Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Venäjän asevoimien yleisesikunnan
päällikkö kenraali Makarov piti 5.6.
Helsingin yliopiston juhlasalissa Maanpuolustuskurssiyhdistyksen
tilaisuudessa puheen, jossa hän käsitteli Suomen
ja Venäjän välisiä suhteita
mieliämme herättäneellä tavalla.
Hän totesi muun muassa, että Suomen mahdollinen
Nato-jäsenyys olisi uhka Venäjälle. Hän
varoitteli pohjoismaisesta yhteistyöstä sotilaallisella
alalla, siis Nordefco-yhteistyöstä, ja hän
moitti myös Itä-nimisiä sotaharjoituksia. Suomen
puolelta on todettu reaktioissa selvästi, että Suomi
itse päättää omasta linjastaan.
Näin se on, ja näin sen pitää olla
kaikissa tilanteissa. Presidentti Niinistö on todennut
tänä päivänä, että väärä analyysi
johtaa vääriin johtopäätöksiin.
Herra ministeri, herra ulkoministeri, voitteko sanoa selkokielellä ja
tiiviisti suomalaisen tulkinnan näistä kolmesta
asiasta, jotka ovat kenraali Makarovin puheessa tulleet esiin ikään
kuin esimerkkeinä, siis Suomen mahdollisesta Nato-jäsenyydestä,
Nordefco-yhteistyöstä ja Itä-nimisistä sotaharjoituksista?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Ensinnäkin on hyvä todeta,
että useimmat niistä huomiota herättäneistä kohdista,
joita kenraali Makarovilla oli puheessaan, eivät sisältyneet
hänen etukäteen ja jälkikäteenkin jaettuun
kirjalliseen esitykseensä, vaan olivat siellä paikan
päällä ilmeisestikin esitettyjä,
ja siitä syystä kannattaa arvioida niiden luonnetta myös
siltä kannalta.
Suomen kannalta asiat ovat täysin selkeitä. Meidän
linjauksemme on tehty aikaisemmissa selonteoissa, hallitusohjelmassa.
Suomi ei ole mitään muuttamassa suhteessaan Natoon
ja yhteistyöhön Naton kanssa, eikä yhteistyö Pohjoismaiden
kanssa tai Naton kanssa uhkaa yhtään ketään.
On myöskin merkille pantavaa, että kenraali Makarovin
kirjallisessa puheessa oli myönteinen arvio, ja aivan realistinen
arvio, Venäjän ja Naton yhteistyöstä.
Minusta tämä on se pohja, jolta kaikki maat jatkossa
arvioivat omia, itse tekemiään turvallisuusratkaisuja.
Seppo Kääriäinen /kesk:
Herra puhemies! Tämä Nato-suhde tietysti
tulee vaatimaan jatkossakin hyvin monipuolista tarkastelua. Siihen
on olemassa mahdollisuuksia nyt, kun selontekotyö on lähdössä liikkeelle.
Suomi osallistui Chicagossa joku aika takaperin 13 kumppanuusmaan joukossa
yhteiseen keskustelutilaisuuteen, ja muutenkin on tosiasia, että Suomen
ja Naton välinen yhteistyö rauhankumppanuuden
merkeissä on hiljakseen tiivistynyt, niin kuin on tapahtunut Ruotsinkin
osalta. Ruotsissa käytetään hyvin paljon
sellaista kielikuvaa, että Ruotsi on niin lähellä Natoa
kuin vain voi olla olematta Naton jäsen. Jos tämä kuvaus
on Ruotsin tilanne, miten herra ministeri, herra ulkoministeri,
te kuvaatte Suomen asemaa ja Suomen asemaa suhteessa Natoon vuonna
2012?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Toivon, että me tulevaisuudessakin — niin
kuin olemme tehneet tähänkin asti — tulemme
keskustelemaan kaikista näistä kysymyksistä hyvin
avoimesti Ruotsin kanssa, ja pyrkimyksenä on se, että me
teemme samanlaiset mutta kuitenkin kukin omat ratkaisumme. Esimerkiksi
Nato-kumppanuuden suhteen me olemme olleet yhdessä aloitteellisia
sen kehittämiseksi, mutta ei meillä ole mitään
pyrkimyksiä muuttaa perusasetelmaa, joka on ollut pitkälti
se sama. Me pidämme tätä yhteistyötä hyödyllisenä ja osallistumme
siihen oman harkintamme mukaan silloin, kun näemme, että meillä on
yhtäältä esimerkiksi YK:n mandatoimiin
kriisinhallintatehtäviin annettavaa, ja toisaalta silloin,
kun me voimme saada tästä yhteistyöstä sellaista
kokemusta ja osaamista, joka on meidän omalle puolustuksellemme
hyödyksi.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Kenraali Makarovin puheista ei suomalaisten
kannata pelästyä vaan terästyä.
Totta kuitenkin on, että tämä hallitus
pyrkii ajamaan Suomea niin lähelle Natoa, että heikompia
hirvittää. Siitä viimeisimpänä osoituksena
on hallituksen suunnitelma osallistua Nato-maa Islannin ilmavalvontaan.
Samaan aikaan oman maan Puolustusvoimista isketään
suonta. Perussuomalaiset eivät hyväksy tämän
hallituksen maanpuolustusnihilististä linjaa. Oma, vahva puolustus
on realismia.
Kysyn arvoisalta ministeriltä, onko Venäjän asevoimien
komentajan kenraali Makarovin lausunto saanut aikaan minkäänlaista
kriittistä kihinää hallituksen sisällä.
Eli onko hallituksella henkistä valmiutta muuttaa puolustuspoliittista linjaa,
edes hieman loiventaa Puolustusvoimien meneillään
olevaa suorituskyvyn syöksyä, esimerkiksi palauttaa
reserviläisten kertausharjoitukset edes välttävälle
tasolle?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Emme nyt näe todellakaan mitään syytä tehdä peruslinjauksiimme
tarkistuksia. Nämä peruslinjaukset tulevat eduskunnan
arvioitaviksi, kun turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko
syksyllä saadaan eduskuntaan käsiteltäväksi.
Itse toivoisin, että myös perussuomalaiset osallistuisivat
parlamentaarisen kontaktiryhmän työhön,
jolloinka me voisimme kaikki yhdessä käydä läpi
nämä linjaukset ja saavuttaa niille mahdollisimman
laajan tuen.
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! On ehkä syytä myöskin
huomioida, että hallitusohjelma määrittää hyvinkin
selkeästi Suomen suhteen Natoon. Suomi ei hae Nato-jäsenyyttä,
valmistele jäsenyyshakemusta tällä vaalikaudella.
Säilytämme toki mahdollisuuden liittoutua joskus
tulevaisuudessa, jos näin päätetään.
Samalla Suomi arvioi suhdettaan Natoon omista puolustus- ja turvallisuuspoliittisista
int-resseistään käsin. Tämä on
hyvinkin selkeä määritelmä,
eikä se tarvitse minkääntyyppistä uutta rukkausta,
ei piiruakaan suuntaan eikä toiseen vain sen takia, että Venäjän
yleisesikunnan päällikkö käy
täällä puhumassa. Hieman erikoista on ehkä se,
että perussuomalaiset käyttävät
nyt Makarovin puhetta lyömäaseena omien mielipiteittensä pönkittämiseksi.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Pyynnöistä huolimatta kenraali
Makarovin puhe ei ole vieläkään ulkoasiainvaliokunnan
jäsenten hallussa, jotta siihen voisi tutustua aivan sanatarkasti.
Mitä sitten tulee tähän itse kysymykseen,
niin mitä hallituksen piirissä arvellaan, heijasteleeko tämä kenties
laajemminkin Venäjän ulkopolitiikan uutta suuntausta
ja turvallisuuspolitiikan suuntausta presidentti Putinin toisella
kaudella. Aika kovia sanoja on kuultu muitakin kuin nämä,
jotka kuultiin täällä Suomessa. On kuultu muun
muassa kovia sanoja ohjuspuolustusjärjestelmästä,
jota Nato ja Yhdysvallat ovat kehittämässä Eurooppaan.
Katsotteko, että tällä on laajempaakin
merkitystä, että Venäjä olisi
kiristämässä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaansa?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kyllä me tapaamme eri puolilta maailmaa,
myöskin Venäjältä, sekä siviili-
että kenraalitasolta, mielipiteitä, jotka näyttävät
ankkuroituneen jonkinlaiseen kylmän sodan maailmankuvaan.
Mutta se ei tarkoita sitä, että Venäjän
politiikka perustuisi siihen. Tietysti, niin kuin kaikkien maiden
politiikassa, on varmasti erilaisia virtauksia olemassa, mutta me
lähdemme siitä, että meidän
ja Venäjän välisissä keskusteluissa
kaikki asiat voidaan käydä lävitse eikä meillä ole
mitään salattavaa. Eikä meillä ole
mitään, millä me olemme heitä uhkaamassa,
mutta emme ole myöskään nähneet,
että he olisivat erikseen millään tavoin
meitä uhkaamassa.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää kyllä siltä,
että tämä hallitus jää monelta
osin historiaan. Se jää historiaan muun muassa
Suomen puolustusvoimien suurimpana kurittajana pitkiin pitkiin aikoihin.
Hallitus lakkauttaa varuskuntia ja vähentää toiminnasta, alusvuorokausista,
maastovuorokausista, lentotunneista, ja näitä on
kyllä vaikea käsittää.
Vaikea on käsittää erityisesti sitä,
että Suomi on näyttämässä vihreää valoa
Nato-maa Islannin ilmavalvonnalle ja esimerkiksi Pohjanmaalta, Kauhavalta,
lentosotakoulu ollaan lakkauttamassa.
Arvoisa puolustusministeri, kuinka paljon rahaa tullaan käyttämään
tähän Islannin ilmavalvontaan? Eikö tätä rahaa
nyt olisi syytä mieluummin käyttää kotimaiseen
kansalliseen puolustukseen ja esimerkiksi niihin kertausharjoitusten
lisäämiseen, mikä olisi erittäin
tärkeää myös tässä lähivuosien
aikana?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Alkuperäinen kysymys lähti liikkeelle tästä tuoreesta
venäläisen kenraali Makarovin kannanotosta. Yritetään
pitää keskustelu siinä, koska näistä Puolustusvoimien
säästöistä olemme puhuneet jo
useaan otteeseen. (Timo Soini: Muutosta kaivataan!)
Puolustusministeri Stefan Wallin
Arvoisa puhemies! Suomihan ei toteuta tätä puolustusvoimauudistusta
ikään kuin kuplassa. Melkein kaikki Euroopan maat
tekevät jonkinasteista uudistusta tai ovat jo tehneet.
Myöskin Venäjä reformoi hyvinkin
voimakkaasti omia puolustusvoimiaan. Kun kävin itse helmikuussa
siellä tapaamassa kollega Serdju-kovia, kävi ilmi,
että he ovat lakkauttaneet 23 000:sta varuskunnastaan
noin 20 000. Kyllä sielläkin sattuu ja
tapahtuu.
Mutta en kytkisi nyt tähän millään
tavalla tätä ilmapuolustusasiaa. Sitähän
nyt vasta selvitellään, ei ole vielä johtopäätöksiä vedettykään.
Uskallan kuitenkin povata, että jos siihen mennään, niin
ei se ainakaan mikään kustannuskysymys ole. Jos
se raha käytettäisiin kertausharjoituksiin, ei
siitä kovinkaan monta vuorokautta kyllä tulisi.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuolla jääkiekon puolella
tutumpi Makarov, Sergei Makarov, oli tunnettu oikeana laitahyökkääjänä.
Ehkä tällä kenraali Makarovilla on vähän samantyyppinen
tehtävä Venäjän puolustuspoliittisessa
keskustelussa.
Mutta tässä ministeri Tuomioja kertoi, että nämä olivat
suhteellisen vapaasti heitettyjä nämä kyseenalaisimmat
kohdat tuosta puheesta, ja tunnetusti Venäjä on
Naton rauhankumppanuusmaa samalla tavalla kuin Suomikin. Tähän
nähden, onko mistään virallisemmista
Venäjän kannanotoista ollut havaittavissa samantyyppistä kritiikkiä vaikkapa
Suomen kertausharjoituksiin tai kumppanuusohjelmiin liittyen, kuin
mitä näistä Makarovin irrallisista heitoista
löydettiin?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Ei ole.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Kenraali Makarov kritisoi myöskin
Suomen Georgia-politiikkaa ja Georgian kriisin yhteydessä otettuja
kannanottoja. Tästä oli kyllä aika vaikea tunnistaa
Suomea ja Suomen ulkopolitiikkaa. Olisin mielelläni kuullut
ulkoministerin reaktion tähän.
Varsinainen kysymykseni liittyy pohjoismaisen yhteistyön
syvenemiseen, jota myös nämä kommentit
koskivat. Miten ministeri näkee, kuinka paljon ulko- ja
turvallisuuspolitiikassa voidaan pohjoismaista yhteistyötä syventää ilman,
että kuitenkaan puhutaan pohjoismaisesta puolustusliitosta?
Ruotsihan on tehnyt tällaisen solidaarisuusjulistuksen
täällä alueellisesti. Miten ministeri
näkee tämän yhteistyön kehittyvän?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Tämä yhteistyö,
jota Pohjoismaiden, alkaen Suomen ja Ruotsin, Suomen, Ruotsin ja
Norjan ja mielellään kaikkien viiden Pohjoismaan,
kesken on tehty ja halutaan kehittää, on hyvin
käytännönläheistä.
Se perustuu tietysti taustaltaan siihen, että kaikissa
maissa on samanlaisia kustannustehokkuuspaineita, jolloinka yhteistyön
kehittäminen harjoitusten, koulutuksen, valvonnan ja hankintojen
osalta on hyvin luontevaa ilman, että se tähtää mihinkään
uusiin mittaviin sopimusjärjestelyihin, saatikka mihinkään puolustussopimuksiin.
Toisaalta myöskin tällaiset poliittiset esteet
tällaiselle yhteistyölle, jotka ovat sitä aikaisemmin
voineet vaikeuttaa, ovat selvästikin vähäisemmät.
Elikkä tältä käytännönläheiseltä pohjalta
me olemme sitä valmiit edelleen kehittämään,
mutta meidän sopimusvelvoitteemme ja meidän politiikkamme
määrittelee tietysti sen, missä me olemme
mukana. Huomautan, että me olemme mukana Euroopan unionissa,
Euroopan unionin solidaarisuuslausekkeessa ja me olemme myöskin
Pohjoismaiden kesken solidaarisuusjulistuksen hyväksyneet.
Kaikki nämä ovat sellaisia sitoumuksia, joissa
olemme valmiita tukemaan kumppaneitamme, mutta jokainen aina arvioi
itse, millä tavoin ja minkälaisissa tilanteissa
tätä tukea annetaan, ja samalla lailla mekin tietysti odotamme,
että myös meitä tuetaan, jos jotain tällaisia
tilanteita tulisi, joskaan sellaisia, joihinka liittyisi mitään
sotilasliittovelvoitteita tai -tarpeita, ei ole kyllä näköpiirissä.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Venäjän puolustusdoktriiniin
kuuluu myöskin tämmöinen sektoriajattelu,
mikä on nyt tullut esille Makarovin puheitten yhteydessä.
Oikeastaan tämä on yksi syy, minkä takia
länsiliittoutuneet ja Venäjä eivät
löytäneet toisiansa sotilaspoliittisessa yhteistyössä.
Jostain kumman syystä tämä sektorimalli
on tullut Suomessa puheisiin vasta nyt, vaikka se on ollut hyvinkin
olemassa jo pitemmän aikaa. Se, miksi USA varsinkin on suhtautunut
tähän vastahankaisesti, on se, että Venäjän
yksi sektori olisi Nato-maan päällä tavallaan.
Mitenkähän esimerkiksi Suomen ilmapuolustus suhtautuu
tähän sektoriajatteluun, kun sitä verrataan
Islannin ilmapuolustukseen?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! En ole nyt aivan varma, mihinkä tässä kysymyksessä viitattiin,
mutta jos oli kysymys Makarovin esitelmään liittyvistä kartoista, joissa
oli tällainen teoreettinen näkemys siitä, millä lailla
Nato ja Venäjä voisivat jakaa ohjustorjuntavastuun,
niin se ei ole mikään etupiirijako, se on enempi
tällainen tekninen kysymys. Me tietysti toivomme sitä,
että Nato ja Venäjä pääsisivät
tästäkin kysymyksestä yhteisymmärrykseen.
Sen kysymyksen avoimuus oli yksi syy siihen, että Nato—Venäjä-neuvoston
kokousta ei nyt Chicagossa pidetty, mutta se ei ole millään lailla
muutoin pysäyttänyt tätä yhteistyötä ja
yhteydenpitoa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Nykyisen hallituksen ohjelmassa on hyvin selkeästi linjattu
tämän hallituksen suhtautuminen Nato-kysymykseen,
eli Suomi ei valmistele jäsenyyttä eikä sitä hae
ihan riippumatta siitä, mitä jonkun naapurimaan
sotilas esittää mielipiteenään,
ja ihan riippumatta siitä, mitä opposition perussuomalaiset
ehkä toivovat tai haluavat.
Itse näkisin kuitenkin, että Suomen tärkein kansainvälinen
viitekehys on YK ja toiminta YK:ssa, ja olisin siitä halunnut
kysyä ministereiltä, millä tavalla tähän
puoleen aiotaan panostaa. Onko siviilikriisinhallinta YK:n puitteissa?
Minkälaisia suunnitelmia siitä on, että me
saisimme tällaisen rauhanomaisen viitekehyksen ja pystyisimme
enemmän vaikuttamaan maailmanrauhaan kuin esimerkiksi Naton
jäsenenä? Mitä YK voi tehdä tässä tilanteessa?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kaikilla niillä kriisinhallintaoperaatioilla,
joissa Suomi on osallisena, on YK:n mandaatti, mutta YK on yhä useammin
antanut tämän mandaatin toteuttamisen alueellisille
järjestöille. Tämä on sinänsä ymmärrettävä kehityssuuntaus.
Myöskin Afrikassa on näin tapahtunut. Suomen osalta
on kuitenkin tärkeätä, että me olemme
mukana myös YK:n omissa operaatioissa, kuten nyt tapahtuu,
kun olemme palanneet 200:n vahvuisella osastolla Etelä-Libanoniin Unifil-operaatioon.
Sen lisäksi olemme myöskin toimittaneet sotilastarkkailijoita
Syyrian-missioon. Elikkä YK:n rauhanturvan vahvistaminen on
ja pysyy meidän ulko- ja turvallisuuspolitiikkamme keskiössä,
ja siihen liittyy myöskin meidän aktiivisuutemme
rauhanvälityksessä, jota olemme erityisesti YK:ssa
pystyneet edistämään.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Också i andra avseenden är
utvecklingen i Ryssland intressant. En skärpning av villkoren
för att utnyttja en viktig medborgerlig frihet, församlingsfriheten, är
fem före antagen. Enligt den ändringen så skulle
man kunna få böter på 25 000—30 000 euro
väldigt godtyckligt om man utnyttjar sin rätt att
församlas. Human Rights Watch och många andra är
oroliga för lagens verksamhet. Oppositionsledaren Sergej
Mitrochin har denna vecka flera gånger fängslats,
men dagens goda nyhet är dock att det är möjligt — det
enda som fattas är nämligen Putins underskrift
för den här lagen — att Putin kanske
kan överväga att inte skriva under den. Är
EU:s utrikesminister redo att agera för att lagen, som
begränsar viktiga medborgerliga friheter i Ryssland, inte
skulle antas?
Arvoisa puhemies! Muutenkin tietysti on mielenkiintoista kehitystä,
ja huolestuttavaa sellaista, Venäjällä.
Nyt on ajankohtaisena ja viittä vailla valmiina sellainen
lakimuutos, joka nostaisi sakkoja, jotka koskevat sitä,
jos kokoontuu ja niin sanotusti käyttää kokoontumisvapautta
väärin, ja voitaisiin antaa 25 000—30 000
euron sakkoja hyvin mielivaltaisesti. Human Rights Watch on erittäin
huolestunut. Oppositiopuolueen Jablokon puheenjohtaja on pidätetty
muutamaan otteeseen tällä viikolla. Kuitenkin
hänet vapautettiin, ja hyvä uutinen on se, että kun
laista puuttuu ainoastaan Putinin allekirjoitus, hän olisi
valmis perumaan tämän allekirjoituksensa, jos
EU:sta saadaan tietoa, että se on eurooppalaisia standardeja
vastaan. Ovatko EU:n ulkoministerit keskustelleet tästä asiasta
ja onko valmiutta antaa sellaisia signaaleja Putinin taholle?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Olemme tietysti jo jonkin matkaa siirtyneet
alkuperäisestä kysymyksestä, mutta kysymys
on tietysti kuitenkin tärkeä, ja kyllä tämä on
niitä asioita, joita me hyvin tarkkaan seuraamme. On muistettava,
että Venäjä on Euroopan neuvoston jäsen,
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle myöskin vastuuvelvollinen,
ja jos siellä esiintyy sellaista lainsäädäntöä,
jonka voidaan katsoa olevan näiden kanssa ristiriidassa,
se tulee aivan varmasti sielläkin käsiteltäväksi.
Mutta luonnollisesti olisi tärkeätä,
että pystyisimme ennakkoon vaikuttamaan niin, että tällaisia
tilanteita ei syntyisi.
Tosin on tietysti yksittäisistä lakiasioista
tai tuomioista vaarallista tehdä liian pitkälle
meneviä johtopäätöksiä.
Juuri eilen koimme Helsingin käräjäoikeuden
tuomion sellaisesta asiasta, jossa oikeusoppineet ovat sitä mieltä,
että käräjäoikeus on täysin
ylittänyt toimivaltansa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kenties Makarovin kovat puheet perustuivat
väärään analyysiin. Hyvä,
jos asia on hänelle oikaistu, ja kaikki on nyt tässä suhteessa
varmasti kunnossa.
Äskettäin, jos oikein muistan, Venäjältä tuli avaus,
jotta huoltajuusriitoja ratkomaan perustettaisiin jonkinlainen yhteinen
elin. Mistä siinä oli kysymys? Kun tässä tulee
tällaisia erilaisia ja vähän erikoisiakin
avauksia, useampia samoihin aikoihin, niin ehkä voi kuitenkin
kysyä hallituksen arviota siitä — nyt
kun Putinin toinen presidenttikausi on alkanut — onko Venäjän
ulkopolitiikka ennallaan vai onko Venäjän ulkopolitiikka suhteessa
Suomeen jotenkin muuttunut tai muuttumassa. Mistä teidän
mielestänne on kysymys?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kysymykset lapsikaappauksista ja niiden käsittelystä ovat
tietysti hyvin herkkiä yksittäistapauksina. Meidän
lähtökohtamme on, että näitä käsitellään
Haagin lapsikaappaussopimuksen pohjalta, ja Venäjäkin
on nyt tulossa toivon mukaan tähän mukaan, eikä sen
jälkeen ole mitään erityisiä tarpeita
meidän näkemyksemme mukaan millekään
uusille sopimusjärjestelyille. Tästä todettakoon,
että samanlaisia ongelmia on Venäjällä monien
muidenkin maiden kanssa, elikkä sikäli kuin tässä on
ollut keskustelunaiheita ja suuria intohimojakin herättäviä tapauksia, eivät
ne ole Suomi-kohtaisia. Ne ovat niitä asioita, jotka tietysti
tulevat silloin, kun liikkuvuus lisääntyy ja tällaiset
monikansalliset perheet myöskin lisääntyvät.