10) Laki Suomen perustuslain 28 §:n muuttamisesta
Tuija Nurmi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseinen lakialoite on alun perin allekirjoittaneen
toimesta tehty jo vuonna 2000, juuri silloin, kun uusi perustuslaki astui
voimaan, ja sitä on sitten täydennetty vielä muutama
päivä sen jälkeen eri kantilta. Tämä asia,
jossa kansanedustajille tulisi varamiesjärjestelmä,
on herättänyt keskustelua jo 90-luvun alkupuolelta
lähtien. Ruotsissa varamiesjärjestelmä on
ollut tänään suullisesti saamani tiedon
mukaan voimassa jo 1970-luvun alkupuolelta, kun meillä keskustelua
on käyty kymmenen vuotta tuloksetta.
Kyseessä on lakialoite, jonka tarkoituksena olisi,
että jos edustajantoimi keskeytyy yli kolmen kuukauden
ajaksi, se johtaisi siihen, että poissa olevan kansanedustajan
vaalipiiristä tulisi varaedustaja paikalle. Tosiaan, asiasta
on käyty keskustelua 1990-luvun alkupuolelta. Tässä on pöytäkirjasta
kopio. Silloinen ulkomaankauppaministeri Pertti Salolainen oli aloittanut
keskustelun ottamalla esiin asian, että kansanedustajaministerin
tulisi saada vaalipiiristään varamies. Sitä perusteltiin
muun muassa Euroopan unionin tuomilla lisävaatimuksilla
työssä.
Vastaava varamiesjärjestelmä on olemassa myös
kunnanvaltuustoissa: jos kunnanvaltuutettu on poissa valtuustosta,
paikalle kutsutaan varamies. Tämä järjestelmä pätee
myös lautakuntiin kunnissa samoin kuin valiokuntiin eduskunnassa,
tai ainakin niin tulisi toimia, että varamies kutsutaan
paikalle, mikäli itse on estynyt saapumasta paikalle.
Mielestäni Suomen on uskallettava ottaa tässä asiassa
oma malli. Siksi olenkin maltillisesti esittänyt aikarajaksi,
jonka kansanedustaja on poissa tehtävistä, kolmea
kuukautta. Tämähän on Ruotsissa 30 vuorokautta:
jos edustaja on poissa 30 päivää edustajantoimesta,
hänen tilalleen tulee varamies. Suullisen tiedon mukaan
Norjassa tämä voi tulla voimaan jopa osaksi aikaa
päivästä. Vastaava järjestelmä on
myös voimassa Tanskassa.
Katsoin Internetistä MTV3:n listaa kansanedustajien
poissaoloista valiokunnista vuodelta 2002. Sellaisia kansanedustajia,
jotka olivat poissa alle 10 prosentista valiokuntakokouksista, oli noin
30 prosenttia. Taas sitten niitä, joilla oli yli 20 prosenttia
poissaoloja, oli noin 16 prosenttia kansanedustajista. Eli toisin
sanoen kansanedustajat olivat enemmän ahkeria kuin laiskoja.
Me joudumme kuitenkin avaamaan perustuslain, koska meille tulee
viikolla 40 tai 41 hallituksen esitys laiksi Suomen perustuslain
muuttamiseksi sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi. Nämä muutokset koskevat Suomen kansalaisten luovuttamista,
eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen sijaisen määräämistä ja
Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtajan
läsnäoloa eduskunnan täysistunnossa.
Suomen kansalaisen luovuttamista Suomen ulkopuolelle koskevan esityksen
taustalla on kansainväliset sopimukset ja terrorisminvastainen
taistelu.
Mielestäni tässä samassa yhteydessä voitaisiin
kansanedustajien varamiesjärjestelmä uudistaa.
Haluan tuoda myös julki, että tämä on
jo siis kolmas, taisin jo sanoa kerran, kyseiseen asiaan liittyvä aloitteeni,
ja toivon, että kansanedustajilta löytyy rohkeutta
ryhtyä toimeen, jotta voimme, ainakin ne kansanedustajat,
jotka haluavat yrittää keskittyä kansanedustajan
toimeen, tehdä työtä rauhassa ja tuloksekkaasti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Nurmen aloitteessa on kyllä jotain
juonta. Se on ihan tarpeellinen siinä mielessä,
että kun on pitkiä poissaoloja, vaikka äitiyslomia
tai sairauslomia tai vastaavia tapahtumia, niin jotenkin tuntuu
hassulta, että meillä ei ole tällaista
järjestelmää olemassa. Mutta tähän
pitäisi luoda selvät pelisäännöt,
mitä se tarkoittaa siinä tilanteessa, kun joissakin
vaalipiireissä ollaan vaaliliitoissa, tuleeko sen toisen
puolueen edustaja mahdollisesti varamieheksi vai pitääkö varamiehen
olla siitä puolueesta, kun vaaliliittosysteemi kuitenkin
menee niinpäin, että se varamies tulee, joka sattuu
olemaan ekana. Jos sattuu ekana olemaan toisen puolueen edustaja,
niin se sitten tekisi tämmöisen ilmiön,
joka voisi viedä voimasuhteita jopa hallitus—oppositio-linjan
osalta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen allekirjoittanut ed. Nurmen aloitteen
kansanedustajan varamiesjärjestelmästä. Lähden
siitä, että kun meillä kuitenkin vuodesta toiseen
17 tai 18 kansanedustajaa siirtyy ministeriksi ja he kuitenkin sitten
täällä eduskunnassa äänestävät
hallituksen esityksistä, niin minun käsitykseni
mukaan tulee jonkinmoinen jääviysaste näille
ministeri-kansanedustajille varsinkin äänestyksissä.
Siinä mielessä tämän allekirjoitin, että näkisin,
että ministeri-kansanedustajan täytyy jo olla
niin vahva, että hänen ei tarvitse pelätä sitä,
että jos varamiesjärjestelmä otettaisiin käyttöön,
häneltä menisi kansanedustajan paikka seuraavissa
vaaleissa. Sekin tietysti on mahdollista, jos on huono kansanedustaja-ministeri.
Sitten kun täällä on paljon sairauspoissaoloja, pitkäaikaisia
sairauspoissaoloja, saman puolueen oman vaalipiirin varahenkilö tulisi
tänne hänen tilalleen siksi aikaa, jos sairaus
jatkuu useita kuukausia.
Siinä mielessä tämä on pohtimisen
arvoinen asia, että lainsäädäntöä voisi
muuttaa, mutta epäilen sitä, tuntien nykyiset
kansanedustajat, kun hyvin harva oli valmis allekirjoittamaan tätä ed.
Tuija Nurmen aloitetta, koska pelkäsi tietysti oman paikkansa
puolesta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitän näitä ahkeria
kansanedustajia, jotka uskalsivat ottaa tähän
aika kuumaan aiheeseen kantaa. Puheenvuoron käyttäneet — luen
tietenkin itseni pois ja tietenkin paikalla olevan ministerin — ovat
tehneet niin tunnollisesti työtään, että ovat uusineet
valtakirjansa kaksi kertaa, ovat kolmannella kaudella. Näkee,
että ahkera työ ja toimiminen tuottaa tuloksia,
ja uskon, että silloin kun työnsä on
tehnyt kunnolla ja on puhtaat jauhot pussissa, uskaltaa sitten myös
tukea näinkin rohkeaa aloitetta.
On päivänselvää, että — palaan
toiseen asiaan, mistä ed. Kuosmanen puhui — sairaus
pitää saada sairastaa ja parantaa kunnolla pois,
että palaa terveenä takaisin työhönsä.
Vaaliliittoasiasta: Tämä on selkeä probleema. Tässä eivät
saa suhteet keikahtaa, jos varamies tulee, mikäli vaaliliitto
on kyseessä.
On päivänselvää, arvoisa
puhemies, että tämän lakialoitteen perusteella
ei voi lainsäädäntöä tehdä,
kuten me kaikki ymmärrämme, mutta tämän
onkin tarkoitus nostaa keskustelua ja edistää mahdollisen
työryhmän perustamista, että asiaa voitaisiin
kehittää yhteisen pohjoismaisen mallin mukaan,
joka on siis muissa pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa. Toivoisin,
että Suomi voisi siihen rintamaan liittyä.
Keskustelu päättyy.