9) Laki työttömyysturvalain ja aikuiskoulutustuesta
annetun lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tulee sama puhe, joka on tullut jo muutaman kerran
pidettyä. Miksi? Olisihan tämä kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten toimeentulosta puhuminen, siihen panostaminen, päätöksenteko
helpompaa — tänäänkin käydyn
6 tunnin keskustelun jälkeen — kun edes käsitetasolla
oltaisiin suunnilleen samoilla linjoilla. En voi sille mitään,
mutta kuunneltuani useita puheenvuoroja tänäänkin,
joissa kiitetään, kehutaan, ymmärrettävästi
tietysti, hallituksen toimenpiteitä kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten elämäntilanteen parantamiseksi, tuntuu
pahalta.
Toinen asia, arvoisa herra puhemies: Kun on aloittanut tuolta
takariviltä, joittenkin mielestä jo aivan liian
kauan sitten, tuolloin sana "perusturva" ei kuulunut sosialidemokraattisen
työväenliikkeen sanavarastoon puolueena. Voisin
luetella joukon kansanedustajia, edustajia, jotka ovat tänä päivänä täällä,
ja varmuuden vuoksi, ettei kenenkään tämän
päivän edustajan nimeä tule maininneeksi
väärään paikkaan, väärään
aikaan... Esimerkiksi edustaja Valto Koskelle, joka oli sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja, pitkäaikainen kansanedustaja,
perusturva oli sitä kaikkein heikoimmassa asemassa olevan
ihmisen elämäntilanteesta huolen pitämistä.
Näitä valtokoskia on eduskunnassa ollut ja tulee
olemaan, mutta minusta tämä esitys, joka meillä käsittelyssämme
hallituksen esityksenä numero 90 on ja jolle keskusta on
omassa vaihtoehtolinjauksessaan rinnakkaislakialoitteen tehnyt,
kertoo sen, mikä ero on puolueitten välillä,
mikä ero on puolueitten välillä silloin,
kun puhutaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämäntilanteen
parantamisesta.
Olen kiittänyt tänään, kiitän
tässä yhteydessä ja tulen kiittämään
vielä monta kertaa hallitusta siitä, että budjetissa
on noin 300 miljoonaa euroa näissä oloissa, missä maa
elää ja missä budjettia on tasapainotettu,
sosiaaliturvan parantamiseen. Mutta voi kunpa se olisikin käytetty
kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämäntilanteen
parantamiseksi. 1 euro kansaneläkkeeseen maksaisi 8 miljoonaa,
10 euroa 80 miljoonaa, 100 euroa kansaneläkkeeseen maksaisi 800
miljoonaa. Se on perusturvaa. 100 euroa takuueläkkeeseen — siitä saatettaisiin
selvitä ja selvittäisiinkin ensimmäisellä 100
miljoonalla.
Edellisessä päiväjärjestyksen
kohdassa oli pienimpien vanhempain-, äitiys-, isyyspäivärahojen
tason korottaminen. Keskusta sitä esittää tälle
samalle tasolle, mille nyt ollaan korottamassa paljon puhuttua työttömien
peruspäivärahaa ja työmarkkinatukea.
Mitä ihmisiä nämä ovat, jotka
eivät saakaan tuota 100 euron korotusta, kun hehkuttamalla
hehkutetaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämäntilanteen
parantamista?
Tämä esitys, joka täällä käsittelyssä on,
hallituksen osalta, on arvovalinta. 300 miljoonaa euroa käytetään
tavalla, jolla laveastikin "perusturvaa" tulkiten käytetään
perusturvan parantamiseen, toimeentulotuen tason nostamiseen noin 200
miljoonaa. Ja täällä hehkutetaan kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten elämäntilanteen parantamisesta.
Meillä on ja tämän esityksenkin jälkeen
tulee olemaan kolmen eri kategorian työttömiä — niitä työttömiä,
jotka saavat ansiosidonnaista päivärahaa, niitä työttömiä,
jotka saavat peruspäivärahaa, ja niitä,
jotka saavat työmarkkinatukea — ja siellä joukossa noin
20 000 kansalaista, jotka eivät saa euron euroa.
"Kaikkein heikoimmassa asemassa olevien elämäntilannetta
parannetaan."
Me olemme oman rinnakkaislakialoitteemme tehneet. Tämä ei
ollut ensimmäinen puheenvuoro tästä aiheesta
eikä tämä tule jäämään
viimeiseksi niin kauan kuin hehkuttamalla hehkutetaan historiallista
perusturvan korotusta, niin kauan kuin tuo historiallinen perusturvan
korotus muuttui tuossa alkusyksystä kansainvälisesti
vertaillen merkittäväksi perusturvan korotukseksi. Tuntuvat
pahalta tällaiset puheet tilanteessa, jossa meillä yhteiskunnassa
ihan oikeasti on ihmisiä, jotka ovat kaikkein heikoimmassa
asemassa olevia.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsillä on rinnakkaisaloite
Kataisen hallituksen esitykselle, jossa esitetään
työttömyysturvan peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen korottamista 100 eurolla kuukaudessa
vuoden 2012 alusta. Me ehdotamme lisäksi työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistamista hakijan puolison tulojen osalta ja osittaisesta
työmarkkinatuesta luopumista. Kun henkilö asuu
vanhempiensa luona eikä ole täyttänyt
työssäoloehtoa, hän saa nyt vain osittaista työmarkkinatukea,
joka on vain 50 prosenttia työmarkkinatuen määrästä.
Kataisen hallitus on jättänyt esityksessään työmarkkinatuella
elävät eriarvoiseen asemaan. Peruspäivärahaa
ja ansiosidonnaista päivärahaa saavien kohdallahan
puolison tulot eivät vaikuta työttömän
etuuksiin. Meidän lakialoitteemme tavoite on turvata yksilöllinen
peruspäiväraha pitkäaikaistyöttömille
ja työelämään pyrkiville.
Lapsettoman työnhakijan työmarkkinatuki alkaa
vähetä, jos puolison tulot nousevat yli 1 704 euron
kuukaudessa. Tarveharkinta katkaisee työmarkkinatuen kokonaan,
jos puolison kuukausitulot ylittävät 2 786
euroa kuukaudessa. Tässä on todellinen tuloloukku,
ja se pitää työmarkkinatuella elävän
perheen pysyvässä köyhyydessä.
Ei ole mitenkään perusteltua, että tarveharkinnalla ajetaan
puolisot toisiaan vastaan. Kun toisen tulot nousevat, työmarkkinatuella
olevan päiväraha pienenee. Kaiken lisäksi
tarveharkinta osuu useimmin työttömiin naisiin.
Vuoden 2010 Kelan tilastoista selviää, että niin
sanottu nollaratkaisu koski peräti 3 721:tä naista
ja vain 910:tä miestä. Sukupuolten eriarvoisuus
on tarveharkinnankin osalta siis täyttä totta.
Keskustan eduskuntaryhmässä pidämme
erittäin epäoikeudenmukaisena myös sitä,
että kun työttömyysturvan peruspäivärahaa
ja työmarkkinatukea korotetaan, suurin korotus tulee suurimpiin
ansiopäivärahoihin. Kaikkein köyhimmät, kuten
täällä jo kuultiin, jäävät
tässäkin uudistuksessa nuolemaan näppejään.
Millä hallitus perustelee tässä tapauksessa
köyhyyden vähentämisen ja sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden? Niistähän hallituspuolueiden
edustajat ovat täällä niin moneen kertaan
riemuinneet.
Keskustan lakialoitteen vaikutukset ovat työmarkkinatuen
puolison ja vanhempien tuloihin liittyvän harkinnanvaraisuudesta
luopumisen osalta 45 miljoonaa euroa suuremmat kuin hallituksen
epäoikeudenmukaisessa esityksessä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni
Sata-komitea esitti viime eduskuntakaudella työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistamista, ja silloinen hallitus luopui tästä määrärahan
puutteen vuoksi. Taloudellinen tilanne on sen jälkeen oikeastaan
vain tiukentunut. Sen takia tuntuu ehkä vähän
kummalliselta tämä esitys nyt tästä.
Kuten täällä moneen kertaan on todettu,
täältä takariviltä voin puhua
tietenkin vain ja ainoastaan omalta osaltani, vain siitä ajasta,
jonka uutena edustajana täällä olen istunut.
Arvostan edustaja Rehulan kokemusta ja tietämystä ja
suurta perehtyneisyyttä asiaan, mutta täytyy sanoa,
että näin seitsemän vuotta toimeentulotukityötä tehneenä tämä keskustelu
tuntuu välillä vähän kummalliselta.
Ketkä todella ovat ne kaikkein heikoimmassa asemassa olevat?
Niitä ryhmiä on tässä yhteiskunnassa
valitettavasti liian monia. Tärkeintä ei kai ole
kilpailla siitä, mitkä ryhmät ovat vieläkin
heikommassa asemassa, vaan yhteisesti todeta, että avuntarvitsijoita
on monia. Asiakkainani oli paljon työttömiä,
jotka saivat toimeentulotukea sen vuoksi, että työmarkkinatuki
ei ollut riittävä. On tärkeää, että hallitus
korottaa nimenomaan työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa,
jotta saisimme yhä suuremman osan näistä ihmisistä pois
toimeentulotuen tarpeesta. Toimeentulotuki käsittääkseni on
se kaikkein viimesijaisin tukimuoto, jolloin ihminen todella on
kaikista heikoimmassa asemassa, ja senkin eteen hallitus haluaa
työtä tehdä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Niitten väestöryhmien vastakkain
asettaminen, jotka sosiaaliturvan varassa joutuvat arkensa elämään, on
hyödytöntä ja tarpeetonta. Siinä retoriikassa, siinä hehkutuksessa,
jota kuulee tämän esityksen osalta, jossa esitetään
100 euron korotusta työmarkkinatukeen ja peruspäivärahaan,
josta seuraa myös ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan
nousu, on minun mielestäni ja meidän keskustalaisten
mielestä iso ristiriita. Ketkä ovat kaikkein köyhimpiä?
Te, edustaja Salonen, olette ollut toimeentulotukiasioitten kanssa
tekemisissä, niin kuin puheenvuorossanne kerroitte. Keitä siellä jonossa
ihan oikeasti on? Siellä on yksinhuoltajia, siellä on
lapsiperheitä. Ei heidän vastakkainasettelustaan
ole mitään hyötyä.
Ollaan tyytyväisiä siitä, että pystytään
tekemään tämäntyyppisiä sosiaaliturvan
tason korotuksia. Itse olen erittäin tyytyväinen
siitä, että tämä hallitus tekee
omaa — huom., omaa — oikeudenmukaista sosiaalipolitiikkaansa
myös sosiaaliturvan korottamisen kautta. Yksi täysin väärä suunta
viime vuosina Suomessa on ollut se, että sosiaalipolitiikkaa
pyritään tekemään pelkästään
verotuksen kautta, ja se homma muuten ei onnistu, koska vähävaraiset
eivät veroja maksa. Mutta nyt ollaan aivan ytimissä.
Mitä ymmärretään sillä,
että ihminen ihan oikeasti on yhteiskunnan tuen varassa,
kun ei pysty oman työnsä kautta itselleen sosiaaliturvaa hankkimaan?
Tämän korotuksen, tämän 300
miljoonan euron käyttämisen, jälkeen
meille jää 20 000 työtöntä,
jotka eivät työmarkkinatuen tarveharkinnan vuoksi
saa euronkaan päivärahaa. Viime vaalikaudella
nimeltä mainitsemattoman ministerin esityksestä tarveharkinnan
tulorajoja nostettiin ja saatiin muutama tuhat sinne, minne he kuuluvat,
eli työmarkkinatuen piiriin. Tämä työ jäi
kesken, ja se, että tämä hallitus tekee
tällaisen ratkaisun, että nämä kaikkein
heikoimmassa asemassa olevat työttömät
jäävät edelleen omaan asemaansa, on arvovalinta.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ehkä voisi
sanoa, että keitetään samaa puuroa — kattila
on ehkä yhteinen, kauha voi tässä kohtaa
olla sitten vähän erilainen.
Voin omalta osaltani todeta, että toimeentulotuen asiakkaana
on iso ryhmä nimenomaan yksin asuvia työttömiä,
työmarkkinatuella tai peruspäivärahalla
olevia. Siellä on yksinhuoltajia, yksinhuoltajaperheitä ja
täysin tulottomia vailla minkäännäköisiä etuuksia.
Tulottomia pystytään auttamaan aktivoimalla, nimenomaan
panostamalla sosiaalityöhön, jotta he voisivat
saada aktivointitoimenpiteitten kautta taas sen työmarkkinatuen
tai peruspäivärahan. Näillä korotuksilla
ja lisäksi panostamalla esimerkiksi sosiaalityöhön voidaan
auttaa näitä kaikista heikoimmassa asemassa olevia.
Minun mielestäni ei ole tärkeää kiistellä siitä, keitä he
ovat. Se on retoriikkaa. Kyse on käsitteistä.
Käsitteet ovat tietenkin tärkeitä, mutta
erityisen tärkeitä ovat teot. Tarveharkinnan poistaminen
on aivan varmasti tavoiteltava asia, ja työ on tämänkin
osalta kesken. Toivottavaa on, että jaksaisimme odottaa,
niin että asioita laitettaisiin yksi kerrallaan kuntoon.
Kaikkea emme voi saada samanaikaisesti, mutta tämä hallituksen
esitys on kyllä suuri askel eteenpäin, ja sitä mielestäni
ei sovi kiistää.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Annan arvon niille päätöksille,
mitä viime hallitus teki pienimpien äitiys-, vanhempainpäivärahojen
ja sairauspäivärahojen osalta. Annan arvon myöskin
niille päätöksille, mitä tehtiin
työmarkkinatuen tarveharkinnan tulorajojen osalta. Mutta,
arvoisa puhemies, annan arvon myös edustaja Rehulan ministeriaikana
ehkä viimeiselle työtehtävälle,
kun hän kesäkuussa vastasi edustaja Tolppasen
jättämään kirjalliseen kysymykseen tarveharkinnan
poistosta niin, että Sata-komitea tätä esitti,
"ehdotuksiin sisältyi tarveharkinnan poistamista koskeva
esitys, jonka toteuttaminen ei talouden taantumasta johtuen ole
ollut mahdollista". Näin totesi sosiaali- ja terveysministeri Juha
Rehula. Annan arvon sille, että te tässä piditte
linjanne, koska se on linjakasta, jos katsoo teidän vaaliohjelmaanne.
Teidän vaaliohjelmassanne lukee ihan samalla tavalla kuin
tässä vastauksessa, että perusturvaa
voidaan tarkastella, mikäli taloustilanne paranee. Onko
se nyt parantunut niin paljon, että te olette voineet muuttaa
linjanne, vai mistä tässä linjanmuutoksessa
on kyse, mitä tulee nimenomaan tähän
tarveharkinnan poistamiseen?
Niin kuin sanottu, me täällä puhumme
yksittäisille ihmisille tärkeistä asioista,
mutta myös debatoimme, käymme toistemme vaihtoehtoja läpi,
käymme sitä läpi, mitä on puhuttu
ennen vaaleja ja vaalien jälkeen, ja tässä suhteessa
minulle on nyt epäselvää, onko tässä taloustilanne parantunut
vai onko tässä tapahtunut joitakin muita muutoksia,
että olette nyt taipuneet sille kannalle, että tämä tarveharkinta
voidaankin poistaa.
Juha Rehula /kesk:
Herra puhemies! Olen aivan varma, että edustaja Lindtmanille
tulee jäämään tämänkin
päivän jälkeen täysin epäselväksi
se, mitä on ollut mahdollista tehdä tai mitä on tullut
sanottua tai mitä on tullut tehtyä. Tämä teidän
puheenvuoronne, minkä johdosta pyysin tämän
puheenvuoron, jo osoittaa sen.
Siellä takarivissä istui viime vaalikaudella tuolla
edustaja Jalosen viereisellä tuolilla yksi kaveri, joka
ei enää täällä istu.
Hänellä oli erittäin samankaltainen retoriikka,
joka ehkä toimi paikallisella työväentalolla.
Nyt ollaan eduskunnan istuntosalissa, jossa ainakin minä arvostan kaikkia
mielipiteitä, mitä täällä kerrotaan,
koska ei ole yhtä totuutta. Edustaja Lindtman, tulee aavistuksen
verran sellainen olo, että teillä on se totuus,
jota täällä salissa ei ole vielä kellään
muulla aikaisemmin ollut.
Mutta puheenvuoroonne liittyen kaksi asiaa:
Ensinnäkin, lukekaa keskustan vaaliohjelma kokonaan.
Sieltä löytyy aivan varmasti kaksi kohtaa. Sieltä löytyy
se, että kun rahaa on, työmarkkinatuen tarveharkinta
poistetaan ja pienimpien sairauspäivärahojen karenssi
55 päivää lyhennetään.
Sattuneesta syystä tiedän, mitä sinne ohjelmaan
on kirjoitettu. Myönnän, että se ei ehkä lukijalle
avautunut kovin helposti, mutta tällaiset kohdat sieltä varmuudella
löytyvät.
Asia 2: Jos meillä on, kuten olen tänäänkin
salissa useita kertoja sanonut, 300 miljoonaa euroa käyttää sosiaaliturvan
tason parantamiseen, on arvovalinta, että tämä työmarkkinatuen
tarveharkinta jätetään hallitusohjelman
mukaisesti selvitettäväksi. Tämän
lakialoitteen mukaan, jonka keskusta on tehnyt — ja jos
ei keskustan lukuja usko, voi kysyä sosiaali- ja terveysministeriöstä — tarveharkinnan
poisto puolisoitten osalta maksaa 30 miljoonaa ja vanhempien luona
asuvien lasten osalta 15 miljoonaa. Selvitys on 45 miljoonaa. Ei
se tarvitse minkäänlaisia selvityksiä. Nyt
on tehty arvovalinta käyttää 300 miljoonaa tällä tavalla.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Siellä keskustan vaaliohjelman sivulla
21 ei lue, että "kun rahaa on", vaan siellä lukee,
että "taloustilanteen parannuttua". Tässä suhteessa
olen kyllä sen lukenut yhtä tarkkaan kuin tietysti
oman vaaliohjelmamme olen pyrkinyt lukemaan. Kaikki me olemme yhtä vajavaisia
täällä. Ei täällä kukaan
väitä, että olisi kenelläkään
korkeampaa tietoa.
Myönnän osan siitä kritiikistä,
minkä Rehula sanoi siitä, kun puhutaan perusturvasta
ja siihen liitetään tämä sana
"historiallinen". Siinä voi olla jotain historiallista,
mitä tulee nimenomaan tämän työmarkkinatuen
ja peruspäivärahan parantamiseen, kun tehdään
kerralla näin iso harppaus, mutta niin kuin sanottu, oikeasti
se historiallinen linja liittyy siihen, että samaan aikaan
se hallitus, joka joutuu leikkaamaan ja korottamaan veroja sen takia,
että edellisellä hallituskaudella velkarahalla
tehtiin veroelvytystä, joka sittemmin osoittautui tehottomaksi,
ja sen takia on iso alijäämä, tekee näitä parannuksia.
Ja toisinaan tulee toisten vuoro. Te valitsitte toisin viime kerralla,
annan arvon niille päätöksille. 2000-luvulla
ei ole työmarkkinatukea eikä peruspäivärahaa parannettu.
Tämä hallitus katsoi, että nyt on niiden
vuoro. Kun tiedämme, että se alijäämä edelliseltä hallituskaudelta
oli niin valtava, niin todettiin, että tehdään
niin paljon kuin pystytään, ja tässä on
tulos. Se on historiallista, että se tehdään samaan
aikaan, kun joudutaan leikkaamaan.
Keskustelu päättyi.