3) Laki metsästyslain 87 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on lakialoite 49 näiltä valtiopäiviltä 2005,
jossa esitetään metsästyslain 87 §:n
muuttamista. Maasuurpetojen — karhu, susi, ahma ja ilves — aiheuttamien
vahinkojen korvaamiseen on vuodesta 2000 lähtien sovellettu
omavastuuosuuden periaatetta. Sen mukaan korvausta maksetaan vain
siltä osin kuin vahingon määrä on
yli 250 euroa. Samaksi vahinkotapahtumaksi katsotaan kaikki hakijalle
aiheutuneet kunkin asetuksen piiriin kuuluvat yhden kalenterivuoden
aikana arvioidut vahingot. Vahinkojen tarkastamisesta aiheutuneita
kustannuksia voidaan periä vahinkoja kärsineiltä enintään
100 euroa.
Vahingonkärsijät pitävät
yleisesti omavastuuosuuden perimistä epäoikeudenmukaisena
ja perusteettomana. Yleensä omavastuun tarkoituksena on
kannustaa potentiaalisia vahingonkärsijöitä toimimaan
siten, että vahinkojen todennäköisyys
pienenisi. Mahdollisuudet petojen aiheuttamilta vahingoilta suojautumiseen
ovat kuitenkin vähäiset. Porojen suojaaminen petoja
vastaan on käytännössä mahdotonta,
ja kotieläinten suojelu on vaikeaa ja kallista. Vahingot
ja samalla omavastuusta aiheutuvat taloudelliset seuraukset ovat
erityisen suuret alueilla, joille on muodostunut petotihentymiä,
mihin vahinkojen kärsijät eivät ole voineet
vaikuttaa. Omavastuun periminen lisää vihamielisyyttä petoja
ja vastustusta niiden kantojen suurentamista kohtaan.
Vuotuinen omavastuuosuus on henkilökohtainen. Porotaloudessa
yleisissä perheyrityksissä porot ovat yleensä usean
perheenjäsenen nimissä. Jokainen vahinkoja kärsinyt
perheenjäsen joutuu siten kantamaan omavastuun, jolloin
yhdessä hoidettavaan porokarjaan kohdistuva taloudellinen
rasitus moninkertaistuu perheyrityksissä.
Maa- ja metsätaloustuottajien liitto, Paliskuntain
yhdistys ja Suomen Luonnonsuojeluliitto ovat esittäneet
maa- ja metsätalousministeriölle, että maasuurpetojen
aiheuttamien vahinkojen omavastuuosuudesta luovuttaisiin. Samalla
ne esittävät, että valtio vastaisi petovahinkojen
tarkastamisesta aiheutuneista kustannuksista eikä niistä enää perittäisi
tarkastusmaksua vahingon kärsineiltä.
Luonnonvarainneuvoston mielestä omavastuun poistaminen
olisi taloudellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaista ja edistäisi
maasuurpetojen suojelua ja niiden kantojen hoidon tavoitteiden toteuttamista.
Luonnonvarainneuvosto katsoo, että petovahinkoihin sovellettavasta
omavastuuosuudesta ja petojen aiheuttamiin vahinkoihin liittyvän
tarkastusmaksun perimisestä on luovuttava. Valtion tulee
korvata vahingot täysimääräisinä.
Arvoisa puhemies! 114 kansanedustajaa ehdottaa, että petoeläinvahinkojen
osalta nykyinen omavastuuperiaate poistetaan. Lisäksi esitämme,
että vahinkojen arvioimisesta aiheutuneet kulut korvataan
petoeläinvahinkoina. Tämän mukaan metsästyslain
87 §:ssä säädettäisiin: "Riistaeläimiin
kuuluvien hirvieläinten aiheuttamat vahingot korvataan
talousarvion rajoissa valtion varoista valtioneuvoston asetuksella
erikseen säädettävällä tavalla.
Riistaeläimiin kuuluvien karhun, suden, ahman, ilveksen,
hallin ja itämerennorpan maataloudelle, metsätaloudelle, kalastukselle,
liikenteelle sekä kotieläimille ja viljellyille
eläimille aiheuttamat vahingot korvataan kokonaisuudessaan
talousarvion rajoissa valtion varoista. Karhun, suden, ahman ja
ilveksen aiheuttamat henkilövahingot ja muullekin kuin
edellä tarkoitettuun omaisuuteen sisältyvälle
irtaimistolle aiheuttamat vahingot korvataan myös ilman
omavastuuosuutta niin ikään talousarvion rajoissa
valtion varoista. Erityisestä syystä voidaan valtioneuvoston
asetuksella säätää, että muunkin
kuin edellä mainitun riistaeläimen aiheuttamat
vahingot korvataan valtion varoista."
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite sisältää myös
sen, että vastaavasti poistetaan tällä hetkellä petoeläinvahinkoja
koskevan asetuksen 20 §:n 1 ja 2 momentti, jossa on säädös
tästä 250 euron omavastuusta.
Puhemies! Tässä on todella 114 kansanedustajaa
allekirjoittajina, ja se on myönteinen asia. Toivon todellakin,
että tämä asia etenee, myös valtionhallinnossa.
Tietojeni mukaan tätä asiaa toki siellä ollaan
maa- ja metsätalousministeriössä edistämässä,
ja maa- ja metsätalousministeri viimeksi tässä talossa
järjestetyn niin sanotun susiseminaarin yhteydessä kuluneella
viikolla yhtyi tähän ajatukseen ja kannatti omalta
osaltaan tämän omavastuuosuuden poistamista.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan heti aluksi todeta sen, että olen
suuri luonnonystävä ja pidän tärkeänä,
että uhanalaisia eläimiä suojellaan.
Kerron tämän sen vuoksi, että ymmärrettäisiin
oikein se, mitä puheenvuorollani haluan sanoa. Esillä oleva
aloite on mielestäni periaatteiltaan hyvä, ja
olisin sen varmasti allekirjoittanut. Se ei ole vaan minun eteeni
sattunut tätä ennen. Olisi aivan oikein, että yksityiset
ihmiset, maanomistajat ja metsänomistajat ym. eivät
joutuisi kärsimään eläinten
aiheuttamista vahingoista, niin kuin he vielä tänä päivänä joutuvat.
Aloitteeseen sisältyvät myös petoeläinten
aiheuttamat henkilövahingot.
Sain viimeksi tänä aamuna puhelinsoiton Keski-Suomesta
Korpilahdelta, ja minulle kerrottiin, että susi oli käynyt
naapurin pihalla aivan äskettäin, ja tämän
päivän Ilta-Sanomista me voimme lukea, että susi
oli ajanut naista takaa Kuhmoisissa Keski-Suomessa. (Ed. Pulliainen:
Autoa takaa!) — No, vielä kovemmasta sudesta on
kysymys, jos se autoakin ajaa takaa, varmaan häiriintyneestä sudesta.
(Ed. Pulliainen: Niinhän ne kaikki piskitkin ajavat autoja
takaa!) — Ed. Erkki Pulliainen, minä jälkeenpäin
vielä palaan tähän asiaan.
Haluan kiinnittää eduskunnan huomiota siihen,
mitä suden käyminen pihalla haja-asutusalueella
merkitsee. Se tarkoittaa sitä, että lapsia ei
voi päästää yksin ulos, heidät
on vietävä turvallisesti kouluun ja heidät
on haettava sieltä turvallisesti kotiin, koirat on pidettävä aitauksissa jnp.
Hankaluuksia hankaluuksien perään on erittäin
paljon.
Ensinnäkin aloitteeseen viitaten valtion tulisi korvata
myös ne kulut, joita muun muassa sudet aiheuttavat haja-asutusalueiden
asukkaille toimenpiteistä turvallisuuden takaamiseksi eli
juuri niistä kustannuksista, joista edellä kerroin:
lasten kuljettaminen kouluun, koulusta pois, mahdolliset muut pienet
menot, mitä muun omaisuuden turvaamiseksi tarvitaan. Vielä tärkeämpää olisi
kuitenkin varmistua siitä, etteivät muun muassa
sudet aiheuta vaaraa haja-asutusalueilla asuville ihmisille. Mielestäni
pitäisi välittömästi selvittää ne
keinot, joilla susien aiheuttama vaara voitaisiin tässä mielessä eliminoida.
Huomasin, että minun jälkeeni puheenvuoron käyttää ed. Pulliainen.
Minä aivan asiallisesti pyytäisin häneltä sen
vuoksi kantaa tähän ongelmaan. Olisi mielenkiintoista
kuulla se ihan täältä eduskunnan korokkeelta.
Eli esittäisin toivomuksen, että saisimme täällä jo
asiantuntijan mielipiteenä kuulla, mitä meidän
tässä tilanteessa pitäisi tehdä,
ettei niitä vahinkoja tulisi, joita lakialoitteessa esitetään
korvattavaksi, ja nimenomaan susien aiheuttamina ei tulisi.
Edelleen esitän sellaisen toivomuksen, että kun
tätä aloitetta ilmeisesti kuitenkin käsitellään ympäristövaliokunnassa
ja toivon mukaan käsitellään, niin siellä otettaisiin
huomioon se, mitä edellä olen muun muassa susien
osalta sanonut.
Lopuksi se, mistä aloitin. Olen itse luonnon ystävä,
luonnon eläinten ystävä, mutta tänä päivänä tilanne
Suomessa on sellainen, että monen asian osalta maaseudulla
asuvat ihmiset ylireagoivatkin, tai reagoivat omalta osaltaan oikein, mutta
meidän mielestämme ylireagoivat, ja tulee tarpeetonta
vastakkainasettelua luonnonsuojelijoiden, eläintensuojelijoitten
ja maaseudulla asuvien ihmisten välillä. Tämä ristiriita
heijastuu sitten kaikkialle ja viime kädessä sitten
vielä tänne eduskuntaan lainsäädäntömielessä.
Tämä on minusta sellainen tarpeeton ristiriita,
joka pitäisi poistaa tekemällä toimenpiteitä,
asiallisia toimenpiteitä. Pitäisi keskustella
ihmisten kanssa, neuvoa heitä, mitä he tekevät,
ja jos on häiriintyneitä petoeläimiä,
niin ne sieltä luonnosta sitten tulisi poistaa.
Minun on valitettavasti todettava, että tänä päivänä ympäristösektorilla,
ympäristöministeriössä, ympäristökeskuksissa,
on liian paljon neuvottelukyvyttömiä, neuvotteluhaluttomia
ihmisiä. Minä jo aikaisemmin kyselytunnilla viittasin siihen,
että liito-oravat ja valkoselkätikat, joita kunnioitan
ja haluan, että niitä suojellaan, ovat monta kertaa
näille yli-innokkaille luonnonsuojelijoille tärkeämpiä kuin
ihminen. Näinhän tämä ei saisi
olla. Kyllä näissä tasapaino pitää olla
sillä lailla, että ihmisistä pitää pitää huoli,
vaikka eläimistäkin pidetään
huoli.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on täynnänsä nykyisin
merkittäviä susi- ja suurpetoasiantuntijoita.
Olen todennut, että ed. Tiusasen ohella viimeisen viikon
aikana ovat erikoisesti julkisuudessa ansioituneet edustajat Ulla
Anttila, Tarja Cronberg ja Lauri Oinonen. Heille varmasti kaikille
tästä jokin kunnianosoitus koituu, kun he ovat
näin syvällisesti näihin asioihin perehtyneet.
Erikoisesti ed. Tarja Cronberg ansioitui jopa niin, että hän
julkaisi Maaseudun Tulevaisuudessa yliökirjoituksen, jossa
hän tieteellisesti selvitteli näitä asioita,
joita ed. Tiusasen johdolla tehdyssä lakialoitteessa on
esillä. Hänellä oli vaan käsitys
joistakin historiallisista hypoteeseista ja niitten merkityksestä siinä,
millä tavalla nämä korvausasiat ovat
järjestyneet.
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys omavastuuosuuden
poistamisesta näissä petovahingoissa, niitten
korvausjärjestelmässä. Arvoisa ed. Tiusanen,
voin kertoa teille, että tässä on kyse
teidän ja minun osaltani ja kaikkien Lipposen hallituksen
takana olleitten tahojen osalta nokanvalkaisusta. Vuonna 2000 silloinen
maa- ja metsätalousministeri Kalevi Hemilä teki
kaikkien aikojen oharin. Olin silloin edustamassa puoluettani maa-
ja metsätalousministeriön hallinnon johtoryhmässä.
Ministeri Hemilä ei tuonut sitä esitystä johtoryhmään
koskaan, jolla tämä omavastuuosuus tuotiin asetukseen.
Jos se olisi tullut eduskuntaan, niin se olisi kyllä huomattu, mutta
ei kerta kaikkiaan kukaan kertonut, ei myöskään
meidän ministerimme kertonut, että tämän
laatuinen esitys on ylipäätään
tulossa, niin että siihen olisi voinut reagoida.
Arvoisa puhemies! Edellisellä kerralla, kun näitä asioita
käsiteltiin ennen vuotta 2000, se tapahtui seuraavalla
tavalla — se oli siitä mainitusta ajasta 30 vuotta
aikaisemmin. Työhuoneessani Helsingin yliopiston Viikin
laitoksilla soi puhelin. Soittajana oli metsästyksenvalvoja
Tauno V. Mäki. Hän sanoi, että pitäisi
luoda poro- ja kotieläinvahinkojen korvausjärjestelmä,
että voisinko tulla tämmöiseen vapaamuotoiseen
työryhmään jäseneksi. Työryhmä koostuisi
kolmesta henkilöstä, joista Tauno V. Mäki
olisi koordinaattori, minä olisin tekstin kirjoittaja ja
asiantuntija ja Urho Kaleva Kekkonen olisi kolmas jäsen.
Hänen tehtävänsä oli järjestää rahat
tähän korvausjärjestelmään.
Taktiikka oli seuraava: Kun saan paperin valmiiksi ja säädösteksti
on kunnossa, niin sitten sen jälkeen Tauno V. Mäki esittelee
tämän paperin tasavallan presidentille, joka perjantaina
presidentin esittelyn jälkeen pyytää valtiovarainministerin
viereiseen huoneeseen ja tulee kertomaan toivomuksen, että jospa löytyisi
jostakin rahat tähän.
Etenimme täydellisesti käsikirjoituksen mukaisesti:
Kirjoitin tekstin, Tauno V. Mäki sen hyväksyi,
tasavallan presidentti sen hyväksyi ja sitten eräänä perjantaipäivänä presidentin
esittelyn jälkeen kutsui valtiovarainministerin luokseen, ja
valtiovarainministeri ystävällisesti lupautui järjestämään
rahat, ja niin tämä korvausjärjestelmä muodostettiin.
Ei siinä sen suurempia juhlallisuuksia tarvittu eikä 114
kansanedustajan allekirjoitusta lakialoitteeseen. Tämän
jälkeen tämä järjestelmä vietiin
Ruotsiin. Minut kutsuttiin asiantuntijaksi Ruotsin valtiopäiville,
ja niin tämä asia eteni sitten myöskin
naapurimaahan.
No nyt sitten kävi niin, että tämähän
jäi korventamaan nykyisen kala- ja riistaosaston virkamiehiä,
että tämä historia on tämänlaatuinen.
Sitten valtiovarainministeriön virkamiesten kuiskuteltua
kuulemma — nyt olen kuullut sen vasta jälkeenpäin — että pitäisi
siirtyä tämmöiseen uuteen järjestelmään
ja omavastuiseen järjestelmään, tapahtui
niin kuin tässä juuri äsken totesin.
Elikkä siis toisin sanoen meidän osaltamme — toistan
sen vielä kerran — kysymys on nokanvalkaisusta,
ja siinä kaikki. Olemme olleet aikaansaamassa tämän
kurjuuden. Nimittäin ed. Tiusanen on tässä tekstissä aivan
oikeassa. Tämähän nyt nyppii niin poronomistajia,
poronhoitajia, karjanomistajia, tuottajia, koiranomistajia jnp.
Kennelliiton toiminnanjohtajan, majuri evp. Erkki Hyttisen toimesta
ja aloitteesta saatiin koirat tähän korvausjärjestelmän
piiriin. Siinä oli melkoinen operaatio, mutta se tapahtui
sitten vuosikymmeniä myöhemmin.
Täällä ed. Vielma viittasi Ilta-Sanomissa
tänä päivänä olleeseen
juttuun, jossa Kuhmoisen päätoimittaja — minä ymmärrän,
että kysymys oli tästä henkilöstä — oli
ollut autolla ajamassa ja susi oli lähtenyt ajamaan autoa.
Minun pystykorvakoirani ovat olleet siinä suhteessa todella
inhottavia, että ne ovat lähteneet ohi kulkevien
autojen perään aina haukkumaan, ja siinä on
ollut vaara, että jää auton alle. Koira
polveutuu sudesta, ja se näyttää olevan
sudella myös tämä paha taipumus. En ole
tiennyt vaan, että se näin voimakkaana on. Jos
kysymys on samasta henkilöstä, niin tämä Kuhmoisen
naispuolinen päätoimittaja soitti minulle, olikohan
se viime vuonna, yhtenä iltana myöhään
ja jokseenkin hysteerisenä puhui näistä asioista.
Olen äärimmäisen pahoillani, että hän
on joutunut tämmöisiä henkisiä vaurioita
kokemaan näitten eläinten olemassaolosta johtuen.
Ed. Vielma puhui vaarasta. Vaara on ehkä korvien välissä,
noin suurin piirtein. Vuosina 1879—83 Lounais-Suomessa
mitä todennäköisimmin koirasusi kävi
23 lapsen kimppuun ja aiheutti heille hengenmenetykset. Sen jälkeen
ei ole yhtään koiraeläimen aiheuttamaa
vahinkoa rekisteröity. Tässä on yksi
vuosisatakin kokonaisena jäänyt väliin.
Vuonna 1945 Petroskoin lähellä äiti ja
hänen mukanaan ollut pikkutyttö joutuivat suden
hyökkäyksen kohteeksi. Susi oli vesikauhun saastuttama,
ja nämä äiti ja tytär menettivät
henkensä. Vesikauhuinen koira käy ihmisen kimppuun.
Vesikauhuinen ihminen käy toisen ihmisen kimppuun, ja ihmisen
ei tarvitse olla edes vesikauhuinen käydäkseen
toisen ihmisen kimppuun. Tässä nämä vaarat.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Mielenkiintoista oli kuunnella professori, ed. Pulliaisen
puheenvuoro tuosta historiasta. Siinä tuli minulle ainakin
uusia asioita. Minä henkilökohtaisesti en ole
vähäisimmässäkään
määrin petoeläinten ja ylipäätään
eläinten asiantuntija. Minulla ei ole kissaa, ei koiraa
eikä pienempääkään
eläintä, mutta kyllä minä nyt
tunnustaudun kuitenkin luonnon ystäväksi.
Minusta ed. Vielman puheenvuoro oli kuitenkin sisällöltään
sen kaltainen, että siinä heijastui se arki, missä tänä päivänä eräillä alueilla
näitten petoeläinkysymysten osalta edetään.
Tämä on tunnustettava, ja tässä tullaan
tietenkin siihen tilanteeseen, millä tavalla pystytään
sitten näitä vaaratilanteita ja uhkaavia tilanteita
ennalta ehkäisemään. Tästä oikeastaan
tulen tähän lakialoitteeseen, jonka olen allekirjoittanut.
Mahdollisuudet ylipäätään ennalta
varautua näihin vaaratilanteisiin ja petoeläinten
aiheuttamiin vahinkoihin ovat tavattoman vähäiset,
niin kuin tässä ed. Tiusasen lakialoitteessa todetaan.
Kun puhutaan uhkaavista tilanteista, vaaratilanteista, niin olemmeko
me mahdollisesti ajautumassa siihen, että pitää näillä alueilla
olla sitten ihmisillä ase ja tietyissä tilanteissa
he jopa joutuvat sitä käyttämään,
missä taas tullaan tilanteeseen, syyllistyvätkö he
johonkin rikkomukseen?
Mutta varsinaisesti tämän lakialoitteen keskeiseen
kohtaan elikkä omavastuuosuuden poistamiseen: Tähän
nyt vaan on mentävä. Tämä on täysin
epäoikeudenmukainen ja kohtuuton. Uskon, että nyt
tämä nokanvalkaisu onnistuu, kun tämä lakiehdotus
viedään päätökseen
ja tältä osin epäkohta korjataan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse myös allekirjoittanut
tämän lakialoitteen ja joitakin kommentteja henkilökohtaisesti
siitä olen saanut, kun näin olen tehnyt. Mutta,
arvoisa puhemies, minun mielestäni tässä lakialoitteessa
on erittäin hyvin perusteltu se, mikä tarkoitus
yleensä omavastuuosuudella on, kun se määritellään.
Eli sillä pyritään aina siihen, että henkilö kaikin
keinoin välttäisi vahinkoja. Mutta tässä tilanteessahan,
niin kuin aivan oikein perusteluissa on todettu, niiltä on
aika vaikea suojautua ja taloudellisestikin se monta kertaa saattaa
olla ylivoimaista.
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin, mitä ed. Pulliainen
kertoi tämän asetuksen historiasta, niin tässähän
käsitykseni mukaan vain kumotaan se asetus ja todetaan,
että kustannuksia vahinkojen tarkastamisesta ei peritä.
Minun mielestäni 250 euroa on aika korkea omavastuuosuus
kuitenkin, kun monta kertaa tilanne on sen suuntainen, että saattaa
olla tällaista henkistä pelkoa joka tapauksessa
tämän vahingonkin osalta, vaikka henkisiä kärsimyksiä ei
korvattaisikaan.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni, vaikka ehkä on
uskaliasta tai arveluttavaa todeta, kerrankin ed. Tiusanen on varsin
oikeassa. Monta kertaa olen näistä asioista ollut
hänen kanssaan hieman eri mieltä, mutta nyt olen
täysin samaa mieltä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackalle sanon heti, että kyllä ed.
Vistbacka on allekirjoittanut lakialoitteen myöskin rintamatunnuksen
uudelleen avaamisesta, niin kuin enemmistö eduskunnasta
ja kaikki täällä olevat varmaan. Mutta
ed. Vistbacka viittasi nyt näihin petoasioihin.
Kiitän näistä puheenvuoroista ja
ed. Vielmalle haluaisin vain todeta tuosta allekirjoituksen puuttumisesta,
että valiokunnassa se paperi kiersi. Ehkä se meni
siinä ohitse ilman, että ed. Vielma olisi sitä ed.
Ollilan ja ed. Laxellin välissä olevana huomioinut.
Tällainen on valitettava asia, ja pyydän anteeksi,
etten uudelleen huomannut sitä teille tuoda. Tämä asiahan
menee nyt sitten maa- ja metsätalousvaliokuntaan, ja toivon sille
todellakin käsittelyä ja sen edelleenkin ministeriöön
toimittamista noin lähtökohtaisesti.
Ed. Pulliainen osaavalla tavalla kertoi tilanteesta ja erittäin
mielenkiintoisesta historiasta, joka ulottuu aina tasavallan presidentti
Urho Kekkosen vuonna 1970 toteuttamaan tai edesauttamaan korvaushankkeeseen.
Tuo asetus 277 vuodelta 2000 todella on mennyt silloisen maa- ja
metsätalousministerin hoitamana, ilman että sitä on
päästy kommentoimaan ja ottamaan siihen kantaa.
Näin onkin paikallaan, ja niin kuin tässä lakialoitteen
perustelutekstissä todetaan, nyt voimassa oleva asetus
todella mitätöidään ja asetus
ei olisi sitten enää voimassa, vaan tämä esitetty
metsästyslain 87 § näin kuuluvana, kuten
sen luin.
Keskustelu päättyy.