5) Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain 134 §:n
muuttamisesta
Ritva Elomaa /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt vuoden sisällä jo toisen
lakialoitteen koskien verkkopankkitunnusten puuttumista maksuhäiriöisiltä.
Tein tämän lakialoitteen toisen kerran, koska
se ensimmäinen ei ole, ainakaan toistaiseksi, johtanut
vielä minnekään. Huomasin, että myös
edustaja Tiilikainen on puuttunut nyt samaan asiaan, mikä on todella
hyvä, koska tämä on tärkeä asia
kansalaisen kannalta.
Arvoisa puhemies! Verkkopankkitunnukset ovat vuonna 2014 mielestäni
niin tiivis osa arkipäivää, että ne
tulisi ehdottomasti lukea peruspankkipalveluksi. Muutenkin maksuhäiriömerkinnän
omaavia kansalaisia kohdellaan turhan kovalla kädellä,
ja maksuhäiriö saattaa seurata pitkään
mukana, vaikka talousasiat olisi saatu käytännössä jo
kuntoon. Myös vuokra-asunnon saanti saattaa vaikeutua jo
yhden maksuhäiriömerkinnän seurauksena,
koska se saattaa olla riittävä peruste kotivakuutuksen
myöntämättä jättämiselle.
Olen laatinut useita valtiopäivätoimia maksuhäiriömerkinnän
omaavien kansalaisten aseman parantamiseksi, tai oikeastaan voidaan
sanoa, että yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Näin
ollen lainsäädäntöä tulisi
pohtia uudemman kerran maksuhäiriömerkinnästä koituvien
seuraamuk-sien kohtuullisuuden näkökulmasta. Maksuhäiriöiden
määrä Suomessa lähenee jo hälyttävästi 400 000:ta,
joten niihin liittyvät ongelmat koskettavat merkittävää osaa
väestöstä.
Verkkopankkipalveluita tarvitaan nykyisin lukuisten eri palvelujen
ja verkkokauppojen käyttöön. Erityisesti
monet viranomaispalvelut vaativat verkkopankkitunnistautumisen.
On väärin, ettei maksuhäiriömerkinnän
omaava henkilö voi asioida kätevästi
kotikoneella esimerkiksi Kelan verkkopalveluissa. Sähköinen
tunnistautuminen liittyy myös kansalaisoikeuksien käyttämiseen, kuten
kansalaisaloitteen allekirjoittamiseen. Tietyt palvelut kuuluvat
kaikille. Verkkopankkipalvelun merkitys korostuu erityisesti pankki-
ja virastoverkoston harventuessa, kun fyysinen asiointi vähenee.
Lisäksi liikuntarajoitteisten kansalaisten asema heikkenee
palveluiden valuessa kauemmaksi. Laskujen maksaminen ilman verkkopankkitunnuksia
on kallista ja vaivalloista.
Pankkiala ei tällä hetkellä katso
verkkopankkipalvelun kuuluvan kaikille tarjottaviin peruspankkipalveluihin.
Olisi korkea aika tehdä tähän asiaan
muutos vuonna 2014. Pankin näkökulmasta verkkopankkipalvelujen
myöntäminen maksuhäiriömerkinnän
omaaville henkilöille ei sisällä merkittävää riskiä,
koska kyse ei ole luotonannosta.
Lakialoitteeni ajaa oikeudenmukaisuutta ja tasavertaisuutta.
Sen hyväksyminen ei olisi miltään taholta
paljoa pois mutta helpottaisi tuhan-sien suomalaisten elämää.
Lakialoitteeni kuuluu osaltaan näin: "Luottolaitostoiminnasta
annettua lakia tulisi muuttaa siten, että säännöksessä tarkoitettu
talletuspankki ei voisi kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia
asiakkaille pelkästään sillä perusteella, että tällä on
yksi maksuhäiriömerkintä. Lisäksi tilin
käyttöön tarkoitetun verkkotunnisteen
tai muun välineen myöntämättä jättämisen
syy on tapauskohtaisesti yksilöityine perusteluineen kirjallisesti
ilmoitettava henkilölle. Tälle on samalla kirjallisesti
ilmoitettava, että hänellä on oi-keus
lähettää päätös
tiedoksi Finanssivalvonnalle ja Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
Pankin on samalla annettava hänelle näiden yhteystiedot kirjallisesti."
Olen erityisesti kiitollinen siitä, että tämän
lakialoitteen on useiden perussuomalaisten lisäksi allekirjoittanut
monen muun puolueen edustaja. — Kiitos.
Kimmo Tiilikainen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Elomaa jo esitteli tuossa hyviä perusteita
tälle aloitteelle luottolaitostoimintaa koskevan lain 134 §:n muuttamisesta.
Omalta osaltani tausta tälle lakialoitteelle on se,
kun keskusta, perussuomalaiset ja vasemmistoliitto tekivät
reilu kuukausi sitten välikysymyksen työttömyydestä eikä hallitus
vastatessaan esittänyt uusia toimenpiteitä työttömyyden
nujertamiseksi. Tämä oli arvattavissa. Kun val- mistauduimme
tähän välikysymyskeskusteluun, kuulimme
lukuisia järjestöjä ja muita yhteiskunnallisia
tahoja, jotta saisimme eväitä ja uusia ehdotuksia
muun muassa työttömyyden nujertamiseksi.
Se, miten tämä lakialoite verkkopankkitunnusten
myöntämisestä kaikille liittyy työttömyyteen,
on hyvin yksinkertaista: siten, että lukuisia työvoimahallinnon
palveluita on lisätty sähköisessä muodossa
ja samalla on vähennetty henkilöstöä,
jolloin mahdollisuus henkilökohtaiseen palveluun on työttömiltä heikentynyt.
Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta käyttää sähköisiä palveluita,
ja sen työttömien valtakunnallinen yhdistys toi
hyvin konkreettisella tavalla esille. Miksi ei ole? Sen takia, että noita
verkkopankkitunnuksia ei ole pakko henkilölle myöntää,
ja esimerkiksi tämä mainittu maksuhäiriömerkintä voi
johtaa siihen, että pankki evää verkkopankkitunnukset.
Ehdotan siis tässä aloitteessa, että pankit
velvoitetaan antamaan asiakkaalle verkkopankkitunnukset, joilla
hän voi sähköisesti maksaa laskuja ja
käyttää muita vahvaa tunnistautumista edellyttäviä sähköisiä palveluita.
Nykyisinkin luottolaitostoiminnasta annetun lain mukaan asiakkaalla
on oikeus saada tarpeelliset tilinkäyttövälineet,
eli tili voidaan perustaa, ja tilinkäyttövälineitä on
muun muassa debit online -kortti, mutta verkkopankkitunnuksia
ei tällä hetkellä lasketa tähän
joukkoon. On hyvin perusteltua, että verkkopankkitunnukset
luettaisiin jatkossa tarpeellisiksi tilinkäyttövälineiksi.
Paitsi nuo työnvälityspalvelut myös
monet muut viranomaispalvelut edellyttävät tällaista vahvaa
tunnistautumista. Sähköisten palveluitten lisääntyminen
on hyvä asia. Se helpottaa monessa kohtaa asiointia, mutta
on ihmisten yhdenvertaisuuteen liittyvä kysymys, että kaikilla
kansalaisilla pitää silloin olla myös
mahdollisuus näitä sähköisiä palveluita
käyttää. Esimerkiksi kansalaisaloitteen
allekirjoittaminen on tyypillinen esimerkki siitä, että helpoiten
se onnistuu, jos on verkkopankkitunnukset käytössä.
Tämä on myös taloudellinen kysymys,
sillä ellei verkkopankkitunnuksia ole, henkilöt,
jotka ovat vaikeassa taloudellisessa asemassa, joutuvat maksamaan
pankissa henkilökohtaisista palveluista tai laskujen maksusta
tiskillä paljon suuremmat palvelumaksut kuin jos pystyisivät
hoitamaan asiat edullisemmin verkkopankkiasioinnilla.
Eli tässä on lukuisia perusteita, minkä vuoksi tämä muutos
täytyisi tehdä. Senpä takia olen iloinen,
että iso joukko kansanedustajia on näihin kahteen
aloitteeseen, jotka ovat käytännössä hyvin
samansisältöisiä, yhtynyt. Ja tämä ei
ole nyt pelkästään työttömien
yhdistyksen asia tai meidän muutaman kymmenen edustajan
asia, vaan lukuisat sosiaalialanjärjestöt ovat
muistaakseni jo puolitoista vuotta sitten nostaneet tämän
ongelman esille. Ajattelin, että kun useat järjestöt vetoavat
hallitukseen ja eduskuntaan, niin hallitus ryhtyisi toimiin, mutta
aivan kuten edustaja Elomaa jo täällä totesi,
mitään ei ole tapahtunut. Sen vuoksi on tätä erinomaista
aloitetta vietävä eteenpäin näin
lakialoitteen muodossa. Toivottavasti tämä viesti
johtaa siihen, että hallitus myös ryhtyisi toimiin
asian korjaamiseksi. Ensimmäinen tilaisuus on tuossa hallitusneuvotteluissa
heti juhannuksen jälkeen.
Konkreettinen ehdotus, joka ei käytännössä maksaisi
mitään mutta helpottaisi lukuisten ihmisten asiointia
ja parantaisi myös työnvälityspalvelujen
toimivuutta ja siten auttaisi työttömyyden nujertamisessa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Aluksi kannatan lämpimästi
edustaja Elomaan aloitetta, joka lyhykäisyydessään
tarkoittaa sitä, että pankki ei saa kieltäytyä antamasta
verkkopankkitunnuksia asiakkaalle pelkästään
siksi, että hänellä on maksuhäiriö.
Arvoisa puhemies! Kansalaisille tärkeä palvelutarjonta
on entistä enemmän siirtymässä verkkoon.
Sieltä löytyy pankki, työnvälitys,
vakuutusyhtiöt, terveyskeskus, lääkäri,
rekisterit, Kela, sosiaalitoimisto ja muut kunnan palvelut ajanvarauksineen
kaupallisista palveluista puhumattakaan. Tarvitaan siis luotettava
palveluihin kirjautuminen ja varmenteet. Pankit ovat kehittä-neet
järjestelmän, joka toimii mutta ei nyt sitten kuitenkaan
ole kaikkien kansalaisten käytössä. Ei
ole mitään syytä, miksi pankit kieltäisivät
esimerkiksi luottotietonsa menettäneeltä pankkitilin
ja pankkitunnukset. Ei tyhjältä tililtä mitään voi
nostaa, mutta ilman tunnuksia olet syrjäytetty kansalaisille
kuuluvien normaalien palvelujen piiristä. Kaikki asiointisi
vaikeutuu.
Pankit ovat nostaneet palvelumaksujaan huimasti. Kassalla laskujen
maksu on noussut moninkertaisesti. Aukioloajat ovat supistuneet,
samoin konttoriverkosto. Ihmiset on siirretty palvelemaan itseään
verkkoon. Jos kaikille ei suoda tätä palvelureittiä,
millä pankki korvaa aiheutetun haitan kansalaisille. Pankit
ovat jo kauan keskittyneet hyvätuloisten asiakkaiden haalimiseen, kaikki
pienituloiset ovat heille vain kuluerä. On pankkeja, jotka
eivät ota asiakkaakseen nuorta työtöntä tai
muuta vähävaraista, vaikka hänellä vielä olisi
luottotiedot kunnossa. Tähän on tultu — pörssikurssit
ja ulkomaisten omistajien ah- neus.
Pankit siis jo luokittelevat ihmiset omien ta-loudellisten tavoitteidensa
mukaisesti. Niillä ei ole yhteiskunnallista näkökulmaa
tai tarkoitusta, vaikka ne juhlapuheissa sellaisesta vielä voivat puhua.
Lupaukset omistajille suurista osingoista ja henkilöstön
palkkiojärjestelmät eivät kestä tappiota
tuottavien köyhien ihmisten pitämistä asiakkaina.
Kun valtio luopui aikoinaan omasta pankistaan, tehtiin virhe.
Myytiin ilman ehtoja, kuten myydään kaikkea muutakin
omaisuutta. Nämä virheet ovat kostautuneet joka
toimialalla, ja valtio usein vielä alihintaan myy omaisuuttaan.
Pankkien lisäksi verkkopalvelujen käyttöön liittyvät
televerkkoja tarjoavat tahot. Verkkoyhteydet maksavat, ilmaisia
palvelupisteitä löytyy kirjastosta. Tässä taas
tulee tärkeäksi kirjastoverkon ja ilmaisten palvelupisteiden
saavutettavuus. Kunnat ovat talouskurimuksessaan supistamassa kirjastoverkkoja,
ja tälläkin toimenpiteellä eriarvoistetaan
ihmisiä entisestään. Valtion on huolehdittava
siitä, että kun suurin osa yhteiskunnallisista
palveluista siirtyy tietoverkkoihin, säilyvät
perinteiset palvelutavat tasavertaisina ja tietoverkkopalvelut kaikille
saavutettavina.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikaisen ja edustaja Elomaan
aloitteet ovat käytännössä samansisältöisiä ja
erittäin kannatettavia.
Lainsäädännöllä tulee
velvoittaa pankit antamaan asiakkailleen verkkopankkitunnukset,
ja maksuhäiriömerkintä ei ole asiallinen
syy näitten verkkopankkitunnusten epäämiselle.
Verkkopankissa maksaminen ja e-laskujen käyttö on edullisin
tapa maksaa laskuja. Erityisen keskeistä on se, että vahva
sähköinen tunnistautuminen on koko ajan yleistymässä yhteiskunnassa, myöskin
viranomaisten palvelujen tarjonnassa. Erityisen tärkeä on
tämä edustaja Tiilikaisen esille tuoma työnvälityspalvelujen
siirtyminen entistä enemmän verkkoon.
Toivoisin hallitukselta nopeasti esitystä lainsäädännöksi,
kun kokemuksen mukaan nyt kuitenkaan hyvätkään
lakialoitteet eivät usein johda tulokseen.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Aloitteet ovat lämpimästi
kannatettavia ja puuttuvat tärkeään ongelmaan,
joskin ne käsittelevät vain luottotietohäiriömerkinnän
takia ilman verkkopankkitunnuksia jääviä henkilöitä,
vaikka samasta ongelmasta kärsivät muun muassa monet
siirtolaiset.
Pankin oikeus valita nettipankkiasiakkaansa pitkälti
mielivaltaisin perustein on yhdenvertaisuusongelma, koska nykyisessä yhteiskunnassa
se
tekee pankkiasioinnista äärimmäisen hankalaa
ja viranomaisasioinnista monesti vielä hankalampaa merkittävälle
osalle väestöä. Käytännöllä on
vahva syrjäyttävä vaikutus ilman, että se olisi
millään lailla perusteltu tai että sillä voitaisiin
osoittaa olevan pankille mitään merkittäviä liiketaloudellisia
hyötyjä.
Valikoiva tunnusten myöntäminen on kuitenkin
esimerkki, vain esimerkki, rakenteellisista esteistä, jotka
näkemykseni mukaan ovat laajempi ja ehkä myös
yhteiskunnassamme yleistyvä ongelma. Rakenteellisella esteellä tarkoitan
tässä eräänlaista tosielämän
bugia, ohjelmointivirhettä, jonka vuoksi ihmisten autonomia
tai pääsy etuuksiin tai palveluihin heikentyy
oleellisesti. Tyypillistä on, että oikeus, palvelu,
etu tai jokin muu mahdollisuus näkyy kyllä paperilla
ja ihmiset olettavat sen olevan saatavilla, mutta yritäpä käytännössä päästä siihen
käsiksi, niin silloin paljastuu erilaisia esteitä,
jotka rajoittavat joko kaikkien tai tiettyjen ihmisryhmien pääsyn
tähän oikeuteen.
Usein näiden rakenteellisten esteiden syyt ovat taloudellisia,
ja osittain niitä luodaan järjestelmäämme
ihan tietoisesti. Esimerkiksi toimeentulotuen saamisen vaikeus,
se pitkä esterata, jonka sosiaalivirastossa asioiva henkilö joutuu
käymään läpi, on aivan tarkoituksellisesti tuotettu,
jotta merkittävä osa hakijoista luovuttaisi matkan
varrella.
Toisaalta monien näiden esteiden, myös tämän
nettipankkiasiakkuuden takana on myös eliitin epäluottamus
kansaa kohtaan ja siihen liittyvä moralismi ja halu kasvattaa
oikeanlaiseen elämäntapaan. Tätä vahvistaa
se, että näillä rakenteellisilla esteillä usein
on luokkaluonne. Ne ihmiset, jotka näitä rakenteellisia
esteitä kohtaavat, ovat usein samoja, jotka muutenkin ovat
yhteiskunnassa eri tavalla heikommassa asemassa. Kun puhutaan luottotiedottomista,
usein kysymys on köyhistä ihmisistä,
ja samasta nettitunnuksettomuudesta kärsivät siirtolaiset
ovat usein myös monella muulla lailla oikeudettomia. Kun katsotaan
keskiluokalle tai eliitille suunnattuja yhteiskunnallisia palveluita,
niistä vastaavia rakenteellisia esteitä löytyy
huomattavasti vähemmän.
Tästä syystä toivoisinkin, että niin
tärkeää kuin tämä yksittäinen
asia olisikin saada kuntoon, me pystyisimme politiikassa käynnistämään
myös laajemman keskustelun rakenteellisista esteistä ja
siitä, millainen uhka järjestelmällemme
on se, että ihmiset, jotka siihen luottavat, tulevat petetyksi
kerta toisensa jälkeen.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontula laajensi tätä kysymystä monirakenteellisiin
esteisiin, mitkä estävät ihmisiä osallistumasta
täysipainoisesti ja yhdenvertaisesti yhteiskunnan toimintaan — ja
hyvä niin. Haluan kuitenkin korostaa, että vaikka
mainitsin, että tuo maksuhäiriömerkintä on
peruste evätä verkkopankkitunnukset, niin ainakin
tässä omassa aloitteessani tehty muotoilu on rakennettu
siten, että verkkopankkitunnukset on myönnettävä kaikille,
joilla on ylipäänsä oikeus perustaa tili:
että tämä ei ole pelkästään
maksuhäiriömerkintäisten auttamiseksi vaan
se on ikään kuin perusoikeus. Jos saat tilin, saat
myös mahdollisuuden käyttää tunnuksia
ja asioida sähköisesti. Tämänkaltainen
muotoilu ainakin tässä omassa aloitteessani on.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten kansanedustaja Ritva Elomaan
lakialoite on erittäin kannatettava. Siinä ehdotetaan
muutettavaksi luottolaitostoiminnasta annettua lakia siten, että säännöksissä tarkoitettu
talletuspankki ei voisi kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia
asiakkaalle pelkästään sillä perusteella,
että tällä on yksi maksuhäiriömerkintä.
Lisäksi tilin käyttöön tarkoitetun verkkotunnisteen
tai muun välineen myöntämättä jättämisen
syy tapauskohtaisesti on perusteluineen kirjallisesti ilmoitettava
henkilölle. Tämä on minun mielestäni
erittäin tärkeä pointti tässä lakialoitteessa,
että jos henkilölle tulee kielteinen päätös,
täytyy kirjallisesti perustella, miksi häneltä jotain
kielletään. Sitten vielä, tässä laki-aloitteessa
on noin 40 allekirjoitusta, joten näkisin, että sillä on
vahva tuki eduskunnassa, ja toivoisin, että se johtaisi
mahdollisimman nopeasti toimenpiteisiin. Itsekin olen sen allekirjoittanut.
Kuten kaikki tiedämme, nämä verkkopankkitunnukset
ovat erittäin tärkeitä kansalaisille.
Niitä tarvitaan pankkiasiointiin, samaten asiointiin Kelan,
työhallinnon ja Trafin kanssa, sekä myös kansalaisaloitteen
allekirjoittamiseen tarvitaan näitä tunnuksia.
Verkkopankkitunnuksia tarvitaan myös silloin, kun matkustetaan.
Suurin osa matkalippukaupasta käydään
netin kautta. Lentoliput, laivaliput, bussiliput ja junaliput ostetaan netistä verkkopankkitunnuksilla.
Kaikista parhaimmat tarjoukset ovat netissä, siis ainoastaan ja
vain netissä. Monin paikoin lippuja ei edes saa tiskiltä ostettua,
ja jos saa, se on hankalampaa ja huomattavasti kalliimpaa. Esimerkiksi
alle 200 kilometrin bussimatkan normaalihinta kuljettajalta ostettuna
on noin 30 euroa, kun vastaavan matkan, kun ostaa netin kautta,
nettitarjoushinta voi olla vaikka 2 euroa.
Arvoisa puhemies! Myös VR:n tarjouskampanjoissa on
voinut ostaa netistä muutaman euron lippuja, joilla on
voinut matkata suurimpien kaupunkiemme välillä.
Työssäkäyntialue on nykyään
varsin laaja, se on 80 kilometriä. Jos työvoimatoimisto
osoittaa työttömälle työnhakijalle paikan,
joka sijaitsee esimerkiksi 75 kilometrin päässä kotipaikasta,
se on työttömän pakko ottaa vastaan,
tai muuten työttömyyskorvaukset katkeavat. On
täysin kohtuutonta, jos muutenkin työelämässä kovia
kokenut ja pienituloinen työtön joutuu ostamaan
markkinoiden kaikista kalleimmat matkaliput työmatkoja
varten. Moni suomalainen kulkee nykyään työn
tai opiskelun takia pitkiäkin matkoja joka päivä.
Ei todellakaan ole samantekevää, mitä matkustaminen maksaa,
varsinkaan, kun työmatkakulukorvausta ollaan istuvan hallituksen
toimesta kiristämässä. Tällä hetkellä omavastuu
on 500 euroa, mutta hallituksen kehyksissä esitetään,
että se olisi ensi vuonna 750 euroa.
Arvoisa puhemies! Kansalaisten kannalta on hienoa, että joukkoliikenteeseen
on tullut hintakilpailua, mutta kaikkiin näihin tarvitaan
verkkopankkitunnuksia. Ne, joilla ei verkkopankkitunnuksia ole,
jäävät edullisista hinnoista paitsi, mikä ei
ole hyväksyttävää. Tämän
vuoksi on syytä varmistaa tulevaisuudessa se, että kaikki
kansalaiset saavat nämä verkkopankkitunnukset.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sekä edustaja Elomaan että Tiilikaisen
lakiesitykset ovat erittäin kannatettavia, olen niiden kummankin
puolella.
Tästä maasta on kyllä pakko tässäkin
kohdassa sanoa, että on tämä sarvikuonojen
maa. Jos ihmisillä menee huonosti, niin köyhät
pannaan kyykkyyn oikein kunnolla. Tämä on täysin
käsittämätöntä.
Tässä on jo käyty läpi se,
mitä verkkopankkitunnuksilla saa, mutta käydäänpä läpi
vähän sitä, mitä luottotietojen
menettämisellä saa. Sillä saa esimerkiksi
sen, että ei saa pakollista liikennevakuutusta, jollei
ole rahaa ostaa koko vuoden vakuutusmaksua kerralla. Minulla on
aika hyvä palkka. Silti minä maksan neljässä erässä nämä vakuutusmaksut.
Se on huomattavasti kevyempää kuin maksaa ne kerralla.
Sen lisäksi ei tahdo saada kotivakuutusta, ei saa vuokrattua
asuntoa, ei pysty käymään minkäänlaista
halpakauppaa. Nimittäin nyt on keksitty jopa semmoinen
asia, että jos sitten täm-möinen huonossa
asemassa oleva ihminen käyttää S-Pankin
bonuskorttia ja sitten ne rahat menevät sinne S-Tilille,
niin se tulo on ilmoitettava sosiaalitoimistoon, jotta se voidaan
vähentää perustoimeentulotuesta. Tässä kohdassa
ei todellakaan voi muuta kuin ihmetellä tämän
maan ja tämän hallituksen suunnatonta kylmyyttä.
Kaiken tämän lisäksi, jos ihmiseltä menevät luottotiedot,
pitäisi mennä vain luottotiedot, pitäisi
koskea ainoastaan luotollisia asioita, mutta jos hän jostain
kumman syystä saa maksettua, löytyy vaikka joku
kiva sukulainen, joka vippaa sen 328 euroa, joka puuttuu siitä,
että saa sen luottorekisterinsä puhtaaksi, niin
kaksi vuotta tiedot säilyvät siellä.
Kaksi vuotta estetään kaikennäköinen
toiminta. Se on täysin käsittämätöntä.
Pitäisi riittää se aika, kunnes asiat
on hoidettu, ja sen lisäksi me tarvitsemme positiivisen luottotietorekisterin,
mistä nähdään, jos ihminen säännöllisesti
hoitaa asioitaan ja pyrkii sinne parempaan päin. Kyllä hänenkin
pienille euroilleen täytyy jonkinnäköinen
arvo antaa tässä kylmässä maailmassa.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Olen myös yksi tämän
lakialoitteen allekirjoittanut, ja tuossa edustaja Tolppanen toi
erittäin konkreettisesti asioita esille, ja näinhän
tänä päivänä tilanne
on näissä asioissa.
Kun ajatellaan, että koko ajan suositellaan ihmisiä siirtymään
nimenomaan verkkoon ja siellä verkon kautta käyttämään
näitä palveluja, ja niin kuin tässä useammassa
puheenvuorossa on käynyt ilmi, jos luottotiedot ovat menneet,
pankki ei anna näitä tunnuksia, joiden kautta
voi näitä asioita hoidella tuolla verkossa, niin
tämä lakiehdotus on aivan paikallaan. Kun mietitään,
että tänä päivänä Kelassa,
työhallinnossa, Verohallinnossa ja Trafissa tarvitaan näitä tunnuksia,
jos mielii mennä sinne asioimaan, niin tämä on
suuri epäkohta.
Tietysti ihmiset, jotka ovat joutuneet näihin luottotietohäiriöihin,
ovat yleensä pienituloisia. Siellä on työttömiä,
eläkeläisiä ja opiskelijoita. Siinäkin
suhteessa tämä on paikallaan, ja toivotaan, että kun
lakiehdotus etenee sitten valiokuntakäsittelyyn, niin myös
hallitusherrat, niin sanotusti, ymmärtävät
tämän asian, ja lakiin tehdään tällaiset
korjaukset, että kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä näissäkin
asioissa.
Keskustelu päättyi.