1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2013
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Suomen perustuslain
mukaan oikeuskansleri antaa joka vuodelta kertomuksen virkatoimistaan
ja lain noudattamista koskevista havainnoistaan
eduskunnalle ja valtioneuvostolle. Oikeuskanslerin kertomus vuodelta
2013 noudattaa edellisvuosien rakennetta. Kertomuksessa annetaan
yleiskatsaus Oikeuskanslerinviraston toiminnasta ja esitellään toimenpiteisiin
johtaneet ratkaisut. Perinteiseen tapaan kertomukseen sisältyy
myös erillinen jakso perus- ja ihmisoikeusvalvonnasta.
Kertomuksen alkulehdillä on oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin
puheenvuorot, joissa ratkaisijat esittävät havaintojaan
ja omia näkemyksiään laillisuusvalvontaan
liittyvistä kysymyksistä. Olen puheenvuorossani
tällä kertaa käsitellyt asianajotoiminnan
valvontaa. Oikeudellisten asiantuntijapalveluiden asianmukaisuus vaikuttaa
omalta osaltaan siihen, miten hyvin ihmisten oikeudet käytännössä toteutuvat
ja miten oikeusvaltio toimii.
Ajankohtaiseksi aiheen tekee erityisesti se, että kertomusvuoden
alussa tuli voimaan laki, jolla säädettiin tuomioistuimessa
oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana
toimiminen luvanvaraiseksi. Nyt tällaista tehtävää voi
pääsääntöisesti hoitaa
vain asianajaja, julkinen oikeusavustaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja,
niin sanottu lupalakimies. Nämä kaikki kuuluvat
Asianajajaliiton yhteydessä toimivan valvontalautakunnan
ja oikeuskanslerin valvontaan ja ovat velvollisia noudattamaan hyvää asianajajatapaa.
Jostakin
syystä valvonnan kattavuus ja sisältö kuitenkin
on laissa järjestetty erilaiseksi riip-puen siitä,
antaako oikeudellisia palveluita asianajaja ja julkinen oikeusavustaja
vai lupalakimies. Viimeksi mainittu ryhmä on tehtävissään vain
osittain tämän ammattieettisen valvonnan piirissä.
Esitän puheenvuorossani kriittisiä, uuden
lain toimivuutta koskevia arvioita. Lupalakimiesjärjestelmä on
jo tänä lyhyenä aikana osoittautunut valvonnallisesti
epäselväksi ja epäjohdonmukaiseksi. Tämä on
tullut ilmi niin valvontalautakunnan käytännössä kuin
oikeuskanslerin valvonnassa. Olen tänä keväänä muun
muassa joutunut toistuvasti tulkinnallisen tilanteen selvittämiseksi
hakemaan tuomioistuimen ratkaisua ja valittamaan valvontalautakunnan
päätöksistä hovioi-keuteen,
mitä aiemmin ei ole tapahtunut miesmuistiin. Oikeudellisten
asiantuntijapalveluiden yhdenmukainen valvonta riippumatta siitä,
millä nimikkeellä toimiva juristi niitä antaa,
olisi sekä palveluita tarvitsevien ihmisten että lupalakimiesten
itsensä oikeusturvan kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Päädynkin puheenvuorossani siihen, että lainsäädännön
tarkistaminen olisi aiheellista.
Arvoisat kansanedustajat! En rasita tässä kuulijoita
yksityiskohdilla enkä numeroilla. Joitakin toimintaamme
kuvaavia tilastotietoja haluan kuitenkin nostaa esiin.
Kertomusvuonna tuli Oikeuskanslerinvirastoon ennätysmäärä kanteluita
ja niitä myös ratkaistiin ennätyksellisen
paljon. Sama trendi näyttää alkuvuodesta
päätellen jatkuvan edelleen. Hallinnonaloista
kärjessä edellisvuosien tapaan olivat tuomioistuimet,
sosiaali- ja terveydenhuolto ja poliisi. Myös eri ministeriöitä koskevia kanteluita
oli runsaasti käsiteltävänä.
Olemme kyenneet viime vuosina lyhentämään
kanteluiden käsittelyaikoja. Kertomusvuonna keskimääräinen
käsittelyaika oli vajaat viisi kuukautta ja mediaani noin
kuukausi. Tilastollisesti yli 90 prosenttia kanteluista ratkaistaan alle
vuodessa.
Valtioneuvoston yleisistuntoa ja tasavallan presidentin esittelyä koskevien
esittelylistojen tarkastuksissa käytiin läpi pari
tuhatta asiaa. Listatarkastuksissa tehdyistä havainnoista
sekä ministeriöille ennakollisesti esitetyistä kannanotoista
ja lausunnoista on osa otettu kertomukseen.
Tuomioistuinten rangaistustuomioita tarkastettiin otantaperusteella
vajaat 4 000. Tämä toiminta on vuosien
saatossa osoittautunut merkitykselliseksi erityisesti sen vuoksi,
että se paljastaa hyvin tiettyjä systemaattisia
virheitä ja myös sellaisia vakavia tuomiovirheitä,
jotka ovat antaneet oikeuskanslerille aiheen hakea tuomion purkua
korkeimmalta oikeudelta.
Asianajotoimintaa koskevia asioita oli käsiteltävänämme
runsaat 600. Lukuun sisältyvät valvontalautakunnan
pöytäkirjojen tarkastukset, asianajotoiminnasta
tehdyt kantelut oikeuskanslerille sekä hovioikeuden lausuntopyynnöt.
On syytä olettaa, että asianajotoiminnan valvonta
tulee jatkossa työllistämään
entistä enemmän, koska valvontaan kuuluu nyttemmin
myös kasvava joukko lupalakimiehiä ja näin
valvottavien määrä voi lyhyessä ajassa
jopa kaksinkertaistua.
Kertomusvuonnakin Oikeuskanslerinvirastossa käsiteltyjen
asioiden kirjo oli monipuolinen alkaen laajoista valtioneuvostossa
käsiteltävistä asioista päätyen
yksittäisen ihmisen konkreettisiin oikeussuojaongelmiin.
Pohdittavana on ollut niin sote- ja kuntauudistusta koskevia lainvalmistelukysymyksiä
kuin
hoitotakuun toimivuuteen, kielilain noudattamiseen ja rakennusluvan viipymiseen
liittyviä konkreettisia tapauksia, niin Kreikan vakuuspapereiden
julkisuutta kuin sairaalan potilaan yksityisyydensuojaa koskevia kanteluita.
Laaja tehtäväkenttä ja valvontavalta, joka
ulottuu ylimmän hallitusvallan käytöstä ruohonjuuritason
viranomaistoimintaan, on oikeuskanslerin laillisuusvalvonnan vahvuus.
Arvoisa puhemies! Kiitän tilaisuudesta saada esitellä vuoden
2013 toimintakertomustamme.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on nyt erittäin tärkeätä,
että yhteiskunnallisen edun takia oikeuskanslerin taholla
myöskin käydään läpi
meidän viranomaisten tiedonvaihtoon liittyviä selkeitä ongelmia.
Me olemme nyt törmänneet nuorten yhteiskuntatakuuasiassa
muun muassa siihen, että Kela, te-keskus, kunta eivät
vaihda tietoja — on monta järjestelmää — ja
voi sanoa, että meidän tietosuojalainsäädännön
ylikorostettu tulkinta syrjäyttää nuoria
tänä päivänä tässä maassa. Sama
on, kun Kansaneläkelaitos ei anna esimerkiksi kunnille
tietoja, muka tietosuojalainsäädännön
takia, esimerkiksi 300—500:aa päivää lähestyvistä työttömistä,
jotta voitaisiin auttaa ihmistä hänen lähtökohdistaan
ja tehdä toimenpiteitä.
Ei kai voine olla herra oikeuskanslerinkaan mielestä niin,
että meidän pitäisi joka lakiin kirjoittaa,
että järkeä pitää käyttää?
Ihmisen suojelun ja turvallisuuden takia ja hänen tukemisekseen
pitää tietoa antaa sille viranomaiselle, joka myös
on reagointivelvollinen ihmisen auttamiseksi. Meillä on lastensuojelu- ynnä muita
tapauksia, joiden pitää nyt viimeistään
herättää kaikki toimijat, myös
lainsäätäjät tässä talossa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäki on täsmälleen
oikeassa. Esimerkiksi, kun eilen oli kuuleminen nuorisotakuusta,
kunnat saavat listan, jossa on nimi ja sosiaaliturvatunnus mutta
ei yhtään mitään muita tietoja.
On vaikeuksia löytää näitä ihmisiä ylipäätänsä,
vaikka nimenomaan he tarvitsisivat apua.
Kaikkialla tuo yksityisyydensuoja on aivan liian korostetussa
asemassa. Tältä osin täytyy sanoa, että tosiaan
keskeisiä sosiaali- ja terveyspalveluja usein ei voida
toimittaa, veteraanipalveluja, siitä syystä, että tuota
yksityisyydensuojaa korostetaan niin kovasti.
Eikö teidänkin mielestänne olisi
tärkeätä, että tehtäisiin
selvitys siitä, miten viranomaisten mahdollisuuksia saada
tietoa perusasioista, jotta he voivat suorittaa tehtävänsä,
voitaisiin parantaa, ja tältä osin myöskin
tehtäisiin kokonaisarvio siitä, mitä tuo
yksityisyydensuoja Suomessa välttämättömimmillään
pitää sisällään?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jatkan tätä samaa
keskustelua. Muutama viikko sitten eduskunnassa oli käsittelyssä laki,
jolla annettiin Kansaneläkelaitokselle oikeus kertoa kuntien
vaitiolovelvollisille sosiaali- ja terveyspuolen viranomaisille, ketkä siinä kunnassa
olivat sotaveteraaneja, jotta näitä voitaisiin
kunnan puolelta auttaa. Miksi laki säädettiin?
Koska ilman tätä lakia Kelalla ei ollut tällaista
oikeutta näiden tietojen antamiseen.
Eli tämä yksityisyydensuoja, tietosuoja, on mennyt
yli paljon paljon tärkeämpien arvojen, kuten ihmisten
henki, elämä, terveys, vaikeuksissa olevien lasten
auttaminen ja niin edelleen. Tilannetta on vielä pahentanut
se, että ylimmät laillisuusvalvojat, eduskunta
itsekään, eivät ole pelkästään
näitä pykäliä katsoneet vaan
myös tulkinneet hyvin tiukasti tätä,
milloin tietoa voidaan antaa.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta on kaksi viikkoa sitten yksimielisesti
hyväksynyt eduskunnan tarkastusvaliokunnan mietinnön
koskien lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja
siinä yhteydessä yksiselitteisen ponnen siitä,
että nämä tietoturva- ja tietosuoja-asiat
pitää kokonaisvaltaisesti ja yhden ministerin
toimintavastuulla yhtenäistää niin, että silloin,
kun tieto kulkee eri ministeriöiden alaisten virkamiesten
välillä, tämä tietosuoja ei
estä lapsen ja nuoren auttamista ja että epäselvissä tilanteissa
tulkinnan täytyy olla aina niin päin, että on
tarkoitus auttaa sitä lasta ja nuorta eikä pelätä,
että tekee virkavirheen.
Eduskunta on vastikään yksimielisesti hyväksynyt
tämän ponnen ja velvoittanut hallituksen näihin
toimiin, joten oikeastaan tässä ei tarvita enää oikeuskanslerin
selvitystä vaan hallituksen toimia, koska eduskunta, kun
ponsi on hyväksytty, on velvoittanut hallituksen näihin
toimiin. Mutta toki varmasti hallitus saisi tämän
asian paremmin hoidettua, jos laillisuusvalvojakin vielä antaisi
apua. Mutta eduskunnan mietintö ja siellä olevat
yksityiskohdat tulivat yksimielisesti hyväksytyiksi, joten
tämä on jo hoidossa.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tyytyväinen, että oikeuskansleri
sivulla 76 kiinnittää huomiota niin sanottuihin
Kreikka-vakuuksiin. Kysymyshän on tuottojenvaihtosopimuksesta,
jonka valtiovarainministeriö julkisuuslain vastaisesti
salasi poliittisista syistä. Tämä totuus
on nyt murtautunut esiin. Totuus on siitä mukava asia,
että vaikka sen kaivaisi kuinka syvälle, niin
sieltä se lopulta murtautuu esiin.
Toivottavasti tämä on nyt rahaministeriölle opiksi
ja ojennukseksi ja myös uudelle rahaministerille, että tämmöinen
vastaavanlainen poliittinen salailu ei voi menestyä. Onneksi
tässä maassa on riippumattomat oikeuslaitokset
ja valvonta, joka paljastaa tällaiset asiat. Vielä haluan senkin
sanoa, että kansanedustajille sitten annettiin vieraskieliset
isot, paksut niput ja päätöksen piti
syntyä. Kuka niitä ehti lukea? Käytännössä ei kukaan.
(Tuija Brax: Minä ehdin!)
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri kertoi, että kanteluita
on tullut ennätysmäärä ja aika
paljon, kasvavassa määrin, myös kanteluita
suomalaisen perinteen vaalimisesta. Pidän nyt erittäin myönteisenä,
että on linjattu, että esimerkiksi yksittäisen
virren, kauniin suvivirren, laulaminen päiväkodissa,
koulussa taikka vanhainkodissa ei ole uskonnon harjoittamista. Toivon,
että tällaisista perinteistä voidaan
pitää tulevaisuudessakin kiinni.
Yksi asia, josta paljon kanteluita tulee, on erilaiset vankeihin
liittyvät asiat: tarkkailuhaalarin käyttö,
tarkistukset ja tämäntyyppiset. Välillä kyllä tulee
sellainen tunne, että täytyykö meillä kaikkien
asioiden olla lakikirjassa kirjoitettuna, että sitä luetaan
kuin elämisen ohjekirjaa, vai riittäisikö se,
että säätäisimmekin vain yhden
lain, että Suomessa olisi myös jatkossa maalaisjärjen käyttö sallittu.
Arja Juvonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Oikeuskansleri ottaa täällä ratkaisuissa
kantaa muun muassa Oikeus yksityisyyteen -kohtaan, minkä mainitsittekin
tuolla, mikä on äärettömän
tärkeä muun muassa terveydenhuollossa. On pidettävä huolta
siitä, että potilaan hoito on järjestetty
sillä tavalla, että siellä säilyy
intimiteettisuoja ja yksityisyydensuoja eivätkä asiat
lähde leviämään. Se on myös
hyvin tärkeää näissä hoitoalalla
tapahtuvissa raportointitilanteissa, että raportit ovat
mieluummin sitten niin sanotusti hiljaisia kuin sellaisia, että asiat saattavat
päästä sieltä sitten myös
muiden korviin, kuuluviin. Se on hyvin tärkeää korostaa myös
opiskelijoiden kohdalla, että kun he sinne työelämään
rantautuvat, niin tietävät sen, mikä on
yksityisyydensuoja, ja sen, että meillä kaikilla
on siihen oikeus.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin viittaan siihen eiliseen valtiovarainvaliokunnan
kuulemiseen koskien nuorisotakuuta ja siinä ilmenneisiin
ongelmiin liittyen tietojenvaihtoon. Se on erittäin hankalaa nuorten
itsensä kannalta. Nuoret todella turhautuvat siihen, että he
kulkevat virkamieshuoneesta virkamieshuoneeseen ja joutuvat aina
aloittamaan koko tarinan aivan alusta. Sen kun tekee muutaman kerran
ja vähän väliä, niin voi olla ihan
oikein, että väsyy ja turhautuu ja katoaa sitten
lopullisesti auttamisverkostojen ulkopuolelle. Elikkä toivon
myöskin edellä pidettyjen puheenvuorojen ohella,
että tähän nyt todella jämäkästi
puututaan. On erittäin hyvä, että tarkastusvaliokunta
jo omassa mietinnössään tämän
otti esille, ja eilisessä kuulemisessa tämä viesti
vahvistui ja tarve siihen. Elikkä tämä on
tosi tärkeä asia tämän nuorisotakuun
ja tietysti monien muidenkin asioiden asianmukaisessa etenemisessä.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin varustautunut esittelemään
yksityiskohtaisemmin tapauksen, joka on kuvattu kertomuksen sivuilla
147—148. Siinä tapauksessa kansalainen hakee hyvitystä valtiolta,
koska hänen sairauspäivärahaa koskevan valituksensa
käsittely oli kestänyt kaiken kaikkiaan liki neljä vuotta
ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassakin jo kolme vuotta,
mikä on ollut yli kaksi kertaa pidempi kuin tavanomainen käsittelyaika.
Kyse on perustuslain mukaisesta perustoimeentulosta, jossa asian
käsittelyn joutuisuudella on aivan erityinen merkitys.
Apulaisoikeuskansleri on yhdenmukaisuustavoitteeseen, eurooppalaisiin
ihmisoikeusvelvoitteisiin ja oikeuskanslereista annettuun lakiin
perustuen esittänyt hyvityksen maksamista. Mutta mitä tekee
sosiaali- ja terveysministeriö? Toteaa, että on
ollut useampia vastaavia tapauksia, joissa käsittelyaika
on ollut hyvin pitkä, ja muutoksenhakijoiden yhdenvertainen
kohtelu edellytti, että hyvitystä ei makseta.
Tarkoittaako tämä, että viranomainen
vapautuu vastuusta silloin, jos se mahdollisimman suurta joukkoa
kohtelee väärin ja loukkaa heidän oikeuksiaan
ja tekee sen pitkäkestoisesti?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Oliko edustaja Niikko pyytänyt vastauspuheenvuoron? — Olkaa
hyvä.
Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin vielä halunnut kiinnittää huomiota
sivuun 65, jolla puhutaan eduskunnan valiokuntien kuulemisista monikkomuodossa,
ja tässä mainitaan kuitenkin vain yksi valiokunta, sivistysvaliokunta,
jossa olette ollut kuultavana. Tarkoittaako tämä sitä,
että ainoastaan sivistysvaliokunta on tarvinnut teidän
asiantuntijuuttanne näitten lainsäädäntöjen
tekemisessä?
Tässähän on erittäin hyvä havainto
oikeuskanslerin puolelta siinä, että tämä yhdenvertaisuus
toteutuisi näitten oppilaitten ja opiskelijoitten kouluterveydenhuollon
osalta. Täällähän mainitaan,
että koulupsykologien ja -kuraatto-rien ammattijärjestöt
suosittavat henkilömitoituksia, esimerkiksi psykologia
600—800:aa oppilasta kohden, ja se luku on lähes
3 000 tällä hetkellä, ja kuraattorien
vastaava luku on 1 272 oppilasta, kun suositus olisi 500
oppilasta. Nämä ovat erittäin hyviä havaintoja,
ja toivoisinkin, että kuulemisia tapahtuisi useammissa
valiokunnissa, mikäli tämä tarkoitti
vain yhtä valiokuntaa, sillä hallituksen tulisi
ottaa näistä vaarin, että kaikille tapahtuisi
samat oikeudet eikä vain erityiskouluissa, kuten tässä tapauksessa
niissä ovat nämä oikeudet toteutuneet
näiltä osin.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja tämän jälkeen oikeuskanslerin
vastaus, 5 minuuttia puhuja-aitiosta. — Olkaa hyvä.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Tässä tuli erittäin tärkeitä asioita
esille. Tähän tiedonkulun puutteeseen me olemme
törmänneet kanteluasioita selvittäessämme.
Varmaan nämäkin otetaan huomioon, mitä täällä näitä esimerkkejä esitettiin.
Oikeastaan pariin asiaan tässä käytetyistä puheenvuoroista
puuttuisin.
Ensinnäkin tässä tuotiin esille tämä hyvitysjärjestelmä.
Oikeuskansleri voi tehdä esityksen viranomaiselle hyvityksen
maksamiseksi, mutta meillä ei ole valtaa käskeä,
meidän päätöksemme eivät
ole täytäntöön pantavissa, joten
se jää sitten viime kädessä tämän
viranomaisen harkintaan, miten siihen suhtaudutaan.
Sitten tämä eduskunnan valiokuntien kuuleminen.
Minä en nyt suoralta kädeltä pysty sanomaan,
kuinka paljon meillä näitä kuulemisia
on ollut, luultavasti vuonna 2013 kyllä enemmän kuin
tuo yksi ainoa. Tämä on ehkä sen takia
otettu kertomukseen, että me olemme oppilashuoltoasiaa
varsin laajasti omassa toiminnassamme käsitelleet ja selvittäneet
ja nyt sitten saimme vielä tilaisuuden eduskunnassa tuoda
omat näkemyksemme esille.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Aikataulusyistä johtuen — eduskunnan suuri
valiokunta kokoontuu kello 13.30 — joudumme keskeyttämään
tämän asian käsittelyn.