3) Valtion tilinpäätöskertomus vuodelta 2007
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä laajennuksesta,
koska itse olin tarkoittanut käyttää puheenvuoron
molemmista kohdista. Puheenvuoroni luonne on lähinnä lähetekeskustelua
seuraavia kertomuksia varten.
Valtiovarainvaliokunnan jäsenenä ja tietysti kansanedustajana
olen ollut huolissani siitä, että tuottavuusohjelman
ainoana mittarina on tähän asti pidetty sekä budjettia
laadittaessa että budjetin tilinpäätöstä raportoitaessa
henkilötyövuosia. Mielestäni hyvään
hallintoon kuitenkin kuuluu se, että eduskunta on täysin
tietoinen vuosittain siitä, mitkä ovat tuottavuusohjelman
todelliset kustannukset tai todelliset säästöt
koko valtiontalouden kannalta. Kun kysyin tätä asiaa
valtiovarainministeriön edustajilta valtiovarainvaliokunnassa,
hän ei paikan päällä osannut
vastata, onko tällaista selvitystä tehty, mutta
myöhemmin, kiitos erittäin aktiivisen viestinviejän,
sain valtiovarainministeriöltä vastauksen, että tämän
tyyppistä selvitystä ei vielä rakenneta,
vaan se mahdollisesti rakennetaan jonkin välietapin kohdalla
esimerkiksi siinä vaiheessa, kun hallituskausi päättyy.
Mielestäni kuitenkin eduskunnan budjettivaltaan kuuluu,
että tehdessään taloudellisia päätöksiä eduskunta
on tietoinen siitä, mitä ne taloudelliset päätökset
käytännössä tarkoittavat ja
mikä niiden kokonaistaloudellinen vaikutus on. Senpä takia
toivon, että tarkastusvaliokunta tässä yhteydessä näitä asioita
käsitellessään lausuisi asiasta, koska
olen ymmärtänyt, että itse asiassa vain tarkastusvaliokunta
on tällä hetkellä siinä asemassa,
että se voi ohjeistaa tilintarkastajia muun muassa seuraavan
vuoden tilintarkastuksessa tai kertomuksen tekijöitä seuraavan
kertomuksen laadinnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Elämme toukokuun loppupäiviä tässä,
ja käsittelyssämme on viime vuoden osalta valtion
tilinpäätöskertomus. Tämä ei
ole sattuma, tämä on uskomattoman ponnistuksen
tulos, josta erityisen kunnian ansaitsee tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja
Matti Ahde, joka on tehnyt todella töitä sen hyväksi,
että tämä aikataulu on nyt olemassa,
mikä tarkoittaa siis sitä, että jo tätä kertomusvuotta
seuraavan vuoden juhannukseen mennessä eduskunnalta on
syntynyt mielipide siitä, miltä tuo tilinpäätöskertomus
sisällöllisesti vaikuttaa, mihinkä johtopäätöksiin
se antaa mahdollisesti aihetta ja mihin pitäisi ehkä ottaa
elokuulle ajoittuvassa budjettiriihessä seuraavan vuoden budjettiin
liittyen kantaa. Siis toisin sanoen tämä on aivan
tietoinen operaatio. Kun ruvettiin vanhoja käytäntöjä muuttamaan
toisiksi, mihin sitten vielä liittyi se, että perustuslain
mukaan tämä merkittävä asiakirja
tulee kääntää suomesta ruotsiksi,
niin tämmöinen muutosvastarinta oli tietysti kohtuullisen
näppärän tasoinen. Mutta siitä on
selviydytty. Siitä on selviydytty niin, että jopa valmis
painotuote on tässä ja sitä on voitu
ryhtyä ennakoivasti käsittelemään
tarkastusvaliokunnassa. Tämä on upea juttu.
Arvoisa puhemies! Olen tarkastusvaliokunnassa ilmoittanut, että sadomasokistisesti
luin tämän 300-sivuisen hengentuotteen viime pyhänä. Luin
sen sen takia — yliopiston opettajana olen tottunut tähän
aikaan vuodesta pro graduja, lisensiaatintöitä ja
väitöskirjoja tarkastusmielessä lukemaan
pilvin pimein — luin tämän asiakirjan siinä katsannossa,
onko tämä aikataulu ylivoimainen valtionhallinnolle
vaiko eikö. Saatoin todeta, että noin 95 prosenttia
näistä 300 sivusta voidaan aivan hyvin kirjoittaa
edellisen vuoden, siis kertomusvuoden, joulukuun puoleenväliin mennessä valmiiksi.
Siis toisin sanoen kaikki se tieto on yksiköitten johdolla
olemassa jo kertomusvuoden joulukuun puoliväliin mennessä. Vain
ne prosenttiluvut ja keskiarvoluvut jnp., muutamat täsmälliset
luvutkin, jotka edellyttävät, että on
eletty asianomaisen vuoden joulukuun viimeinenkin päivä,
syntyvät tilastoina sen seuraavan vuoden alkupäivinä.
Nyt kun tämä käytäntö on
syntynyt, joka toivottavasti säilyy ikuisesti, niin sehän
tarkoittaa, että myöskin Tilastokeskuksella on
suorastaan velvoite ryhtyä toimenpiteisiin oman tilastointijärjestelmänsä kehittämiseksi
sillä tavalla, että tämä kaikki
on kivuttomasti mahdollista.
Se, mikä tässä on opittavaa ehdottomasti,
on se, että opetellaan kirjoittamaan asiat näpäkästi, kun
myöskin se tila, joka on käytettävissä tämän kertomuksen
esille tuomiseen, on rajoitettu. Se on kuulemma ohjeistettu etukäteen.
Siis pystytään näpäkästi,
täsmällisesti kertomaan se, mikä on olennaista,
ja erikoisesti kertomaan, mitkä olivat tavoitteet ja kuinka
ne tavoitteet ovat toteutumassa. Edellisen vuoden vastaavan kertomuksen osalta
ainoastaan ympäristöministeriö pystyi
siihen, että kertoi, mikä oli tavoite ja mitenkä se saavutettiin
ja missä epäonnistuttiin. No, nyt on vähän
enemmän tekstiä tässä suhteessa.
Muutkin ovat oppineet sen, että näin tässä pitää nyt
sitten menetellä ja sillä tavalla palvella sitä tarkastustyötä,
jota tarkastusvaliokunta tekee.
Totean, että kyllä jotakin vaikutustakin tällä valtiovarainvaliokunnan
hallinto- ja tarkastusjaostolla on ollut, kun se on tehnyt tämmöistä tarkastustyötä.
Nimittäin sinne yhtäkkiä ovat ilmestyneet
jopa harmaan ja mustan talouden asiatkin aivan oikein esille ja
kerrotaan siitä, kuinka rakennusalan osalta oli tämmöinen
tarkastusoperaatio tehty; siinä jopa aivan oikeaoppisesti
pyrittiin 10 prosenttiin ja päästiin vajaaseen
9 prosenttiin kattavuudessa jnp. Mutta, arvoisa puhemies, se, mitä ei
kerrottu, on se, että tähän päästään
helposti, kun valitaan yrityksistä ja toimijoista ne varmat
nakit, joilla varmasti asiat ovat kunnossa. Siten tilastot tulevat
aika kauniiksi noin näppärästi. Elikkä tämä vain
pöytäkirjaan kertomuksena siitä, että tässä myöskin
tarkastusvaliokunnassa riittää nykyisellään
ammattitaito kiinnittää tämän
laatuisiinkin asioihin huomiota.
Arvoisa puhemies! Hieno homma, että asia on tässä vaiheessa,
ja kohta tämä asia palaa isoon saliin takaisin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen oli keskittynyt kertomuksen
tekstiosiin todennäköisesti enemmän,
ja itse ajattelin keskittyä tämän kolmannen
osan lukuihin ja erityisesti tähän Suomi Oy:n
taseeseen. Sitä kun nopeasti vilkaisee, niin Suomi Oy on
konkurssissa. Meillä oma pääoma on miinusmerkkinen
12 miljardia, mikä tarkoittaa sitä, että meillä varat
ovat 12 miljardia pienemmät kuin velat. Täällä on käyty
kovaa keskustelua siitä, pitääkö tuhlata kaikki
rahat. Täytyy sanoa, että entistä vakuuttuneempi
olen siitä, että ei missään
nimessä, ehdottomasti on tehtävä ylijäämää.
On nimittäin sen verran huolestuttavaa katsottavaa tämä tase,
että jos yritysmaailmassa oltaisiin, niin tämä olisi mennyt
konkurssiin, tämä firma. Eli siltä osin meidän
on syytä katsoa hyvin tarkkaan sitä, minkälaista
meidän rahankäyttömme on.
Sitten pohditutti, mikä on yleensä johtanut
tähän tilanteeseen, että täällä on
12 miljardia miinusta omassa pääomassa. Sitten
aloin katsoa, että kun meillä on nämä talousarviot
ja suunnitelmat, niin siellä on tuottoihin pistetty lainat.
Eiväthän lainat ole tuottoja, vaan ne ovat velkoja,
eikä niitä pitäisi pistää sinne
tuottoarvioihin, koska niiden pitäisi olla sitten siellä rahoituslaskelman puolella.
Tässä on varmaan meidän puoleltamme petrattavaa,
tässä talousarvio- ja suunnitteluprosessissa,
että ne lyhennykset ja sitten otettavat lisävelat
menevät oikeisiin paikkoihin, ettei niitä sotketa
sinne tuotto- tai menopuolelle.
Ed. Sirnö nosti tämän tuottavuusohjelman
ja henkilöstön ja sinänsä puhui
asiaa. Tässä päätöksenteossa
näkee semmoisia ongelmia, että näissä meidän
esityksissämme ei pitkälti katsota ihan kokonaistaloudellisesti,
mitä tapahtuu, kun siirretään toiminta
toiseen paikkaan, ja mitä sinne jää uponneita
kustannuksia. Nämä päätöksentekolaskelmat
ovat hieman vajanaisia. Näitä seikkoja tässä tarkastuskertomuksessa
ei ole otettu huomioon.
Lisäksi mielestäni täällä tarkastuskertomuksessa
pitäisi myöskin kiinnittää huomiota
...
Puhemies:
Pitäisi siirtyä tänne puhujakorok-keelle.
Menikin enemmän aikaa kuin ajattelin. Anteeksi, puhemies! — Jäin näitä lakiesityksiä
katselemaan.
Kun niitä tulee ja kun katselee niiden taloudellisia arviointeja,
niin mielestäni olisi syytä, ei pelkästään
tarkastuskertomuksessa, puuttua siihen, miten siellä on
käsitelty näitä taloudellisia lukuja.
Niistä selkeästi näkee sen, ettei ymmärretä ihan
täysin, miten kustannukset käyttäytyvät
lähtien siitä, mikä on muuttuvaa tai
kiinteätä osaa kustannuksesta. Jos meillä on
taloudellisin perustein tehtäviä päätöksiä tai
lakiesityksiä, niin se saattaa johtaa ihan vääriin
lopputuloksiin, kun ei ymmärretä, millä tavalla
nämä kustannukset muuttuvat, kun me teemme tämän
päätöksen. Tältä osin
toivoisi jatkossa parempia lakiesityksiä.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Pulliainen jo tässä aiemmin
totesi, ensimmäistä kertaa valtion tilinpäätös
on eduskunnan käsiteltävänä ennen
kesän istuntovapaata. Siinä mielessä tämä on
kyllä erinomainen parannus, että ennen budjettiriihtä ehditään
nyt sitten ottaa käsittelyyn Valtiontalouden tarkastusvirastonkin
tekemät tärkeät tarkastushavainnot ja käsitellä ne
perusteellisesti eduskunnassa ja ne voidaan ottaa tosiaan huomioon
sitten seuraavan vuoden talousarviossa. Tämä on
erinomainen asia.
Tässä Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksessahan
on monia tärkeitä asioita nostettu esille. Kun
Ed. Sirnö mainitsi tämän tuottavuusohjelman,
niin tämä on yksi semmoinen asia, mikä Valtiontalouden
tarkastusviraston toimesta on otettu pöydälle,
ja todella katsotaan, että voidaan viedä tätä tuottavuusohjelmaa
eteenpäin niin, että voidaan kiinnittää huomio
nimenomaan tuottavuuteen eikä se ole pelkästään
tämmöinen henkilöstön leikkausohjelma.
Siellä on monia muitakin tärkeitä asioita.
Uskon, että tarkastusvaliokunnan käsittelyn aikana
ja pohjalta kun saadaan esitys aikaan eduskunnalle, nousee monta
merkittävää asiaa keskusteluun.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtion tilinpäätöskertomuksessa
kiinnitetään huomiota Suomen valtiontalouden riskeihin,
jotka ovat pidemmällä aikavälillä ilmeiset
ja jotka nyt myös pitäisi ottaa huomioon talouspolitiikan suunnittelussa.
Kertomuksen mukaan Suomen taloudellisen kehityksen ehdot ovat muuttumassa
huonompaan suuntaan. 15—64-vuotiaan väestön
määrän ennakoidaan supistuvan yli 300 000 henkilöllä parin
seuraavan vuosikymmenen kuluessa. Yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa
samalla lähes 600 000 henkilöllä.
On myös ennakoitu, että talouskasvumme asettuisi
ensi vuosikymmenellä 2—2,5 prosenttiin johtuen
työvoiman vähenevästä tarjonnasta.
Ennustetta vastaan voi toimia panostamalla yrittäjyyteen,
täystyöllisyyteen sekä työ-
ja yritysperäiseen maahanmuuttoon.
Tilinpäätöskertomuksessa vaaditaan,
että tällä hetkellä työvoiman
ulkopuolella olevia resursseja tulisikin saada mukaan työelämään.
Meillä on 260 000 kansalaista työkyvyttömyyseläkkeellä.
Näistä takaisin työelämään
olisi kuntoutettavissa vähintään 40 000
työntekijää, joiden edessä voisi
olla vielä jopa 20 vuoden työura. Suomessa on
myöhennettävä myös eläkkeellelähtöaikaa
siten, että se olisi 2010-luvulla keskimäärin
64 vuotta. Meidän on sallittava myös yli 68-vuotiaiden
olla niin kauan työelämässä kuin
voimia ja älyä riittää esimerkiksi
osa-aikaisesti.
Julkisten eläkemenojen voimakas kasvu alkaa jo ensi
vuosikymmenellä, kun vanhusväestön tarvitsemien
hoito- ja hoivamenojen lisäys painottuu voimakkaammin seuraaville
vuosikymmenille. Vanhusten osuus väestöstä pysyy
suurena aina vuoteen 2050 asti.
Hoito- ja hoivamenojen lisäykseen varautumisen lisäksi
on pidettävä huolta myös eläkerahastoista.
Jos kasvun ennakoidaan 2010-luvulla olevan vain 2—2,5 prosentin
luokkaa, on selvää, etteivät eläkerahastotkaan
kasva riittävästi. Ongelma on myös siinä,
että eläkkeiden rahoittajia on seuraavien 45 vuoden
aikana vähemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tämä puolestaan
johtaa väistämättä eläkemaksujen
korotukseen. Olisiko järkevää ryhtyä jo
nyt nostamaan eläkemaksuja, siinä kysymys.
Arvoisa puhemies! Kun 2010-luku on ennusteen mukaan matalan
kasvun aikaa, on valtion syytä harjoittaa erittäin
tiukkaa talouspolitiikkaa. Näin pitää toimia,
kun julkinen talous on vero- ja myyntitulojen kasvusta huolimatta
velkainen. Valtionvelka on 56,9 miljardin luokkaa. Pelkästään
velan hoitomenot ovat 2,5 miljardia euroa. Verotulojen kasvusta
ja valtionosuuksien lisäyksestä huolimatta myös
kuntien velka on kasvanut 8 miljardiin euroon. Velan lyhentäminen on
viisasta varautumista matalan kasvun aikoihin. Valtion ja kuntien
menoja joudutaan jonkin verran karsimaan ensi vuosikymmenellä.
Yrittäjyyteen panostaminen on myös hyvää tulevaisuuspolitiikkaa.
Suomessa on vuoden 2006 lopussa työvoimatutkimuksen mukaan
noin 230 000 yrittäjää ja 250 000
yritystä. Suomessa uusien kasvuyritysten määrä ja
osuus yrityskannasta on kuitenkin kansainvälisesti vertaillen
matala. Suomessa puolet yrityskannasta on yksinyrittäjiä.
Yksinyrittäjien lisäksi 40 prosenttia yrityskannasta
on mikroyrityksiä, joissa on siis alle 10 työntekijää.
Pieniä ja keskisuuria ja suuria yrityksiä on yrityskannastamme
siis vain noin 10 prosenttia.
Valtion ja kuntien pitää panostaa uusien yritysten
syntymiseen sekä mikroyritysten kasvuun. Näin
ylläpidetään tavoiteltua 75 prosentin työllisyysastetta.
Suomen on käynnistettävä voimaperäinen
työ- ja yritysperäinen maahanmuutto-ohjelma. Suomeen
on houkuteltava koulutettua ja osaavaa työvoimaa. Ennen
tätä tarvitaan toimenpiteitä, joilla
kaikki kynnelle kykenevät suomalaiset työllistetään.
Kun 20 vuoden kuluessa 15—64-vuotias väestö vähenee
300 000 ihmisellä, on selvää,
että tehokas maahanmuuttotoiminta on enemmän kuin
välttämätöntä.
Arvoisa puhemies! Suomen kansanterveyttä uhkaa 2010—2020-luvulla
eläkeläisiä suurempi haaste, ja se on
Suomen historian huonokuntoisimmat nuoret ja nuoret aikuiset. Jos
valtio ja kunnat eivät ota tosissaan tätä ongelmaa,
kasvavat hoiva- ja hoitopalvelujen kustannukset pilviin. Sekä varhaiskasvatuksessa
että oppilaitoksissa on toteutettava lasten ja nuorten
tehokas ja kuntoa merkittävästi kohottava liikuntajärjestelmä.
Lapsille ja nuorille on asetettava selkeät kuntotasot,
jotka varhaiskasvatuksen ja peruskoulun puitteissa on saavutettava.
Liikunnan määrä on siis räätälöitävä oppilaskohtaisesti.
Jos emme näin tee, olemme ylivoimaisen kansanterveysongelman
edessä.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Kun puhemies sallii tässä yhteydessä keskustelun
myös asiakohdasta 4), niin keskityn omassa puheenvuorossani
Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomukseen vuodelta 2007.
Tämä erilliskertomus on erittäin
mielenkiintoista luettavaa. Täytyy sanoa, että runsaaseen
50 sivuun on saatu mahtumaan todella paljon painavaa asiaa. Tässä voisi
todeta, että minun luku-urakkani oli huomattavasti helpompi
kuin ed. Pulliaisen, joka oli kahlannut tätä päivää varten 300-sivuisen
tilinpäätöskertomuksen läpi.
Tässä erilliskertomuksessa käydään
läpi monia tärkeitä teemoja, joista kommentoin
lyhyesti muutamia.
Talousarvion keskeisten säännösten
noudattamisen osalta on mielestäni tässä kertomuksessa huomionarvoista,
että kielteisen laillisuuskannanoton saaneiden virastojen
kokonaismäärä on muutaman viime vuoden
aikana ollut kasvussa. Vuonna 2005 lukumäärä oli
37, vuonna 2006 se oli 50 ja viime vuonna 54. On toki syytä korostaa,
että kielteinen laillisuuskannanotto ei tarkoita sitä,
että kyse olisi valtion varojen väärinkäytöstä,
mutta kuitenkin kielteistä laillisuuskannanottoa on aina
pidettävä kyseisen viraston kannalta vakavana
asiana.
Jossain määrin huolestuttavana pidän
sitä, että annettujen vaikuttavuustietojen ongelmat
ovat pysyneet ennallaan. Vuosien 2005 ja 2006 tilinpäätöskertomuksissa
kirjatut ongelmat ja puutteet olivat vielä viime vuonnakin
edelleen olemassa. Jollakin tavalla hämmästyttääkin,
että huomautuksista ei ole tältä osin
otettu opiksi.
Kertomuksessa todetaan: "Valtion vuoden 2007 tilinpäätöskertomuksessa
esitetyt vaikuttavuustiedot eivät anna toivotulla tavalla
tiivistetyssä ja vertailukelpoisessa muodossa kokonaiskuvaa
koko valtionhallinnon eikä hallinnonalojen yhteiskunnallisesta
vaikuttavuudesta tai sen kehityksestä."
Erityisteemoihin liittyvinä tarkastushavaintoina nostetaan
esiin muun muassa järjestäytynyt rikollisuus ja
valtion it-toiminta. Tarkastuksessa on havaittu, että Poliisilla,
Tullilla ja Rajavartiolaitoksella on vain vähän
vakavan tai kansainvälisen rikollisuuden torjuntaan liittyviä tulostavoitteita
ja mittareita. Viime päivienkin tiedot kuitenkin osoittavat,
että kansainvälisen rikollisuuden uhka Suomessa
on lisääntynyt. Rajat ovat tänä päivänä auki
ihmisille, myös rikollisille. Onkin selvää,
että kansainvälisen rikollisuuden torjuntaan pitää suhtautua
vakavasti, myös rikollisuuden torjuntaan liittyvän,
tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta kuvaavan mittariston luomiseen, kuten
kertomuksessa esitetään.
Valtion it-toiminnan osalta tarkastusvirasto pitää huolestuttavana
sitä, että valtion ja koko julkishallinnon it-toiminnan
kehittämistä koskevaa työtä tehdään
olemassa olevista ohjausmekanismeista huolimatta päällekkäin
synergiaetuja hyödyntämättä.
Tähänkin arvioon on helppo yhtyä, ja
tässä taatusti julkisia varoja valuu runsain määrin
konsulteille ja muille yrityksille.
On syytä nostaa esiin myös valtiontakauksia, takuita
ja muita vastuusitoumuksia koskevat kertomuksen huomiot. Nämä takuita
ja vastuusitoumuksia koskevat tiedot sisältyvät
tilinpäätöskertomuksen liitteeseen 12.
Tarkastusviraston mielestä tämä liite
ei sisällä luotettavasti ja kattavasti kaikkia
monivuotisia, valtiolle menoja aiheuttavia sitoumuksia. Tästä seurauksena
voi olla puolestaan se, että riski esimerkiksi finanssipolitiikan
vaikuttavuutta koskevalle raportoinnille on ilmeinen.
Mielestäni kertomuksessa aivan oikein kuvataan se kehityslinja,
että valtio enenevässä määrin
käyttää erilaisia kumppanuus- ja ulkoistamissopimuksia.
Sisältyyhän esimerkiksi tällä hetkellä eduskunnan
käsittelyssä olevaan valtion tämän
vuoden toiseen lisätalousarvioon mittava ja vuoteen 2016
ulottuva maavoimien kunnossapidon ulkoistaminen Millog Oy:lle, ja
tällaisia hankkeita on vireillä monia muitakin.
Tarkastusvirasto on arvioinut myös maa- ja metsätalousministeriön
sekä opetusministeriön ohjausjärjestelmät,
ja molemmista löytyy kriittistä huomioitavaa.
Maa- ja metsätalousministeriön osalta todetaan
muun muassa, että ministeriön ohjausjärjestelmä ei
onnistu kytkemään eduskunnan hallinnonalalle myöntämiä määrärahoja riittävän
hyvin ja läpinäkyvästi toiminnan tuloksellisuuteen.
Opetusministeriön ongelmana on puolestaan muun muassa
se, että tulostavoitteiden asettamisessa ja raportoinnissa
esiintyvät puutteet vaarantavat oikean ja riittävän
kuvan saamisen hallinnonalan tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta.
Arviointitoiminnasta on löydetty monia puutteita, ja
tilanteen parantamiseksi kertomukseen sisältyy useita suosituksia.
Kertomuksessa käsitellään monia muitakin
tärkeitä asioita.
Arvoisa puhemies! Pidän tärkeänä,
että tarkastusvaliokunta ottaa nämä erilliskertomukseen
sisältyvät puutteet ja havainnot vakavalla otteella työssään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan aluksi todeta, että ed. Lauslahdella
on monien muiden positiivisten ominaisuuksien lisäksi myöskin
ilmeinen taipumus valtiovarainministeriksi, niin tarkkaan hän
tuossa tilinpäätöskertomusta ruoti. Mutta
ennen muuta kiinnitin huomiota siihen, että teidän
mielestänne rahoja ei pidä tuhlata, vaan ylijäämäisiä tilinpäätöksiä tehdään
ja rahat siirretään velanmaksuun. Tämähän on
yleensä ollut valtiovarainministereiden näkökulma.
Mielestäni kuitenkaan ei ole tehty oikein vuonna 2007.
Kun miljardeja ylijäämäisiä lisätalousarvioita
ja koko lopullista tilinpäätöstä tarkastelen,
niin miljardeja euroja on siirretty velanmaksuun eikä ole
huolehdittu kylliksi vanhusten hoivasta, lasten ja sairaiden hoivasta
ja hoidosta, ja tämä on mielestäni aivan
keskeinen ongelma ollut nykyhallituksella.
Haluaisin kiinnittää, arvoisa puhemies, myös ilmasto-
ja energiapolitiikkaan lyhyesti huomiota. Aika kuvaavalla, mielestäni
erittäin informatiivisella tavalla kappaleessa 3.4, Ilmasto-
ja energiapolitiikka, kerrotaan, mitä kaikkea on tehty,
ja tässä myös kansanedustajat saavat
paljon tietoa, sellaista, mitä muuten ehkä ei
tiedettäisi. Viittaan ihan lyhyesti tähän
Ebrd:hen suoritettuun sijoitukseen, joka vastaa 10 miljoonan euron
kasvihuonekaasujen päästöyksiköiden
hankkimista, siis 10 miljoonalla eurolla näitä hankitaan
hiilirahastosta, ja myöskin sitten tuohon cdm:ään
eli puhtaan kehityksen mekanismiin. Näihin liittyy kuitenkin
se ongelma, että siirtymätalousmaat myyvät
näitä yksiköitä ja me ostamme.
Puhemies:
2 minuuttia on täyttynyt.
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tämä loppu,
kun kyseessä on kuitenkin tärkeä asia.
Toisaalta siirtymätalousmaat myyvät näitä yksiköitä ja
me ostamme niitä, eli tässä on kuuman ilman
myynti, josta on varoitettu jo Kioton sopimuksen yhteydessä.
Siirtymätalousmailla on näitä yksiköitä myydä,
päästöyksiköitä, ja
me sitten ostamme. Näin ollen tämä ei
edistä hiilidioksidipäästöjen
vähentämistä Suomessa, vaan ikään kuin
me hankimme Kioton mekanismin kautta näitä sinänsä käyttökelpoisia
yksiköitä, päästöoikeuksia,
ja jatkamme edelleen sitten sillä kestämättömällä hiilidioksidipäästöuralla
eli päästämme paljon, koska meillä on
oikeuksia päästää, emmekä tähtää niin
voimakkaasti hiilidioksidimäärien vähentämiseen.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy ed. Tiusaselle todeta, että yhtä lailla
minäkin olen huolissani niistä vanhuksista. Emme me
heitä saa jättää heitteille
eikä peruskouluja saa jättää liian
vähäisille resursseille. Lähinnä näen
sen, että yhtä lailla meidän pitää kantaa huolta
siitä, että meillä on kahden-, kolmenkymmenen
vuoden kuluttua, kun tähän varmasti mahtuu vaikeitakin
vuosia, mahdollisuus hoitaa sen ajan vanhuksia ja lapsia ja vaikeasti
toimeentulevia. Puhun nyt taseesta, siitä, että jos
tämä tase olisi terve, niin en olisi puhumassa
tässä välttämättä siitä,
että ylijäämää pitäisi
tehdä, jos siellä olisi oma pääoma
kunnossa. Mutta kun se on 12 miljardia miinusmerkkinen, niin mielestäni
meidän on silloin syytä kysyä, millä tavalla
me sitä taloutta ihan oikeasti hoidamme, jotta tulevaisuudessa
pystytään pitämään
huolta niistä vanhuksista.
Meillä on aika isot rahasummat tässä käsillä. Kyllä se
tietenkin pohdituttaa, käytämmekö sitä rahasäkkiä oikealla
tavalla. Politiikkahan on tietenkin priorisointien tekemistä,
ja varmasti täältä löytyy semmoisia
asioita, joita voisi jättää tekemättä ja
voisimme ohjata sitä heille, jotka kipeästi tarvitsevat.
Yksi näkökulma, joka on tässä noussut
esillekin, on se, että meillä on valtava määrä projekteja,
joita tässä tarkastusviraston kertomuksessakin
tuli. Voisi sanoa, että julkinen sektori on projektien
paratiisi. Täälläkin todetaan, että hankekohtainen
arviointi hallinnolle ja taakkakustannukset ovat suuria saatavaan
hyötyyn nähden, eli täällä on
paljon hankkeita, jotka itse asiassa jäävät
tosiasiassa arvioimattakin.
Toisaalta olen itse seurannut läheltä, kuinka julkinen
sektori tarkastaa oman toimijansa toimia ja sitä saatetaan
tehdä pariinkin otteeseen. Otan Euroopan unionin tutkimus-
ja kehittämistoiminnan puiteohjelmien osalta rahoituksen. Olen
nähnyt läheltä, kuinka siellä menee
byrokratiaan kolme kertaa enemmän rahaa kuin itse asiassa
siihen varsinaiseen tutkimustoimintaan. Uskon, että meiltä löytyy
vastaavia paikkoja muualtakin, ja jos me nämä turhat
byrokratiat pystymme eräällä tavalla
karsimaan, niin varmasti sieltä sitten alkaa pikkuisen
rahoja löytyä näihin kipeisiinkin paikkoihin.
Näen, että meillä on itse asiassa tämän
rahasäkin sisällä varmastikin mahdollisuuksia.
Siltä osin kannatan kyllä ehdottomasti tuottavuusohjelmaa,
kun vaan katsotaan, että tehdään niitä asioita,
jotka näkyvät niillä meidän
ihmisillämme ja jätetään ne
turhat paperinpyörittämiset pois, ja sitä kyllä tästä talosta
löytyy.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallio nosti esiin joitakin asioita Valtiontalouden
tarkastusviraston erilliskertomuksesta, ja yhtenä oli tämä it-palvelujen
tilanne. Totta on, että it-palvelujen kehittämiseen
on käytetty valtavasti rahaa. Sitä on käytetty
koko yhteiskunnassa, ja näyttää siltä,
että valtionhallinnossakin on jouduttu käyttämään
erittäin paljon konsulttipalveluita, ja semmoinen mielikuva
on syntynyt, että osaamisessa meillä Suomessa
on tällä hetkellä kyllä aikamoisia
puutteita. Tämä on asia, mihinkä pitää varmaan
myös sitten opetuksen ja tutkimuksen puolella kiinnittää huomiota,
että tämä osaaminen tässä valtakunnassa
kehittyy. Tällä puolella tehdään
paljon päällekkäistä kehittämistyötä ja
selvityksiä, ja siinä mielessä se, että Valtiontalouden
tarkastusviraston toimesta nyt tähän asiaan on
erityisesti puututtu, on varmaan merkittävää,
niin että voidaan löytää keinoja,
miten tehokkaammin näitä asioita voidaan viedä eteenpäin.
Ed. Kallio nosti esille myös tämän
arviointitoiminnan. Kyllä tältäkin osin
on nähtävissä, että meillä ei
välttämättä ole hyviä mittareita
kaikkien tuottavuusasioitten mittaamiseen, mutta tämä sama
tilanne näyttää olevan muuallakin. Kun tämmöisiä kansainvälisiä vertailuja
tuolta osin on tehty, niin eipä tähän
tahdo mallia vielä löytyä muualtakaan.
Tässä valtiontalouden tilanteessa, josta ed. Lauslahti
on huolissaan, kyllä kai me kansainvälisesti kestämme
vertailun, mutta parannettavaa varmasti on. Kyllä tässä edellisen
vuoden tilinpäätöksen yhteydessä jo
nousivat esiin muun muassa meidän liikenneväylät
ja tämän kansallisomaisuuden hoito, ja sillä kohtaa
varmasti myös on tehostamisen varaa. Siihenhän
tarkastusvaliokunta jo edellisen tilinpäätöksen
osalta puuttui.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahdelle haluan sanoa, että kyllä me
oppositiossakin pidämme tärkeänä,
että valtiontalous on ylijäämäinen,
erityisesti, että se on sitä silloin, kun elämme
korkeasuhdannetta, ja pidämme tärkeänä myös
velan takaisinmaksua. Ehkä tämmöisiä eriäviä näkemyksiä on
lähinnä siitä vauhdista, millä sitä velkaa
pitäisi maksaa takaisin, koska meillä on tietenkin
näitä yhteiskunnallisia kipupisteitä,
joita myöskin täytyy hoitaa velanmaksun ohella.
Meillä todellakin valtiontalous 90-luvun alussa sukelsi
voimakkaasti ja velkaantui, mutta täytyy sanoa, että määrätietoisilla toimilla
vuodesta 95 alkaen valtiontalous on nyt saatu kohtuullisen terveelle
pohjalle. Me pärjäämme esimerkiksi Euroopan
unionin vertailussa erittäin hyvin. Meillä Suomessa
taitaa olla Luxemburgin jälkeen toiseksi vahvin julkistalous, mutta
ei tämä sitä tarkoita, etteikö tosiaan
tätä velanmaksua pitäisi jatkossakin
voimavarojen puitteissa jatkaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahdelle haluaisin todeta, kun hän
on huolissaan siitä, miten me voimme vuonna 2038 hoitaa
sairaat ja vanhukset, lapset ja koulut, että itse painottaisin
sitä, että myös vuonna 2008 meidän
pitäisi pystyä hoitamaan nämä asiat,
ja uskon, että olette sinänsä tässä kyllä samaa
mieltä.
Eli pitää olla kylliksi resursseja, koska
sellainen tajuton ja lyhytnäköinen säästäminen,
pakonomainen säästäminen, mitä kunnissa
muun muassa tapahtuu, johtaa lopulta paljon kalliimpiin lopputuloksiin.
Nuo säästöt kertaantuvat etenkin lasten,
nuorten kohdalla, koulutuksen kohdalla, paljon suurempina menetyksinä sitten ajan
mittaan.
Mitä tulee tähän tuottavuusohjelmaan,
niin kyllä sekin aika tavalla lyhytnäköinen
on ollut. Täällä on hyvin kiinnitetty
huomiota siihen, että on laskettu vain työntekijöiden
poistumaa eikä kokonaisuutta, ei ikään
kuin tehokkuutta kaiken kaikkiaan, ei sitä, mitä saadaan
tuotetuksi, vaan sitä, että saadaan tuotetuksi
suunnilleen sama tai vähemmän vähemmällä työvoimalla.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle: Meillä todella tehdään
vähän hölmöjäkin päätöksiä.
Omissakin valiokunnissani löydän kaksikin kappaletta
meneillään olevia päätöksiä,
jotka itse asiassa tulevat kalliimmiksi kuin edes on ajateltu, ja
haetaan kuitenkin säästöjä.
Eräällä tavalla se tuntuu jopa kornille,
että me viemme semmoisia hankkeita eteenpäin samaan aikaan,
kun meillä niitä rahanreikiä olisi myöskin
muissa paikoissa. Tältä osin olen aivan samaa
mieltä ed. Tiusasen kanssa. Mutta tämä vaatii
meiltä myöskin tarkkaavaisuutta siinä,
että ...
Puhemies:
Nyt ehkä pitäisi ainakin nousta sitten seisomaan,
jos jatkaa tuota puheenvuoroaan.
Anteeksi. — ... tarkkaavaisuutta.
Keskustelu päättyi.