5) Hallituksen esitys laiksi luonnonsuojelulain muuttamisesta
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies, herr talman! Luonnonsuojelulaki on ollut
voimassa 1.1.97 alkaen. Laki uudistettiin tuolloin kokonaisuudessaan,
ja se sisältää useita elementtejä,
jotka olivat kokonaan uusia vuonna 23 annettuun luonnonsuojelulakiin
nähden.
Ympäristöministeriössä on
lain toimeenpanoa seurattu ja on todettu eräitä muutostarpeita.
Hallituksen esityksessä on kysymys luonnonsuojelulain tarkistamisesta,
eräänlaisesta määräaikaishuollosta,
joka usein on tarpeen, kun uusia lakeja on jonkin aikaa sovellettu.
Perusteiltaan luonnonsuojelulaki ei hallituksen esityksen vuoksi muuttuisi.
Muutostarpeita ovat aiheuttaneet muun muassa seuraavat seikat:
Ensinnäkin, 1.3.2000 voimaan tulleen perustuslain vuoksi
osoittautui välttämättömäksi
tarkistaa teknisluonteisesti eräitä säännöksiä.
Toiseksi, Euroopan unionin komissio on arvioinut Suomen lainsäädäntöä luontodirektiivin
liitteen
IV (a) eläinlajien tiukan suojelujärjestelmän
toteuttamiseksi. Komission käynnistämä valvontamenettely,
joka käytännössä liittyy liito-oravien
suojeluun, on edennyt perusteltuun lausuntoon. Tätä seuraava
mahdollinen toimi olisi jo kanteen nostaminen Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimessa. Suomi on vastauksessaan komissiolle ilmoittanut
muun muassa tarkistavansa luonnonsuojelulakia ja metsälakia.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan luonnonsuojelulain sanamuodon
muuttamista vastaamaan luontodirektiivin sanamuotoa. Myös
metsälain muutos, josta äsken keskusteltiin, on
nyt eduskunnan käsiteltävänä.
Esitykseen liittyy myös muutos, joka koskee luonnonsuojelualueiden
perustamisedellytyksiä koskevan pykälän
täydentämistä. Käytännössä muutos
tarkoittaa sitä, että maanomistajalla olisi mahdollisuus
saada korvausta sellaisissa tilanteissa, joissa useita direktiivin
liitteen IV(a) lajin, käytännössä lähinnä liito-oravan,
lisääntymis- ja levähdyspaikkoja sijoittuu
saman omistajan alueelle siten, että alueen käytön
rajoitukset olisi perusteltua korvata.
Osaksi hallituksen esitykseen sisältyvissä muutoksissa
on kysymys käytännössä esiin
tulleista seikoista, jotka edellyttävät lain muuttamista
siten, että viranomaisten menettelyitä voidaan
yksinkertaistaa ja delegoida päätösvaltaa. Tämä koskee
muun muassa päätösvallan siirtämistä valtioneuvostolta
ympäristöministeriölle Natura 2000 -verkostoon
kuuluvien alueiden lunastamisessa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhteydessä kiinnittää eduskunnan
huomiota luonnonsuojelulain puutteisiin lähinnä maanomistajan
näkökulmasta tarkasteltuna.
Suomalaisessa lainsäädännössä ovat
hyvin usein vastakkain kaksi keskeistä periaatetta: suomalaisella
yksityisellä omistusoikeudella on perustuslain suoja, mutta
toisaalta yksityisen edun tulee toisinaan väistyä yleisen
edun tieltä. Kun tarkastellaan esillä olevaa luonnonsuojelulakia, toteaisin
omana käytännön kokemuksista muotoutuneena
mielipiteenäni, että tuo laki on laadittu liikaa
yhteiskunnan oikeuksia korostaen ja unohdettu maanomistaja jopa
kohtuuttomiksi muodostuvissa tilanteissa. Näitä tilanteita
on maassamme esillä jatkuvasti.
Kannanotto ei ole luonnonsuojelua vastaan. Ellen väärin
muista, juuri ministeri Jan-Erik Enestem on ansiokkaasti korostanut,
että luontoa pitää suojella ihmisille
eikä ihmisiltä. Tuo periaate on mielestäni
aivan oikea. Sen tulisi vain näkyä vahvana myös
lainsäädännössämme,
mutta jo tämä luonnonsuojelulain tarkistamisesitys osoittaa,
että me kyllä valvomme tarmokkaasti, että itse
suojelukysymykset etenevät juuri viranomaisten vaatimalla
ja määrittelemällä tavalla, mutta
asianomaiset maanomistajat unohdetaan monien suojelusta aiheutuvien
vaikeuksien keskellä.
Luonnonsuojelulaissa on toki määräyksiä maanomistajien
kuulemisesta, neuvottelemisesta heidän kanssaan, täydestä korvauksesta
maanomistajalle, haitan korvaamisesta jne. Laista puuttuu kuitenkin
mielestäni kohtuuttoman haitan määritelmä,
ja tästä johtuen maassamme on useita esimerkkejä ratkaisuista,
joissa yksityinen maanomistaja on joutunut täysin kohtuuttomaan tilanteeseen.
Keski-Suomessa esimerkki tällaisesta ratkaisusta on
kuuluisa Lohangan Onkisalon suojelukiista. Olen käynyt
paikan päällä ja haluan kertoa, etten
ole milloinkaan nähnyt niin järjetöntä suojelupäätöstä.
Tosiasiallisesti tuolla päätöksellä turmellaan
rajusti luontoa ja estetään maaomistajien normaali
jokapäiväinen liikkuminen ja eläminen.
Tässä salissa on tiettävästi
useitakin henkilöitä, jopa ministereitä — ei
kuitenkaan nykyinen ministerimme Jan-Erik Enestam — jotka ovat
olleet ratkaisevassa asemassa päätöstä tehtäessä.
Toivoisin, että asiaan paneuduttaisiin uudelleen uuden
ministerimme johdolla ja paikan päällä.
Uskoisin, että asialle löytyisi ministeri Enestamin
peräänkuuluttama ihmisiä huomioiva ratkaisu.
Talousarvioesityksessä vuodelle 2004 todetaan, että maankäyttö-
ja rakennusasioissa selvitetään oikeussuojajärjestelmän
toimivuus sekä mahdollisuudet vähentää tarvetta
valituksiin ja nopeuttaa valitusten käsittelyä.
Aivan vastaavasti tulisi kiireellisesti selvittää luonnonsuojelulain aiheuttamat
ongelmat maanomistajien kannalta. Selvityksen jälkeen tuotaisiin
lain tarkistamisehdotus eduskunnan käsiteltäväksi.
Odotan mielenkiinnolla, kuinka keskustapuolue suhtautuu hallituksessa
maanomistajien perusoikeuksiin. Toivon, että ministeri
Enestamin ajatukset saisivat hallituksessa enemmän huomiota
osakseen.
Arvoisa puhemies! Lopuksi muutama sana viranomaistoiminnasta.
On valitettavasti todettava, että monilta ongelmilta olisi
maassamme vältytty, elleivät viranomaiset suhtautuisi
muun muassa suojelukysymyksissä niin yliolkaisesti maanomistajiin
kuin käytännössä monta kertaa tapahtuu.
Viranomaiset ovat ihmisten palvelijoita eivätkä heidän
nujertajiaan. Valitettavasti muutamista asioista on syntynyt arvovalta-asioita,
ja niissä tapauksissa yksityinen maanomistaja häviää aina.
Näin tehdään maahamme suojelun vastustajia
enemmän ja enemmän.
Arvoisa puhemies! Oli yllättävää lukea
talousarvioesityksen perusteluita ympäristöministeriön
hallinnonalalla. Siellä todetaan muun muassa, että henkilöstön
osaamisessa painotetaan ammattitaitoista johtamista, vuorovaikutustaitoja
ja riittäviä tietoteknisiä valmiuksia.
Aivan oikein, mutta eikö tuon kaiken pitäisi 2000-luvulla
olla itsestäänselvää asiaa?
Tosiasia on kuitenkin se, että juuri väärä asenne
maanomistajiin neuvottelutilanteissa johtaa monta kertaa tilanteeseen, josta
kärsivät sitten vain maanomistajat.
Arvoisa puhemies! Edellä esitetyn johdosta esitän
vakavan toivomuksen, että hallitus tuo eduskunnan käsittelyyn
pikaisesti tämän luonnonsuojelulain tarkistamisen
maanomistajien kohtuuttomuuksien osalta.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tiedämme, eduskunta on velvoitettu
EY-tuomioistuimen toimesta muuttamaan luonnonsuojelulakiamme koskien
erityisesti liito-oravan suojelua. Asia täytyy hoitaa ripeästi
samalta taholta tulevien paineiden ja määräaikojen
vuoksi. Tämä lähtökohta on meidän
kaikkien hyvä pitää mielessä.
Luonnonsuojelulain muutos oli vireillä eduskunnassa
jo viime vaalikaudella, mutta vaalien katkaistua käsittelyn
se on valmisteltu Vanhasen hallituksen ohjauksessa uudelleen. Luonnonsuojelulain
10 §:ssä luonnonsuojelualueiden perustamisedellytyksiin
lisätään luontodirektiivin liitteen IV
(a) lajien lisääntymis- ja levähdyspaikat. Tämä on
mielestäni käytännön kannalta
hallituksen esityksen keskeisin muutos.
Tähän mennessä suojelu on ollut korvauksetonta
suojelua, mikä on perustunut paikkojen pienialaisuuteen.
Liito-oravien suojelu on kuitenkin osoittanut, että saman
maanomistajan alueella olevat useat lisääntymis-
ja levähdyspaikat saattavat muodostaa käytännössä suuren
alueen, jolloin korvausvelvollisuus on erittäin perusteltu. Korvausvelvollisuutta
tukee muun muassa perustuslakivaliokunnan lausunto 21 vuodelta 96, jonka
mukaan valtion korvausvelvollisuus tulisi liittää kaikkiin
luonnonsuojelulakiin perustuviin menetyksiin, joista omistajalle
on aiheutunut merkityksellistä haittaa. Tältä osin
tämä ehdotus eroaa edellisestä eduskunnan
käsittelyssä olleesta lakiehdotuksesta. Lipposen
toisen hallituksen eduskuntaan tuoma lainmuutos ei sisältänyt
velvoitetta suojeluun liittyvästä korvauksesta.
Lisäyksellä todetaan mahdollisuus perustaa luonnonsuojelualue
näiden lajien suojelemiseksi ja luodaan näin korvausmahdollisuus
tilanteisiin, joissa suojelu aiheuttaa maanomistajalle merkittäviä taloudellisia
menetyksiä.
Liitteen IV (a) lajien lisääntymis- ja levähdyspaikat
poikkeavat kansallisesti erityisesti suojeltavien lajien esiintymispaikoista
siinä, että ne ovat niin pienialaisia paikkoja,
ettei niiden suojelusta lähtökohtaisesti pitäisi
aiheutua merkittäviä taloudellisia menetyksiä.
Kuitenkin kohtuuttomien tilanteiden varalle hallituksen esityksen perusteluissa
on selostettu myös kaksi vaihtoehtoista korvausmenettelyä.
Maanomistaja voi tämän luonnonsuojelulain muutoksen
perusteella hakea siis luonnonsuojelualueen perustamista tai määräaikaista
rauhoitusta. Maanomistajan hakiessa luonnonsuojelualueen perustamista
kyseeseen tulee tapauskohtainen harkinta. Harkintaa harjoitetaan
suojelutason ja siten myös suojelusta suoritettavan korvauksen
määrää arvioitaessa. Esimerkiksi
liito-oravan kohdalla kyseeseen ei useimmiten tulisi niin sanottu
totaalisuojelu vaan osittainen suojelu. Koska maanomistajan olisi
edelleen mahdollista käyttää aluetta
taloudellisesti hyödyksi, ei korvaustasokaan vastaisi totaalisuojelun
tasoa. Tämä lakiesityksen perusteluihin selvästi
kirjattu periaate siis mahdollistaisi sekä alueiden pysymisen talouskäytössä että
suojeluvelvoitteiden
täyttymisen.
Määräaikainen suojelu on perusteltua,
sillä luonnonolosuhteet saattavat muuttua niin, että täydelliseen
suojeluun ei ole kummankaan osapuolen kannalta järkevää sitoutua.
Luonnon muuttuvilla olosuhteilla tarkoitetaan esimerkiksi alueelle
luontaisesti pesimään siirtynyttä pöllöpariskuntaa,
jonka johdosta liito-oravan esiintyminen alueella luontaisesti loppuu.
Merkityksetöntä ei ole sekään,
että osittaisella ja määräaikaisella
suojelulla valtio kykenee täyttämään
suojeluvelvoitteensa taloudellisesti polkematta alueen omistajan
oikeuksia. Maanomistajan oikeuksia turvaa myös mahdollisuus
hakea kestävän metsätalouden rahoituslain
mukaista ympäristötukea. 49 §:n muutoksella
täsmennetään luontodirektiivin liitteen
IV (a) lajien lisääntymis- ja levähdyspaikkojen
hävittämis- ja heikentämiskieltoa poistamalla
määre "luonnossa selvästi havaittava".
Komissio on kanneprosessissa Suomea vastaan puuttunut tähän
määreeseen, joka ei ole luontodirektiivin mukainen. Myös
korkein hallinto-oikeus oli samaa mieltä Konikallio-päätöksessään.
Komissio on muuttamisen suhteen ehdoton ja todennäköisesti
tulisi lopulta voittamaan kanteen yhteisön oikeudessa.
Käytännössä kuitenkin liitteen
IV (a) lajien kohdalla monien lisääntymis- ja
levähdyspaikkojen tunnistaminen ja havaitseminen on usein
vaikeaa, toisinaan lähes mahdotonta. Tämä on
huomioitu hallituksen esityksessä 58 §:ään
ehdotetussa muutoksessa, jolla luontodirektiivin liitteen IV (a)
lajien lisääntymis- ja levähdyspaikkojen
heikentämisen ja hävittämisen rangaistavuutta
nostetaan nykyisestä huolimattomuudesta törkeään
huolimattomuuteen.
52 §:n muutoksen tarkoituksena on saattaa lunastusmenettely
luonnonsuojelualueen perustamiseksi Natura-alueiden osalta samanlaiseksi kuin
luonnonsuojeluohjelmaan sisältyvien alueiden osalta siirtämällä toimivaltaa
valtioneuvostolta ympäristöministeriölle.
Tämä ei kuitenkaan lisää ympäristöministeriön
valtaa aluelunastuksissa Natura-alueiden ulkopuolella. Käytännön tilanne
nykysäännöksin on usein se, että osa
lunastusluvan kohteista voitaisiin päättää ympäristöministeriössä,
mutta osa edellyttäisi valtioneuvoston päätöstä.
Tämä siitäkin huolimatta, että aluerajaukset
ovat jo Naturan valmistelun yhteydessä olleet valtioneuvoston
ratkaistavina. Muutos ei siis laajenna valtion lunastusoikeutta
nykyisestä. Se ei myöskään vaaranna
maanomistajien oikeusturvaa, koska ympäristöministeriön päätöksen
laillisuus voidaan saattaa korkeimman hallinto-oikeuden tutkittavaksi.
Naturaan on sisältynyt kaikkien ohjelmien ulkopuolisia
luonnonsuojelulailla toteutettavia yksityismaita noin 50 000
hehtaaria. Tästä noin puolet on toteutettu. Toteutus
etenee pääsääntöisesti
vapaaehtoisin ratkaisuin, mutta eräissä tapauksissa
lunastuksiinkin joudutaan. Käytännössä lunastusten
määrä kansallisten luonnonsuojeluohjelmien
toteutuksessa on ollut suuruusluokkaa parikymmentä tapausta
vuodessa. Vertailun vuoksi: vapaaehtoisia rauhoituspäätöksiä,
vaihtoja tai maakauppoja tehdään 1 500 kappaletta vuodessa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykset luonnonsuojelulain muuttamiseksi
ovat välttämättömiä.
Koska lainmuutoksissa kyetään turvaamaan sekä maanomistajien
oikeudet että tarvittava suojelun taso, ovat luonnonsuojelulakiin
ehdotetut muutokset mielestäni perusteltuja. Tähän asiakokonaisuuteen
liittyy myös liito-oravakannan tutkiminen niin Suomen kuin
koko Euroopan mittakaavassakin. Parhaillaan käynnissä olevan
kartoituksen jälkeen kykenemme arvioimaan, onko liito-oravan
ylipäänsä aiheellista olla liitteen IV
(a) suojelun piirissä. Tähän keskusteluun
on mielestäni aiheellista palata kartoituksen valmistuttua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että ed.
Kaikkonen on kyllä huippukohtelias herrasmies, kun näin
rakentavahenkisesti ja letkauttelematta puhui ed. Vielman sitä ennen
kuullun puheenvuoron jälkeen, jossa tämä rusikoi
Suomen keskustaa rankimman jälkeen, puhui sinänsä ihan
oikein maanomistajan oikeuksista, mutta ei ollut huomannut mitään
siitä, mitä tässä hallituksen
esityksessä on sisältönä, kun
juuri nimenomaan nyt nämä maanomistajan oikeudet
otetaan aivan uudella tavalla huomioon, näitä maanomistajan
oikeuksia näissä suojelutapauksissa parannetaan,
ja siitä antoi ed. Kaikkonen erittäin hyvän
kokemuksen. Minua syytettiin ed. Seppo Lahtelan toimesta tässä aikaisemmin
kuullun ymmärtämättömyydestä,
mutta minä syytän kyllä nyt ed. Vielmaa
luetun ymmärtämättömyydestä,
jos hän ylipäätään
hallituksen esitystä on lukenut lainkaan.
Joka tapauksessa on erinomaisen hyvä asia, että hallitus
on valinnut sen tien, minkä se on nyt tällä hetkellä valinnut,
tämän asian hoitamisen niin, että tätä asiaa
ei hoideta Euroopan yhteisöjen tuomioistuimien kautta,
koska siinä kävisi mitä todennäköisimmin
juuri niin kuin ed. Kaikkonen tässä aavisteli,
että sen kahinan Suomen valtio häviäisi.
Eli tässä on otettu lusikka kauniiseen käteen
ja tätä asiaa minusta erittäin hyvällä tavalla
yritetään hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Tähän
liittyy tämä aiemmin keskusteltu metsälain
14 b ja 14 c §:ää koskeva hallituksen
esitys, samoin kuin tämä luonnonsuojelulain muutosesitys.
Sitten ihan muutama näkökohta näistä asioista
ylipäätänsäkin:
Niin viime talvena kuin tänä päivänäkin
on puhuttu liito-oravien lukumääräkysymyksestä,
ja myöskin ed. Kaikkonen viittasi tähän.
Ensinnäkin on todettava se, että liito-oravia
ei ole tieteellisesti pätevällä tavalla
Suomessa koskaan laskettu, ei ole edes yritetty laskea. Siihen on
hyvin monta syytä. Yksi on se, että kysymys on
yöeläimestä ja synkissä kuusikoissa
elävästä yöeläimestä ja
tämmöisen tarkan laskemisen kustannukset olisivat
todella huikeat. Meidän tähän rinnalle
on syytä ottaa huomioon eräs toinen eläinlaji,
hirvi, joka on huomattavasti kookkaampi kuin liito-orava ja näkyvämpi
elukka kaiken kaikkiaankin. Liito-oravalla on painoa 130—150 grammaa
ja hirvellä satoja kiloja. Hirvi on huomattavasti paljon
helpompi havaita, ja se on liikkeellä myös päiväsaikaan.
Meillä kymmenettuhannet erämiehet osallistuvat
niin sanottuihin hirvilaskentoihin vuosittain, ja siitä huolimatta, kun
tehdään johtopäätöksiä hirvikannan
suuruudesta, välillä menee niin armottomasti pieleen kuin
nyt pieleen voi mennä. Parhaillaan ollaan juuri sellaisessa
tilanteessa ja siinä on eräällä tavalla
päädytty, palattu oikeastaan, 1960-luvun tilanteeseen.
Kun on tämmöinen tavoite, että yritettäisiin laskea,
paljonko meillä liito-oravia on maassa, niin järkevämpi
tapa lähestyä tätä seuranta-asiaa on
se, että pyritään kartoittamaan liito-oravien esiintymisalueet
tämmöisinä otanta-alueina eri puolilla
Suomea sinne Oulun läänin pohjoisosaan saakka,
mihinkä saakka tämän lajin levinneisyysalue
Suomessa ulottuu, ja niitten puitteissa sitten seurataan kymmenvuotisjaksoissa,
millä tavalla kanta kehittyy. Tästä on
olemassa tutkimustuloksia jo. Ne ovat Keski- ja Etelä-Suomesta.
Yksi tämmöinen seurantatutkimus on tehty Vilppulan
Keuruun alueella, 900 neliökilometrin alueella, ja se selvitys
osoitti, että kanta oli sen kymmenvuotiskauden aikana taantunut
suorastaan lähes sukupuuttoon. Syy oli yksinkertaisesti
se, että lajille sopivat elinympäristöt
olivat tulleet ihmisen toimesta hävitetyiksi, ei suinkaan liito-oravan
hävittämiseksi, vaan harjoittaen normaalia metsätaloutta
jnp. Siis toisin sanoen laji, joka on rauhoitettu, eräällä tavalla
hävitetään tahattomasti. Tässä ei
ole kysymys mistään pahantahtoisuudesta eikä,
ed. Vielma, maanomistajien syyllistämisestä millään
tavalla, vaan kysymys on siitä, että meidän
tapamme käsitellä talousmetsiä päätehakkuitten
kautta johtaa siihen, että lajin elämisen edellytykset
häipyvät.
Toinen tapa, millä se lähtee, on se, että meillä on
ruvettu kaavoittamaan taajamien läheisyydessä juuri
sellaisia kuusikkoalueita — sitä kuusta kuuleminen,
jonka juurella asunto -periaatteella — joilla juuri nimenomaan
tämä laji esiintyy, ja sitten ristiriidat ovat
olleet ilmiselviä, kuten esimerkiksi Tampereen alueella
tässä kuuluisassa tapauksessa, jossa sitten korkein
hallinto-oikeus teki omia ratkaisujaan.
Nämä selvitykset, jotka nyt ovat käytettävissä,
osoittavat, että kymmenvuotiskauden aikana taantumisen
taso on ollut tuommoista 26—30 prosentin tasoa, mikä tarkoittaa
sitä, että Iucn:n eli Kansainvälisen
luonnonsuojeluliiton luokituksessa taantumisen aste on sitä luokkaa,
että tämän uhanalaisuusasteen muuttamiseen
ei ole olemassa perusteita, siis sen statuksen, mikä tällä hetkellä liito-oravalla
on. Eli kun tätä on esitetty näissä keskusteluissa
erikoisesti viime talven aikana ja se sama vilahti ed. Kaikkosen
puheenvuoron lopussa, niin tällä hetkellä tällaista
tieteellistä perustaa sille ei ole olemassa, mutta toivotaan
tietysti, että laji elpyy ja sille löytyy jostakin
niin paljon elinympäristöjä, että ne
takaavat lajin säilymisen Suomen luonnossa.
Sitten tässä yhteydessä on viitattu
siihen, että kun kysymys on siperialaisen faunatyypin edustajasta,
jonka esiintymisen ja levinneisyyden painopiste on Suomesta itään
olevalla alueella, siellähän se säilyy.
Ne arvoisista edustajista, jotka ovat tulleet siellä matkustelleiksi
ja ovat tutustuneet asioihin, ihan pelkästään
silmillä seuraamalla, ei siinä sen ihmeellisempiä välineitä tarvita, ovat
nähneet, että sikäläinen päätehakkuumenettely
on aika krouvi. Siinä ei jää kahta puuta
pystyyn, joittenka välillä voisi liidellä.
Eikä ole olemassa mitään järjestelmää edes,
jolla varmennettaisiin metsän uudistuminen. Ei ole olemassa
sellaista, mitään metsän uudistamisen
filosofiaa. Sellainen oli vanhassa Neuvostoliitossa, jossa oli oma
ministeriönsä metsän uudistamista ja
oma metsän kaatamista varten, ja tämä kaatoporukka oli
muutaman kymmenen vuotta edellä tätä uudistamisporukkaa,
niin että siitä nyt ei sitten tullut oikeastaan
yhtään mitään. Puhumattakaan
siitä, että olisi minkäänlaista
ohjeistoa ottaa jokin liito-orava huomioon silloin, kun näitä hakkuusuunnitelmia
siellä tehdään. Siinä on kysymys hakkuuoikeuksista
eikä hakkuusuunnitteista. Tällä tavalla
mitään sellaista järjestelmää,
joka takaisi liito-oravan tulevaisuuden noilla alueilla, ei ole.
Mielenkiintoisinta siinä ehkä on se, että monet
EU:n toimijat ovat tällä hetkellä ostamassa
metsänhakkuuoikeuksia Venäjän alueella
ja ovat niitä käyttämässä.
Kuvaan ovat tulleet myöskin suomalaiset toimijat rankimman
jälkeen.
Sitten: Onko meillä olemassa näyttöjä siitä, että on
jokin ankarasti suojeltava laji, joka esiintyy vain naapurin puolella
ja meidän puolellamme, ja yhtäkkiä sen
suojelu, säilyttäminen maapallon eläimistössä,
siirtyy kokonaan meidän vastuullemme? Sellainen esimerkki
on, hyvin näyttävä esimerkki. Se on villipeuran
alalaji Suomen peura, siis niitä harvoja eläinlajeja,
jonka tieteellisessä nimessä on sana Suomi, fennicus. Metsäpeurahan
säilyi Neuvostoliitossa sodan yli, ja kun olimme itse hävittäneet
sen ensin, me saimme sen sitten 50-luvun alussa takaisin. Nyt ollaan
sitten Neuvostoliiton hävittyä ja Venäjän federaation
toimiessa hävittämässä metsäpeuraa kiitolaukkaa
sukupuuttoon naapurin puolella, elikkä sen alalajin kaikki
yksilöt ovat Suomen puolella.
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Pulliainen epäili allekirjoittaneen
perehtyneisyyttä luonnonsuojelulakiin, haluan vain kertoa,
että olen viime vuosien aikana lukenut sen monta kertaa
läpi ja (Ed. Pulliainen: Kysymys on tästä hallituksen
esityksestä!) viimeksi tänä aamuna, arvoisa
ed. Pulliainen. Kun oli puhetta luetun ymmärtämisestä,
niin haluan sanoa, ed. Pulliainen, että se on luonnollisesti
hyvin tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on ymmärtää,
mitä se luettu käytännössä merkitsee, ja
siitä minun puheenvuorossani oli kysymys. Veikko Vennamo
loi tässä salissa aikoinaan termin "teoriaherra",
joka on varmaan meille kaikille tuttu termi. Me tarvitsemme, ed.
Pulliainen, teoriaherroja, mutta me tarvitsemme myöskin käytännön
ihmisiä.
Kun ed. Pulliainen lupasi, että näillä muutoksilla
korjataan maanomistajien asema selvästi — minä otan
kopion tästä puheesta — niin minä jään
odottamaan Onkisalon ongelman korjaantumista tämän
puheen jälkeen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että ympäristöministeriö on
tuonut tämän hallituksen esityksen 76 näin
nopeasti keväällä valitun eduskunnan
käsittelyyn. Me, jotka olimme täällä viime
vaalikaudella, muistamme todella sen, voisiko sanoa, vähän
tragikoomisen tilanteen, että lähes kaikkien Suomen
ongelmien syyksi löytyi tuo 130 gramman painoinen eläin eli
liito-orava. Puhuttiin työllisyyden ongelmista tässä asiayhteydessä,
monista muista asioista. Metsäteollisuudenkin myllyt tuntuivat
kolkkaavan tyhjyyttä, kun liito-oravaa suojeltiin. Siis
tämähän ei ollut millään
lailla järkevää eikä edes oikeastaan
kuulunut sellaisen tapaparlamentin eli kivan huulenheiton piiriinkään,
vaan meni jo aivan valtameren taakse ja vähän
toiseen todellisuuteen koko asia.
Muutama asiakohta oli kyllä silloin lähetekeskustelussa
esillä. Muistan tuon ajan kyllä varsin hyvin.
Kello oli silloin noin 22, kun täällä tehtiin esityksiä eri
valiokunnista, minne asia pitäisi lähettää,
siis luonnonsuojelulain muuttamisesitys, ja sinne se sitten hautautuikin,
näihin lausunnonantajavaliokuntiin. (Ed. Sirkka-Liisa Anttila:
Miten hautautui?) — Hautautui nimenomaan sillä tavalla,
ed. Anttila, että silloin valiokuntien työtilanteeseen
viitattiin, etteivät ne ehtineet sitä käsitellä,
eli hallituksen esitys jäi säätämättä.
Mutta yksi asia oli esillä, joka oli perusteltu, ja se
oli tämä korvauskysymys. Mielestäni nykyhallituksen
esitys on tällä kohdalla varsin tyylikäs.
Se on otettu 10 §:n sisään, tämän
asian ratkaiseminen, mistä täällä ed.
Kaikkonenkin jo aikaisemmin puhui. Myös ymmärtääkseni
on aikomus sitten katsoa muuten lainsäädäntöä.
Nimenomaan tämä Natura 2000 -tiedoston täydentämisongelma,
niin ettei asiaa aina tarvitse viedä valtioneuvoston yleisistuntoon,
pyritään ratkaisemaan, mikä on varmasti
viisasta. Myös se, että tämä luonnonsuojelulaki
on perustuslain muutoksen, uuden perustuslain, edellyttämällä tavalla
säädetty, on perusteltua, ja tämä asia,
joka täällä tuli esille, että Suomen
ei tarvitse EY-tuomioistuimen kautta kävellä tässä asiassa,
on myös tietysti nyt ratkeamassa.
Kaiken kaikkiaan siis tämä hallituksen esitys 76,
uskon, etenee asiallisesti nyt eduskunnassa. Ja lopuksi siihen,
minkä ed. Pulliainen puheenvuorossaan kiteytti: Meidän
on aiheellista suojella ne biotyypit, luonnonympäristöt,
jotka ovat välttämättömiä lajisuojelun
kannalta. Tämä pieneltä osaltaan on tätä luonnon
monimuotoisuuden katoamisen ongelmaa nyt vähentämässä, mutta
vain erittäin pieneltä osalta.
Lopuksi, puhemies, haluan viitata siihen, että tietysti
Suomi ei ole maailmassa niitä maita, joissa tuhotaan valtaisasti
joka hetki luonnon monimuotoisuutta. Pahin tuhoutuminen tapahtuu trooppisissa
sademetsissä. Keski-Amerikasta luonnonmetsät häviävät
kokonaisuudessaan, jos nykymeno jatkuu, 30 vuoden sisällä jne.
jne. Mutta meidän pitää kantaa vastuu
tästä omasta Fennoskandiastamme, missä elämme.
Sen vuoksi on nyt hyvä, että tässä asiassa
mennään eteenpäin.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
asetettu kyseenalaisiksi keskustan periaatteita. Voin kertoa, että Suomen
keskusta on puolue, joka puolustaa maanomistajien oikeuksia. Sen
takia keskustassa pannaan myös tyydytyksellä merkille
se, että tämä luonnonsuojelulain muutosesitys
pitää sisällään juuri
sen mahdollisuuden, että silloin kun liito-oravaa esiintyy
yksittäisen metsänomistajan alueella niin paljon,
että voidaan katsoa, että se on kustannuksiltaan
kohtuutonta, korvaus voidaan yksityiselle metsänomistajalle
suorittaa. Tämä on selvä parannus viime
kaudella täällä käsiteltyyn
esitykseen.
Toinen hyvä puoli tässä esityksessä on
rangaistuskynnyksen korotus. Vastapainona kolmen sanan poistolle — "luonnossa
selvästi havaittava" esiintymisalue — ainoastaan
törkeä huolimattomuus voi johtaa syytetoimiin.
Tämä on tärkeätä sen
takia, että aina vaikka metsäammattilaiset, metsänomistajat
hyväntahtoisesti metsässä toimivatkin,
kaikkia tapauksia ei tietenkään pysty huomaamaan.
Jos vahingossa sitten esiintymisalueita tuhoutuu, olisi aika kohtuutonta,
että niistä sitten rangaistaisiin. Sen takia kannatan
lämpimästi tätä ajatusta, että ainoastaan törkeä huolimattomuus
johtaisi syytetoimiin.
Arvoisa puhemies! Kokonaan oma lukunsa on sitten liito-oravakannan
suuruus, mihin ed. Pulliainen täällä jo
aika syvällisesti meitä johdatti. Nämä arviot
kannan suuruudesta ovat sellaisia, että siitä ei
tosiaankaan mitään tieteellistä kovin tuoretta
näyttöä ole olemassa. Mielenkiinnolla odotankin
sitä kolmivuotista selvitystä, joka nyt on käynnissä ja
jonka tarkoituksena olisi kohtuullisen luotettava kuva liito-oravakannan
suuruudesta antaa. Nimittäin näitten aikaisempien arvioitten
jälkeen kuitenkin metsänhoidon käytännöissä on
tapahtunut aika paljon hyviä muutoksia liito-oravan kannalta,
eli sertifioinnin mukaantulo on tuonut jättöpuuryhmät
ja tämän tyyppiset asiat hakkuualoille. Toisaalta
lehtipuitten osuus on kasvussa metsissä, eli liito-oravan ravintopuolen
pitäisi olla ihan ok, ja myös kuusivaltaisia sekametsiä,
mitkä nyt soveltuvat liito-oravan elämiseen, käsitykseni
mukaan nykyisessä metsänhoidossa aika hyvin syntyy
myös uusia päätehakattujen tilalle. Siinä mielessä odotan mielenkiinnolla
tämän selvityksen valmistumista.
Arvoisa puhemies! Jos sitten siltä näyttää,
että Suomen liito-oravakanta on vakaa eikä ole
sillä tavalla radikaalissa laskussa kuin nämä aikaisemmat
selvitykset, mihin ed. Pulliainen viittasi, osoittavat, siinä tapauksessa
on erittäin perusteltua pohtia, onko liito-oravan oikea
paikka IV (a) -listalla. Jos kanta on vakaa ja tulee toimeen nykyisen
metsätalouden kanssa, ei silloin kannata tehdä tästä liito-oravasta
elämää suurempaa kysymystä,
joka sitten heittää riskejä paljon tähdellisemmän
luonnonsuojelun tielle.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
kiitelty sitä, että keskustelua on käyty
herrasmiesmäisessä hengessä. Voin ilmoittaa,
että nyt se ainakin sitten loppuu. Jos joku kuvittelee
ja uskoo, että tämän esityksen perusteella
maanomistajien korvausasiat tulevat kuntoon, saman tien voi uskoa
joulupukkiin ja lähettää kirjeen hyvissä ajoin
Korvatunturia kohti.
Historiahan tässä on selvä. Kun Suomi
liittyi EU:hun, silloin aikanaan oli myös tämä luontodirektiivin
IV (a) -liite, johon tuli tiettyjä eläimiä, jotka
pitää suojella, ja tiettyjä kasveja.
Varmaan kaikki muut menivät ihan oikein, mutta liito-oravat
tulivat väärään paikkaan. On
niitä nyt Suomessa tällä hetkellä 10 000,
30 000 tai 50 000, joka tapauksessa, jos ne eivät
olisi siinä liitteessä, monelta riesalta olisi
Suomessakin vältytty. Sen takia olisin toivonut, että ympäristöministeri olisi
ollut vähän tarmokkaampi, jotta olisi saatu se
liitekin korjattua ajan tasalle ja liito-oravat sieltä poistettua.
Toinen virhe tapahtui täällä eduskunnassa vuonna
96, kun luonnonsuojelulakia säädettiin. Silloin
perusteltiin liito-orava-asiaa muun muassa sillä, että jos
jotain joudutaan suojelemaan, ne ovat kuitenkin niin pieniä alueita,
että ei ylity korvauskynnys, ei synny maanomistajille minkäänlaista
merkityksellistä haittaa. Käytäntö on sitten
vuosien aikana osoittanut ihan jotain muuta.
Tuorein tapaus ja se, joka on mennyt kaikkein pisimmälle,
on tietysti kuuluisa Konikallion tapaus, joka meni korkeimpaan hallinto-oikeuteen
asti,
joka tänä syksynä antoi siitä päätöksensä. Voin
kuvitella, miltä maanomistajasta tuntuu, kun prosessi on
kestänyt yli kuusi vuotta. Eli yli kuusi vuotta on siitä,
kun hän on jättänyt aikanaan metsänkäyttöilmoituksen,
että haluaa hakata omistamaansa metsää,
tehdä kasvatushakkuita ja päätehakkuita,
ja sen jälkeen on alkanut varsinainen valitusruljanssi,
joka siis päättyi tänä syksynä.
Mitä tämä tarkoittaa maanomistajille?
Maanomistajat menettävät kymmeniätuhansia
euroja metsänhakkuutuloja puhumattakaan tietysti niistä henkisistä kärsimyksistä,
mitkä ovat aiheutuneet näitten vuosien aikana.
Toiseksi he menettävät myös sen, että he
eivät voi louhia omalta maaltaan kallioainesta. Siellä on
useita hehtaareja erinomaista kalliota, josta oli valmiiksi jo tehty
louhintasopimus yksityisen yrityksen kanssa. Myöskään
siihen kallioon ei voi koskea. Sama siinä kohtaa: menetykset
ovat vähintään yhtä suuria.
Nämä maanomistajat ovat liito-oravien vuoksi menettäneet,
voi sanoa, karkeasti ottaen vähintään
100 000 euroa. Jos jonkun mielestä maanomistajien
korvaukset ovat Suomessa kunnossa, niin ihmettelen kyllä.
Toinen käytännön esimerkki löytyy
Raumalta. Tämä oli Hesarissakin 31. päivänä heinäkuuta
tänä kesänä. Raumalla vahvistettiin
asemakaava vuonna 81 eräälle alueelle, josta osa
kuului yksittäisille maanomistajille. Sen jälkeen
kaupunki rakensi sinne kunnallistekniikan, ja kymmenen vuoden aikana
siitä myytiin tontteja. Esimerkkitapauksessa eräät
yksityishenkilöt ostivat itselleen tontin vuonna 97 ja
hakivat sille tietysti normaalisti rakennusluvan. He saivat rakennusluvan,
mutta sen jälkeen siellä tehtiin liito-oravakatselmus
ja todettiin, että siellä on lisääntymis- ja
levähdyspaikkoja, minkä jälkeen heidän
tonttinsa meni rakentamiskieltoon. He eivät myöskään
saaneet minkäänlaista poikkeuslupaa ympäristökeskukselta,
jolloin tontti on edelleenkin toimenpidekiellossa, eli ihmiset omistavat
omakotitontin, jolle he eivät voi rakentaa, ja he eivät saa
tontistaan minkäänlaista korvausta. Aika surullinen
tapaus sinänsä.
Herra puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys
on täysin puutteellinen. Jotta kuulijoitten valppaus säilyy,
täytyy todeta, että ihmettelen kyllä,
miten keskustan ministereitä on hallituksessa viety kuin
litran mittaa.
Esitystä perustellaan sillä, että tämän
jälkeen korvaukset muuttuvat. No, millä tavalla
ne voisivat muuttua? Esityksessä todetaan, että maanomistaja
voi sen jälkeen, kun on todettu, että okei, hakata
et voi, hakea yksityisille alueille perustettavaa luonnonsuojelualuetta.
Onko mielekästä, jos Suomessa keskimäärin
hakkuualueet tai metsänkäyttöilmoituksilla
tehtävät toimenpidealueet ovat noin 5 hehtaarin
suuruisia, että Suomeen lähdettäisiin
perustelemaan noin 5 hehtaarin suuruisia luonnonsuojelualueita sinne
sun tänne kuin haulikolla ampuen? Onko siinä yhtään
mitään järkeä, jos mietitään,
millä tavalla luonnonsuojelua pitäisi viedä eteenpäin?
Ei yhtään mitään järkeä minun
mielestäni.
Luonnonsuojelualueita yksityisen omistamalle maalle voidaan
tehdä vain ympäristökeskuksen päätöksellä,
ja perustamispäätöstä ei voi
antaa, ellei ole sovittu sen alueen rauhoitusmääräyksistä ja
myös alueen korvauksista. Jos metsänomistaja,
joka ei saa hakata metsäänsä, lähtee
hakemaan yksityiselle maalleen luonnonsuojelupäätöstä ja
ei saa päätöstä ympäristökeskuksesta, koska
ei synny yksimielisyyttä korvauksesta, hän ei
voi valittaa yhtään mihinkään,
eli suojelu toteutuu, metsää ei voi käsitellä,
mutta rahaa ei latiakaan tule tilille.
No, entäs sitten, jos joskus syntyisikin se päätös,
mikä tietysti voisi muuttaa asian, mikä mahdollisesti
voisi olla sen korvauksen taso? Lakiesityksen mukaan ympäristöministeriö määrittää
korvauksen
tason, mikä on täysin poikkeuksellista verrattuna
mihin tahansa muuhun asiaan. Jos tehdään tietoimitus
tai mitä tahansa alueita lunastetaan valtiolle, on aina
toimitusmiehiä tai ulkopuolisia arvioitsijoita, jotka arvioivat,
mikä on sen maa-alueen arvo, mikä on se mahdollinen omaisuus,
mikä sillä alueella on. Siitä syntyy päätös,
josta sitten voi valittaa. Tässä kävisi
niin, että vain toinen taho eli ympäristöministeriö voisi
määrittää sen, mitä Suomessa
maksetaan niistä alueista, jotka liito-oravien takia suojellaan. Mielestäni
ei vastaa ehkä ihan oikeusvaltion periaatteita.
Toinen vaihtoehto on se, että voi hakea myös määräaikaista
suojelua, mihin täällä muun muassa ed.
Kaikkonen viittasi. Se on toki mahdollista. Se vaatii myös
samalla tavalla sopimusta maanomistajan ja ympäristökeskuksen
kanssa. Entäpäs jos ei synny sopimusta siitä,
että nyt tämä alue rauhoitetaan 20 vuodeksi,
niin mikä on se oikea korvauksen taso? Edelleenkin suojelu
toteutuu, maanomistaja ei saa yhtään mitään
rahaa mutta ei myöskään saa päätöstä,
mistä voisi valittaa yhtään mihinkään.
Hän on täysin tyhjän päällä.
Ei sekään minun mielestäni voi olla oikein.
Kolmantena vaihtoehtona esitetään se, että maanomistaja
voisi hakea metsätalouden ympäristötukijärjestelmän
kautta myös määräaikaista rahoittamista.
Ne rahat ovat kolmen M:n budjetissa eli maa- ja metsätalousministeriön
budjetissa, ja ne on tarkoitettu siihen, että maanomistajat suorittavat
vapaaehtoista rauhoittamista tai vapaaehtoista luonnonsuojelua.
Nyt jos luonnonsuojelulain nojalla esimerkiksi liito-oravien perusteella
jotain suojellaan, kysymys ei ole vapaaehtoisesta suojelusta vaan
siitä, että joku muualtapäin, ylhäältäpäin,
tulee ilmoittamaan, että tämä alue pitää suojella.
Mielestäni ei ole järkevää sekoittaa
puuroja ja vellejä, eli niiden rahojen, mitkä ovat
maa- ja metsätalousministeriön budjetissa ympäristötukijärjestelmässä,
joka perustuu vapaaehtoisuuteen, pitää edelleenkin
olla niitten järjestelmien pohjalla, missä luodaan
vapaaehtoisia järjestelmiä, joita nyt lähdetään
Suomessa kokeilemaan esimerkiksi luonnonarvokaupan perusteella tai
joita on jo aiemmin tehty muitten perusteella. Ne kannattaa käyttää sinne.
Mielestäni on erittäin hyvä se, että tämä asia menee
perustuslakivaliokunnan tutkittavaksi, koska nämä asiat
eivät tällä hetkellä ole oikeassa järjestyksessä.
Silloin voi olla, kun luonnonsuojelupaketti oli täällä käsittelyssä samaan
aikaan metsälakien kanssa, että perustuslakivaliokunta ei
ihan täysin pystynyt perehtymään tähän
asiaan. Nyt kun on kerran usean vuoden ajalta käytännön
esimerkkejä, ehkä sieltä sitten löytyy
sellainen järjestelmä, mikä myös
toimisi.
Voi kysyä, olisiko voitu toimia jollakin tavalla muuten,
olisiko voitu rakentaa joku erilainen korvausjärjestelmä tähän.
Aivan varmasti olisi voitu, jos olisi haluttu. 53 §:ään,
missä on korvausvelvollisuudesta muuten säädetty
luonnonsuojelulain nojalla, olisi voitu lisätä kyllä sellaiset momentit,
joiden perusteella tämä suojelu olisi toteutunut
samoilla periaatteilla kuin toteutuu muuten luonnonsuojelulaissa.
Mutta näin ei ole haluttu tehdä, koska nyt päätös
jää aika yksipuolisesti ympäristöministeriölle
ja sen virkamiehille, jotka ohjaavat alueellisia ympäristökeskuksia.
Täytyy sanoa, että aika lailla pettynyt tähän ehdotukseen
kyllä olen, mutta toivottavasti tämä talo
jollain tavalla korjaa ne virheet, mitä tässä vuosien
saatossa on tehty.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Arvostan suuresti ed. Jari Koskisen
asiantuntemusta maatalous-, maaseutu- ja myöskin omistamiseen
liittyvissä kysymyksissä, mutta kun äskeisessä puheenvuorossa tuli
vahvasti esille se, että keskustaa on viety tämän
luonnonsuojelulain muutosesityksen antamisessa, vain huomautan,
että edellisen hallituksen aikana, jossa kokoomus oli mukana
ja myöskin Jari Koskinen oli ministerinä, annettu
luonnonsuojelulaki, joka oli täällä eduskunnassa,
raukesi. Ne muutoksethan olisi voitu tehdä silloin sen
hallituksen aikana, jos olisi ollut poliittista tahtoa ja mahdollisuuksia
viedä eteenpäin. Olen aivan varma, ettei tämä lakiesitys
joka suhteessa hyvä ole, mutta tässä ainakin
eräitä parannuksia on tehty edelliseen lakiesitykseen.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Jari Koskisen puheenvuoron siihen osaan
toki yhdyn, että eiväthän Suomessa maanomistajien
oikeusturva ja nimenomaan nämä korvausasiat suinkaan
ole parhaalla mahdollisella tavalla. Niitä esimerkkejä, mitä ed.
Jari Koskinen puheenvuorossaan esitti, löytyy toki paljon.
Mutta muistutan ihan samaa kuin ed. Vihriäläkin,
että ed. Jari Koskinen olisi voinut olla sen verran rehellisempi,
että olisi todennut, että tämä esitys
on kuitenkin siltä osin parempi kuin sen hallituksen esitys,
jossa ministerinä oli Jari Koskinen, että tässä nyt
kuitenkin myöskin lajisuojelu ulotetaan korvausten piiriin,
jota aikaisemmin ei ole ollut. Nyt valiokunnissa pitää huolehtia
siitä, että luodaan ne menettelytavat, joilla
tämä voidaan tehdä niin, että se
myöskin toteutuu. Ohjataan virkamiesten toimintaa valiokuntien
mietintöjen kautta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkan vähän minäkin muistelua
lähihistoriasta. Kun käsiteltiin yhtä aikaa
täällä metsälakeja ja luonnonsuojelulakia, niin
kuin ed. Jari Koskinen hyvin muistaa, nehän oli kollattu
yhteen, silloin keskeinen asia oli korvauskynnysasia, jossa meillä oli
valmius niin ympäristöministerillä, joka
oli meikäläisiä, kuin valiokunnallakin,
että tämä asia olisi korjattu. Kokoomus
sen esti, valtiovarainministeri Niinistö sen esti.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen muistaa aika hyvin, miten
näitä asioita käsiteltiin. En kyllä muista,
että siellä silloin olisi ollut esillä,
kun luonnonsuojelulakia ja metsälakeja käsiteltiin, tietyn
tyyppinen korvauspykälä, joka olisi ollut olemassa.
Sen myönnän kyllä, että varmaan
Niinistö piti aika hyvin huolta siitä, että valtion
rahoja ei haaskata mihinkään turhuuteen. Voi olla, että ehkä joitakin
suurempiakin alueita Suomessa olisi suojeltu, ellei Niinistö olisi
ollut niin tiukka, että pitää vähän
katsoa, mihin niitä rahoja käytetään.
Puhemies! Kun edustajat Sirkka-Liisa Anttila ja Vihriälä totesivat,
mitä viime hallituksessa tapahtui, niin voin kertoa, mitä tapahtui
viime hallituksessa. Noin vuosi sitten valtioneuvosto äänesti
tästä asiasta. Luonnonsuojelulain muutosesitys
oli valtioneuvostossa, jolloin minä ministerinä esitin,
että sinne tulee korvauspykälä. Pykälätkin
löytyvät vielä. Sinne 53 § tehtiin.
Koko kokoomuksen ministeriryhmä äänesti
minun kanssani, mutta ne muut, jotka olivat hallituksessa — Rkp,
sosialidemokraatit ja vasemmistoliitto — äänestivät
toisella tavalla. Sen takia se esitys, mikä tänne
tuli viime vaalikaudella, oli huono korvauspykälien osalta,
ja niin on huono tämäkin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eihän sitä keskustelua olisi
voitu silloin vuonna 96 käydä, jollei vaihtoehtoista
mallia olisi ollut. Eihän sitä nyt tyhjästä käydä keskustelua.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nykyisessä muodossa luonnonsuojelulaki
ei korvaa kaikkea luontodirektiivin mukaista suojelua. Luonnonsuojelulain
korvausjärjestelmä ei kata Euroopan yhteisön
lajiensuojelua koskevaa kieltoa olla hävittämättä tai
heikentämättä luontodirektiivin liitteessä IV
tarkoitettujen eläinlajien luonnossa selvästi
havaittavia lisääntymis- ja levähdyspaikkoja.
Tämä lakiesitys vie eteenpäin täällä eduskunnassa
valmisteltua ongelmallista ja tunteitakin kuohuttanutta asiaa. Metsänomistajienkin
oikeusturvasta meidän on huolehdittava. Tämä on sittenkin
toistaiseksi paras esitys ongelman poistamiseksi. Käydään
valiokunnissa vielä avoin keskustelu yksityiskohdista ja
tehdään tarvittavat korjaukset ja sitten lopulliset
päätökset. Sovitellen tästä tulee
paras tulos.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tässä vaiheessa pari
kommenttia: Ensinnäkin kiitän edustajia Kaikkosta,
Pulliaista, Tiusasta ja Tiilikaista käytetyistä puheenvuoroista,
joissa hyvin selvästi on sekä oivallettu että ymmärretty,
mihin tällä lakiesityksellä pyritään.
Nimenomaisesti tässä on otettu huomioon maanomistajien
etu ja tässä on korvaustavoista esitys.
Ihmettelen kyllä aika lailla ed. Jari Koskisen puheenvuoroa,
jossa hän haukkuu lakiesityksen lyttyyn, vaikka sitä ei
ole edes ehditty käsitellä eduskunnassa, puhumattakaan
siitä, että olisi ehditty soveltaa käytännössä.
Ei kai asia kuitenkaan ihan niin huono ole, kuin mitä ed.
Jari Koskinen yrittää kertoa. Tämä on
parannus rauenneeseen lakiesitykseen verrattuna. Maanomistajalla
on tässä erinäisiä mahdollisuuksia
jopa valita, millä tavalla hän käyttäytyy:
metsälain perusteella, luonnonsuojelulain perusteella vai väliaikaisen
rauhoituksen perusteella.
Sitten tässä on esitetty myöskin
toiveita siitä, että liito-orava saataisiin direktiivin
liitteen IV (a) listalta pois. Se ei ole ihan helppo asia, koska se
edellyttää kaikkien muitten jäsenvaltioitten hyväksymistä.
Ehdoton edellytys on, että nyt tämän
tieteellisen selvityksen perusteella saadaan sellaisia tuloksia,
että pystytään todistamaan, että laji
ei ole uhanalainen. Saattaa olla, että se ei sittenkään
onnistu. Mutta on tärkeätä saada todetuksi
tieteellisin perustein, mikä on tilanne tämän
liito-oravalain osalta, jotta ainakin siitä turhasta keskustelusta
nyt sitten jatkossa toivon mukaan vältytään.
Tämä lakiesitys lähtee siitä,
että maanomistaja saa korvauksen, jos hän liito-oravan
takia joutuu kärsimään.
Jari Koskinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On tietysti hyvä, että ministeri
Enestam uskoo omaan esitykseensä. Se esityshän
täällä meillä on käsittelyssä,
sitä kritisoidaan, ja sen jälkeen se lähtee
valiokuntiin. Millä tavalla käytännössä sitten
sovelletaan erilaisia luonnonsuojelualueiden lunastamisia ja muita,
siinä asiassa kehottaisin ministeri Enestamia käymään
Forssan suunnalla tutustumassa vaikka Torronsuon kansallispuiston
laajentamiseen, millä tavalla siellä hankeuusjako
etenee.
Sitä on tehty muutama vuosi vanhan karttapohjan perusteella,
ja maanomistajilla ei ole mitään tietoa korvauksista,
ei rahoista, ei vaihtomaista eikä yhtään
mistään muustakaan. Vanhan kartan perusteella
on aikanaan kirjoituspöydän ääressä piirretty
viivat, jotka sitten on luontoon menty paaluttamaan. Ei yhtään
mitään järkeä. Samalla reissulla
voi tutustua myös Konikallion alueeseenkin, niin sitten
ehkä valkenee, että käytäntö on
vähän erilainen, kuin mikä on kirjoitettu teksti.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun itse asun vajaan kolmen kilometrin päässä siitä Konikalliosta,
niin
voin kyllä yhtyä siihen, että siellä kannattaa ympäristöministerin
käydä katsomassa, mistä siellä viime
kädessä on kysymys. Siinä nyt jos missä sitten
maanomistaja menettää. Hän olisi saanut
900 000 vanhaa markkaa, jos hän olisi saanut sen kallion
louhituksi, kun nyt hän ei saa siitä yhtään
mitään. Päinvastoin, hänelle
tuli tietyt rajoitukset.
Varsinaisesti pyysin tämän vastauspuheenvuoron
kommentoidakseni sitä, millä tavalla tämä esitys
parantaa tilannetta. Minusta nyt eduskunnan valiokuntien tehtävä on
huolehtia siitä, että me otamme tämän
niin vakavasti, että luodaan se järjestelmä,
jolla myöskin maanomistajan korvausoikeus tulee sillä tavalla
paalutettua, että se ei ole kyseenalainen. Kaiken kaikkiaan kyllä ministeri
Enestamilla aikamoinen urakka on, että sen hallinnonalan
saa vähän toiseen asentoon, kun sen sanoo rehellisesti.
Kyllä tämä Torronsuo on siitä erinomainen
esimerkki, mihin ed. Jari Koskinen täällä viittasi.
Siellä jos missä maanomistajia on kyykytetty.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä nyt on jäänyt
vähän sellainen vaikutelma, että ne puhujat,
jotka ovat tämän hallituksen esityksen takana,
kiistatta ovat oikeita ja oikean suuntaisia, oikean nimisiä,
ja ministeri luettelikin tämän nimilistan täällä,
ja ne, jotka kyseenalaistavat tätä asiaa,
yrittävät antaa tässä lähetekeskustelussa
neuvoja, ovat luonnonsuojelun ja suomalaisen yhteiskunnan häiritsijöitä ja, miten
voisi sanoa, tämän nykyisenkin hallituksen ympäristöpolitiikan
tuhoajia tai ainakin yrittävät tuhota.
Minusta aika erikoinen mielenkuva tässä asiassa
on jäänyt, että siihen rintamaan, missä oikeastaan
ei ole tärkeää yksityinen omistusoikeus, maanomistus
ja maa- ja metsätalouden harjoittaminen, tähän
joukkoon on myöskin joutunut eri todistusten mukaan Rkp,
mitä ympäristöministeri puoluetaustaltaan
tällä kertaa edustaa. Se, että jo edellisen
hallituksen aikana on syntynyt tällainen äänestystulos,
niin kuin ed. Jari Koskinen täällä todisteli,
on saattanut puolueen aika outoon valoon, koska olen nähnyt
niin, että ruotsalainen kansanpuolue edustaa kuitenkin
tätä yrittävää ja omistavaa
kansanluokkaa, ja voisi sanoa, että Pohjanmaan rannikkoa
on yleensäkin totuttu pitämään
vähän vauraampana asukkailtaan ja eläjiltään
kuin muuta Suomea, mutta kaikkea täällä kuitenkin
saa oppia ja nähdä.
Oikeastaan tähän käytyyn keskusteluun:
Olen tietysti erityisen tyytyväinen muutamaan puheenvuoroon,
joista voisin mainita ed. Vielman, ed. Jari Koskisen, ed. Sirkka-Liisa
Anttilan. Muut puheenvuorot ovat monelta osin olleet joko hallituksen
esitystä myötäileviä, sen hyväksyviä tai
sitten niin neutraaleja, ettei niistä ole oikein ilmennyt,
mitä niillä tarkoitetaankaan.
Yhteen asiaan, missä erityisesti haluaisin nähdä ja
ymmärtää, että ei ole siihen
kipukohtaan puututtu ja sitä otettu esille: Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan,
että päätäntävaltaa
lunastusasioissa siirretään valtioneuvoston yleisistunnosta
ympäristöministeriölle. Tässä mielestäni on
siitä kysymys, että ryöstetään
tämän yksityisen maanomistajan oikeusturva silloin,
kun lunastusasiat tulevat esille ja käsiteltäväksi.
Hallituksen yleisistunto, joka perustuu kuitenkin poliittisen vastuun
kantamiseen, on ollut sellainen ratkaiseva käsittely, missä tähän
saakka on tullut päätöksen johdosta,
missä lunastuksesta ja lunastusarvosta on kysymys, pohdittua,
mitä se vaikuttaa kansalaisten elämään
ja ammatin harjoittamiseen ja turvallisuudentunteeseen sen jälkeen,
kun käydään seuraavat vaalit. Mutta sen jälkeen,
kun tämä päätösvalta
siirtyy ympäristöministeriölle, ja niin
kuin täällä todetaan, pitkälti myöskin
ympäristökeskuksille, tämä yksityinen elinkeinonharjoittaja
ei saa minkäänlaista oikeusturvaa, ei tukea, tuskin
sympatiaakaan. Tämän toivoisin erityisesti valiokuntakäsittelyssä tulevan
niin puiduksi ja käsitellyksi, että tähän
ei jää sellaista aukon paikkaa, missä voitaisiin
niin sanotusti isäntää silmään
pistää.
Mitä muuten syntyy ja tulee: Tietysti kun suomalaiset
Euroopan unioniin menivät kyyryssä käsin,
niin kyyryssä käsin eletään
ja ollaan siellä edelleenkin. Tämän pohjalta,
että tässä luontodirektiivissä liitteen
IV (a) luetteloa lajien osalta, kuten liito-oravan osalta, ei saada
korjattua eikä hoidettua eikä tehtyä kunnialliseen
järjestykseen, luulen, että ei Euroopan unioni
niin muuttumaton ole olemassa, etteikö siellä voitaisi
jotain järkiasioitakin käsitellä. Vaikka
me täällä kuulimme, että vaaditaan
kaikkien jäsenmaiden yksimielinen päätös
tähän asiaan, niin mistä sitä tiedetään,
ettei se yksimielisyys voisi syntyä, jos ei tätä asiaa
kerran edes kokeillakaan?
Tähän asiaan voi samalla lailla rinnastaa — kun
ed. Pulliaisen näen keräävän
voimia uuteen puheenvuoroon — sen, että suden
osalta, joka on tiukasti suojeltuna direktiivin alla täällä,
on moneen kertaan todettu, että se pitäisi sieltä poistaa, korjata
ja hoitaa, mutta ei vaan ministeriötasolla ole saatu aikaiseksi
semmoista päätöstä, että olisi
lähdetty edes esittämäänkään.
Kyllä ymmärrän, että ympäristöministeriössä ollaan
kyyryssä käsin tässä asiassa
eikä esitetä eikä tehdä mitään. Mutta
saman voi todeta myöskin maa- ja metsätalousministeriön
osalta. Ei lähde esitystä eikä valmistelua
eikä mikään asia etene tämän
sudenkaan osalta. Olen itse tulkinnut niin, että nuorempi
väki odottaa, että Brysselissä avautuisi
joku virka, ja ettei vaan vahingoittaisi tätä haku-uraa, niin
ei tehdä mitään semmoista sormiliikettä, mikä voisi
merkitä jonkin näköistä miinusta
siellä perässä. On tämä merkillistä suomalaista
politiikan hoitoa, kun näin tehdään ja
hoidetaan eli jätetään hoitamatta kansan
asiat, ei hoideta mitään.
Jos tätä asiaa sitten katsotaan muuten tämän esityksen
puitteissa, mitä täällä lukee,
niin 40 §:ssä käsitellään
kuolleena tavattua rauhoitettua eläintä. Siihen
ei saa koskea, ei puuttua eikä muuta kuin korkeintaan toimittaa
poliisille, ja yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että käytännössä säännös
tulee sovellettavaksi vain eräiden pienten nisäkkäiden,
kuten siilin ja myyrien, osalta.
Onhan tämä nyt merkillinen holli, että kun meidän
kujalla siili on jäänyt auton alle, minä en saa
sitä haudata enkä puuttua siihen. En vie poliisille
enkä ilmoita kenellekään enkä tee
yhtään mitään, mutta turvetta
panen päälle. On tämä nyt mahdoton
holli, että laaditaan tämmöistä lakia, esitetään
ja tehdään, että ehdoin tahdoin rakennetaan
tämmöinen lainrikkomispohja tähän
asiaan. Ainakin itse ymmärrän näin ja
luulen, että suurin osa suomalaisista ymmärtää myös
samalla lailla. Jos joka nilviäinen pitää erikseen
merkitä ja ilmoittaa ja hoitaa, kun ei niitä voi
poliisillekaan viedä, kun ne haisevat, niin ei tule mitään
tästä maailmanmenosta. Käsitän
kyllä erinomaisen hyvin, jos tämä liito-orava,
mikä niin suureksi ystäväkseni tässä asiassa
on todistettu ja tehty, tässä asiassa on tai sitten
näitä suurempia petoja, maakotka tai susi; ne
ovat asia erikseen, mutta että tähän
samaan pannaan siilit ja myyrät, niin ei tule maailmanmenosta
yhtään mitään.
Tähän keskusteluun sitten se, minkälaista
elämää liito-orava tarvitsee. Ed. Pulliainen
kuvaili tässä Venäjän hakkuita,
mistä uskon, että näin on olemassa ja
näin toimii. Siinä samassa puheenvuorossa ilmeni
näköala, että synkissä metsissä, suurissa
kuusikoissa, tämä liito-orava elää ja esiintyy.
Sen maailmankuvan mukaan ja niiden liito-oravien perusteella, mitä meillä asuu,
ne eivät asu synkissä kuusikoissa, koska meillä niitä ei
ole, kun ne on hakattu, vaan ne asuvat nuorissa kuusikoissa ja erityisesti
sellaisissa paikoissa, missä on kolopuita, mistä löytyy
pesimäpaikka ja missä lähellä on
lehtipuumetsää, nuorta metsää etupäässä:
leppää, pajua, koivua, mitä liito-orava käyttää ravinnokseen.
(Ed. Pulliainen: Pitäähän niiden ruokaa
saada!) — Näin, ed. Pulliainen, aivan oikein,
liito-orava syö nimenomaan ruokanaan näitä norkkoja,
silmuja jne.
Se ei tarvitse tätä suurta kuusikkoa kuin
suojaksi. Se tarvitsee suurta kuusikkoa hakiessaan pesätarpeita,
naavaa, mikä nyt onneksi näitten ympäristö-
ja ilmastonsuojelupäätösten perusteella
on alkanut vähän kasvamaankin paremmin, tätä naavaa,
millä se selviää lämpimänä niin,
että paleltumatta pääsee talven syksystä kevääseen.
Tähän se tarvitsee suurta kuusikkoa. Sitten, arvoisa
puhemies, se tarvitsee suurta kuusikkoa, jos ei näitä kolopuita
ole olemassa. Parhaimmillaan haapa on semmoinen puu. Niitä koloja
voi olla muissakin puissa, mutta haavassa esimerkiksi. Se tarvitsee
suurta kuusikkoa löytääkseen sieltä vanhan
oravanpesän, missä pystyy tilapäismajoituksessa
yöpymään silloin, kun muuta suojaa ei
ole olemassa, missä voisi yönsä viettää ja
päivän levätä silloin, kun ilma
on kylmä.
Tämän pohjalta, herra puhemies, toivon, että erityisesti
valiokuntakäsittelyssä käydään
sillä rintamalla tähän asiaan käsiksi,
kun maa- ja metsätalousvaliokuntakin on lausunnon
antajana olemassa, että tämä maanomistajan
oikeusturvakysymys tulee hoidettua ja tehtyä ja tulee myöskin
hoidettua sellainen näköala, että ympäristöministeriölle
ei luoda kohtuutonta ryöstämisen mahdollisuutta,
niin kuin tämän esityksen perusteella nyt on nähtävissä ja
todettavissa.
Ed. Vielma totesi puheenvuorossaan, että tarvitaan
uusi esitys, millä tarkennetaan tätä esitystä.
Mielestäni tälle tielle ei voida lähteä,
vaan pitää nyt tämän esityksen
valiokuntakäsittelyn perusteella hoitaa tämä asia
sellaiseen järjestykseen, että suomalainen metsätalouden
harjoittaja, maanomistaja, puuntuottaja, voi nauttia tässä vapaassa
isänmaassa sellaista elämisenarvoa, missä tämä omaisuuden
ryöstäminen ja ryövääminen
ei ole aina ajankohtainen ja jokaisen puhelinsoiton, taikka kirjeen
taikka ovenaukaisun perässä, missä olisi
tämä ympäristökeskuksen tai ympäristöministeriön
ryöstäjä tulossa viemään sanoisinko
nyt näin kevein perustein tätä puuntuottomahdollisuutta
ja omistusoikeutta tältä hallitulta maalta.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Käy ilmi, että liito-oravalla
on muitakin vihollisia kuin ed. Seppo Lahtela ja ed. Jari Koskinen.
Kerran löysin nimittäin liito-oravan hännän.
Kissa oli tämän emoliito-oravan syönyt,
kun se oli tehnyt pesänsä linnunpönttöön,
ja ne poikasetkin valitettavasti sitten kuolivat.
Mutta varsinaisesti haluaisin kysyä ministeri Enestamilta
eräästä seikasta, joka myöskin
liittyy tämän lakiesityksen taustaan. Se on se,
että Euroopan komissiohan viimeksi viime keväänä, niin
kuin tässä esityksessä mainitaan, antoi
huomautuksia Suomelle liito-oravan kohtelusta. Yksi konkreettinen
asia liittyi E18-moottoritien linjaukseen. Kävi selvästi
ilmi, että Suomi ei ollut riittävällä tavalla
ottanut huomioon liito-oravan pesäpaikkoja arvioidessaan
E18-moottoritien linjausta Muurlasta Lohjanharjulle, ja tämähän
on tämmöistä hyvin luonnonvaraista seutua muutenkin
ja siellä on muutakin puolustettavaa kuin liito-orava.
Mutta haluaisin tietää, miten Suomi reagoi
tähän. Ilmeisesti Suomi on vastannut tähän
ja käytännössä tilanne on se,
että komissio aivan oikein huomautti, että itse
asiassa tämä ympäristövaikutusten
arviointi olisi ollut syytä palauttaa lähtöruutuun
niin, että olisi palattu tarkastelemaan uudestaan näitä moottoritien
neljää eri linjausvaihtoehtoa, kun Suomi on nyt
kuitenkin sitten, ja senkin jälkijunassa, arvioinut vain
näitä ympäristövaikutuksia ja
lähinnä liito-oravan esiintymistä jo
kauan aikaa sitten valitun tielinjausvaihtoehdon pohjalta. Mikä tämä tilanne
on, onko Suomi reagoinut tähän asiaan? Minusta
olisi varsin tärkeää, että tämä otettaisiin
huomioon.
Olen itse asiassa huomannut, että ministeri Enestam
on varsin myönteisesti kommentoinut näitä EU:n
luontodirektiivejä kesällä todetessaan
suurin piirtein, että EU olisi kyllä paljon ikävämpi,
jos sillä ei olisi näitä luonnonsuojelumääräyksiä.
Emme varmasti halua, että siitä tehdään
pelkkä sisämarkkinahanke, ja uskon, että ministeri
Enestam haluaa myöskin puolustaa näitä luonnonsuojeluasioita
EU:ssa.
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Minä joudun toteamaan, että minä en
ole vastannut komissioon enkä tiedä onko edeltäjäni
näin tehnyt, mutta selvitän asian ja kerron, mikä tilanne
ministeriössä on.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hautalalle todettakoon, että en
minä ole mikään liitto-oravan vihollinen.
Minun mielestäni vaan oikeusvaltion periaatteet lähtevät
siitä, että jos yhteiskunta päättää,
että jotain suojellaan, silloin myös yhteiskunta
maksaa suojelusta sille maanomistajalle korvaukset täysimääräisesti
ja sillä selvä.
Toinen asia on sitten, mitä ylipäätään
tämä liito-oravakysymys maksaa yhteiskunnalle.
Lohja—Muurla-välillä E18-tiellä,
mihin ed. Hautala viittasi, jouduttiin pistämään
suunnitelmat uusiksi näiden liito-oravien takia muun muassa.
On arvioitu, että kun kokonaisurakka on 330 miljoonaa euroa,
niin 20 prosenttia tuli lisää kustannuksia ympäristösyistä sen
takia, että tehdään tunneleita, ja sen
takia, että tehtiin uusia linjauksia. Noin 60 miljoonaa
euroa paloi rahaa sen takia.
Kerava—Lahti-oikorata on noin 70 kilometriä pitkä rata.
Siellä epäiltiin yhtä liito-oravan lisääntymis-
tai levähdyspaikkaa. Näyttöä ei
ollut, ei mitään varmuutta, epäiltiin
yhtä. Sen takia on käyty kirjelmiä EU:n
ja Suomen valtion välillä lukemattomia kertoja.
Ei sekään ihan ilmaista ole. Kyseisellä ratapätkällä noin
60 omakotitaloa lunastetaan valtiolle sen takia, että rata
menee päältä, eli ihmisten pitää muuttaa,
mutta sen yhden mahdollisen liito-oravan ei tarvitse muuttaa yhtään
mihinkään.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Jari Koskinen aloitti hyvin mielenkiintoisen debatin,
jonka varmasti soisi jatkuvan toisessa yhteydessä. Nimittäin
kysymys on todella siitä, että Suomessa paikalliset
asukkaat ja luonnonsuojelijat ovat useita kertoja onnistuneet tuomioistuimen
kautta osoittamaan, että viranomaiset esimerkiksi tiesuunnittelussa,
muun muassa Tieliikelaitos, ovat rikkoneet voimassa olevaa kotimaista
lainsäädäntöä, jossa
saattaa olla taustalla Euroopan unionin luonnonsuojelumääräyksiä,
mutta voi olla muutakin.
Ikävä kyllä esimerkiksi Tieliikelaitos
on alkanut nyt esittää tämmöisiä hintalappuja
ja vaatimuksia niille, jotka käyttävät
laillisia oikeuksiaan, voisin sanoa jopa perustuslaissa turvattuja oikeuksiaan,
vaikuttaa omaan elinympäristöönsä.
Tämä on sellainen keskustelu, jota meidän
pitäisi jonakin päivänä tässä salissa
käydä oikeusministeri Koskisen kanssa, onko mitään
laitaa siinä, että valtion viranomaiset alkavat
lähettää suurin piirtein laskuja kohta
niille kansalaisille, jotka ovat huolissaan ympäristöstään
ja usein saavat aikaan sen, että viranomaiset joutuvat
sitten palaamaan lain kaidalle polulle.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Heidi Hautala otti esille varsin
mielenkiintoisen näköalan tästä E18-tiestä.
Ymmärrän hyvin ne ongelmat, mitkä siellä Lohjan
ja Muurlan välillä ovat olleet olemassa ja mitä se
on liito-oravalle merkinnyt ja mitä tälle asialle
siltä pohjalta on jouduttu tekemään,
kun siellä liito-oravaa on esiintynyt.
Tämä on siinä mielessä mielenkiintoinen
näköala, kun tämä sama E18-tie
jatkuu tuolla Haminan korkeudella kohti itää,
kuinka tämä liito-orava vaikuttaa nyt niihin linjauksiin,
mitä siellä suunnitellaan, kiistellään
ja käydään, koska selkeästi
olen antanut itselleni ymmärtää, kun
liito-oravan ystävänä elän,
että sieltä suunnitellulta tielinjalta on löytynyt
merkkejä liito-oravasta. Katsotaan nyt, pystyvätkö suunnittelijat
joustamaan niin, että liito-orava saa elää siellä rajasuomaisemissa,
mitkä ovat Sivatin ja Onkamaan välillä,
koska se tie ja liito-orava kohtaavat siellä ilmeisesti
toisensa, jos tämä virkamiesten jyräämä vaihtoehto
sen tielinjauksen osalta tulee pitämään
tulevaisuudessa paikkansa.
Tässä me, ed. Hautala, olemme samalla puolella,
samalla rintamalla liito-oravan kanssa, yhdessä pitämässä niille
reviiriä ja asemaa.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Pyydän anteeksi puheliaisuuttani, mutta tässä on
juuri asian ydin, että ympäristövaikutukset
täytyy arvioida siinä vaiheessa, kun hanke on
vielä tukevasti piirustuslaudalla eikä vielä ole
lähdetty maansiirtokoneilla tekemään luontoon
muutoksia, joita sitten ehkä joudutaan katumaan.
Jos jokin opetus tästä liito-oravakeskustelusta voidaan
Suomessa saada, minusta se on juuri se, että pitää kunnioittaa
kansalaisten mahdollisuuksia osallistua elinympäristöään
koskevaan päätöksentekoon mahdollisimman
varhaisessa päätöksenteon vaiheessa.
Se on myöskin se tapa, millä säästetään
kustannuksia, mutta itse vaan en hyväksy sitä,
että ikään kuin kansalaiset pannaan syypäiksi
sitten, kun ylimääräisiä kustannuksia syntyy,
koska usein ne aiheutuvat sen takia, että viranomaiset
itse eivät noudata säätämiään lakeja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Heidi Hautala otti tärkeän
asian esiin omassa puheenvuorossaan. Muun muassa metsästyslain suhteen
on aivan samalla tavalla syntynyt tilanne, jolloin lakia ei toteutetakaan,
vaan todetaan, että se on jotenkin alempiarvoinen säädös,
ja metsästysrikokset, salametsästys jne. rehottavat. Kumma
kyllä ikään kuin niille ei tehdä mitään.
Mutta tuo, mihin ed. Seppo Lahtela viittasi, Haminan lyhyempi
pohjoinen ohitus — siellä on kaksi mallia, pitempi
ja lyhyempi: (Ed. Seppo Lahtela: Oravia molemmissa!) Kun tiedämme ed.
Seppo Lahtelan käsityksen muuten asiassa, niin tietysti
muistan tänään teidän puhuneen
siitä, että teillä on se liito-oravan
jätösten varasto jossakin mukana, ja näin
ollen toivottavasti tämä ei siihen liity, miten
aikaisemmin tänään täällä puhuitte.
Mutta vakavasti puhuen, tietysti tällaiset asiat pitää etukäteen
selvittää, se on selvä, ja muutenkin
tielinjauksissa kunnioittaa ympäristökysymyksiä,
Natura-verkostoa jne.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En nyt lähde syyttelemään,
mutta epäilisin ed. Tiusasen puheenvuorosta, että ed.
Tiusanen olisi halunnut syyllistää minut liito-oravan
jätösten levittämisestä. Kyllä se
liito-orava levittää ne itse, jos liito-oravalla
tätä lisääntymisviettiä ja kulkemis-
ja ruokailuviettiä on olemassa.
Mutta, herra puhemies, puheenvuoron pyysin, koska ed. Tiusanen
viittasi metsästyslakiin ja metsästyslakia vastaan
tehtäviin rikkomuksiin, mahdollisiin rikkomuksiin jne.
Toivon, että myöskin valiokuntakäsittelyssä,
kun maa- ja metsätalousvaliokunta tätä pui,
tulee esille sellainen näköala ja pohditaan myöskin
se näköala, että kun syntyy tällainen
pysyvä suojelu taikka tilapäinen suojelu tai tähän
liittyvät asiat, miten tämän metsästysoikeuden
osalta käy niiden paljon vihattujen ja puhuttujen hirvien
osalta niin kuin kaiken muunkin metsästyksen osalta, miten
tämä pienialainen suojelukohta sitten syntyy ja
käy. Siinäkin ilmeisesti ollaan taas tällä maanomistajan
omistusoikeuden portaalla nujertamassa ja nävertämässä tätä asiaa
pienemmäksi. Toivottavasti tämä asia
puidaan myöskin valiokunnassa kerralla kuntoon.
Keskustelu päättyy.