10) Laki tuloverolain muuttamisesta
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaikki puolueet vaativat kuin yhdestä suusta omaishoitajien
aseman parantamista viime eduskuntavaalien alla. Tämä muistetaan
erinomaisen hyvin. Mutta miten kävikään?
Hallitusohjelmassa omaishoidosta on vain muutama ympäripyöreä rivi,
eikä budjettiesityskään millään
tavalla vastaa omaishoitajien hätään.
Suomessa on, kuten tunnettua, noin 300 000 omaishoitajaa,
joista omaishoitolain mukaisen kunnallisen omaishoidon piirissä on
vasta noin 30 000 omaistaan hoitavaa.
Omaishoitajat tekevät mittaamattoman arvokkaan työn
tässä yhteiskunnassa. He hoitavat ympärivuorokautisesti
läheisiään, pitkäaikaissairaita
lapsia ja nuoria ja iäkkäitä omaisiaan.
Tällä korvaamattomalla panoksella omaishoitajat
keventävät merkittävästi muiden
suomalaisten verotaakkaa. Kannattaisi joka päivä muistaa,
mitä yhteiskunnalle merkitsisi se, jos omaishoitajien työpanos
yhtäkkiä jäisi saamatta eli jos he joku kaunis
päivä sanoisivat: "Nyt ympärivuorokautinen
työ saa riittää, me emme enää jaksa."
Suomalainen yhteiskunta ei yksinkertaisesti kykenisi järjestämään
esimerkiksi vanhustenhoitoon niin paljon lisää erilaisia
hoitopaikkoja kuin silloin tarvittaisiin. Ja mitä se merkitsisi
hoitoa tarvitsevien kohdalla? He menettäisivät
inhimillisen ja itselleen usein parhaimman hoitomuodon.
Meidän keskustalaisten mielestä vaalienaluspuheista
pitää koko eduskunnan siirtyä tekoihin. Omaishoidosta
on vihdoin tehtävä oikeudenmukaisempi vaihtoehto.
Me haluamme omaishoidon tuesta verovapaan, ja me halusimme sitä jo ennen
vaaleja. Jos me olisimme hallituksessa, tuo asia toteutettaisiin.
Omaishoidon tuen vähimmäismäärä on
tällä hetkellä vain 353 euroa ja 62 senttiä kuukaudessa,
ja se on erittäin vaatimaton. En usko, että kukaan
väittää, että se on kovin kova
hinta tuosta työstä, eikä se vastaa missään
nimessä yhteiskunnan omaishoidosta saamaa hyötyä.
Omaishoidon tuen verovapaus vähentäisi valtion
verotuloja vain noin 10 miljoonaa euroa — erittäin
pieni summa. Suurin osa omaishoidon tukea saavista on eläkkeellä,
ja moni on yhtä iäkäs kuin hoidettava
omainenkin. Noin neljännes omaishoitajista on työssä,
ja loput ovat työttöminä taikka virkavapaalla.
Kaikki he ansaitsevat vihdoin kädenojennuksen valtiolta
muutenkin kuin juhlapuheissa. Tämän lisäksi
hallituksen olisi kiireesti, kuten on luvattu noissa vaalipuheissa,
yhtenäistettävä omaishoidon tuen saannin
kriteerit koko maassa ja siirrettävä tuen maksatus
vihdoin Kelalle.
Suuri osa omaishoitajista ei tällä hetkellä myöskään
voi pitää lakisääteisiä vapaitaan,
koska intervallihoitopaikkoja taikka kotilomitusta ei ole riittävästi
saatavana taikka omaishoitajat eivät halua siirtää esimerkiksi
muistisairasta läheistään vapaapäiviksi
laitokseen. Tässä asiassa auttaa omalta osaltaan
keskustan viime kaudella voimakkaasti ajama parannus, joka myös
saatiin maaliin. Valmennettu perhehoitaja voi nyt lain mukaan lomittaa
omaishoitajaa hänen kotonaan, mikäli omaishoitaja
näin haluaa. Tässä tietenkin kuntien
panos on merkittävä. Kuntien täytyy sitten
myös pystyä järjestämään
näitä valmennettuja perhehoitajia, rekrytoimaan
heitä ja valmentamaan heitä.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt meillä on käsittelyssä laki
tuloverolain muuttamisesta, ja se koskee keskustan eduskuntaryhmän
tekemää aloitetta omaishoidon tuen säätämisestä verovapaaksi
tuloksi. Omaishoidon tuki ei ole niin sanottu subjektiivinen oikeus.
Omaishoitajia Suomessa on yli 300 000, ja omaishoidon tukea
myönnetään noin 36 000 hoidettavan
hoitoon.
Hoitopalkkio porrastetaan hoidon sitovuuden ja vaativuuden perusteella,
ja sen suuruus on tämän vuoden alusta alkaen ollut
353 euroa 62 senttiä. Sitä on mahdollisuus saada
myöskin sitten hoidollisesti raskaaseen siirtymävaiheeseen saakka,
jolloinka omaishoidon tuki on enintään 707 euroa
24 senttiä. Kyseessä on silloin yleensä joko
saattohoitovaihe tai sitten toipuminen vakavasta leikkauksesta.
Tekemällä muutos tuloverolakiin mahdollistettaisiin
se, että valtion kustannukset hoidettavista ihmisistä eivät
nousisi eivätkä myöskään kuntien
kustannukset. Tämä olisi merkittävä kädenojennus
omaishoitajille, itse asiassa käytännöllisesti
paljon merkittävämpi kädenojennus kuin
muutamien kymppien korotus omaishoitoon. Hallitus pääsisi
tässä varsin pienellä muutoksella, kunhan
se vain hyväksyisi tuloverolakiin yhden lauseen, jossa
todettaisiin, että veronalaista tukea ei ole omaishoidon
tuesta annetun lain 937/2005 nojalla saatu omaishoidon
tuki.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite omaishoidon
tuen verovapaudesta on äärimmäisen merkittävä ja
koko suomalaista yhteiskuntaa ajatellen ajankohtainen. Meidän
vanhusväestömme määrä on
käytännössä liki tuplaantumassa
20 vuoden aikana, ja se tarkoittaa käytännössä sitä,
että me tarvitsemme sinne lisää voimavaroja.
Tapahtuuko se sitten uusien satsausten kautta, vai onko se sitten verohuojennusta
vai mitä, joka tapauksessa siellä on meillä yhteiskunnassa
käytännössä suuri tarve ja voi
sanoa, että tietyn tyyppinen yhteiskunnallinen epäkohta
muhimassa kaiken aikaa.
Edustaja Soininvaara päivällä täällä todisteli, että on
epäoikeudenmukaista, jos tällaisen verovapauden
kautta sitten omaishoidon tukea ja koko asiaa parannetaan. Voi sitten
kysyä, löytyykö hallitukselta niitä voimavaroja,
joilla pystytään sitten tuota omaishoidon tuen
määrää nostamaan tuosta vähimmäismäärästä,
reilusta 350 eurosta ylöspäin. Jos siihen löytyy,
niin mikäs sitten? Mutta tässä vaiheessa
tuo keskustan vaihtoehtobudjetissa oleva verovapauskysymys olisi varmasti
kaikkein helpointa toteuttaa. Kun sanotaan, että se ei
kohdistu samalla lailla pienituloisiin, niin eihän se ole
tämän asian ydin, vaan se on se ydin, että se
toinen ihminen, joka monesti voi olla yhtä huonokuntoinen,
kuitenkin saa siitä pientä tukea, jotta hänen
kykynsä ja voimavaransa vaan jatkuvat mahdollisimman pitkään
ja että hän voi hoitaa sitä omaa läheistään
eikä sitten tuo kyseinen henkilö joutuisi niin
helposti yhteiskunnan hoitoon ja eri hoitopaikkoihin. Siitähän
siinä on kysymys eikä tämän
veron kohdistumisesta aivan niin kuin sentin tarkkuudella.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä omaishoidon tuen mahdollinen
verovapaus liittyy ihan yleiseenkin veropolitiikkaan ja siihen lähtökohtaan,
miten me suhtaudumme erilaisten etuuksien ja palkkioiden verovapauteen yleensä.
Tällä hetkellä suhtautuminen on ollut aika
pidättyväistä.
Omaishoidon tukeen ja siihen liittyvään politiikkaan
on pitkäaikaisesti liittynyt suuria kuntakohtaisia eroja,
ja uskon, että me kaikki tiedämme ja koemme ne
ongelmaksi. Tämä palkkion verovapaus ei todennäköisesti
kohdistuisi kovin tehokkaasti esimerkiksi näiden alueellisten
erojen pienentämiseen, ja ehkä lähtökohtaisesti
sen pitäisi olla meidän ensisijainen tavoitteemme. Jos
me haluamme kohdentaa omaishoidon tukeen lisävoimavaroja,
niin muut keinot voisivat olla paremmin perusteltuja.
Haluan vielä muistuttaa, että hallitusohjelmaan
on kirjattu omaishoidon tuen verotuksen poistamisen arviointi ja
sen lisäksi peruspalveluministeri on käynnistänyt
omaishoidon kansallisen kehittämisohjelman ja siinä tarkastellaan
paljon laajemminkin tätä ikääntyneiden
ja muiden hoivaa tarvitsevien tilannetta.
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä omaishoidon
tuki on erittäin tärkeä asia. Tämä näyttää olevan
molempien oppositiopuolueitten agendalla. Minä ilomielin
kannatan keskustan esitystä, koska se on samansuuntainen kuin
perussuomalaistenkin, eli toisin sanoen omaishoidon tuki siirretään
Kelalle, ja myöskin olen sitä mieltä,
että tällaiset pienet asiat voisivat aivan hyvin
olla myöskin verotuksesta vapaita.
Sitten eräs asia, josta tässä yhteydessä ei
ole puhuttu. Omaishoitajallahan on viisipäiväinen työviikko,
lauantait ja sunnuntait eivät kuulu omaishoitajan hoitoajan
piiriin. Tähän meidän pitäisi
nyt keksiä kyllä täällä myöskin
jotakin, millä tavalla tämä asia hoidetaan
niin, että hoidettavalla on hoito myöskin viikonloppuisin, koska
eihän se hoitotarve pakene minnekään
viikonloppujen aikanakaan. Potilastahan, joka tarvitsee omaishoitoa,
on hoidettava myöskin viikonloppuisin. Siinä meille
on pikkuisen pohdiskeltavaa, mitenkä tämä järjestettäisiin
ja toteutettaisiin sillä tavalla, että se olisi
myöskin toteuttamiskelpoinen.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajat tekevät todella arvokasta
työtä tässä yhteiskunnassa,
jos sitä katsoo paitsi julkistalouden näkökulmasta
myös inhimillisesti. Monelle sellaiselle ihmiselle, joka
tarvitsee tukea, se, että saa olla omassa kodissa tuttujen
läheisten ihmisten hoidettavana, on inhimillisesti katsoen tärkeä ja
hyvä asia, ja tämä on niin tärkeä asia, että ilmeisesti
tämä on semmoinen kysymys, että tästä on
hallituskausista, hallituksessa olevista puolueista, oppositiossa
olevista puolueista riippumatta aina kovasti väännetty
peistä ja äänestetty. Ne edustajakollegat
erityisesti sosialidemokraattisesta puolueesta, jotka täällä ovat
olleet ennen minua, ovat kertoneet, että niin on tästä omaishoitajien
asemasta viimekin kaudella äänestetty. Siltä osin
voi ehkä todeta, että tämä on kaikkien
yhteinen asia.
Mutta kun edellisessä asiakohdassa puhuttiin nimenomaan
siitä, miten kohdistetaan tukea heihin, jotka kaikkein
eniten sitä tarvitsevat, ja ketkä ovat niitä,
jotka kaikkein eniten tarvitsevat, niin olisi tietysti mielenkiintoista
kuulla, miksi keskusta päätyi nimenomaan tähän
verovapauteen sen sijaan, että olisi lähdetty
korottamaan esimerkiksi näitä omaishoidon tuen
alarajoja, sillä niin kuin tiedämme, esimerkiksi
sellaiselle henkilölle, joka joutuu jättäytymään
pois työelämästä hoitaakseen
esimerkiksi puolisoa ja jolle omaishoidon tuki on lähes
ainoa tulonlähde, se verovapaus ei paljon tunnu, kun taas
siellä tuntuu, jos on esimerkiksi eläkeläispariskunta,
jolla on tulot, ansiotulot, eläketulo on kova ja veroprosentti
on esimerkiksi yli 20, lähempänä 30:tä, siellä se
sitten taas tuntuu paljon enemmän. Eli olisi mielenkiintoista
kuulla, minkä takia keskusta päätyi juuri
tähän malliin ja erityisesti peilaten siihen edelliseen
keskusteluun, ketkä sitä fiskaalista tukea tarvitsevat
kaikkein eniten tässä yhteiskunnassa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Omaishoidon tilannetta on selvitetty jo moneen kertaan.
Ministeri Risikko muun muassa viime kaudella teetti selvityksen
muun muassa tästä maksatuksen siirtämisestä Kelalle
ja yhtenäisten kriteerien luomisesta. Selvitys vietiin
todella pitkälle.
Olen sitä mieltä, että nyt ei kannattaisi
aloittaa kaikkia näitä selvityksiä jälleen
alusta, vaan pökätä nyt asiaa kerta kaikkiaan
eteenpäin, jos omaishoidon tilanne on teillekin tärkeä.
Tämä olisi erinomainen ensimmäinen askel,
tämä omaishoidon tuen verottomuus. Siitä voitaisiin lähteä,
sitten tällä Kela-siirrolla ja yhtenäisillä kriteereillä koko
maahan päästäisiin jo pitkälle, ja
sen jälkeen kuntoutukseen ja vapaapäivien järjestämisen
mahdollisuuteen, jota päätä on jo siis avattu,
lisää paukkuja. Näin omaishoitajatkin pääsisivät
edes jonkunlaiseen asemaan tässä yhteiskunnassa.
Keskustelu päättyi.