2) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2007
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Oikeusasiamiehen kertomuksen
tarkoitus on kuvata oikeusasiamiehen toimintaa, mutta ei ainoastaan
sitä. Kertomus on samalla kuvaus lainkäytön
ja hallinnon tilasta eräillä keskeisillä hallinnonaloilla,
ja se on vuosikirja oikeusasiamiehen merkittävistä ratkaisuista.
Lisäksi siihen sisältyy jakso perus- ja ihmisoikeuksien
tilasta maassa oikeusasiamiehen havaintojen ja kansainvälisten
ihmisoikeuksia valvovien elinten Suomea koskevien ratkaisujen valossa.
Olemme viime vuosina pyrkineet kehittämään
kertomusta ja tehostamaan sen tuottamista. Ilokseni olemme mielestäni
siinä onnistuneet. Olemme voineet nyt myös luovuttaa
kertomuksen muita vuosia aikaisemmin eduskunnalle.
Kertomus vaatii merkittävän työpanoksen,
ja vaikka ajankohtainen viestintä on pääosin
siirtynyt verkkoon, kertomukseen on haluttu panostaa juuri siitä syystä,
että eduskunnalla on sen avulla mahdollisuus arvioida hallinnon
ja lainkäytön tilaa maassa ja perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumista julkisten tehtävien hoidossa sekä luonnollisesti
oikeusasiamiehen toimintaa. Toivon, että edustajilla on
tilaisuus tutustua kertomukseen ja että se palvelee tarkoitustaan.
Oikeusasiamiehen toiminnalla pyritään oikeusvaltioperiaatteen
vahvistamiseen ja perus- ja ihmisoikeuksien turvaamiseen. Oikeusasiamies onnistuu
tässä tehtävässä sitä paremmin,
mitä vaikuttavampaa se on. Mutta miten vaikuttavaa oikeusasiamiehen
toiminta oikeastaan on? Voidaan tietysti sanoa, että oikeusasiamiesinstituutio
on vaikuttava jo siitä syystä, että se
on olemassa. Viranomaiset tietävät, että heitä valvotaan.
Kansalaiset tietävät, että heillä on
mahdollisuus kääntyä riippumattoman laillisuusvalvojan
puoleen. Mutta instituutio voi vaikuttaa paljon enemmänkin,
ja se on tehnyt sitä eri aikoina eri tavoin. Mainitsen
tässä vain yhden esimerkin.
80- ja 90-luvuilla oikeusasiamies vaikutti omalta osaltaan perus-
ja ihmisoikeuksien kehittymiseen osaksi suomalaista oikeusjärjestystä ja oikeudellista
ajattelua. Hänellä on yleisesti arvioitu olleen
tässä eräänlainen edelläkävijän
rooli.
Mutta voidaanko toiminnan vaikuttavuudesta esittää joitakin
yleisiä, tutkimukseen perustuvia arvioita? Tätä on
mielestäni ollut tarpeen selvittää, ja
tällainen tutkimus tehtiin viime vuonna. Se oli ensimmäinen
laatuaan ja ilmeisesti myös ensimmäinen tällainen
oikeudellista instituutiota koskeva vaikuttavuustutkimus Suomessa.
Siinä selvitettiin, miten oikeusasiamies on pystynyt vaikuttamaan
lakien ja säädösten sisältöön
ja eräiden viranomaisten toimintaan. Tutkimusta on selostettu
tässä viime vuoden kertomuksessa, ja olen omassa
puheenvuorossani tässä kertomuksessa myös
käsitellyt tätä asiaa, koska se on mielestäni
tärkeä. Tutkimus on myös jaettu kaikille
kansanedustajille viime syksynä.
Eräs tutkimuksen johtopäätös
on, että oikeusasiamiehen toiminta on ollut vaikuttavaa
ja että erityisesti omien aloitteiden ja tarkastusten vaikuttavuus
on ollut merkittävää. Tutkimuksen tekijät
päätyvät kysymään muun
muassa, tulisiko oikeusasiamiehelle antaa nykyistä enemmän
harkintavaltaa päättää, milloin
kantelu otetaan tutkittavaksi. Tämä antaisi mahdollisuuden
kohdentaa voimavaroja nykyistä tarkoituksenmukaisemmin
erityisesti vaikuttaviksi havaittuihin tarkastuksiin ja omiin aloitteisiin.
Tämä on mielenkiintoinen, vaikkakaan ei yllättävä johtopäätös, ja
kysymys, jonka tutkijat esittävät, on tärkeä.
Viime vuosinahan kanteluiden määrät
ovat kasvaneet paljon. Samanaikaisesti perus- ja ihmisoikeusvalvonta
on vaatinut voimavaroja. Sinänsä tämä kantelumäärien
pitkään jatkunut jyrkkä kasvu taittui
viime vuonna, oli eräänlainen suvantovaihe, mutta
kasvu on jälleen jatkunut tänä vuonna.
Tätä kasvua on pyritty hallitsemaan monin tavoin,
mutta tosiasia on, että ratkaisematta olevien kanteluiden
määrät ovat viime vuosina kasvaneet.
Keskimäärin käsittelyaikoja on tosin
saatu viimeisten vuosien aikana tästä huolimatta
lyhenemään, mutta valitettavasti ei viime vuonna.
Kehitys oli viime vuonna huonompaan suuntaan. Keskimääräinen
käsittelyaika nousi vähän yli kuudesta
kuukaudesta seitsemään. Joka tapauksessa myös
viime vuonna toiminta ja voimat keskitettiin kanteluiden käsittelyyn.
Kysymys oikeusasiamiehen mahdollisuudesta voimavarojen tarkoituksenmukaiseen
ja tehokkaaseen käyttöön on siitäkin
syystä erityisen tärkeä, että vireillä on
sellaisia hankkeita, jotka saattavat tulla vaikuttamaan merkittävästikin
oikeusasiamiehen työhön. Tällainen on
YK:n kidutuksenvastaisen yleissopimuksen lisäpöytäkirjan
ratifiointi, joka edellyttää kansallisen valvontamekanismin
perustamista. Kuten tiedämme, myös kansallisen
ihmisoikeusinstituution perustaminen on tällainen ajankohtainen
hanke.
Olen useissa puheenvuoroissani, muun muassa aikaisempien vuosien
kertomuksissa, kiinnittänyt huomiota siihen, että ihmisoikeuksia
ja kansallisia perusoikeuksia tulee vahvistaa nimenomaan kansallisella
tasolla. Nämä edellä mainitsemani hankkeet
ovat edesauttamassa tähän päämäärään
pyrkimisessä ja ovat siitä syystä tärkeitä.
Mikäli tehtävät tulevat aikanaan eduskunnan
päätöksellä oikeusasiamiehen
hoidettaviksi tai hoidettaviksi tavalla, joka vaikuttaa oikeusasiamiehen
työhön, on tärkeätä,
että ne pystytään hoitamaan niiden vaatimalla
panostuksella.
Kiitän, arvoisa puhemies, tilaisuudesta käyttää tämä pieni
esittelypuheenvuoro eduskunnan oikeusasiamiehen vuoden 2007 toimintakertomuksen
lähetekeskustelussa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Voimme olla ylpeitä siitä,
että eduskunnan oikeusasiamiehen toiminta käynnistyi
Suomessa toisena maailmassa, jo vuonna 1920. Perinteemme valtiovallan
kolmijaon ulkopuolisesta toimijasta, joka valvoo julkisia tehtäviä hoitavien
lain, velvollisuuksien ja ihmisoikeuksien toteuttamista, on pitkä.
Saamiensa kanteluiden ja omien aloitteidensa ohjaamana oikeusasiamies
tutkii kaikki tapaukset, joissa on aihetta epäillä lainvastaista menettelyä tai
velvollisuuden laiminlyöntiä.
Kanteluiden ja muiden laillisuusvalvonta-asioiden määrä on
lisääntynyt viime vuosina. Vuonna 2006 saapuneita
asioita oli 4 241, mikä on tähänastinen
huippuvuosi. Kertomusvuosi oli toiseksi suurin. Saapuneita asioita
oli 3 857. Näistä 40 prosenttia saapui
sähköisesti, mikä kertoo valtavasta sähköisen
viestiliikenteen kasvusta. Vaikka sähköisen asioinnin
menetelmiä on vastaavasti kehitetty, huolestuttavaa on
se, että saapuneiden asioiden määrän
selvästä kasvusta huolimatta lisävirkoja
ei ole perustettu ja tilapäisten virkojen määräaikoja
on vähennetty.
Ongelmallista on, että oikeusasiamiehen suorittamia
tarkastuksia jouduttiin vähentämään kantelumäärien
kasvaessa. Ongelmallisia ovat myöskin pidentyneet käsittelyajat,
jotka eivät ole lyhentyneet riittävästi
kasvaviin asiamääriin verrattuna. Oikeusasiamiehen
työmäärää on lisännyt
myös kansainvälinen yhteistoiminta, johon osallistuminen
on toki tärkeää.
Oikeusasiamiehen toiminnan vaikuttavuutta selvittäneessä tutkimuksessa
suositeltiin, että oikeusasiamies saisi lisää harkintavaltaa
siinä, mitkä kantelut johtavat tutkimuksiin. Minun
mielestäni tärkeämpää olisi
taata oikeusasiamiehelle riittävät resurssit tutkia
kaikki kantelut ja nopeasti. Muutos saattaisi johtaa monien kanteluiden jäämiseen
B-mappiin ja sieltä Ö-mappiin. Tämä romuttaisi
jokaiselle kuuluvan oikeuden saada asiansa tutkittavaksi puolueettomassa
laillisuuselimessä.
On suhtauduttava hyvin vakavasti siihen, että selvästi
lisääntyneistä yhteydenotoista kolmen kovan
kärjen muodostavat juuri sosiaaliturva-, poliisi- ja terveydenhuoltoasiat.
Näiden alojen yhteydenotot muodostivat melkein puolet eli
47 prosenttia yhteydenotoista. Näiden alojen toteuttamisessa
on siis puutteita, joihin saadaan huomio vasta oikeusasiamiehen
kautta. Asiaan on puututtava ripeästi ja tehokkaasti. Sosiaalihuollon
alan kanteluista suurin osa koski toimeentulotukea, lastensuojelua
ja vammaispalvelua. Toimeentulokanteluissa kyse oli yleensä viivästyneestä käsittelyajasta,
mutta usein myös tulojen huomioimisesta, perustason alentamisesta
sekä neuvonnasta toimeentulotukiasioissa. Sosiaalitoimistojen
puutteellinen resursointi tai koulutus ilmeni toistuvasti.
Arvoisa puhemies! Positiivista on, että lakien ja muiden
säädösten valmistelijat ovat reagoineet
myönteisesti oikeusasiamiehen esityksiin lainsäädännön
täsmentämiseksi tai muuttamiseksi, vaikka joskus
tämä onkin vienyt aikaa. Ajoittain vaikuttavuus
on ulottunut myös laajempiin lainsäädäntökokonaisuuksiin.
Erityisesti oikeusasiamiehen omien aloitteiden ja tarkastusten vaikuttavuus
osoittautui merkittäväksi, sillä viranomaiset
pitivät niitä tärkeinä toimintansa
kehittämiseksi. Tämän toiminnan jatkuvuuden
ja laadun turvaamiseksi meidänkin on huolehdittava riittävistä resursseista.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusasiamiehen kertomuksesta poimin
pari asiaa, joita haluan tällä kertaa korostaa.
Kertomuksessa kiinnitetään huomiota siihen, ettei
yhdistysten rekisteröintimenettelyasiaa saa kohtuuttomasti
viivyttää tai vaikeuttaa, jotta yhdistymisvapaus
voi asianmukaisesti toteutua. Tämä asia on pitkään
hiertänyt kansalaisjärjestöjen ja rekisteriviranomaisten
välisiä suhteita. Yhdistysten sääntöihin
kohdistuva yksityiskohtainen tarkistus on johtanut usein siihen,
että kansalaisjärjestö on joutunut uudelleen
muuttamaan sääntöjään.
On siis hyvä, että asiaan kiinnitetään oikeusasiamiehen
kertomuksessa huomiota.
Oikeusasiamiehen kertomuksessa painotetaan, että Patentti-
ja rekisterihallituksen tulisi kiinnittää huomiota
rekisteröintiasioiden viivytyksettömään
käsittelyyn siten, että erityisesti kokonaiskäsittelyaika
pysyy kohtuullisena. Tässä tarkoituksessa tulisi
arvioida kriittisesti välipäätösten
määräaikojen pituutta ja muita menettelytapoja.
Patentti- ja rekisterihallitus toimii yleensä nopeammin
kuin verohallinto perustettavien yritysten rekisteröinnin
osalta. Yritysten perustamisesta ilmoitetaan yhteisellä lomakkeella kaupparekisteriin
ja verohallintoon. Verohallinnon rekisterejä ovat asiakasrekisteri,
arvonlisäverovelvollisten rekisteri, ennakkoperintärekisteri,
työnantajarekisteri ja vakuutusmaksuverovelvollisten rekisteri.
Verohallinnon rekisterien nopeampaan päivitykseen olisi
oikeusasiamiehenkin syytä kiinnittää huomiota.
Nyt yrityksen tekemän ilmoituksen käsittelyaika
on 12,5 päivää verohallinnossa, mutta
joissakin verovirastoissa on erityisesti loppuvuodesta pitkiä käsittelyaikoja,
jotka saattavat venyä kuukauden, jopa kahden kuukauden
mittaisiksi. Kun käsittelyajat ovat näin pitkiä,
viivästyy yritystoiminnan käynnistyminen jo liikaa.
Mielestäni rekistereihin merkitsemiseen ja tietojen päivittämiseen
käytettävän ajan seurantaan olisi kiinnitettävä huomiota.
Arvoisa puhemies! Tullin toimintaan autoveron määrittelyssä on
useaan otteeseen kiinnitetty huomiota. Veronoikaisua koskevat asiat
ovat edelleen ruuhkautuneet, ja oikaisuvaatimusten käsittelyaika
on liian pitkä. Mielestäni tarvittaisiin tarkempaa
lainsäädäntöä, jonka
mukaisesti maahan tuotavan auton vero määritellään,
etenkin, kun otetaan huomioon autoverossa tapahtuneet muutokset.
Suurin osa tullissa vireillä olevista oikaisuvaatimuksista
ja valituksista johtuu vuonna 2006 joulukuussa korkeimman hallinto-oikeuden
antamasta ratkaisusta, joka koskee käytettyjen ajoneuvojen
arvon määritystä. Päätöksen
mukaan verovelvolliselle on kerrottava avoimesti verotusarvon taustalla
olevat hinnat sekä verotusarvon määrittämisessä sovellettu
laskentamenetelmä. Ratkaisun mukaan tulliviranomaisen tulee
myös varmistua käyttämiensä tietojen oikeudellisuudesta
ja kattavuudesta. Lisäksi tulliviranomaisen tiedossa on
oltava se tilastollinen menetelmä, jonka avulla verotusarvon
perusteena käytettävät tiedot tuotetaan,
ja juuri tuo tilastollinen menetelmä on kritiikin kohteena.
On toivottavaa, että laki autoverolain muutoksenhakusäännösten
muuttamisesta nopeuttaa autoveroa koskevien oikaisuvaatimusten käsittelyä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tärkeä osa erittäin
arvostetun instituution, eduskunnan oikeusasiamiehen, kertomuksen
sisällöstä ja työstä on
ympäristövastuu. Perustuslakimme 20 §:ssä määritellään
vastuu ympäristöstä, ja kertomus toteaa
hyvin sattuvasti, että ympäristön säilyminen
elinkelpoisena on edellytys lähes kaikkien muiden perusoikeuksien
toteutumiselle. Näistä asioista on myös
valitettu, ja kertomus tuo esille muutaman käytännön
päätöksen.
Varhaisen vuorovaikutuksen laiminlyönti kaavaa valmisteltaessa
on yksi kanneltu asia, josta apulaisoikeusasiamies Jääskeläinen
on tehnyt päätöksen. Päätös
on moittiva, ja tässä kohdin on hyvin tärkeää todeta,
että maankäyttö- ja rakennuslain sisältö siinä mielessä,
että varhaisessa vaiheessa todella toteutetaan tämä vuorovaikutus,
on säädös, jota ei hyvinkään
usein kuntien kaavatoiminnoissa toteuteta. Alkuvaihe jää kuitenkin
vuorovaikuttamatta. Tuodaan esille kaavavalmisteluun hyvinkin pitkälle
viety esitys ilman mitään keskustelua, etukäteisneuvottelua, asianosaisten
kanssa. Tämä on ongelmallista. Se unohtaa maankäyttö-
ja rakennuslain uudistamisen yhteydessä tapahtuneen esityön
ja myöskin silloisen ympäristövaliokunnan
mietinnön. Tämän vuorovaikutteisuuden
kehittäminen suunnitteluprosessissa on myös asianomaisen
oikeusasiamiehen kanslian lausunnon perusteella tärkeätä,
ja tämä todellakin jää toteutumatta.
Mielestäni se on erittäin suuri puute käytännön
kaavatyössä.
Arvoisa puhemies! Täällä todettiin,
että voimme olla ylpeitä oikeusasiamiesjärjestelmästä, joka
eduskunnalla on. Aivan oikein, voimme olla ylpeitä myös
meidän oikeusasiamiehestämme ja apulaisoikeusasiamiehistämme,
koko tästä työkollektiivista, joka tekee
tätä tärkeätä työtä.
Mutta tälle toiminnalle on taattava kyllin voimakkaat ja
vaikuttavat resurssit, ei niinpäin mielestäni, että voidaan
vähentää tai etukäteen siivilöidä käsittelyyn
otettavia asioita vaan mieluummin niinpäin, että me
myös annamme niitä resursseja riittävästi,
jotta kaikki kantelut tulevat todellakin tutkituiksi asianomaisella
tavalla. Tämä resurssikysymys on eduskunnan käsissä täysin,
ja näin ollen tästä olisi hyvä lähteä.
Puhemies! Kiinnitän huomiota myös terveydenhoidon
osa-alueeseen, josta paljon toki tulee kanteluita. Potilasasiakirjamerkinnöistä ja
potilastietojen luovuttamisesta ja niissä ilmenevistä puutteista
on useita huomioita. Toki niistä on myös keskusteltu
julkisuudessa. Tässä on huomioitava se, että sairaalaympäristössä ja
terveyskeskuksissa eletään varsin usein paineen
alla, on liian vähän työvoimaa, paljon
tekemistä ja myöskin niin, että uudet
tietokonejärjestelmät, muun muassa Effica, vievät
entistä enemmän aikaa. Ennen päästiin
ikään kuin vähemmällä,
ja tällöin jää tuiki välttämättömiä,
todella välttämättömiä, päätöksiä kirjaamatta.
Tässä onkin kysymys jälleen siitä,
mihinkä oikeusasiamies on aikaisemminkin kiinnittänyt
huomiota, eli terveyden- ja sairaanhoidon resurssien tarkoituksellisesta
alibudjetoinnista. Tällainen teko, jonka valtuusto, lautakunnat,
sairaaloiden hallitukset ja osakaskokoukset tekevät, aiheuttaa
jatkossa näitä ongelmia omalta osaltaan, ja tähän
on syytä kiinnittää huomiota.
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamies Paunio toi esille myös
oikeusasiamiehen toimintaan liittyvät pidentyneet käsittelyajat.
Onkin ongelmallista, jos käsittelyajat pitenevät
erityisesti silloin, kun valituksen kohteena ovat liian pitkiksi
muodostuneet etuisuuksiin taikka niiden epäämiseen liittyvien
valituksien käsittelyajat. Tällöin tilanne
alkaa olla aika paradoksaalinen.
Mutta kiitoksia oikeusasiamiehelle tästä erinomaisesta
asiakirjasta!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tähän
keskusteluun. Ensinnäkin olen sitä mieltä,
niin kuin aikaisemminkin, että oikeusasiamiehen toimisto
tulee resursoida sillä tavalla, että käsittelyajat
ovat järkeviä.
Laillisuusvalvonta tuli Suomessa äärimmäisen
paljon aikaisempaa tärkeämmäksi lamavuosien
jälkeen, tai lamavuosista johtuen sen jälkeiseen
aikaan siirryttäessä. Se painolasti ei ole mihinkään
hävinnyt. Nyt jos tuottavuusohjelma ruvetaan kytkemään
tähän samaan, niin kyllä ollaan menossa
ihan väärään suuntaan, sillä nythän
tutkimukset ovat osoittaneet, että tuottavuusohjelma tarkoittaa
yksinomaan ja ainoastaan ja vain resurssien pienentämistä ja
sillä sipuli. Elikkä nyt jos vielä tähän
tämmöinen esisiivilöinti ympätään
mukaan, niin sitten laillisuusvalvonnassa mennään
aivan hakoteille.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän puheenvuorossani varsinaisesti
vain yhteen asiaan huomiota, ja se on asia, johonka olen kiinnittänyt
aikaisemmin vastaavissa kertomuskeskusteluissa huomiota, jolloin
minulle mielestäni luvattiin se, että asiasta
tulee jonkinlainen yleisluontoinen katsaus, mutta minä kun
en nyt tuosta asiakirjasta, kertomuksesta, sitä löytänyt,
niin kiinnitän siihen sitten toistuvasti huomiota. Se on
se, että kaavaviranomaiset kikkailevat vuosiloma-ajan kanssa pistämällä kaavamuutosehdotukset
vireille juuri silloin, kun paras kesälomakausi käynnistyy. Tämä on
aivan krooninen ilmiö Oulun läänin kunnissa.
Sakari Topelius oli pilipalikundi keksimään selityksiä tälle
kikkailulle. Viime vuonna sain aivan uskomattomia selityksiä,
kun jouduin antamaan vastaselitystä näistä vastauksista,
joita viranomaiset olivat antaneet. Siinä kyllä mielikuvitus
loihti mitä uskomattomimpia selityksiä, joittenka
uskottavuusluokka oli lähestulkoon nolla.
Minä ymmärsin niin, että oikeusasiamies
lupasi — oliko se viime vuonna vai edellisenä vuonna — että tämä asia
perusteellisesti tutkitaan ja siitä tulee oma kertomusosansa
tähän kertomukseen, niin että se jollakin
tavalla ohjaisi sitä, että kunnan kaavaviranomaiset
eivät kerta kaikkiaan jatkaisi tätä kikkailua.
Se ei ole nimittäin mihinkään hävinnyt
pois. Sen sitten kansanedustajat saavat eteensä juuri sillä tavalla,
että tehkää nyt ihmeellä jotakin
tämän laillisuusvalvonnan tiimoilta, niin että nämä,
mitenkä minä nyt sanoisin, sanailuvastaukset jäisivät
historiaan.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on käsittelyssä Eduskunnan
oikeusasiamiehen toimintakertomus vuodelta 2007. Voin sanoa, että tavallaan
omissa toiminnoissani kansanedustajana kahdella eri tasolla joudun
kohtaamaan oikeusasiamiehen työn.
Toinen taso on kansainvälisissä puitteissa. Monta
kertaa olen joutunut tilanteeseen, jossa pohdiskellaan kyseisessä maassa
laillisuusvalvontaa ja viranomaistoimintojen seurantaa. On ollut
mainio ottaa esille esimerkki tästä ombudsman-järjestelmästä,
jota Suomessa nimenomaan edustaa eduskunnan oikeusasiamies. Se on
loistava innovaatio, lähtenyt aikoinaan täältä Pohjolasta,
ja tämä ombudsman-termi on nyt sitten se termi,
jolla myöskin maailmanlaajuisesti tämän tyyppistä laillisuusvalvontaa
nimitetään. Se on tietysti kunniaksi meille, että tämä järjestelmä on toimiva.
Arvoisa puhemies! Toinen taso, joka on ehkä vielä merkittävämpi,
jossa törmään oikeusasiamiehen toimintaan
ja työhön, on tietysti ihan tämä konkreettinen
yhteydenpito kansalaisiin. Kyllä minä kansanedustajana
voin kiittää oikeusasiamiesinstituutiota siitä,
että kun kansalaiset lähestyvät monasti
hyvinkin hankalissa tilanteissa, heillä itsellään
on hankalia tilanteita viranomaisten kanssa ja kanssakäymisessä saattaa
olla myöskin laillisuustulkintaan liittyviä ongelmia, niin
onpa se oiva asia, että me voimme ohjata nämä kansalaiset
suoraan oikeusasiamiehen luokse ja sitä kautta hakea tälle
asialle luontevan, järkevän selityspohjan tai
sitten toimenpiteitä myöskin voidaan sieltä kautta
viritellä.
Epäilemättä nämä puheenvuorot,
joita täällä tänään
on pidetty, ovat tuoneet esille sitä, että oikeusasiamiehen
toimisto kärsii resurssipulasta. Nämä erilaiset
valitukset ovat kasvaneet jyrkästi. Tämä on
kyllä demokraattisen laillisuusvalvonnan kannalta hälyttävä piirre,
ja itsekin näen aivan samalla lailla kuin useissa muissa
käytetyissä puheenvuoroissa on nähty,
että tähän suuntaan meidän täytyy
kyllä nyt ehdottomasti voimavaroja panostaa, koska totta
kai meidän päätöksentekojärjestelmämme
avoimuuden kannalta on aivan olennaista, että oikeusasiamiehen
toimiston työ on oikein resursoitu.
Haluaisin itse asiassa oikeusasiamieheltä tiedustellakin,
kun hän viittasi siihen, että toisaalta nämä käsittelyajat
ovat saattaneet venyä mutta on myöskin tapauksia,
joita ei oteta käsittelyyn, mikä on se mittakaava,
kun kyseessä ovat asiat, joita ei oteta käsittelyyn.
Itse pitäisin sitä erittäin huolestuttavana,
jos on resurssipulasta kiinni, että asioita ei voida ottaa
käsittelyyn. Silloin on suuresta ongelmasta kyse. Jos sen
sijaan voidaan katsoa, että itse valitus ei ole sen kaltainen,
että se sisällöllisesti voisi johtaa
varsinaiseen käsittelyyn, silloin voin ymmärtää tämän
rajoittuneisuuden siltä osin, että asian käsittelyä ei
käynnistetä. Mutta haluaisin tästä tiedustella,
mikä tämä mittakaava on, ja todellakin
toivoisin sitä, kun tässä viitattiin
siihen, että mahdollinen selvityskin voitaisiin tämän
asian osalta tehdä, että sekin voitaisiin tehdä,
jolloin meillä olisi riittävästi informaatiota
aiheesta.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ed. Pulliainen kiinnitti tärkeään
asiaan huomiota, nimenomaan tähän kaavojen esillä olemiseen.
On ymmärrettävää, että kesälomalle
lähtevä kaavavalmistelija laittaa kaupungin tai
kunnantalon ilmoitustaululle ilmoituksen kaavaluonnoksen esilläolosta,
ja sitten se esilläolo päättyy esimerkiksi neljän
viikon kuluttua, kun hän palaa lomalta. Eli tämä traditionaalinen
loma-aika, joka usein on juuri juhannuksesta eteenpäin
tai heinäkuu, on sitten tämä esilläoloaika;
pääsääntönä on
useinkin juuri näin tapahtuva esillepano. Mutta tämähän
ei ole tietysti kansalaisten näkökulmasta oikein,
vaan tämä vuorovaikutteisuus tässä kärsii.
Samalla haluaisin oikeusasiamiehen tietoon myös sen
kaltaisen kaavavalmistelun, joka polkee tätä varhaista
vuorovaikutusta ja joka meillä esimerkiksi Kotkassa juuri
tällä hetkellä onkin vireillä ja
prosessissa, nimittäin tapauksen, että yksityinen
konsulttiyhtiö tekee yksityisen maanomistajan toimesta
tai tontinomistajan toimesta kaavaluonnoksen kaupungin omistamasta
maasta — hiukan omaakin maata, hänen maataan,
on siinä mukana, mutta pääsääntöisesti
kaupungin omistamaa maata — joka on voimassa olevassa asemakaavassa
puistoaluetta, yleiskaavassa samoin ja maakuntakaavassa, siis seutukaavan
nimellä myös. Tämä sitten menee
eteenpäin niin, että ensimmäisen kerran
alueen asukkaat pääsevät sanomaan tästä sanansa
vasta sitten, kun se on esillä ja käytännössä saman
suuntainen kuin alkuperäinen konsultin työ. Tämän
tyyppisiä käytännön ongelmia
on koko ajan.
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Aivan pienet vastaukset esitettyihin kysymyksiin.
Ensinnäkin ed. Pulliainen kiinnitti huomiota siihen,
että Oikeusasiamiehen kansliasta on luvattu jokin tietty
selvitys tästä kaava-asioiden käsittelystä kesälomien
aikaan. Nyt on niin, että minulla ei ole havaintoa sellaisesta
lupauksesta, mutta toki välitän nämä terveiset,
ja tietysti ne tulevat pöytäkirjasta joka tapauksessa
apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläisen
tietoon, joka meillä tällä hetkellä työnjaon
mukaan vastaa ympäristöasioista. Olen pahoillani;
en usko, että olen luvannut mitään sellaista.
Pidän lupauksistani kiinni, mutta en ole ehkä sitten
ymmärtänyt, että tarkoitus oli toivoa
tämän asian käsittelyä.
Mutta sitten oli ed. Kiljusen kysymys Oikeusasiamiehen kanslian
resursseista ja nimenomaan siitä, jäävätkö niiden
johdosta jotkut asiat tutkimatta. Näin ei missään
tapauksessa ole, mutta kyse on siitä, että oikeusasiamiehellä on
nykyisellään laissa hyvin laaja tutkintavelvollisuus
ja aina, kun on aihetta epäillä lainvastaista
menettelyä, oikeusasiamies tutkii asian ja me tietysti
toimimme tämän mukaisesti. Silloin tosiasia siis
on se, että myös tutkimme ja selvittelemme paljonkin
sellaisia kysymyksiä, joilla ei ole sitten kuitenkaan käytännössä reaalisia
mahdollisuuksia johtaa toimenpiteisiin. Usein saattaa olla kysymys
jo jossain määrin vanhasta asiasta, jossa näyttö on
vaikeata jne., ja se aiheuttaa sen, että täällä meillä Suomessa
oikeusasiamies hyvin perusteellisesti selvittää ja
tutkii asioita, huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi
muut vastaavat instituutiot vaikkapa Euroopassa.
Tässä voi ehkä lisätä sen
verran myös tästä vanhentumisajasta,
että kun meillä se täällä on viisi
vuotta, toisin sanoen oikeusasiamies ei ota vanhempaa asiaa tutkittavaksi
lain mukaan, ellei ole erityistä syytä, niin aivan
yleisesti voi sanoa, että Euroopan maissa se on tällä hetkellä kaksi vuotta.
Silloin tietysti, sanoisiko, tästä resurssista,
joka meillä on käytettävissä ja
jonka eduskunta on aina hyvin selkeästi oikeusasiamiehen
toimintaa turvaten käytettäväksemme antanut,
kuluu osa sen tyyppiseen selvittelyyn ja tutkintaan, joka ei sitten
kuitenkaan perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta ole sillä tavoin
merkittävää kuin esimerkiksi tarkastustoiminta
tai oma-aloitteinen toiminta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä palautan tämän
historian mieleen. Jotta varmasti olin tullut ymmärretyksi
oikein, niin soitin sitten kesällä tuonne teidän
konttoriinne, toimistoon, ja arvoisa oikeusasiamies oli silloin poissa,
ja ilmeisesti se oli apulaisoikeusasiamies, jolle puhelu ohjattiin.
Hän sanoi, että näitä tapauksia
on tullut niin monta, että siinä täytyy todella
tehdä tämmöinen katsaus ja saattaa kuntien
viranomaisten tietoon, että kikkailu näissä hommissa
on päätynyt. Tähän viittaan.
Keskustelu päättyi.