12) Laki arvonlisäverolain muuttamisesta
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa ruuan verotus on eurooppalaisestikin vertaillen
edelleen erittäin korkealla tasolla. Tästä kärsivät
kaikki pienituloiset, mutta erityisen paljon ruuan korkea hinta
syrjii lapsiperheitä, koska niiden menoista ruoka vie selvästi
muita suuremman osuuden. Ruokavero on yleisesti Euroopassa, kuten
täällä on esille jo tullutkin tänään,
noin 6—7 prosenttia.
Kun nostamme kulutusveroja, on erittäin tärkeää,
että teemme sen oikeudenmukaisesti. Nykyisistä hallituspuolueista
ainakin kokoomus ja sosialidemokraatit väittivät
kivenkovaan, että ruuan alvin alennus ei menisi ruuan hintaan,
kun edellisen kerran alensimme ruokaveroa. Nyt ei enää tarvitse
väitellä tästä asiasta. Ruuan
hinta laski arvonlisäveron alennuksen ansiosta vuonna 2009.
Kuluttajatutkimuskeskuksen selvitys osoitti tämän,
ja alennus näkyi edelleen ruuan hinnoissa vuoden 2011 helmikuussa.
Koska raaka-aineiden hinnat maailmanmarkkinoilla ja Suomessa ovat
rajusti nousseet, olisi ruokakorin hinta Suomessa kuluttajille nyt
kalliimpi kuin ilman tuota ruokaveron laskua.
Arvoisa puhemies! Kampaamojen ja pienkorjaamojen verokannan
me keskustalaiset haluamme pitää 9 prosentissa,
koska kyseessä ovat työvoimavaltaiset yritykset.
Kataisen hallitus vaikeuttaa tietoisesti ammatinharjoittajien ja
pienyrittäjien mahdollisuutta yrittää ja
samalla työllistää, jos se nyt lopettaa
matalamman verokannan voimassaolon. Juhlapuheissa hallitus puhuu kyllä pienten
pk-yritysten ja myös mikroyritysten elinmahdollisuuksista,
mutta käytäntö näyttää jälleen
kerran olevan toista.
Erittäin huono on myös Kataisen hallituksen esitys
tilattujen lehtien arvonlisäverotuksen korottamisesta 0:sta
9 prosenttiin. Ihmettelen, tässäkö on
vastaus kansalaisyhteiskunnan ja osallisuuden vahvistamiseen. Päivittäiset
lehdet ovat erittäin olennainen osa suomalaisten sivistystä. Arvonlisäveron
korotus vähentää lehtien tilaamista,
aiheuttaa työttömyyttä ja lisää tietenkin lehtien
ahdinkoa. Maakunta- ja paikallislehdet ovat erityisen suurissa vaikeuksissa
tämän operaation jälkeen.
Keskustan ollessa hallituksessa saatiin demokratian edistämisessä aikaan
paljon hyvää. Kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmalla
luotiin uusia tapoja osallisuuteen ja vahvistettiin kansalaisyhteiskuntaa
ja ihmisten vaikuttamismahdollisuuksia. Kansalaisvaikuttamisen mittarit
ovat Suomessa jo pitkään näyttäneet
punaista verrattuna esimerkiksi muihin Pohjoismaihin. Nyt Kataisen—Urpilaisen
hallitus vain lisää sekä taloudellisen,
sivistyksellisen että yhteiskunnallisen vallan keskittämistä.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eduskuntakäsittelyssä on
nyt lakialoite, joka koskee arvonlisäverolain muuttamista,
ja aloite perustuu keskustan eduskuntaryhmän aloitteeseen
muuttaa eräitä arvonlisäverokantoja.
Keskityn tässä puheenvuorossani nyt vain yhteen
arvonlisäverokantaan, ja kyse on tilattavien lehtien arvonlisäverosta.
Hallitusohjelmassa ja budjettiesityksessä on esitetty,
että tilattavat lehdet, siis aikakauslehdet ja sanomalehdet,
tulisivat arvonlisäveron piiriin 1.1.2012 alkaen. Tällä hetkellä Suomessa
kyseiset lehdet eivät ole arvonlisäverollisia,
mutta suoramyynnissä olevista tai irtonumerolehdistä maksetaan
22 prosentin arvonlisävero. Näin ollen kokonaisverotus
tulee nousemaan 13,2 prosenttiin lehtien osalta.
Tällä arvonlisäverotuksella tulee
olemaan todella suuret vaikutukset. Ensinnäkin Viestinnän Keskusliitto
ja Sanomalehtien Liitto ovat arvioineet, että toimialalta
saattaa poistua 2 000—3 000 työpaikkaa.
Sen lisäksi arvonlisäveron tulemisella on suuret
vaikutukset levikkien laskun myötä Itellan tilanteeseen,
ja Itellan pääjohtaja on arvioinut, että heidän
osaltaan kyse on noin 1 000 vuosityöpaikasta eli
se tulisi koskemaan noin 1 000:ta, kenties 1 500:aa,
työntekijää, koska heillä on
aika paljon osa-aikaista työntekijäväkeä.
Sen lisäksi tämä tulisi vaikuttamaan yleensä lukemisen
kulttuuriin ja kaventaisi kansalaisdemokratiaa. Tämä tulisi
myöskin pienentämään lehtitilausten
hintajoustoa, tämän ovat alan toimijat arvioineet.
Myöskin digitaalisten sisältöpalveluiden
osalta pohdittavaksi tulee se, miten se rahoitus sitten jatkossa
saataisiin perittyä, koska tällä hetkellä lähes
kaikki tiedotusvälineet lähettävät
ainakin jonkinsisältöisenä digitaalisesti
ilmaiseksi tätä sisältöä.
Tämä hallituksen esitys tuli aikanansa hyvin kehnon
valmistelun tuloksena. Sanomalehtien Liitolla ja Viestinnän
Keskusliitolla olisi ollut valmista tutkimustietoa yleensä hintamuutosten vaikutuksista
tilausmääriin. Viisi suurinta sanomalehtiyhtiötä ovat
omissa laskelmissaan päätyneet laskelmiin, jotka
osoittavat, että 4 prosentin hinnankorotus laskee levikkiä noin
6 prosenttia ja 9 prosentin hinnankorotus laskee levikkiä jopa 15
prosenttia.
Arvoisa puhemies! Kansantaloudelliset merkitykset ovat myöskin
huomattavat näissä yhteyksissä. Herääkin
kysymys siitä, tavoitteleeko hallitus siirtymistä yhä vahvemmin
digitaaliseen maailmaan. Mikäli näin on, se on
hyvin huolestuttavaa, sillä digitaaliseen maailmaan meno
tarkoittaa sitä, että tiedotusvälinebisnes
menee maailmalle, jossa on kansainväliset toimijat. Meillä suomalaisilla
ei juurikaan ole kansainvälisiä digitaalisen sektorin
toimijoita, joten silloin eurot virtaavat meidän maamme
ulkopuolelle. Olisikin äärimmäisen tärkeää toimia
sillä tavalla, että tätä arvonlisäveron
ulottamista sanoma- ja aikakauslehtiin vielä hallituksen
keskuudessa pohdittaisiin. Tämä aikataulukin on
sinällään äärimmäisen
haasteellinen, ensi vuoden alusta, koska millään
lehtitalolla ei laskutusjärjestelmissä ole sellaista
järjestelmää, että tätä arvonlisäveroa
tilattavista lehdistä voitaisiin periä. Alan ohjelmavalmistajat
ovat arvioineet, että se vie useamman kuukauden, kun tällaiset
järjestelmät luodaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lakialoitteen
arvonlisäverolain 8 §:n muuttamiseksi
yhteydessä on helppo todeta, että kyllähän
tämä vaihtoehtobudjettikeskustelu on tuonut selviä eroja.
Hallitus panostaa Kreikkaan, (Antti Lindtman: Ohhoh!) perussuomalaisten
oppositio haluaa vähentää kehitysapua,
ja keskusta panostaa yrittäjyyteen, suomalaiseen työhön, kuntapolitiikkaan
ja palveluiden turvaamiseen. (Aila Paloniemi: Ja sivistykseen!)
Arvoisa puhemies! Kun ei ole aiemmin ollut tilaisuutta sanoa
tätä, niin käytin tilaisuuden hyväkseni
ja totesin asian. Itse tämä arvonlisäverokysymys
on tietysti verotuksen kannalta erittäin mielenkiintoinen,
koska siihen sisältyy myös keskustan hyvin rehellinen
vaihtoehtobudjetti, rehellinen siinä mielessä,
että me olemme näyttäneet, mistä ne
tulot tulevat, ei niin, kuten demarit viime kierroksella tekivät,
että ryöstettäisiin Suomen Pankki, tai
niin, että todetaan, että harmaan talouden kautta
tulee lisää rahaa. Siis Suomen Pankin tuloutuksen
kautta tai sitten harmaan talouden tuloutuksen kautta tulevat rahasummathan
ovat kaikki sellaisia summia, jotka eivät oikeastaan perustu
suoraan sentyyppiseen tienaamiseen, mitä myös
eduskunnan pitäisi miettiä yhä enemmän:
kuinka me pystymme luomaan suomalaisen työn kautta sellaista
varallisuutta, jolla me sitten saamme sitä dynaamisuutta;
kuinka me pystymme luomaan työpaikkoja ja sitä kautta
pystymme viemään koko yhteiskuntaa eteenpäin,
varsinkin tilanteessa, jossa koko Eurooppa on ja näyttää koko
maailmakin olevan tietyistä syistä erittäin
vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.
Voi olla, että hallitus joutuu, arvoisa puhemies, tekemään
vielä — jo varsin pian, ensi keväänä — muutoksia
talousarvioon, koska myös hallitusohjelmassa on selkeästi
mainittu perälauta siitä, jos kokonaisuudessaan
yhteiskuntamme talous ei ole sillä lailla kestävällä pohjalla,
että se näillä rakenteilla pystyy toimimaan.
No, tämä on spekulaatiota, mutta katsotaan sitten,
mikä todella tulee olemaan lopputulema.
Kun vaihtoehtobudjettia on rakennettu, niin se, että keskusta
on ilmoittanut avoimesti, että me olemme valmiit korottamaan
yleistä arvonlisäveroa, on selkeä viesti
siitä, että kyllä suomalaiseen yhteiskuntaan
täytyy saada myös tuloja. Mutta se, että me
olemme yhtä aikaa valmiita tekemään verotuksen
sisällä olevia muutoksia, kertoo myös
siitä, että haluamme kohdentaa tuon verotuksen
niin, että se on oikeudenmukainen sosiaalisesti ja alueellisesti
ja myös luo niitä dynaamisia vaikutuksia.
Kaupparuuan eli elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen
on johdonmukaista. Me laskimme viime kaudella elintarvikkeiden arvonlisäveroa
5 prosenttiyksiköllä, ja nyt sitten 4 prosenttiyksikön
laskuesitys sisältyy keskustan vaihtoehtobudjettiin. Se
on täysin loogista, se on nähty, että se
menee hintoihin. Siitä toki eduskunta näyttää jatkuvasti
tuota väittelyä käyvän, mutta
se ei olisi edes noilla lukemilla niillä eurooppalaisilla
tasoilla, millä ruuan verottamisen pitäisi olla.
Tietysti, jos halutaan, että ruuasta otetaan korkea vero
yhteiskunnalle, kyllä minä ainakin lasken niin,
että pienituloisiin se koskee paljon enemmän kuin
suurituloisiin. Siinäkin mielessä se on ilman
muuta sosiaali- ja yhteiskuntapoliittisesti oikeudenmukaista toimintaa.
En myöskään ymmärrä sitä,
kun tilattujen lehtien verotuksesta on ajateltu, että se
tuottaa yhteiskunnalle voittoa, kuinkahan se tulee tuottamaankaan.
Jo nyt lehtitalot pistävät väkeä pois ihan
juuri tästä arvonlisäverosyystä.
Se tulee kääntymään miinusmerkkiseksi.
Kun kustantajat ovat ilmoittaneet, että heidän
arvionsa on, että noin 2 500 toimittajaa ja lehtitaloissa
työskentelevää tulee saamaan lopputilin
ja jakelun puolella vielä tuhannen verran, niin kyllä se
kääntyy hyvin armottomasti tämän
yhteiskunnan tappioksi.
Parturit, korjaajat, nuo korjaamot, kun haettiin tietty kori,
jossa myös pystyttiin tietyllä lailla ehkä saamaan
sitä verotusta enemmän läpivalaistuksi
ja julkisuuteen, joutuvat taas uudelleen siihen vanhaan tilanteeseen,
ja näin siinä vaan tulee käymään,
että yhteiskunta tulee tässäkin tapauksessa
häviämään. En jaksa ymmärtää sitä enkä myöskään
sitä, että vaikkapa kotitalousvähennystä halutaan
selkeästi heikentää, juuri sitä aluetta,
minnekä on pystytty luomaan runsaasti uusia työpaikkoja,
varsinkin naistyöaloille, ja saatu monilla ympäri
Suomea olevilla paikkakunnilla uutta toimeliaisuutta aikaan.
Verotuksen sisällä täällä on
monta sellaista asiaa, joissa keskusta omalta osaltaan haluaa ohjata
sitä uudella lailla. Tuloja me tarvitsemme, mutta me hyvitämme
niin, että pienituloiset eivät sitten tässä ihan
kärsi. Keskusta on ilmoittanut selkeästi, että suurin
piirtein kansanedustajan palkasta alkaen ylöspäin
meillä on varaa maksaa korkeampaa veroa. Uskon, että sosialidemokraatitkin
nyökyttelevät, näin ovat kanssani samaa
mieltä.
Palveluihin. Voi sanoa, että keskusta on valmis panostamaan
niihin kuntapalveluihin, jotka liittyvät peruspalveluihin,
eli olemme pelastamassa palveluita oman vaihtoehtobudjettimme kautta.
Velkaannumme vähemmän, ja luomme 20 000
työpaikkaa ja teemme sen vielä sosiaalisesti oikeudenmukaisemmin
hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen. On paljon
sellaisia asioita, joihinka tämän vaihtoehtobudjetin
kautta ja nimenomaan arvonlisäveron korotuksen kautta ja
siellä tapahtuvien sisäisten muutosten kautta tulee
panostaa ja pystytään panostamaan. Siellä ovat
niin homekoulut kuin myös monet sellaiset palvelut, jotka
liittyvät juuri tärkeisiin peruspalveluihin ja
kuntien kautta ihmisten saamiin palveluihin. 8 000 esimerkiksi
on se työvoiman määrä, joka,
voi sanoa, opettajia, sairaanhoitajia, lastentarhanopettajia pystytään
tämän ohjelman kautta enemmän kunnissa
työllistämään. Siinä mielessä,
kun me olemme halunneet olla vaihtoehtobudjettia tekemässä ja
myös yleistä arvonlisäveroa nostamassa,
vaikka keskustaa nyt siitä moititaan, kyllä se
vaan niin tietysti on, että jostakin ne tulotkin pitää tienata,
jotta niitä voidaan sitten kohdentaa.
Arvoisa puhemies! Tässä mielessä kyllä tämä keskustan
kokonaisuus niin arvonlisäverotuksen kautta kuin muutoinkin
on mielestäni kohdallaan ja oikeudenmukainen kaikkia suomalaisia kohtaan.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Ruuan hintaan vaikuttaa paljon enemmän
se, kuinka paljon kaupan osuus on sen lopputuotteen hinnasta, eli
siihen pitäisi ennemmin panostaa, sen rajoittamiseen, minkä nämä suuret
elintarvikeketjut tai välittäjäketjut
tästä välistä nappaavat. Kampaamoiden
ja muiden käsityöpainotteisten erittäin
työllistävien alojen alvin lasku näytti
sen, että sillä oli työllistävää vaikutusta
ja se on vaikuttanut piristävästi näihin
aloihin. Sitä pitäisi ehdottomasti jatkaa. Mainittakoon
vielä tässä yhteydessä, että hallitus
ei todellakaan ole kaikkia välillisiä vaikutuksia
minun mielestäni kunnolla laskenut ja pohtinut. Sen osoittaa
jo tämä lehtien alvin nosto. Sitä ei
ole kokonaisuutena mietitty. Siinä luullaan saatavan paljon
hyvää, mutta loppujen lopuksi tuloksena on työttömyyttä.
Verotus on joka tapauksessa kokonaisuus. Itse en nostaisi yleistä alvia
noin paljon, mitä tuolla nyt tehdään,
vaan tekisin sen aivan eri tavalla, ja meidän suomalaisille
parempi budjettimme, vaihtoehtobudjettimme, on siitä esimerkki.
Yhteenvetona: sen pitää olla oikeudenmukaisesti jaettu
ja verot kohdennettu maksukyvyn mukaan.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jalonen painotti työllisyysvaikutuksia työvaltaisten
alojen alv-helpotuksen perusteena. "- - kokeiluluonteisen
alv-alennuksen työllistämisvaikutukset eivät
olekaan kiistattomia - -", perussuomalaisten vaihtoehtobudjetti,
sivu 8. Perustelette tätä nimenomaan pienyrittäjien
tulotasolla ja pärjäämisellä jne.
Nekin ovat tietenkin hyviä asioita. Mutta kun tiedämme,
missä tilanteessa Suomessa tällä hetkellä olemme,
niin valintoja on valitettavasti tehtävä. Ja niin
kuin tiedämme, tämän arvonlisäveron
alennuksen maksavat muut arvonlisäveron maksajat. Ja ilmeisesti
tämä oli se ajatus, kun — niin kuin pääministeri
Katainen täällä totesi — yhdessä edellinen
hallitus päätti, että tätä kokeilua
ei jatketa, niin kuin tänään täällä pääministerin
suusta kuulimme.
Sitten täytyy todeta, että on hienoa, että te, edustaja
Rossi, olette löytänyt omantuntonne — tai
tietysti se teillä on aina ollut, mutta keskusta nyt ilmeisesti
edustaja Rossin suulla on löytänyt omantuntonsa — kun
on tullut tämä niin sanottu Wahlroos-vero tähän
keskusteluun mukaan. Kyllähän se nyt on niin,
että jos olisitte edes sen viimeisen veronalennuskierroksen
edellisellä hallituskaudella jättäneet
tekemättä, niin mahdollisuutemme paikata valtiontaloutta,
vähentää velkaantumista ja parantaa kaikkien
pienituloisten asemaa olisivat paljon paremmat. On toki niin, että jotkut
näistä olivat niin kuin elvytysmielessä järkeviä,
mutta se iso linja oli väärä. Se kertoo siitä,
että vaikka elvytys oli Euroopan voimakkainta, niin sen
tulos bruttokansantuotteella mitattuna oli kaikkein huonoin.
Sitten mitä tulee vielä tähän
ruuan arvonlisäveroon, niin kyllä Vattin tutkimus
kertoi jo etukäteen, että yksi kolmasosa siitä alennuksesta menee
kaupan katteisiin. Ja sitten kun te sanoitte, edustaja Rossi, että teidän
ajatusmaailmassanne, kun pienituloisten tuloista menee enemmän ruokaan,
tämä koskee enemmän pienituloisia kuin
isotuloisia, niin sama tutkimus kertoo, että suurituloisten
hyöty oli isompi kuin pienituloisten, noin 10 euroa kuussa,
pienituloisten hyödyn ollessa noin 5 euroa kuussa, siis
vaikka se olisi mennyt vielä näitten jälkeenkin
hintoihin. Ja tosiasiahan on, että ruuan hinta on tällä hetkellä korkeampi
kuin se oli ennen arvonlisäveron alennusta.
Mutta se, mikä tekee tästä vielä sosiaalipoliittisesti
ongelmallisen, on nimenomaan se, että tämä hyöty
pienituloisilta leikataan pois pienempinä indeksikorotuksina.
Ja tämän takia, jos tässä teidän
veromallissanne ajatellaan nimenomaan sitä, että te
haluatte tukea pienempituloisia, varmasti tällä hinnalla
löytyy paljon, paljon tehokkaampia keinoja. Se on eri asia,
jos te haluatte nimenomaan tukea tätä sektoria
ja elinkeinoa.
Mitä tulee vielä tähän hintaan,
niin te olette arvioineet, että tämän
alv-laskun kustannus ruuan osalta olisi 380 miljoonaa, kun tosiasiassa
se kustannus olisi noin 460 miljoonaa. Ja niin kuin tiedämme,
se vaikutus siellä kaikkein pienituloisimmissa olisi todella
pieni tämä kokonaisuus huomioiden. Tässä suhteessa
en pidä tätä esitystä järkevänä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä vaikuttaa siltä,
että SDP on ruuan himoverottaja. Muistuupa mieleeni sekin
aika aikoinaan, jolloin sanottiin, että Suomen kannattaisi
ostaa kaikki ruoka jostakin muualta, siis tuoda kaikki ruoka, se
olisi suomalaisille kaikkein helpointa. Edustaja muistaa vielä varmaan
tai ainakin tietää näitä aikoja
myös, eikä niistäkään
nyt niin hirveän monta vuosikymmentä ole, 1970-luvulla.
Joka tapauksessa jokaisen valtion pitää pystyä mahdollisimman
pitkälle tuottamaan perusravinto, perusruoka. Samalla on
kysymys myös siitä, kuinka paljon sitä verotetaan
ja kuinka kansalaisilla on mahdollisuus sitä ostaa. No,
totta kai, tietysti jos joku hyvätuloinen ostaa kallista
pihviä ja tätä kautta laskee, kuinka
paljon saa siitä etua alv:n alennuksen myötä...
Silloin te muuten tunnustatte, että se alv-etu on siirtynyt
hintoihin. Tämä on historiallinen hetki nimittäin,
enpä ole ennen kuullut, että SDP:n kansanedustaja
tunnustaa salissa, että se onkin siirtynyt hintoihin. Nythän
te juuri kerroitte, että hän saa sen suurimman
hyödyn, mutta kyllä se pienituloinenkin saa sen
hyödyn. Kiitoksia, edustaja Lindtman, tämä oli
arvokas tieto minullekin, koska koskaan aikaisemmin en ole vielä kuullut
sitä, että tunnustetaan se, että se on
mennyt ja voi mennä myös sitten hintoihin.
Omastatunnosta on aina vaikea mennä puhumaan, varsinkaan
toisten omastatunnosta. Mutta taas minulle tulee vanha juttu mieleen.
Kun varallisuusverotusta alennettiin, niin se oli sosialidemokraattinen
ministeri, joka tuon asian esitteli. Ja siinä voi olla
se yhteiskunnan yksi kulminaatiokysymys, kenenkä verotusta
sitten oikeasti kevennettiin. Eihän näillä tuloverotuksen
asteikoilla päästä koskaan niihin lukuihin,
mihin pitäisi oikeasti päästä,
jos meinataan, että yhteiskunta olisi verotuksen kautta
tasavertainen. Tässä suhteessa pitää löytää ihan
uusia lääkkeitä.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Nuoruus on sairaus, josta kyllä takuulla
pääsee iän myötä eroon,
ja tässä kohtaa se nyt näkyy siinä, että en
ollut tällä 1970-luvulla kuulemassa niitä ajatuksia,
että lopettaisimme suomalaisen ruuantuotannon.
Mutta kun nyt otitte asian esiin, niin kertokaapa, edustaja
Rossi, että kun tämä oli se peruste tai yksi
osa, niin mikä osa tästä ruuan arvonlisäveron
alennuksesta meni viljelijälle, sille alkutuottajalle,
kuinka paljon. Kysykää MTK:sta, tai voimme mennä vaikka
yhdessä kysymään, mikä oli hyöty,
jos me nyt nimenomaan tätä alkutuotantoa ajattelemme.
Sitten mitä tulee siihen, menikö tämä hintoihin
vai ei, niin siteerasin Vattin tutkimusta, jossa laskennallisesti
katsottiin, mikä tämä osuus oli. Tässä suhteessa,
niin kuin sanottu, kovin oli kyllä nopea tämä muutos,
mikä liittyi nimenomaan tähän verotukseen
keskustan osalta.
Ja vielä tähän varallisuusveroon.
Kaipa se keskustalainen Olavi Ala-Nissilä on tunnustanut, ketä tästä saa
syyttää. Mutta täytyy vielä — en nyt
lähde sen enempää palaamaan tähän
varallisuusveroon — vain todeta, että silloin
saatiin osingot verolle, mikä tuotti moninkertaisesti enemmän
kuin tämä itse varallisuusvero, jota oli vielä kaiken
lisäksi helppo kiertää.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ihan samaa mieltä, että siitä varallisuusverosta
tuli luopua, koska se oli hyvin pitkälti keinotteluvero
eikä se tuottanut yhteiskunnalle sillä lailla
kuin monet ehkä kuvittelevat.
Kun tullaan siihen, mitä tämä arvonlisävero on
sitten tuonut viljelijöille kenties tai näin edelleen,
niin perusmaatalouden kannalta sillä ei ole juurikaan merkitystä.
On tietysti aloja, vaikkapa puutarhatalous, joilla se näkyy
ja toimii eri lailla, mutta tämä vaatii jo sitten
ihan eri asiantuntijat tähän keskusteluun.
Joka tapauksessa tilanne on myös niin, että kuluttajatutkimusten
kautta on selkeästi voitu havaita ja todeta se, että elintarvikkeiden
arvonlisäveron alennus on mennyt hintoihin, ja se on siellä myös
nähtävissä. Hinnat kehittyvät
ja muuttuvat, eiväthän ne koskaan jää paikalleen,
ei pidäkään jäädä.
Meillä on tuossa itäpuolella valtio, joka lakkasi
olemasta suorastaan. Siellä pidettiin 50 vuotta leivän
hintaa paikallaan, entisellään, ja lopuksi kävi
niin, että loppui pöydästä leipä.
Keskustelu päättyi.