Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristöstä piittaamattoman
ahneuden seuraukset näkyvät nyt Meksikonlahdella.
Täällä Suomenlahden läpi kulkee öljyä yli
150 miljoonaa tonnia vuodessa ja määrä on
kovassa kasvussa. Tämä merkitsee 400 000
tonnia öljyä tästä ohitsemme
joka päivä. Muu laivaliikenne kasvaa vauhdilla
ja onnettomuuden riski samoin. Tiedämme naapureidemme öljyntorjunnan
puutteet. Suomi on hankkinut ja hankkimassa öljyntorjunnan
aluksia, mutta onko hallitus tietoinen niistä puutteista,
joita öljyntorjunnassamme edelleen on. Arvoisa ympäristöministeri:
Onko meillä riittävästi avomeripuomeja öljyonnettomuuden
rajaamiseksi, vai onko hallitus tältä osin laiminlyönyt öljyntorjunnan
nopean aloittamisen?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Meillä on pitkäjänteinen
suunnittelu lähtenyt siitä lähtökohdasta,
että meillä olisi hyvä valmius reagoida
noin 30 000 tonnin öljyhaveriin. Sillä tavalla
tämä pitkäjänteinen investointiohjelma
on tehty. Suomen öljyntorjuntavalmius on tällä hetkellä kohtuullisen
hyvä varsinkin, jos sitä verrataan Itämeren
rantavaltioihin, mutta mehän olemme lukuisilla investoinneilla
tälläkin kaudella, ja investointisuunnitelmalla,
myös koko ajan parantaneet sitä paitsi erilaisilla
monitoimialuksilla niin myös perinteisten alusten varustamisella öljyntorjuntakeräys-
ja torjuntavälineistöin. Tätä ei
tietenkään ole vielä riittävästi,
mutta tässä on määrätietoisesti
edetty monenlaisin harppauksin ja mennään edelleen eteenpäin.
On hyvin tärkeää, että muutkin
Itämeren rantavaltiot, ennen kaikkea tietysti Venäjä mutta
myöskin Viro, ovat ilmaisseet lisäävänsä öljyntorjuntavalmiuttaan
Itämerellä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ympäristöministeri!
Meiltä puuttuu noin 10 kilometriä avomeren öljyntorjuntapuomeja. Alaskan
yliopiston professori Richard Steiner totesi Suomenlahden öljyonnettomuuden
olevan vain ajan kysymys. Kyse ei ole siitä, tapahtuuko Suomenlahdella öljyonnettomuus,
vaan kyse on siitä, milloin se tapahtuu. Arvoisa pääministeri Vanhanen:
Vaaditteko pääministeri Putinilta hänet
tavatessanne Lappeenrannassa Venäjän öljytulojen suuntaamista
Suomenlahden ja Itämeren suojeluun, erityisesti öljyntorjuntaan?
Tiedämme Pietarissa rakenteilla olevasta öljyntorjuntaan
osallistuvasta jäänsärkijästä,
mutta tuliko muuta esille, ja vaaditteko todella, että noita
miljoonia öljydollareita käytetään
Suomenlahden ja Itämeren öljyntorjuntaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olemme Venäjän kanssa pitkään
puhuneet siitä, että telakkayhteistyö pitää myös
pystyä aloittamaan, niin että jääolosuhteissa
toimivia öljyntorjunta-aluksia myös on. Tätä koskeva sopimus
solmittiin pääministeri Putinin vierailun aikana,
ja se kertoo siitä, että Venäjä on
valmis, halukas investoimaan öljyntorjuntakapasiteettiin.
Puhuimme tästä aiheesta, puhuimme myös
siitä tarpeesta, että meidän pitää saada myös
Itämeren muut reunavaltiot tähän työhön mukaan,
mutta vähintään yhtä tärkeää kuin
tämän kapasiteetin lisääminen
on itse asiassa ennalta ehkäistä nämä ongelmat,
ja siihen meillä on mahdollisuus käyttämällä nykyaikaista
tekniikkaa. Viimeisessä Itämeren valtioiden huippukokouksessa
reilu viikko sitten nostin tämän asian erittäin
painokkaasti esille. Norja otti siitä selkeän
kopin (Puhemies: Minuutti!) tulevalla puheenjohtajakaudellaan, ja
meillä on Suomesta lähdössä idea
siitä, miten tämä olisi toteutettavissa.
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Vuonna 2000 Suomenlahden yli kulki vain 40
miljoonaa tonnia öljyä, ja kuten ed. Tiusanen totesi,
nyt tuo luku on 150 miljoonaa tonnia, ja ennustetaan, että vuoteen
2015 mennessä Suomenlahdella seilaavan öljyn määrä tulee
nousemaan 250 miljoonaan tonniin. Vaikka kehysbudjetissakin parannetaan öljyntorjuntavalmiutta
ja lisäkalustoa on hankittu, niin siitä huolimatta,
jos kaksikin alusta törmäisi yhteen Itämerellä,
mereen valuvan öljyn määrä voisi
olla niin suuri, että edes Itämeren yhteinen kalusto
ei joidenkin asiantuntijoiden mukaan pystyisi torjumaan sitä. Haluaisinkin
kysyä ministeri Lehtomäeltä ja pääministeriltä:
Mitä valmiuksia meillä on tai millaisia mahdollisuuksia
meillä on neuvotella Itämeren maiden kanssa yhteisen
lisäkaluston hankinnasta ja mitä muita toimenpiteitä voidaan
tehdä nimenomaan onnettomuuden ennaltaehkäisemiseksi
torjuntakapasiteetin lisäämisen lisäksi?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Niin kuin kysyjät ovat tässä kuvanneet,
niin tämä öljykuljetusten massiivisuus Itämerellä,
ennen kaikkea Suomenlahdella, on tietysti erittäin suuren
mittaluokan potentiaalinen ympäristöriski. Helcomin
piirissä ja yhteistyössä Euroopan unionin
kanssa meillä on nyt käynnistynyt sellainen projekti,
jossa katsotaan todellakin kaikkien Itämeren rantavaltioiden kanssa
sitä, mikä se kapasiteetti on, ja katsotaan yhdessä vähän
siitä suuntaa eteenpäin, että millä tavalla
sitä itse kunkin pitää lisätä,
jotta myöskin suuren mittaluokan haveriin on riittävä valmistautuminen
olemassa. Tässä tietysti yhteistyö rantavaltioiden
kanssa on erittäin keskeinen, ja siinä mielessä todella
olemme onneksi saaneet myöskin myönteisiä uutisia,
mutta ennaltaehkäisyn rooli on hyvin keskeinen ja siinäkin
on edetty, ja meillähän on kokemustakin jo siitä,
että erityisesti se, että nämä nykyiset
vaatimukset edellyttävät tuplapohjaa näiltä tankkereilta,
niin se on jo ainakin jossain määrin pelastanut
meitä isoilta havereilta.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Täydennän näitä edellisiä puheenvuoroja
siltä osin, että tämähän
on meillä kotimaassakin yhteistyötä.
Tässä on Syke mukana, ja sitten kalusto oli ennen
varustamoliikelaitoksella, ja nyt on Arctia Shipping Oy. He ovat tehneet
sopimuksen taas Euroopan meriturvallisuusviraston kanssa, aluksi
kolmelle vuodelle ja sitten kolmelle optiovuodelle siitä,
että tämä pohjoisen Itämeren
meriturvallisuus- ja öljyntorjunta-asia olisi kunnossa.
Niin kuin tämä keskustelu osoittaa, niin tässä on
erittäin monia toimijoita. Korostan sitä, että meidän
tehtävä on nimenomaan saada näitä muita
Itämeren reunavaltioita mukaan siihen, että he
myös investoivat tähän öljyntorjuntakalustoon.
Mitä tulee tähän pääministerin
puheeseen tästä ennalta ehkäisevästä työstä,
niin muistutan siitä, että teimme tällä vaalikaudella
hallituksen meriturvallisuusohjelman ja siinä on käyty
aika yksityiskohtaisestikin läpi sitä Gofrep-järjestelmää ja
sen edelleen kehitettäviä järjestelmiä,
joilla ennalta ehkäistään (Puhemies:
Minuutti!) alusten törmäämistä.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomenlahti on hyvin herkkä merialue,
ja me tiedämme, että jos öljyonnettomuus
tapahtuisi tuolla herkällä alueella, niin juuri
Suomella olisi kaikista eniten hävittävää,
koska rannikkoalue on niin rikkonainen. Yhdyn kyllä siihen
näkemykseen, joka täällä on
esitetty tästä ennaltaehkäisyn merkityksestä,
mutta haluaisin tiedustella sitä, että kun esimerkiksi
kansainvälisen merenkulkujärjestön Imo:n
rooli on monissa näissä ennaltaehkäisyn
kysymyksissä erittäin merkittävä,
niin onko hallituksella ollut tai onko olemassa jonkinlainen strategia
siitä, millä tavalla tuolla Imo:n piirissä tätä vaikuttamistyötä tehdään?
Käsitykseni mukaan se kaipaisi hieman parannusta.
Sitten haluaisin kyllä kysyä myös
sitä, että kun ymmärsin, että ympäristöministeriö ehdotti
tällaista koordinaatiohanketta Itämeren pelastamisen
turvaamiseksi myös muilta osin, ja sille ei ilmeisesti
valtiovarainministeriö lämmennyt, (Puhemies: Minuutti!)
että mikä on tämän hankkeen tilanne.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Huovinen viittasi, niin on juuri
näin, että Imo on erittäin tärkeä toimija
kokonaan täällä meriturvallisuuden alueella,
ja tähän meidän meriturvallisuusohjelmaan liittyen
on tehty erillinen toimenpideohjelma, ja totta kai ne toimenpiteet,
joita otetaan käyttöön, on hyväksyttävä myös
siellä Imossa, ja näin tullaan tekemään.
Minulle on kyllä uusi tieto, että meillä olisi
ollut ongelmia siinä, että emme olisi olleet riittävän
aktiivisia sinne suuntaan.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomenlahden öljy- ja kemikaalikuljetukset
ovat jo tällä hetkellä erittäin
suurella tasolla, ja kasvu myös lähivuosina on
erittäin voimakasta, liikenne on todella vilkasta siellä.
Ja valitettavasti ison onnettomuuden riski on koko ajan suurempi.
On kaikin keinoin pyrittävä ehkäisemään
semmoisen tapahtuminen.
Arvoisa puhemies! Suunnitteilla on ollut pienenä osana
tätä kokonaisuutta öljyntorjuntakeskuksen
perustaminen Porvooseen, mikä varmasti on hyvä sijainti
sille. Tämä hanke on kuitenkin edennyt jostain
syystä hitaasti. Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä:
Mikä tämän hankkeen tilanne tällä hetkellä on
ja koska se oikein on käytössä?
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Me olemme hallitusohjelman mukaisesti tätä hanketta
nyt valmistelleet, tai Suomen ympäristökeskus
on sitä käytännön työtä tehnyt
nyt jo pidemmän aikaa, mutta meillä on ollut siltä osin
ongelmia, että se sijainti ja se paikka, johon olimme sitä ajatelleet,
ei olekaan nyt toimiva vaihtoehto, ja tällä hetkellä neuvotteluissa
ollut konsepti on kustannusvaikutukseltaan suurempi kuin mihin me
olemme varautuneet, ja sen takia tässä on nyt
vielä viivästystä mukana. On kuitenkin
syytä todeta, että tämä öljyntorjuntakeskuksen
viivästyminen ei millään tavalla ole heikentänyt
meidän öljyntorjuntavalmiutta, että Suomen
ympäristökeskuksen piirissä tätä koordinaatio-
ja myös koulutustyötä tehdään.
Liittyen vielä tähän Itämeren
alueen yhteistyöhön, niin siinä on hyvä muistaa,
että alueelliset pelastuslaitokset tekevät omien
kollegojensa kanssa myöskin kansainvälistä yhteistyötä käytännön
pelastustyön onnistumiseksi, jos jotain sattuu.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Suomalaiset asiantuntijat ovat kehittäneet
nyt erittäin hienon järjestelmän näitten
reititysten parantamiseksi sillä tavalla, että jos
tällainen öljyalus menee väärään
suuntaan, niin pystytään ohjaamaan se hyvin nopeasti
oikealle reitille ja antamaan jopa vaihtoehtoisia reittejä.
Otin tämän asian esille Pohjoismaiden ja Baltian
maiden ulkoasiainvaliokuntien puheenjohtajien kokouksessa, koska
sain hyvin mielenkiintoista tietoa suomalaisilta asiantuntijoilta.
Nyt tämä on ollut kai koekäytössä meillä viime
aikoina. Ministeri, varmasti olette tästä tietoinen.
Tämähän olisi merkittävä lisä,
koska jos tämä reititys pystytään saamaan
vielä paremmaksi kuin tällä hetkellä,
se auttaa valtavasti tässä asiassa.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Tämä reititysjärjestelmähän tunnetaan
myös nimellä Gofrep, ja siinä ovat mukana
Venäjä ja Viro. Mutta samanlaista järjestelmää olisi
järkevää saada levitettyä koko
Itämeren alueelle, ja se on hallituksen yksimielinen tavoite.
Sitten tiedämme sen, että EU:n puolella on omia
suunnitelmia myös siitä, miten saataisiin ennaltaehkäisevyyttä parannettua.
Me olemme tarjonneet tätä meidän omaa
järjestelmäämme tällaiseksi
perusjärjestelmäksi. Sen puolesta kyllä teemme
kovasti töitä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se, mikä vielä puuttuu,
on se, että alukset Itämerelle tullessaan ilmoittaisivat
ennakkoon koordinaatti koordinaatilta suunnittelemansa reitin, jota
sitten näillä järjestelmillä voidaan seurata,
koska suuri osa onnettomuuksista tapahtuu inhimillisen virheen takia,
on koordinaattivirheitä, lukemisvirheitä ja vastaavia.
Mikäli poiketaan ennalta ilmoitetulta reitiltä,
viranomaiset voivat välittömästi ottaa
yhteyttä alukseen ja korjata sen.
Esimerkiksi tässä vuonna 2007 Suursaaren tällä puolella
olevalle matalikolle ajamisessa oli 100 000 tonnia öljyä kyseessä.
Onneksi oli kaksoispohja. Sekin oli ymmärtääkseni
puhdas inhimillinen virhe. Alus ajautui väärälle
reitille, joka olisi pystytty tällä yhteispelillä etukäteen
estämään. Sen tähden pidän
kyllä tätä ennalta ehkäisevää järjestelmää,
joka on kaiken lisäksi erittäin halpa, ylivoimaisesti
tehokkaimpana. Sen jälkeen pitää olla
turvana vielä riittävä öljyntorjuntakapasiteetti.
Vaikka on kyse kansainvälisestä, vapaasta, avoimesta
merestä, tämä pitää pystyä tekemään, (Puhemies:
Minuutti!) ellei muuten, niin ehdollistamalla, että Itämeren
satamiin eivät ne alukset pääse, jotka
eivät sitoudu tähän.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Tämä suomalainen innovaatio, jota
pääministeri tässä kuvasi, on
pilottina kokeilussa tällä hetkellä ainakin
joillakin Nesteen tankkereilla. Myös ympäristöministeriö on
ja itse henkilökohtaisesti olen yhdessä yksityisen
sektorin kanssa osallistunut siihen, että suuriin öljynkuljettajiin
Itämeren alueella ollaan suoraan yhteydessä ja
pyritään näille suurille tankkeriomistajille
ja öljynkuljettajille markkinoimaan tätä ajatusta,
koska se olisi tuntuva lisä tähän ennaltaehkäisyn
tasoon. Kysymys on vähän samanlaisesta järjestelmästä kuin
lentoliikenteessä on, kun sitä ohjataan maasta,
että kaikki kulkevat oikealla reitillä.