10) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi toimeentulotuesta
annetun lain ja lastensuojelulain muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys toimeentulotuen
ja lastensuojelun määräaikojen seurannan
tehostamisesta on erittäin tervetullut. Toimeentulotukilakiin
ja lastensuojelulakiin lisätään säännökset, että Terveyden
ja hyvinvoinnin laitoksen tulee jatkossa pyytää kunnilta
ja kuntayhtymiltä kaksi kertaa vuodessa tietoja siitä,
miten käsittelyyn säädetyt määräajat
ovat toteutuneet. Vastaavasti kunnille ja kuntayhtymille tulee velvollisuus
antaa nämä tiedot THL:lle, joka luovuttaa ne edelleen
Valviralle valtakunnallista sosiaalihuollon ohjausta ja valvontatehtävää varten.
Tällainen säännönmukainen seuranta
mahdollistaa tehokkaamman valvonnan. Aikaisemmin näiden
määräaikojen toteutumista on seurattu
lähinnä yksittäisin selvityksin. Mutta
valvonnan tehostuminen ei tässä ole se varsinainen
pihvi vaan se, että tällä esityksellä parannetaan
nimenomaan lastensuojelun ja toimeentulotuen asiakkaiden asemaa.
Hallitusohjelmassa on sovittu palveluiden saatavuuden parantamisesta,
ja sitä tämä esitys tekee. Se myös
turvaa erityisesti taloudellisesti tai muutoin vaikeassa asemassa
olevan sosiaalihuollon asiakkaan asemaa. Toimeentulotuen osalta esitys
varmistaa toimeentulotuen käsittelytakuun toimivuutta.
Lastensuojelun osalta esityksen keskeisenä tavoitteena
on turvata mahdollisimman varhainen puuttuminen lapsen ja nuoren ongelmiin,
mikä osaltaan mahdollistaa myös ennalta ehkäisevien
ja varhaisten tukipalvelujen käytön aikaisempaa
laajemmin.
Arvoisa puhemies! Me olemme vuonna 2006 säätäneet
lastensuojelulakiin määräajat. Lastensuojeluilmoituksen
käsittelylle tuo aika on seitsemän vuorokautta
sekä lastensuojelutarpeen selvityksen tekemiselle kolme
kuukautta. Vastaavasti toimeentulotuen käsittelylle säädettiin
vuonna 2007 seitsemän arkipäivän käsittelyn
määräaika. Toimeentulotuki ja lastensuojelu
ovat kunnan järjestämisvastuulla, ja määräajat
ovat ehdottomia. Kuitenkin on ilmennyt, ettei näissä kunnissa
määräaikoja ole eri syistä noudatettu.
Kuten niin monesti valitettavasti tapahtuu, tässäkin
tapauksessa kuntien välillä on suuria eroja. Kun toimeentulotukilain
määräaikoja kartoitettiin vuoden 2010
syksyllä, ilmeni, että vain 56 prosenttia kunnista
kykeni käsittelemään kaikki toimeentulotukihakemukset
lain säätämässä seitsemän
arkipäivän määräajassa.
Tämä on todella hätkähdyttävää,
kun tiedämme, että toimeentulotuen asiakas hakee
viimesijaista sosiaaliturvaa. Hänellä ei siis
käytännössä ole muuta tukea
enää elämäntilanteessaan saatavana,
ja tukea joutuukin odottamaan pitkälti toista viikkoa.
Näin ei saisi tietenkään olla. Siksi tämä hallituksen
esitys on erittäin tärkeä.
Vielä hurjempia luvut ovat lastensuojelun puolella.
Lastensuojelulain määräaikoja tarkasteltiin
kuntakohtaisesti keväällä 2010. Tuolloin ainoastaan
37 prosenttia kunnista ilmoitti käsitelleensä kaikki
lastensuojeluilmoitukset lain edellyttämän seitsemän
vuorokauden kuluessa ja peräti joka kolmannessa
kunnassa oli lastensuojeluilmoituksia, joiden käsittelyaika
oli yli 30 arkipäivää. Vastaavasti ainoastaan
27 prosenttia kunnista ilmoitti laativansa lastensuojelutarpeen selvitykset
säädetyssä kolmen kuukauden määräajassa
ja joka viidennessä kunnassa joidenkin lastensuojeluselvitysten
tekeminen kesti yli vuoden. On selvää, ettei kaikkein
vaikeimmassa tilanteessa olevia ihmisiä voi kohdella näin.
Arvoisa puhemies! Nyt esiteltävillä muutoksilla
pyritään siis varmistamaan toimeentulotukiasiakkaiden
sekä lasten, nuorten ja heidän perheidensä lailla
turvattujen oikeuksien toteutuminen. Tämä esitys
vahvistaa myös ihmisten välistä alueellista
tasa-arvoa niin, että perusoikeudet eivät riipu
asuinkunnasta. Sinänsä hallitus ei esitä muutoksia
asiakkaiden oikeuksiin, mutta jos määräajat
tämän lakimuutoksen myötä toteutuvat,
arvioidaan sen vaikuttavan ongelmien kasautumisen ennaltaehkäisyyn.
Pidemmällä aikavälillä sen tulisi
vähentää syrjäytymistä ja
eriarvoistumista. Näin tehdään sekä inhimillisesti
että taloudellisesti ajatellen järkevää lainsäädäntöä.
On myös tärkeää, että kunnissa
on riittävästi sosiaalityöntekijöitä.
Esimerkiksi sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuulemme toistuvasti
viestiä siitä, että sosiaalityöntekijöistä on
kunnissa suuri pula, ja näin on ollut jo useita vuosia.
Pahimmin tämä näkyy juuri lastensuojelussa
ja aikuissosiaalityössä. Onkin erittäin
hyvä, että eduskunta lisäsi tämän
vuoden budjettiin sosiaalityöntekijöiden koulutuspaikkojen
lisäämiseksi 1,4 miljoonaa euroa. Tämän
tulisi jatkua myös tulevina vuosina.
Toimivan lastensuojelutyöryhmän ehdotukset julkistetaan
lähiaikoina. Nämäkin ehdotukset varmasti
edellyttävät sosiaalialan ammattilaisten lisäämistä.
Ryhmän väliraportissa joulukuussa todettiin, että lastensuojelun
sosiaalityöhön kohdistuva paine on muodostumassa
kohtuuttomaksi. Painetta lisää työntekijöiden
vaihtuvuus ja pula pätevistä sosiaalityöntekijöistä.
Epäpätevien työntekijöiden osuus
on monin paikoin suuri. Nämä taas vaikeuttavat
huomattavasti laadukkaan lastensuojelutyön tekemistä ja
työn kehittämistä. Työn vaatiman
erityisosaamisen vahvistaminen ja turvaaminen on siten välttämätöntä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Anneli Kiljusen puheenvuoro
antoi läpileikkauksen siitä, mistä on
kysymys tässä hallituksen esityksessä.
Siinä kerrottiin realistisesti tilanne, mikä on
Suomessa. Irtisanomiset ja heikko työllisyystilanne ja
taloustilanne lisäävät toimeentulotukiasiakkaiden
määrää, ja toimeentulotukihan
on viimesijainen sosiaalietuus, ja se pitäisi tosiaan maksaa
viikossa.
On hyvin ikävää, että saamme
toistuvasti kuulla, että nämä maksuajat
eivät kuitenkaan toteudu vaan ihmiset joutuvat odottamaan
jopa viikkoja rahaa tilillensä, ja voi vain kuvitella, millainen
hätä ja paniikki siellä perheessä on, kun
rahaa ei kukkarossa ole. Kysymyksessähän ovat
usein juuri yksinhuoltajat ja yksin asuvat, kaikki pienituloiset,
työttömät ja syrjääntyneet.
On hyvin tärkeää, että tällä uudella
hallituksen esityksellä ruvetaan seuraamaan ja tehostamaan
seurantaa toimeentulotuen ja lastensuojelun määräaikojen
toteutumisesta. Se on merkittävä muutos, ja syytä on
myös huomioida resurssit siellä kunnissa kuin
myös Valviralla, jolle tulee aavistuksen verran tästä painetta,
joskin sanotaan, että työmäärä ei
Valvirassa lisäänny, koska me tiedämme
kaikki, että Valviralla on paljon valvottavaa ja silmän
alla paljon erilaisia asioita.
On toivottavaa, että tämä esitys
parantaa ihmisten tilannetta ja asemaa, ennen kaikkea niiden, jotka
ovat hädässä ja pulassa.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys on
kannatettava, sillä näiden lakimuutosten avulla
pyritään varmistamaan erityisen haavoittuvassa
asemassa olevien toimeentulotukiasiakkaiden sekä lasten, nuorten
ja heidän perheidensä lailla turvattujen oikeuksien
toteutuminen. Tämä on vain yksi askel näitä tavoitteita
kohden, mutta jokainen askel on kyllä tärkeä.
Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen
tuki, ja siksi on tärkeää, että asiakas
saa toimeentulotukipäätöksen mahdollisimman
nopeasti. Laki määrittelee ehdottomat aikarajat
asian käsittelylle, ja samoin lastensuojelulaissa on viranomaisten
toimenpiteille asetettu tarkat määrärajat,
koska näin halutaan turvata lapsen ja perheen oikeuksien
varhainen ja yhdenmukainen toteutuminen.
Kaikki kunnat eivät kuitenkaan noudata näitä määräaikoja.
Joissakin kunnissa asiaa ei edes seurata. Kuten edustaja Kiljunenkin
totesi, niin vuonna 2012 tehdyn selvityksen mukaan vain 56
prosenttia kunnista kykeni käsittelemään kaikki
toimeentulotukihakemukset lain säätämässä määräajassa.
Lastensuojeluilmoitusten ja lastensuojelutarpeen selvitysten määräaikojen toteutuminen
vuonna 2010 oli tätäkin heikompaa, ja joissakin
kunnissa ylitykset olivat todella huomattavan pitkiä.
Tätä kuntien tilannetta tuleekin seurata säännöllisesti
ja nykyistä tehokkaammin, sillä kunnat rikkovat
lakia näitä määräaikoja
ylittäessään. Tähän
saakka yksi ongelma on ollut seurantatietojen puutteellisuus, eli
sosiaalihuollossa ei ole vielä sellaista tietojärjestelmää,
josta saisi poimittua tietoja näistä määräaikojen
noudattamisista. Tässä lakiesityksessä näiden
tietojen kerääminen ehdotetaan annettavaksi Terveyden
ja hyvinvoinnin laitokselle, ja sitten näiden saatujen
tietojen avulla Valvira voi tehostaa kuntien toiminnan valvontaa.
Mutta jatkossa tavoitteena tulisi olla sellainen tietojärjestelmä,
jossa voidaan reaaliaikaisesti seurata sekä kunnissa että myöskin
valvovan viranomaisen taholta näiden lakisääteisten
normien toteutumista.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa on hallituksen
esitys toimeentulotuen ja lastensuojelun määräaikojen seurannan
tehostamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi toimeentulotuesta
annettua lakia ja lastensuojelulakia siten, että lakeihin
lisättäisiin säännökset,
joiden mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tulisi jatkossa
pyytää kunnilta tai kuntayhtymiltä kaksi
kertaa vuodessa tietoja siitä, kuinka toimeentulotukilaissa
ja lastensuojelulaissa säännellyt asioiden käsittelymääräajat
ovat toteutuneet.
Tämä uudistus on erittäin tärkeä,
kun tiedetään, että tällä hetkellä toimeentulotuki
ja lastensuojelu kuuluvat kunnan järjestämisvastuulle mutta
siitä huolimatta 56 prosenttia kunnista kykeni käsittelemään
kaikki toimeentulohakemukset lain säätämässä seitsemän
arkipäivän määräajassa
ja 52 prosenttia kunnista seurasi jatkuvasti käsittelyaikojen
pituutta. Sitten lastensuojelulain mukaisten määräaikojen
toteuttamisesta tehtiin kuntakohtainen kysely 2010, ja kyselyn,
johon neljäsosa kunnista jätti vastaamatta, mukaan 37
prosenttia kunnista ilmoitti käsitelleensä kaikki
lastensuojeluilmoitukset lain edellyttämän seitsemän
vuorokauden kuluessa, mutta sitten on hyvin paljon kuntia, jotka
eivät tähän kyenneet.
Tämän hallituksen esityksen vaikutuksia on tulevaisuudessa
se, että pystytään varmistamaan erityisen
haavoittuvassa asemassa olevien toimeentulotukiasiakkaiden sekä lasten,
nuorten ja heidän perheittensä lailla turvattujen
oikeuksien toteutuminen. Esityksellä ei tehdä muutoksia
toimeentulo-oikeuteen, lastensuojelun asiakkaiden oikeuksiin tai
kunnan järjestämisvastuuseen, mutta määräaikojen
toteuttamisella arvioidaan vaikutettavan ongelmien kasautumisen
ennaltaehkäisyyn. Pidän äärettömän
tärkeänä, että Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen tulee jatkossa pyytää kunnilta
ja kuntayhtymiltä kaksi kertaa vuodessa tietoja siitä,
kuinka toimeentulotukilaissa ja lastensuojelulaissa säännellyt
asioiden käsittelymääräajat
ovat toteutuneet. Asia on tärkeä, ja vain tämän
hallituksen esityksen kautta pystytään varmistamaan,
että sosiaaliturvaa saadaan oikea-aikaisesti.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä on
jo sanottu, aikaisemmissa laeissahan on määräykset
sekä toimeentulo- että lastensuojeluasioista,
että ne pitää käsitellä asianmukaisesti
ja määrätyssä ajassa.
Toimeentulosta on ymmärrettävää,
että jos ihmisellä ei ole mitään
muuta kuin se viimeinen toimeentulotuki, niin se pitää sitten
kyllä mahdollisimman nopeasti antaa hänelle. Niin
kuin on sanottu, se on se aikamäärä viimeistään
seitsemän päivän kuluessa. Samoin on
lastensuojelulaissa, että sosiaalityöntekijän
pitää jo tehdä arviointi, onko lapsi
välittömän kiireellisessä lastensuojelutarpeen
tilassa, ja sitten sosiaalityöntekijän on viimeistään
seitsemän päivän aikana ratkaistava,
tarvitaanko tätä lastensuojelutarpeen varsinaista
tekemistä, ja sillehän on annettu määräaika
kolme kuukautta.
Mutta näin käytännössä me
varmaan kaikki tiedämme, että nämä lastensuojeluasiat
ovat erittäin vaikeita. Täällä esityksessä puhutaan,
että on mennyt jopa vuosikin tämän selvityksen
tekemisessä. Siinä mielessä on ymmärrettävää,
kun nämä ovat niin vaikeita tilanteita, että varsinkin pienissä kunnissa
ja isommissakin, joissa on taas enempi näitä tapauksia,
nämä viivästykset ovat totta.
Tarkoituksena on, että THL:lle pari kertaa vuodessa
lähetetään sitten tiedot, niin että THL voisi
seurata, miten kunnissa nämä on järjestelty.
Mutta vieläkin tärkeämpää on
se, että me pääsisimme tähän
lastensuojeluun, joka nyt vähän sivuaa sitä,
että jo neuvolasta käsin ja aina koulusta lähtien
nähtäisiin ne lapsemme, että kaikki eivät
ole syntyneet kultalusikka suussa, että jos heillä on
vaikeuksia, niin toimenpiteisiin ryhdyttäisiin, ennen kaikkea
lastensuojelullisiin toimenpiteisiin, annettaisiin tätä ennaltaehkäisyä. Ainakin
minä toivon, että huostaanotto olisi lapselle
vihonviimeinen toimenpide, mutta joskus näin on välttämätöntä ollut.
Me tiedämme, että lapsia on huostaanotettu näinä viimeisinä vuosina
hyvinkin paljon ja ihan teini-ikäisiin saakka. Tämä laki
on kyllä kannatettava.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vanhuspalvelulaki astuu voimaan 1.7.
tänä kesänä elikkä vajaan
kuukauden päästä. Myös tämän
lainsäädännön yhteydessä on
määritelty aikarajoja palveluiden saatavuuteen.
Jos palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä todetaan, että vanhus
tarvitsee esimerkiksi tehostetun palveluasunnon ja siihen liittyvät
palvelut, niin tämän päätöksen
jälkeen asiakkaan on saatava nämä palvelut
kolmen kuukauden sisällä. Nyt on ehdottoman tärkeää myös
se, että kun tämä laki astuu voimaan,
välittömästi myös seuranta näiden
palveluiden saamiseksi tämän kolmen kuukauden
aikana tullaan saavuttamaan, ja siltä osin tämä laki
myös koskettaa sitä.
Arvoisa puhemies! Me olemme puhuneet tässä oikeastaan
kahden vuoden aikana hyvinkin paljon kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta. Tietysti
myös tällä kuntauudistuksella on merkittävä rooli
palveluiden parantamisessa. Lastensuojelutyöryhmän
mukaan pienet kunnat ovat palvelujen järjestäjinä haavoittuvaisia.
Esimerkiksi marraskuussa 2012 julkaistun Itä-Suomen aluehallintoviraston
selvityksen mukaan kolme neljästä alueen kunnasta
on sellaisia, joissa lastensuojelutehtävissä työskenteleviä sosiaalityöntekijöitä
on
kolme tai vähemmän. Yksin Itä-Suomen
alueella on yhdeksän kuntaa, joissa ei tuolloin ollut yhtään
pätevää lastensuojelun sosiaalityöntekijää.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen on mahdollista tukea myös
osaamista ja sitä kautta tuoda myös vahvempaa
sisällöllistä osaamista tämänkin
lain puitteissa.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä pieni asia. Tämän
lainsäädännön yhteydessä kunnista
ja kuntatyöntekijöitten osalta on tullut myös
pelkoa siitä, että tämä tulee
lisäämään hallinnollisia tehtäviä. Nyt
täytyy myös painottaa sitä, että meidän
tietokanta-, atk-järjestelmät sinällään
jo lähtevät rakentumaan siihen suuntaan, että ne
sisältävät myös näitten
määräaikojen selkeän tarkastelun
ja tuovat ne tilastoidusti jo luonnostaan suoraan tähän
yhteiseen kantaan. Sitä kautta tämä pikemminkin
tulee vahvistamaan sekä lastensuojelua että toimeentulotukea
ja sitten valvontaa, joka tähän lainsäädäntöön
liittyy.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on surullista, että kuntia
joudutaan valvonnan lisäyksen uhalla painostamaan toimimaan
lain mukaisesti. Toivoisin todella, että kunnissa ymmärrettäisiin,
että kysymys on ihmisten oikeusturvasta ja ihmisarvoisesta
elämästä. Vaikka kunnissa ajateltaisiinkin
rahaa, niin kuin siellä toki täytyy tänä päivänä ajatella, niin
esimerkiksi varhaisen lastensuojelutilanteisiin puuttumisen laiminlyönti
ei ainakaan säästä kunnan kustannuksia.
Mitä pahemmaksi tilanne perheessä menee, niin
sen kalliimpia toimenpiteitä joudutaan tekemään.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipää nosti
puheessaan esiin ennalta ehkäisevän työn.
Täytyy todeta, että ennalta ehkäisevä työ on äärettömän
tärkeätä ja siihen pitäisi kunnissa
olla riittävästi voimavaroja ja ennalta ehkäisevän
työn pitäisi mennä kaikkien hallintokuntien
läpi vauvasta vaariin. Sillä tavalla me pääsemme
kaikista parhaimpiin tuloksiin.
Varmasti kunnat ehkä haluavat säästää,
mutta uskon, että suurin syy on kumminkin sosiaalitoimen
puolella se, että siellä ei ole riittävästi
osaavaa henkilökuntaa. Ei ole riittävästi
sosiaalihoitajia, jotka pystyisivät paneutumaan näihin
lastensuojeluasioihin riittävän nopeasti, ja sen
takia varmasti nämä käsittelyajatkin
ovat sitten viivästyneet. Mutta täytyy toivoa
nyt, kun koulutuspaikkoja lisätään, että sitten
saadaan myös riittävästi henkilökuntaa
kuntien sosiaalitoimiin, jotta pystytään nimenomaan
myös tekemään ennalta ehkäisevää työtä ja
pystytään myös toteuttamaan tätä käsittelyssä olevaa
lakia eli ihmiset saavat sosiaalihuollon ja toimeentulotuen palveluita määräajoissa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on linjassa pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelman
kanssa, jossa sitoudutaan varmistamaan toimeentulotuen käsittelyaikojen
toimivuus. Sama on myös lastensuojelulain osalta, jossa
hallitusohjelmassa tavoitellaan toimia huostaanottojen vähentämiseksi
ja siirretään juuri sitä painopistettä sinne
ennaltaehkäisyyn ja varhaisiin tukipalveluihin. On hienoa, että nämä asiat
nyt ovat esillä.
Anneli Kiljunen mainitsi tämän vanhuslain
ja kertoi myös siellä aikarajoista, mitä lakiin
tullaan sisällyttämään. On hyvin
tärkeää, että vanhuslain astuttua
voimaan nyt heinäkuussa siellä kunnissa on riittävästi
resursseja, siellä kunnissa on hoitajia ja niitä auttavia
käsiä.
Monessa kunnassa ei kuitenkaan olla lisäämässä muun
muassa hoitajamäärää vaan niillä vanhoilla
hoitajamäärillä mennään.
Laki tosiaankin parantaa asioita, ja se on sen tarkoitus, mutta aiheuttaa
myös paineita sitten työntekijöille. Työmäärät
kasvavat, ja siellä täytyy kuitenkin pyrkiä sitten
lakia noudattamaan ja ihmiset hoitamaan hyvin.
Samahan on nyt näissä toimeentulotukien käsittelyajoissa,
resurssejahan sieltä on puuttunut. Sieltä puuttuu
ammattitaitoista henkilökuntaa, ja hakemuksia ei ole käsitelty
ajoissa. Kyllä meillä on yhteiskunnassa paljon
tehtävää, jotta me huomaamme työntekijöiden
merkityksen ja todella sen ihmisen merkityksen, joka on lähellä sitä autettavaa.
Ilman niitä auttavia käsiä vanhuslaissakin
tulee olemaan porsaanreikiä eivätkä kaikki
välttämättä saa sitä apua
ja hoivaa, mikä heille on tarkoitettu. Ennaltaehkäisy
on myös sitä, että sinne kotihoitoon
turvataan auttavia käsiä riittävästi.
Ei se riitä, että siellä käydään
aamulla ja illalla, vaan kyllä huonokuntoinen ja muistisairas
ihminen, huonosti liikkuva tarvitsee apua ja valvovaa silmää enemmän.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
eduskunnalle toimeentulotuesta ja lastensuojelulain muuttamisesta
on kannatettava.
Kun tässä on puhuttu ennaltaehkäisemisestä, niin
kannattaa myös huomioida se, että vanhempien ja
sosiaalihenkilöiden välillä pitäisi
olla enemmän kanssakäymistä ja avoimuutta,
koska paljon on tullut yhteydenottoja muun muassa näistä huostaanotoista,
että vanhemmat tai toinen vanhemmista ei tiedä edes
lapsensa sijaintipaikkaa eikä tieto kulje ollenkaan näiden
kahden instanssin välillä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelun aikana on tullut esiin vanhuspalvelulaki,
ja haluan siitä sanoa, että uskon, että kunnat
pystyvät toteuttamaan kyllä määräajassa
hoitosuunnitelmat ja vastaamaan tähän palvelun
tarpeeseen, mitä ikäihmisillä on.
Mutta erittäin hyvänä pidän
sitä, että jos vanhus haluaa palvelut kotiin,
niin silloin viedään kotiin palvelut. Siinä pitää huomioida
myös ne kuntouttavat palvelut ja myös sitten sitä geriatrista
osaamista. Pidän erittäin hyvänä,
että jokainen ikäihminen saa sitten oman vastuuhoitajan,
joka keskittyy nimenomaan hänen palvelutarpeeseensa ja
sen palvelusuunnitelman tekemiseen, toteuttamiseen ja sitten myös
aina palvelusuunnitelman tarkistamiseen ja asioitten eteenpäinviemiseen.
Minusta on hyvä, että tämä vastuuhoitaja
huomioi myös kaikki etuudet, mitä tällä ikäihmisellä on
mahdollisuus saada, esimerkiksi toimeentulotuen, vuokratuen ja Kelan
etuudet.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että tämä on
meille kaikille sydänasia, kun me innostumme tästä keskustelemaan
enemmänkin.
Ensinnäkin iso kysymys tietysti yhteiskunnassa on se,
että meiltä puuttuu päteviä sosiaalityöntekijöitä ja
sosiaaliohjaajia hoitamaan niin toimeentulotukea kuin myös
lastensuojelutyötä. Me keskustelemme paljon lääkärivajeesta,
mutta me voimme todeta, että myös sosiaalityöntekijöitten vaje
on aivan samassa mittasuhteessa kuin lääkärivaje.
Tällä hetkellä meidän sosiaalityössä olevien
henkilöitten työolosuhteet ovat niin vaativia
ja vaikeita ja osittain myös puutteellisia, että sosiaalityöntekijät
sitten hakeutuvat myös muihin työtehtäviin,
koska se työ on niin raskasta, että he eivät
välttämättä jaksa niissä olosuhteissa tätä työtä tehdä.
Tämä edellyttäisi, että me
vahvistaisimme sosiaalityöntekijöitten määrää kunnissa
ja sitä kautta myös tekisimme sen työn
nykyistä inhimillisemmäksi. On arvioitu esimerkiksi,
että yhdellä sosiaalityöntekijällä on
jopa 80—120 lastensuojeluperhettä, kun suositukset
ovat lähempänä 30:tä lastensuojeluperhettä.
Tämä kertoo jo sen, että sosiaalityöntekijät
eivät näillä, voisiko sanoa, työolosuhteilla
pysty vastaamaan niihin tavoitteisiin, joita tämäkin
lakiesitys nyt esimerkiksi tässä yhteydessä velvoittaa.
Meillä on myös sosiaalityöntekijöitten
vuosittainen vaihtuvuus noin 30 prosenttia. Se kertoo, että meidän
sosiaalityöntekijät vaihtavat työstä toiseen
sen takia, että työn kuormittavuus ei toimi, johtajuus
ei välttämättä toimi. Tämä taas osaltaan
vaikuttaa siihen, että kun työntekijät vaihtavat
toisiin työtehtäviin tai kokonaan toiseen työpaikkaan,
niin määräajat niin lastensuojelussa
kuin myös toimeentulotuessa pitenevät.
Siltä osin, kun nyt hallitus lisäsi tämän
vuoden budjettiin 1,4 miljoonaa euroa sosiaalityöntekijöitten
aloituspaikkojen lisäämiseksi, niin on ehdottoman
tärkeää, että me tulemme tämän
asian huomioimaan myös ensi vuoden budjetissa. Kyse ei
ole yksittäisestä sosiaalityöntekijöitten aloituspaikkojen
lisäyksestä, vaan me tarvitsemme nyt useammalle
vuodella lisäpaikkoja, ja sitä kautta me pystymme
vahvistamaan sosiaalityöntekijöitten määrän
kasvua ja sitä kautta me pystymme parantamaan kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien ihmisten palveluiden laatua.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! En millään halua kiistää henkilöstöresurssien
merkitystä, mutta kysymys on myöskin työn
organisoinnista ja työntekijöiden ammattitaidosta.
Olen itse kymmenen vuotta kiertänyt suomalaisia työyhteisöjä kouluttajana,
ja sen perusteella voin kyllä sanoa, että henkilöstön määrä ei
ole ainoa kriteeri, kun mietitään laadukasta ja
kuntouttavaa työtä, ei lastenhoitotyössä eikä vanhustenhoidossa.
Huonommin resursoidussa työyhteisössä voi
olla laadukkaampaa toimintaa kuin paremmin resursoidussa työyhteisössä,
kun siellä on oikein koulutettu ja motivoitunut henkilöstö ja
työ on organisoitu järkevästi. Tätä puheenvuoroa
ei pidä kuulla sillä tavalla, että minä väheksyisin
henkilöstöresurssien merkitystä, mutta
niitä ei saa myöskään korostaa
yksinomaisena kriteerinä, kun mietitään,
missä on laadukasta työtä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Tämän hallituksen
esityksen tarkoituksena on varmasti myös se, että Eerikan
kaltainen tapaus ei Suomessa enää ikinä toistuisi
vaan me todellakin pystyisimme puuttumaan ajoissa epäkohtiin ja
katastrofaalisiin tapauksiin, mitä on tapahtumassa.
On todella myös niin — nyt hyppään
toiseen aiheeseen — kuten Anneli Kiljunen sanoi, että tämä on
todella sydämenasia tämä vanhuusasia meille.
Kun nyt aasinsiltaa pitkin olemme tähän päässeet,
niin en malta olla kommentoimatta edelleen tätä.
Sanoitte tuossa — no, edustaja, ei Kiljunen vaan tämä...
(Eduskunnasta: Kuusisto!) — Kuusisto, edustaja Kuusisto — että on
uskonasia, että uskotte todella siihen, että vanhuslaki lähtee
toimimaan hyvin ja kaikki saavat palvelusuunnitelmat ja niin poispäin.
Kyllähän se pitää kokea ensin
ja katsoa, miten se lähtee toimimaan. Tosiaan, vastuutyöntekijä sinne
on tulossa, mutta mitä kaikkea vastuutyöntekijän
rooliin sitten tulee ja millä koulutuksella siellä toimitaan?
Kyllä minä nyt koen, että siellä vanhustenhuollossa
se koulutus on hyvin tärkeä ja ammattimainen henkilökunta,
ja mitä tulee sen työn organisointiin, niin tietysti
sitäkin voidaan tehdä. On ollut ikävä huomata,
että erikoissairaanhoidosta on paljon vähennetty
muun muassa lähihoitajia ja työtä on
organisoitu sillä tavalla, vaikka heitä siellä myös
tarvittaisiin.
Tässä on monta tärkeää asiaa
tulossa, ja varmasti me seuraamme, mutta se seurantakaan ei yksinomaan
sitten riitä. Jos me huomaamme, että nämä lakiesitykset,
jollainen esimerkiksi nyt meillä on täällä käsittelyssä,
nostavat esille vain epäkohtia, niin sitten täytyy
puuttua entistä tiukemmin näihin asioihin, mikäli
nämä asioiden käsittelyajat eivät
parane.
Merja Kuusisto /sd:
Edustaja Juvoselle vain toteaisin, että se on hyvä kumminkin,
että siinä lakiesityksessä on henkilökuntamitoitus,
ja jos se ei toteudu kunnissa ja yksityisissä hoitolaitoksissa,
niin siihen puututaan kyllä hyvin nopeasti. Halutaan turvata,
että ikäihmisille on riittävästi hoitajia.
Mutta tähän hallituksen esitykseen, mistä nyt varsinaisesti
keskustellaan: Pidän erittäin tärkeänä sitä asiaa,
että perheiden palveluita voitaisiin miettiä siellä kunnassa
uudestaan. Esimerkiksi ennalta ehkäisevään
työhön liittyisi äärettömän tärkeänä osana
se, että olisi niin sanottuja kodinhoitajia, jotka aikaisemmin
kävivät auttamassa perheitä kotona silloin,
kun oli tiukka tilanne. Nykyisin tätä palvelua
ei ole enää, ja on tullut ihan selkeästi
ilmi, että mikäli olisi sosiaalityöntekijän
ja kodinhoitajan apua saatavilla, niin pystyttäisiin välttämään
nämä kiireelliset, äkilliset lasten huostaanotot.
Eli tämä on varmasti semmoinen tuleva asia, mihin
kannattaa kiinnittää huomiota kunnissa.
Keskustelu päättyi.