Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Palaan eiliseen keskusteluun kehyksistä.
Tämähän on loppuvaalikauden tärkein
asiakirja, ja olisimme halunneet eilisessä keskustelussa
kuulla vastauksia siihen, mitä hallitus on nyt todellisuudessa
tekemässä omalle talouspolitiikan linjalleen.
Yllättäen huomasimme, että eilen salissa
ei ollut yhtään ministeriä. (Ed. Tennilä:
Ei ensimmäistäkään!) — Ei
ensimmäistäkään. — Ilmeisesti
ensimmäistä kertaa kehyskäsittelyn aikana myöskään
valtiovarainministeri, jolle asia kuuluu, (Ed. Saarinen: Kahvilassa
oli!) ei ehtinyt kuuntelemaan edustajien mielipidettä.
Ymmärrämme, että on esteitä,
on ulkomaanmatkoja. Puheenjohtaja Urpilainen oli eilen ulkomailla. Nämä ovat
selviä asioita, niistä emme puhu. Mutta jos on
20 ministeriä, 20 ministeriä, enemmän
kuin koskaan aikaisemmin, olettaisi, että joku ehtisi olla
paikan päällä. Kysyn pääministeri
Vanhaselta:
Olitteko tietoinen, että valtiovarainministeri ei ole
paikalla eikä yksikään teidän
hallituksenne ministeri ota osaa tämän loppuvaalikauden
tärkeimmän asiakirjan keskusteluun?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kehysesityksen lähetekeskustelussahan käytiin
hyvin laaja keskustelu, missä ministerit olivat paikalla,
(Välihuutoja vasemmalta) mutta eilen tapahtui virhe yhteensovittamisessa,
että emme olleet tarkistaneet sitä, (Ed. Saarinen:
Seitsemän tuntia oli aikaa!) että läsnäoloa
on.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt täytyy siis jatkaa tätä eilistä keskustelua väistämättä,
koska ne ovat todella tärkeitä asioita. Tiedämme,
että taloustilanne ei ole vielä ollenkaan kunnossa.
Yhä enemmän tulee puheenvuoroja, joissa vaaditaan
julkisten menojen leikkauksia. Hallitus on tehnyt ennätyssuuret,
yli 3 miljardin euron veronalennukset, ja nyt sitten puhutaan, että leikkauksia
tarvitaan. Väitetään, että valmistelussa
olisi lisäksi vielä yksi suuri veronalennus, tällä kertaa
yrityksille suunnattu. Ed. Zyskowicz, jolta yleensä kuulee
totuudensiemeniä täällä, sanoi
eilen, epäili, että ei ole rahaa toteuttaa ensi
vuoden hallituksen sosiaaliturvaparannuksia. Hallituspuolueiden
neuvonantajiin kuuluva pankkiiri Björn Wahlroos on puhunut vähän
samaa. Hän sanoi — taitaa muuten olla myös
kokoomuspuolueen suurimpia rahoittajia — että veronalennuksille
pitää tehdä tilaa, (Ed. Rajamäki:
Päävisio!) ja sanoi erikseen, että pitää lopettaa
köyhien ja yksinhuoltajaäitien tukeminen. Kysyn
nyt: Onko tarkoitus mennä tällä Zyskowiczin
ja Wahlroosin linjalla eteenpäin? Valmisteleeko hallitus
uusia veronalennuksia ja tehdäänkö samaan
aikaan elokuun budjettiriihen uusia leikkauslistoja?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus ei ole tehnyt tähänkään mennessä leikkauslistoja
eli ei tee uusia. Halli-tus on korottanut kaikkein pienimpiä etuuksia, isyys-, äitiys-,
sairauspäivärahoja, oliko jopa niin, että yli
170 euroa kuukaudessa. Samoin olemme tehneet päätöksen,
että kansaneläke nousee ensi vuonna, muistaakseni
maaliskuussa, 100 eurolla. Eli näitä päätöksiä on
tehty. Meillä ei ole tarkoitus tehdä menokarsintoja,
eikä tarkoitus siis näin ollen ole tehdä muuta
taloussopeutusta kuin sen, minkä olemme päättäneet.
Eli olemme päättäneet nostaa 1,5 miljardilla
eurolla veroja, ensi vuoden tasossa 1,5 miljardia euroa veroja.
Saimme erittäin hyvän palautteen muun muassa Kansainväliseltä valuuttarahastolta
siitä talouspolitiikasta, jota olemme kriisiaikana hoitaneet
ja siitä exitistä, jota nyt olemme tekemässä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Miksi hallitus nöyryyttää eduskuntaa
instituutiona? Yksikään teistä ei vaivautunut
paikalle, vaikka te olitte talossa. Miksi te ette siirtäneet
menojanne? Eduskunta maksaa osan teidän palkastanne, teidän
pitäisi pysyä työpaikallanne. Miksi te
ette yrittäneet vaikuttaa asian käsittelyaikatauluun, (Ed.
Zyskowicz: Puhuuko SMP ja SDP?) teillä olisi ollut voimavaroja
siihenkin? (Ed. Viitanen: Siellä oltiin kuppilassa kyllä,
mutta ei salissa!)
Herra pääministeri ja valtiovarainministeri: Eurojärjestelmä horjuu,
valtio ja kunnat velkaantuvat, meidän pitäisi
tulevaisuutta linjoittaa. Miksi te ette tulleet keskustelemaan näistä asioista?
Te olette pyytäneet oppositiolta tukea teidän esityksillenne
koskien eräitten maitten lainajärjestelyjä ja
suuria takausvastuita. Miksi te boikotoitte? Se oli historiallinen
nöyryytys eduskuntainstituutiolle. En puhu nyt oppositiosta
vaan koko eduskunnasta.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin pääministeri
tuossa totesi, se on ikävä koordinaation puute,
se on ihan selkeä virhe, että meistä ei
ollut kukaan eilen paikalla. Onneksi meillä on ollut paljon
paljon mahdollisuuksia tämän kevään
aikana puhua taloudesta ja varmasti tulee olemaan. Olen aina siihen
enemmän kuin tyytyväinen, jos eduskunta haluaa
puhua ja ottaa aikaa keskustellakseen taloustilanteesta.
Haluaisin sen verran oikaista, kun ed. Heinäluoma tuossa
totesi, että hallitus on tehnyt 3 miljardin euron veronkevennykset,
niin täytyy rehellisyyden nimessä tietysti todeta,
että 2 miljardia on myös nostettu veroja. Eli
olemme tehneet tietoisen muutoksen työn ja työllistämisen
verotuksesta kulutuksen verotukseen. Tämä on ollut nimenomaan
myös tulevien vuosien kasvun, työpaikkojen luomisen,
työnteon kannalta ja myös ekologisen kehityksen
kannalta merkittävä muutos.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä nyt jatketaan sitten näitä oikaisuja,
nimittäin minulla on tässä teidän
itse, ministeri Katainen, tänne eduskuntaan tuoma budjettiesitys,
josta käy ilmi, että te olette tehneet tämän
vaalikauden aikana lähes 4 miljoonan euron veronkevennykset
bruttona ja nettona yli 3 miljardia euroa. Ja te ette vastannut,
jälleen kerran te ette vastannut, kysymykseeni, ollaanko
valmistelemassa vielä uutta veronalennuskierrosta, jonka
jälkeen sitten tullaan sanomaan, että rahat ovat
loppu, valtio velkaantuu ja nyt joudutaan tekemään säästöohjelmia.
Olen kysynyt tätä ennenkin: Oletteko tekemässä uutta
veronalennusta, joka suunnataan tällä kertaa yrityksille
ja jonka joutuvat maksamaan palkansaaja ja kotitaloudet? Toisekseen
kysyn: Onko niin, niin kuin ed. Zyskowicz sanoi eilen? Hän
epäili, että ei ole rahoitusta olemassa näille
teidän mainitsemillenne ensi vuoden parannuksille, jotka
jälleen luettelitte mutta joista ed. Zyskowicz epäili,
että niihin ei ole rahaa olemassa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus toteuttaa sen, minkä on päättänyt,
eli ei kannata sitä epäillä. (Ed. Gustafsson:
No, Zyskowicz epäili!) Ymmärrän sen, että kansaneläkkeen
tasokorotus ei ole koskaan ollut teidän prioriteettinne.
Tälle hallitukselle se on ollut ja on, ja se tullaan tekemään.
Mitä tulee tähän uuteen verorakenteeseen,
en osaa vielä sanoa sitä, mitä tulemme
tekemään vai teemmekö tällä vaalikaudella
mitään. Sitä pohditaan. Martti Hetemäen
johdolla on työryhmä istumassa, joka pohtii verotuksen
kokonaisuudistusta. Jos verotukselle kuka hyvänsä joko
tällä vaalikaudella tai seuraavalla vaalikaudella
tekee jotakin, niin oma näkökulmani on se, että sen
pitää olla kasvua, työllisyyttä parantavaa;
eli että veroja ei tehdä vain niin, että lasketaan
joltakin ihmisryhmältä ihan noin vain niin kuin
huvikseen, vaan veroja pitää joko laskea tai nostaa
tai samaan aikaan tehdä molempia, mutta pitää tehdä se
valinta.
Itse olen sellaisen verouudistuksen kannalla, joka luo kasvua,
luo työpaikkoja, parantaa meidän kilpailukykyämme,
ja sitten voimme pistää enempi — tämä on
siis henkilökohtainen kantani — (Puhemies: Minuutti!)
vaikkapa kulutukseen. Tämä on myös ympäristöystävällistä verotusta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Minun käsitykseni on kyllä se,
että te ette vaivautuneet saliin siksi, että täällä käydään
nyt tulevista vuosista valtiontalouden osalta näennäiskeskustelua.
Todellista keskustelua käydään salin
ulkopuolella. Siellä Sailas, siellä EK, siellä teidän
suuri rahallinen tukijanne Wahlroos, siellä Imf:t — olihan
se Wahlroos kyllä Rkp:nkin pääneuvonantajia — siellä käydään
sitä todellista tulevien vuosien keskustelua. Sieltä kuuluu selvästi
tämmöinen leikkausviikatteen hionta, ja te tiedätte,
että näin tätä peliä on
suunniteltukin. Kunhan tässä vaalit on käyty,
niin sieltä tulee se todellinen leikkausohjelma, todelliset
kehykset, ja te vaan katselette nyt päältä,
että vaaleista selviäisitte. Mutta kun te puhutte,
ettei leikata tänä vuonna, ennen vaaleja, tänä vuonna
yli miljoonalta suomalaiselta putoaa reaalitulo, pääosalta eläkeläisiä,
kaikilta työttömiltä ja opiskelijoilta, koska
ei tullut verohelpotusta vuoden alussa näille porukoille
eikä tullut indeksikorotusta. Tiesittekö te, ministeri
Katainen, miten näiden ihmisten käy, kun te esimerkiksi
verotaulukoita teitte? (Puhemies: Minuutti!) Teidän oma
verotuksennehan kevenee merkittävästi isoista
tuloistanne.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ed. Tennilä totesi ainoastaan
yhden tahon, jonka kanssa hallitus käy aktiivista keskustelua
tästä tulevaisuudesta. Mutta se oli vain yksi
neljästä. (Ed. Tennilä: Mikä se on
sitten?) Siinä olisi pitänyt silloin mainita STTK,
Akava ja SAK. (Ed. Tennilä: Eikö Sailas ole enää teidän
kumppani ollenkaan?) EK oli se, jonka mainitsitte, eli meillä on
tämä porukka, työmarkkinajärjestöt
ja hallitus, joka käy erittäin tiivistä,
aktiivista keskustelua Suomen tulevaisuudesta, työllisyydestä,
kilpailukyvystä, julkisen sektorin tuottavuuskehityksestä ja
siitä, kuinka tästä uidaan ulos tänä vuonna
ja tästä vuosiksi eteenpäin. Se on se
porukka, jonka kanssa hallitus käy aktiivisesti keskustelua.
Toki me käymme myös hyvin aktiivista kansainvälistä keskustelua,
mutta tämä on se porukka, jonka kanssa suunnittelemme.
Me olemme tehneet veronkevennyksiä, jotta olemme saaneet
lisättyä ihmisten ostovoimaa. Erityisesti kaikkein
pienituloisimpien veroja on kevennetty. Niin kuin hyvin tiedätte,
kunnallista perusvähennystä on kasvatettu ensimmäistä kertaa
sitten 1990-luvun alun. Tällä on ollut hyvä vaikutus
Suomen talouskehitykseen. Kun vienti on romahtanut, (Puhemies: Minuutti!)
kotimarkkina on pysynyt hyvällä tasolla. (Ed.
Tennilä: Miljoonalta putoaa reaalitulo tänä vuonna!)
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Vakavassa talous- ja työllisyystilanteessa
ja kärjistyvän valtiontalouden tilanteessa valtiovarainministerin
ja hallituksen johdon poissaolo täältä ei ole
vain koordinaatio-ongelmia kalenterin kanssa, vaan se on vakava
asenneharha ja virhe edustuksellisen demokratian ja kansanvallan
toimivuuden ja eduskunnan budjettivallan näkökulmasta
tässä vaikeassa tilanteessa. Nyt kyllä tässä talouskasvun
panostusten ohella tarvitaan aitoa keskustelua eikä asioiden
lykkäämistä vuoden päähän.
Millä tavalla Suomen taloutta työllisyyspohjaa
ja ennen kaikkea myöskin tulevaa valtiontalouden alijäämää julkisen
talouden tasapainotusohjelmalla, menojen uudelleen priorisoinnilla
ja myöskin ennen kaikkea suomalaisen hyvinvoinnin perustan,
sosiaali- ja terveydenhuollon perustan turvaamisella me voimme edistää?
Ei sillä tavalla, että te juoksette nurkan taakse
nämä viimeiset kuukaudet. Sillä tehdään
arvaamatonta vahinkoa. Teillä palaa nykyään
todella päätalo, ei pelkästään
sauna, ja te odotatte (Puhemies: Minuutti!) tumput suorana Vpk:ta.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin, eilen tapahtui virhe. Se on
selvä asia. (Ed. Saarinen: Ei kuppilasta ole pitkä matka
tänne!) Mutta hallitus on ollut altis ja valmis koko talven,
kevään käymään viikoittain talouspoliittista
keskustelua. Se voidaan pöytäkirjoista katsoa,
ei tässä hallitusta voi kyllä tässä suhteessa
pakoilusta syyttää. (Ed. Viitanen: Kehyskeskustelu
on vähän eri asia!)
Hallitus valmistautuu samalla myös budjettiriiheen,
ja siellä tehdään niitä ratkaisuja,
joita budjettiriihessä tehdään. On jokseenkin
kohtuutonta vaatia hallitukselta sitä, että me
lähtisimme ennakkoon spekuloimaan kovin paljon sitä,
mitkä kuuluvat budjettiriihen ratkaisuun ja siihen prosessiin.
Siihen pitää valmistautua huolellisesti, ja näin
tullaan tekemään. Mehän olemme tehneet
myös näitä ed. Rajamäen vaatimia
tasapainotusratkaisuja. Me olemme tehneet niitä hyvin ennakoidulla
tavalla. Jokainen muistaa ne perusteet, millä perusteltiin
muun muassa se, että nyt heinäkuussa nostetaan
arvonlisäveroa, mikä on erittäin mittava
korotus (Puhemies: Minuutti!) myös eurooppalaisittain katsottuna.
Se tehtiin rauhallisesti, se tehtiin etukäteen jo vuotta
aikaisemmin, mutta se tehoaa nyt aivan oikealla hetkellä,
kun tasapainottaminen pitää aloittaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pankinjohtaja Wahlroos vastaa omista
ajatuksistaan, ja minä vastaan omista ajatuksistani. (Sosialidemokraattien
ryhmästä: Kokoomuksen rahoittaja!) Meitä ei
kannata kovin helposti sekoittaa, emme ole ihan samannäköisiäkään.
(Ed. Gustafsson: Ei ihan!)
Olen todennut ja, herra puhemies, totean nytkin, että politiikan
pitää kaikissa olosuhteissa olla vastuullista.
Sen pitää olla vastuullista myös ja varsinkin
nyt, kun valtio velkaantuu yli 10 miljardia euroa vuosittain. Hallituksen
ajamat pienimpien eläkkeiden korottaminen ja perhe-etuuksien
sitominen indeksiin ovat positiivisia uudistuksia. Ne parantavat
pienten eläkkeiden varassa elävien ihmisten ja
perhe-etuuksia saavien lapsiperheiden sosiaalista ja taloudellista
asemaa. Olen kysynyt ja kysyn nytkin: Onko juuri nyt oikea hetki
näihin pysyviin menonlisäyksiin, kun valtiontalouden
tilanne on se, mikä on?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä on hallituksen kanta:
on oikea hetki tehdä. Ja takuueläkkeestä on
jo laki säädetty, se toteutuu. Indeksien kohdalla,
en muista, onko siinä vielä lakia, ilmeisesti
ei ole, mutta kyllä tämä on ajallisesti
oikein. Kyllä tällä kansakunnalla on
varaa myös tässä lamanjälkeisessä tasapainottamistoimessa
pitää kaikkein pienituloisimmista huolta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Wahlroosin puheet, jotka leimaavat tavallisia suomalaisia
pienituloisia, suomalaisia perheitä, ovat vastuuttomia
ja kohtuuttomia, erityisesti kun huomioi sen, että sama
Wahlroos nostaa satoja tuhansia euroja maataloustukea. Hän
on ottamassa pois köyhiltä lapsiperheiltä mutta
on valmis ottamaan vastaan satojen tuhansien maataloustuet. Wahlroos
liittyy tähän sillä tavalla, että ehkä kokoomus
ei vastaa Wahlroosin puheista mutta Wahlroos vastaa kyllä omalta
osaltaan kokoomuksen vaalirahoituksesta. (Ed. Sasi: Teidän kasvatti!)
Mutta valtiovarainministeri Katainen, toistan uudestaan: yli
miljoonalta ihmiseltä leikataan tänä vuonna
tuloja. Osa eläkeläisistä sai 0,26 prosenttia,
osa ei mitään. Työttömät
eivät saa mitään, eläkeläiset
eivät saa mitään. Samaan aikaan hinnat
nousevat, vuokrat nousevat ja hintojen nousua hallitus kiihdyttää edelleen
arvonlisäveron korottamisella. Me emme hyväksy
leikkauksia. Te ilmeisesti hyväksytte kovat leikkauslistat,
ministeri Katainen.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kaikki ne sosiaalietuudethan, jotka ylipäänsä on
sidottu indeksiin, nousevat hintojen myötä. (Ed.
Tennilä: Eihän ne nouse!) Ja kun arvonlisävero
nousee, se tietysti aikanaan vaikuttaa myös sitten tähän
indeksiin. (Ed. Laakso: Jälkikäteen!)
Me olemme sitoutuneet hyvinvointiyhteiskunnan perustan eli terveen
talouden ylläpitoon. Me elvytimme erittäin rankalla
tavalla (Ed. Heinäluoma: Veronalennuksilla!) tämän
kriisin pahimmassa vaiheessa, ja nyt on sitten osamaksusta tulossa
ensimmäiset erät maksuun. (Ed. Arhinmäki:
Köyhät maksaa!) Ja me teemme sen hyvin ennakoidulla
tavalla, kuten pääministeri totesi, hyvin merkittävällä tavalla:
puolentoista miljardin euron verojen korotukset yhteensä,
kun otetaan arvonlisävero ja energiaverot huomioon. Me
lähdemme siis vähentämään
tätä vajetta, joka on syntynyt, kun elvytimme.
Ja verotuksella olemme pystyneet vaikuttamaan siihen, että ostovoimaa
on, siis kotimarkkinoitten työllisyys on pysynyt paremmassa
kunnossa kuin se olisi pysynyt, jos olisimme jättäneet
ostovoiman pienemmäksi.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Rahamarkkinoiden epävarmuus johtuu
siitä, että Euroopassakin on valtioita, jotka
ovat velkaantuneet liikaa, ja on suuri vaara, että tämä velkaantuminen
jatkuu. Onneksi Suomen hallitus ja Euroopassa monet hallitukset
ovat oivaltaneet tämän tilanteen ja lähteneet
nopeasti toimiin, saaneet aikaan järjestelyjä,
joilla markkinoita on voitu rauhoittaa, ja tällä tavalla
on voitu estää, ettei ole jouduttu leikkaamaan.
Kysyn kuitenkin valtiovarainministeri Kataiselta:
Jos tällaiset puheenvuorot, jotka lisäävät
epävarmuutta, olisivat saaneet alleen tuulta eikä olisi
kyetty tekemään näitä päätöksiä,
olisiko jo monissa maissa ja myöskin Suomessa jouduttu
leikkaamaan, jos nämä ajatukset olisivat päässeet valloilleen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kaikki epävarmuus on tällä hetkellä myrkkyä.
Tykkää tai ei rahoitusmarkkinoista tai niiden
reaktioista, meidän vaan pitää toimia
niin, etteivät rahoitusmarkkinat tai valtioille lainaa
antavat henkilöt ohjaa valtioita. Ja ainoa keino siinä on
se, että emme päästä itseämme
siihen tilanteeseen, missä Kreikka on tai missä muutamat
muut maat ovat. Eli meidän pitää olla
oman itsemme herroja eikä olla markkinoiden juoksutettavissa.
Silloin semmoiset puheet, joissa ajetaan valtio siihen tilaan, että markkinat sanelevat,
mitä pitää tehdä, ovat tietenkin
vastuuttomia. Eli Suomi on tällä hetkellä talouspolitiikassa
yksi itsenäisimpiä maita Euroopassa sen takia,
että me olemme toimineet vastuullisesti, ja näin
meidän pitää myös toimia jatkossa.
Pelkät puheet eivät riitä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Hallituksen veropolitiikan linja näyttää olevan se,
että tasaveroja nostetaan, eli on tulossa arvonlisäveron
nousu, kunnallisvero on noussut hallituksen toimenpiteistä johtuen
ainakin osittain, kiinteistöveroa on kiristetty, ja nyt
sitten tulee energiaverotukseen aika raju korotus, jolloin myös
muun muassa sähkön hinta varmasti nousee. Nämä toimenpiteet
kohdistuvat verotuksessa pieni- ja keskituloisiin suhteellisesti
kaikkein raskaimmin. (Ed. Salo: Alkoholivero, tupakkavero!) Olisi
ehkä vuoro katsoa, että voitaisiin panna veroja
myös esimerkiksi pankki- ja luottolaitoksille valuutta-
ja pörssiveron muodossa, jotka kohdistuisivat varmaan vähän
toisenlaisiin piireihin. Onko hallituksella nämä valmistelut käynnissä,
ja jos on, niin minkä kokoisina ja milloin ne tulevat voimaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kiinteistöverohan ei ole mikään
tasavero — se ehkä yksityiskohtana.
Mitä sitten tulee tähän pankkiveroon
ja trans-aktiomaksuun, niin mehän olemme ajaneet, niin kuin
ehkä edustaja tietää, hyvin aktiivisesti
Eurooppa-tasolla sitä, että olisi eurooppalainen
vakausmaksu tai pankkivero. Ruotsissa semmoinen on, ja nyt me olemme
saaneet ajatuksellemme paljon tukea. EU yrittää ajaa
sitä tässä parin viikon sisällä globaaliksi.
Jos se ei onnistu, niin sitten Eurooppa toimii varmaankin yksin.
Teemme semmoiset säännöt, että se
on kaikille sopiva.
Transaktioverossa on huomattavasti enempi hajanaisuutta. Yhdysvallat
vastustaa sitä erittäin vahvasti. Mikäli
Eurooppaan semmoinen tulee, niin se tarkoittaa, että silloin
pitää olla mahdollisimman monta maata, mielellään
koko unioni, siinä mukana, ettei tule sitten eroavaisuutta.
Hallituksen veropolitiikan keskeinen linja on ollut se, että tehdään
sellaisia veroratkaisuja, jotka toisaalta tuovat meille tuloja hyvinvointiyhteiskunnan
pyörittämiseksi mutta toisaalta maksimoivat työnteon
ja työllistämisen, koska mitä enempi
on työpaikkoja, sitä enempi on työntekijöitä,
mitä enempi on työntekijöitä,
sitä enempi on veronmaksajia, (Puhemies: Minuutti!) ja
sitten me voimme kantaa huolta niistä, jotka ovat työuransa
jo tehneet tai eivät kykene töitä tekemään.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Katainen, kun te puhutte
talouspolitiikkanne vastuullisuudesta, niin kyllä me juuri
kuulimme teidän arvovalintanne, kuinka vastuullista on
ollut se, että teillä on ollut varaa pääosin
hyväosaisten veroja keventää yli 3 miljardilla
(Ed. Heinäluoma: Nettona!) ja samaan aikaan, käytännössä,
te olette leikkaamassa vanhuksilta, lapsilta kunnallisten palveluiden
heikentämisen myötä. Nämä ovat
teidän vastuullisia arvovalintojanne, arvoisa ministeri
Katainen.
Mutta, ministeri Pekkarinen, te vuosi sitten, yli vuosi sitten,
ilmeisesti näitte tämän huonon kehityssuunnan
ja sanoitte, että nyt on aika hyväosaisten osallistua
lamatalkoisiin. Me olemme vuoden odottaneet hallitukselta edes yhtä toimenpidettä,
millä hyväosaiset osallistuisivat lamatalkoisiin,
ja tätä toimenpidettä emme ole vielä tänä päivänä nähneet.
Ministeri Katainen ei suostu vastaamaan kysymykseen, tarkoittaako tämäkin
loppujen lopuksi hyväosaisten veroalea sitä kautta,
että tulette alentamaan yritysveroa tulevaisuudessa.
Ministeri Katainen, ministeri Pekkarinen: Missä viipyvät
toimet hyväosaisten osallistumisesta lamatalkoisiin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Jos vastaan ministereiden puolesta.
Tuloverotuksen osalla verotuksen keventämisen profiili
on monta vaalikautta ollut jokseenkin samanlainen. Siinä ei
ole tapahtunut mitään erityisiä painotuseroja.
(Ed. Viitanen: Talouspolitiikkaa tehdään aina
ajassa!) Meillä yhteiskunnan perustavoite on ollut se,
että työhön sisältyvää verotusta
ja samalla suomalaiseen työhön liittyviä kustannuksia
yritetään alentaa. Se on kilpailukykytekijä,
ja tässä on aika pitkä perinne kaikkien
erilaisten hallituskokoonpanojen osalla. Tällä vaalikaudella
sitä on täydennetty muun muassa kunnallisverotuksen
perusvähennyksen voimakkaalla nostamisella, jotta on saatu
profiilia, että pienituloisilta kevenee enemmän.
Olen ollut itse myös sosialidemokraattien kanssa hallituksessa.
Me poistimme yhdessä muun muassa varallisuusveron, kevensimme
perintöverotusta, että ilman muuta ollaan valmiita katsomaan,
miten erilaiset hallituskokoonpanot ovat sosiaalisesti tulonjakovaikutuksiltaan
verotusta kehittäneet, ja uskon, (Puhemies: Minuutti!)
että tämä istuva hallitus pärjää siinä vertailussa
hyvin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kysehän on kumminkin nyt sitten
peruskysymyksestä, missä ne arvot olivat eilettäin.
Te, ministeri Katainen, puhutte työ- ja elinkeinoelämän
edellytyksien parantamisesta ja kehittämisestä ja
niiden eteenpäinviemisestä. Me olemme yrittäneet
puhua konkreettisista asioista, jotka vaikuttavat niihin. Eilen
yritettiin kysellä, että mitäs tehdään
Pohjanmaan radan osalta, mitä tehdään,
kun satamaan eivät liiku enää laivat.
Ne ovat sitä, mitä pitäisi käytännössä tehdä eikä huupata
jossakin tuolla ja tulla tänne kertomaan, että markkinat
eivät meitä johda. Markkinat ajoi seinään
USA:ssa, ja se levisi tänne, markkinat ajoi seinään
Kreikassa, ja se levisi tänne. Kyllä markkinat
itse asiassa pitää itsestään
huolen. Meidän pitää pitää omista
työpaikoistamme, omien työpaikkojemme edellytyksistä huoli. Missä ne
toimet ovat? Milloin te kerrotte eduskunnalle, milloin näitä konkreettisia
asioita saadaan eteenpäin vai saadaanko niitä eteenpäin? Pääministeri
Vanhanen on nyt kyllä ollut hiljaa. Hän ei näihin
puutu. Voisitteko te, ministeri Katainen, kertoa, mitä siellä on
tapahtumassa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niitä konkreettisia toimia on ihan
koko ajan. Ehkä ministeri Pekkarinen osaa kertoa esimerkiksi
Finnveran toimista, erilaisista elinkeinopoliittisista toimista.
Ei nyt kannata ihan semmoista kuvaa maalata, että Suomessa
ei ole koskaan aikaisemmin tehty eikä tällä hetkellä tehdä yhtään
mitään elinkeinopolitiikkaa. Tehdään
mieletön määrä erilaisia, muun
muassa energiaratkaisuja, joista ehkä ministeri Pekkarinen
kohta kertoo lisää. Eli olennaista on se, että pystymme
rakentamaan luottamusta tähän maahan, niihin toimijoihin,
jotka miettivät, voiko täällä investoida.
Energiaratkaisu ensisijaisesti on senkaltainen toimenpide. Toisaalta,
että meillä on hyvä julkinen talous,
että tässä maassa, jos investoi, niin
ei tule ikäviä yllätyksiä. Eli
ei niitä työpaikkoja vain valtion rahaa syytämällä pystytä luomaan,
vaan luomalla hyviä edellytyksiä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen kysyy, millä tavalla
ja missä näkyy se hallituksen talouspolitiikka,
(Ed. Martti Korhonen: Enhän minä sitä kysynyt!)
minä ymmärsin sen viestin tällaiseksi.
Me olemme tässä salissa puhuneet äskettäin
paljon energiaratkaisuista, myöskin ydinenergiaratkaisusta,
johonka teilläkin, ed. Korhonen, olen havainnut olevan
selvän kannan. Kuitenkin niiden ratkaisujen seurauksena,
paljolti myös niiden ratkaisujen seurauksena, eilen eräs
suuri yhtiö ilmoitti, että se investoi puoli miljardia
euroa sinne teidän kotikulmillenne (Ed. Salo: Aivan! Juuri
näin!) paljolti juuri sen takia, että perustana ovat
ne energiaratkaisut, joihinka hallitus on sitoutunut. Se antaa tuhansia
työpaikkoja, tuhansia työvuosia ja lisäksi
antaa pitkästi yli 100—200 pysyvää työpaikkaa
tuolla seudulla. Siinä on konkreettinen esimerkki siitä,
mitä se käytännössä on.
(Ed. Salo: Hyvä, Mauri!)
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Ei menneessä rypeminen tässä kyllä pitkälle
kanna. Kannattaa katsoa sitä väistämätöntä,
mikä joka tapauksessa on edessä.
Veropolitiikasta tässä on jo puhuttu, ja siellä näkymä on
päivänselvä sillä tavalla, että veroaste
tulee nousemaan. Verotus siis kiristyy. Nyt kysymys on siitä,
missä on painopiste silloin. Kysymykseni valtiovarainministerille
kuuluu:
Kun viittasitte siihen, että kulutusverotus on se iso
potti, jota siinä nyt tarkastellaan, mikä teidän
mielestänne on tulonjakovaikutus kulutusverotuksen kiristämisessä?
Miten oikeudenmukaisuus toteutuu tällä alueella?
Miten veropohjaa laajennetaan? Mitä vähennysjärjestelmille
tapahtuu? Nämä ovat niitä isoja kysymyksiä,
joissa liikkuu paljon rahaa, miljardeja euroja, ja sillä tasollahan
joudutaan jatkossa asioita pohtimaan, mutta tulonjako, oikeudenmukaisuus
ovat avainasioita tässä uudistuksessa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Olen ihan samaa mieltä edustajan
kanssa siitä, että nämä ovat
nimenomaan niitä isoja kysymyksiä ja tulonjakovaikutusta
pitää seurata. Samaan aikaan meidän pitää seurata
sitä, mitkä ovat ne veroratkaisut, jotka luovat
työpaikkoja, koska jos me teemme semmoisia veroratkaisuja,
jotka eivät lisää työpaikkoja
tai niitä vähentävät, niin sillä on
dramaattinen tulonjakovaikutus, joka on erittäin negatiivinen.
Eli kun me olemme menettäneet työpaikkoja tämän
kriisin aikana ja sitten talouden rakennemuutoksen johdosta, niin
tähän maahan tarvitaan uusia työpaikkoja,
ja me voimme sitä edistää järkevällä verotuksella,
semmoisella, että yritykselle jää rahaa
palkata työntekijöitä ja että meillä työstä saa semmoisen
korvauksen, että kaikkea ei tarvitse välttämättä aina
ottaa nimellispalkankorotusten kautta, vaan se voi tulla järkevän
tuloveropolitiikan kautta. Ja siitä tulee lisää ostovoimaa,
käytetään toistemme palveluja, ja tästä tulee
se laaja hyvinvointi tähän maahan: maksimaalinen
työllisyys, maksimaalinen verotuotto, maksimaalinen hyvinvointi.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin hämmästynyt
ed. Zyskowiczin puheenvuorosta, jossa hän totesi, että hallituksen
tekemät tulonsiirrot kaikkein pienituloisimmille ovat vastuutonta
politiikkaa. (Ed. Salo: Ei ole niin sanonut! — Välihuutoja
kokoomuksen ryhmästä.) Tämä hallitus
sentään eroaa positiivisesti edellisistä hallituksista
nimenomaan siinä, että on tehty oikeudenmukaista
politiikkaa siinä, että on korotettu kaikkein
pienimpiä sairauspäivärahoja esimerkiksi,
on päätetty takuu-eläkkeestä ja
opintorahaa on nostettu enemmän kuin kaksi edellistä hallitusta
yhteensä jne. Lista on mielestäni ihan kunniakas.
Kysyisin hallitukselta sitä, että kun edessä on taloudellisesti
vaikeita vuosia ja tulee olemaan aika vaikeaa tehdä uusia
tulonsiirtoja, niin miten kuitenkin voitaisiin tehdä oikeudenmukaista
politiikkaa esimerkiksi sillä tavalla, että helpotettaisiin
työttömien ja pienituloisten asemaa, koska kaikki
ihmiset eivät ole työelämässä tai
kaikille ei riitä työpaikkoja. Jotkut joutuvat
tekemään pätkätöitä jne.
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) Olisiko esimerkiksi oikea toimenpide
se, että edelleen nostettaisiin kunnallisveron perusvähennystä ylöspäin,
niin kuin tällä hallituskaudella on tehty?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! En lähde näitä yksityiskohtia
arvioimaan, mutta kaiken tämän perustana, että yhteiskunta
voi harjoittaa myös sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa,
on se, että pidämme huolen kuitenkin makrotasolla
tästä taloutemme vakaudesta. Suomi on huolehtinut
siitä, ja sen tähden me emme ole sellaisten paniikkiliikkeiden
kohteena, joita ympäri Eurooppaa näemme tehtävän.
Mikäli emme huolehdi tästä yleisestä vakaudesta,
johon valtion finanssipolitiikka luo suunnan, niin emme pysty myöskään
harjoittamaan sosiaalisesti oikeaa ja oikeudenmukaista politiikkaa.
Sen tähden laman jälkeen, kun alkaa noususuhdanne — minä uskon,
että meidän pitää olla tästä samaa
mieltä — silloin meille tulee talouspolitiikassa
kiristämisen vaihe, jotta lunastamme myös jatkossa
tämän makrotaloudellisen vakauden.
Markku Uusipaavalniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Vanhanen viittasi
täällä siihen, että "laman jälkeen",
ikään kuin lama olisi ohi. Suomessa se ei ole
vielä oikeastaan alkanutkaan. Eli se, että nyt
otetaan jo 10 miljardia velkaa vuodessa, on vähintäänkin
huolestuttavaa.
Ministeri Katainen viittasi siihen, että rahamarkkinoitten
ei pitäisi antaa määrätä.
Se on juuri se, mitä nyt ollaan tekemässä.
Te yritätte kaikkenne, että rahamarkkinat eivät
hermostuisi. Mutta ne toimenpiteet, joita ollaan tekemässä,
eivät riitä. Euroalueen kauppa on ollut positiivinen ja
samaan aikaan valtiot ovat velkaantuneet 1 000 miljardia
vuodessa. Miten te selitätte sen, että tästä voidaan
päästä eteenpäin ilman, että valtiot
ottavat pankkitoiminnan haltuunsa, niin kuin kuuluisikin olla? Eli
kertokaa meille joku konsepti.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä en ole koskaan kannattanut
sosialismia, enkä kannata sitä nytkään.
(Välihuutoja vasemmalta) Näin ollen en usko, että tilanne
helpottuisi, jos vaikkapa Suomessa toimivat pankit olisivat valtion
omaisuutta tai jos Eurooppa ilmoittaisi, että yksityinen
pankkitoiminta on sitten tältä erää ohi.
Minun on vaikea kuvitella, että se jotenkin toisi terveeseen
taloudenpitoon mitään lisäarvoa. Se,
että on oikeus keksiä rahaa ja painaa sitä,
ei taloutta paranna. Jos se olisi totta, niin se ehkä olisi
sitten jo toteutettu, mutta tähän saakka kaikki
vakavat yritykset ovat kyllä kaatuneet omaan mahdottomuuteensa
niin tuossa rajan takana kuin vähän muuallakin.