4) Laki kunnallisen eläkelain 11 §:n
muuttamisesta
Matti Kangas /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani ehdotetaan kunnallista eläkelakia
muutettavaksi niin, että pelastuslaitosten palomiehistö,
alipäällystö ja operatiiviseen toimintaan
osallistuva päällystö saisivat takaisin
vanhan eläkesäännön mukaisen oikeutensa
55 vuoden eläkeikään.
Palomiesten nykyinen eläkeikä on eläkejärjestelmissä tehtyjen
muutosten takia 65 vuotta. Ammatilliset eläkeiät
poistettiin kunnallisesta eläkejärjestelmästä vuonna
1989, mikä asetti palomiehet kummalliseen tilanteeseen.
Useimpien virassa olevien palomiesten eläkeikä nousi
muutosten seurauksena.
Palomiesten toimintakykyä ja työssä jaksamista
on tutkittu monella taholla ja moneen kertaan. Muun muassa Työterveyslaitoksen
tutkimuksissa selvisi, ettei 54-vuotias palomies yllä keskimäärin
palomiestestien minimikuntovaatimuksiin. Jos 54-vuotiaat eivät
testeissä pärjää, niin miten
voidaan olettaa yli 60-vuotiaitten palomiesten pärjäävän?
Kaikki selvitykset on tehty, nyt tarvitaan toimia. Jos pelastuslaitosten
valmiusteho halutaan säilyttää, palomiesten
eläkeikää on alennettava. Monilla paikkakunnilla
eletään tällä hetkellä riskirajoilla,
toimitaan alle minimivahvuuden ja rikotaan pelastuslakia. Olin itse
12 vuotta päätoimisena työsuojeluvaltuutettuna
työpaikalla, jossa oli oma palokunta, ja tapasin myös
paljon ammattipalomiehiä. Näin omin silmin, miten
raskasta ja kuluttavaa työ on. Muistutan vielä,
että muualla Euroopassa palomiesten yleisin eläkeikä on
55 vuotta. Suomi on tässä asiassa takapajula.
Ammatillisten eläkeikien lakkauttaminen oli virhe, joka
on nyt mahdollista korjata, jos tahtoa löytyy. Aloitteeni
kävi allekirjoittamassa 54 kansanedustajaa. Kiitos kaikille
allekirjoittaneille, mutta lisää tukea tarvitaan,
että palomiesten eläkeasia saadaan vihdoin kuntoon.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Palomiesten eläkeiän uudelleenarvioinnista
on hallitusohjelmassa merkintä: "Turvataan pelastuslaitoksen
toiminta- ja palvelukyky pelastushenkilöstön epäedulliseksi
muuttuneen ikärakenteen vaikutuksien varalta mm. tarkistamalla
pelastushenkilöstön mitoituksen ja rakenteen perusteet sekä yksiköiden
ja tehtäviin liittyvät suorituskykyvaatimukset.
Hallitus ratkaisee pelastushenkilöstön eläkeikäkysymyksen."
Varsin hyvää ja oikean suuntaista tekstiä,
koska siinä puhutaan toimintakyvyn ja palvelukyvyn uudelleenarvioimisesta.
Tämä on kaikkein tärkeintä juuri
tällä hetkellä.
Oleellinen asia tässä palomiesten eläkeiän
arvioinnissa tällä hetkellä on se, että tällä hetkellä ei
ole palomiehillä edes teoriassa mahdollista saavuttaa eläkeikää,
joka on 65 vuotta. Se on taas aika historiallista Suomessa. Se jättää palomiehet
tavallaan koko eläköitymisessä kaikkien
muiden ryhmien varjoon. Samalla se tekee työskentelystä todella
vaarallista, koska pitää koko ajan odottaa, missä kohtaa
se oma raja tulee vastaan. Tiedämme myös, että jo
tällä hetkellä palomiehet jäävät
työkyvyttömyyseläkkeelle noin 50 vuoden
iässä.
Tästä johtuen huolenaiheeni on, että jos
jatkamme näin, niin palolaitoksilla on edessä se, että ne
joutuvat laskemaan omaa palvelustasoaan. Palokunnat ovat kohta pakotettuja
mitoittamaan oman palvelutasonsa henkilöstön suoritustason
mukaan eivätkä niin kuin tänä päivänä,
että mitoitus on tehtävien mukaan.
Työterveyslääkäritkin ovat
huomanneet tämän ongelman. Ikääntyneitä palomiehiä,
joilla on huono työkyky, on ihan liikaa tällä hetkellä palolaitoksilla.
Työterveyslääkärit ovatkin alkaneet
kirjoittaa vapautuksia tietyistä työtehtävistä,
elikkä tätä kaikkein vaativinta savusukellusta eivät
tänä päivänä kaikki
palomiehet enää suorita. Siitä huolimatta
he ovat siellä palokunnissa. Kyse ei ole siitä,
että he olisivat huonokuntoisia, vaan kyse on siitä,
että he ovat ikäisekseen hyväkuntoisia,
mutta heidän kykynsä tehdä työtä turvallisesti
tai toimia turvallisesti yksikön osana on heikentynyt.
Tiedän, että ratkaisuksi on tarjottu, että sieltä löytyisi
muita työtehtäviä, kuljettajan tehtäviä.
Mutta kysynkin, onko se nyt sitten kuljettajan paikka. Jos näkö ja
kuulo ovat heikentyneet ja reaktioaika on pidentynyt, niin laitetaan sellainen
ihminen sitten kuljettajaksi ja toivotaan parasta. Tällä hetkellä kuitenkin
tilanne on se, että palokunnissa näitä vanhempia
miehiä ei ole pidetty enää kuljettajan
tehtävissä, koska se vaarantaa taas jo monen muunkin
hengen.
No, mitä tästä seuraa, jos tämä asia
jatkuu tällä tavalla? Olen itse semmoisessa palokunnassa ollut
töissä, jossa nuorin mies tällä hetkellä on
39 ja vanhin on 43. Kymmenen vuoden päästä nämä samat
miehet ovat siinä samassa työvuorossa ja ovat
kymmenen vuotta vanhempia, 20 vuoden päästä sama.
Tietysti jos taas käy niin, että joudut lähtemään
keskenaikaisesti sieltä eläkkeelle, se on eri
asia. Mutta silloin palokunnat tulevat siihen tilanteeseen, että tiettyjä toimenpiteitä
ei voida
aloittaa.
Tästä yhtenä esimerkkinä varmaan
muistetaan vuoden 1996 tapaninpäivä, kun Lahdessa
oli kerrostalopalo seitsemännessä kerroksessa.
Se jäi varmasti monelle mieleen siitä, että silloin
tyttö joutui hyppäämään
sieltä parvekkeelta alas ja hän kuoli. Mutta me
emme muista sitä, että 46 ihmistä tuli
omatoimisesti pois sieltä ja 25 palokunta kantoi tai raahasi
ulos sieltä rappukäytävästä.
Yhdeksän näistä joutui sairaalaan. Jos tämä tilanne
jatkuu näin, että tämä eläkeikä pysyy
samana, niin meidän palokuntiemme keski-ikä nousee
koko ajan. Tämmöisiin suorituksiin, mitä Lahdessa
tehtiin, ei pystytä enää tulevaisuudessa.
25:tä ihmistä ei pystytä enää näillä samoilla
vahvuuksilla tuomaan ulos sieltä.
Arvoisa puhemies! Kysymys on pitkälti siitä, minkä tasoisia
pelastuspalveluita me haluamme kansalaisillemme tuottaa ja kuinka
turvallisesti ne tuotamme. Palomiesten ammatillisen eläkeiän
määrittäminen on ehdottoman tärkeää,
ei sen pelkkä tutkiminen, vaan myös sen korjaaminen. Puheiden
ja tekojen tulisi tässäkin kansalaisille tärkeässä asiassa
kohdata paremmin. Pidän ed. Kankaan esitystä hyvänä ja
kannatan sitä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sen jälkeen, kun kyseinen
eläkelain muutos tehtiin tässä salissa äänestyksen
jälkeen, tämän suuntaisia lakialoitteita
on ollut erittäin paljon ja myötätuntoa
on ollut. Muistan viime kaudella, kun Helsingin Kallion paloasemalla
järjestettiin seminaari, jossa eri puolueitten edustajat esittelivät
omia näkökantojaan, mutta en muista, että kukaan
olisi tämän suuntaista esitystä vastustanut.
Kun tosiasiat puhuvat sen puolesta, mitä täällä edustajat
Kangas ja Larikka jo toivat esille, eli kun tosiasiallinen eläkeikäkin
rupeaa näillä henkilöillä olemaan
noin 50 vuotta, tuntuu käsittämättömältä,
että heitä pidetään kuitenkin
siihen viimeiseen saakka siellä ja sitten pitäisi
vielä osallistua toisten ihmisten pelastamiseen. Kun itse
olen hieman selvittänyt tätä tilannetta
ystävieni piirissä, jotka ovat näissä tehtävissä,
tuntuu joskus oudolta, että uskalletaan edes määrätä näitä henkilöitä niihin
tehtäviin. Juuri niin kuin ed. Larikka täällä totesi,
henkilö joutuu itse arvioimaan, uskaltaako hän
mennä pelastamaan toisen ihmisen niissä tehtävissä,
jotka hänelle kuuluvat.
Minun mielestäni hallituksella olisi kyllä selkänoja
myöskin työjärjestö Ilon linjauksissa,
kun täällä lakialoitteessa on todettu,
että pitäisi tällaisten palomiesten olla
oikeutettuja täyteen eläkkeeseen merkittävästi
nuorempina nimenomaan tämän ammatin raskauden
ja vaarallisuuden vuoksi. Sen johdosta minä ihmettelen,
minkä johdosta asianomainen ministeri ei määrää virkamiestä valmistelemaan
tämän suuntaista lakiesitystä, koska
selvityksiä ei tarvitse enää, siitä olen
aivan varma, että niitä on jo riittävästi.
Nyt on vaan tahdosta kiinni, millä tavoin asianomainen
ministeri suhtautuu siihen ja valtioneuvosto päällikkövirastona.
Ministeri määrää, mitä virkamiehet
tekevät, ja uskon näin, että kyllä hallitukselta
kokonaisuudessaan löytyy myötätuntoa, kun
sellainen esitys vain asianomaisen ministerin osalta tuodaan. Eduskunnassa
se varmasti menee läpi.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Palomiehen ammatti on arvostettu kansalaisten
keskuudessa, ja se kyllä perustuu siihen, että näkyy, että Suomessa
palomiehillä on erittäin korkea ammattitaito,
ja toisaalta ihmiset odottavat, että yhteiskunta turvaa
kansalaistensa turvallisuuden. Siitä on kysymys
myös pelastustoimessa ja palomiesten eläkeikäasiassa.
Olen allekirjoittanut tämän aloitteen ja olen
hyvin iloinen siitä, että myös ed. Larikka
hallituspuolueen edustajana tuli tähän kannattajien
riviin. Toivoa sopiikin, että nyt hallitus ohjelmansa mukaisesti
hoitaa tämän kysymyksen niin, että tapahtuu
niin, kuten ed. Vistbacka totesi, että kerta
kaikkiaan annetaan tehtäväksi valmistella laki,
jolla palomiesten eläkeikää alennetaan.
Ja tässä lakialoitteessahan on jo lähtökohtaisesti
hyvät perustelut.
Sitten vielä ed. Larikka kuvasi minusta hyvin myös
sitä, mitä ongelmia syntyy, jos palomiehet siirretään
ikäännyttyään toisiin tehtäviin.
Helsingissähän on toki runsaasti virkoja ja tehtäviä ja tahtoakin
olisi ollut tällaisen järjestämiseen,
mutta voin todeta, että se ei vaan toimi. Ei hyvin omaan
työhönsä koulutettuja ja orientoituneita ihmisiä voi,
sitten kun he ovat jo väsyneitä ja eläkeikäkelpoisia,
ottaa ja kouluttaa uusiin tehtäviin. Ennemmin tai myöhemmin
tämä vaikuttaa myös siihen, miten nuoret
hakeutuvat tähän ammattiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä palotaistelijoiden
eläkeiän nostaminen oli täysi virheliike,
niin kuin tässä on tullut aikaisemmin todettua
jo muidenkin puhujien suusta. Nyt minä kyllä odotan
sitä, että hallitus todella ryhtyisi toimiin.
Nimittäin tiedän sen, jotta jos olisi semmoinen
hallitus, missä olisi ed. Rajamäki mukana, niin
tämä varmasti tulisi tapahtumaan. Nimittäin ed.
Rajamäki aika selkeästi oli sitä mieltä,
että se tullaan muuttamaan, mutta valitettavasti tässä tapahtui
hallituspohjan muutos ja ilmeisesti se pikku viive tulee, mutta
kun ed. Larikkaa kuuli, niin toivon mukaan löytyy sitten
kokoomuksen puolelta tähän — kun on työväen
puolueesta kuitenkin kyse siellä oikeallakin siivellä — tämmöinen ajattelumuutos
siinä, että tässä todella ryhdytään näiden
ihmisten osalta toimenpiteisiin ja palautetaan se eläkeikä siihen
55 ikävuoteen.
Tässä on tullut esille monia hyviä seikkoja,
ja yksi asia, mikä tuossa ed. Larikan puheenvuorossa tuli
esille, on tämä, riittävätkö nämä palomiehet.
Se on tänä päivänä jo
jossakin ongelma.
Ja yksi kysymys, mikä meidän pitäisi
hoitaa tässä salissa, ja toivon mukaan hallitus
herää siinäkin — siitäkin
on riittävästi aloitteita ja kirjallisia kysymyksiä tehty
tässä matkan varrella, ilmeisesti ne pitää uudistaa,
että tämä nykyinen hallitus joutuisi
vastaamaan kanssa niihin — on tämä työttömyysturvaongelma.
Elikkä kun näissä VPK:issa, taikka yleensä palo-
ja pelastustehtävissä, tulee hälytys,
onpa se missä hyvänsä, niin sehän
on jokaisen kansalaisen velvollisuus lähteä, kun
kuulee sen hälytyksen, silloin auttamaan sinne. Nyt siinä käy
vaan sillä tavalla, että monessa tapauksessa,
kun on työtön ihminen, joka kuulee hälytyksen,
niin hän äkkiä lähtee mahdollisesti
kävelemään toiseen suuntaan, koska hän
tietää, että hänen työttömyysturvansa
katkeaa siinä, menee sovitteluun se pieni raha, mikä siitä tulee,
10 euroa tai 20 euroa. Tai sitten jos sattuu olemaan VPK:ssa ja
joutuu harjoituksiin, niin se se vasta on katkera pala, kun senkin
takia katkeavat kaikki jutut ja joutuu odottamaan sitä työttömyysturvaa
taas pitkän aikaa.
Minusta tämä on kuitenkin sillä tavalla,
että ne korvauksethan, mitä tästä saadaan,
ovat suhteellisen pieniä, muutamia euroja tai muutamia kymppejä,
ja siitä menee vielä vero, mutta sitten, kun se
vielä kaiken lisäksi leikkaa työttömyysturvaa
ja vaikuttaa hidastavasti työttömyysturvan saantiin
ja kun tämä on kuitenkin ikään
kuin yleishyödyllistä työtä,
niin tämä pitäisi kyllä saada
eriytettyä koko tästä järjestelmästä siten,
jotta se on yleishyödyllistä palkkaa ja sillä sipuli
ja se ei vaikuta näihin etuuksiin, ei mihinkään
etuuksiin, koska näitä ihmisiä tullaan
tarvitsemaan ja on hyvä, että kaikki ovat valmiina
lähtemään rivissä eivätkä mene
nurkan taakse katsomaan, ketä sinne nyt meni, kun palopilli
soi.
Olen nimittäin nähnyt ihan oikeasti tapauksia. Rääkkylässä sattui
semmoinen tapaus, että kirkossa sattui hälytys
ja kaveri tuli sinne ja sanoi, että ei hän viitsi
lähteä, kun taas se työttömyysturva
katkeaa. Onneksi siellä ei ollut tulipalo, vaan siellä olivat
jotkut sammutuslaitteet menneet epäkuntoon. Tämän
tyyppinen hälytys oli vähän yli kaksi
vuotta sitten talvella.
Sitten yleisesti ottaen näistä tapauksista,
kun palomiehet joutuvat pelastamaan tosi vaikeissa tilanteissa.
Lahden tapaus on hyvä esimerkki, mutta niitä on
sattunut, Kajaanissa oli joku tapaus ja ympäri maata noissa
kerrostaloissa. Se kuvaa myös sitä, että meillä on
jollakin tavalla vajavaiset nämä pelastautumisjärjestelmät
olemassa. Siellä voi olla ihan terveitä ihmisiä,
mutta kun joutuu loukkuun, niin sieltä ei pääse
parvekkeen kautta millään pois. Siellä ei
ole semmoisia systeemejä, että sieltä voisi
laskeutua ulkokautta ulos. Jos käytävä on
savua täynnä, niin sieltä ei vaan voi
tulla, koska voi olla tulta, voi olla häkää ja
voi olla semmoinen tilanne, että ei pääse
ilman suojaimia tai happilaitteita tulemaan.
Ja sen takia minusta toinen iso seikka on, että nämä järjestelmät
pitäisi tehdä sellaisiksi, jotta rakennusmääräyksissä velvoitetaan,
että sieltä ulkopuoleltakin voidaan tulla alas.
Ymmärrän, että semmoiset liikuntavammaiset
henkilöt ja huonompikuntoiset eivät voi tulla,
mutta edes terveiden pitäisi päästä tulemaan
ulkokautta pois. Järjestelmienhän pitää olla
sellaiset kuitenkin, että sinne eivät sitten taas
nämä sorkkarautamiehet pääse
nousemaan, vaan niistä voi tulla poispäin, mutta
eivät ne mitään lasten leikkipaikkoja eivätkä tikkaita
voi olla eivätkä tämmöisiä,
vaan sieltä ylhäältä päin
laskettavia, ovatko ne pelastautumistikkaita tai tunneleita. Mutta
olisi saatava tämmöinen järjestelmä,
että jos kerrostalossa syttyy tulipalo, joudutaan sieltä tulemaan muuta
kautta kuin niitä käytäviä pitkin
ja hissejä pitkin alas, niin silloin siinä pitää olla
yksi mahdollisuus tulla ulkokautta. Tämmöisiä meillä Suomessa
ei ole rakennusmääräyksissä vielä olemassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kankaan lakialoite
on erinomaisen tarpeellinen, niin kuin ne monet ovat olleet tässä vuosien
aikana, että tämä asia on keskustelussa, sitä nostetaan
esille. Se ei ole mitään jonkinlaista propagandaa
taikka muuta sen tyyppistä, vaan tarpeellista kansanedustajan
työtä.
Muistamme toki, kuka oli silloin päättävänä ministerinä,
kun tämä eläkeikä nostettiin,
ja minkälainen hallitus silloin oli. No, sen jälkeen
on ollut useampi hallitus, ja asia olisi pitänyt saattaa oikealle
tolalle ja tämä eläkeikä laskea
siihen, missä se oli silloin 90-luvun alkupuolella tai
jo sitä ennenkin, mutta näin ei ole tehty. Eli
tässä on paljon tekemättömäksi
jäänyttä työtä.
Todella palomiehen, savusukeltajan ja muiden tehtävät
ovat äärimmäisen tärkeitä.
Jos tämä tilanne johtaa siihen, että meillä on
palolaitoksissa yhä enemmän osatyökykyisiä ihmisiä ja
keski-ikä nousee, ei pystytä myöskään
palkkaamaan uutta väkeä sinne sisään,
vaan on ikään kuin täynnä se
kiintiö. Tällöin joudumme tilanteeseen,
että, niin kuin ed. Larikka totesi, toimintakyky on lamautunut.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitän tästä tuesta,
mitä täällä olen saanut tälle
aloitteelle. Tosiaan vuonna 1999, kun tulin kansanedustajaksi, olin
heti niissä joukoissa täällä mukana,
jotka totesivat, että tämä on epäkohta.
Silloin olin hallituspuolueen jäsen ja olin ajamassa, ja
nyt olen oppositiopuolueen jäsen ja olen ajamassa. Se on
vaan tämmöinen asia ja epäkohta, mikä pitää korjata.
Se ei ole mikään semmoinen siitä riippuva
asia, kuka on hallituksessa ja kuka ei. Siinä on monen
värisiä hallituksia ollut ja olisi mahdollisuus
ollut korjata, mutta näin ei ole käynyt. Toivon,
että se nyt saa vihdoin viimein päätöksen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kun palomiesten eläkeikää nostettiin,
se oli selvä virhe, se on syytä tunnustaa ja nähdä.
Siinä mielessä operatiivisessa toiminnassa olevien
palomiesten eläkeikää tulisi reilusti
alentaa nykyisestä sinne aikaisemmalle tasolle, jotta paloturvallisuus
ja palomiesten työturvallisuus voitaisiin turvata. Suomihan
on siinä mielessä ikävä esimerkki,
että meillä palokuolemia on suhteessa tavattoman
paljon. Meillä on paljon tulipaloja ja paljon aiheutuu
palokuolemia. Sitäkin taustaa vasten on äärimmäisen
tärkeää, että meillä on
hyvät palokunnat ja hyvät miehitykset näissä palokunnissa. Toisaalta
tietenkin on nähtävä myöskin
se, että meidän pitää kehittää rakennusmääräyksiä niin, että voidaan
tulipaloja ja näitä onnettomuuksia estää ennakolta,
koska se on kaikkein tärkeintä. Mutta jos tulipalo
pääsee syttymään, niin kyllä se pitää pystyä myöskin
sammuttamaan, ja siihen tarvitaan nuoria, työkykyisiä,
hyvän ammattitaidon omaavia palomiehiä. Ikävä kyllä on
todettava se, että ikä kyllä rassaa sitä kuntoa,
oli sitten kuka hyvänsä, ennemmin tai myöhemmin.
Palomiesten kohdalla tätä eläkeikää tulisi
ehdottomasti laskea.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ei todellakaan ole
minulle mikään puoluepoliittinen kysymys, koska
jos se torppa palaa, niin se ei kysy puoluekirjaa, vaan sitten siellä potkii
kekäleitä ihan jokainen omalla tavallaan.
Tuohon ed. Lahtelan kysymykseen kerrostalojen paloturvallisuudesta
totean, että kyllä ne ovat ihan paloturvallisia.
Sieltä ei pitäisi vaan lähteä yhtään
mihinkään. Kyllä se palokunta on suunniteltu
kaupunkialueille niin, että jos sinne on kerrostaloja rakennettu,
ne pystytään sammuttamaan, jos kaikki on kunnossa.
Sinänsä ne kerrostalot eivät ole vielä millään
tavalla vaarallisia.
Mutta se, että pelastajat ja pelastettavat alkavat
mennä kohta sekaisin, alkaa olla kyllä todellinen
ongelma, sillä kattotyöskentelyyn ei saada kohta
enää miehiä, koska ei sinne uskalla laittaa ketään.
Tämä todellakin on koulutuspoliittinenkin ongelma.
Tällä hetkellä alkaa olla kohta vaikeuksia
saada tarpeeksi kunnollista väkeä töihin ja
koulutettavaksi. Se on oikeasti ongelma, jos tiedetään
se, että voit olla siinä kyllä 50 vuoteen, mutta
sen jälkeen sinut laitetaan sieltä pois, kun ei
sinua eläkkeellekään voi siirtää.
Se tieto on jo kyllä tämän hetken nuorilla
miehillä.
Keskustelu päättyi.