä tuo Suomelle. On mainittukin
jo kuljetuspuoli. Tuntuu vähän ihmeelliseltä,
että lailla tai asetuksella säädettäisiin,
että samassa autossa ei voi kuljettaa kahta eri rehua,
koska rehut ovat kuitenkin täysin erillisissä astioissa
ja kuljettajan täytyy tietää, onko se
täysrehua vai tiivistettä, kun hän tilalle
sen laskee rehusiiloon. Tässä on vastuu myös
kuljetusliikkeillä ja kuljettajilla, eikä tällä saa
ylimitoittaa niitä vaatimuksia, miten me voimme käytännössä tätä toteuttaa.
Mutta uskon sen, että tällä saamme
myös kuluttajiin päin sitä turvallisuutta
ja tietoa, mikä todella on tarpeen. Siihen meidän
täytyy panostaa. Mutta jalkojen pitää pysyä tässäkin
asiassa tiukasti maassa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälälle sen verran
hänen puheenvuoronsa johdosta, että jos ed. Vihriälä kovasti
EU-jäsenyyttä sinällään
vastusti, täytyy sanoa, että hän on erittäin
ihastunut EU:n politiikkaan, erityisesti maatalouspolitiikkaan,
eikä haluaisi siitä luopua lainkaan. Kuitenkin
jossain vaiheessa joudutaan tekemään johtopäätöksiä siitä.
Itse jo EU-jäsenyydestä päätettäessä olin
kriittinen EU:n eräitä asioita kohtaan. Totesin
silloin, että sitä yhteisöä voisi
kuvata lehmän kuvalla. Valitettavasti on käynyt
liiankin kirjaimellisesti sillä tavalla, miten kritisoin
sen maatalouspainotteisuutta. Euroopalla on muitakin haasteita kuin
tällaiseen baabelintalobyrokratiaan. Nyt jo nähdään,
että 15 maan maatalouden keskiverto-ohjeistus ei Suomen
maataloudelle ja sen erityisolosuhteille ja niiden huomioonottamiselle
riitä.
Nyt tässä tilanteessa tietysti tarvitaan rehukustannusten
ja muidenkin bse:stä johtuvien kustannusten tarkkaa arviointia.
Nimenomaan alueelliselta kannalta tilanne on huolestuttava, koska
Itä- ja Pohjois-Suomeen liittyy tässä voimakkaita paineita.
Meillä on nyt jo nähty, että maitotalous on
valunut Länsi-Suomeen. Kun ajatellaan asiaa työvaltaisen
maatalouden kannalta, se on juuri se alue, jolla pitää nyt
turvata maitotalouden asema.
Rypsin tuotanto on positiivinen vaihtoehto. Itse asiassa asiantuntijat
ovat todenneet, että rypsin tuotannon kannattavuus on nyt
tällä kertaa kunnossa. Siihen on varsin hyvä päätös
tehty, mutta pitää tietysti myös jatkuvuus
varmistaa asiassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rajamäen puheenvuoroon
jatkaen jäi vähän outo maku siitä,
että ed. Rajamäki ihannoi EU-maataloustuotantoa,
sen johdonmukaisuutta ja suurtilallisten suosimista. Ed. Rajamäki
on mielestäni tähän saakka esiintynyt
pientilallisten ja perheviljelmätalouden puolustajana,
ja nyt, jos se tuli epätarkasti sanottua, näin
ainakin ymmärsin, että olemme nyt tässä asiassa
todennäköisesti kovin eri linjoilla.
Mutta on nähtävissä, että Suomessahan
on rehuteollisuus ja maataloustuotanto ollut puhdasta ja oikeaoppista
ja jo ennalta tällaisenaan torjuvaa. Ei ole opetettu nautaa
lihansyöjäksi, kun nauta ei luontaisesti siihen
sovellu. Tällaisenaan se, mistä ed. Hannu Aho
totesi, että tässä todetaan, ettei voitaisi
kuljettaa samassa ajoneuvossa, käsittääkseni
on kohtuuton vaatimus. Pitäisi ainakin tehdä selvä luokkajako,
onko kyseessä turkiseläinrehu, joka voi sisältää liha-luurehujauhoa,
vai nautojen täysrehu tai muu tiiviste, missä ei
ole näitä. Useat edustajat ovat täällä haikailleet
kotimaisen särkikalan taikka silakan käyttöä tässä enemmän,
mutta ne ajat ovat menneet jo, kun sitä sikataloudessakin
on käytetty. Se ei satu sen paremmin naudalle kuin siallekaan,
enkä usko, että tämä missään
sellaisenaan tulee varteenotettavasti eteenkään.
Näyttää siltä, että hallitus
on tehnyt hyvän ja nopean esityksen. Uskon myöskin,
että se etenee valiokunnassa niin, että saamme
sen kohta vahvistettavaksi tänne loppuun saakka.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on hyvä esitys,
niin kuin ed. Seppo Lahtela edellä totesi. Tähän
tietysti sisältyy juuri niitä ongelmia, joita
tänä päivänä puheissa
on käyty läpi, ennen kaikkea se, että tämä tulee
lisäämään kustannuksia kuljetusten
osalta. Teollisuudelle tulee huomattavat kustannukset, koska joudutaan
rakentamaan kaksi putkea, jos näitä ei saa samalla
linjalla edes samoissa sekoittamoissa tehdä vaan kaikki
pitää tehdä erillään.
Se tekee sen, jotta voi olla, että monet pienet rehulaitokset
joutuvat sulkemaan ovensa sen takia, että eivät
pysty tämmöisiin investointeihin. Toinen juttu
koskee pientiloja, koska siellä kuljetuskustannukset joka
tapauksessa nousevat. Sielläkin joutuu olemaan kahdet siilot,
ja mahdollisesti se tarkoittaa myös sitä, että siellä jokin
tuotantosuunta joudutaan lopettamaan, koska ei taas semmoisia investointeja
kannata tehdä. Niin kuin on todettu, kuitenkin EU:n aikana
tulot tiloilla ovat pienentyneet ja siinä mielessä kannattavuus
pienentynyt. Tulot saattavat olla aika isotkin mutta kannattavuus
on pienentynyt, jos kuvaisi niin päin.
Sen takia minusta tässä pitäisi kansallisin
toimin olla valmiita myös tulemaan vastaan näissä asioissa.
Onko sitten kyse investointituista tai mahdollisesti kuljetustukimuodoista?
Kuitenkin joudutaan yhteisesti kattamaan tämä eikä tätä pelkästään
jätetä suoraan hintoihin tai viljelijöiden,
tuottajien harteille pelkästään.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä pari huomiota valiokuntakäsittelyä varten.
Toivottavasti ei mennä siinä mielessä kohtuuttomuuksiin,
että ei oteta huomioon sitä, mitä ed.
H. Aho mainitsi, että nykyaikaisilla kuljetusliikkeillä on
samassa autossa selvästi erilliset säiliöt,
jotka paineilmalla tyhjennetään. On aivan kohtuutonta,
jos vaaditaan, että pitää eri autoilla
viedä eri rehusortimentteja, siitä kustannukset
nousevat.
Sitten toinen asia. Täällä on hyvin
kotimaiseen korvaavaan valkuaistuotantoon kiinnitetty huomiota.
Muistuttaisin vain, että eduskunnassa on samaan aikaan
talousvaliokunnassa muun muassa Altia Group eli Alkon asia ja suunnitelmissa
on, että valtio myisi 85 prosenttia osuudestaan. Mielestäni
on vaarana, että sieltä rehuteollisuus loppuu,
ja se on tällä hetkellä erittäin
merkittävä kotimaisesta ohrasta valkuaisrehua
valmistava yritys nykyisellään. Toivottavasti
valiokunta tämänkin asian huomioi, kun kiinnittää huomiota
korvaavaan valkuaistuotantoon.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rajamäki on jo poistunut,
mutta koska hän osoitti allekirjoittaneelle suoran kysymyksen, totean,
että en ole koskaan ollut ihastunut enempää Euroopan
unioniin kuin ennen kaikkea sen harjoittamaan maatalouspolitiikkaan
mutta katson, että pitää olla realisti:
kun siellä ollaan, asioita on Euroopan unionin puitteissa
nyt hoidettava. Minusta se on tärkeää,
niin kuin ed. Mölsä toi esille, että Euroopan
unioni on lähtenyt siitä, että jokaisella
maalla tulisi olla kuitenkin omaan maataloustuotantoon oikeus, ja
myöskin Wto-neuvotteluissa Euroopan unioni on valmis tätä näkemystä ajamaan,
mikä on erittäin suuri asia. Kun Etelä-Amerikassa
juuri maatalousjaosto kävi, siellä selvästi
näki, että Etelä-Amerikan maat Argentiina, Uruguay
ja Brasilia hyvin voimakkaasti ajavat täyttä maailmankaupan
vapauttamista maatalousasioissa, ja se ei olisi Suomelle onneksi.
Keskustelu päättyy.