Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Liikenneturvallisuuden kannalta on ensisijaista
tehostaa onnettomuuksien ennaltaehkäisyä. Lakialoitteessani
esitänkin, että lääkärillä olisi
velvollisuus ilmoittaa poliisiviranomaiselle potilaanaan olevasta
ajokortinhaltijasta, jonka terveydentila ei täytä ajo-oikeuden
edellytyksiä. Mikäli potilas on fyysiseltä tai
henkiseltä tervey-dentilaltaan kykenemätön
kuljettamaan ajoneuvoa, on kaikkien tiellä liikkujien etu,
että näin ollen perusteettomasti voimassa oleva
ajo-oikeus lakkautetaan.
Väestön ikääntymisen myötä ja
toisaalta myöskin huumaavien aineiden käytön
yleistymisen takia liikenteessä on nykyään
yhä useampia kuljettajia, jotka eivät täytä tieliikennelaissa määriteltyjä ajo-oikeuden
edellytyksiä. Tieto henkilön kykenemättömyydestä kuljettamaan ajoneuvoa
on useimmiten lääkärillä, mutta
voimassa oleva lainsäädäntö estää kuitenkin
tätä ilmoittamasta asiaa poliisiviranomaiselle.
Poliisi voi pyytää lääkärinlausuntoa
ainoastaan, jos poliisilla on aihetta epäillä ajo-oikeuden
edellytyksiä. Aihetta epäilyyn tulee useimmiten
vasta onnettomuustutkinnan yhteydessä, jolloin henkilö on
jo aiheuttanut kenties suurtakin vahinkoa muille tiellä liikkujille
ja myös itselleen.
Tieliikennelain 5 luvun 63 §:ssä todetaan: "Ajoneuvoa
ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen
vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen
tarvittavat edellytykset."
Lakialoitteessani esitän 63 §:ään
lisättäväksi 2 momentin, jossa lääkäri
velvoitettaisiin ilmoittamaan poliisille ajokortinhaltijan terveydentilan oleellisista
ajokyvyn muutoksista. Oleellisia ajo-oikeuteen vaikuttavia seikkoja
ovat esimerkiksi ajokykyä huomattavasti heikentävät
fyysiset ja henkiset sairaudet sekä tietysti päihteiden
ja huumausaineiden pitkäaikainen käyttö.
Herra puhemies! Ajo-oikeuden edellytysten valvonta lääkärintarkastuksella
tapahtuu vain ja ainoastaan kuljettajan iän perusteella
ja iäkkäämmilläkin kuljettajilla
useiden vuosien väliajoin. Ajo-oikeuden edellytykset heikentyvät
kuitenkin usein myös henkilön iästä riippumattomista syistä.
Lääkärillä tulisikin olla oikeus
joka kerta potilasta tutkiessaan arvioida myös tämän
ajokykyä ja ilmoittaa tarvittaessa ajokyvyn puuttumisesta
poliisiviranomaiselle.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä on tehnyt erittäin
hyvän aloitteen, jota kannatan lämpimästi.
Kerron tässä runsaalle väelle pari
tapausta omalta matkaltani. 3 miljoonan kilometrin taipaleen varrelta
löytyy kaiken näköisiä tapauksia. Tämä tapaus,
jonka luin lehdestä, sattui Turun seudulla, kun eräs
pariskunta oli lähtenyt muutama vuosi sitten kauppaan.
He olivat ajella körötelleet jonkin aikaa ja sitä lähikauppaa
ei löytynytkään, kunnes eräs
autojenkuljetusauton kuljettaja huomasi tämän
pariskunnan, joka pyöri vähän kuin pässit
narussa eikä tiennyt oikein mihin mennä, ja kyseli
heiltä, mihin he ovat menossa. He kertoivat, että ovat
menossa lähikauppaan Turun lähellä, mutta
olivat Lohjalla sillä hetkellä. Autonkuljettaja
avuliaana laski lavetilta ritilät alas, auto ajettiin autojenkuljetusauton
kyytiin ja pariskunta pantiin kyytiin hytin puolelle ja kuljettaja
kyyditsi heidät oikeaan suuntaan, kun oli käyty
ensin Lohjan poliisiasemalla kysymässä neuvoja.
Uskon, että tässäkin tapauksessa
pariskunnan kummatkin jäsenet olivat lääkärin
säännöllisessä hoidossa, jolloin
lääkärin olisi kyllä pitänyt
ymmärtää jo siinä vaiheessa
ottaa kortti pois tai ainakin lähettää jonkinlainen
tieto ajokorttiviranomaisille, että he eivät ole
kykeneviä ajamaan autoa.
Entisen työnantajani kohdalla sattui 90-luvulla — hän
ei ollut silloin toki enää työnantajanani — että kun
istuin parturissa eräänä päivänä,
niin toiselle pukille tuli entinen työnantajani. Vaikka työsuhteesta
ei ollut kuin viisi vuotta aikaa, hän ei tuntenut minua.
Katselin hänen päätänsä,
joka oli aivan kuin parturin jäljiltä. Kun parturi
hetken aikaa lippasi tyhjää ilmaa ja työnantaja
maksoi ne muutamat kympit, mitä se silloin maksoi, en malttanut
olla kysymättä, koska hän on mahtanut
käydä viimeksi parturissa. Vastattiin, että toissapäivänä.
Samana päivänä, kun menin parturista
ulos, tämä samainen työnantaja pyyhkäisi mersulla
minua vastaa kiellettyä ajosuuntaa kaksisuuntaista tietä,
täysin päin kiellettyä ajosuuntaa näkemättä ketään
ja mitään. Tiedän ihan tarkkaan, että hän
oli ollut lääkärin hoidossa jo useita vuosia
ja dementia oli siihen aikaan jo niin paha, ettei tahtonut tietää tästä maailmasta
mitään. Onneksi oltiin pienessä kylässä,
jossa jotkut ihmiset tiesivät ja tunsivat, että voivat
odottaa häneltäkin, mitä sattuu.
Samanlainen tapaus meillä on eräs mopolla liikkuva,
erittäin vaikean tapaturman kokenut henkilö, joka
ajeli mopolla vuosikausia, varmaan kymmenen vuotta, ympäri
kylää ja oli siinä kunnossa, ettei häntä olisi
saanut missään tapauksessa laskea mihinkään
liikenteeseen. Mutta kaikki ihmiset osasivat varoa häntä ja
tiesivät, että jos hän suikahtaa jostain
mopollaan, niin jokainen väistää, kun
tällä mopoilijalla ei ollut mitään
tolkkua.
Kyllä näitä tilanteita on sitten
tullut monenlaisia muitakin vuosien varrella, mutta tässä oli
pari hyvää esimerkkiä, mihin pitäisi
lääkärien puuttua.
Toisekseen, kun ihmiset tulevat lääkärintarkastukseen
ja ovat lääkärille hyvinkin tuttuja ja hyviä tuttavia,
niin kuinka moni lääkäri kehtaa ja kuinka
monella riittää etiikkaa ilmoittaa, että pitäisi
poistaa kortti? Tiedän tilanteita, jossa näkötarkastukseen
tulleelle henkilölle on sanottu: "Jaa kyllä sinä näet,
kun osasit tulla oikeasta ovesta sisään." Näkö tarkastettiin
sillä tavalla, ja tämän samaisen tällä hetkellä 25-vuotiaan
ajokortissa ei vieläkään lue, että pitää käyttää silmälaseja,
ja hän ei muuten ilman silmälaseja näe metriä pitemmälle.
Mutta tällä tavalla eräät lääkärit
hoitavat tointaan. Kun tämä samainen henkilö vastasi
kysymykseen kuulosta "joo, kyllä minä kuulen",
niin siihen vaan ruksattiin, että hyvä kuulo.
Jos tällaisten lääkärien eteen
laitetaan ed. Hemmilän lakialoite, niin ei sillä ole
tietenkään mitään merkitystä.
Sitten vielä liittäisin tähän
myös sen, että kun ihminen jää sairaseläkkeelle
tai eläkkeelle yleensä, niin häneltä poistettaisiin
myös siinä yhteydessä kirjaimet C, D
ja E. Jätettäisiin vain henkilöauton
ajokortti, korkeintaan C-kortti, että voisi kuorma-autoa
ajaa, mutta yhdistelmä- ja linja-autokortti ehdottomasti
pois. Se olisi mielestäni myöskin osuutena tähän,
koska kun terveys on mennyt, niin ei voi olettaa, että voi
toimia ammattiliikenteessä kuljettajana.
Toivon myönteistä käsittelyä lakialoitteelle.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä on tehnyt todella
hyvän ja kannatettavan lakialoitteen. Lääkäriähän
sitovat tietyt vaitiolovelvollisuudet potilaistaan. Tämä on
ymmärrettävää, mutta silloin,
kun on tämän kaltaiset perustellut syyt, joissa
potilas on vaaraksi itselleen ja vaaraksi muille, niin kyllä totta ihmeessä pitäisi
muuttaa lakia siten, että annetaan poliisiviranomaiselle
tiedot siitä, kun kyky liikenteessä on olennaisesti
heikentynyt. Todellakin kun ikääntymisen myötä itse
kullekin saattaa aikanaan tulla näitä ongelmia,
silloin on hyvä, että niihin puututaan. Mutta
huumeet ja päihteet sekä lääkeaineitten
väärinkäyttö ovat tänä aikana
hälyttävästi yleistyneet, ja tämä on
myös vakava kysymys. Toivon, että aloite etenee myönteisesti,
ja toivon, että lääkärien etiikassa
ei olisi sen kaltaisia puutteita kuin ed. Rönni edellisessä puheenvuorossaan
toi esille.
Arvoisa herra puhemies! Toivon aloitteelle myönteistä jatkokäsittelyä.
Keskustelu päättyy.