8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion vientitakuista
annetun lain muuttamisesta
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
mukaan valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera Oyj voisi
myöntää takuita kotimaahan suuntautuville
vientiä edistäville investoinneille vieraan pääoman
ehtoiseen rahoitukseen. Tämä esitys on erittäin
hyvä ja elinkeinopoliittisesti korjaa sen epäkohdan,
mikä suomalaisilla yrityksillä on tässä mielessä ollut verrattuna
ulkomaisiin kanssakilpailijoihin.
Mutta sen verran tämän Finnvera Oyj:n roolista,
kun se nyt ottaa vahvaa roolia ja riskiä myös ulkomaisen
yritystoiminnan ja lähinnä viennin edistämiseksi
tai suomalaisen yritystoiminnan edistämiseksi vientinäkökulmasta — se
on hyvä asia — että ehkä jonkun
verran kritiikkiä on tullut tämän Finnveran
kotimaisesta toiminnasta koskien pk-yrityssektoria ja niitä takauksia,
mitä siellä vaaditaan.
Luen pienen otteen Suomen Pankin "Rahoitusjärjestelmän
vakaus" -julkaisusta, joka juuri on tullut. Täällä sanotaan,
että "kritiikki kohdistuu etenkin pankkien pk-yrityksille
myöntämiin lainoihin ja näiden lainojen
vakuusvaatimusten kiristymiseen. Suomessa pankkiluottojen kasvuvauhti
onkin hidastunut".
Nyt on ilmeisesti käynyt niin, että Finnvera, jonka
pitäisi olla riskirahoittaja, valtion erityisrahoituslaitos,
on sekin ottanut samanlaisen roolin kuin pankit. Se vaatii vakuuksia
aika pitkälle, ja sillä on olemassa myös
kova hinta, joten kun se pankkien filosofia on tällä hetkellä aika
ankara yrityksiä kohtaan, vaatii vakuuksia, rahoitusta
ei ole helppo saada, niin se sama tällä hetkellä näyttää olevan
Finnverassa. Meillä on paljon pk-sektorin yrityksiä,
joiden kassavirta on aika syklinen. Ne joutuvat pitkiä aikoja
olemaan ilman kassavirtaa ikään kuin oman rahoituksen
ehtoisesti rahoittamassa omaa toimintaansa, ja juuri tähän
saumaan tämä Finnveran halpa raha ja riskiraha
olisi erittäin tervetullut. Tätä pitäisi
nyt arvioida nimenomaan TEMissä, onko tämä aivan oikein,
että nämä pk-yritykset joutuvat kohtuuttomiin
vaikeuksiin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olen ilahtunut. Edellisen
kerran, kun tämä sali käsitteli, viime
keskiviikkona, monien monien miljardien mittaisia suomalaisen elinkeinoelämän
rahoitukseen liittyviä asioita, paikalla oli silloin kaksi
kansanedustajaa puhujan lisäksi. Nyt havaitsen teitä neljä.
Minä huomaan, että elinkeinoelämän
suuret asiat ja haasteet kiinnostavat nyt jo kaksinkertaisen määrän verrattuna
siihen, mikä tilanne oli viime viikolla.
Arvoisa puhemies! Toinen kenties jonkun korvaan yllättävä asia
liittyy siihen, että sanon, että tämä esitys
on pääpiirteissään hyvä.
Toki voin heti jo tässä alkuun sanoa, että yhdyn
siihen paljossa, mitä edustaja Eestilä äsken
sanoi. Se, mikä tästä puuttuu, on tietysti
sitten huonompi ja sellainen asia, jossa korjauksia jatkossa tarvitaan.
Mutta se asia, mihinkä tällä kajotaan,
se kajoamisen kohde on mielestäni ihan hyvä. Olen ehkä pari
kolme kertaa täällä viimeisen vuoden aikana
käynyt läpi tämän erikoisen
järjestelmän, mikä liittyy maailmassa
ja Euroopassa viennin rahoitukseen, siihen liittyen viennin jälleenrahoitukseen,
vientitakuisiin ja korontasausjärjestelmiin. Nyt tässä on
kysymys siitä, että tässä Finnveralle
tarjottaisiin mahdollisuutta Suomessa toimivien yritysten kotimaisten
toimitusten edistämiseen, siis siihen, että Suomessa
toimiva yritys, otetaan nyt esimerkki, vaikkapa Suomessa oleva Metso
voisi myydä jotain konetta ja laitetta, vaikkapa Äänekoskelle
rakennettavan, Metsä Groupin Metsä Fibren suureen
miljardi-investointiin ja niin poispäin.
Minkä takia tämä on tärkeätä ja
miksi tähän on menty? Ensinnäkin tähänkin
saakka nyt on jo tilanne, että jos suomalainen yritys,
vaikka Metso, vie vaikkapa Japaniin niitä samoja koneita,
niin tämä suomalainen viejä pystyy neuvottelemaan Finnveran
ja Vientiluoton kanssa järjestelyn, jossa Vientiluotto
rahoittaa sen suomalaisen Metson paperikonehankkeen sinne Japaniin
ja Finnvera antaa siihen vielä takauksen. Silloin, kun
se toimitus tapahtuu ulkomaille, nykyisin valtiovalta voi tulla
siihen omine rahoitusinstrumentteineen mukaan, mutta silloin, jos
täsmälleen samanlainen toimitus tehdään
omaan maahan — tässä tapauksessa Suomeen
ja esimerkkini kaupunkiinkin, vielä pieneen kaupunkiin — nykyjärjestelmän
mukaan tämä ei olisi mahdollista.
Vielä muutama vuosi sitten yleensäkään
Euroopassa tällainen ei ollut mahdollista, mutta nyt tässä on
Euroopassa eräät muutkin maat lähteneet
vastaavaan menettelyyn. Mielestäni on erittäin
tärkeää, että Suomi seuraa tässä mukana. Tästä katsannosta
tämä esitys on ihan hyvä, kajoamatta
nyt tässä yhteydessä sen enempää tähän.
Kun ministeri ei ole paikalla, ajattelin omalta puoleltani kertoa,
miten minä näen tämäntapaisen
asian ration tai miten tämä istuu tähän suomalaiseen
elinkeinoelämän tarpeistoon ja siinä ennen
kaikkea tämän viennin ja teollisuuden tarpeisiin.
Vielä pari sanaa edustaja Eestilän esille
ottamista asioista. Se on tasan tarkkaan näin, tänään viimeksi
on kuultu Finnveran rahoituspäätöksistä,
kuinka niin ja niin monikymmenprosenttisesti ne myönnetään
ja niin poispäin. Totuus on se kuitenkin, että monet
yritykset eivät koskaan pääse edes hakemaan
sitä rahoitusta Finnveralta. Kynnykset ovat korkeat tällä hetkellä,
marginaalit ovat nousseet. Itse se rahan hinta ei ole, kaikki tiedetään,
kallis, mutta kaikki muut lisät siihen ovat aika kalliita.
Ennen kaikkea sitten vakuusvaateet ovat, moneen kertaan täällä sanotusti, kasvaneet
rahoittajalla ja vähentyneet sillä rahanhakijalla.
Ja tästä seuraa tämä gäppi,
ero, sen välillä, mikä on yrityksille
mahdollista ja sen välillä, mitä rahoittajayhteisö vaatii.
Gäppi näiden välillä kasvaa,
ja siihen on ehdottomasti puututtava. Olen kyllä erittäin
pahoillani, että hallitus tässä asiassa
on mielestäni nukkunut.
Markku Eestilä /kok:
Anteeksi, puhemies, myöhäinen napin painallus.
Arvoisa puhemies! Minusta edustaja Pekkarinen puhui aivan oikein, että tämä lakiesitys
on todella hyvä. Se asettaa suomalaiset yritykset samalle
viivalle kuin ulkomaiset yritykset, kun puhutaan viennistä.
Tähän saakka todella, kun Suomessa suomalainen
yritys on investoinut sellaisen investoinnin, joka tähtää vientiin,
se ei ole voinut saada tätä Finnveran takausta.
Nyt se saa. Ja tällä tavalla tämä kansainvälisyys
pitää joka toiminnassa ottaa huomioon.
Mutta palaan vielä tähän rahoitusjärjestelmään
Suomessa. Kyllähän tämä tänäkin
päivänä toimii. Mutta meillä on
pieniä yrityksiä, joiden merkitys hintatasolle
esimerkiksi energiapuun korjuussa saattaa olla hyvinkin merkityksellinen,
ja kun heillä on tyypillisesti pitkä sykli ja
he väliaikana joutuvat todellisiin rahoituksellisiin ongelmiin
ja riski kuitenkin on kohtalaisen pieni, niin näissä tapauksissa
Finnveralla pitäisi olla jonkin verran venymiskykyä,
että he pystyisivät ilman suurempia vakuuksia
rahoittamaan näitä yrityksiä. Koska jos
nämä yritykset lähtevät markkinoilta
pois, markkinoille tosiasiassa jää pienessä Suomessa
niin vähän yrityksiä, että on olemassa
selvä riski, että hintataso karkaa ja markkinat
eivät toimi. Tämä on tällä tavalla
strategisesti paljon suurempi asia kuin mitä pelkkä rahoituskysymys
antaa ymmärtää.
Vielä tästä kansainvälisestä ja
suomalaisesta rahoituksesta. Kyllähän korkotaso
todella on alhainen, mutta täällä Suomen
Pankin julkaisussa on tällainen lause: "Kansainvälisesti
on jo selvästi havaittava ilmiö: pankkitoiminnan
ulkopuolisen rahoituksen välityksen kasvu vahvistunee myös
Suomessa." Eli meidän täytyy kohta arvioida, millä tavalla
nämä yritykset saavat rahoitusta, jos pankki eikä Finnvera — jonka
pitäisi olla valtion erityisrahoituslaitos, joka kantaa
riskiä yritystoiminnasta Suomessa — hoida sitä tehtävää sillä tavoin
kuin se olisi järkevää ja tarkoituksenmukaista.
Silloin yritykset, myös pienet yritykset, joutuvat hankkimaan
eri mekanismeilta sitten rahaa markkinoilta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Saattoi olla, että edustaja Eestilälle
tuli pieni virhe. Sen takia ihan pöytäkirjaan
vielä sanon, että kysymyshän tässä on
siitä, että nyt ei ole kysymys tavallaan sen suomalaisen
yrityksen viennistä, vaan jos se yritys myy suomalaiselle
ostajalle sellaisia koneita ja laitteita, joita tämä ostaja tarvitsee,
niin se myyjä voi sen rahoituspaketin tarjotessaan saada
siihen mukaan tämän takauksen, siis tällä kertaa
myös kotimaan toimintoihin, koska se yritys tähän
saakka silloin, kun se on vienyt ulos, sen on voinut siihen saada,
ja nyt se on ollutkin vähän erikoista, että sitten,
jos se vie kotimaahan, ei voi saada, ja nyt tällä tätä ongelmaa
poistetaan, kun tämä on lähtenyt liikkeelle
muuallakin Euroopassa. Jos minä nyt oikein muistan, ei
ole kovin monta vuotta sitten, kun tämä vielä ei
ollut Euroopan komissionkaan suositusten mukaista, mutta nyt on.
Minä luulen, että tämä pitää notifioida
Suomenkin, mutta en usko, että tämän
notifikaatiossa mitään suurempia vaikeuksia on.
Keskustelu päättyi.