4) Puhemiesneuvoston ehdotus laiksi eduskunnan virkamiehistä sekä eduskunnan päätöksiksi
eduskunnan kanslian ohjesäännön ja valtiontilintarkastajien
johtosäännön muuttamisesta
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan virkamieslain uudistaminen
on viimeinen vaihe siinä kehityskulussa, joka alkoi jo
vuoden 2000 aikana. Kuluneina vuosina on saatu aikaan kansliatoimikunnan
päätökset eduskunnan henkilöstön
työajasta eduskunnan virastoissa ja eduskunnan kanslian
aukiolo- ja palveluajoista sekä eduskunnan kanslian henkilöstöstrategia
vuosille 2002—2006 sekä siihen liittyvä eduskunnan
kanslian henkilöstöpoliittinen ohjelma. Näihin
päätöksiin liittyvä valmistelutyö on
tapahtunut puhemiehistön, kanslian virkamiesjohdon ja henkilöstöyhdistysten
hyvänä yhteistyönä. Yhteisesti
hyväksyttynä lähtökohtana on
ollut, että eduskunnan kanslian tehtävänä on
luoda edellytykset eduskunnalle hoitaa sille valtioelimenä kuuluvat
tehtävät. Tätä hyvää yhteistyöhenkeä kannattaa
vaalia vastaisuudessakin, koska me jokainen tiedämme, että tyytyväinen
henkilöstö on työnantajalle huomattavasti
tärkeämpi kuin ei-tyytyväinen henkilöstö.
Eduskunnan kanslia on kasvanut voimavaroiltaan, ja sen tehtävät
ovat monipuolistuneet. Syynä tähän ovat
muun muassa unionin jäsenyyden vaatimukset ja kansainvälistyminen
ylimalkaan. Myöskin uusi perustuslaki korostaa parlamentarismia.
Samoin tietoyhteiskunta asettaa omat avoimuus- ja läpinäkyvyysvaatimuksensa.
Tietotekniikan käyttöönotto on tehostanut
toimintaa, mutta käyttövarmuuden ylläpito
vaatii omat resurssilisäyksensä. Tätä taustaa
vasten onkin selvää, että vanha eduskunnan
virkamieslaki vuodelta 1994 kaipasi perusremonttia.
Mutta viime kädessä kuitenkin tärkein
liikkeelle laukaiseva syy on uuden perustuslain 80 §:n
1 momentin säännös. Sen mukaan yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista on aina säädettävä lailla.
Tässä suhteessa eduskunnan virkamiesten oikeusaseman
perusteiden säädöspohja ei ollut asianmukainen.
Tavoitteena on, että pyritään mahdollisimman
suureen vastaavuuteen yleisen virkamiesoikeudellisen sääntelyn
kanssa.
On todettava, että henkilöstön asemaan
liittyvistä kysymyksistä on vuosikymmenet kyetty neuvotteluteitse
saamaan yhteisymmärrys. Vakiintunut neuvottelurakenne tulee
tavallaan saamaan vahvistetun kivijalan, ja säännöksessä ehdotetaankin
uuden, säännöksiin perustuvan sopimusjärjestelmän
käyttöön ottamista. Itse asiassa vasta
nyt eduskunnassa päästään tältä osin
siihen tilanteeseen, joka muualla yhteiskunnassa on vuosikymmenet
jo ollut todellisuutta. Olisikohan niin, että suutarin
lapsella ei ole kenkiä?
Erojakin muuhun valtionhallintoon nähden on. Edellä mainittujen
päätösten valmistelussa kävi
selkeästi ilmi, että eduskunnan kanslian perustehtävä,
siis kansanedustuslaitoksen toiminnan edellytyksistä huolehtiminen
kaikissa olosuhteissa, erottaa sen muusta valtionhallinnosta. Sekä työntekijät
että työnantaja pidättäytyvät työtaistelutoimenpiteistä.
Lakiehdotuksen 54 §:ssä kielletään
kanslian eräiden yksiköiden virkamiesten — tällä hetkellä heitä on
noin 340 — osallistuminen työtaisteluun. Heidän
työtehtävänsä ovat keskeisiä valtiopäivätoimintojen edellytysten
turvaamisessa. Tämä on merkittävä eduskuntatyön
luonteesta ja erityispiirteistä johtuva seuraus. Käyttääkseni
pääsihteeri Tiitisen ilmausta: nämä virkamiehet
ovat kansanvallan alttaripalvelijoita.
Kaiken kaikkiaan eduskunta ei ole irrallaan toimintaympäristöstään.
Tulevina vuosina joudumme varautumaan työikäisen
väestön vähenemiseen suurten ikäluokkien
siirtyessä eläkkeelle. Sekin koskettaa eduskuntaa
ja nimenomaan sen henkilöstöä. Työikään
tulevat ikäluokat ovat merkittävästi
pienempiä, eli kilpailu työvoimasta tulee lisääntymään.
Tulevaan tilanteeseen varaudutaan pyrkimällä opiskeluaikojen
lyhentämisen kautta saamaan nuoret nykyistä aikaisemmin
työelämään. Samalla eläkelainsäädäntöä uudistamalla
ja työkykyä ylläpitävää toimintaa
tehostamalla pyritään ehkäisemään
liian aikaista eläkkeelle siirtymistä. Eduskunta
joutuukin hyvin läheisessä tulevaisuudessa reagoimaan
työmarkkinoilla tapahtuviin muutoksiin. Tätäkin taustaa
vasten on hyvä, että olemme nyt ajanmukaistamassa
eduskunnan virkamiesten asemaa säätelevää lainsäädäntöä.
Useaan kertaan ja monessa eri yhteydessä on todettu
eduskunnan virkamiesten korkea työmoraali ja lojaalisuus
työnantajaa kohtaan. Henkilökunnasta on tietysti
lämmittävää saada tunnustusta
puheiden tasolla, mutta kyllä hyvään
työnantajapolitiikkaan kuuluu, että lojaalisuusvaatimus
on molemminpuolista. Työnantajan lojaalisuuden sisältö on
kaikinpuolinen huolenpito henkilöstön hyvinvoinnista.
Tässä talossa on todella osaava ja hyvin palvelualtis
henkilöstö. Muistan elävästi,
kun vuonna 1983 aloitin tässä talossa kansanedustajana
ja ensimmäisten kuukausien jälkeen, kun uudesta kansanedustajasta
oli pidetty niin hyvää huolta, kyselin, mikä on
se rekrytointijärjestelmä, jolla tähän
taloon henkilöt valitaan. Se on erinomaisen hyvä järjestelmä,
koska tässä talossa on osaava henkilöstö.
Lopuksi, arvoisa puhemies, toivon, että puhemiesneuvoston
ehdotus käsitellään valiokunnissa perusteellisesti
ja viivytyksiä välttäen. Näin luodaan
pohja jatkossa virkamieslaille, joka määrittelee
eduskunnan henkilöstön, virkamiesten, aseman niin
kuin sen perustuslain mukaan pitää olla.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Aivan niin kuin ed. Sirkka-Liisa Anttila edellä jo
totesi, merkittävimmät uudet säännökset
koskevat sitä, että eduskunnassa siirrytään
virkaehtosopimusjärjestelmän käyttöön
ottamiseen. Uudistamiseen on tarvetta, ja eduskunnan on aiheellista myös
entistä selvemmin hahmottua työnantajana. Näin
siitä huolimatta, että eduskunta on hyvin erikoinen
työpaikka, työntekemispaikka, ja se on myös
hyvin poikkeuksellinen varmasti työnantajana.
Tässä yhteydessä on aiheellista myös
puntaroida tilannetta vähän tämän
virallisen tekstin ulkopuolelta ja kosketella niitä pintoja,
jotka liittyvät sen henkilökunnan asemaan, joka
tätä kansanvallan korkeinta päättävää elintä eli
eduskuntaa pyörittää ja luo sen toiminnalle
edellytykset. Liian harvoin meidän edustajien suusta tulee
sanotuksi, miten tyytyväisiä, ja nimenomaan tyytyväisiä,
olemme siihen tapaan, tyyliin, jolla täällä talon
henkilökunta luo edellytyksiä kansanedustajan
työlle. Henkilöstöltä edellytetään
paitsi sen muodollisen kelpoisuuden lisäksi, johon virkaehtosopimuksessakin
kantaa otetaan, hyvin paljon sellaista henkilökohtaista
osaamista, joka ei käy ilmi koulutodistuksista. Tällaisia
ovat esimerkiksi luotettavuus tai sitoutuneisuus talon töihin
ja tarpeisiin. Kun on saanut jo 12 vuotta katsoa läheltä talon
toimintoja, niin on syntynyt vaikutelma, että eräille
virkamiehille sellainen korkea ammattimoraali on lähestulkoon
elämäntapa, ja tästä on syytä lausua
tämän asian käsittelyn yhteydessä myös
avoin ja rehti kiitos. Talon väki on tehnyt työnsä erinomaisesti.
Tämän esityksen eräs tähtäin
on varmasti siinä, että pelisäännöt
tulevat entistä selvemmiksi ja eräällä tavalla
henkilöstön oikeudellinen asema myös
vahvistuu siitä huolimatta, että lakko-oikeudessa
on rajoitteita.
Eräs tärkeä seikka vielä tässä yhteydessä henkilöstön
suuntaan on sekin, että havaintojeni mukaan täällä myös
jokainen työntekijä itse kunnioittaa omaa työtään,
ja siitähän se sitten lähtee, että me
muut osaamme antaa arvoa toisten työlle.
Toivon ed. Anttilan tapaan, että tämä asia
saadaan nopeassa rytmissä päätökseen
ja aletaan elää sitten näiden nuottien
mukaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Edustajat
Sirkka-Liisa Anttila ja Matti Saarinen puheenvuoroissaan totesivat,
että talossa on erinomainen henkilöstö,
ja kertoivat, kuinka monen vuoden ajan he ovat voineet jo tästä vakuuttua.
Omalta osaltani voin sanoa, että olen reilusti yli 20 vuotta
voinut seurata eduskunnan henkilökunnan työtä ja
olen edustajien Anttilan ja Saarisen johtopäätöksestä täysin
samaa mieltä. Eduskunnassa on erinomainen henkilökunta.
Meidän kanssamme työskentelevät eduskunnan
työntekijät ovat kohteliaita, palvelualttiita,
joustavia, luotettavia, he omaavat korkean työmoraalin,
ja sekä henkilökohtaisesti olen että
kokoomuksen eduskuntaryhmä on hyvin tyytyväinen
niihin palveluihin, joita olemme voineet eduskunnan henkilökunnalta
saada. Uskon, että tästä talosta ei juuri
löydy kansanedustajaa, joka olisi tästä asiasta
eri mieltä. Päinvastoin, kun olen esimerkiksi
uusien kansanedustajien kanssa keskustellut heidän ensi
kokemuksistaan tässä talossa, moni on kiinnittänyt
huomiota siihen, miten upea henkilökunta tässä talossa
on, miten hyvin palvelu pelaa, ja tästä olemme
uskoakseni kaikki samaa mieltä.
Olen tässä salissa ja tämän
salin ulkopuolella aikaisemmin kiinnittänyt huomiota erääseen
näihin työ- ja virkasuhteisiin liittyvään
yksityiskohtaan, johon veronmaksajan edustajana en voi olla täysin
tyytyväinen. Tämä yksityiskohta on eduskunnan
muuta julkista sektoria lyhyemmät työajat.
Eduskunnassahan palkat ovat hyvät verrattuna muuhun
julkiseen sektoriin, ja se on mielestäni täysin
perusteltua. Näin eduskunta voi saada tärkeään
lainsäädäntötyöhönsä ja
sen tueksi ja avuksi mahdollisimman päteviä, osaavia
ihmisiä, usein muualta valtionhallinnosta. Kun tänä päivänä onneksi
näissä rekrytoinneissa, myös esimerkiksi
keskeisten valiokuntaneuvosten rekrytoinneissa, politiikka on vähemmän
esillä kuin joskus menneinä vuosikymmeninä,
se on myös käytännössä merkinnyt
sitä, että pystytään rekrytoimaan
ja halutaan rekrytoida parhaita mahdollisia voimia eduskunnan palvelukseen.
Eli palkat ovat hyvät verrattuna muuhun julkiseen sektoriin,
ja se on mielestäni perusteltua.
Mutta mihin perustuu se, että työajat ovat
lyhyemmät? Mielestäni se ei perustu mihinkään. Sille
on olemassa jotkut historialliset syynsä, mutta mihin se
tänä päivänä voi perustua?
Ei mihinkään. Tähän olen kiinnittänyt
huomiota. Vasta sen jälkeen, kun tästä alettiin
keskustella, eduskunnasta jokin aika sitten poistettiin kesätyöaika,
joka muualta valtion sektorilta oli poistunut jo vuosia sitten,
ja siellä se oli poistunut ilman, että sitä virkamiehille
kompensoitiin — eduskunnassa tietysti kompensoitiin.
Tänäkin päivänä tilanne
eduskunnassa on se, että osa henkilöstöstä tekee
osapäivätyötä kokoaikapalkalla.
Tällä tarkoitan sitä, että kun
esimerkiksi Oikeusasiamiehen kansliassa ja Valtiontilintarkastajain
kansliassa vanhojen työntekijöiden työaika
on 6 tuntia päivässä, kun se julkisella
sektorilla yleensä on 7 tuntia 15 minuuttia päivässä,
niin ei tilannetta voi pitää tyydyttävänä,
ei myöskään kansalaisten palvelujen kannalta
esimerkiksi Oikeusasiamiehen kansliassa, koska totta kai se vaikuttaa
palvelujen, siis kanteluiden ja muiden Oikeusasiamiehen kanslian
tehtävien hoitoon ja hoidon nopeuteen, mikä siellä on
työaika.
Nyt tämän työaikauudistuksen jälkeen,
se on sanottava, uusille Oikeusasiamiehen kansliaan ja Valtiontilintarkastajiin
rekrytoitaville työntekijöille tulee normaali
työaika eli 7 tuntia 15 minuuttia, mutta vanhat ovat edelleen
6 tunnin työajassa, ja nyt ehdotetaan, ei tässä laissa
vaan budjetissa, että siitä maksetaan erityistä korvausta
eli palkkoja korotetaan, jotta nämä vanhatkin
työntekijät saataisiin tekemään
normaalia työaikaa. Muualla kuin Valtiontilintarkastajilla
ja Oikeusasiamiehen kansliassa työaika ei ole ollut 6 tuntia,
vaan se on ollut 6 tuntia 15 minuuttia. Työaikauudistuksessa
se piteni, mutta se ei pidentynyt normaaliin 7 tuntiin 15 minuuttiin,
vaan se tosiasiassa piteni 6 tuntiin 45 minuuttiin. Eli ne uudetkin
henkilöt, jotka rekrytoidaan tänä päivänä eduskuntaan
muualle kuin Oikeusasiamiehen kansliaan tai Valtiontilintarkastajiin — tai
Valtiontalouden tarkastusvirastoon, jossa perinteisesti on tietysti
sama työaika kuin muualla valtiolla, koska se tuli valtiovarainministeriön
alaisuudesta — ne uudetkin työntekijät,
jotka nyt taloon rekrytoidaan muihin talon kanslioihin, rekrytoidaan
tekemään lyhyempää työaikaa
kuin muualla valtiolla. Mihin tämä voi perustua?
Mitä ihmeen saavutettuja etuja on niillä ihmisillä,
jotka kävelevät tuolla Kauppatorin laidassa ja
harkitsevat, haenko eduskuntaan töihin, kun nyt olen jossain
ministeriössä työssä? Mitä saavutettuja
etuja siinä loukattaisiin, jos edes näille uusille
työntekijöille tulisi normaalin pituinen työaika?
Kun olen tätä esittänyt ryhmäpuheenjohtajien ja
kansliatoimikunnan neuvonpidoissa ja muualla, on vedottu siihen,
että tällaisista asioista pitää voida
henkilöstön kanssa sopia ja meillä on
hyvä yhteys, niin kuin ed. Anttila oikein kertoi, työnantajan
ja henkilöstön välillä ja sen
takia tämä ratkaisu, että uudetkin tulevat
lyhyemmän työajan piiriin, joka on nyt siis 6.45,
ei enää 6.15 niin kuin aikaisemmin, mutta ei vieläkään
7.15 niin kuin muualla, se perustuu siihen, että talon
järjestöt, siis henkilökunnan järjestöt,
eivät ole halunneet hyväksyä edes uusille
normaalia työaikaa.
Mikä ihmeen intressi on valvottavana nykyisillä järjestöillä ja
mikä oikeus niillä on keskeisesti vaikuttaa siihen,
että eduskunnan uudetkin työntekijät,
joita esimerkiksi nyt lisärakennuksen valmistuessa tulee
aika paljon varmasti taloon, tekevät lyhyempää työaikaa
kuin valtiolla olevat henkilöt yleensä? Sellaista
"sopimusyhteiskuntaa", jossa olemassa olevien työntekijöiden
järjestöt voivat tosiasiassa estää sen,
että uudet henkilöt, jotka rekrytoidaan, tulisivat
normaalien työaikojen piiriin, sellaista "sopimusyhteiskuntaa"
en voi ymmärtää.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että kun tätä asiaa
käsitellään perustuslakivaliokunnassa,
ymmärtääkseni, ja ehkä muissakin
valiokunnissa, tähän asiaan kiinnitettäisiin
huomiota. Kyllä meidän eduskunnassa pitäisi
päästä siihen, että täällä työajat
ovat samat kuin valtiolla yleensä. Meidän pitäisi
päästä siihen, että pitkän
siirtymäajan kuluessa tälle uudelle työajalle,
normaalille työajalle, siirtyisivät ilman kompensaatiota
nykyisetkin työntekijät, mutta vähintään
ja ennen kaikkea pitäisi päästä siihen,
että kun tähän taloon tulee uutta väkeä,
jolla ei ole mitään saavutettuja etuja, joita
loukattaisiin, tämän uuden väen työajat
olisivat samat kuin valtiolla yleensä.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Käsittelyssä oleva puhemiesneuvoston
ehdotus laiksi eduskunnan virkamiehistä on valmisteltu aika
perusteellisesti. Itsekin olen ollut mukana muutamissa palavereissa,
kun näitä asioita on käsitelty. Täytyy
vaan toivoa sitä, että myöskin tämän
uuden lain ja näitten ohjesääntöjen
muuttamisen jälkeen se palvelualttius, joka tässä talossa
on ollut, säilyy. Uskon sen säilyvän
lähinnä senkin johdosta, kun täällä todetaan
nimenomaan, että virkamiesyhdistysten kesken pyritään
pääsemään sopimukseen näissä asioissa.
Arvoisa puhemies! Kun itse edustan pientä puoluetta
ja olen kahdeksan vuotta yksin täällä yrittänyt
taistella, silloin vasta sen huomaa todellisuudessa, mitä ed.
Zyskowicz sanoi, millä tavoin virkamiesten ja henkilökunnan
apu on tarpeellista.
Puhemies! Toivon todella, että nyt kun tämä perustuslakivaliokunnasta
tulee valmistelun jälkeen ja tulee täytäntöön
ja voimaan, niin myöskin sama taso ja yhteishenki pystytään
säilyttämään koko talon sisällä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aiemmin puhuneet ovat kiitelleet eduskunnan henkilökuntaa
lämpimästi. Tälläkin kertaa
yhdyn näihin kiitoksiin. Tämä on upea
työpaikka, ja sen takiahan täällä viihtyykin
niin hyvin. Siinähän se on. (Ed. Zyskowicz: Kunhan äänestäjätkin
sen ymmärtäisivät!) — No, ed.
Zyskowicz, se on meidän tehtävämme osoittaa,
kuinka oivallisia me olemme.
Arvoisa puhemies! Pikkuisen taustaa tälle, missä aikataulussa
näitä muutoksia tehdään. Kun nyt
ed. Zyskowicz jälleen kerran kiinnitti huomiota tähän
lyhyempään työaikaan, niin muutamia näkökohtia
siitäkin.
Ensin tästä lyhyemmästä työajasta:
Sehän oli 1960-luvulla täällä Helsingin
kaupungissakin, esimerkiksi Helsingin yliopistossa, voimassa oleva
käytäntö. Muistan sen erinomaisen hyvin, kun
olin tuolloin Helsingin yliopiston silloisen opettaja- ja virkamiesyhdistyksen
puheenjohtaja. Silloin ei ollut lakko-oikeutta eikä sopimusoikeutta
henkilökunnalla. Sitten vaan valtiovarainministeriön
päätöksellä piti Helsingin yliopistonkin,
joka oli itsehallinnollinen yhteisö vielä kaiken
lisäksi siihen aikaan, ryhtyä siirtymään
normaaliin työaikakäytäntöön.
Se merkitsi 16 prosentin vuotuisen työajan pidennystä.
Silloin lähti lyhyempi kesätyöaika ja
muukin lyhyempi työaika pois. Se oli siis 60-luvun lopussa.
Silloin se johti siihen tilanteeseen, että oli pakko
selvittää lakon avulla, mitenkä tämä niin
sanottu kompensaatiojärjestelmä toimii. Lakko
oli laiton, kolme viikkoa kesti tuossa Keisarillisessa Aleksanterin
Yliopistossa, ja henkilökuntayhdistyksen puheenjohtajana
jouduin sen vetämään. Uhattiin myöskin
kiven sisään laittamisella, mutta siitä ei
silloin mitään tullut, siitä VVM luopui. Silloin
siitä ei seurannut, kun siirryttiin niin sanottuun normaaliin
virastotyöaikaan, yleistä palkkakompensaatiota,
mutta siitä seurasi niin sanottujen virkavääristymien
oikaiseminen, joka tarkoitti parhaimmillaan kuuden silloisen palkkaluokan
korotusta palkkoihin, kun työt ja palkkaus saatettiin vastaamaan
toisiaan. Tämä menettely taas ei aikaisemmin ollut
mahdollista sen takia, että oli se lyhyempi työaika,
ed. Zyskowicz.
Sitten tultiin vuoteen 1970. Silloin nämä valtion
virkamiehet saivat ves- eli virkaehtosopimusjärjestelmän
ja lakko-oikeuden. Sen malli etsittiin Ruotsista. Sen lain, joka
tänne eduskuntaan tuli käsiteltäväksi
vuonna 70, ruotsinnos oli yhtä kuin Ruotsin vastaava laki;
sitä ei tarvinnut kääntääkään,
käännettiin vaan siis Ruotsin laki suomeksi, niin
siinä oli sitten molemmat versiot olemassa eduskunnan käsittelyä varten.
Silloin sanottiin, että siinä pilkkuvirheetkin
kopioitiin Suomen lainsäädäntöön;
se oli niin tarkka kopio siitä järjestelmästä.
Nyt on reilut 30 vuotta mennyt. Nyt ulottuu järjestelmä sellaisena
sovelluksena eduskuntaan, jossa otetaan huomioon tämän
instituution erityisluonne, ja silloin myös lakko-oikeuden
suhteen on tehty mielestäni aivan oikeita ratkaisuja.
Arvoisa puhemies! Millä tavalla nämä liittyvät
nyt näihin yleisiin systeemeihin? Minä henkilökohtaisesti
näen tämän sillä tavalla, että silloin kun
siirrytään sopimusyhteiskuntaan missä tahansa,
silloin tietysti työaika-asioistakin pitää voida
sopia, ed. Zyskowicz. Siitä tulee eräällä tavalla
sopimuksenvarainen asia. Me sitten hoidamme sen seuraamukset täällä salissa
niin kuin hyväksi katsomme.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Yritän lyhyesti paikaltani todeta
ensinnäkin sen, että kyllähän
meillä on sivistynyt tapa neuvotella työehdoista,
ja sitten kun sopimukseen päästään,
sopimuksia noudatetaan.
Tämä esitys, mikä nyt on käsittelyssä,
mielestäni hahmottaa eduskuntaa työnantajana entistä selkeämmin.
Siltä osin kuin on tarvetta muutoksiin, niin varmaan sitten
toimitaan niin, kuin näissä työehtoasioissa
yleensäkin työmarkkinoilla toimitaan. Uskoisin,
että neuvotteluprosessit, kun ne sitten virallistuvat,
mahdollistavat myös sen, että muutoksia voidaan
tehdä.
Ed. Zyskowiczin puheenvuoroa peilaan tätä päätöstä vasten,
joka on annettu 2. huhtikuuta 2002. Sen 2 §:ssä sanotaan,
että säännöllinen työaika
on 7 tuntia 15 minuuttia vuorokaudessa jne., niin että pitäisiköhän
meidän päivittää tietoja.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloitan siitä, mihin ed. Pulliainen
lopetti, että, ihan totta, kysymys on sopimusyhteiskunnasta.
Kysymys on myöskin työaikojen osalta sopimusyhteiskunnasta
sillä tavalla, että niiden henkilöiden
kohdalta, jotka olivat eduskunnan palveluksessa silloin, kun tätä työaikapäätöstä
tehtiin,
jonka päivämäärän ed.
Saarinen juuri tässä mainitsi, ilman muuta sen
muuttaminen vaatii niistä sopimista. Pidän arvokkaana,
että yleensä on pystytty tekemään
eduskunnan henkilöstön työaikaa koskeva
päätös, jossa perustavoite on se, että tänne
tulevat uudet ihmiset tulevat täyteen uuteen, valtiolla
olevaan työaikaan. Tämä on se pääsääntö käsittääkseni
siinä.
Tämä aihe, mistä ed. Zyskowicz puhuu,
on meille varsin tuttu, koska ed. Zyskowicz on sitä kovasti
pitänyt esillä. Tämän asian
kanssa toki vielä tarvitaan työstämistä jatkossa,
mutta perusperiaate on kuitenkin olemassa, ja niiden henkilöiden
osalta, vielä kerran painotan, jotka olivat talossa työssä jo
huhtikuussa 2002, muutos voidaan tehdä vain sopimalla.
Me olemme sopimusyhteiskunta, ja minusta eduskunnan, jos kenen, pitää tästä sopimusyhteiskunnasta
itse pitää omissa toimissaan kiinni.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ei tyhmä ole se, joka pyytää,
tyhmä on se, joka antaa. Jotenkin näin kai sanoo
joku vanha kansanviisaus.
Kyllä minä ymmärrän työntekijäpuolen
järjestöjen näkemykset siitä,
että jos heillä on 6 tunnin työaika,
mutta täysi palkka, eli vallan muuta kuin ylemmässä valtionhallinnossa,
niin totta kai he neuvotteluissa lähtevät siitä,
että he pysyvät jatkossakin, työaikojen
muuttuessakin, saavuttamassaan 6 tunnin työajassa. Tähän
sitten työnantajan puolesta neuvottelijoina olleet kansliatoimikunnan
jäsenet ja viime kädessä ymmärtääkseni
kansliatoimikunta suostuivat.
Tämän minä vielä jotenkin
voin ymmärtää, mutta kun näissä neuvotteluissa
oli esillä myös se, mikä on työaika
niillä uusilla ihmisillä, jotka uusina taloon
rekrytoidaan, niin oikeusasiamiehen ja valtiontilintarkastajien
osalta päästiin siihen, että uudet, jotka
taloon tulevat, tekevät normaalia työaikaa, 7
tuntia 15 minuuttia, eli kokonaistyöaika 8 tuntia 15 minuuttia,
tunnin ruokatunti, työaika 7 tuntia 15 minuuttia. Mutta
muiden eduskunnan työntekijöiden — ilmeisesti
keskuskanslian työntekijöiden — osalta,
kun järjestöt pyysivät, että uudetkaan
eivät tulisi normaalin työajan piiriin, niin työnantajien
edustajina olevat kansanedustajat, kansliatoimikunnan jäsenet,
hyväksyivät sen, että uudetkaan työntekijät
eivät tule normaalin työajan piiriin, eli katsoivat,
ed. Anttila, että sopimusyhteiskunta ja henkilöiden
työajoista sopiminen menee niin pitkälle, että näille
nykyisille työntekijöille annettiin de facto oikeus
päättää siitäkin tai
vaikuttaa siihenkin, vaikuttaa ratkaisevasti siihenkin, että edes
uudet tähän taloon rekrytoitavat henkilöt
eivät tule normaalin valtiolla olevan työajan
piiriin. Tästä puhuin eniten.
Kun katsotte sitä mietintöä, jonka
työaikatoimikunta aikoinaan jätti, niin eduskunnan
oikeusasiamies — vai silloinen apulaisoikeusasiamies, nykyinen
oikeusasiamies — Paunio jätti siihen eriävän
mielipiteen, koska hän ei hyväksynyt sitä,
että hänen kansliaansa rekrytoitavat uudet henkilöt
tulevat normaalin työajan piiriin, mutta keskuskansliaan
rekrytoitavat uudet henkilöt eivät tule normaalin
työajan piiriin. Hän kirjoittaa tässä eriävässä mielipiteessään,
että hän ei näe tälle mitään
perusteita. Enkä näe minäkään.
Jos ed. Anttila tai ed. Saarinen tai joku muu näkee tällaisia
perusteita, ne olisi hyvä tässä yhteydessä koko
eduskunnalle kertoa.
Se toivomus, mikä minulla on nyt ensi vaiheessa lakia
käsittelevälle ja siitä mietinnön
laativalle valiokunnalle, joka mietinnössään
voi näihin asioihin kiinnittää huomiota,
ja viime kädessä kansliatoimikunnalle, on se,
että edes näiden uusien rekrytoitavien osalta
koko talossa ryhdyttäisiin noudattamaan ja soveltamaan
niitä samoja työaikamääräyksiä,
joita sovelletaan valtiolla yleensä.
Ed. Saarinen, kuten ed. Anttila totesi, olen tähän
asiaan joskus aiemminkin puuttunut ja olen asiaan myös
hyvin perehtynyt. Ei pidä, ed. Saarinen, luulla, että tietoni
olisivat vanhentuneita ja etten tuntisi tätä päätöstä ja
sen 2 §:ää, johon viittasitte. Se pykälä on
todella kirjoitettu siihen tapaan, että jos sitä pykälää pelkästään
lukee, luulee todellakin, että täällä keskuskansliassa
eduskunnan henkilökunnalla työaika on 7 tuntia 15 minuuttia,
niin kuin valtiolla muutenkin. Mutta, ed. Saarinen, valtiolla tehdään
7 tuntia 15 minuuttia ja sen lisäksi
pidetään ruokatunti omalla ajalla. Tässä talossa
tehdään 7 tuntia 15 minuuttia,
joka sisältää sen ruokatunnin. Kun olen
kaavamaisesti ajatellut, että ruokatunti kestäisi
noin puoli tuntia, niin tosiasiallinen työaika tässä talossa
uusilla on 6 tuntia 45 minuuttia eikä 7 tuntia
15 minuuttia. Vanhoillahan tässä talossa keskuskansliassa
se on 6 tuntia 15 minuuttia. Mutta, ed. Saarinen,
kun tämä väärinkäsitys
nyt tuli selväksi, niin toivon, että voitte antaa
tukea nyt puheenvuorossanne ja muutoinkin sille, että eduskunnassa
virkamiesten osalta noudatetaan samaa 7 tunnin 15 minuutin työaikaa
kuin valtiolla yleensä.
Joku voi tietysti ajatella, että tämä on
naurettavaa, tämmöiseen hippiäiskokoluokan
asiaan puuttumista, mutta kun ajatellaan, paljonko näitä päiviä on
viikossa, paljonko viikkoja on kuukaudessa ja paljonko kuukausia
on vuodessa ja montako sataa henkilöä vuosien
saatossa — kun nämä nykyiset henkilöt
siirtyvät eläkkeelle ja uusia joka vuosi heidän
tilalleen rekrytoidaan — ja kuinka montaa henkeä tämä sitten
koskee, niin, hyvät edustajakollegat, pitkän päälle
tässä on kyseessä veronmaksajien kannalta
pitkä penni.
Joku täällä totesi, että eduskunnan
pitäisi olla esimerkkinä. Minun mielestäni
eduskunnan pitäisi olla esimerkkinä siinäkin,
että se ei noudata omien työntekijöidensä osalta
täydellä palkalla lyhyempää työaikaa — joka
vaikuttaa esimerkiksi ylityökorvauksiin tietysti — kuin
mitä valtiolla yleensä noudatetaan.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä ed. Zyskowiczille:
Siinä, ruokaileeko työntekijä työaikana
vai työajan ulkopuolella, on kysymys myöskin siitä,
miten asianomainen henkilö, viran- tai toimenhaltija, on
silloin tavoitettavissa. Eduskunnassa asia vain on ratkaistu niin,
että kun ruokaillaan työaikana, se tarkoittaa
käytännössä myöskin
sitä, että silloin ollaan tavoitettavissa. Tarkoitan
sitä, että kansanedustajienkin kannalta on varmasti
ihan hyvä asia, että voi ottaa yhteyttä ja
saada yhteyden viranhaltijaan, jota on hakemassa keskuskansliasta.
Eli kysymys siitä, onko ruokailu työaikana vai
ei, on täällä aikanaan ratkaistu, ja
minusta siitä nyt ei kannattaisi kovin paljoa pitää elämää ihan
siitä yksinkertaisesta syystä, että tämän
talon henkilökunta on todella palvelualtista enkä ole
kenenkään kuullut vielä sanovan, että teitä en
nyt palvele, koska lähden syömään.
Sitä ruoka-aikaa venytetään sen mukaan,
mikä on tarve, ja ruokailu ajoittuu siihen ajankohtaan
kuin se on käytännössä mahdollista.
Eli kaiken kaikkiaan tällä asialla metelöintiä en
pidä kovin järkevänä, koska
se ei luo tähän taloon kovin hyvää ilmapiiriä.
Nimittäin edelleen korostan sitä, että työnantajalle
on tyytyväinen ja motivoitunut työntekijä huomattavasti
arvokkaampi kuin työntekijä, joka elää pelossa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Zyskowiczin erinomaisen asiantuntevan puheenvuoron
johdosta haluan kuitenkin vielä muutaman ajatuksenpoikasen
tältäkin suunnalta tuoda tähän
mukaan.
Ensinnäkin tämä on kirjoitettu niin,
että hyvässä uskossa uskoo juuri niin
kuin ed. Zyskowicz sanoi, mutta niin kuin me talossa pitempään
olleet tiedämme, virkamiehillä on kyllä puhelimet,
hakulaitteet, ruokapöydissä mukana. Työsuojelullisesta
näkökulmasta niinhän ei pitäisi
toimia, vaan pitäisi olla lepotauko, pitäisi olla ruokarauha,
jos sitä katsoo siitä suunnasta. Mutta arvoisa
kollega Zyskowicz, tästäkin on sovittu, ja jos
halutaan toisenlainen käytäntö, siitä pitää sitten
taas neuvotella ja sopia. Se on meillä tapana.
Oikeastaan ei tähän tämän
enempää voi sanoakaan, koska ed. Anttila sanoi — kertauksen vuoksi
vielä — että me tiedämme, että virkamiehet
ovat tavattavissa ruoka-aikana, (Ed. Sirkka-Liisa Anttila: Ja se
on meidän etumme nimenomaan!) ja tässä mielessä pitäisi
ehkä tarkastelukulmaa muuttaa.
Aivan siunatuksi lopuksi sanon kyllä sen, että niin
minä kuin uskoakseni koko sosialidemokraattinen ryhmä,
me demarit, olemme perinteisesti työntekijöitten
puolella. Me olemme nytkin duunareitten puolella. Jos on kerran
sovittu, niin ehtoja muutetaan vain sopimalla eikä jyräämällä.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczia lähden tukemaan,
hänen näkemystään, henkilökunnan
työaikaan liittyen. Haluaisin korostaa yhtä seikkaa,
minkä ed. Zyskowicz otti esille. Kun hän toivoi
muutosta tähän työaikaan liittyvään
asiaan eduskunnan henkilökunnan osalta, niin hän
painotti sitä, että kohdennettaisiin työajan
pidennys nimenomaan uusiin työntekijöihin elikkä niihin
ihmisiin, niihin henkilöihin, jotka tulevat taloon uusina
työntekijöinä. Heidän kohdallaan
lähdettäisiin noudattamaan linjaa, joka on valtakunnassa
noin yleisesti ottaen käytössä, elikkä työaikaa,
joka lähentelee kahdeksaa tuntia. Se on normaali työaika
tänä päivänä julkisella
sektorilla: kunnissa ja valtion muilla hallinnonaloilla.
Kun tässä viitattiin siihen, muun muassa ed. Anttila,
että motivoitunut henkilökunta on a ja o, jotta
työt sujuvat ja luistavat, olen ehdottomasti samaa mieltä tässä asiassa,
mutta kyllä pitää työnantajan
pystyä motivoimaan henkilökuntaansa tekemään
töitä pyyteettömästi työnantajan
lukuun. Ei se ole työaika, millä motivointia aikaansaadaan.
Kyllä se lähtee jonkunlaisista muista lähtökohdista.
Tässä suhteessa minun mielestäni eduskunta
onkin ihan hyvä työpaikka. Jos puhutaan työajasta,
niin ei se varmastikaan yhtään motivaatiota tähän
taloon henkilökunnalle tänä päivänä,
ottaen huomioon kokonaisuuden, tuo.
Toisaalta tähän asiaan, mikä liittyy
ruokailuun työaikana vai sen ulkopuolella, ed. Saarinen
aivan oikein totesi sen, että kyllä ruokailun pitäisi
olla sitä henkilökohtaista aikaa, jolloin voi vähän
rauhoittua työpäivän kiireistä ja
ottaa omaa aikaa, syödä edes rauhassa, ettei tarvitse
pitää kännykkää tai
kannettavaa puhelinta mukana, että voi keskittyä sillä hetkellä oleelliseen
asiaan. Kyllä ruokailu pitää omalla ajalla
pystyä hoitamaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Anttilalle lyhyesti: Kun hän
sanoi, että ei saa toimia niin, että työntekijäkunta
elää pelossa, niin pitää sanoa,
että en ole mitään viidakon lakia tänne
suinkaan ollut suosittelemassa. En ymmärrä tällaisia
puheita, että täällä sitten,
jos olisi normaalit työajat, pitäisi jonkun elää jossain
pelossa.
Ed. Saarinen, sanoitte, että pidetään
kiinni siitä, mistä on sovittu. Kritiikkini kärki
kohdistuikin niihin työnantajapuolen edustajiin, jotka
menivät sopimaan työntekijäjärjestöjen
kanssa, että uudetkaan työntekijät, jotka
taloon rekrytoidaan, eivät joudu samaan normaaliin työaikaan,
mitä valtiolla sovelletaan. Se oli kritiikkini kärki. Miksi
tässäkin asiassa, joka koski uusia, annettiin
ratkaiseva puhevalta nykyisten työntekijöiden
järjestöjen edustajille? Sitä en hyväksy.
Mitä tulee työaikana ruokailuun, niin kuin
ed. Saarinen sanoi, työsuojelulliset näkökohdat puoltaisivat
sitä, että olisi ruokatunti erikseen.
Mitä tulee siihen, että on kansanedustajien
ja tämän talon etu, että saadaan tarvittaessa
häiritä myös syömässä olevaa
virkailijaa, siinä eriävässä mielipiteessä,
jonka oikeusasiamies työaikatoimikuntaan jätti,
hän muistaakseni totesi, että saattaa olla olemassa
sellaisia avainryhmiä tässä henkilöstössämme,
joiden kohdalta tämä on tarpeen, ja heidän
osaltaan voitaisiin todeta, että näissä viroissa
on tämä järjestelmä, että siis
työaikana syödään. Mutta valtaosa
tästä usean sadan henkilön joukosta,
jota tämä lyhyempi työaika koskee, on
sellaisia, jotka mitenkään talon palvelun kärsimättä voisivat
olla aivan normaalien työaikojen piirissä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, kun ed. Saarinen halusi politisoida
tämänkin debatin, sanon, että te demarit
jo Forssan puoluekokouksessa 1903 vaaditte kahdeksan tunnin työpäivää.
Jo olisi aika, ed. Saarinen, että tässäkin
talossa pikkaisen lähestyttäisiin tätä vaatimusta.
Sitä olen täällä esittänyt.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän varmaan senaikaiset
vaatijat vuonna 1903 ovat lähteneet siitä, että ajan
myötä täytyy voida sitten olosuhteita myös
parantaa. Eihän voi olla niin, että jos me tänään
täällä jotain päätämme,
se lyödään sillä tavalla kivitauluun,
että koskaan ei siitä voi mitään muuttaa.
Maailma on kehittynyt, asiat ovat menneet eteenpäin, ja
ne ovat menneet Suomessa neuvotellen ja konsensushengessä,
ja se pitää aina tunnustaa, että työntekijän
asema on parantunut huikeasti torppariajoista. Tässä mielessä ed.
Zyskowicz kyllä kiinnitti tämän asian
kovin kauas menneisyyteen. Demarit ovat hyvin edistyksellinen voimavara
yhteiskunnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn tukemaan ed. Saarista monissa asioissa
sen takia, kun kokoomuksen riveissä näyttää olevan vähän
horjuntaa siihen suuntaan, että sopimusyhteiskuntamallia
ei välttämättä noudatettaisikaan enää.
Suoraan sellaista vaadetta ei ole syntynyt, mutta kuitenkin puheissa
tuntuu ainakin sellaista olevan kovasti ilmassa, jotta pitää todistaa
toveri Saarisen tukena, että demarit ovat aina sitä mieltä,
jotta jos sopimuksia tehdään johonkin suuntaan,
niistä pidetään kiinni.
Tarkoittaako ed. Zyskowicz sitä, jotta nyt pitää avata — ja
kuka avaa — neuvottelut tässä, koska
ilman uutta sopimista ei voida muuttaa näitä asioita?
Sen takia, kun nyt on sovittu, en näe mitään
järkeä siinä, että nyt revittäisiin
pakka auki ja sanottaisiin, että nyt nämä eivät
käykään enää tällä tavalla.
Kyllä minä odotan sitä, jotta kun joku
juttu on muuten sovittu, ei enää käydä puhumaan
eikä turhaan sitä vaaranneta ja ilmapiiriä huononneta
sillä tavalla, että käydään sanomaan,
että tämä on niin väärin,
tämä on niin väärin, teillä on
niin lyhyet työajat, ja sitten syyllistetään
tavallaan ne ihmiset, jotka nyt ovat olleet sopijaosapuolina, myös
työntekijöiden osalta.
Ed. Erkki Virtanen merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Lahtela kysyi, mitä ed. Zyskowicz
tältä osin tarkoittaa ja vaatii, niin todellakin
tarkoitan sitä, että työnantajan asemassa
olevat kansliatoimikunta ja sen edustajat neuvoteltuaan näiden
järjestöjen kanssa ajaisivat eteenpäin
sellaista neuvottelutulosta, että uudet, eduskuntaan rekrytoitavat
työntekijät myös muualla kuin nyt jo
Oikeusasiamiehen kansliassa, Valtiontalouden tarkastusvirastossa
ja Valtiontilintarkastajissa tulisivat normaalien julkisella sektorilla,
valtiolla, olevien työaikojen piiriin. Jos on joitakin
erityisiä nimikkeitä, joissa tätä ei pidä soveltaa
johtuen tavoitettavissa olemisesta ja sen asettamista vaatimuksista,
nämä virat erikseen luetteloitaisiin ja niiden
kohdalla sovellettaisiin eri perusteita. Mutta muiden osalta, joihin ei
ole mitään erityisiä poikkeavia syitä,
noudatetaan normaaleja valtiolla noudatettavia työaikoja.
Edustajat Lahtela ja Saarinen, kun sanotte, että olette
tässäkin duunarin asialla, niin voin sanoa, että kokoomus
on tässäkin veronmaksajan asialla.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan viimeisenä vielä,
kun tiedän, että ed. Zyskowicz tarkoittaa aivan
erityisesti allekirjoittanutta, koska olen työaikatoimikunnan
puheenjohtajana paperin ensimmäinen allekirjoittaja, niin
haluan ed. Zyskowiczin näkökulmaa hiukan tarkentaa
siitä syystä, että on minusta harhaanjohtavaa
puhua siitä, että ollaan erilaisessa työajassa
kuin valtiolla. Siellä on todettu, että työaika
on 7 tuntia 15 minuuttia, mikä on ihan sama, joka on valtiolla.
Kysymys on vain siitä, mikä on ruokatunti, pidetäänkö se
työaikana, niin kuin se tässä tapauksessa
pidetään, monta kertaa varmasti vain 15 minuutin
ruokatuntina, korkeintaan 20 minuuttia. Siinäkin ed. Zyskowiczin
laskelma saattaa olla vähän yliampuva.
Siinä tilanteessa ainakin itse lähdin siitä,
että tämä on se järjestelmä,
jota kautta saadaan tämä asia palautetuksi sille
tasolle, millä se valtiolla on. Sitä keskustelua,
onko ruokatunti erillinen vai onko se työaikana, toki voidaan
käydä. Me teimme silloin tällaisen harkinnan.
Uusilla kansliatoimikunnan jäsenillä on varmasti
mahdollisuus se muuttaa, ja siinä mielessä ihmettelen,
että ed. Zyskowicz ei istu kansliatoimikunnassa. Siellä on
kokoomuksella yksi paikka, ja siellä voisi aivan hyvin
olla silloin mukana vaikuttamassa. Sitä kautta ne asiat
oikenevat, ja sitten voi tehdä mieleisiään
päätöksiä.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitän vielä huomiota
siihen, että on nimellistyöaika ja sitten on bruttotyöaika
ja nettotyöaika, ja kyllä tässä talossa
virkamieskunta varmasti punnertaa aika tehokkaasti töitä.
Eräs yritysjohtaja, kun häneltä kysyttiin,
paljonko firmassanne on työntekijöitä,
vastasi, että 50 prosenttia. Eduskunta ei ole tässä sarjassa.
Kun ed. Zyskowiczin arvostelun kärki kohdistui työnantajaa
edustavien neuvottelijoitten toimintaan, jos oikein ymmärsin,
niin tämä mielestäni todistaa kyllä sen
puolesta, että tämä esitys, joka meillä on
käsittelyn ja keskustelun pohjana, on äärettömän
tärkeä, että eduskunta työnantajana
hakee rooliaan ja eräällä tavalla selkeästi myöskin
alkaa hahmottua työnantajana. Tämä on hyvin
poikkeuksellinen organisaatio kaiken kaikkiaan. Tämän
verran voin tämän neuvottelun osalta liikkua ed.
Zyskowiczin mielipiteitten suuntaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Anttila käytti mielestäni
rakentavan puheenvuoron siitä, mihin jatkossa tulisi pyrkiä.
En halua itse substanssiin menevää keskustelua
enää jatkaa enkä tältä osin
opponoida, mutta, ed. Saarinen, jos saan nyt korjata toisen väärinkäsityksen,
mikä teillä on: Tässä talossa
ei ole niin, että tehdään harmaita ylitöitä.
Valtiolla, jos on hallituksen neuvottelu ja siellä istuvat
kansliapäälliköt sun muut korkeat virkamiehet
yötä myöten, eivät he saa mitään
ylityökorvauksia, mutta tässä talossa,
olit miten korkea virkamies tahansa, ylitöistä juoksevat
ylityökorvaukset. Näin ollen tämä brutto-
ja nettotyöaika: Tässä talossa korvataan
ylimääräiset työtunnit. Tämä, mikä on
todellinen työaika näissä sopimuksissa, juuri
vaikuttaa näihin ylityökorvauksiin eli siihen,
mistä ne lähtevät juoksemaan. Tässä talossa ne
lähtevät juoksemaan jo (Puhemies koputtaa) ennen
kuin normaali — siis normaali valtiolla noudatettava — työaika
on päättynyt.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan käsitteellinen ero: Minä puhuin
netto- ja bruttotyöajasta niin, että puhutaan
säännöllisen työajan puitteissa
olevasta ajasta eli siitä, kuinka ahkerasti ihminen työskentelee
työaikanaan. Hän voi oleskella työpaikalla
säännöllisenä työaikana
tai sitten toimii sataprosenttisesti, joka sekunnin antaa työnantajalle.
En puhunut mitään harmaasta työajasta,
en puhunut mitään käsitteestä ylityö.
Tässä pikkaisen ed. Zyskowiczilla, joka aina puhuu
niin täsmällisesti, ja ihailen hänen
asiantuntemustaan, meinasivat ketjut hypätä nyt
päältä. (Ed. Zyskowicz: Myönnetään!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tästä nyt näinkin
perusteellinen keskustelu tuli ja kun ed. Zyskowicz on nyt niin
hyvin selvästi omalla linjallaan, niin, arvoisa puhemies, sallittaneen
henkilön, joka on ollut neuvottelemassa Suomen ensimmäistä virkaehtosopimusta ja
sitten virkaehtosopimusneuvotteluissa vuodesta 70 vuoteen 78 ja
sitten viimeiset kymmenen vuotta työnantajapuolella kunnallisella
puolella ollen yksi niistä yhdestätoista, jotka
Kunnallisen työmarkkinalaitoksen valtuuskunnassa ovat olleet
vastaamassa työantajapolitiikasta ja näistä,
esittää muutamia näkökohtia
ed. Zyskowiczille.
Minä toivoisin hartaasti, kun ed. Zyskowiczilla on
niin valtavan suuri valta kokoomuksen eduskuntaryhmässä,
että hän käyttäisi sitä valtaansa
sillä tavalla, että hän hakeutuu ensi
tilassa kansliatoimikunnan jäseneksi — se on näitten puheitten
jälkeen ehdoton välttämättömyys — ja että kansliatoimikunta
vielä valitsee hänet ensimmäisten varsinaisten
ves-neuvottelijoitten pääneuvottelijaksi. Sillä tavalla
sopimusyhteiskunta tässäkin instituutiossa toteutuu
ihanteellisella tavalla: työnantajapuolella on varmasti
työnantajahenkinen edustaja.
Sitten pikkuisen vinkkejä siitä, minkälaisia tämmöiset
neuvottelut ovat, kun niissä nyt, mitähän
tässä nyt tulee, vuodesta 68 lähtien
on ollut mukana, milloin milläkin puolella, siis:
Ensinnäkin se perusasia, mistä lähdetään
liikkeelle, on työntekijän oikeudet, jotka ovat
olemassa. Jos niissä on joitakin perustavaa laatua olevia
eroja eri virkamiesryhmien välillä, niin kuin
tässä tapauksessa nyt esimerkiksi lakko-oikeus — muistetaan,
että 60-luvulla oltiin menettelytapajärjestelmässä eikä lakko-oikeutta
ollut, se tuli vasta vuonna 70 — sillä sellaisenaan
on pisteytetty arvo siinä neuvottelupöydässä,
jossa sovitaan virkaehtosopimuksen sisältö.
Toinen asia on se, mikä asema asianomaisilla henkilöillä tällaisessa
virasto-organisaatiossa on, ketkä ovat niin sanotussa kultapossukerhossa, josta
te äsken puhuitte juuri. Kultapossukerholaiset tekevät
työtä vuorotta, jos tilanne sitä vaatii, eikä siinä makseta
mitään ylimääräistä.
(Ed. Zyskowicz: Missä talossa?) — Kansliapäälliköt
jnp. ovat kultapossukerholaisia. Ei heille makseta mitään,
se on sopimuspalkkaporukkaa. Ei heille makseta mitään,
se kuuluu siihen tehtävänkuvaan.
Sitten on duunareita, joilla on ihan toisenlainen tilanne, ja
siihen taas vaikuttaa viraston, laitoksen tai instituution yleinen
rakenne, millä tavalla ja mihin pitää henkilön
olla valmis. Siinä suhteessa tämä on
hyvin mielenkiintoinen työpaikka, koska me voimme tehdä täällä niin
kuin viimeksi vuosi sitten joulun alla tehtiin, kun istuttiin yli
24 tuntia yhtä soittoa. Joskus viisi vuorokauttakin on
istuttu täällä. Silloin minäkin
istuin viisi vuorokautta tässä, kun oli joku pikku keskusteluvaihe
täällä joitakin aikoja sitten.
Toisin sanoen tämä on siinä neuvottelupöydässä.
Jos ette te, ed. Zyskowicz, usko minua, niin kun te olette neuvottelijana
tältä puolelta eli työnantajapuolelta
ensimmäisissä varsinaisissa virkaehtosopimusneuvotteluissa,
te tulette kyllä sen oppimaan.
Ed. Heidi Hautala merkitään
läsnä olevaksi.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsitellään
puhemiesneuvoston ehdotusta laiksi eduskunnan virkamiehistä.
Totean, että itse toimin kuusi vuotta virkamiehenä, vuosina
63—69. Siellä tehtiin työtutkimus eli kellokalle
kävi mittaamassa meidän työsaavutuksemme.
7,5 tuntia oli työaika, ja minunkin työni tehokkuus
oli vain 2,5 tuntia vuorokaudessa. Sen jälkeen läksin
yrittäjäksi 1.1.70 ja työmäärä oli
suurin piirtein 24 tuntia vuorokaudessa.
32 vuotta työnantajana olleena totean veli Zyskowiczille,
että kyllä niin on asia, että se on työnantajan
ja työntekijän välinen sopimus, niin kuin
täälläkin eduskunnassa. Sitä meidän
pitää kunnioittaa. Lähtökohtana
pitää olla sen, mitä työntekijät
aikaansaavat. Täällä on huippuvirkamieskunta,
jota henkilökohtaisesti erittäin paljon arvostan
ja kunnioitan. Tällaiset puheet, mitä eduskunnassa
tänään on kuultu, minua suorastaan hirvittävät.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen kuullut kentällä monesti
kokoomuslaisten vaativan sitä, jotta tämmöinen
paikallinen sopiminen pitäisi laajentaa joka paikkaan yhä enemmän
ja isot keskitetyt sopimukset purkaa. Tässä nyt
tämä kokoomuksen malli toteutuu perusteellisesti.
Nyt ihmettelen sitten, kun sieltä riveistä kuuluu
hirveää älinää siitä,
jos on hyvä sopimus. Itse olin pääluottamusmiehenä ja
sovin monia sopimuksia ja sovittiin paikallisesti joitakin etuisuuksia.
Tässä on näin sovittu. Silloinhan meidän
pitää vaan tyytyä tähän
juttuun, kun näin on tehty, koska sitten kun tuodaan joku
uusi paperi tänne, jossa on toisella tavalla sovittu, niin
sitten voidaan arvioida sitä.
Ed. Zyskowiczin puhe on kuin semmoista myöhäsyntyistä räksytystä tässä tilanteessa,
koska juna meni jo ajat sitten.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! On aika epätoivoinen tilanne, että eduskunnassa
säädetään työsuhde-eduista,
jotka ovat selvästi paremmat kuin muilla aloilla. Se sotii voimakkaasti
kansalaisten oikeustajua vastaan, ihan samalla tavalla kuin puolueitten
maksamat muita korkeammat äitiys- ja vanhempainrahat aikanaan
sotivat. En ymmärrä, miten tämmöinen päätös,
että työaika eduskunnassa on lyhyempi kuin muilla
valkokaulusaloilla, olisi mitenkään puolustettavissa
niin, että sen kaikki kansalaiset hyväksyisivät,
että näin sen kuuluu ollakin.
Millä oikeudella ylipäätään
meillä tehdään päätöksiä,
jotka suosivat niin voimakkaasti joitain ihmisryhmiä? Tämä keskustelu
on ollut erittäin demoralisoivaa, mitä tässä on
kuunneltu. Millään muullakaan alalla ei työtehokkuutta
ole mitenkään nostettu palkan perusteeksi, ainakaan valkokaulusaloilla.
Sitä varten ihmettelen, että tämmöinen
termi on ylipäätään nostettu
tähän keskusteluun. Palkka ei noussut minulla
sinä vuonnakaan 22 vuotta sitten, kun lajittelin joulukortteja
jopa kaksi kertaa nopeammin kuin muut. Yhtään
parempaa palkkaa en saanut eikä työaika lyhentynyt.
Tämmöisen vaatiminen olisi ollut aivan käsittämätöntä.
Mitä varten me käymme ylipäätään
tämmöistä keskustelua eikä pyritä siihen,
että tämä yhteiskunta olisi meille kaikille
tasa-arvoinen?
Keskustelu päättyy.