4) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2007
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kertomus on hyvin laadittu.
Se antaa selkeän ja kattavan kuvan oikeusasiamiehen toiminnasta
sekä niistä havaituista ongelmista, joita oikeusasiamies
on työssään nähnyt. Kuten täällä aikaisemmin
totesin, oikeusasiamiehen kertomuksessa on erittäin hyvät
puheenvuorot sekä oikeusasiamieheltä et- tä apulaisoikeusasiamiehiltä,
joissa käsitellään ajankohtaisia aiheita,
ja ne ehdottomasti auttavat oikeuspolitiikan oikeassa ohjaamisessa.
Lisäksi oikeusasiamiehen kertomuksessa käsitellään
perus- ja ihmisoikeuksien laillisuusvalvontaa, jolta osin tuo kertomus
on erittäin hyvä, sekä myöskin
ihan työhön liittyviä telepakkokeinoja
ja muuta sellaista tiedonhankintaa sekä peitetoimintaa,
valeostoja jne.
Täytyy todeta, että kertomus on vuoden 2007 kertomus
ja vasta tässä vaiheessa käsitellään
salissa perustuslakivaliokunnan mietintöä asiasta, ja
perustuslakivaliokunnan piirissä on keskusteltu, että valiokunnan
mietinnön pitäisi valmistua seuraavan vuoden aikana
eli sinä vuonna, jona kertomus eduskunnalle annetaan, jotta
ajankohtaisuus näitten asioitten käsittelyssä säilyisi.
Asiaa tällä kertaa tosin auttaa se, että meillä on
käsittelyssä oikeusasiamiehen vuoden 2008 kertomus samanaikaisesti.
Oikeusasiamies Paunio käsittelee kirjoituksessaan,
katsauksessaan, oikeusasiamiesinstituution vaikuttavuutta, ja on
erittäin hyvä, että arvioidaan sitä,
kuinka tehokas instituutio on, millä tavalla se vaikuttaa,
ja tässä suhteessa on erittäin hyvää työtä tehty.
Ensimmäinen tutkimus vaikuttavuudesta julkistettiin marraskuussa
2007. Mikä oli positiivista, on se, että oikeusasiamiehen
toiminta on ollut vaikuttavaa ja sillä on todella merkitystä.
Kansalaiset kokevat sen tärkeänä. Se
havainto, joka kuitenkin saatettiin tehdä, oli se, että silloin
kun oikeusasiamies haluaa vaikuttaa säädöksiin,
niin kestää suhteellisen kauan ennen kuin havainnot,
toimenpide-ehdotukset, toteutuvat lainsäädännön
muodossa.
Mutta mikä on tärkeätä,
on se, että oikeusasiamiehellä on merkittäviä tarkastustehtäviä ja
näitten tarkastusten vaikuttavuus on todettu erittäin merkittäväksi.
Eli tiettyjä instituutteja käydään lävitse,
tarkastetaan, arvioidaan, ja ne neuvot, ohjeet, joita oikeusasiamies
antaa, johtavat toimenpiteisiin ja tällä tavalla
pitävät huolta siitä, että laillinen
ja hyvä oikeustila Suomessa säilyy.
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen käsiteltäväksi
tuli 3 857 uutta laillisuusvalvonta-asiaa vuonna 2007.
Tämä oli vähemmän kuin vuonna 2006,
joskin täytyy muistaa, että vuosi 2006 oli huippuvuosi.
Ratkaistuja asioita vuonna 2007 oli kaiken kaikkiaan 3 963
laillisuusvalvonta-asiaa. Jos sitten katsotaan vielä, mihinkä nämä kantelut erityisesti
kohdistuvat, niin suurin asiaryhmä on sosiaaliturva-asiat,
joita on 20 prosenttia ja muita suuria asiaryhmiä ovat
poliisitoimi 16 prosenttia, terveydenhoito 11 prosenttia, vankeinhoito 10
prosenttia ja tuomioistuinlaitoksen toiminta 7 prosenttia. Toimenpiteisiin
johtaneita ratkaisuja annettiin vuonna 2007 yhteensä 619
kappaletta, noin 17 prosenttia. Yleisin toimenpide oli käsityksen
esittäminen, 519 tapausta, ja huomautuksen antamisia oli
41 tapausta. Kaikkein vahvinta keinoa eli virkasyytettä määrättiin
nostettavaksi yksi kappale vuoden 2007 aikana.
Perustuslakivaliokunta on tässäkin tapauksessa
kiinnittänyt huomiota kanteluasioiden käsittelyaikoihin.
Tältä osin saatettiin todeta, kun pyysimme erityisen
selvityksen oikeusasiamieheltä, että keskimääräinen
käsittelyaika oli vuoden lopussa seitsemän kuukautta
ja se oli hieman korkeampi kuin edellisvuonna. Vuoden 2008 lokakuun
lopussa Oikeusasiamiehen kansliassa oli vireillä vähän
alle 2 000 kantelua, ja näistä yli vuoden
vireillä olleita oli noin 500 ja yli kaksi vuotta vireillä olleita
noin 20. Tältä osin tietysti perustuslakivaliokunta
toteaa, että ripeä ja nopea käsittely
on tarpeen ja tietysti oikeusvarmuus sinänsä on
tärkeätä, mutta lähtökohdaksi
tulisi asettaa se, että ratkaisu voidaan saada yhden vuoden
kuluessa, ja mikäli ratkaisu viipyy yli vuoden, se on epätyydyttävä asiaintila.
Tältä osin valiokunta pitää tärkeänä,
että oikeusasiamiehen virastossa pyritään
siihen, että kanteluasioitten käsittelyaikaa voitaisiin
lyhentää ja että tuossa yhden vuoden
tavoiteajassa voitaisiin pysyä.
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Käytän
todellakin mielelläni esittelypuheenvuoron vuoden 2008 kertomuksen
johdosta ja kiitän saadessani tehdä niin.
Olen työssäni seurannut usean vuosikymmenen
ajan oikeusasiamiesinstituution kasvamista ja kehittymistä sekä kotimaassa
että maailmalla. Olen tarkastellut tätä kehitystä puheenvuorossani
siinä kertomuksessa, joka on nyt lähetekeskustelussa.
Oikeusasiamiesaatteen syntyjuurethan ovat Ruotsissa, missä 200
vuotta sitten asetettiin valtiopäivien oikeusasiamies valvomaan
valtiopäivien puolesta hallinnon ja lainkäytön
lainmukaisuutta. Suomeen oikeusasiamies perustettiin toisena maailmassa
90 vuotta sitten. Sittemmin instituutio on levinnyt ympäri
maailmaa erilaisina variaatioina.
Suomessa laillisuusvalvonta on kuluneiden 90 vuoden aikana muuttunut,
mutta sen peruspiirteet ovat säilyneet ja ovat edelleen
ajankohtaisia. Tämä perinteinen tehtävä,
lain noudattamisen valvonta viranomaistoimissa, on edelleen tärkeätä.
Viittaan kansanedustaja Södermanin puheenvuoroon edellisen
asian käsittelyn yhteydessä.
Hyvän hallinnon edistäminen on ollut oikeusasiamiehen
työssä keskeistä. Paljon huomiota on kiinnitetty
olosuhteisiin ja kohteluun suljetuissa laitoksissa. Perus- ja ihmisoikeusajattelun
kehittyminen meillä ja muualla on viime vuosikymmeninä muokannut
merkittävällä tavalla oikeusasiamiehen
toimintaa.
Huolimatta edellä sanotusta oikeusasiamiehen toiminnan
vaikuttavuudesta olen vuosien saatossa kuitenkin joutunut toteamaan,
että monet niistä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen
ongelmista, joihin esimerkiksi oikeusasiamiehet ovat kiinnittäneet
huomiota kertomuksissaan ja ratkaisuissaan, toistuvat ja pysyvät.
Tätä ei voi pitää yksityisen
ihmisen eikä yhteiskunnan kannalta tyydyttävänä.
Esimerkkinä mainitsen vaikkapa sosiaaliturvaan liittyvien
ja eräiden muiden oikeudenkäyntien keston, lastensuojelun
tarpeessa olevien lasten perusoikeuksien ongelmat, vapautensa menettäneiden
olosuhteiden monet, monet ongelmat jne.
Tämä merkitsee luonnollisesti sitä,
että perustuslaissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa
turvatut oikeudet eivät toteudu, mutta se merkitsee myös
muun muassa sitä, että ihmisillä on tarve
kääntyä kansainvälisten valvontaelinten
puoleen näiden loukkauksien tutkimiseksi, ratkaisemiseksi
ja hyvittämiseksi. Kuitenkin perus- ja ihmisoikeudet tulee
toteuttaa ja turvata kansallisella tasolla. Tärkeätä olisi
mielestäni tulevaisuudessa huolehtia siitä, että tällaiset
kansainvälisten valvontaelinten ja laillisuusvalvojien
esille nostamat perusoikeusongelmat tulevat poistetuiksi ja loukkaukset
hyvitetyiksi niiden kohteeksi joutuneille.
Valtioneuvoston ihmisoikeuspoliittinen selonteko on valmisteilla.
Luonnoksesta antamassani lausunnossa olen kiinnittänyt
huomiota siihen, että selonteon käsittelyn yhteydessä tai
siihen liittyen on tarvetta vahvistaa sitova ohjelma ainakin kaikkein
keskeisimpien perus- ja ihmisoikeusloukkauksien poistamiseksi ja
hyvittämiseksi.
Kertomukseen sisältyvässä puheenvuorossaan
apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen
on kiinnittänyt huomiota vapautensa menettäneiden oikeusturvan
puutteisiin, tällä kertaa oikeusavun saamisen
ongelmiin.
Apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt puolestaan on tarkastellut
puheenvuorossaan median vapauteen vaikuttavia oikeusasiamiehen päätöksiä,
jotka usein koskevat yksityiselämän suojaa. Tässä viittaan
samalla kansanedustaja Ukkolan kysymykseen ja totean, että apulaisoikeusasiamies
Lindstedtin puheenvuorossa otetaan esille kysymyksiä, joissa
oikeusasiamies on joutunut ratkaisemaan muun muassa valokuvaamista
tai filmaamista koskevia kanteluita, joissa on ollut kyse siitä,
onko ollut oikeutta kuvata esimerkiksi rikospaikalla, rautatieasemalla
tai terveyskeskuksessa, vai onko sitä lainvastaisesti rajattu.
Kanteluihin annetuissa päätöksissä on
todettu, että kuvaamisen rajoittamiseen on oltava lailliset
perusteet. Toinen sananvapautta sivuava ryhmä muodostuu
kanteluista, joissa epäillään viranomaisen
antaneen julkisuuteen salassa pidettäviä tietoja.
Puheenvuoroon sisältyy hyvin kattava yleiskatsaus siitä,
minkä tyyppisiä asioita oikeusasiamies on ratkaissut.
Oikeusasiamiehen ydintehtävähän on
kanteluiden käsittely. Niiden määrä on
kuluvan vuosikymmenen aikana lisääntynyt erittäin
voimakkaasti. Viime vuonna, vuonna 2008, kanteluita tuli jälleen
ennätysmäärä ja niitä myös
ratkaistiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Niiden laatua
ja sisältöä sekä ratkaistuja
kanteluita on selostettu kertomuksessa sekä perusoikeuksittain
että hallinnonaloittain.
Laillisuusvalvonnassa perus- ja ihmisoikeudet ovat esillä kanteluja
ratkaistaessa sekä tarkastusten ja omien aloitteiden suuntaamisessa.
Kertomukseen sisältyykin erillinen jakso, josta käy ilmi,
millaisia perus- ja ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä vuoden
aikana on ollut esillä ja millaisiin kannanottoihin ne
ovat johtaneet. Myös kansainvälisten ihmisoikeusvalvontaelinten
Suomea koskevista kannanotoista kertomukseen sisältyy oma
lukunsa.
Oikeusasiamiehen toiminnan tavoitteena on korkea laatu. Tämä edellyttää,
että toiminta on vaikuttavaa, asiantuntevaa, oikea-aikaista,
huolellista, asiakaslähtöistä ja jatkuvasti
kehittyvää. Nämä tavoitteet
ovat sinänsä aina ohjanneet työtä Oikeusasiamiehen
kansliassa, mutta ne on myös erikseen vahvistettu toiminnan
tavoitteiksi viime vuonna. Niiden mukaisesti pyrkimyksemme on käsitellä kaikki
kanteluasiat enintään yhden vuoden tavoiteajassa,
jonka myös perustuslakivaliokunta on edellisvuoden kertomuksesta antamassaan
mietinnössä asettanut, kuitenkin siten, että nopeasti
käsiteltäviksi määrätyt
kantelut käsitellään luonnollisesti niille
erikseen asetetuissa, tätä lyhyemmissä tavoiteajoissa.
Viime vuosi on ollut kaiken kaikkiaan työntäyteinen
ja haastava, mutta antoisa.
Toivon, että oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2008
tälläkin kertaa antaa eduskunnalle hyvän
mahdollisuuden arvioida hallinnon ja lainkäytön
tilaa maassa sekä oikeusasiamiehen toimintaa eduskunnan
ylimpänä laillisuusvalvojana.
Lopuksi haluan kiittää eduskuntaa sekä henkilökohtaisesti
että edustamani instituution puolesta siitä tuesta,
jota eduskunta on vuosien saatossa osoittanut tämän
instituution toimintaa kohtaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä oikeusasiamiehen kertomuksesta
vuodelta 2008 etsin yhtä asiaa. Menettelyhän tässä on
sillä tavalla, että jokainen kantelu, mikä on
tullut, ei tässä näy. Mutta yksi semmoinen
asia, jonka jo aikaisemmin Kelan kertomuksen yhteydessä totesin paikaltani,
on ongelma siitä, jotta kun ihmiset hakevat eri tahoilta
eläkkeitä, olivatpa ne sitten vakuutusyhtiöt
tai Kela tai Valtiokonttori, niin siellä välttämättä hoitavien
lääkäreiden ja vakuutusyhtiöiden
lääkäreiden lausunnot eivät
oikein satu kohdilleen.
Tässä on yksi tapaus, josta on 24.2.2008 annettu
oikeusasiamiehen päätös tämän
henkilön osalta. Koska henkilö itse sanoi, että hänen
nimensä voi täällä sanoa, niin
sanon sen, koska kyse on Elina Sarkkisesta, joka sattuu asumaan tuolla
Joensuussa. Kyse on semmoisesta vaikeasta tapauksesta kuin formaldehydi-
ja kolofonihartsiallergiasta. Täsmäkysymys tässä,
miten tämä ratkaistaan, on se, jotta Työterveyslaitos
on todennut tämän henkilön tilanteen,
jotta entisiin töihin ei ole edes suojautuenkaan mahdollista mennä,
siis siivoustyöhön. Hän oli VR:llä siivoojana.
Valtiokonttorin viimeinenkin päätös on, jotta
voi mennä entisiin töihin. Kyse on siis siitä, jotta
on pattitilanne, mikään instanssi tähän
mennessä ei ole tähän puuttunut. Tietysti
tämä kyseinen henkilö on sitten tehnyt
tästä kantelun oikeusasiamiehelle ajatellen, että meillä Suomessa toimii
tämmöinen laillisuusvalvonta ja ihminen saa jostakin
oikeutta.
Mutta tässä tilanteessa näyttää siltä,
jotta tämän viimeisen päätöksen
jälkeen, joka silloin on annettu — ja hän
on tehnyt ilmeisesti jo lisääkin tästä kanteluita — mikään
ei ole johtanut sen parempaan lopputulokseen, vaan yhä edelleen
henkilö, joka ei pysty entisiin töihin, ei saa
tapaturmaeläkettä, ammattitautieläkettä,
joka hänelle kuuluisi tästä, eikä muutakaan
eläkettä, ja hän tietysti sitten joutuu
elämään näiden muiden, ilmeisesti
työmarkkinatuen varassa, en tiedä. Mutta kuitenkin
tämä on se ongelma, onko meillä ristiriita
olemassa ja eikö tämän tyyppisissä tapauksissa
silloin oikeusasiamiehen pidä puuttua, jos on näin
iso, sovittamaton ristiriita siinä olemassa, kun kuitenkin
Työterveyslaitoksen lääkärit — ja
se on ylin elin, joka määrittää tämän
tyyppiset asiat, voiko vai eikö voi terveydellisistä syistä, jotta
ei mene pahemmaksi enää tai mene jopa henki, toimia
niissä töissä — ovat todenneet,
että ei voi. Siinä tapauksessa meikäläisen
maalaisjärjen näkökulmasta pitäisi
myöntää tämmöinen ammattitautieläke,
koska selkeästi on osoitettavissa, että tämä ammattitauti
on tullut formaldehydi- ja kolofonihartsista tämä ammattitauti.
Siinä tapauksessa tuntuu täysin väärältä,
jotta ihminen jätetään oman onnensa nojaan
tavallaan tappelemaan lopun ikänsä siitä,
saako hän oikeutta tässä yhteiskunnassa
vai ei.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota kolmeen asiaan
erittäin lyhyesti. Ensinnäkin totean, että tämän
kertomuksen luettavuus on parantunut kerta kerralta. Nyt tällä kertaa
ilmeisesti on ollut joku oikein hyvä suomen kielen taitaja,
joka on ikään kuin kustannustoimittaja, vielä lukenut
läpi tekstin niin, että se on todella luettavaa,
esimerkiksi selvä parannus edelliseen. Tarkoitan tällä siis
vuoden 2008 kertomusta.
Toinen asia, johonka täällä jo ed.
Kimmo Sasi kiinnitti huomiota kertoessaan siitä, mitä perustuslakivaliokunnalla
oli ollut sanottavaa. Nimittäin jos oikeusasiamies tekee
aloitteen lainsäädännön kehittämiseksi,
niin kestää pitkään ennen kuin
tapahtuu jotakin. Samaa mieltä, mutta minä toivoisin,
että niistä tapauksista, joissa on ollut ehdotus
lainsäädännön kehittämisestä,
olisi luettelo täällä lopussa, siis yhdellä kertaa.
Edellisellä kerralla minä löysin yhden
ja nyt minä yritin plarata tämän 2008:n
kertomuksen, mutta en löytänyt yhtään.
Niitä saattoi olla, mutta aika on rajallinen, mitä voi
nyt opiskella tämän laatuisia asioita. Mutta se
lisäisi kiinnostavuutta, luettavuutta ja olisi siihen tarpeeseen,
että kysymys on seurannasta, jossa kertomukset seuraavat
toisiaan.
Sitten vielä kolmas asia, asia, josta olen kantelukirjeitäkin
lähettänyt oikeusasiamiehen konttoriin ja joka
on tullut nyt jo heti tämän alkukesän aikana
esille jopa lainsäädäntötyössäkin
alkuhankkeen osalta, että ruvetaan kikkailemaan systemaattisesti
kesäloma-ajalla elikkä hirmuisen merkittävistä hankkeista
pyydetään lausunnot taikka laitetaan ne vireille
kesän aikana niin, että varmasti asianomaiset
ovat vuosilomalla. Sillä tavalla oikeusturva heikkenee.
Viime kerralla keskusteluissa näytti hyvältä,
mutta kun lopputulos tuli, niin siitä tuli ihan limbo ratkaisu.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ensiksi kiitoksia oikeusasiamiehelle erinomaisesta
puheenvuorosta ja yhteenvedosta. Valitettavasti ihan täysin
en ole tätä viime vuoden kertomusta ennättänyt
lukea, mutta kuitenkin ne asiat, mitkä minua eniten kiinnostavat.
Olin juuri äsken tuolla oven ulkopuolella. Annoin neuvon
yhdelle perheelle, jonka lapset ovat olleet kaksi vuotta huostaanotettuja,
eikä tilanne näytä siitä muuksi
muuttuvan. Vanhemmat eivät saa edes kunnan sosiaaliviranomaisilta
papereita niistä lausunnoista, joiden perusteella lapset
on otettu pois kotoa, ja kehotin, että ei auta kuin tehdä kantelu
oikeusasiamiehelle.
Tästä huostaanotettujen lasten asemasta minä olen
todella huolissani sen takia, että minä jouduin
sen kanssa tekemisiin Oulun kaupungin sosiaali- ja terveysjaostossa.
Ne päätökset, vaikka ne olivat poliitikkojen
tekemiä ja asianomaisten lastensuojeluviranomaisten esittelemiä,
eivät minusta aina olleet asianmukaisia. Mutta sitten tuli tämä uusi
lastensuojelulaki ja vei nämä ratkaisut kokonaan
kunnan ulottumattomiin hallintotuomioistuimelle elikkä ei
käräjäoikeudelle vaan hallinto-oikeudelle,
joka antaa nyt tällä hetkellä päätökset
niistä. Minusta tuntuu, että sekään
ei ole tietyllä tavalla riittävä ratkaisu.
Minä pyytäisinkin jatkossa oikeusasiamiestä tekemään
selvityksen siitä, olisiko sittenkin parempi ratkaista
nämä perhettä koskevat kipeät asiat,
eron hetkellä olevat riidat, lastenhuoltajuusriidat, lasten
huostaanotot, lasten pahoinpitelyt, kaikki tämän
tyyppiset lasten oikeuksiin kuuluvat asiat erityisessä omassa
tuomioistuimessa ihan normaalissa rikosoikeudessa. Mutta silloin tietenkin
joko jouduttaisiin perustamaan oma perheoikeus ja perhetuomari ja
sitä varten perheoikeuksiin erikoistuvat tuomarit tai sitten
kussakin käräjäoikeudessa joku tuomari
erikoistuisi näihin asioihin. Minusta tuntuisi, että se
olisi kaikkein järkevin ratkaisu tähän
pulmaan. Vanhemmat eivät usko, että he saavat
omilta sosiaaliviranomaisiltaan ja hallinto-oikeudelta oikeutta.
Toinen, mihin haluan puuttua, on tämä sananvapaus,
joka on ehkä kärjistynyt viime viikkoina siinä mielessä,
että kahden ministeriön työryhmä esittää siihen
ihan selkeitä heikennyksiä elikkä lähdesuojan
kiristämistä. Voi olla, että tämä talo, tämä eduskunta,
ei todellakaan ymmärrä sitä, että demokratian
kulmakivi on sananvapaus ja sananvapauden kulmakivi on lähdesuoja.
Se lähdesuoja ei ole luotu sitä varten, että toimittajat
voisivat sen avulla kirjoittaa mitä tahansa, vaan se on
luotu sitä varten, että sen turvin pystyttäisiin
juuri puuttumaan niihin asioihin, mistä täällä on
puhuttu, lahjontaan, huumerikoksiin ja tämän tyyppisiin
asioihin, joista esimerkiksi edellisessä kohdassa hyvin
paljon puhuttiin.
Toinen tietenkin on se, että tietoja toimittajille vuodetaan.
Totta kai niitä vuodetaan, jos halutaan joku vakava asia
saattaa yleiseen tutkintaan ja yleiseen tietoon. Kuinka paljon on
sellaisia asioita Suomessa tapahtunut, jotka ovat tärkeitä tietovuotoja?
Minä mainitsen vain yhden: Zavidovo. Se oli todella tärkeä vuoto
ja tuli lehtimiehen kautta, joka ei koskaan sitä ilmoittanut
viranomaisille tutkinnassa. Lähdesuojan rikkominen, romuttaminen,
kyllä tuhoaisi Suomesta aidon länsimaisen demokratian,
aidon länsimaisen sananvapauden.
Minä voisin sanoa sen verran, että näistä sananvapaustuomioista,
joita on todella paljon tullut Suomessa, ei enää valiteta
sen enempää oikeuskanslerille kuin oikeusasiamiehellekään, vaan
ne viedään suoraan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Sieltä on tullut kymmenen vuoden aikana kahdeksan kieltävää tuomiota Suomelle.
Tällä hetkellä on käsittelyssä kymmenkunta
sananvapaustuomiota, joita Suomessa on annettu, ja kymmenen odottaa
edelleenkin käsittelyä. Jos Suomi haluaa olla
kunnollinen Euroopan unionin maa ja kunnollinen Euroopan neuvoston
maa, niin jonkinlainen muutos tähän sananvapauskäytäntöön
on kyllä saatava. Nimenomaan oikeuslaitos ei ilmeisesti
vieläkään ymmärrä,
mistä oikein on kysymys, kun se rätkii tuomioita
sellaisista asioista, jotka ovat ihan luonnollisia, että niistä kerrotaan.
Sen takia sitten Suomi saakin huomautuksia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta.
Toivon, että Suomen perustuslakiin jossakin vaiheessa tehdään
muutos elikkä kielletään kyselemästä edes
toimittajilta, kuka on se lähde. Tällainen säännös
on Ruotsin perustuslaissa, ja se on myös Yhdysvaltain perustuslaissa,
niin sanottu ensimmäinen lisäys. Siellä kongressia
on kerta kaikkiaan kielletty laatimasta sellaista lakia, joka murentaa
lähdesuojan.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Jos voin aloittaa sillä, että minä kannatan
näitä ed. Tuulikki Ukkolan kahta ajatusta ja toivon,
että hänen maineensa hyvänä oikeistolaisena
ei siitä mene piloille. Sanoisin ensin niin, että minusta tämä ajatus
siitä, että tämä hyvin raskas
asia, että lapset otetaan huostaan perheeltä,
menisi nimenomaan alioikeuden käsittelyyn, on hyvin puolusteltava
sen vuoksi, että nämä samat alioikeudet joutuvat
ratkaisemaan myös avioeron sattuessa, kenelle lapsi kuuluu.
Nyt kun on Suomessa lähdetty siitä, että nämä oikeuden
oikeuspiirit suurenevat tuntuvasti vedoten siihen, että voidaan
lisätä asiantuntemusta, niin voitaisiin varmaan
suurimpiin tuomioistuimiin asettaa tämmöinen osasto,
joka käsittelisi näitä asioita. Nämä huostaanottojutut
Helsingissä viipyvät vuosi kaupalla silloinkin,
kun ne pitäisi ratkaista nopeasti. Minä luulen,
että se olisi ihan hyvä juttu.
Sitten tästä lähdesuojasta olen myös
samaa mieltä, että varmaan se on raskasta, jos
poliiseilta karkaa sellainen tieto, joka ei ole oikea ja joka aiheuttaa
paljon hämminkiä jollekin ihmiselle ja kärsimystä.
Mutta toisaalta se nyt ei ollut vain Zavidovo, vaan Destian tapaus
tuli esille vuodon kautta. Samoin tuli tämä Patrian
tapaus, niin että yhteiskunnan valvomisessa se on ilmeisesti
ihan tarpeellista, että tämmöinen on.
Mutta palataan tähän kertomukseen. Valiokunnallahan
on ollut tapana moittia oikeusasiamiestä siitä,
että kantelut kestävät. Nyt valiokunta
on myös liittynyt näihin hitaisiin käsittelijöihin,
koska tämä kertomuksesta annettu mietintö on
nyt jo seuraavalla vuodella. Toivon, että me voisimme nyt
tämän vuoden 2008 kertomuksen käsitellä tänä vuonna,
niin että oikeusasiamies Paunio pääsisi
vielä kerran mukaan tähän käsittelyyn
ja samalla hän voisi sitten puhua suunsa puhtaaksi, mitä hän
on tässä virkansa aikana nähnyt ja millä tavalla
hän näkee viraston kehityksen tulevaisuudessa.
Hän on ollut mukana lähes lapsesta saakka oikeusasiamiestoiminnassa,
ja varmaan siitä olisi paljon hyötyä.
Tässä mietinnössä ja kertomuksessa
kiinnittäisin huomiota muutamaan asiaan. Täällä puhutaan
nyt siitä, että ulkopuoliselle on annettu oikeus
valvoa tuomioistuimia ja on myös syyteoikeus. Perustuslakivaliokunta
on joskus pitänyt sitä hiukan vääränä tai
poikkeavana. Toisaalta pitää muistaa, että silloinkin
kun oikeusasiamies päättää syyttää tuomaria,
niin se on tuomioistuinlaitos, joka ratkaisee sen päätöksen
kohtalon. Varmaan tuomioistuinlaitokselle on parempi, jos korkea
oikeusoppinut, joka on tottunut käsittelemään
kanteluja, tekee tämän päätöksen
verrattuna siihen, että se on joku valvontalautakunta,
jolla silloin tällöin on näitä tapauksia.
Minä luulen, että loppujen lopuksi tämä Suomen—Ruotsin-järjestelmä on
oikeuslaitokselle kaikkein edullisin. Korostan vielä, että mikään
ei siis ratkea ilman oikeutta. Toivon kyllä, että näitä syytteitä nostetaan,
kun syytä siihen on. Nimittäin kansalainen muuten
ei pääse oikeuksiinsa. Voi olla sellaisia tapauksia,
että pöytäkirjoja ei ole toimitettu,
niin kuin minulla oli aikoinaan, mistä kansalaisille on
paljon vahinkoa. Kyllä siinä tuomari pitää saattaa
vastuuseen. Tai sitten se, että jos tuomari on juovuksissa,
kun hän käsittelee rattijuoppousjuttua, niin eihän
mikään julkinen viranomainen kestä sellaista,
jos siihen ei puututa. Silloin kun syytä on, tätä pitäisi
käyttää, mutta tietysti ei mistään
pikkumaisista syistä.
Sitten tässä puhutaan tästä kantelujen
määrästä, joka on, niin kauan
kuin me muistamme, ollut ongelma kaikessa kantelutoiminnassa. Minä nyt vaan
korostaisin kolmea asiaa tässä. Yksi on se, että sen
mikä on kantelu, määrittelee oikeusasiamies
itse. Minusta siinä kannattaisi nyt olla kohtuullisen tiukka,
koska jos ottaa tällaista puolivillaista materiaalia taloon
ja käsittelee sitä, niin silloin kärsivät
ne, jotka todella tarvitsevat apua. Eli minusta se on hyvin olennaista,
ja varmaan tämä on aina ollut pohdinnassa virastossa.
Toinen asia on myös, että tutkintakynnyksen, eli
koska on aihetta epäillä, ratkaisee myös
oikeusasiamies itse. Ja taas tuomioistuinlaitokseen verrattuna Oikeusasiamiehen
kanslialla on se etu, että työtavat määrittelee
oikeusasiamies itse, mihin tuomioistuinlaitoksella ei ole mahdollisuutta,
koska se on sidottu kaiken maailman prosessisäännöksiin.
Siinäkin pystyy aika paljon itse kehittämään
tapoja, joilla päästään nopeammin
tuloksiin.
Kun nyt mennään kansainväliseen vertailuun, jota
tässä on kuvattu mielenkiintoisella tavalla, niin
sanoisin vielä sen, että Suomen järjestelmän suurin
heikkous on se, että kaikki kasautuu oikeusasiamiehelle
ja oikeuskanslerille. Meillä ei ole siis mitään
tunnettua muuta kanteluviranomaista kunnissa, yleisviranomaisissa
tai lääneissä. Lääninhallituksethan
hyvin paljon käsittelevät kanteluita, poliisitarkastajat
yleensä, mutta se ei ole mitenkään mainostettu
eivätkä niiden toimintatavat aina ole niin hyvät.
Minä väitän, että jos me haluamme
päästä sellaiseen tilanteeseen, että oikeuskansleri
ja oikeusasiamies pystyvät käsittelemään
tapauksiaan kunnolla ja heillä on mer-kittäviä tapauksia,
niin silloin meidän pitää saada nämä kunnan
kanteluviranomaiset ja läänin- tai aluevirastojen
kanteluviranomaistoiminnot. Aluepolitiikassa tällaiset
viranomaiset on unohdettu kokonaan. Jos sekin asia pitää upottaa
työryhmään, niin minä ilmoittaudun
puheenjohtajaksi. Olen siis valmis tekemään sen,
koska se on ainoa ulospääsytie tästä asiasta,
koska ihmisellä pitää olla oikeus kannella.
Tämä lamahan johti siihen, että monet
viranomaiset säästösyistä rupesivat
poikkeamaan laista, ja siihen ei päästä millään
muulla tavalla kiinni.
Sitten nämä kansainväliset vertailut.
Silloin kun minä lähdin maailmalle täältä Suomesta, minä luulin,
että meillä oli maailman paras oikeusasiamiesjärjestelmä.
Minä en ole enää ihan varma, koska kaikissa
järjestelmissä saattaa olla erittäin
hyviä puolia. Minä mainitsen nyt vaan muutaman.
Esimerkiksi tämä ranskalaisten tapa, että etsitään
sopuratkaisua, sehän tuntuu meistä varsin hölmöltä.
Ranskalaisten ideahan on se, että hallinto on aina oikeassa,
mutta oikeusasiamies voi tulla paikalle valkoisella hevosella ja
ruveta neuvottelemaan siitä, olisiko löydettävissä joku
toinen laillinen ratkaisu, joka on parempi. Mutta tämä sopuratkaisu
eli se, että saadaan viranomainen itse korjaamaan menettely,
niin siinä todella voidaan vähentää kantelukäsittelykapasiteettia,
että sen voisi oikeastaan kaikissa kanteluissa tarjota
lausuntovaiheessa, että mikäli te suostutte tai
oikaisette menettelyn, niin ilmoitatte meille. Ennen vanhaan meillä oli
vähän sellainen idea, että he eivät
saakaan korjata menettelyä, koska oikeusasiamiehen pitää saada
loistaa. Mutta minusta se olisi kätevämpää ihmiselle,
että korjataan. Useinhan näkee kantelusta, että se
on korjattavissa.
Sitten on tietysti tämä brittiläinen
järjestelmä, josta minä eniten oikeastaan
pidän. Brittiläinen järjestelmä,
joka siis lähti Uudesta-Seelannista Australiaan, Kanadaan
ja tuli Englantiin ja Irlantiin, lähtee siitä,
että kun kantelu tulee, niin mietitään,
mitä tämä kantelija haluaa ja onko hänellä laillista
oikeutta saada sitä. Sitten pyritään
vaan siihen. Ja jos se saadaan tyydytettyä, niin käsittely
lopetetaan. Meidän järjestelmämme eli
ruotsalainen—suomalainen järjestelmä lähtee
siitä, että etsitään syyllistä.
Katsotaan onko virkamies rikkonut lakia. Jos virkamies on rikkonut
lakia, niin hänelle annetaan huomautus tai annetaan neuvoja,
mutta ei oikeastaan mietitä miten kantelijalle käy.
Nyt on varmaan painopiste jo meillä siirtynyt sinne kansalaisiin
päin. Mutta tässä teidän hienossa
vaikuttavuustutkimuksessanne kantelijoilta ei kysytty yhtään
mitään. Sen vuoksi tietysti tulos olikin erittäin
hyvä, koska kantelijoissa on — oli minun aikanani
ja on aina — hyvin paljon tyytymättömiä ihmisiä,
joita ei ole pystytty auttamaan.
Puhemies! Minä nyt ilmoitan, että minä meinaan
käyttää oikeuttani puhua vapaasti, että minä en
pysty nyt noudattamaan tätä kymmentä minuuttia.
(Puhemies: Sallitaan tämän kerran!) En minä kovin
pitkälle tässä lurittele enää.
Sitten muistaakseni ed. Pulliainen puhui siitä,
että näistä aloitteista ei ollut luetteloa.
Ennen vanhaan oli niin, että oikeusasiamiehen kaikkia aloitteita
ja muita seurattiin, ja varmaan pääosin vielä seurataan.
Mutta jossainpäin maailmaa minä opin, että on
hyvä pitää semmoista mustaa listaa, että kertoo
mitä aloitteita on tehty, mitä esityksiä on
tehty ja ketkä eivät ole seuranneet niitä.
Silloin perustuslakivaliokunta voi tietysti puuttua siihen ja kysyä,
että anteeksi nyt, miksi ministeriö ei seuraa
tätä. Tällä tavalla voidaan siis
lisätä vaikuttavuutta ja samalla saada aikaiseksi
se, että näitä aloitteita seurataan.
Tässä nyt olivat minun ajatukseni. Mutta kuten
sanottu, minä toivon, että vielä tänä vuonna on
mahdollisuus kuulla oikeusasiamies Paunion viimeiset sanat oikeusasiamiehen
toiminnasta, ennen kuin hän lähtee ansaitulle
lomalle. Kiittäisin häntä erityisesti
siitä inhimillisestä linjasta, jota hän
aina noudattaa näissä sosiaali- ja terveysasioita
koskevissa ratkaisuissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Näiden ed. Södermanin
arvokkaiden asiantuntijahuomioiden jälkeen muutama tavanomaisempi
huomio.
Viittaan ensinnäkin myös siihen, että oikeusasiamiehen
kertomus on todella hyvä ja hieno, niin kuin koko toimiston
toiminta, ja mielenkiintoista on myös tämä lajittelu
eli oikeusasiamiehen havainnot perus- ja ihmisoikeuksien
laillisuusvalvonnassa. Viittaan Vastuu ympäristöstä -kohtaan,
joka pohjautuu siis perustuslakimme 2 luvussa olevaan 20 §:ään,
siihen, että myöskin ympäristö-,
luonnonsuojelukysymykset kuuluvat perusoikeuksiin ja ihmisillä on
oikeus hyvään ympäristöön.
Viittaan tässä aikaisempaan keskusteluun, joka
käytiin puhemies Niinistön johdolla oikeuskanslerin
kertomuksesta.
Sitten edelleenkin ihan yksi yksityiskohta, tämä Kollaja-hanke,
joka on kohdassa 4.19.3 [kertomuksessa vuodelta 2008].
Tämä on hyvin mielenkiintoinen kysymyskokonaisuus.
Tässä apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen
on tehnyt ratkaisun noin vuosi sitten ja todennut, että yva-menettely
on toteutettava ja yhteysviranomaisena on Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus.
Tässä tietysti on se ongelma, että kysymyksessä on
Iijoen Kollaja, joka on suojeltu vuoden 1987 koskensuojelulain avulla.
Tällöin mitään muuta tarkoitustahan
tällä ympäristövaikutusten arviointimenettelyllä ei
ole kuin tuon lain purku, eli se tähtää siihen,
ja tässä tämä arviointi jää sitten
Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksen tehtäväksi.
Mielenkiintoista on myös, että ministeri Lehtomäki
on sanonut, että hänen kantansa sitten ratkeaa
sen arvioinnin mukaan, sen lausunnon mukaan, minkä yhteysviranomainen
antaa tästä ympäristövaikutuslain
selostuksesta.
Myös on mielenkiintoinen tämä viimeinen kappale.
Tässä apulaisoikeusasiamies totesi, että ympäristöministeriön
lausunnon mukaan parhaillaan oli käynnissä yva-lainsäädännön
toimivuuden kokonaisarviointi, jossa tarkastellaan tämän
yva-lainsäädännön menettelyn
suhdetta muuhun lainsäädäntöön.
Tämä onkin auki oleva kysymys, mitä se
sitten merkitsee, mikä on ympäristöministeriön
kanta tässä asiassa. Tässä on ministeriö usealla
tavalla mukana ja ehkä sitten avaamassa myös ympäristölainsäädäntöön
kuuluvaa koskiensuojelulakia. Mutta tämä on vielä edessäpäin,
samoin kuin ensi syksynä ensiksi tuleva Pohjois-Pohjanmaan
ympäristökeskuksen kanta, ilmeisesti syyskuun
lopulla, ja sitten ympäristöministeriön
käsitys asiasta. Mutta ymmärrän tämän
lähtökohdan, mikä täällä on
ollut, eli lain mukaan yva-menettely on tehtävä,
kun tällainen hanke asetetaan liikkeelle, ja tässä tietysti me,
jotka puolustamme voimassa olevaa lakia, olemme huolestuneita.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Otin puheenvuoron, kun ed. Ukkola täällä nosti
erittäin tärkeän asian esiin, nimittäin
lastensuojelun. Uuden lastensuojelulain tavoitehan oli, että perheitä tuetaan
ajoissa ja ongelmat havaitaan, ennen kuin tilanne kärjistyy,
ja että lasta kuunnellaan, mutta samalla tämä lastensuojelulaki
sisältää sen, että kaikkia lasten
kanssa työskenteleviä velvoitetaan tekemään
lastensuojeluilmoitus, jos he havaitsevat jotakin hälyttävää. Tämä onkin
johtanut siihen, että lastensuojeluilmoitukset ovat viisinkertaistuneet
esimerkiksi Etelä-Suomen läänissä ja
huostaanotot ovat kasvaneet erittäin rajusti. Toisaalta
olisi tärkeätä, että olisi resursseja
tähän ennalta ehkäisevään työhön,
mutta niitä ei ole juurikaan ollut.
On myös tärkeää, että lapsiperheitä tukevat peruspalvelut
pidetään kunnossa, koska sekin vaikuttaa lasten
hyvinvointiin. Tämä lasten pahoinvointi onkin
todella hälyttävää. Kun resursseja
ei ole riittänyt perheiden varhaiseen tukemiseen, perheiden
kotiapuun, perheneuvojiin ja kouluvaikeuksien auttamiseen, niin
monelta osin on jouduttu sitten äärimmäiseen
ratkaisuun, tähän huostaanottoon. Oikeastaan voidaankin
esittää kysymys, onko nyt niin, että uusi
lastensuojelulaki toimii niin, että nyt löydetään
helpommin huonosti voivat lapset, vai onko mahdollisesti laki itsessään
aiheuttanut aiheettomia huostaanottoja. Mutta yhtä kaikki
tämä on hyvin tärkeä asia, mikä on
syytä selvittää perin pohjin, ja kannatan
niitä ajatuksia, mitä ed. Ukkola puheessaan tähän
asiaan liittyen esitti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun oikeusasiamies on vielä täällä kuulolla,
niin kommentoin sitä, mitä ed. Tiusanen tässä toi
esille, elikkä tätä Kollaja-hankkeen
yva-arviointia.
Tässähän on tietysti sillä tavalla,
että kun on toimittu, niin kuin oikeusasiamiehen toimisto
on kehottanut Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskusta
menettelemään, niin kun se tekee asiallisesti
työnsä, se voi päätyä siihen,
että ei tästä mittään
tule, näin, elikkä siinä on tehty sillä tavalla. Kai
se on laillisuusvalvontaa sekin.
Arvoisa puhemies! Minä tiedän, että laillisuusvalvojaa
ei saa arvostella, vielä poliitikko kerta kaikkiaan, mutta
minä nyt teen sen joka tapauksessa. Nimittäin
tässä on unohtunut aivan täydellisesti
se, että kun tietää, kuka on tehnyt tämän
yvan ja millä filosofialla on tehnyt ja kuin-ka paljon
rahaa on käytettävissä — rajaton
määrä, miljoonia, kymmeniä miljoonia
euroja, sen Kauppalehdestä voi lukea, siellä ovat
ne vakanssien hakuilmoituksetkin — niin tämä tarkoittaa sitä,
että yksi ympäristökeskus voidaan läkähdyttää,
niin kuin tässä tapauksessa, jokainen joenpätkä erikseen
yvaamalla ja saattamalla tuommoinen 100—200 sivua tekstiä,
asianmukaiselta näyttävää tekstiä,
arvioitavaksi, ja tämän mukaan se kaikki on tehtävä.
Ei se firma pysty mitään muuta tekemään.
Keskustelu päättyi.