Täysistunnon pöytäkirja 61/2005 vp

PTK 61/2005 vp

61. TORSTAINA 26. TOUKOKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

4) Laki tuloverolain 72 §:n muuttamisesta

 

Martin  Saarikangas  /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on lakialoite tuloverolain 72 §:n muuttamisesta. Tämä tuli ajankohtaiseksi mielestäni viime syksynä ja tämän kevään aikana eri lähetystöjen toimesta, jotka kävivät täällä tervehtimässä meitä edustajia ja heidän valituksensa kohteena olivat Varsinais-Suomen komennusmiesten verotuskysymykset.

Tässä vähän taustana haluaisin todeta, että aikoinaan kun toimin sillä seudulla telakan johtajana, niin meillä lähdettiin toteuttamaan töiden ulkoistamista, koska töitä tuli paljon ja telakan oman väen lisääminen siten, että olisi voitu kaikki työt tehdä omasta takaa, ei ollut mahdollista eikä liioin ajankohtaista. Silloin Suomessa syntyi teollisuudessa tämä ulkoistaminen ja alihankinnan käyttöönotto. Esimerkiksi vuonna 1989 risteilyaluksen työstä tehtiin 70 prosenttia telakalla ja kun vuonna 2001—2002 jäin pois, niin tehtiin täsmälleen päinvastoin eli 70 prosenttia erilaisten alihankkijoiden ja komennusmiesten toimesta. Tällä turvattiin, että töitä oli paitsi telakka-alueella myös eri puolilla ympäri Suomea.

Eräs vaihtoehto oli saada komennusmiehiä telakalle tilapäisiä huippuja korjaamaan ja samaten, kun suuria osia annettiin alihankinnaksi toimittajille, niin asentajat, työntekijät koottiin ympäri Suomea. Näin syntyi tämmöinen komennusmiesten joukko. Joskus 1996 tai 1997, muistan, kysyimme verottajalta ennakkopäätöksiä siihen, miten näitä komennusmiehiä pitää hoitaa verotuksellisesti, ja asia meni aika hyvin. Mutta sitten jollain tavalla tämä on päässyt menemään vikaan. Ymmärrän suuresti niiden komennusmiesten ja heidän työnantajiensa ongelmat tämän takia. Monelle on tullut mätkyjä tuhansia euroja asiasta, jonka piti olla kunnossa.

Niin kuin tässä lakialoitteen perusteluissa totean, Varsinais-Suomen alueella perusteettomien jälkiverotustoimenpiteiden kohteeksi on joutunut ja joutumassa lähes tuhat laivanrakennusteollisuuden alihankintayritysten työntekijää. Ei ole perusteltua, että ei voida luottaa joihinkin työsopimuksiin ja työehtoihin, kun otetaan pesti tai palkataan väkeä. Nämä lähetystöt kävivät eduskunnassa maaliskuussa tänä vuonna ja jättivät myös kantelun Eduskunnan oikeusasiamiehelle asiasta, ja tältä osin menneisyyttä käsitellään siellä.

Arvoisa herra puhemies! Tästä kuitenkin heräsi ajatus, että jotain pitäisi tehdä nyt tulevalle toiminnalle, jotta ne komennusmiehet, jotka ovat telakkateollisuudessa ja esimerkiksi ydinvoimalan rakennustöissä, voisivat turvallisin mielin ottaa pestin ja tietää, miltä pohjalta heitä verotetaan ja kuinka paljon. Kutsuinkin koolle ryhmän, jossa olivat edustettuina Metallityöväen Liitto, teknologiateollisuus, Elinkeinoelämän keskusliitto, alihankkijat ja näiden juristit. Keskustelimme asiasta ja päädyimme siihen, että jospa SAK:n ja EK:n juristit yhdessä tekevät sellaisen paperin, jossa kolmikanta sitten tulee sitä kautta, että minä tuon sen lakialoitteena tänne eduskuntaan.

Näin on tapahtunut, ja tämä lakialoite, joka on kiertänyt täällä eduskunnassa, on saanut suhteellisen suuren kannatuksen, 114 nimeä tähän tuli. Varmaan olisi saatu enemmän, jos olisin voinut odottaa, mutta asialla on, arvoisa puhemies, kiire. Meidän ydinvoimalamme komennustyöt alkavat, ja meillä on Turun seudulla varsin suuria, mittavia projekteja, ja on suuri mahdollisuus siinä, että nämä työt sijoitetaan sellaisille alihankkijoille, sellaisille toiminimille, jotka ottavat ulkolaista palkkaväkeä tähän, jolloin tämä ongelma ei kohdistu heihin.

Tämän perusteella siis päädyttiin tähän nyt käsiteltävänä olevaan lakialoitteeseen, jossa haluttaisiin muuttaa tuloverolain 72 § tilapäisen työn käsitteen täsmentämisestä. Tässä, herra puhemies, olen lähtenyt siitä samasta periaatteesta, joka on sisämarkkinalaissa direktiivissä, jossa katsotaan komennuksen olevan tilapäinen, kun kyseessä on kolme vuotta tai sitä lyhyempi aika. Tämä on otettu sitä varten, että tässä kotimaisessa käytännössä suomalainen työntekijä, suomalainen firma, olisi samanarvoinen meille tulevien ulkolaisten firmojen kanssa tässä suhteessa.

Asialla on todella kiire, sillä tuhannet komennusmiehet odottavat päätöstä, samoin heidän työnantajansa. Toivonkin lakialoitteelle pikaista käsittelyä valiokunnassa.

Reijo Laitinen /sd:

Herra puhemies! Ed. Saarikankaan tekemä lakialoite on hyvä. Valitettavasti nimeäni sieltä ei löydy. Se on jotenkin päässyt luiskahtamaan ohitseni sillä tavalla, että en ole sitä havainnut. Tästäkin syystä on paikallaan, että lyhyen puheenvuoron käytän. Olisin tämän allekirjoittanut ilman muuta. Tunnen ongelman ja siihen liittyvät taustat ja asian johtuen siitä, että me olemme valtiovarainvaliokunnan verojaoston aktiivisuudesta johtuen epävirallisesti käsitelleet tätä kysymystä sillä tavalla, että olemme kuulleet myöskin asiantuntijoita verohallinnosta sekä eri järjestöjen, muun muassa EK:n asiantuntijaa.

Verohallituksen edustajat totesivat siellä, että he ovat ohjeistaneet samalla tavalla tämän kysymyksen osalta kaikkia verovirastoja. Kuitenkin käytännössä on käynyt niin, että Lounais-Suomen verovirasto muista poiketen on ottanut tällaisen tulkinnan, joka tietysti suuresti hämmästyttää. Verohallinnon mukaan he eivät voi muuta tehdä kuin ohjeistaa, eivät puuttua niihin päätöksiin, mitä verovirastoissa tehdään. Jaostossa, kun olemme tästä keskustelleet, olemme päättäneet, että tämän käsittelyä tavalla tai toisella jatketaan. Nyt se tapahtuu, kun tämä lakialoite on tehty, nyt se tulee virallisesti siellä käsiteltäväksi. Selvää on se — kun katsoin tätä allekirjoittaneiden luetteloa, tämän ovat lähes kaikki verojaoston jäsenet allekirjoittaneet — että tämä tulee myöskin siellä käsittelyyn. Asianmukaisesti kuullaan asiantuntijoita ja katsotaan, voidaanko tämän asian, niin kuin mielestäni pitää, osalta edetä. Tällä on kiire, niin kuin ed. Saarikangas totesi. Muotoilu toisen momentin osalta liittyen tuloverolain 72 §:ään on sellainen, joka tätä ongelmaa korjaisi. Toisaalta tuloverolain 72 §:ssä määritellään työmatka, toimiala jnp.

Minä kyllä nyt tässä aivan lopuksi vetoan kaikkiin kansanedustajiin, että tämä asia nyt ripeästi vietäisiin eteenpäin ja saataisiin tähän epäkohtaan korjausta. Tämä on melkoinen ongelma. Tällaisten tilanteiden varaan, mihin nyt henkilöt ja yritykset Lounais-Suomen veroviraston tulkinnan johdosta ovat joutuneet, ei voida meidän työmarkkinoitamme rakentaa. Sillä on kohtalokkaat vaikutukset.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Saarikankaan lakialoite on todettu erittäin hyväksi, 114 allekirjoittajaa, joiden joukossa on ollut mahdollisuus olla myös mukana, vahvistavat sitä, ja täällä ed. Laitinen kävi myös kertomassa tämän keskeisen käytännön ongelman, mikä tässä tulee esille.

Lakialoitteita tietysti yleensäkin asioissa, jotka vaikuttavat eduskunnan enemmistön kannalta tärkeiltä ja selviltä, todella pitäisi sitten nopeasti tehokkaalla, toimivalla tavalla viedä eteenpäin. Ilman vakavaa käsittelyä kyllä me kansanedustajina itse viemme lakialoitteelta sen merkityksen, ja se periaate, että jos yli 100 kansanedustajaa on lakialoitteen allekirjoittanut, silloin sitä nopeammin ja ikään kuin vakavammin viedään eteenpäin, on hyvä, mutta kaiken kaikkiaan kaikkia lakialoitteita, joilla on perusteltu pohja, pitäisi eduskunnassa pystyä käsittelemään silloin, kun kysymyksessä on kiireellistä lainsäädäntöä vaativa hanke. Yhteistyö eduskunnan valiokunnasta asianomaiseen ministeriöön on myös tärkeätä pitää mielessä. Uskon, että tämä tuloverolain 72 §:n muuttaminen tulee nopeasti käsiteltyä, koska, niin kuin todettu, verojaosto on tämän takana.

Erkki  Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän, pidän tätä esitystä perusteltuna ja ihailen sitä tapaa, millä ed. Saarikangas tämän asian hoiteli. Harvoin se tehdään noin perusteellisesti ja lyhyessä ajassa kuitenkin, siitä vaan ihaileva kiitokseni.

Arvoisa puhemies! Minä kiinnitän tässä semmoiseen vähän tyhjänpäiväiseen asiaan huomiota, mutta olisi hyvä, että nämä esitykset olisivat oikoluettuja. Nimittäin perustelujen toiseksi viimeisen kappaleen viimeisessä virkkeessä tarkoitettaneen sanaa "selkeää", se on väärin kirjoitettu. Kun se on olennainen asia koko tässä kysymyksessä, kun verohallinnon tulkintojakin ruvetaan lainsäädännöllä korjaamaan, niin olisi tietysti hyvä olla se avainsana oikein kirjoitettu, mutta kun on kiireellä tehty, niin se varmasti hoitaantuu tällä tavalla ja varmasti menee sinne valiokuntaan nyt.

Sitten ed. Tiusanen kerkisi täältä jo luiskahtaa ulos, mutta olisin hänelle muistuttanut nyt vielä hyvin tärkeästä asiasta, siitä meidän on pidettävä kiinni, muuten romuttuu tämä Ilkka Suomisen periaate. Jos on yli 100 allekirjoitusta, niin otetaan käsittelyyn, nimenomaan käsittelyyn. Silloin, jos yhtään viedään pitemmälle tätä periaatetta, niin se voi romuttaa automaattisesti tämän, mutta otetaan käsiteltäväksi, kuullaan asiantuntijat ja hoidetaan se asia eteenpäin, olkoon se lopputulos sitten mikä tahansa, vaikka reippaasti yli 100 allekirjoitusta olisikin.

Martin  Saarikanga s /kok:

Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että ed. Laitisen nimi ei ole tässä. Kiersin salia ja eduskuntataloa, mutta halusin sen mahdollisimman nopeasti tänne, ja kun oli reilusti päälle 100 allekirjoittajaa, niin totesin, että ehkä se menee eteenpäin, koska olin ymmärtänyt vanhempien edustajakollegoitten, kuten kollega Pulliaisen, puheista, että jos on päälle 100 allekirjoittajaa, niin silloin yleensä aloitteeseen suhtaudutaan vakavasti.

Esko  Kiviranta  /kesk:

Arvoisa puhemies! Olen osaltani allekirjoittanut tämän ed. Saarikankaan tekemän hyvän aloitteen ja voin vakuuttaa, että on tuntuva tarve saada selvennystä näiden päivärahojen maksamisperusteisiin. Työnantajat tarvitsevat tätä selvennystä, ja nyt Turun seudulla telakkatyömailla työntekijät ovat joutuneet varsin kohtuuttomien jälkiverotusseuraamusten kohteiksi. Uskon, että he ovat luottaneet, että nämä päivärahat on heille maksettu täysin säännösten mukaisesti. Yritykset tarvitsevat selvennystä, ja on hyvä, että tämä asia nyt tulee tämän lakialoitteen avulla viralliseen käsittelyyn. Tämä ed. Saarikankaan muotoilu on hyvä, voi olla muitakin hyviä muotoiluja, mutta tämä tarvitsee nimenomaan lainsäätäjän ratkaisun. Emme me voi väistää tämän ratkaisun tekemistä ja siirtää sitä veroviranomaisille.

Reijo Laitinen /sd:

Puhemies! Ihan lyhyesti: Ed. Kiviranta istuu myöskin tuolla verojaostossa, on alueen kansanedustaja, tuntee asian yksityiskohdat myöskin erittäin hyvin. Sen lisäksi hän on veroasiantuntija, hyvä näin.

Minä olen tyytyväinen siitä, että pääsen tähän asiaan vaikuttamaan verojaostossa, kun asiaa käsitellään, ja se minulle oikein hyvin riittää. Pidän luonnollisena sitä, että kun näin moni, yli 100 kansanedustajaa, on tämän lakialoitteen allekirjoittanut ja kun on tällaisesta asiasta kysymys, joka on todellinen ongelma ja johonka on pikaisesti saatava korjaus, niin se otetaan käsittelyyn ja viedään eteenpäin.

Keskustelu päättyy.