6) Hallituksen esitys laiksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista
ja kuntoutusrahaetuuksista
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan ensiksi, jotenkin tuntuu erikoiselle,
että tänään täällä tuulee.
Istuntosalin pöydiltä näyttää tippuvan
papereita, ja muutenkin on vähän sellainen olo,
että tämä ei ole ihan tavallista.
Tältä osin nyt tähän asiaan
ei ole mitään yhtymäkohtia, tässä ei
näytä tuulevan. Tämä oli harvinaisen
hyvä käsittely valiokunnassa, ja haluan erityisesti
kiittää valiokunnan jäseniä siitä,
että tässä vaikeassa asiassa, jonka kohteena
ovat vammaiset ihmiset, pyrittiin löytämään
puoluepoliittisista ristiriidoista huolimatta lähtökohtaisesti
hyvä ratkaisu kokonaisuuden kannalta. Tältä osin
on ollut tietysti miellyttävää johtaa
valiokuntaa, kun on oivallettu tämä puoli. Mitä tulee sitten
tähän keskustelun ajankohtaan, kun katselen, että täällä on
puolenkymmentä kansanedustajaa paikalla ja asia on kuitenkin
yhteiskuntapoliittisesti ja yksilöiden kannalta erittäin
merkittävä, niin täytyy tietysti pahoitella
sitä, että tämä ajankohta nyt
sitten rajoittaa tämän keskustelun aika pitkälti
tähän läsnä olevaan joukkoon,
jos ei joistakin kammioista tänne ilmesty lisää väkeä.
Ihan ensinnäkin totean, että tätä asiaa
koskeva eduskunta-aloite on ollut valiokunnan käsittelyssä,
ed. Leena Rauhalan nimellä tehty aloite, joka on tämän
käsittelyn aikana tullut käytyä läpi,
ja sitä koskevat johtopäätökset
on tehty tänne mietinnön sivuille. Toisekseen
tästä asiasta on saatu perustuslakivaliokunnan
lausunto, joka on otettu tämän mietinnön
liitteeksi ja siltä osin huomioon kuin perustuslakivaliokunnan
lausuntoon liittyvät seikat edellyttivät.
Yksi kohta, joka ehkä myöhemmin tulee esille,
oli ehkä vähän arvoituksellinen, kun
perustuslakivaliokunta esitti valitusoikeudesta, että pitäisi
vakavasti harkita valitusoikeuden palauttamista tähän
lakiin. Kun valiokunta tältä osin kuuli Kansaneläkelaitoksen
asiantuntijaa, vakuutusoikeuden asiantuntijaa ja muiden asiantuntijoiden palautetta,
niin tultiin siihen johtopäätökseen, että harkinnanvaraisen
kuntoutuksen osalta tällainen järjestelmä saattaisi
työllistää pelkästään oikeuslaitosta
ja se harkinnanvaraisuus saattaisi johtaa siihen, että tällainen
harkintaoikeus näitten asioitten osalta on olemassa. Lopputuloksena sitten
olisi ollut luultavasti oikeuslaitoksen työllistäminen
eikä sitten sen tavoitteen saavuttaminen, jota tässä on
tietenkin muilta osin syytä pitää edelleen
korkeana tavoitteena.
Valiokunnan kannanotoista haluan vaan muutaman asian nostaa
esille. Niin kuin tässä valiokunnan kannanoton
alkuosassa todetaan, niin hallituksen esityksen tavoitteena on selkeyttää Kansaneläkelaitoksen
järjestämää kuntoutusta ja kuntoutusrahaa
koskevan lainsäädännön rakennetta.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja puoltaa sen hyväksymistä seuraavin huomautuksin
ja muutosehdotuksin, jotka on merkitty tänne valiokunnan
kannanottoihin niitä sen enempää tai
suuremmilta osin enää tässä toistamatta.
Haluan nyt kuitenkin muutamilta keskeisiltä osilta tätä kommentoida.
Ensinkin kuntoutuksen hakijan oikeudet ja velvollisuudet tulisivat
säädetyiksi yhdessä laissa, mikä selkeyttää etuuksien
suhdetta kuntoutustoimenpiteisiin. Tämän kokonaisuudistuksen on
katsottu olevan luonteeltaan pääasiassa lakitekninen.
Asian käsittelyn yhteydessä valiokunnalle on kuitenkin
eri järjestöjen taholta esitetty huoli siitä,
että esityksen toteutuminen aiheuttaisi heikennyksiä nykyisiin
etuuksiin. Lakiehdotuksella ei kuitenkaan supisteta tarjottavia
kuntoutuspalveluita tai rajoiteta niihin oikeutettujen vakuutettujen
joukkoa nykyisestä, vaan vakuutettujen oikeudesta kuntoutukseen
säädetään sisällöllisesti
nykylainsäädäntöä vastaavalla
tavalla. Valiokunta toteaa, että lain täytäntöönpanossa
tulee huolehtia siitä, että kuntoutujan yksilölliset
tarpeet ja hänen työ- ja toimintakykynsä turvaaminen
ja parantaminen säilyvät edelleen etuuksien ja
palveluiden antamisen ja niiden riittävyyden arvioinnin
perusteella.
Täällä aikaisemmin tässä edellisen
keskustelun yhteydessä huomasin, että moni puheenvuoron
käyttäjä kiinnitti huomiota työelämän
sisältökysymyksiin. Tässä lakiehdotuksessa
HE 3/2005 vp on ammatillisen kuntoutuksen osio, jossa todetaan,
että ammatillisen kuntoutuksen tavoitteena on työkyvyn
ja ansiomahdollisuuksien parantaminen tai säilyttäminen.
Ammatillinen kuntoutus on ehdotetun 6 §:n mukaan järjestettävä siinä vaiheessa,
kun asianmukaisesti todettu sairaus, vika tai vamma aiheuttaisi
vakuutetulle todennäköisen uhkan tulla työkyvyttömäksi.
Lisäksi todetaan, että kuntoutus tulee järjestää myös
tilanteessa, jossa vakuutetun työkyky ja ansiomahdollisuudet
ovat jo olennaisesti heikentyneet. Lakiehdotuksen tarkoituksena
on, että ammatillinen kuntoutus käynnistettäisiin
työkyvyttömyyden uhkan vuoksi lähtökohtaisesti
samoilla perusteilla työ- ja kansaneläkejärjestelmässä. Valiokunta
korostaakin, että ammatillisen kuntoutuksen oikea-aikaisella
ja riittävän varhaisella aloittamisella voidaan
vajaakuntoisen työssä pysymistä ja työhön
palaamista tukea nykyistä paremmin. Lisäksi valiokunta
toteaa, että vakuutetun oikeudesta säätäminen
asettaa Kansaneläkelaitokselle vastaavan velvollisuuden
ammatillisen kuntoutuksen järjestämiseen.
Valiokunta korostaa myös, että säännöksen tarkoittamaa
vaikeavammaisuutta on arvioitava esityksen perustelujen mukaisesti
tarkastelemalla sairauden, vian tai vamman aiheuttamaa haittaa opiskelussa
tai työssä. Tällöin otetaan
huomioon lääketieteellisten seikkojen ohella opiskelun tai
työn laatuvaatimukset ja olosuhteet. Vaikeavammaisuudelta
ei siten tässä yhteydessä edellytetä samojen
kriteerien täyttymistä kuin vaikeavammaisten lääkinnällisen
kuntoutuksen järjestämisessä.
Tämä ammatillisen kuntoutuksen osio liittyy jossakin
määrin äskettäin eduskunnan
hyväksymään eläkelakien uudistukseen.
Siltä osin on syytä korostaa, että ammatillinen
kuntoutus on oleellinen osa sen tavoitteen saavuttamisessa, joka
tähän eläkelain sisältöön
kirjoitettiin 65 ikävuoden jälkeen aina 68 vuoteen
asti.
Valiokunta piti kuntoutussuunnitelman laatimista tärkeänä ja
korostaa kuntoutussuunnitelman merkitystä ja sitä,
että kuntoutussuunnitelman laatiminen julkisen terveydenhuollon
toimintayksikössä on tärkeä myös
kuntoutuksen jatkuvuuden turvaamiseksi järjestämisvastuun
siirtyessä Kansaneläkelaitokselta kunnalliselle
järjestelmälle. Tästä valiokunta
kävi pitkän keskustelun ja kuuli asiantuntijoita,
ja tältä osin on syytä todeta myöskin,
että valiokunnan käsittelyn yhteydessä todettiin
muun muassa Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen ottaneen
kantaa tähän 65 vuotta täyttävien
vaikeavammaisten kuntoutukseen liittyvään väliinputoamisriskiin.
Kansaneläkelaitoksen valtuutetut ovat toimittaneet sosiaali-
ja terveysministeriölle 4.1.2005 lausuman, ja tässä valtuutetut
esittävät, että sosiaali- ja terveysministeriö käynnistäisi
pikaisen selvitystyön vanhuuseläkeiän
täyttäneiden vaikeavammaisten kuntoutuksen rahoituksen
ja kuntoutusvastuun järjestämisestä ja
tekisi selvityksen pohjalta tarvittavat muutosesitykset. Kun tämä on toimitettu,
niin kuin äsken totesin, 4. päivä tammikuuta
2005 sosiaali- ja terveysministeriölle, niin ilmeisesti
tämä aikajakso tuosta päivästä tähän
päivään on vielä ollut liian
lyhyt, että valiokunta olisi voinut samanaikaisesti käsitellä sosiaali-
ja terveysministeriön vastauksen Kelan valtuutettujen huoleen.
Näin ei käynyt, mutta haluan todeta, että nämä seikat
on tässä valiokunnan käsittelyn yhteydessä otettu
huomioon ja sillä tavoin niiden painoarvo on korostunut.
Sitten me kävimme pitkän keskustelun lakiehdotuksen
10 §:stä "Vaikeavammaisten lääkinnällisen
kuntoutuksen palvelut". Lakiehdotuksen 10 §:ssähän
säädetään Kansaneläkelaitoksen
järjestämistä vaikeavammaisten lääkinnällisen
kuntoutuksen palveluista. Pykälässä korostetaan
sitä, että kuntoutuspalveluiden tulee vastata
hyvää kuntoutuskäytäntöä sekä perustua
erityisasiantuntemukseen ja erityisosaamiseen. Lakiehdotuksen perusteluissa
on todettu, että hyvällä kuntoutuskäytännöllä tarkoitetaan
sitä kuntoutuskäytäntöä,
jota Kansaneläkelaitoksen ja julkisen terveydenhuollon
kuntoutuksessa yleisesti hyväksyttynä noudatetaan.
Laitoskuntoutusjaksolla ei säännösehdotuksen
mukaan nykyisestä poiketen edellytetä vähintään
18 arkipäivän yhtäjaksoisuutta, korostan:
yhtäjaksoisuutta. Vaatimus ei perustelujen mukaan enää vastaa
kuntoutujien yksilöllisiä tarpeita ja on omiaan
lisäämään kustannuksia, koska
tavoite pystytään osalla kuntoutujista saavuttamaan
yhdellä lyhyemmällä jaksolla tai jakamalla
18 arkipäivää useammaksi jaksoksi. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan monet vaikeavammaiset ovat olleet tyytymättömiä 18
vuorokauden kuntoutusjaksoon, johon on voinut sisältyä kolmekin
viikonloppua, jolloin pääsääntöisesti
kuntoutuslaitoksissa ei ole ollut sellaista toimintaa, johon vaikeavammaiset
olisivat voineet ottaa osaa. Kuntoutusjakson pituutta koskevan vähimmäisvaatimuksen
puuttuminen lainkohdasta on toisaalta aiheuttanut huolestuneisuutta
vammaisjärjestöjen keskuudessa. Valiokunnalle
on esitettykin epäilyjä siitä, että minimimäärän
puuttuminen laista aiheuttaa laitoshoitojaksojen epäasianmukaista
lyhentämistä.
Tältä osin on syytä todeta, että valiokunta
korostaa, että vaikeavammaisten tulee jatkossakin saada
työ- ja toimintakyvyn turvaamiseksi tai parantamiseksi
tarpeellista ja hyvän kuntoutuskäytännön
mukaista kuntoutuspalvelua. Lakiehdotuksen 10 §:n 1 momentissa
tämä Kansaneläkelaitoksen järjestämisvelvollisuus
on selkeästi todettu. Valiokunnan käsityksen mukaan
kuntoutusjakson pituus voi käytännössä olla
nykyisin säädettyä lyhyempi vain silloin,
kun kuntoutuksen tavoitteet voidaan kuntoutujan yksilölliset tarpeet
huomioon ottaen saavuttaa yhdellä tai useammalla 18:aa
arkipäivää lyhyemmällä tehostetulla
kuntoutusjaksolla. Näin ollen valiokunta pitää tarpeellisena
sitä, että kuntoutusjakson nykyinen vähimmäismäärä edelleen
todetaan lain 10 §:ssä.
Sitten vielä tähän yli 65-vuotiaiden
vaikeavammaisten kuntoutukseen. Valiokunta muun muassa toteaa, että se
on aiemmassa kannanotossaan, samoin kuin äsken totesin
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen tehneen, edellyttänyt
hallituksen selvittävän mahdollisuudet saattaa
65 vuotta täyttäneet vaikeavammaiset Kansaneläkelaitoksen
järjestämään lakisääteisen
kuntoutuksen piiriin (sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö 8/2002
vp). Sosiaali- ja terveysministeriö onkin selvittänyt
vuonna 2003 tehdyllä kyselyllä 65 vuotta täyttäneiden
vaikeavammaisten kuntoutuksen toteutumista. Selvitys osoitti, että terveyskeskukset
huolehtivat kuntoutuksesta käytettävissä olevien
resurssien mukaan, mutta kuntoutussuunnitelma tarkistetaan ja kuntoutustarve arvioidaan
usein uudelleen. Lisäksi useimpien vaikeavammaisten kohdalla
vastuun siirtyminen merkitsee joko kuntoutuksen määrän
tai laadun laskua siitäkin huolimatta, että kunnallinen
terveydenhuolto on Kansaneläkelaitokselle laatimassaan
kuntoutussuunnitelmassa kartoittanut ja määritellyt
vaikeavammaisen kuntoutustarpeen.
Lisäksi valiokunta on ottanut kantaa 63:n ja 68:n ikävuoden
väliseen aikaan sen takia, että äskettäin
eduskunnan hyväksymä eläkeuudistus lähtee
siitä, että 68-vuotiaaksi pitäisi jaksaa
työelämässä, mutta Kansaneläkelaitoksen
kuntoutusvastuu päättyy jo 65 vuoteen, niin kuin
olen useaan kertaan todennut. Valiokunnan näkemyksen mukaan
yhtenä vaihtoehtona tulisikin tarkastella Kansaneläkelaitoksen
järjestämisvastuun kasvattamista asteittain 68
vuoden ikään saakka. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kuntoutuksen järjestämisvastuun
siirtyessä Kansaneläkelaitokselta kunnalle kuntoutus
jatkuu vammaisen yksilökohtaisen tarpeen mukaisena. Tästä on
valiokunnan lausumaehdotus, ja sitten toinen lausumaehdotus on myöskin
tänne kirjoitettu. Tältä osin haluan
vaan ne lyhyesti tuoda esille.
Valiokunnan ensimmäinen lausumaehdotus kuuluu näin:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy
toimenpiteisiin sellaisten yksiselitteisten menettelytapaohjeiden
laatimiseksi, joiden perusteella turvataan myös 65 vuotta
täyttäneiden vaikeavammaisten lääkinnällisen
kuntoutuksen joustava jatkuminen yksilöllisen kuntoutustarpeen
mukaisena lakiehdotuksen 54 §:ssä sekä kuntoutuksen
asiakasyhteistyöstä annetussa laissa säädettyä yhteistoimintaa
noudattaen." Tällä valiokunta haluaa varmistaa
sen, että tämä asia käytännössä toteutuu
niin, kuin valiokunta on sen lain käsittelyn yhteydessä tarkoittanut.
Toinen ponsi kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa ja arvioi lakiehdotuksen 12 §:ssä tarkoitettua
harkinnanvaraista kuntoutusta koskevien päätösten
ja vaikeavammaisten lääkinnällistä kuntoutusta
koskevien päätösten asianmukaisuutta
ja tasapuolisuutta sekä valmistelee arvioinnin perusteella
mahdollisesti tarvittavat säädösmuutokset."
Vastalauseita en käy kommentoimaan. Mahdollisuus tulee
sitten myöhemmän keskustelun yhteydessä.
Arvoisa puhemies! Valitan, että olen käyttänyt
näin paljon aikaa, mutta viitaten edelliseen keskusteluun
ja asian tärkeyden huomioon ottaen uskallan todeta, että tämä aika
on varmasti ollut tarpeellista käyttää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puheenjohtajamme käytti jo
pitkän puheenvuoron ja selosti tämän
lakiesityksen käsittelyä valiokunnassa. Me todella
perehdyimme siihen hyvin tarkasti, sillä Kansaneläkelaitoksella
on merkittävä rooli suomalaisessa kuntoutuksessa.
Kela käytti viime vuonna 287 miljoonaa euroa kuntoutuspalveluihin
ja kuntoutettiin kaikkiaan 86 000 ihmistä. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta todella teki paljon työtä tämän
lakiesityksen puitteissa. Suurimman kuntoutujajoukon eli 50 000
muodostavat harkinnanvaraista kuntoutusta saavat eli aslak-kuntoutujat,
kuntoutuskurssit ja psykoterapia. Eli tässä kyllä toteutuu
se, mistä jo edellisen asian käsittelyn yhteydessä puhuttiin,
että me kyllä kuntoutamme myöskin työikäistä väestöä,
jotta työkyky säilyisi. Kuntoutusrahaa sai 43 000
henkeä. Vajaakuntoisten ammatilliseen kuntoutukseen osallistui
17 500 henkeä ja vaikeavammaisia kuntoutettiin
21 000 henkeä viime vuonna. Kuntoutuksen kokonaismenot Suomessa
ovat 1,2 miljardia ja siis tämä Kela-osuus 287
miljoonaa.
Kansalaiset, jotka sairastavat tuki- ja liikuntaelinsairauksia,
käyttävät kuntoutusta vähenevässä määrin,
kun taas mielenterveyspotilaiden määrä on
lisääntymässä. Astma- ja diabeteskuntoutettavia
on aika vähän, ja Kela ei maksa, kuten puheenjohtaja
Koski mainitsi, yli 65-vuotiaiden kuntoutusta. Eniten kuntoutujia
on Pohjanmaalta, Lapista ja Kainuusta, ja vähiten kuntoutetaan
ahvenanmaalaisia, ihmisiä Uudeltamaalta, Kanta-Hämeestä tai
Satakunnasta. Eli tässäkin toteutuu se, että nämä ihmiset,
jotka asuvat näillä pohjois- ja itäseuduilla,
saavat enemmän kuntoutusta. Heillä on enemmän
näitä vaikeita sairauksia.
Myönnetyistä etuuksista ammatillinen kuntoutus
maksoi 34 miljoonaa. Ammatillinen kuntoutus on juurtunut yhteiskuntaamme
saavutettuna etuna. Aivan tarkkoja selvityksiä ei ole siitä, onko
ammatillisesta kuntoutuksesta, varsinkaan laitoskuntoutuksesta,
sitä hyötyä kaikille, jota odotetaan.
Kelan tulisikin nyt tarkasti seurata tyky- ja aslak-kuntoutuksen
tuloksia.
Kokoomuslaiset ovat hyvin tyytyväisiä siihen,
että puheenjohtajamme Koski ja hallituspuolueiden edustajat
hyväksyivät ponnen siitä, että Kela
teettää vaikeavammaisen kuntoutussuunnitelman,
ennen kuin hän täyttää 65 vuotta, ja
velvoittaa sitten kunnat jatkamaan kuntoutusta suunnitelman mukaisesti,
vaikka Kela ei siis korvaa yli 65-vuotiaiden kuntoutusta.
Olemme kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä hyvään
yhteistyöhön sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
ja Kelan kuntoutuslain uudistuksen käsittelyyn. Henkilökohtaisesti
pyydän kuitenkin, että Kela seuraisi tarkemmin
ammatillisen kuntoutuksen hyötyjä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt
lakia Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista.
Puutun tässä nyt vain yhteen asiaan, johon olen
perehtynyt hyvin paljon, eli vaikeavammaisten yli 65-vuotiaiden
kuntoutukseen.
Viime syksynä kävin Pohjois-Savossa Vuorelassa,
ja siellä tapasimme sekä näitä Vuorelan asiantuntijoita
että fysioterapeutteja näistä pienemmistä hoitolaitoksista.
Siellä tapasimme myöskin erään
vaikeavammaisen henkilön, joka oli täyttämässä juuri
65 vuotta. Kuulin nämä kaikkien asiantuntijoiden
näkemykset siitä, miten todella vaikea tilanne
näillä yli 65-vuotiailla vaikeavammaisilla on
tällä hetkellä, kun he oikeasti eivät
saa kuntoutusta. Se loppuu kuin seinään sen jälkeen,
kun he ovat täyttäneet 65. Vastuu tässä on
nyt jo ollut kunnilla. Me kaikki tiedämme, että kunnat
eivät ole sitä järjestäneet.
Jos joku kunta on järjestänyt kuntoutusta yli
65-vuotiaille vaikeavammaisille, niin ilmoittautukoon, mutta en
usko, että mikään kunta sitä järjestää.
Tilanne on se, että kun Kelalle tämä vastuu kuuluu
alle 65-vuotiaiden vaikeavammaisten kuntoutuksesta, niin nämä pelisäännöt
eivät ole olleet ollenkaan selkeät. Muistutan
vielä, kuten valiokunnan puheenjohtaja ed. Koski täällä totesikin,
että Kelan valtuutetut ottivat yksimielisen kannan tähän
asiaan, että asia on pikaisesti selvitettävä ja
katsottava vastuut, kenelle tämä kuuluu, ja tämä kuntoutus
on järjestettävä, sillä järkikin
sanoo tietysti, että sitä kautta edesautetaan
näiden yli 65-vuotiaiden kotona asumista ja ehkäistään
ennenaikaista laitostumista.
Tiedämme esimerkiksi, että kun nämä henkilöt
käyvät siellä paikallisen fysioterapeutin
luona, he saavat sieltä myöskin kotiohjeet, miten
kotona kannattaa jumpata ja hoitaa asioita, niin että he
pystyvät siellä mahdollisimman hyvin tulemaan
toimeen ja selviytymään päivittäisistä askareista.
Kun ed. Koski on Kelan valtuutettu, samoin ed. Rehula ja muutamat
muutkin valiokunnan jäsenistä, niin tietysti tämä tuntuu
aika kummalliselta, kun hyvin tiedetään, mikä tämä tilanne
tänä päivänä on. Samoin
tiedetään, mikä on kuntien taloudellinen
tilanne. Kunnat eivät tällä hetkellä pysty
järjestämään tätä yli
65-vuotiaiden vaikeavammaisten kuntoutusta. Kun esimerkiksi on kuntia,
joissa ei ole ensimmäistäkään
fysioterapeuttia kunnan palveluksessa, niin ostaisivatko kunnat
sitten sitä yksityisiltä palveluntuottajilta? Eivät
osta, kun sitä kukaan ei maksa ja kunnat eivät
tätä huolehdi, kun se on Kelan hoitama ollut ennen
sitä 65:tä ikävuotta. Minun mielestäni
tässä yhteydessä, tämän
lainsäädännön yhteydessä, tämä asia
olisi pitänyt ratkaista. Summa oli täysin tiedossa,
paljonko tämä maksaa. Minä epäilen,
että se summa 10 miljoonaa euroa, joka oli yksi summa,
jota esitettiin, on laskettu yläkanttiin. On hyvin tyypillistä ministeriön
valmistelussa silloin, kun ei ole hirveän isoa kiinnostusta hoitaa
asiaa, että lasketaan niin iso summa, että sitä ei
toteuteta sen rahoituksen suuruuden pelossa.
Voisin kertoa tässä esimerkin siitä,
että kun oli pitkäaikaistyöttömien
koulutustuesta kysymys, niin sosiaali- ja terveysministeriön
virkamies sanoi, että 10 000 ihmistä tulee
käyttämään tätä tukea,
jos kahdeksan vuoden työhistorian vaatimuksesta poistetaan
perälauta, ettei sen tarvitse olla tietyn ajan kuluessa.
Arvatkaa, paljonko sitä tukea käytettiin, kun
se perälauta laitettiin siihen. Vajaa 500. Jos se perälauta
olisi otettu pois, niin todennäköisesti olisi
kaksinkertainen tai korkeintaan kolminkertainen määrä käytetty,
ja kukaan ei kanna vastuuta enää jälkikäteen,
vaikka siinäkin tapauksessa ihan selvästi nähtiin
jälkikäteen, että oli ihan tarkoituksella
ilmoitettu väärä summa eduskunnan valiokunnassa.
Nyt tässä voisi tietysti arvioida sitä,
että kun kaikki eivät kuitenkaan olisi käyttäneet
tätä kuntoutuspalvelua joka vuosi ja jos se olisi
tehty mahdollisimman kevyellä kaavalla eli siis fysioterapeutin
luona, niin tuskin se kustannus olisi 10 miljoonaa euroa vuodessa.
Minä epäilen, että tässä nyt
on valiokunnalle kerrottu sellaisia tietoja, mitkä eivät
pidä paikkaansa, ja sitä kautta on sitten saatu
tällainen luku. Me nimittäin kuuntelimme Kelan
valtuutetuissa sekä ministeri Mönkärettä että ministeriön
asiantuntijaa. Ministeriön asiantuntija sanoi siellä,
että tätä asiaa ei tulla hoitamaan, koska
ei ole rahaa, mutta ministeri Mönkäre oli paljon
suopeampi asialle, koska hän varmasti lääkärinä ja
poliitikkona ymmärsi paremmin tämän tilanteen,
että todelliset kustannukset siitä, että nämä henkilöt
voivat joutua ennenaikaiseen laitoshoitoon sen takia, että he
eivät saa kuntoutusta, voivat olla paljon suuremmat kuin
ne kustannukset, mitä se kuntoutus aiheuttaa, puhumattakaan
siitä, että verotuloja tulee sitten tämän
kuntoutuksen työntekijöiden tuloista yleensä sille
omalle paikkakunnalle vielä. Eli kokonaistaloudellisesti
olisi ollut edullisempaa ratkaista tämä kuin jättää nyt
ratkaisematta ja ikään kuin hoitaa tämä asia
ponnella, joka loppujen lopuksi ei ratkaise tätä ongelmaa ollenkaan,
koska on ollut vuosikausia jo tiedossa, että mitään
ei ole tapahtunut, vaikka me olemme tienneet, mikä on tilanne.
Toivon nyt, että valiokunnan jäsenet sitten kertovat,
oliko kysymys rahasta vai ei. Ministeri Mönkäre
sanoi minulle tuolla kuppilassa, kun kysyin, onko tässä vielä ministeriössä periaatteellista
vastustusta, että kysymys on rahasta. Jos rahaa löytyy,
hän on valmis tulemaan tässä asiassa
vastaan. Silloin minusta olisi pitänyt arvioida se rahamäärä,
onko arvioitu kustannus todellakin se vai olisiko siitä löydetty
kevyempi malli, jossa olisi ollut pienemmät kustannukset
ja joka olisi todellisuudessa ollut edullisempi kuin ne kokonaiskustannukset,
mitkä tästä nyt tulevat. Jään
odottamaan nyt vastauksia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ed. Huotari nyt liian
pessimistisesti maalailee näitten vaikeavammaisten kuntoutustilannetta
yli 65-vuotiaina. Nimittäin kyllä kunnat voivat
antaa myöskin fysioterapiaan ostopalvelusopimuksia ja myöskin
Kela maksaa kenen tahansa suomalaisen henkilön fysioterapiasta
määrätyn osan, jos lääkäri
tekee siihen lähetteen. Ei siinä ole mitään ikärajaa.
Kyllä minä lääkärinä olen
kirjoittanut kaiken ikäisille ihmisille tämmöisen
tutkimus- ja hoitomääräyksen, ja sillä saa
kyllä fysioterapiaa kotona tai voi mennä sinne
laitokseen, ettei se nyt ainakaan lopu.
Meille kyllä sanottiin valiokunnassa, että se maksaa
100 miljoonaa. Meille sanottiin, että se maksaa 10 miljoonaa
nyt ja sitten se maksaa 100 miljoonaa, jos se ulotetaan kaikkiin
vaikeavammaisiin yli 65-vuotiaisiin ihmisiin.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kyllä ed. Asko-Seljavaaran kanssa
samaa mieltä, että kyllä ed. Huotari
nyt yliarvioi näitä ongelmia, mitä tiedän
olevan, kun tämä ikäleikkuri vaikeavammaisten
kuntoutuksen osalta tulee. Väititte, ed. Huotari, että missään
kunnassa ei tätä kuntoutusta järjestetä.
Minun täytyy kyllä valiokunnan jäsenenä sanoa,
että meillä on erittäin laaja kuuleminen
takana ja yhdessä muun muassa sosiaali- ja terveysministeriö on
tehnyt tutkimuksen muun muassa viidestä suurimmasta kaupungista,
miten tämä kuntoutus on järjestetty,
kun 65 vuotta täyttyy. Te olette, ed. Huotari, nyt heikoilla
tiedoilla liikkeellä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Palaan omassa puheenvuorossani tähän
asiaan, mutta olen aivan samalla linjalla kuin ed. Huotari. Minusta
valiokunnan käsittelyssä vaikeinta tässä asiassa
oli se, että pyydettynä toistuenkin emme saaneet
kunnon esitystä, joka nimenomaan olisi kohdentunut siihen
vaikeavammaisten ryhmään, joka siirtyy yli 65-vuotiaiksi.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä se nyt niin oli, kuten täällä ed.
Akaan-Penttiläkin totesi, että eivät
ne asiantuntijakuulemiset, erityisesti ministeriön kuulemiset,
olleet ollenkaan selviä. Itse asiassa tässä mietinnössäkin
todetaan, että ministeriö, kun eduskunta kehotti
aiemmin jo selvittämään tämän
siirron, selvitti, miten kunnat ovat järjestäneet
näitä palveluita, ja siinä selvityksessä totesi, että ne
palvelut joko puuttuvat tai ne heikkenevät. Sehän
lukee täällä mietinnössä,
ja nimenomaan tältä pohjalta tämä ongelma
syntyy.
100 miljoonaakin mainittiin jossain yhteydessä, mutta
kyllä minun muistini mukaan puhuttiin nimenomaan 10 miljoonasta
tämän osalta. Siellä nyt heiteltiin kaikennäköisiä lukuja,
kun näytti olevan kovin vaikea saada selville, mitkä ne
todelliset kustannukset olisivat.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunnassa olleena todella kyllä tietysti
sen voi sanoa, että asiantuntijalausunnoista sai tietoa,
jossa oli myös avoimia kysymyksiä. Siitä me
varmasti osin olemme kaikki samaa mieltä. Mutta kun kuitenkin
valiokunnassa oli tästä sen mukainen tahtotila,
mitä jo sosiaali- ja terveysvaliokunta aikaisemmin on edellyttänyt
ja mikä prosessi nyt on ikään luvattu viedä loppuun,
niin näen, että sekään, onko
se nyt 100 miljoonaa vai 10, ei loppujen lopuksi ole tässä se
olennainen, vaan se, että vaikeavammaiset yli 65-vuotiaat
heidän yksilölliseen tarpeeseensa nähden
hoidetaan. Heidän kuntoutustarpeensa on se, mihin tämä yhteiskunta
vastaa. Minä ainakin nyt vielä näiden
lausumien myötä haluan sitä tilannetta
seurata, että se vastaus tulee.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä näistä kustannuksista,
joiden osalta on täällä myöskin opposition
suunnalta kyllä sekoitettu asioita. Valiokuntakäsittelyn
yhteydessä kyllä käytiin läpi erilaisia
vaihtoehtoja, minkä ymmärsin ed. Huotarinkin puheesta,
että voitaisiin nostaa ikärajaa 68-vuotiaaksi
asti. Silloin puhuttiin muutamista kymmenistä miljoonista,
mutta myöskin eräältä suunnalta
tuli esityksiä, että tämä ikäraja
poistettaisiin kokonaan, jolloin minä ymmärrän
ainakin näin, että silloin puhutaan jo eri mittasuhteista näissä kustannuksissa.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt kyllä ihan selvästi
näyttää siltä, että täällä ei
olla enää yhtä mieltä siitä, mistä puhutaan.
Ed. Asko-Seljavaara puhui 100 miljoonasta. Silloin voi mennä 100
miljoonaa, jos siihen ei pistetä mitään
kriteerejä. Kaikki vanhukset jossakin vaiheessa ovat vaikeavammaisia
sitten, kun heidän tilanteensa on tarpeeksi vaikea.
Kysymys on koko ajan ollut Kelan valtuutetuissa niistä henkilöistä,
jotka on diagnosoitu vaikeavammaisiksi ennen kuin he ovat täyttäneet
65 vuotta. Tästä porukasta on ollut nyt kysymys. Silloin
ei puhuta 100 miljoonasta eikä minun mielestäni
edes 10 miljoonasta vuositasolla. Siis on sellaisia henkilöitä,
joista osa on ollut nuoruudestaan, lapsuudestaan lähtien
jo vaikeavammaisia ja joilla on niin pienet eläkkeet, (Puhemies: Minuutti!)
että he eivät pysty yksityisesti lähtemään
sinne kuntoutukseen. Selvittäkääpä omista kotikaupungeistanne,
kuinka paljon nämä henkilöt tulevat saamaan
kuntoutusta, vaikeavammaiset esimerkiksi Oulusta ja Helsingistä,
kuinka paljon (Puhemies koputtaa) heille nyt ruvetaan (Puhemies:
Minuutti!) järjestämään palveluja.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
3/2005 koskee kuntoutusetuuksia, kuntoutusrahaetuuksia,
ja olemme käyneet valiokunnassa siitä pitkän
käsittelyvaiheen. Viimeisille valiokuntaistunnoille jäi
kolme keskeistä asiaa, joita hyvinkin pitkään
eri näkökulmista tarkasteltiin ja pyrittiin pääsemään tulokseen,
jotta niihin saadaan ratkaisu, jossa on kysymys nimenomaan sen vaikeavammaisen
ihmisen edusta eikä politiikanteosta pelkästään.
Totta kai avoimia kysymyksiä varmasti on niin kuin
kaikkien asioitten kohdalla, ja voi sanoa, että kuntoutus
on sinänsä vammaisen henkilön toiminta-
ja työkyvyn ylläpitämisen, voi sanoa,
tärkeimpiä keinoja. Se on se ydinasia, miten kuntoutus
toteutuu. Sekä avokuntoutus että laitoskuntoutus
tukevat arjessa selviämistä ja merkitsevät
onnistuessaan yksilön elämänlaadun parantumista.
Kuntoutuksen tulee olla vahvaa, uudenaikaiseen tieteellisen
tutkimuksen mukaan kehittyvää, hyvien kuntoutuskäytäntöjen
mukaista ja tavoitteellista yksilöllistä työ-
ja toimintakyvyn turvaamista ja edistämistä.
Nyt esitetty laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista
ja kuntoutusrahaetuuksista selkeyttää osaltaan
toimeentuloturvaa koskevaa lainsäädäntöä.
Laista on sanottu, että se on lakitekninen, sitä en
hyväksy. Se myös todettiin valiokunnassa, että vaikka
hallitus on lain luonnehtinut siksi, se ei pidä paikkaansa,
koska laki sisältää joitakin kuntoutujan
kannalta epäonnistuneita ehdotuksia.
Hallituksen esitykseen ei sisälly Kansaneläkelaitoksen
järjestämästä kuntoutuksesta
annetun valtioneuvoston asetuksen 1161/91 mukaista vaikeavammaisten
laitoskuntoutusjakson 18 vuorokauden vähimmäisaikaa.
Se oli se yksi kriittinen kysymys, johonka valiokunnassa keskityttiin,
ja saimme siihen myös sitten pykälämuutoksen.
Monien kuntoutujien kohdalla tavoite saavutetaan kyllä lyhyemmillä hoitojaksoilla,
ja
silloin voi sanoa, että lakiin, nyt tähän,
mitä valiokuntakin esittää, ei ole ollut
tarpeen kirjata niin sanottua yhtäjaksoista 18 vuorokauden
kuntoutusjaksoa, mutta tämä vähimmäisaika
oli se olennainen, minkä valiokunta yhdessä halusi
siihen lisätä. Tämä ainakin
itselleni oli hyvinkin merkittävä, koska erilaiset
vammaisjärjestöt olivat ottaneet tästä yhteyksiä.
Mahdollisuus jakaa kuntoutusjakso useampaan osaan merkitsee
samalla mahdollisuutta tarjota yksilölliset tarpeet huomioon
ottavaa, joustavaa laitoskuntoutusta. Kuntoutusjakson tavoitteesta,
henkilön sairaudesta, liikunta- ja toimintakyvystä ja
elämäntilanteesta riippuen tarvitaan erilaisia
ratkaisuja, erilaisia kuntoutusjaksojen pituuksia, joita on arvioitava
sekä kuntoutujan että hänen läheistensä kannalta.
Pidän erittäin tärkeänä,
mikä tässä valiokunnan mietinnössäkin
on ollut, että mukana ovat läheiset. Monien vaikeavammaisten
kohdalla pitkä laitoskuntoutusjakso on kuitenkin välttämätön,
jotta päästään hyviin tuloksiin.
Kuntoutujan kannalta on tärkeää,
että kuntoutusta ei siis nyt esitetyn lakitekstin perusteella
vähennetä. Siksi asetuksen kautta muotoutunut
18 vuorokauden vuosittainen minimimäärä on
tärkeä olla mukana. Vaikka siinä ei ole
tätä yhtäjaksoista, niin ainakin henkilökohtaisesti
uskon, että valiokunnan yhteinen tahto oli, että tämä ei
jää missään tapauksessa siihen,
että laitoskuntoutusjaksolla on nyt ikään
kuin minimiraja, joka käytännössä toteutuu
pelkästään niin, että jäädään siihen
18 vuorokauteen, vaan se on se, josta lähdetään,
että se on ainakin toteutettava, ja monen kohdalla tarvitaan
paljon enemmän.
Toinen kohta olivat nämä harkinnanvaraiset päätökset,
joista ei ole pykälämuutosta mutta jotka lausumassa
ovat mukana. — Tai ehkä vielä tästä se
muoto, jonka lakipykälään, 10 §:ään, Vaikeavammaisten
lääkinnällisen kuntoutuksen palvelut,
valiokunta muodosti. Pidän erittäin hyvänä,
että loppuosa on näin: "- - joiden
kesto voidaan kuitenkin kuntoutukselle asetettu tavoite ja kuntoutujan
yksilöllinen tarve huomioon ottaen määrittää edellä mainittua
lyhyemmäksi - -." Nimenomaan, kun sitä arvioidaan,
kysymys on kuntoutujan yksilöllisestä tarpeesta:
"vähintään 18 arkipäivää kestäviä yhdestä tai
useammasta jaksosta koostuvia useamman kuin yhden toimintamuodon
kokonaisuuksia." Ja se loppu oli: "- - joiden
kesto voidaan kuitenkin kuntoutukselle asetettu tavoite tai kuntoutujan
yksilöllinen tarve huomioon ottaen määrittää - -."
Nimenomaan sen, mitä ihminen itse myös arvioi,
on tärkeää olla mukana mutta ei minkään
muun perusteen.
Arvoisa puhemies! Vielä perustuslakivaliokunta lausunnossaan
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle totesi harkinnanvaraisista päätöksistä, että valituskieltoa
olisi harkittava vakavasti, vaikka muutoksenhakuoikeus ei ole perustuslain säädösten
kannalta välttämätön. Vaikka
lainsäädännössä on
joitakin harkinnanvaraisia etuisuuksia koskevia valituskieltoja,
hallituksen 55 §:ssä ehdottama säädös
on ongelmallinen. Lähtökohtaisesti jokaisella
tulisi olla oikeus hakea oikeuksiaan koskevaan päätökseen
muutosta. Koska kysymyksessä on harkinnanvarainen määrärahasidonnainen
etuus, valitukset eivät yleensä johtaisi laillisuusharkintaan
perustuvassa käsittelyssä muutokseen. Valitusmahdollisuus
on kuitenkin tarpeellinen, jotta kansalaiset voivat luottaa viranomaistoiminnan
asianmukaisuuteen ja tasapuolisuuteen sekä soveltamiskäytännön
yhdenmukaisuuteen.
Valiokunta tässä lausumassaan mielestäni pääsi
hyvään lopputulemaan siinä mielessä,
missä muodossa tämä toinen valiokunnan
lausumaehdotus on: "Eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa
ja arvioi lakiehdotuksen 12 §:ssä tarkoitettua
harkinnanvaraista kuntoutusta koskevien päätösten
ja vaikeavammaisten lääkinnällistä kuntoutusta
koskevien päätösten asianmukaisuutta
ja tasapuolisuutta sekä valmistelee arvioinnin perusteella
mahdollisesti tarvittavat säädösmuutokset."
Yhtenä asiana tässä haluan myös
vielä mainita, mistä valiokunnassa emme paljon
keskustelleet, sinänsä suhteen laitos- ja avomuotoiseen kuntoutukseen.
Haluan todeta, että Kelan osallistuminen niin sanotun avomuotoisen
kuntoutuksen kustannuksiin on avoin kysymys, jota tulisi jatkossa
arvioida oikein kohdennetun kuntoutuksen mahdollistamiseksi.
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana vaikeavammaisten
ikäihmisten kuntoutuksesta yli 65-vuotiaina. Muun muassa
Vammaisfoorumi katsoo, että vanhenevien vammaisten kuntoutus ja
seuranta on jäänyt hoitamatta. Monet vaikeavammaisista
eivät ole akuuttivaiheessa saaneet riittävää kuntoutusta.
Vaikeavammaiset ovat saaneet Kelan lääkinnällistä kuntoutusta
mutta toistuvasti jääneet kuntoutuksen ulkopuolelle
täytettyään 65 vuotta. Heidän
lausunnossaan todetaan juuri se, että erityisosaamista
ja asiantuntemusta ei ole ollut, mitä heidän hoidon
tarpeensa olisi edellyttänyt. Pidän erittäin
tärkeänä sitä, millä tavalla
valiokunta otti kantaa, ja niin kuin edellä puheenvuorossani
jo totesin, mielestäni tämä ei ole sellainen
asia, joka saa jäädä nyt ikään
kuin vain lepäämään, vaan nyt
on todella seurattava, että yli 65-vuotiaat saavat myös
heille tarvittavan lääkinnällisen kuntoutuksen.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan palautekeskustelussa on
tänään mietintö Kansaneläkelaitoksen
kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista. Tämä esitys
liittyy kokonaisuuteen, jolla pyritään selkeyttämään
toimeentuloturvaa koskevaa lainsäädäntöä.
Haluttiin siis koota yhteen lakiin kuntoutusta ja kuntoutusrahaa
koskevat säännökset siten, että etuudet
sekä niihin liittyvät kansalaisen oikeudet ja
velvollisuudet ja niiden perusteet löytyisivät
samasta laista. Esitys oli monin osin lakitekninen, mutta siinä myös
esitettiin vakiintuneeseen käytäntöön
perustuvia muutoksia, joilla turvataan säännösten
yhdenmukainen sovittaminen.
Valiokuntakäsittelyn aikana monet järjestöt esittivät
huolensa nykyisten etujen heikentämisestä. Tästä syystä,
vaikka palveluita ei ole tarkoitus heikentää eikä niihin
oikeutettujen joukkoa rajoittaa, on tärkeä korostaa,
että kuntoutujan yksilölliset tarpeet ja hänen
työ- tai toimintakykynsä turvaaminen ja parantaminen
säilyvät etuuksien ja palveluiden parantamisen
ja arvioinnin perusteena. Tällainen henki ja lähtökohta
näkyy myös käsiteltävänä olevassa
mietinnössä.
Haluan nostaa esiin valiokunnan 1. lausuman ja sen perustelut.
Lausuman mukaan eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin, jotta myös 65 vuotta täyttäneiden
vaikeavammaisten lääkinnällinen kuntoutus
jatkuisi joustavasti yksilöllisen kuntoutustarpeen mukaisena.
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa puheenvuorossani pari asiaa,
jotka puhuttivat myös valiokuntaa ehkä eniten.
Vaikeavammaisen oikeus Kansaneläkelaitoksen järjestämään
kuntoutukseen päättyy hänen täyttäessään
65 vuotta. Tuolloin vastuu kuntoutuksesta siirtyy kunnan terveystoimelle.
Vuonna 2003 tehdyn selvityksen mukaan kunnat huolehtivat yli 65-vuotiaiden vaikeavammaisten
kuntoutuksesta voimavarojensa puitteissa mutta kuntoutustarve arvioidaan usein
uudelleen ja suunnitelmaa muutetaan. Useimmissa tapauksissa, kuten
mietinnössä todetaan, vastuun siirtyminen kunnalle
saattaa merkitä kuntoutuksen määrän
tai laadun laskua, vaikka kunnallinen terveydenhuolto on Kansaneläkelaitokselle
laatimassaan kuntoutussuunnitelmassa kartoittanut ja määritellyt
vaikeavammaisen kuntoutustarpeen.
Nykyistä tilannetta ei voida pitää tyydyttävänä.
Kuntoutuksessa säästäminen voi johtaa
laitoshoidon tarpeen lisääntymiseen ja vamman vaikeutumiseen.
Siksi on olennaista, että järjestämisvastuun
siirtyessä kunnalle kuntoutus kuitenkin jatkuisi yksilökohtaisen
tarpeen mukaisesti. Jotta tähän päästäisiin,
tulee lausumamme mukaan selvittää, miten ohjeistuksella
ja menettelytapojen uudistamisella vähennetään
kuntoutuksesta vastuussa olevan tahon vaihtumisesta aiheutuvia epäkohtia.
Pitäisi siis olla yksiselitteiset ohjeet siihen, miten
kuntoutuksen jatkuvuus voidaan turvata.
Yhtenä syynä 65 vuoden ikärajaan
on ollut se, että Kelalle sosiaalivakuutuslaitoksena kuuluu vain
työikäisten kuntoutus. Tämän
vuoden alusta vanhuuseläkkeelle on voinut kuitenkin siirtyä joustavasti
63—68 ikävuoden välillä. Siksi
valiokunnan näkemyksen mukaan tulisi yhtenä vaihtoehtona
pitää Kansaneläkelaitoksen järjestämisvastuun
kasvattamista asteittain 68 vuoden ikään saakka.
Esitettyjen arvioiden mukaan lisäkustannukset ikärajan
nostosta olisivat 10 miljoonan euron luokkaa. Ikärajan
nostaminen ei tietenkään tätä perusongelmaa
ratkaise eli sitä, miten asianmukaisen kuntoutuksen jatkuminen turvataan
läpi elämän järjestäjästä riippumatta.
Tässä yhteydessä haluan omalta osaltani
kommentoida äskeistä keskustelua ja mahdollisesti niitä summia,
joista valiokunnassa keskustelimme. Arvioimme tilannetta mielestäni
oikeastaan aika syvällisestikin. Kun pohdimme tämän
lain avaamista yli 65-vuotiaiden osalta ja juuri niitten henkilöiden
osalta, jotka ovat vammautuneet ennen 65:tä ikävuotta,
niin se summa, joka siellä meille esitettiin, ja mahdollinen
kustannuserä näiden ihmisten osalta oli 100 miljoonaa
euroa. Onko se oikein vai väärin; käytännössä valiokunnan
jäsenenä ainakin henkilökohtaisesti koen, että meidän
täytyy sitten joiltakin osin luottaa ainakin niihin virkamiehiin,
jotka meille näitä lukuja esittävät.
Siinä mielessä valiokunnan perusteet pohjautuvat
ihan näihin saatuihin asiantuntijalausuntoihin.
Arvoisa puhemies! Toinen tärkeä asia, josta valiokunnassa
keskustelimme paljon ja josta teimme muutoksen myös lakiin,
on vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen
palvelut. Aiemmin edellytettiin, että laitoskuntoutusjakson pituus
olisi yhtäjaksoisesti vähintään
18 arkipäivää. Hallituksen esityksessä 18
arkipäivän vähimmäispituus oli
poistettu, sillä sen ei katsottu enää vastaavan
kuntoutujien yksilöllisiä tarpeita. Valiokuntakuulemisessa
monet palvelujen käyttäjät ja tuottajat
pitivät hyvänä, ettei enää edellytetä näin
pitkää aikaa, sillä useiden kokemusten mukaan
ei laitoksissa etenkään viikonloppuisin ole sellaista
toimintaa, johon vaikeavammainen voisi osallistua.
Toisaalta monet esittivät pelkonsa siitä,
että laitoskuntoutusjaksot lyhenevät perusteettomasti,
kun vähimmäispituutta ei laissa määrätä.
On tilanteita, joissa ensimmäinen viikko kuluu tarkastuksiin
ja kuntoutusohjelman opiskeluun. Tällöin on selvää,
että tuloksiin kunnon kohentumisessa ja omaehtoisen kuntoutuksen
merkityksen ymmärtämisessä päästään
vasta myöhemmin. Olennaista onkin, että jokaiselle
laaditaan yksilöllinen kuntoutusohjelma ja henkilökohtaiset
tavoitteet. Tällöin kuntoutusjakson pituuskin määräytyy
yksilöllisesti. Lähtökohtana on edelleen
vähintään 18 arkipäivää yhdessä tai
useammassa jaksossa, mutta huomioimme myös lyhyemmän
kuntoutuksen näkökulman. Näin ollen jakson
pituus voi olla lyhyempi vain silloin, kun kuntoutuksen tavoitteet
voidaan yksilölliset tarpeet huomioon ottaen saavuttaa
yhdellä tai useammalla 18:aa arkipäivää lyhyemmällä kuntoutusjaksolla.
Tämä valiokunnan tekemä muutos on hyvä,
ja sen pitäisi myös hälventää pelkoja kentällä.
Tässä yhteydessä haluan korostaa
ennen kaikkea vammaisten henkilöiden kokonaisvaltaista kuntoutumista,
johon kuuluvat sekä kunnan että Kelan suorittamat
erilaiset kuntoutus- ja tukimuodot. Tämän lain
yhteydessä on käsitelty lähinnä vaikeavammaisten
henkilöiden Kelan järjestämää kuntoutusta.
Vähintään yhtä tärkeä on vaikeavammaisten
henkilöiden yksilöllinen, suunnitelmallinen ja
pitkäjänteinen niin sanottu avokuntoutus, joka
toteutuu kunnissa terveydenhuollon toteutuksena ja seurannassa.
Siltä osin nämä eri muodot täydentävät
ja tukevat toisiaan. Kuntoutuksen tulee siten olla aina kokonaisvaltaista,
ja sen tavoitteena on vammaisen ihmisen mahdollisimman itsenäinen,
laadukas ja hyvä elämä.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti sanoisin vain ed. Kiljuselle, että minä pyytäisin
teitä esittämään sen kirjallisen
lausunnon, missä ministeriö on laskenut, että vuosittainen
kustannus on 100 miljoonaa euroa niiden vaikeavammaisten kohdalta,
jotka ovat alle 65-vuotiaita ja tulevat sen yli. Niitä on
tämän kyselyn mukaankin 2—4 isoissa kaupungeissa.
Tämmöisistä summista on täällä puhuttu,
mutta kirjallista materiaalia tai lausuntoa minä en ole
nähnyt. Kuka sen on antanut, ja missä se on? Sen
tiedon haluaisin, kun siihen puheessanne viittasitte.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tässä nyt perusongelma
on se, että hallituspuolueet eivät ole löytäneet
sitä kymmentä miljoonaa rahaa tai vähempääkään
summaa, jolloin tässä olisi voitu löytää ratkaisu,
ja nyt yritetään sitten tällä ponnella
hieman rauhoitella omaatuntoa siitä, kun ei päästä tässä asiassa
eteenpäin. Me kaikki tiedämme, että kaikissa
kunnissa tätä yli 65-vuotiaiden vaikeavammaisten
kuntoutusta ei järjestetä. Meillä täällä eduskunnassa
olisi ollut vastuu hoitaa tämä asia niin, että ensiksi
olisi laitettu se 68 vuoteen asti, jolloin tässä olisi
jäänyt vielä vähän
aikaa selvittää sitä, ja olisi katsottu
sitten parin vuoden kuluttua, mikä on tilanne, ovatko kunnat
pystyneet järjestämään kuntoutusta
näille muille vaikeavammaisille, siis ennen 65:tä ikävuotta
vammautuneille. Heistä puhutaan nyt koko ajan, koska heitä myöskin
Kela on kuntouttanut. Ministerikin oli suopea tälle, mutta
minä ymmärrän sen, että ministeriössä on
virkamiehiä, jotka eivät ole välttämättä innostuneita
tästä, ja sitten liikkuu kaikennäköisiä summia,
joita ei edes paperille haluta laittaa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Minäkin näkisin mielelläni
sen ed. Akaan-Penttilän kaipaaman paperin. Mutta siitä olen
joka tapauksessa varma, että kunnat eivät käytä tällä hetkellä 100:aa
miljoonaa vaikeavammaisten ja yli 65-vuotiaitten kuntoutukseen.
Jos tämä maksaisi Kelalle 100 miljoonaa, niin
miettikää nyt, mitä se loogisesti tarkoittaa.
Sehän tarkoittaa sitä, että kuntoutuksen
taso tulee selvästi romahtamaan, tällä logiikalla.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aika mielenkiintoista käydä täällä keskustelua,
kun valiokunnan jäsenet ovat varmasti olleet itsekin siinä samassa
valiokuntakuulemistilaisuudessa, jossa silloin meille Kelan osalta,
kun tähän asiaan haluttiin palata ja näitä kysymyksiä tehtiin,
tuli suullisesti sanottuna sekä se 10 miljoonaa että sitten
100 miljoonaa. Oletan, että molemmat valiokunnan jäsenet ovat
olleet silloin läsnä kuulemassa, kun nämä summat
on meille kaikille yhteisesti tiedotettu.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys selkiyttää Kansaneläkelaitoksen järjestämää kuntoutusta
ja kuntoutusrahaa koskevaa lainsäädäntöä.
Kuntoutus voidaan yleisesti määritellä ihmisen
tai ihmisen ja ympäristön muutosprosessiksi, jonka
tavoitteena on toimintakyvyn, itsenäisen selviytymisen,
hyvinvoinnin ja työllisyyden edistäminen. Kuntoutuksen
tulee olla suunnitelmallista ja monialaista, usein pitkäjänteistä toimintaa,
jonka tavoitteena on auttaa kuntoutujaa hallitsemaan elämäntilanteensa.
Käsittelyssä olevassa laissa todetaan perustellusti, että kuntoutuspalveluiden
tulee vastata hyvää kuntoutuskäytäntöä sekä perustua
erityisasiantuntemukseen ja erityisosaamiseen.
Tämän lain myötä luovutaan
nykyisestä vähintään 18 arkipäivän
yhtäjaksoisesta laitoskuntoutusjaksosta vaikeavammaisten
lääkinnällisessä kuntoutuksessa.
Vammaisjärjestöt ovat mielestäni aivan
oikeutetusti ilmaisseet huolensa asemastaan ja oikeuksistaan lain
voimaantulon jälkeen. Valiokunnan asiantuntijakuulemisen
perusteella voi luottaa siihen, että kuntoutusmenetelmien
kehittyessä ja yksilön tarpeet huomioon ottaen
hyvään kuntoutustavoitteeseen voidaan päästä myös
yhdellä tai useammalla kuntoutusjaksolla. Nämä jaksot
voivat olla nykyistä, 18:aa arkipäivää,
lyhyempiä. Vaikeavammaisten kohdalla toimintakyvyn ylläpitäminen
edellyttää säännönmukaista
ja tuloksellista kuntoutusta.
Erityisen tärkeässä roolissa on kuntoutussuunnitelma,
joka tulee laatia aidosti kuntoutettavan lähtökohdista
ja hänen tarpeistaan. En tästä syystä pidä tarkoituksenmukaisena,
että lain tasolla määritellään
kovin tiukasti kuntoutuspäivien lukumääriä ja
kuntoutuksen yhtäjaksoinen kesto. Sen sijaan lainsäätäjien
tulee entistä voimakkaammin kiinnittää huomiota
Kansaneläkelaitoksen toimintamahdollisuuksiin. Kelan velvollisuus
on huolehtia jatkossakin siitä, että julkisessa
terveydenhuollossa laaditut kuntoutussuunnitelmat noudattavat hyvää kuntoutuskäytäntöä
tämän
lain edellyttämällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Valiokuntakäsittelyssä käytiin
vilkasta keskustelua vaikeavammaisten osalta ja nimenomaan oikeudesta
Kansaneläkelaitoksen järjestämään
kuntoutukseen ja sen päättymisestä 65-vuotiaana.
Tämä ongelmahan ei ole uusi: sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
ja eduskunnassa on asiaa nostettu esille jo edellisillä vaalikausilla.
Vaikeavammaisten kuntoutuksessa on ilmennyt ongelmia nimenomaan
siinä vaiheessa, kun henkilö siirtyy Kelan järjestämästä kuntoutuksesta
kunnallisen terveydenhuollon järjestämään
kuntoutukseen.
Tämä tieto tuli esille esimerkiksi sosiaali-
ja terveysministeriön teettämässä kyselyssä,
joka oli tehty viiden suuren kaupungin terveyskeskuksille. Tuon
kyselyn mukaan, mikä on täällä salissakin
tänään tullut ilmi, vastaajat arvioivat,
että kaikkien kuntien resurssit eivät ole riittäviä.
Tästä syystä valiokunta esittääkin
lausumaehdotusta näitten menettelytapojen laatimiseksi
ja niitten selkiyttämiseksi.
Mielestäni valiokunta käsittelee mietinnössään
perusteellisesti ikärajaan liittyviä ongelmia, jotka
eivät kaikilta osin ole yksiselitteisiä. Ongelmallisinta
on se, että Kelan järjestämisvelvoitteen
laajentaminen merkitsisi sairausvakuutusmenojen kasvua. Toisaalta
nykyinen eläkejärjestelmä on tuonut mukanaan
liukuvan eläköitymisiän vuosille
63—68. Selkeiden toimintaohjeiden lisäksi voitaisiin
miettiä esimerkiksi yhteistyötä eri toimijoiden
välillä, vammais- ja apuvälinepalveluiden
huomioimista ja ryhmäterapioiden antamia uusia mahdollisuuksia.
Nämä voisivat edistää vaikeavammaisten
tilannetta myös tuon 65 ikävuoden jälkeen.
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan kuntoutuksesta, ei voi koskaan
liikaa korostaa niitä toimia, jotka jäävät
lakisääteisen kuntoutuksen ulkopuolelle: monet
ennalta ehkäisevät toimenpiteet, terveyden edistäminen
tai toimintakykyä yleisesti ylläpitävät
toimet. Ne voivat vähentää oleellisesti
kuntoutuksen tarvetta.
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin omalta osaltani kiittää valiokuntaa
ja erityisesti valiokunnan puheenjohtajaa Valto Koskea. Tämä käsittely
on ollut varsin haasteellinen, mutta olemme päässeet
yhteiseen, sopivaan lopputulokseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En aio käyttää tässä kovin
yleviä puheenvuoroja aiempien täällä esiintyneiden
tapaan kuntoutuksen yleisestä merkityksestä. Puutun
vain niihin muutamiin asioihin, joista olen tehnyt tämän
vastalauseeni. Ennen sitä haluan toki myöskin
korostaa, että uskon valiokunnan vilpittömästi
pyrkineen parhaaseen mahdolliseen tulokseen tässä ja lähteneen
siitä, että politiikkaa tällä ei
pitäisi tehdä. Arvostan myöskin valiokunnan
puheenjohtajan tässäkin asiassa osoittamaa laajaa,
suvaitsevaista käsittelytapaa ja totean samalla, että itse asiassa
valiokunta on minun mielestäni päässytkin
lausumia laatiessaan lähestulkoon parhaaseen mahdolliseen
saavutettavissa olevaan tulokseen.
Mutta on vain yksi ongelma. Se ongelma on se, ainakin se on
minun henkilökohtainen ongelmani, että viimeisten
täällä viettämieni kahden vuoden
aikana olen valitettavasti kyynistynyt sillä tavoin, että olen
jo alkanut menettää uskoani eduskunnan lausumien
merkitykseen, siihen, mitä todella ministeriöissä ja
muussa täytäntöönpanossa tapahtuu.
(Ed. Akaan-Penttilä: Nopeasti opittu!) — Niin,
kiitos, ed. Akaan-Penttilä. Onhan se hyvä, että edes
johonkin pystyy nopeasti. (Ed. Huotari: Kymmenessä vuodessa
se varmistuu!) — Juu, en ryhdy keskustelemaan siitä, kuinka
kyyniseksi täällä on mahdollista tulla, mutta
epäilen, että ei enää kovin
paljon tämän kyynisemmäksi. — Joka
tapauksessa ongelma on nimittäin se, että eduskunta
on lausunut erityisesti tästä 65 vuoden ikärajasta
ja siihen liittyvästä jo aiemminkin. Se on todennut,
että hallituksen on selvitettävä, voidaanko
ikärajaa nostaa siten, että se kuntoutus jatkuu
65 vuoden jälkeen. Kuten ed. Huotari täällä on
aiemmin todennut, aivan samaan vaatimukseen ovat päätyneet myöskin
Kelan valtuutetut yksimielisesti. Itse asiassa tähän
vaatimukseen mietinnössä väitetään
sosiaali- ja terveysministeriön vastanneenkin, mutta asia
ei ole ihan niin. Ministeriö on vastannut siihen selvittämällä,
mikä on kuntoutuksen tilanne eri kunnissa tämän
65 vuoden jälkeen, ja todennut, että tilanne ei
ole hyvä.
Tästä syystä ministeriön
ja hallituksen olisi tuon aiemmin mainitsemani lausunnon perusteella
pitänytkin mielestäni päästä asiassa
siihen, mitä eduskunta on edellyttänyt, eli ryhtyä selvittämään,
pitäisikö tällainen muutos tehdä.
No, tässä lakiesityksessä sitä ei
kuitenkaan tehty, ja nyt sitten, kun valiokunta on aiemmista lausumistaan
ja Kelan valtuutettujen lausumista huolestuneena pohtinut, mitä pitäisi
tehdä, on toki päädytty, kuten totesin,
myönteiseen lausumaan sinänsä, mutta
sehän ei takaa mitään. Se ei takaa sitä, että kunnat
todellakin antaisivat sitä kuntoutusta, joka niitten velvollisuus
olisi antaa. Nyt on kysymys siitä, millä tavalla
se turvataan.
Lausumassa on edelleen edellytetty, että ministeriö antaa
riittävän tarkat ohjeet, mutta mitä auttavat
ministeriön antamat riittävän tarkat
ohjeet, ellei kunnilla ole rahaa ja sen myötä halua tätä järjestää?
Näin ei nyt ole, ja tästä syystä pidin
välttämättömänä,
että asia kirjoitetaan pykälään,
jolloin se on selvää lakia ja kunnat eivät
voi sitä kieltää. Korostan, että tämä pykäläesitys
ei tarkoita sitä, että kuntoutuksen piikki avattaisiin täysille,
vaan ainoastaan niille, jotka ovat tulleet vaikeavammaisten kuntoutuksen
piiriin jo ennen 65:tä ikävuotta.
No, toinen asia, mihin puutun vastalauseessani, on tämä 10 §:n
18 päivän yhtäjaksoinen kesto. Tämä onkin
aika mielenkiintoinen jo ihan puhtaan semanttisesti. Tässä valiokunnan
muuttamassa pykälässä todetaan: "- - laitoksessa
toteutettavia vähintään 18 arkipäivää kestä- viä - -." Sen
jälkeen todetaan: "- - joiden kesto voidaan kuitenkin
kuntoutukselle asetettu tavoite ja kuntoutujan yksilöllinen
tarve huomioon ottaen määrittää edellä mainittua
lyhyemmäksi - -." Tästä kuntoutettavia
edustavat järjestöt ovat olleet huolissaan siitä yksinkertaisesta
syystä, että ainakin minun suomen kielen ymmärrykseni
mukaan tässä aukeaa niin haluttaessa portti sille,
että vastoin kuntoutettavan tahtoa se kuntoutus voidaan
järjestää 18 päivää lyhyempänä.
Siis kysymys ei ole pelkästään siitä,
että nyt irrottaudutaan tästä aivan oikein
hankalaksi todetusta yhtäjaksoisesta 18 päivästä,
vaan nyt irrottaudutaan myöskin tästä 18
päivän kokonaiskestosta, ja se on minun mielestäni
ongelma, jos se tapahtuu vastoin kuntoutettavan tahtoa tai jos kuntoutettava
on niin vaikeasti vammautunut, että ei pysty omaa tahtoa
ilmaisemaan, niin vastoin häntä edustavien omaisten
tahtoa.
Siksi esitän lisättäväksi
tähän pykälään, että joustavuutta
voidaan lisätä, mutta sen on tapahduttava nimenomaan
kuntoutettavan suostumuksella. Nyt ei pykälästä eikä myöskään
itse asiassa mietinnöstä käy ilmi se,
kun tämä on passiivimuodossa, että kesto
voidaan kuitenkin lyhentää, kuka nyt sitten arvioi,
voidaanko vai eikö voida. Minusta vähintään
kohtuullista olisi, että sen arvion lopulta tekee kuitenkin
kuntoutettava itse. Jos ei näin ole, niin silloin olemme
heikentämässä kuntoutettavan asemaa tältä osin.
Kolmas kohta, johon tulen yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
muutosesityksen, on tämä valitusoikeus harkinnanvaraisesta
kuntoutuksesta, joka nyt kielletään. Perustuslakivaliokunta
totesi, kuten valiokunnan puheenjohtaja täällä meille
kertoi, että tulisi vakavasti harkita tämän
valituskiellon poistamista. Minä nyt vaan kysyn, mitä pitää ajatella,
jos perustuslakivaliokunta vakavasti kehottaa harkitsemaan valituskiellon
poistamista? Minusta se tarkoittaa sitä, että silloin
valiokunnan olisi pitänyt vakavasti harkita sen poistamista
ja myöskin se poistaa, koska nyt tilanne on tietenkin se,
että jos alle 65-vuotias, joka on ollut Kelan kuntoutuksella
ja ei ole ollut harkinnanvaraisen kuntoutuksen piirissä,
ei enää saakaan kuntoutusta kunnalta sen 65 vuoden
jälkeen, mihin tämä laki antaa mahdollisuuden,
niin silloin hän ei ole enää ei-harkinnanvaraisen
kuntoutuksen piirissä ja hän joutuu hakemaan harkinnanvaraista
kuntoutusta Kelalta. Jos se hylätään,
niin hän menettää ei-harkinnanvaraisen
etuuden, ja kun hän sitten hakee harkinnanvaraista kuntoutusta,
niin hän ei saa edes valittaa siitä tehdystä kielteisestä päätöksestä.
Kyllä nyt tulkitsen sekä omaa että perustuslakivaliokunnan
oikeudentuntoa sillä tavalla, että tämä mahdollisuus
olisi pitänyt ihmisille jättää tai
olisi pitänyt ainakin pyrkiä rakentamaan hieman
vähemmän juridinen käsittelyelin. Toki
ymmärrän, että jos on kysymys harkinnanvaraisesta kuntoutuksesta,
niin silloin tuomioistuin tietenkin arvioi, että no, se
on harkittu, ja valittaja tyytyköön siihen, mutta
kyllä nyt tätä, sanoisiko, tasapuolisuutta
ja oikeudenmukaisuutta olisi pitänyt kuitenkin pystyä sillä tavoin
tässä yhteydessä jotenkin valittajien
kannalta ja yleisen oikeudenmukaisuuden säilyttämiseksi
käsittelemään niin, että tämä valitusoikeus
olisi kuntoutettavalle jäänyt.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista
ja kuntoutusrahaetuuksista. Tämä on palautekeskustelu,
ja olen tehnyt tästä vastalauseen, johon perustan
lähinnä tämän puheenvuoroni,
ja, arvoisa puhemies, tulen myöskin sitten ratkaisevassa
käsittelyssä tekemään vastalauseen
mukaisen ehdotuksen.
Ensin muutama yleistieto Kelan kuntoutuksen menoista viime vuodelta:
Kaikkinensa ne olivat 287 miljoonaa euroa, ja palveluja sai silloin yhteensä 86 200
eri kuntoutujaa. Vaikeavammaisia tästä joukosta
oli 21 000 ja vähän päälle,
siis noin neljäsosa. Näistä alle 15-vuotiaita
oli 9 200, 16—24-vuotiaita 2 010, 25—34-vuotiaita
1 377, 35—44-vuotiaita 1 769, 45—54-vuotiaita
2 828, 55—64-vuotiaita 3 719 ja yli 65-vuotiaita
333.
Eli kun tullaan sille rajalle, josta tässä on
paljon puhuttu, niin tapahtuu aivan huima pudotus. Kun ensin noustaan
muutamasta tuhannesta ylöspäin, niin sitten, kun
tulee tietty ikä, leikkuri leikkaa. Se on täysin
selkeä asia, ja minä suuresti ihmettelen täällä,
että kaikilla on halu hoitaa vaikeavammaisten asiaa, arvoisa
puhemies, kuntoon, mutta eipä suostuta laittamaan sitä keinoa päälle,
jolla se tulisi kuntoon, eli toisin sanoen tehdä pykälämuutosta,
niin kuin täällä on monta kertaa sanottu.
Tässä hyvin voimakkaasti ponsitehtailun puolella
halutaan mennä eteenpäin.
Vaikeavammaisten mediaani-ikä, jolloin kuntoutetaan,
on 21 vuotta, ja siitä voidaan päätellä myöskin
jonkun verran, että se on aika pieni se joukko, joka ylittää 65
ikävuoden, jolloin nämä sadat miljoonat,
kuten täällä on sanottu valiokunnassa
esitetyn suullisesti, mikä pitää paikkansa, ovat
aivan epäluotettavia lukuja. En ollenkaan ymmärrä sitä,
minkä takia tämmöiseen pitää pohjautua,
koska meillä on myöskin (Ed. Huotari: Ed. Akaan-Penttilä on
täysin oikeassa tässä asiassa!) muunlaista
tietoa käytettävissä.
Aikanaanhan siis Kela laittoi tämän 65 vuoden
ikärajan sen takia, koska muun muassa katsottiin, että Kansaneläkelaitoksen
rooliin sosiaalivakuutuslaitoksena kuuluu työiässä olevien kuntoutus.
Laitoshoidossa olevien, välittömässä sairaanhoidossa
olevien sekä vanhuuseläkeiässä olevien
kuntoutus kuuluu julkisen terveydenhuollon tehtäviin. Näin
on, mutta kun tiedetään, niin kuin täällä ovat
monet muutkin sanoneet, että julkinen terveydenhoito ei
pysty tähän, niin miten se on mahdollista, että tämä sali
hyväksyy, että tiettyyn rajaan asti kuntoutetaan,
sen jälkeen viis veisataan noin selkeällä suomen
kielellä sanottuna?
Tähän liittyy muun muassa semmoinen kysely,
jonka sosiaali- ja terveysministeriö on tehnyt 65 vuotta
täyttäneiden vaikeavammaisten lääkinnällisestä kuntoutuksesta
viidelle isolle kaupungille Suomessa: Espoolle, Vantaalle, Turulle, Kuopiolle
ja Oululle. On mainiota, että tätä esimerkiksi
valiokunnan jäsenet, jotka ovat ponnen takana, eivät
ole halunneet ollenkaan siteerata. Tämän mukaan
kussakin kaupungissa on aikavälillä 2000—2002
siirtynyt vuosittain arviolta 3—6 henkilöä 65
vuotta täytettyään kaupungin vaikeavammaisille
järjestämään lääkinnälliseen kuntoutukseen.
Tämä on erittäin selvä tulos,
miten näille ihmisille käy, jotka muutenkin vaikean elämänsä ovat
siihen asti saaneet elää.
Erityisesti ministeriön asiantuntijalta valiokuntakuulemisessa
kysyin seuraavan lauseen merkitystä tai kappaleen merkitystä,
jonka siteeraan tähän. "Vastaajien mielestä tarkoituksenmukaisuutta
ja taloudellisuutta lisäisi se, että siirtoa pois
Kelan kuntoutuksen piiristä ei tehtäisi ollenkaan
täytettäessä 65 vuotta. Siirryttäessä kunnalliseen
kuntoutukseen palvelujen määrä vähenee ja
hoitajat sekä terapeutit vaihtuvat. Kuntoutuksen siirtyessä kunnalliselle
puolelle myös varojen pitäisi siirtyä,
jotta pystyttäisiin tarvittavaan terapiamäärään.
Jos Kela hoitaisi myös yli 65-vuotiaiden kuntoutuksen,
olisivat kaikki samanarvoisia kuntoutuksen suhteen asuinpaikasta riippumatta."
Arvoisa puhemies! Kysyin asiantuntijalta virallisessa valiokuntakuulemisessa,
hyväksyykö ministeriö tämän
kyseisen kappaleen totuuden. En saanut vastausta. En saanut vastausta
juu enkä jaa. Tässä kerta kaikkiaan ensimmäistä kertaa näiden
kuuden vuoden aikana törmäsin tilanteeseen, jossa
en saanut kokonaisvaltaista selitystä tästä marginaaliryhmästä,
joka tulee tiettyyn ikään, siirtyy siitä eteenpäin,
mitenkä paljon siinä sitten tarvitaan valtion
määrärahoja joko Kelan puolelta tai kunnan
puolelta ja miten taso, laatu, kaikki toteutus säilyy.
Aika synkeää keskustelua kyllä sinänsä tämä kaikki
oli.
Sitten näihin ponsiin kontra pykäläasioihin. Minä lainaan
suoraa tekstiä Invalidiliiton paperista. Itse asiassa sitä ennen
sanon vielä senkin, että tämän
65 ikärajan poistamisen kannalla ovat muun muassa Vammaisfoorumi,
Yty, Valtakunnallinen vammaisneuvosto, Invalidiliitto, Kuntaliitto
ja lisäksi nämä viisi isoa kuntaa Suomessa, joilta
on kysytty. Näillä ei ollut mitään
merkitystä tässä argumentoinnissa pykälä kontra
ponsi. Samaa mieltähän me muuten tästä ongelmasta olimme,
se ratkaisu vaan on nyt eri lailla.
Näiden ponsien osaltahan on käynyt niin, että vuonna
2002 käsitellessään kuntoutusselontekoa sosiaali-
ja terveysvaliokunta antamassaan lausumaehdotuksessa edellytti,
että hallitus selvittää mahdollisuudet
saattaa 65 vuotta täyttäneet vaikeavammaiset Kansaneläkelaitoksen
järjestämän lakisääteisen
kuntoutuksen piiriin. Eduskunta hyväksyi tämän
lausuman. Siis siitä on aikaa kolme vuotta. Joulukuussa
2004, puoli vuotta sitten, Kansaneläkelaitoksen valtuutetut
käsittelivät yleiskokouksessaan myöskin
asioita ja ottivat tähän samaan asiaan kantaa
ja esittivät tuolloin, että sosiaali- ja terveysministeriö käynnistää pikaisen
selvitystyön vanhuuseläkeiän täyttäneiden
vaikeavammaisten kuntoutuksen rahoituksen ja kuntoutusvastuun järjestämisestä ja tekee
selvityksen pohjalta tarvittavat muutosesitykset. Siis
tämän pitäisi itse asiassa olla jossain
menossa, koska valtuutetut ovat olleet yksimielisiä.
Nyt meidän valiokuntamme, jossa on useita Kelan valtuutettuja,
arvon puhemies, ratkaisee tätä asiaa niin, että jälleen
laitetaan ponsi ja nyt pyydetään menettelytapaohjeita,
ei edes sitä, mitä Kelan valtuutetut ovat esittäneet
selvityksen pohjalta tarvittavia muutosesityksiä. Nyt pyydetään
ainoastaan menettelytapaohjeita kentälle, toisin sanoen
ei Kelalle mitään, vaan ilmeisesti kuntakentälle,
vaikka tiedetään, että rahat ovat lopussa.
Tämä oli ehkä paras info, mikä meille
valiokunnassa jaettiin, joka on Kelan kuntoutusmäärärahoista,
tämmöinen värillinen, jossa on kuntoutuskustannukset
iän ja lakiperusteen mukaan. Täällä on
vaikeavammaisten lääkinnällisestä kuntoutuksesta
45—54-ikäryhmässä vaikeavammaisille
19 miljoonaa, ikäryhmässä 55—64
se on 25 miljoonaa, ja kun täytetään
65, Kelalta menee enää 2 miljoonaa sinne, eli
raha puuttuu, ja me, jotka olemme kunnallispolitiikassa, tiedämme, että kentälläkään
tämä asia ei toimi. On erittäin vaikeasta,
ikävästä ja vakavasta asiasta kysymys.
Tähän loppuun haluaisin, arvoisa puhemies, vielä — olen
jo aika paljon tästä puhunut, mutta koen tämän
kyllä erittäin tärkeäksi nyt
vähän poikkeuksellisesti — lukea kappaleen
siitä, mitä ikä tekee vaikeavammaisuusongelmissa.
Monissa perheissähän se kohdataan jo vastasyntyneenä ja
siitä sitten mennään luontevalla tavalla
eteenpäin, niin kuin nämä Kelan tilastot
osoittivat. Mutta on myöskin hyvin selkeästi kentällä esitetty,
että on perustuslain vastaista ottaa ikä ensisijaiseksi
päätöksenteon perusteeksi sen sijaan, että päähuomio
olisi vammassa ja siitä aiheutuvassa toimintarajoituksessa.
Tässä ovat vastakkain yksilö, vaikeavammainen
ihminen, ja toisaalta meidän järjestelmämme,
jotka kertovat, ja huhujen perusteella suusta suuhun menee 100 miljoonaa,
siihen uskotaan, ja sen perusteella tehdään päätöksiä.
Se ei kyllä oikein kestä päivänvaloa.
Vaikeavammaisuus on pysyvää ja elinikäistä, jolloin
se ei poistu tai merkittävästi vanhene iän myötä.
Päinvastoin vaikeavammaisuus aiheuttaa iän myötä enenevässä määrin
vaikeavammaisuuden liitännäisongelmia, jotka edellyttävät
intensiivisen lääkinnällisen kuntoutuksen
toimenpiteitä. Yleisen elintason ja odotetun eliniän
nousu on vaikuttanut myös vaikeavammaisten ihmisten eliniän
kasvuun. Näin ollen tulevaisuudessa ja lähivuosina
tulee olemaan kasvavassa määrin sellaisia vaikeavammaisia
ihmisiä, esimerkiksi polion tai cp-vamman vammauttamia
vaikeavammaisia, joiden elämänlaadulle tärkeän
liikkumiskyvyn turvaamiseksi tai edistämiseksi annettu
kuntoutus on soveltamiskäytännön mukaan
edelleenkin tarpeellista kuntoutusta. Tilanne on näiltä osin
siis eri kuin vielä vuosikymmen aiemmin. Nykytilanne huomioon
ottaen, jossa oikeus Kelan järjestämään
vaikeavammaisten lääkinnälliseen kuntoutukseen
päättyy 65-vuotiaana ja vaikeavammainen henkilö siirtyy
julkisen terveydenhuollon vastuulle, tätä ei voida
pitää perusteltuna. Julkisen terveydenhuollon
resurssit ovat huonosti pystyneet vastaamaan vaikeavammaisten vanhuuseläkeläisten
lääkinnällisen kuntoutuksen tarpeeseen.
Miten siis voidaan olettaa, että julkinen terveydenhuolto
pystyisi ottamaan vastatakseen laajamittaisesti ja laadukkaasti
myös työikäisten vaikeavammaisten lääkinnällisestä kuntoutuksesta?
Arvoisa puhemies! Halusin tämän saada eduskunnan
pöytäkirjoihin, ja loppuun sanon vaan, että niiden,
jotka tässä salissa haluavat, että tämä ongelma
ratkaistaan selvästi ja rehellisesti, ainoa keino on tukea
pykälämuutoksia, jotka meillä on kahdessa
eri vastalauseessa. Kaikki muu on pelkkää poliittista
semantiikkaa ja semmoista, joka ei tuota tulosta, vaikka toivoisin,
että se tuottaisi tuloksia.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa lausumaa, jonka
mukaan eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy
toimenpiteisiin sellaisten yksiselitteisten menettelytapaohjeiden
laatimiseksi, joiden perusteella turvataan myös 65 vuotta
täyttäneiden vaikeavammaisten lääkinnällisen
kuntoutuksen joustava jatkuminen yksilöllisen kuntoutustarpeen
mukaisena lakiehdotuksen 54 §:ssä sekä kuntoutuksen
asiakasyhteistyöstä annetussa laissa säädettyä yhteistoimintaa
noudattaen. 54 §:n mukaan, jos vakuutettu tarvitsee sellaista
kuntoutusta, jota ei ole säädetty Kansaneläkelaitoksen
tehtäväksi tai jonka järjestämistä ja
korvaamista ei ole tarkoituksenmukaista järjestää Kansaneläkelaitoksen
toimintana, laitoksen tehtävänä on huolehtia
siitä, että vakuutetulle annetaan tietoja muista
kuntoutusmahdollisuuksista ja että hänet ohjataan
tarpeen mukaan asiantuntevaan kuntoutukseen tai muiden palveluiden
piiriin yhteistyössä niitä järjestävien
tahojen kanssa. Mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausumaehdotus on oikean suuntainen muttei riittävä.
Arvoisa herra puhemies! Ed. Virtanen kiinnittää vastalauseessaan
tähän huomiota seuraavasti: "- - vaikeavammaisen
henkilön täyttäessä 65 vuotta
hänen kuntoutuksensa kovin usein päättyy
tai ainakin heikkenee, koska kunnat, joille kuntoutusvastuu siirtyy
kuntoutettavan täytettyä 65 vuotta, eivät
joko lainkaan järjestä vanhuuseläkkeellä oleville
kuntoutusta tai se on laadultaan heikompaa kuin Kansaneläkelaitoksen
järjestämä."
Samaan asiaan tähtää ed. Akaan-Penttilä ehdotuksessaan.
Hän toteaa, että on perustuslain vastaista ottaa
ikä ensisijaiseksi päätöksenteon perusteeksi
sen sijaan, että päähuomio olisi vammassa
ja siitä aiheutuvassa toiminnan rajoituksessa. Vaikeavammaisuus
on usein pysyvää ja elinikäistä,
jolloin se ei poistu tai merkittävästi vähene
iän myötä. Päinvastoin vaikeavammaisuus
aiheuttaa iän myötä etenevässä määrin
vammaisuuden liitännäisongelmia, jotka edellyttävät intensiivisen
lääkinnällisen kuntoutuksen toimenpiteitä.
Miksi valiokunta on jättänyt nämä perustelut
huomioimatta?
Arvoisa puhemies! Perustuslain 6 §:n mukaan ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa
eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen,
uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Oman kokemukseni perusteella en ymmärrä sitä,
että hallitus ja valiokunta ovat jättämässä yli
65-vuotiaiden vaikeasti vammaisten kuntoutuksen kokonaan kuntien
harteille tietäen, ettei kunnilla ole sellaiseen valmiutta.
Lopuksi kannatan ed. Akaan-Penttilän ehdotusta.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Voin allekirjoittaa jokaisen sanan, minkä ed.
Akaan-Penttilä äsken omassa puheenvuorossaan kertoi. Minusta
se osoittaa hyvin sen, että tässä salissa olleet
sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenet luottavat ministeriön
virkamiehiin niissäkin tilanteissa, kun virkamiehet pyrkivät
sanoilla tai isoilla luvuilla tai jollakin muulla välttämään
sellaisia päätöksiä, joita he
eivät halua. Minusta se on ikävää.
Ennen kaikkea tässä tapauksessa se on ikävää näitten
vaikeavammaisten kohdalla, joitten tilanne on muutenkin vaikea.
Ed. Akaan-Penttilän esittämät luvut,
esimerkiksi tämä 55—64-vuotiaiden Kelan
kuntoutettavien määrä, 3 719
henkilöä, siis kymmenen vuoden ikähaarukassa,
osoittavat jo sen, että kysymys ei ole kovin isosta rahasta.
Kysymys olisi ollut tällä kertaa vain hyvästä tahdosta,
ja kun siihen tulee ikään kuin ikäluokka
kerrallaan, niin ensi vuonna se summa ei olisi ollut kuin korkeintaan
2 miljoonaa. Kun haetaan siihen vielä kevyempiä malleja
eli tätä fysikaalista hoitoa, se olisi aivan hyvin
pystytty hoitamaan. Se ei olisi ollut edes rahaongelma, mutta nyt
harmittaa, että tämän takia tässä käy
niin, että tästä tuli tämmöinen
poliittinen kiistakysymys eikä nähty tämän asian
todellista luonnetta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vaan kommentoisin: Kiitoksia näistä sanoista.
Minusta eräässä mielessä on
lainsäädännöllisesti aika ongelmallista
se, että kun valiokunnan jäsen ja tässä tapauksessa
minä itse kysyin hyvin selkeästi niin hyvällä suomella
kuin osasin mahdollista täsmälausuntoa tästä ikäsiirtymästä,
näistä ryhmistä, niin siihen ei vaan
ole valmiutta meidän ministeriöllämme.
Sitä jään kovasti kummeksumaan, minkälaisella
ennakkoasenteella tullaan ja miten ei ehkä haluta sitten
aina niihin kysymyksiin vastata niin kuin niihin pitäisi
vastata. Itse tässä on edustajana otettava näistä tilastoista
esille esimerkiksi nämä luvut, mitä luin
täällä. Ei niitä meille esitelty,
ne olivat siellä limittäin kaiken muun tiedon välissä.
Yleiskeskustelu päättyy.