Täysistunnon pöytäkirja 60/2014 vp

PTK 60/2014 vp

60. TIISTAINA 3. KESÄKUUTA 2014 kello 14.04

Tarkistettu versio 2.0

12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi terveydensuojelulain muuttamisesta

 

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys terveydensuojelulain muuttamisesta on mielestäni kannatettava. Tavoitteena on, että asuntojen ja muiden oleskelutilojen terveydellisyyttä parannetaan valvonnan laatua parantamalla.

Uuden lain myötä asuntojen ja muiden tilojen terveydellisten olojen arviointiin käytetään vain riittävän pätevyyden omaavia asiantuntijoita. Ongelmiin puututaan jatkossa nopeammin, millä ehkäistään terveyshaittojen syntymistä ja pahenemista nykyistä tehokkaammin. Samalla pystytään vähentämään terveyshaitoista aiheutuvia kustannuksia, jotka yksinomaan home- ja kosteusvaurioiden osalta kohoavat lähes 0,5 miljardiin euroon. Myös tutkimusten ja selvitysten tasoa parannetaan, jolloin tilojen korjaustoimenpiteet voidaan kohdentaa oikein.

Esityksellä myös helpotetaan ulkopuolisten asiantuntijoiden hyödyntämistä viranomaisia varten. Samalla asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksia täsmennetään niin, että asiantuntijana voi jatkossa toimia vain osaamistestin sisältävän koulutuksen suorittanut tai vastaavat tiedot omaava henkilö. Samalla pätevyysvaatimukset yhdenmukaistetaan ja luodaan julkinen järjestelmä, josta muun muassa kiinteistönomistajat ja isännöitsijät pystyvät tarkistamaan asiantuntijan pätevyyden. Kuntien tehtävät kevenevät, kun nykyinen kuntakohtainen arviointi ja hyväksymismenettely poistetaan kuntien tehtävistä. Tältä osin asia saa monella tavalla kokonaisuutena paljon parannusehdotuksia.

Arvoisa puhemies! Kuten totesin, lakiesitys on kannatettava. Tällä hetkellä ongelmana on, että asiantuntijoiden osaaminen on epätasaista ja tutkimuksia tehdään eri tavoin. Näin tarkkojen tietojen saaminen, johtopäätösten tekeminen ja oikeiden toimenpiteiden toteuttaminen esimerkiksi kosteus- ja homevaurioissa ovat vaihdelleet. Tämä on hidastanut terveyshaittojen selvittämistä ja aiheuttanut epätietoisuutta, ristiriitoja, luottamuspulaa osapuolten välillä, ja vakavin seuraus on tietysti terveyshaitoista kärsivien ihmisten tilanteen huononeminen.

Tällä lailla pyritään helpottamaan tätä monen suomalaisen perheen suurta tragediaa, kun asunnon terveyshaitta on johtanut pitkäaikaisiin, jopa useita vuosia kestäviin ristiriitatilanteisiin, kun asunto-osakeyhtiötä tai rakennuksen omistajia on yritetty saada ryhtymään toimenpiteisiin haitan poistamiseksi. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä varmemmin terveyshaitat pahenevat.

Esityksessä pyritään velvoittamaan korjauksesta vastuussa olevia ripeämpään toimintaan haitan selvittämiseksi, poistamiseksi ja rajoittamiseksi. Lailla saataisiin parempaa asiantuntemusta ja tehokkuutta terveyshaittojen selvittämiseen ja vahvistettaisiin eri osapuolten oikeusturvaa.

Arvoisa herra puhemies! Kaiken kaikkiaan laki parantaa ihmisten terveyttä, elinoloja ja viihtyvyyttä. Nostaisin kuitenkin vielä esiin yhden pienen ryhmän, joka herättää joskus suurtakin huomiota. He ovat vaikeassa tilanteessa olevat päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset, joille oma asunto on usein se kaikkein tärkein asia, jonka päälle muuta elämää pystyy rakentamaan. Heidän asuntonsa saattavat olla terveyden kannalta huonossa kunnossa. On tilanteita, jolloin he saattavat tarvita myös tukea asumiseen ja elämän hallintaan.

Olisi tärkeää turvata kaikissa tilanteissa heidänkin asumisensa. Liian usein ratkaisut löydetään häädöistä ja asuntojen irtisanomisesta, kun muitakin mahdollisuuksia voisi olla olemassa. Ihmistä ei saa jättää asunnottomaksi tai omilleen. Asunnon rinnalla pitää turvata riittävä hoito ja kuntoutus. Matalan kynnyksen palvelut ja asumiseen liittyvä neuvonta ja palvelut ovat todella tärkeitä näillekin erityisryhmille, mutta myös kaikille ihmisille.

Siltä osin asuntoon liittyvä terveyden parantaminen ja siihen liittyvä elämän olosuhteisiin ja viihtymiseen liittyvä lainsäädäntö ovat kokonaisuudessaan erittäin kannatettavia ja hyviä.

Keskustelu päättyi.