Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Etelä-Suomen maatalouden tulevaisuuden
kohtalonhetket ovat piakkoin käsillä, kun Euroopan unionin
komissio tekee päätöksensä 141-tuen
jatkosta. Tämä tuki on välttämätön
eteläsuomalaisen kotieläintalouden, puutarhatalouden
ja kasvinviljelyn jatkumiseksi. Erityistä ihmetystä on herättänyt
se, kun Ruotsin keskustalainen maatalousministeri vaatii Etelä-Suomen
maatalouden vakavien vaikeuksien tuen lopettamista tyystin. Kysynkin:
Eikö hallitus ole aiemmin käynyt riittävästi keskusteluja
naapurimaan hallituksen edustajien kanssa niistä järkevistä perusteluista,
jotka puoltavat tuen säilymistä? Euroopan unionin
sokeripäätös oli raskas tappio maallemme.
Miten hallitus aikoo nyt varmistaa, että Etelä-Suomen
viljelijöiden kannalta välttämätön
tuki säilyy edelleen tulevaisuudessa?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen kysymys on hyvin
ajankohtainen, ja voin kertoa, että on neuvoteltu Ruotsin
maatalousministerin kanssa. Maanantaina syyskuun 25. päivä tein
vierailun Ruotsiin. Kävimme nämä 141-artiklaesityksen
perustelut läpi, ja keskustelut jatkuvat. Luxemburgin
neuvostossa vajaan 2 viikon kuluttua tulen lounastamaan sekä Ruotsin
että Tanskan maatalousministereiden kanssa. Tarkoitukseni
on heille kertoa, että meidän 141-artiklan rakenne
muuttuu nyt niin paljon, että ne huolet, jotka Ruotsilla
on kananmunien viennistä ja erityisesti sen viennin markkinoiden
sotkemisesta, poistuvat, koska nimenomaan sika-, siipikarja- ja kanataloudessa
tuki ja tuotanto irrotetaan toisistaan dekoplaamalla. Eli tarkoitus
on informaatiota jatkaa ja saada heidät ymmärtämään,
että se huoli, joka heillä on, on aiheeton tämän
hakemuksen hyväksymisen jälkeen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ulkoministeri Kanerva nimesi hiljattain maatalouden
Suomen hallituksen ykköshuolenaiheeksi tämän
sokeripäätöksen jälkeen. Kanervan
mukaan tuleviin 141-neuvotteluihin on lähdettävä koko kentän
miesvartioinnilla, ja hän lupasi myös pääministeri
Vanhasen mukaan näihin kamppailuihin. Kysyn nyt pääministeri
Vanhaselta:
Millä tavoin te aiotte olla mukana näissä neuvotteluissa?
Eikö nyt kannattaisi ottaa aika lailla vahvat keinot käyttöön,
kun kerran on kyseessä hallituksen ykköshuolenaihe?
Heitän kysymyksen siitä, mitä ajattelette
uhkauksesta Euroopan unionin perussopimuksen käsittelyn
kyseenalaistamisesta tai jarruttamisesta. Jos taistelu 141-tuesta
hävitään, niin tuskinpa kansalaistemme
keskuudessa edes olisi kovin suurta intoa tukea tämän
perussopimuksen sujuvaa käsittelyä joulukuun huippukokouksessa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olen tässä 141-kierroksessa
aivan samalla aktiivisuudella mukana kuin edelliselläkin kierroksella.
Maatalousministerillä on pääministerin
kaikki tuki, ja kaikissa niissä kontakteissa, joita pääministerillä on,
asia on esillä. Maatalousministeri on luonnollisesti se,
jonka toimesta komission kanssa varsinainen asiakeskustelu käydään.
Pääministereiden ja pääministerin
ja komission puheenjohtajan välillä käydään
keskustelua enemmän tästä poliittisesta
kysymyksestä. Tämä 141-artiklasta tehtävä päätös
ei ole perinteinen klassinen neuvottelukysymys, vaan komissiolla
on toimivalta tehdä yksipuolisesti siinä päätös.
Silloin kun neuvottelimme jäsenyydestä 90-luvulla,
kävi ilmi, että Suomen ja Ruotsin maataloudella
on hyvin erilaiset intressit. Me olemme aika kovia kilpailijoita,
ja ratkaisut ovat täysin erilaisia. On ollut hyvin tiedossa,
että Ruotsilla on eri kanta ja ruotsalaiset ovat julkisuudessa
lobanneet aktiivisesti tätä ratkaisua vastaan.
Tästä on jo etukäteen Ruotsin pääministerin
kanssa luonnollisesti keskusteltu. (Puhemies: Minuutti on täyttynyt!)
Asiasta tullaan jatkamaan keskusteluja.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! On aivan selvää, että kun
tämä taannoinen sokeripäätös
tuli ja nyt tämä erittäin voimakas, ja
voi sanoa häiritsevä, hyvin paljon häiritsevä Ruotsin kanta
on tullut esille, kyllä EU:ssa myös pitää muuttaa
toimintatapoja suhteessa pieniin maihin. Siellä ei tunnisteta
muun muassa huoltovarmuusasiaa laisinkaan suhteessa jäsenmaihin, eikä siellä myöskään
noudateta niitä perusperiaatteita, joita unioni aikanaan
on itselleen luonut. Kysyn pääministeriltä:
Millä tavoin voidaan ottaa esille nyt nämä asiat
koko unionin tulevaisuuden kannalta? Nyt ovat kysymyksessä niin
ratkaisevat asiat, kun puhutaan meidän perustuotantomme
jatkuvuudesta, joka on taattu kaikissa niissä perussopimuksissa,
joita unioni on tehnyt. Asia on erittäin vakava, ja täytyy
käydä hyvin pitkälle myöskin
Euroopan neuvostossa läpi, miten voidaan jatkaa tästä eteenpäin.
Ei ainakaan näin.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Unionissa on sovittu, että 2008—2009 katsotaan
tämmöistä vähän niin
kuin terveystarkastusta maatalouspolitiikassa. Emme usko, että se
johtaa vielä varsinaisiin linjamuutoksiin, mutta se on
valmistautumista 2013 alkavaan uuteen maatalouspolitiikan kauteen.
Minusta se on ehkä meidän koko jäsenyysaikanamme
ensimmäinen sellainen todellinen mahdollisuus muuttaa koko unionin
maataloutta niin, että se yhteinen maatalouspolitiikka
ottaa huomioon myös pohjoisten alueiden erityispiirteet.
Nyt me toimimme vielä oman liittymissopimuksemme erityisjärjestelyjen
mukaan, ja unionin vanhassa järjestelmässä on
tämä cap-reformi, joka aikanaan tehtiin, kun Suomi
ja Ruotsi eivät vielä olleet jäseniä,
ja siinä ei otettu huomioon sitä, että täällä kasvukausi on
lyhyempi, kasvu vähäisempää.
Tässä seuraavassa suuressa maatalousreformissa
ensimmäistä kertaa on mahdollista neuvotella siitä,
että kun uusitaan isommin maatalouspolitiikkaa, niin silloin
luodaan sellainen yhteinen politiikka, joka ottaa myös
pohjoiset alueet kunnolla huomioon.
Raimo Vistbacka /ps:
Puhemies! Meillä on tunnettu EU:n sokeripäätös,
tilatukiasiaa käsitellään eduskunnassa
EU:n edellyttämänä, maatalouden muistaakseni
vuoden 2005 tupo, polttoaineen valmistevero odottaa ratkaisuaan
EU:ssa. Vieläkään niitä ei ole
maksettu.
Arvoisa puhemies! Nyt on kyse kuitenkin keskustapuolueen pohjoismaisen
veljespuolueen maatalousministerin lausunnosta, mikäli
olen ymmärtänyt. Itse muistelisin, että silloin
kun Suomi liittyi, annettiin ymmärtää,
että artikla 141 on pysyvä. Onko totta nyt, mitä muun
muassa väitöskirjassaan Anne Koski sanoo, että ennen kansanäänestystä esittämällä
valheellista
tietoa sopimuksesta saatettiin harhauttaa kansaa? Eikö tämä artikla
141 olekaan pysyvä, niin kuin annettiin ymmärtää?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin 141-artiklan tulkinnasta
komissiolla ja Suomella on erilainen käsitys. Komissiossa
lähdetään nyt siitä, että artikla
on siirtymäkauden artikla ja sen pitäisi jossain
vaiheessa loppua. Me kuitenkin pidämme tiukasti kiinni
siitä tulkinnasta, joka on jäsenyysneuvotteluissa
otettu. Tavoitteena on se, että jos meillä on
jatkossakin, niin kuin varmasti on, vakavia vaikeuksia ja ne pystytään
dokumentoimaan eli osoittamaan, niin silloin niihin pitää tukea
ehdottomasti saada. Vuoden 2005 tupossa ollaan etenemässä.
Lähiviikkoina siitä kuuluu uutta.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä on selvästi
nyt strategia epäonnistunut: mennään
rastilta rastille sokeripäätöksestä 141:een. Ollaan
jo valmistautumassa kansallisen maidon maakiintiön menetykseen,
joka on työvaltaisen maatalouden kulmakivi Suomen osalta.
Ei tätä Suomen maatalouden etua ole Ruotsin avulla
tähänkään saakka varmistettu,
vaan tämä on vahvasti Eurooppa-neuvostossa EU:n
huippukokouksissa linjattu ja kirjattu, 1997 Luxemburgissa, 1999
Berliinissä, 2002 Brysselissä. Pääministeri
Lipposen johdolla koko hallitus valvoi Suomen maatalouden kansallisia
etuja, ja kirjattiin nimenomaan luonnonolosuhteiltaan vaikean Suomen
oikeudenmukaisempi kohteluvaatimus.
Millä tavalla Eurooppa-neuvostossa on käsitelty
Suomen maatalouden erityisvaatimuksia, ja eikö nyt pikaisesti
pitäisi koko EU:n yhteisen maatalouspolitiikan peruslinjauksia
ryhtyä myöskin miettimään? MTK:n
johdolla on hirttäydytty EU:n epäonnistuneeseen
maatalouspolitiikkaan. Pitäisi vaatia myöskin
maatalouspolitiikan peruslinjan korjaamista EU:ssa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, maatalouspolitiikan perusremontti
on edessä. Se ei ole vielä auttamassa tätä 141-neuvottelua,
mutta nykyinen maatalouspolitiikan kausi päättyy
vuonna 2013, ja silloin tehdään perusremontti.
Silloin pitää saada aikaan sellainen yhteinen
maatalouspolitiikka, joka sellaisenaan ottaa huomioon erilaiset olosuhteet
koko Euroopan alueella, niin että tämmöisiä maakohtaisia
erillisratkaisuja ei tarvittaisi, jotka ovat aina määräaikaisia,
joka kerta uudelleen päätettävissä.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! On aivan totta, että maataloutta on
voitava harjoittaa myös EU:n pohjoisilla alueilla kuten
Suomessa. Nyt ei kuitenkaan enää voida harjoittaa
varmastikaan sokerintuotantoa ainakaan siinä laajuudessa
kuin tähän saakka. Nyt taitaa käydä niin,
että Etelä-Suomen kansallinen tuki, tämä 141
artikla, on myöskin vastatuulessa, mikä johtuu
siitä, kuten täälläkin on todettu
tänään, että meidän
naapurimaamme Ruotsin kanta on niin kielteinen. Nyt kysynkin:
Ollaanko tässä koko rintamalla nyt käymässä tätä sotaa
taikka rauhanprosessia, voisi sanoa? Onko pääministeri
ollut aktiivinen Ruotsin virkaveljeensä päin tai
onko mahdollisesti tämmöinen tulossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä ei oikein diplomatiassa ole
tapana, että kaikkia keskusteluja avataan, joita pääministerit
käyvät keskenään, mutta kun
erikseen kysytään, niin kyllä olen pääministeri
Reinfeldtin kanssa keskustellut 141:stä, ja tulemme jatkamaan
tätä keskustelua. Huomenna käyn varta vasten
Tanskassa, joka myös on tässä virkamiestasolla
ollut hankala. Ennen muuta tämä Ruotsin kanta
tässä on meidän kannaltamme hankala.
Siis komissio tekee yksin päätöksen lopullisesti 141:stä.
Komission tehtävänä on valvoa sitä,
että kansalliset tuet eivät vääristä kilpailua.
Jos naapurimaa väittää, että kilpailua
vääristetään, niin se on herkkä paikka,
arka paikka komissiolle, jonka pitää valvoa unionin
peruspolitiikkaa. Sen tähden komission on vaikea tehdä ratkaisuja,
jos sitä syytetään siitä, että se
sallii vääristävät tuet. Pitää pystyä osoittamaan,
että nämä tuet eivät vääristä kilpailua.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin päämiehet
ovat todella linjanneet useamman kerran, että maataloutta
on voitava harjoittaa myöskin vaikeimmissa olosuhteissa.
Nyt tämä 141-kysymys on käytännön koetinkivi
siinä, pidetäänkö näistä periaatteista kiinni.
Mielestäni on erittäin hyvä, että pääministeri
on ilmoittanut hyvin suoraan, että Suomi tulee harkitsemaan
omaa Euroopan unionin politiikkaa ja linjaa, mikäli pieni
maa jyrätään tässä. Siinä mielessä viesti
on myöskin unionin suuntaan selvä, että ei
pienikään maa voi sallia sitä, että jatkuvasti
yli kävellään. Elikkä erittäin
hyvää toimintaa hallituksen puolelta. Kysyisin
ministeri Anttilalta:
Mikä teidän arvionne on nyt tästä lopputuloksen
aikataulusta, kun neuvottelut ovat lähenemässä,
ja milloin Suomi voi odottaa ratkaisua komissiolta?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensi viikon aikana on tarkoitus niin sanotut
tekniset neuvottelut saada päätökseen,
ja tekniset neuvottelut tarkoittavat nimenomaan sitä, minkälainen
on tuen muoto. Siihen läheisesti liittyvä rakennetuki, joka
hallituksen esityksenä huomenna tulee eduskuntaan, on sidoksissa
141-sopimukseen. Aikataulullisesti tavoitteena on se, että tapaan komissaarin
seuraavan kerran Luxemburgin neuvoston yhteydessä vajaan
kahden viikon kuluttua ja sen jälkeen hyvin pian sovimme
uuden tapaamisen Brysseliin ja siinä sitten loppuvääntö alkaa.
Sen voin vakuuttaa, että tässä koko hallituksen
tuki on. Täällä on epäilty sitä pääministeristä alkaen.
Eri hallituksen ministerit ovat omalla tavallaan tässä asiassa
olleet mukana ja ovat jatkossakin. Siinä mielessä olen
erittäin tyytyväinen.