2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi todistajansuojeluohjelmasta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä olevassa
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki
todistajansuojeluohjelmasta. Todistajansuojeluohjelmasta ei tällä hetkellä ole
voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Tässä laissa säädettäisiin
todistajien ja muiden vakavassa hengen ja terveyden vaarassa olevien
henkilöiden suojelemisesta.
Ehdotettava laki olisi merkittävä sekä yksilön perusoikeuksien
että laajemmin rikosoikeudellisen vastuun toteutumisen
ja rikollisuuden torjunnan näkökulmasta. Lailla
vakiinnutettaisiin todistajansuojeluohjelma poliisin tehtäviin
kuuluvaksi kokonaisuudeksi, luotaisiin toiminnalle laintasoiset
yleiset raamit ja mahdollistettaisiin täysimääräisen
todistajansuojeluohjelman toteuttaminen myös Suomessa kansainvälisten
esimerkkien mukaisesti.
Todistajansuojeluohjelma voi olla joissain tapauksissa ainoa
keino varmistaa, että kuultava ei pelon vuoksi kieltäydy
todistamasta tai altista todistamisen vuoksi itseään
tai läheistään vakavan hengen tai terveyden
vaaraan. Todistajansuojeluohjelma edesauttaisi siten myös
oikeudenkäynnissä tarvittavan näytön
saatavuutta, mikä puolestaan edistäisi asian selvittämistä ja
tuomioiden aineellisesti oikeaa lopputulosta.
Todistajansuojeluohjelma olisi myös perusoikeudellisesti
tarkasteltuna merkittävä laki. Ohjelmassa on ensisijaisesti
kyse uhatun henkilön oikeudesta henkeen ja terveyteen.
Kyse on myös julkiselle vallalle asetetusta velvollisuudesta suojella
uhattua henkilöä, mikä voi joissakin
tapauksissa tarkoittaa myös tämän todistajansuojeluohjelman
aloittamista. Tämä tulkinta saa tukea myös
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännöistä.
Todistajansuojeluohjelmaa koskevalla lailla on tarkoitus luoda
yleiset puitteet ohjelman toteuttamiselle. Käytännön
toimenpiteet jäisivät kuitenkin aina tapauskohtaisesti
ratkaistaviksi lain suomissa rajoissa. Todistajansuojeluohjelmaan
turvauduttaisiin ainoastaan viimekätisenä keinona
tilanteessa, missä mitkään muut keinot eivät
olisi riittäviä henkilön suojaamiseksi
häntä uhkaavalta hengen ja terveyden vaaralta.
Jokaista suojelupäätöstä edeltäisi
aina seikkaperäinen ja syvällinen arviointi käsillä olevasta
tilanteesta.
Keskusrikospoliisilla on jo nykyisten tehtävien kautta
todistajansuojeluohjelman toteuttamisessa tarvittavaa asiantuntemusta,
mistä syystä on perusteltua, että ohjelman
toteuttaminen osoitettaisiin laissa juuri keskusrikospoliisin tehtäväksi.
Voidaan kysyä, tarvitaanko tällaista ohjelmaa Suomen
oloissa. Meillä on jo nyt viitteitä tapauksista,
joissa niin sanotut tavalliset keinot eivät ole enää riittäviä vaan
ainoa keino pelastaa henkilö häntä uhkaavalta
hengen ja terveyden vaaralta on todella sijoittaa hänet
uhkaajien ulottumattomiin. Käytännössä tällöin
tarvitaan yleensä toista henkilöllisyyttä ja
toista asuinpaikkaa, ikään kuin kokonaan uutta
elämää. Todistajansuojeluohjelmaa edellyttävät
tapaukset ovat onneksi kuitenkin meillä harvinaisuuksia,
käytännössä puhutaan vain muutamasta
henkilöstä vuosittain. Tapaukset liittyvät
yleensä tavalla tai toisella järjestäytyneeseen
tai muuhun vakavaan rikollisuuteen. Todistajansuojeluohjelmassa
suojeltava henkilö voi käytännössä olla
esimerkiksi järjestäytyneen rikollisryhmän
lähipiiriin kuuluva henkilö, jolla on keskeistä sisäpiirin
tietoa järjestön rikollisesta toiminnasta.
On syytä korostaa, että todistajansuojeluohjelman
aloittaminen ei edellä mainitun kaltaisissakaan tapauksissa
merkitsisi, että suojeltava henkilö pääsisi
jotenkin välttämään rikosoikeudellista
vastuutaan tai muita oikeudellisia velvoitteitaan. Todistajansuojeluohjelman
aloittaminen ei siis vapauttaisi henkilöä rikosoikeudellisesta vastuusta,
vaan hän vastaisi teoistaan aivan normaalisti tästä huolimatta.
Todistajansuojeluohjelma ei myöskään
merkitsisi, että suojeltava henkilö voisi elää lopun elämänsä valtion
kustannuksella. Häntä olisi toki mahdollista auttaa
uuden elämän alkuun, tarvittaessa tukea myös
taloudellisesti, jos hänen ei olisi esimerkiksi ohjelman
alkuvaiheessa mahdollista ansaita toimeentuloaan, mutta ohjelman tarkoituksena
on, että suojeltava kykenisi mahdollisimman pian itsenäiseen
elämään.
Todistajansuojeluohjelma perustuisi myös aina luonnollisesti
suojeltavan henkilön omaan suostumukseen. Suostumusta edellytettäisiin
samalla tavalla myös mahdollisesti mukana tulevilta perheenjäseniltä.
Henkilön oma sitoutuminen olisikin keskeisessä roolissa
ohjelman toteuttamisessa, sillä kysymys on hänen
jokapäiväisestä arjestaan. Laissa myös
edellytettäisiin, että suojeltavalle tehdään
ennen aloittamispäätöstä selkoa
todistajansuojeluohjelman sisällöstä ja
ennen kaikkea siitä, mitä ohjelman aloittaminen käytännössä hänen
tapauksessaan merkitsisi. Eli suojeltavan tulee tietää,
mihin hän on ryhtymässä.
Todistajansuojeluohjelmatoiminta ja sitä tukeva lainsäädäntö on
rantautumassa Suomeen verrattain myöhään.
Useimmissa muissa Euroopan maissa on jo pitkät perinteet
todistajansuojeluohjelmalle, ja useimmissa maissa on myös
säädetty asiasta lain tasolla. Suojeltavia henkilöitä voi
olla tarve joissakin tapauksissa sijoittaa myös ulkomaille,
ja näin tehdään myös muissa
todistajansuojelua toteuttavissa maissa, mutta tämäkin tarve
on aina arvioitava tapauskohtaisesti. Todistajansuojeluohjelmaa
koskeva laki ja vastuuviranomaisen määrittäminen
lain tasolla edesauttaisi myös tätä yhteistyötä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tietoisuus tästä laista
rauhoittaa aivan varmasti todistamaan joutuvaa henkilöä.
On hyvä asia, että tällainen todistajansuojeluohjelma
tulee myös Suomeen. On kuitenkin muistettava, että pelko
asuu ihmisessä pitkään varmasti myös
sen todistajansuojeluohjelman päätyttyä.
Henkilökohtaisen turvallisuudentunteen menettäminen
ja pelko ovat ne, mitkä ajavat ihmisen omaan koloonsa,
ja niistä voidaan ajatella alkavan myös yhteiskunnan
rappeutumisen. On aika murheellista, että ihminen nähdessään
jotakin, minkä kokee ja tuntee ja näkee vääräksi,
ei uskalla mennä todistamaan vaan joutuu pelkäämään
henkensä ja läheistensäkin puolesta.
Tämä asia on Suomessa uusi, ja, ministeri,
sanoitte, että tapauksia on vain muutamia varmastikin tulossa.
Mutta kyllä suuren maailman asiat tulevat ja rantautuvat
ennemmin tai myöhemmin myös Suomeen, ja sen takia
meidän täytyy varautua siihen, että todistaminen
on turvallista. Kysyisin nyt sitä, mitä sitten,
kun tämä todistajansuojeluohjelma päättyy:
Millaisen tyhjän päälle sitten todistaja
putoaa? Onko hänelle kuitenkin luvassa ja tarjolla tukea
tai apua sitten tarvittaessa myöhemmin?
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä todistajansuojeluohjelma
ja siihen liittyvä lakiesitys ovat loistavia. Ne täydentävät hyvin
anonyymiä todistelua, joka on täällä eduskunnan
lakivaliokunnassa parhaillaan käsittelyssä. Voi
sanoa, että hallitus on nyt tehnyt hyvää työtä rikoksen
uhrien ja todistajien aseman parantamiseksi. Näin pitääkin
olla, koska rikoksen uhrin ja myös todistajan pitää olla
prosessin keskiössä eikä rikoksentekijän.
Todellakin tätä tulevaa lakia tultaisiin käyttämään
järjestäytyneen rikollisuuden ja ehkä muutamien
muiden vakavien rikosten torjunnassa. Käyttökertoja
ehkä tässä alussa saattaa tulla enemmän
kuin pari vuodessa, mutta ei niitä kovin montaa kuitenkaan
tule eikä pidäkään tulla, koska
useimmiten aina on lievempiä keinoja turvata todistajan
ja myös rikoksen uhrin turvallisuus, muun muassa osoitteen
turvakielto, erään mainitakseni.
Mutta tosiasia on, että etenkin järjestäytyneen rikollisryhmän
jäseniä on jo aikaisemmin autettu pois ryhmän
jäsenyydestä, ja nyt tämä uusi
laki antaa siihen uusia hyviä työkaluja. Monasti
rikollisryhmän jäsen haluaa irtautua ryhmästä,
kun hän on kyllästynyt siihen toimintaan, ja monasti siellä on
perhesyyt taustalla, lapsen saaminen tai muut tämmöiset
isot muutokset perhe-elämässä, kun halutaan
irtaantua siitä rikollisjärjestöstä. Nykypäivänä se
on pahimmillaan saattanut maksaa tämän irtautujan
hengen. Olen ollut mukana tutkimassa useita murhia, joissa on kostettu
rikollisryhmästä lähtö sillä,
että on surmattu tämä henkilö.
Näitä pienimuotoisempia tapauksia, mitenkään
väheksymättä, on ollut se, että esimerkiksi
eräs rikollisryhmä vaati, että jos sieltä joku haluaa
erota, hänen on katkaistava sormensa. No, tällaisiakin
tapauksia sitten oli, että näitä sormia katkaistiin
ja tällä pystyi maksamaan sen irtisanomisilmoituksensa.
Mutta nyt toivottavasti ei enää mene yhtään
ihmishenkeä eikä yhtään sormea,
kun tämä uusi laki tulee voimaan, vaan pystytään
näillä uusilla työkaluilla suojaamaan
ihmisten henki ja myös terveys.
Kuten sanoin, kyllähän aikaisemminkin ja parhaillaankin
poliisi tekee tämmöistä suojelua, se
on poliisin virkavelvollisuus, mutta laki ei ole ollut siihen riittävä.
Esimerkiksi jopa järjestäytyneen rikollisryhmän
johtohenkilöitä tai ainakin rivijäseniä,
jotka ovat irtautuneet ryhmästä, on otettu poliisin
suojeluun, mutta ongelma on muodostunut siitä, että näiden
henkilöiden henkilöllisyyttä ei pysty
häivyttämään. Nimen pystyy vaihtamaan,
mutta se vanha nimi näkyy kaikissa rekistereissä.
Syntymäaikaa ja henkilötunnusta ei pysty muuttamaan,
ei niin mitenkään, ja kaikista rekistereistä näillähän
löytyy sitten ilman muuta tämä henkilö.
Nyt on loistavaa, kun saadaan tämmöinen peitehenkilöllisyys
muodostettua tarvittaessa ja myös uusi henkilöhistoria. Elikkä on
uskottavaa, kun joku esimerkiksi hakee töitä tai
jotain muuta, että hän on uusi, uudesti syntynyt
henkilö.
Yhdessä tapauksessa myös nuorta naista on suojeltu.
Hän olisi mahdollisesti ollut rikoksen uhri, eli on ollut
vakava hengenvaara, oli kyse kunniamurhan uhkasta. Poliisi pystyi
niin sanotusti piilottamaan tämän naisen siten,
että tämän henki säästyi.
Nyt vastaisuudessa se tulee olemaan paljon helpompaa sekä tälle
uhrille että myös poliisille.
Arvoisa puhemies! Se, että tässä suojataan
rikoksen uhria, todistajan lisäksi, sekä myös
muita henkilöitä, joilla on vakava hengen ja terveyden vaara,
on täysin perusteltua. Näin pitääkin
olla. Mutta edelleen ihmettelen sitä, miksi kaikissa tapauksissa
rikoksentekijälle pitää antaa rikoksen uhrin
nimi. Olen tätä asiaa ihmetellyt jo keskimäärin
10 vuotta ja vähän enemmänkin ja ihmettelen
edelleen. Nimittäin kun nyt tekijä saa tämän
uhrin nimen vaikkapa, sanotaan, niin sanotussa puskaraiskaustapauksessa
taikka tapauksessa, jossa törkeästi pahoinpitelee
toisen, niin kun näitä tapauksia löytyy
ja tekijä kantaa kaunaa näille uhreille, niin
sen jälkeen, kun hän mahdollisesti vapautuu vankilasta,
hän pystyy kostamaan uhrille tästä teosta
hänelle aiheutuneen vankilatuomion. Se ei paljon auta,
vaikka henkilöllisyys salataan, koska kun nimi pitää ilmoittaa,
niin tämä ihminen kyllä löytyy.
Miksei meillä — nyt kun tulee, mikä on
loistava asia, anonyymi todistaja tietyissä tapauksissa — voi
olla anonyymia asianomistajaa tietyissä tapauksissa? Silloin,
kun tekijä ja uhri eivät tunne toisiaan ja kyse
on vakavasta rikoksesta ja on myös vakava uhka siitä,
että tämä uhri myöhemmin joutuu
tekijän vainoamaksi, niin miksi pitää antaa
nimi ja sitä kautta henkilöllisyys. Kysynkin arvoisalta
ministeriltä, onko mahdollista, että tällaista
lainsäädäntöä vielä tässä hallituskauden
loppumetreillä ajetaan eteenpäin.
Viimeinen asia, mikä tietysti huolestuttaa tässä sinänsä loistavassa
asiassa, todistajansuojelussa, ovat kustannukset. On arvioitu, että vuosittaiset
kustannukset olisivat noin 700 000 euroa. Ehkäpä se
sillä menee tai sitten ei, mutta tosiasia on se, että tätä summaa
ei enää voi ottaa poliisin nykyisestä budjetista,
koska se on jo tällä hetkellä aivan kuilun
partaalla. Peruspoliisitoiminta ontuu sekä hälytyspartioinnissa
että tutkinnassa. Tähän on saatava jostain
muualta nämä 700 000 euroa. Totta kai
on ihan hyvä, että keskusrikospoliisi on tässä vastuutaho,
mutta pitää muistaa, että entistä suuremmat
paikallispoliisilaitokset joutuvat kuitenkin tekemään
ne alkutoimenpiteet ja varsin pitkälle menevät
toimenpiteet näiden todistajien suojelussa. Tämä korvamerkitty raha
ei saa olla niin yksioikoisesti korvamerkittyä, että se
menee vain tiettyyn kohteeseen, jos työn joutuvat tekemään
monet muut.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä uusi lakiesitys on
loistava ja kannatettava kaikilta osin. Kiitänkin arvoisaa
ministeriä tästä hienosta lakiesityksestä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolvasen puheenvuorosta kuului syvä asiantuntemus.
Itselleni tämän lakiesityksen lukeminen tuntui
siltä kuin lukisi amerikkalaista dekkaria. Tiedän
kuitenkin siitä huolimatta, että myös
Suomessa tarvitaan rikoksen todistajien nykyistä parempaa
suojelua. Vaikka Suomessa jo todistajia suojellaankin monin eri
keinoin, erillistä, kunnollista todistajansuojeluohjelmaa
ei kuitenkaan ole ollut, ja näin ollen nykylainsäädäntö ei
välttämättä suojaa tarpeeksi
kaikkein vakavimmilta todistajan henkeen ja terveyteen kohdistuvilta
uhilta, kuten edustaja Tolvanen tuossa edellä kuvasi.
Todistajansuojelua tarvitaan sellaisissa äärimmäisissä tilanteissa,
joissa todistajan henki on vaarassa. Kevyin perustein ei ohjelmaa
aloiteta eikä saakaan aloittaa, sillä kyseessä on
todella suuri elämänmuutos todistajalle. Se merkitsee muuttoa
kokonaan toiselle paikkakunnalle ja valehenkilöllisyyden
käyttöönottoa. Henkilön on siis
oman turvallisuutensa vuoksi luovuttava koko omasta elämästään.
Ei sellaiseen kukaan kovin kevyin perustein halua.
Lakiuudistus pitää sisällään
myös merkittävän moraalis-oikeudellisen
kysymyksen: voiko lailla mahdollistaa henkilön täydellisen
kadottamisen? Vaikka kysymys on aiheellinen ja vakava, aivan yhtä suuri
kysymys on se, että omaa henkeään suojellakseen
henkilö ei uskalla todistaa rikollista vastaan. Jos suojelun
avulla voimme saada tuomittua nämä rikolliset,
on suojelu mahdollistettava.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edellä kuulluista puheenvuoroistakin
kuuli, tämä hallituksen esitys on erittäin
tärkeä rikosten uhrien ja todistajien oikeusturvan
parantamiseksi, ja siis toisin kuin monissa muissa EU-maissa Suomessa
ei ihmeellistä kyllä ole voimassa olevaa lainsäädäntöä todistajansuojeluohjelmasta,
ja on korkea aikakin saada muutos tähän asiaan.
Laki on merkittävä sekä yksilön
perusoikeuksien että laajemmin rikosoikeudellisen vastuun toteutumisen
ja rikollisuuden torjunnan näkökulmasta, ja tästä esityksestä suuri
kiitos hallitukselle ja ministerille.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti erittäin kannatettava
lakiesitys: laki todistajansuojeluohjelmasta. Tämä samanlainen
laki todistajansuojeluohjelmastahan on jo useimmissa muissa Euroopan
unionin maissa ollut käytössä ja on osa
vakiintunutta poliisin toimintaa. Ikävää,
että yhteiskunta on raaistunut niin paljon ja raaistuu
koko ajan, että tällaista todistajansuojeluohjelmaa
tarvitaan, ja tämähän johtuu tietenkin
siitä, että asia liittyy useimmiten järjestäytyneeseen
rikollisuuteen tai muuhun vastaavaan vaaralliseen, vakavaan rikollisuuteen.
Sitten näistä keinoista sen todistajan suojelemiseksi:
muutto toiselle paikkakunnalle, henkilötunnuksen muutos,
etu- ja sukunimen muutos, tietojen jakamiskielto, kokonaan uusi
henkilöllisyys. Kannatan tätä lakiesitystä lämpimästi,
mutta eihän se uuden henkilöllisyyden luominen
ja sen kanssa eläminen ihan yksinkertainen asia kuitenkaan
ole. Jos minulta otettaisiin Kärnä-nimi pois,
se olisi aika kova juttu!
Mutta siitä huolimatta ja näillä perusteilla
kannatan erittäin lämpimästi tätä lakiesitystä.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Todistajansuojelun aloittamista vaativaa rikosprosessia
käydään Suomessa onneksi harvoin. Tapauksia
on vain muutamia vuosittain, mutta tärkeää on,
että silloin kun tämmöinen tarve esiintyy,
niin todistajan suojaksi on nyt kuitenkin olemassa järeämpiä työkaluja,
tämä on hyvä. Euroopassa vastaavia on
jo olemassa ja vakiintuneessa käytössä.
Suomi on kuitenkin pieni maa, tänne on hankala piiloutua,
ja ehkä se tämän peiteidentiteetin kautta
on kuitenkin helpompaa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Puhumme äärimmäisen
tärkeästä asiasta puhuessamme oikeudenloukkauksen
nähneen, kuulleen taikka siitä jotain tietävän
asemasta ja turvallisuudesta. Lähtökohta on se,
että todistajan on voitava kaikissa olosuhteissa vapaasti
kertoa kaiken asiasta tietämänsä ilman,
että hän joutuu varomaan sanojaan taikka jopa
muuttamaan kertomustaan uhkailun taikka painostuksen alla.
Uhkailua ja painostusta voidaan kohdistaa todistajaan itseensä taikka
hänen läheisiinsä. Yleisesti on tiedossa,
että todistajaa ei saa uhkailla eikä painostaa
muuttamaan kertomustaan. Tästä huolimatta todistajiin
kuitenkin pyritään vaikuttamaan. Mitä vakavammasta
teosta on kysymys, sitä suurempi uhka painostukselle on.
Todistajaa pyritään suojelemaan monilla tavoilla.
On lähestymiskieltoa, turvakieltoa, henkilötunnuksen
muuttamista ja niin edelleen. Kuitenkaan yksikään
näistä kielloista ei käytännössä estä uhkaajaa,
mikäli tämä päättää toteuttaa
uhkauksensa ja esimerkiksi käyttää fyysistä väkivaltaa
taikka pahimmassa tapauksessa jopa päättää surmata
todistajan. Ainoa keino tällaisessa konkreettisessa ja
vakavassa uhassa on asettaa todistajalle poliisivartio. Me kaikki
tiedämme, että nykyisillä resursseilla
sekin on aika vaikea toteuttaa niin, että uhkaaja ei pääsisi
toteuttamaan uhkaustaan.
Olen edustaja Tolvasen tavoin huolissani toiminnan kustannuksista.
Mikäli tällaisiin suojelutoimiin joudutaan turvautumaan,
ei kustannuksia saa sälyttää poliisin
toimintamenoihin.
Arvoisa herra puhemies! Lähetekeskustelussa oleva lakiesitys
on hyvä ja kannatettava. Uskon, että lain merkitys
korostuu tulevaisuudessa, kun joudutaan ratkomaan perinteisten rikosten
ohella myös eriasteisia terrorismiin liittyviä rikoksia.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Viime vuosina on uutisoitu useita tapauksia,
joissa väkivaltarikokseen eivät sivulliset uskalla
lainkaan puuttua vaan kävelevät näkemättä ja
kuulematta ohi. Tällaisia tapauksia on ollut täällä Helsingissä ja
monessa muussa kaupungissa, kun on pahoinpitelyjä sattunut
ja samaten raiskaustapauksia. Ihmiset eivät uskalla puuttua
siihen, mitä tapahtuu, eivät halua harmia ja ongelmia
itselleen tai läheisilleen, erityisesti silloin, jos kyse
on ammattirikollisten puuhista.
Tulevaisuudessakin on erittäin tärkeätä,
että me saisimme oikeudenkäynteihin todistajia,
jotka uskaltavat kaiken asiaan liittyvän kertoa siellä todistajan
roolissa. Kustannuksia varmaankin tämä uusi hallituksen
esitys läpi mennessään tuo, mutta niitä kustannuksia
voitaisiin mahdollisesti pienentää sillä,
että tehtäisiin yhteistyötä muiden Pohjoismaiden
kanssa silloin, kun sijoitetaan näitä suojeltavia
todistajia toisiin maihin.
Hallituksen esitys on kannatettava.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten edustaja Kärnä tässä totesi,
ei ole mikään pikkujuttu silloin, kun joutuu tai
pääsee tällaiseen todistajansuojeluohjelmaan.
Mutta silloin kun tämä ohjelma käynnistyy
koko tehokkuudellaan, niin tosiasia on sitten, että tällä todistajalla
tai uhrilla on hengenlähtö se toinen vaihtoehto.
Elikkä järjestäytyneen rikollisuuden
parissa ihmishengellä ei valitettavasti ole mitään arvoa.
Eli siinä mielessä henkilön on itsensä käytävä se
paini, mitä hän elämältään
haluaa, haluaako ohjelmaan vai ei.
Täytyy myös todeta, että Suomi on
liian pieni maa tehokkaasti piilottaa joku ihminen, ja sen takia
on hyvä, että tässä on tämä yhteistyömahdollisuus
ulkomaiden kanssa, koska silloin vasta voi sanoa, että todistaja
tai uhri on todella turvassa.
Totta kai on hyvä, että saadaan ihmishenki
pelastettua, mutta toinen asia on se, että saadaan vaikkapa
sen järjestäytyneen rikollisryhmän toiminnasta
tietoa. Tämmöinen ryhmästä irtautuva jäsen,
ehkä jopa johtohahmo, pystyy kertomaan niin paljon sisäpiirin
tietoa esimerkiksi ryhmän tekemistä vakavista
rikoksista, esimerkiksi törkeistä huumausainerikoksista,
että sen ryhmän toiminta saadaan lopetettua ja
tuhottua.
Elikkä tässäkin tapauksessa tämä on
todella kannatettava lakiesitys, joskin myönnän,
että sen käyttö, voi sanoa, onneksi,
on Suomessa hyvin vähäistä. Vaikka se
vaikuttaa paljon ihmisen mahdolliseen vapauteen, liikkumisvapauteen
ja muihin asioihin, niin se kuitenkin viime kädessä turvaa
hänen ja hänen läheistensä hengen
ja terveyden.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vastaan pariin kysymykseen, joita
täällä on esitetty.
Ensinnäkin edustaja Tolvanen kysyi, miksi esimerkiksi
vaikkapa raiskaustapauksessa, jossa asianomistaja ja tekijä,
syytetty tai tuomittu, eivät tunne toisiaan, asianomistajan
nimen pitää olla tämän tuomitun
tiedossa. No, tämä on tietysti tuonne oikeusministeriön
tontille kuuluvaa lainsäädäntöä.
Jos ministeri Henriksson haluaa siihen vastata, niin se on varmasti
mahdollista, mutta itse en tuohon pysty suoraan vastaamaan. Mutta
sen sijaan totean sen, että tässä todistajansuojeluohjelmassahan
sitten tämä nimi tietenkin vaihtuu, jos henkilö siihen
mukaan tulee.
Todistajansuojeluohjelma voi koskea muitakin kuin todistajia,
vaikka tämän nimi on todistajansuojeluohjelma,
eli tuossa 2 §:ssä todetaan, että todistajansuojeluohjelma
voidaan aloittaa paitsi tämän rikosasiassa kuulemisen,
myös muun syyn vuoksi, eli se mahdollistaa myös
muiden kuin rikosprosessissa kuultavien henkilöiden suojelemisen.
Esimerkiksi vaikkapa perheenjäsenen tai poliisin tietolähteen
kohdalla tai vaikkapa peitepoliisin itsensä kohdalla voidaan todistajansuojeluohjelmaan
tarttua, vaikka henkilö ei olisikaan varsinaisesti tuossa
rikosprosessissa todistajana.
Sitten toinen kysymys koski sitä, että kun tämä todistajansuojeluohjelma
päättyy, niin mitä sitten tapahtuu. Tämä todistajansuojeluohjelma voi
päättyä joko suojeltavan omasta pyynnöstä, koska
siihen kuuluminenkin on vapaaehtoista, tai sitten jos ohjelman jatkuminen
on ilmeisen tarpeetonta. Ohjelma voidaan päättää myös,
jos suojeltava omalla käyttäytymisellään
osoittaa piittaamattomuutta omasta turvallisuudestaan tai suojeltava
laiminlyö esimerkiksi niitä sopimuksia, joita
on tehty, esimerkiksi antamalla tietoisesti vääriä tai
harhaanjohtavia tietoja ohjelman kannalta merkityksellisistä asioista.
Kuitenkin tässä hallituksen esityksen perusteluissakin
todetaan se, että tilannearviossa todistajansuojeluohjelman
päättämisestä on noudatettava
erityistä varovaisuutta, eikä todistajansuojeluohjelmaa
tule päättää, jos uhkatilanteesta
on pienikin epävarmuus. Eli niitä tilanteita,
joissa henkilö sitten jäisi turvattomaan tilanteeseen,
ei saisi syntyä, eli todistajansuojeluohjelmaa ei sellaisissa
tilanteissa vielä saa päättää.
Keskustelu päättyi.