6) Hallituksen esitys eduskunnalle ympäristönsuojelulaiksi
ja laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt meillä on käsittelyssä ympäristönsuojelulaki,
ja tämä on ehkä keskeisin ympäristön
pilaantumisen ehkäisemistä koskeva lainsäädäntö,
mitä meillä maassamme on. Ympäristölainsäädäntömme
ansiosta teollisuuden kuormituksen voidaan katsoa pienentyneen olennaisesti
vuosien aikaan ja ympäristön tila on kehittynyt
pääosin myönteisesti viimeisinä vuosina
ja vuosikymmeninäkin. Haluan korostaa sitä, että hyvä ympäristölainsäädäntö turvaa
vesien, ilman ja maaperän hyvän tilan ja luo samanaikaisesti
yritykselle hyvän toimintaympäristön
ja pohjaa cleantech-ratkaisujen kehittämiselle.
Ympäristönsuojelulainsäädännön
kokonaisuudistus on tarpeellinen, sillä laista on tullut
rakenteeltaan hyvin hajanainen, kun sitä on jouduttu direktiivimuutosten
takia usein muuttamaan. Lakiin liittyy peräti 36 muun lain
muutosta, eli kyse on todella mittavasta lainsäädäntöpaketista. Ympäristövaliokunta
sai myös perustus-, hallinto-, maa- ja metsätalous-
ja talousvaliokunnilta lausunnot, joista tässä haluan
erityisesti sanoa myös kiitokset.
Vaikka kyseessä on kokonaisuudistus, ei hallituksen
esitys sisällöllisesti poikkea yleisellä tasolla
erityisen paljon voimassa olevasta ympäristönsuojelulaista.
Lain rakenne on nyt kuitenkin paljon selkeämpi ja kokonaisuus
toimivampi. Lisäksi lakiin on tehty tarkistuksia tärkeistä kohdista,
jotka koskevat muun muassa jälkivalvonnan tehostamista.
Valiokunta onkin edellyttänyt hallitukselta toimenpiteitä ympäristönsuojeluvalvonnan
tehostamiseksi ja on tyytyväinen siihen, että näin
on nyt jo tehty.
Huomattava tarkistuspaketti laissa liittyy teollisuuspäästödirektiivin
täytäntöönpanoon ja niin sanottuihin
BAT-päätelmiin eli parasta käyttökelpoista
tekniikkaa koskeviin päätelmiin, jotka muuttuvat
oikeudellisesti sitoviksi. Teollisuuspäästödirektiivin
täytäntöönpanon osalta lakiin on
otettu kaikki käytettävissä oleva joustomahdollisuus
mukaan, mitä ympäristövaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena
ja kannatettavana. Esimerkiksi lähtökohtana oleva
neljän vuoden määräaika ei sovellu
tietyille toiminnoille, kuten öljynjalostamoille, joiden
käyntijakso on noin viisi vuotta ja uusi investointi edellyttäisi
laitoksen pysäyttämistä, josta aiheutuisi
sekä kohtuuttomat kustannukset suhteessa saatavaan ympäristöhyötyyn
että käynnistysvaiheessa normaalia suuremmat päästöt.
Tästä syystä on perusteltua, että lisäaikaa
tarvittaessa myönnetään lakiehdotuksen
81 §:n nojalla 78 §:n mukaisin
perustein. Lähtökohtana on, että poikkeusten
myöntämisedellytysten täyttyessä poikkeusten
myöntämiseen ei tule suhtautua pidättyvästi,
vaan poikkeamismahdollisuus on nähtävä tarpeellisena
osana muutoin sitovaa ja jäykähköä BAT-päätelmäjärjestelmää.
Näistä syistä valiokunta korostaa, että ministeriön
tulee laatia riittävä ohjeistus yhdessä keskeisten
sidosryhmien kanssa BAT-poikkeusten soveltamisesta.
Muutama näkökulma ympäristöhallinnon
voimavaroihin.
Ympäristövaliokunta on ollut huolissaan ympäristöhallinnon
voimavaroista ja asiantuntemuksen turvaamisesta niin aluehallintouudistuksen
yhteydessä kuin budjettilausunnoissaan. Teollisuuspäästödirektiivin
täytäntöönpano kuormittaa myös
viranomaisia. Valiokunta korostaa, että ympäristöhallinnon
riittävä resursointi on tarpeen paitsi ympäristönsuojelun
korkean tason myös teollisuuden toimintaedellytysten kannalta.
Yrityksille on myös turvattava joutuisa lupakäsittely.
Hallinnon resurssit ovat kuitenkin vähentyneet, ja jatkossa
on pyrittävä aikaisempaa tehokkaampaan järjestelmään
lupien käsittelyaikojen pitämiseksi kohtuullisena.
Lupa- ja muiden menettelyjen keventämistä on selvitetty
jo useamman vuoden ajan, mutta tähän liittyviä ehdotuksia
ei ole esityksen mukaan voitu sisällyttää siihen
kuin hyvin rajoitetusti. Ympäristövaliokunta pitää välttämättömänä,
että ympäristölupamenettelyä pyritään
edelleen sujuvoittamaan ja nopeuttamaan. Viranomaistoiminnan tehostamisen
näkökulma on ollut hallituksen esityksen valmistelussa
mukana, mutta varsinaisesti tehostamistoimet ja lupamenettelyjen
keventäminen ovat toimeksiantona ympäristönsuojelulain
toisen vaiheen valmisteluhankkeessa. Valiokunta kiirehtii lainvalmisteluhankkeen
toteuttamista määräajassa.
Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee turvata ympäristölupien
joutuisaan käsittelyyn riittävät voimavarat
sekä saattaa kiireellisesti valmiiksi uudistus, jolla ympäristölupamenettelyjä tehostetaan,
kevennetään ja nopeutetaan sekä ympäristönsuojelulain
muutoksenhakujärjestelmää uudistetaan
selvittämällä valitusluvan käyttöönottomahdollisuus.
Tämä on valiokunnan lausumaehdotus 1.
Ympäristönsuojelun jälkivalvonnan
tehostaminen.
Ympäristönsuojelulain mukaisina valvontaviranomaisina
toimivat ely-keskukset ja kuntien ympäristönsuojeluviranomaiset,
kuten nykyisinkin. Uudella lailla lisätään
valvonnan suunnitelmallisuutta, mikä tehostaa valvontavoimavarojen
käyttöä ja niiden kohdentamista ympäristönsuojelun
kannalta oikeisiin kohteisiin. Uutena laissa ehdotetaan säädettäväksi
valvonnan järjestämisen yleisestä periaatteesta,
valvontasuunnitelmista ja -ohjelmista sekä riskin arvioinnista valvonnan
perusteena. Valvontaviranomaisten on laadittava alueelleen valvontasuunnitelma alueen
ympäristöoloista ja valvontaan käytettävissä olevista
voimavaroista ja keinoista sekä valvontaohjelma, johon
sisältyvät tiedot valvottavista kohteista ja niihin
kohdistuvista säännöllisistä valvontatoimista.
Uudessa laissa on myös säännökset
valvontamaksun käyttöönotosta, jota valiokunta
on useaan kertaan edellyttänyt valmisteltavaksi. Ehdotuksen
mukaan valvonnan maksullisuuden piiriin kuuluvat valvontaohjelman
mukainen säännöllinen laitosvalvonta
tarkastuksineen ja määräaikaisraporttien
tarkastuksineen, samoin kuin hallintopakkomenettelyihin liittyvät
tarkastukset. Viranomainen voi periä maksun enintään suoritteiden
keskimääräisen omakustannushinnan mukaan.
On kuitenkin huomattava, että valvontamaksujen käyttöönoton
jälkeenkin suurin osa sekä kuntien että ely-keskusten
ympäristönsuojelulain mukaisen valvonnan menoista
on edelleen katettava verotuloilla, sillä maksullisuuden
piiriin kuuluvat tarkastukset ja raporttien läpikäynnit
muodostavat vain osan valvontaviranomaisten työstä.
Valiokunta korostaa, että valvontamaksulla voidaan
vahvistaa valvonnan voimavaroja ja siten tehostaa valvontaa. Jotta
tämä toteutuu käytännössä,
on maksutulot myös tosiasiallisesti ohjattava valvonnan
käyttöön. Vastaavaa vaikutusta ei kuitenkaan
synny, jos samanaikaisesti valvonnan muita voimavaroja vähennetään.
Valiokunta esittää eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee huolehtia siitä,
että kertyvät maksutulot ohjataan ely-keskuksissa
tosiasiallisesti valvonnan käyttöön vähentämättä muuta
valvonnan rahoitusta. Tämä on valiokunnan lausumaehdotus
2.
Hallintopakko.
Ympäristövaliokunta on kiinnittänyt
erityistä huomiota hallituksen esitykseen sisältyviin
säännöksiin hallintopakon osalta. Viitaten
viimeaikaisiin tapahtumiin on erityisen huomion kiinnittäminen
hallintopakkosäännöksiin tullut valitettavasti
tarpeelliseksi. Ympäristönsuojelulaissa viranomaisen
velvollisuuksia koskevaa sääntelyä on
nyt täsmennetty. 179 §:ssä on
uusi, vesilaissa jo oleva vastaava säännös.
Jos ympäristönsuojelulakia tai sen nojalla annettuja
säännöksiä tai määräyksiä ei
noudateta, valvontaviranomaisen on asian laatu huomioon ottaen kehotettava lopettamaan
säännösten ja määräysten
vastainen menettely ja ryhdyttävä toimiin 175
ja 176 §:ssä tarkoitetun hallintopakkoasian
vireille saattamiseksi.
Valiokunta korostaa sekä toiminnan harjoittajan että valvontaviranomaisten
velvollisuutta osaltaan ryhtyä poikkeustilanteissa tarvittaviin toimenpiteisiin.
Kun syntyy lainvastainen tilanne, toiminnan harjoittajan on ryhdyttävä välittömästi
korjaaviin toimiin ja ilmoitettava asia valvontaviranomaiselle.
Viranomaisen on valvottava tilannetta aktiivisesti ja käytettävä tarvittaessa
kehotuksia ja hallintopakkoa.
Vaikka tilanteet, joissa hallintopakon käyttö on
tarpeen, ovat poikkeuksellisia, on valvonnan oltava sellaisella
tasolla, että valvontaviranomaisella on asiaintilaa koskeva
tieto ja kyky toimia lainsäädännön
edellyttämällä tavalla. Keskeiset vaatimukset
luvanvaraiselle toiminnalle ilmenevät lupamääräyksestä ja
myös lupahakemuksesta. Toiminnalle asetetut vaatimukset
voivat ilmetä myös yleisesti sitovista alakohtaisista
säännöistä, kuten valtioneuvoston
toimialakohtaisista asetuksista, joita noudatetaan luvanvaraisten toimintojen
lisäksi rekisteröidyissä toiminnoissa.
Valiokunta korostaa, että ympäristölupien
tehokas valvonta edellyttää käytännössä,
että lupahakemukset ja -päätökset
on tehty hyvin ja ne ovat riittävän yksiselitteisiä ja
selkeitä.
Poikkeuksellista, toiminnan keskeyttämistä koskevaa
181 §:ää täsmennetään
myös. Ympäristön pilaantumisen tai terveyden
vaara johtaa pykälän mukaan keskeyttämiseen,
jos odotettavissa oleva seuraus on välitön ja
vakava. Ympäristölle aiheutuvien haittojen tulee
olla huomattavia, jotta keskeyttämiseen voidaan ryhtyä.
Toiminnan lainvastaisuus ei ole soveltamisen edellytyksenä.
Suhteellisuusperiaatteen mukaisesti koko toimintaa ei voida keskeyttää,
jos keskeyttäminen on rajattavissa haittoja aiheuttavan
toiminnan osaan. Toisaalta viranomaisen ei tarvitse jäädä odottamaan
toiminnan harjoittajan toimenpiteitä, jos terveyshaitta
tai ympäristön pilaantumisen uhka on niin välitön
ja vakava, että viivytys on yleisen edun vastainen. Laajamittaisia teollisia
prosesseja ei voida yleensä keskeyttää yksinkertaisesti,
vaan keskeyttäminen on käytännössä tehtävä hallitulla
tavalla muun muassa hallitsemattomien ympäristövaikutusten
estämiseksi. Yhteys toiminnan harjoittajaan on siten tärkeä,
ja toiminnan harjoittajan tulee voida olla läsnä keskeyttämistoimenpiteiden
aikana.
Sitten turvetuotannon sijoittaminen. Ympäristönsuojelulakiehdotuksen
13 §:n tavoitteena on toteuttaa valtioneuvoston
periaatepäätöksen tavoitetta kohdentaa
turvetuotantoa ojitetuille tai luonnontilaltaan muuten merkittävästi
muuttuneille soille. Säännöksen tavoitteena
on tehdä mahdolliseksi muidenkin kuin luonnonsuojelulailla
suojeltujen luonnonarvojen huomioon ottaminen lupaharkinnassa. Koska
ympäristönsuojelulaki on päästölaki,
ei toiminta-alueen luontoarvoja, jotka menetettäisiin tuotantokentän
sijoittamisesta johtuvasta fyysisestä muutoksesta eikä sijoittamisesta
aiheutuvan pilaantumisvaikutuksen takia, voida lupaharkinnassa ottaa
voimassa olevan lain mukaan huomioon.
Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossa, että luontoarvojen
merkittävyyttä arvioitaessa huomioon otettavat
seikat eivät pykälän melko väljässä sanamuodossa
olennaisesti täsmennä luvan epäämisperusteiden
sisältöä, mistä syystä säännöksen
perusteella on varsin vaikeaa ennakoida, milloin turvetuotannon
sijoittamiselle ei saada lupaa. Sama koskee asetuksenantovaltuutta,
joten perustuslakivaliokunta pitää välttämättömänä,
että pykälää täsmennetään,
jotta se voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Muut lausuntovaliokunnat edellyttävät myös
13 §:n täsmentämistä.
Olennainen ongelma tässä on ollut, että hallituksen
esitykseen sisältyvä 13 § ja
sen perustelut ovat olleet ristiriidassa osin keskenään.
Ympäristövaliokunta on tehnyt pykälään
olennaiset muutosehdotukset, joilla epäselvyydet poistetaan,
ja ympäristövaliokunta ehdottaa mietinnössään
13 §:n muuttamista seuraavasti:
1 momenttiin ehdotetaan ensinnäkin muutosta, jolla
pykälän soveltamisalaa rajataan koskemaan yksinomaan
uhanalaisia suolajeja ja suoluontotyyppejä, jotka ovat
valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittäviä.
Tämä rajaus merkitsee huomattavaa kavennusta siihen
laji- ja luontotyyppien määrään,
joiden mahdollinen olemassaolo sijoituspaikalla on potentiaalisesti
selvitettävä. Rajaus poistaa myös sen
mahdollisuuden, että alueella satunnaisesti havaittu uhanalainen laji,
joka ei kuitenkaan ole tyypillinen suolaji, johtaisi säännöksen
soveltamiseen. Valiokunta korostaa, että 1 momenttiin sijoittuva
valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittävä suoluonnonarvon
turmeltumisen rajoituskynnys on tarkoituksellisesti korkealla eli
kysymys on erittäin merkittävistä luontoarvoista.
2 momentti ehdotetaan säilytettäväksi
ennallaan. Sen mukaan turvetuotanto voidaan ensimmäisen
momentin estämättä sijoittaa, jos sijoittaminen
ei vaaranna 1 momentissa tarkoitettujen luonnonarvojen säilymistä kysymyksessä olevassa
maan osassa tai 1 momentin soveltaminen estäisi yleisen
edun kannalta tärkeän toiminnan toteuttamisen
eikä luvan myöntämiseen ole muutoin estettä.
Koska valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittävät
luontoarvot eivät jakaudu tasaisesti maan eri osiin, turvetuotantohanke
ei välttämättä vaaranna luonnonarvojen
säilymistä kyseisessä maan osassa.
3 momenttiin valiokunta ehdottaa teknistä tarkistusta.
Momentissa on kuitenkin olennaista, että kun maakuntakaavaprosessit
etenevät, suuri osa turvetuotantoalueesta tulee sijoittumaan
suoraan kaavan perusteella. Tämä on tavoiteltavaa toisaalta
alueellisen suunnittelun vahvistamisen kannalta ja toisaalta siksi,
että näin voidaan välttää saman
alueen luonnonarvojen selvittämistä ja arviointia
kahdessa eri menettelyssä.
Olennainen muutos sisältyy uuteen 4 momenttiin. Valiokunta
ehdottaa pykälään lisättäväksi uuden
4 momentin, jolla käytännössä tarkennetaan
0—2 luokan soiden eli luonnontilaltaan merkittävästi
muuttuneiden soiden rajautuminen säännöksen
soveltamisalan ulkopuolelle. Uuden säännöksen
mukaan turvetuotanto voidaan säännöksen
estämättä sijoittaa suolle, jonka luonnontila
on ojituksen vuoksi merkittävästi muuttunut. Arvioitaessa
suon luonnontilan muutosta otetaan huomioon ojituksesta aiheutuneet
muutokset suon vesitaloudessa ja kasvillisuudessa. Merkittävästä luonnontilan
muutoksesta säädetään tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella.
Luonnontilaisuusasteikon luokkiin viittaamisen sijaan 4 momentissa
lausutaan lain tasolla ratkaisevana tekijänä suon
luonnontilan merkittävä muuttuminen, jonka olennaiset
osatekijät ovat muutokset suon vesitaloudessa ja kasvillisuudessa
siten kuin luonnontilaisuusasteikosta tarkemmin ilmenee. Käytännössä merkittävästi
muuttuneita
soita ovat mainitulla asteikoilla kuvatut 0—2 luokan suot,
jotka tulee tarkemmin kuvata valtioneuvoston asetuksessa.
Asteikossa 2 luokan suolle olennaista on esimerkiksi, että sillä on
ojitettuja ja ojittamattomia osia. Ojitus estää hydrologisen
yhteyden suon ja ympäristön välillä.
Osalla ojittamatonta alaa esiintyy kuivahtamista. Suolle tyypillinen
kasvistoaines on kärsinyt: varpuisuus voi olla lisääntynyt,
ja samoin voi olla esimerkkejä puuston kasvun lisääntymisestä tai
taimettumisesta. Valiokunta korostaa, että myös
valiokunnan mietinnön perustelut korvaavat tältä osin
hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen tekstin.
Valiokunta korostaa, että säännöstä ei
sovelleta lainkaan luonnontilaisuusasteikon 0—2 luokan
soihin ja mitään yhteensopivuusarviota ei tehdä,
vaan soveltamispoikkeus on kategorinen. Valiokunta pitää tätä välttämättömänä säännöksen
riittävän selkeyden ja ennakoitavuuden varmistamiseksi.
Valiokunnan ehdottamalla tavalla muutettuna ja valtioneuvoston asetuksella
tarkennettuna sääntely on niin selkeää ja
yksiselitteistä, ettei se vaaranna yhdenmukaista lupakäytäntöä maan
eri puolilla tai johda valitusten vuoksi lupamenettelyjen pitkittymiseen.
Valiokunta edellyttää, että valtioneuvoston asetuksella
säädetään merkittävästä luonnontilan
muutoksesta siten kuin edellä on kuvattu, jolloin on yksiselitteisesti
selkeää ennakoida sitä, milloin turvetuotanto
voidaan säännöksen estämättä sijoittaa.
Ilman luonnontilaisuusasteikon tekstiä olennaisilta osiltaan
sisältävää asetusta ja vaikka
luonnontilaisuuden merkittävän muutoksen perusteet
ehdotetaan nostettavaksi lain tasolle, voitaisiin pitää ei-hyväksyttävänä perusteluilla
säätämisenä sitä, että käytännössä mainitut 0—2
luokan suot jäävät soveltamisalan ulkopuolelle,
kun näitä ei mainita pykälätekstissä.
Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman, jonka mukaan hallituksen tulee mahdollisimman pian saattaa
voimaan asetus, jolla merkittävästä luonnontilan
muutoksesta säädetään valiokunnan
mietinnöstä ilmenevin tavoin tarkemmin kirjoittamalla
asetuksessa yksityiskohdissaan auki säännöksen
soveltamisalan ulkopuolelle jäävät 0—2
luokan suot vastaavasti kuin soidensuojelua koskevan valtioneuvoston periaatepäätöksen
liitteenä olevasta luonnontilaisuusasteikosta ilmenee.
Valiokunnan lausumaehdotus 3.
Lisäksi valiokunta on tarkastellut perusteellisesti
korvauskysymystä ja päätynyt johtopäätökseen,
että tässä yhteydessä ja näillä poikkeusmahdollisuuksilla
sääntely voidaan hyväksyä ilman
korvaussäännöstä.
Arvoisa herra puhemies! Mietintöön sisältyy kaksi
vastalausetta, ja ne varmaan esitellään vastalauseen
jättäjien toimesta erikseen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Valiokunnan puheenjohtajan onneksi tänään
vielä ei ollut se 15 minuutin esittelyaika voimassa, joka on
huomisesta alkaen sitten tämän kevätkauden loppuajan.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunta pohti
omassa lausunnossaan perusteellisesti ympäristönsuojelulakia
ja erityisesti sen turvetuotantoon liittyvää osuutta.
Kokoomuksen mielestä turpeenkäytön tulevaisuus
pitää turvata ja lupamenettelyt selkeyttää.
Hallituksen esityksessä ongelmalliseksi kohdaksi nousi
13 §, johon valiokunta halusi siis muutoksia.
Kyse oli siis siitä, mihin soihin asianomaista pykälää ei
sovellettaisi. Hallituksen esityksen perustelut olivat asiassa selkeät,
itse pykälä ei.
Maa- ja metsätalousvaliokunnalla oli hyvä ehdotus — itsekin
sitä olin kätilöimässä — jolla luonnontilaisuusluokituksen
0—2 suot säilyvät ilman sarvia ja hampaita
turvetuotannossa. Ympäristövaliokunta päätyi
hieman toisenlaiseen muotoiluun, mutta varmistusten kautta voi kai nyt
todeta, että tämänkin ympäristövaliokunnan mietinnön
muotoilun kanssa pärjätään.
Soiden luokittelussa käsittääkseni
lähdettiin liikkeelle laajan poliittisen yksimielisyyden
vallitessa siinä tarkoituksessa, että luodaan
ymmärrettävät pelisäännöt
turvetuotannolle. Sekä turveala että ympäristönsuojelunäkemykset
löisivät kättä päälle.
Tiedettäisiin, missä turvetta voidaan tuottaa,
missä ei, ja lupahakemukset ohjattaisiin niille alueille,
joille tiedetään luvan heltiävän.
Lopputulos on siis parannus alkuperäiseen. On kuitenkin
todettava, että ympäristöministeriön
loppuvaiheen veivaus ei päänsilitystä ansaitse.
Ainakin allekirjoittaneelle muodostui sellainen käsitys,
että 13 §:ää haluttiin
ujuttaa kakkosluokan soille vastoin eduskunnan monien valiokuntien
tahdonilmaisuja.
Ympäristövaliokunnan mietinnössä edellytetään
lausumassa selkeää valtioneuvoston asetusta, jotta
voidaan yksiselitteisesti ennakoida sitä, milloin turvetuotanto
voidaan säännöksen estämättä sijoittaa.
Tämäkin asia vahvistaa ajatusta, että muutamista
jarrumiehistä huolimatta käsittelyssä oleva
ympäristövaliokunnan mietintö on hyväksyttävissä.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Ympäristönsuojelulain tavoite
säilyttää Suomen monimuotoinen suoluonto
on keskustan mielestä erittäin kannatettava. Se
on tehtävä kuitenkin niin, ettei ympäristön
kokonaistilanne heikkene. Tämä ympäristönsuojelulaki
on kehittynyt todella paljon valiokunnan käsittelyn aikana.
Kiitos siitä kaikille asiantuntijoille, valiokunnan jäsenille,
valiokuntaneuvoksille ja muille. Se kehittyi todella paljon tämän
valiokuntakäsittelyn aikana.
Sitten erityisen kiitoksen meiltä ansaitsevat nämä lausumaehdotukset,
mitä tässä on matkassa. Elikkä ensimmäiseksi
tämä kohta 1: turvataan ympäristölupien
joutuisaan käsittelyyn riittävät voimavarat.
Elikkä nämä voimavarat oikeaan käyttöön.
Ja sitten tämä toinen lausumaehdotus: eduskunta
edellyttää, että hallitus huolehtii valvontamaksuista
kertyvien maksutulojen ohjaamisesta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa
tosiasiallisesti valvonnan käyttöön vähentämättä muuta
valvonnan rahoitusta. Nämä ovat erittäin
hyviä lausumia.
Mutta vaikka tämä kehittyi hyvin paljon tämän
valiokuntakäsittelyn aikana, niin kyllähän meidän
keskustalaisten piti jättää tästä vastalause,
koska maa- ja metsätalousvaliokunta ja talousvaliokunta
esittivät yksimielisesti, kuten edustaja Sankelo tuossa
esitteli, omat näkemyksensä tästä laista,
ja nyt sitten me keskustan puolesta jätimme tämän
vastalause kakkosen, joka pohjautuu hyvin pitkälti siihen,
mitä erityisesti maa- ja metsätalousvaliokunnan
lausunnossa sanottiin.
Tämän vastalauseemme sisällöt
ovat seuraavat:
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että sääntelyn
tarkoituksena on kohdistaa toimet vain soihin, joilla on erityisen
merkittäviä uhanalaisia esiintymiä. Edellä olevan
vuoksi esitämme, että sääntely
rajataan koskemaan vain äärimmäisen uhanalaisia
ja erittäin uhanalaisia suotyyppejä. Elikkä lisäisimme
sanat "äärimmäisen" ja "erittäin".
Katsomme, että rajoitukset ovat hyväksyttäviä silloin,
kun kyse on valtakunnallisesti merkittävän luontoarvon
turmeltumisesta. "Alueellinen luontoarvo" on erittäin epämääräinen
käsite samoin kuin mietinnössä oleva "sijoituspaikan
ulkopuolella sijaitseva luontoarvo". Mielestämme näitä käsitteitä ei
tule laittaa laintasoiseen tekstiin, vaan tulee todellakin olla hyvin
tarkasti sanottu, mitä tarkoittaa sana "alueellinen", mitä tarkoittaa
sana "ympäristöalue". Elikkä tarkasti.
Jos aletaan hiuksia halkomaan tuolla lupia antavissa viranomaisissa,
niin nämä voivat todella tuottaa ongelmia, että mitä tarkoittaa
esimerkiksi "alueellinen luontoarvo".
Sitten todellakin tämä 13 § oli
se pykälä, mihin me olemme jättäneet
muutosesityksen, elikkä meillä on pykälänmuutosesitys.
Elikkä 13 § 1 momentti: "Turvetuotannon
sijoittamisesta ei saa aiheutua valtakunnallisesti merkittävän
luontoarvon turmeltumista." Tästä todellakin jätimme
pois sanan "alueellisesti".
Sitten 4 momentiksi esitämme: "Tätä pykälää ei
sovelleta, jos kyse on suosta, jossa on ojitettuja ja ojittamattomia
osia, ja ojitus estää hydrologisen yhteyden suon
ja ympäristön välillä."
5 momentiksi esitämme: "Jos tämän
pykälän perusteella tehdystä päätöksestä aiheutuu
kiinteistönomistajalle tai erityisen oikeuden haltijalle
merkityksellistä haittaa, hänellä on
oikeus saada valtiolta siitä täysi korvaus siten
kuin luonnonsuojelulain 53 §:ssä säädetään."
Eli tällaiset muutokset olemme tehneet 13 §:ään.
Lopuksi sanon kiitokset kaikille tämän lain valmisteluun
osallistuneille. On todella mahtavaa huomata, kuinka ympäristö on
meidän kaikkien yhteinen asia ja meillä kaikilla
on vastuu siitä ja että ympäristöasioita
ei todellakaan käsitellä irrallisina, erillisinä asioina,
vaan ympäristöasiat kuuluvat kaikkien valiokuntien,
erityisesti elinkeinopuolen, asioihin. Ympäristö ja
vastuu siitä kuuluu meille kaikille.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Minä myöskään
en puutu kuin tähän vastalauseasiaan. Ympäristöasiat
ovat tärkeitä, se on selvä, ja on hyvä,
että niitä myös sitten lain puitteissa
ollaan järkeistämässä ja laittamassa
oikeaan muotoon. Otan tässä muutamia kohtia vain.
Uskon, että edustaja Mölsä asianomaisen
valiokunnan jäsenenä tarkemmin tuopi näitä julki.
Lähinnä nimenomaan tähän kategoriseen
suoluokitukseen luokkien 0—2 soista: "Lisäksi
katsomme valiokuntaryhmänä, että 0—2-suoalueiden
käytöstä voitaisiin päättää nykyistä vapaammin.
Tällöin mielestämme tulisi kirjata vapaammasta
käytöstä myös itse lakipykälässä."
Ellei sitä haluta kokonaan poistaa. "Nythän tästä määrätään
vain asetuksen tasolla, jolloin lopputulos jää liian usein
avoimeksi. Valiokuntaryhmämme mielestä tämä täsmällisempi
sääntely ei kuitenkaan ole mahdollista kyseisen
alueen lakisääntelyssä käytettävällä sääntelytavalla.
Tämän johdosta haluamme poistaa kokonaan 13 §:n.
Toisaalta valiokuntaryhmämme näkee varsin lyhytnäköisenä politiikan
tekemisenä sen, että nykyinen voimassa oleva ympäristönsuojelulaki
ei sisällä minkäänlaisia korvaussäännöksiä niille
toimijoille, joilta lupapäätös turvetuotannon
harjoittamiseen evätään. Tästä syystä turvetuotantoa
koskevan 13 §:n poisto on perusteltua."
Ja ehdotus: Edellä olevan perusteella ehdotamme, että lakiehdotus
hyväksytään muutoin mietinnön
mukaisena paitsi 2 luvun 13 § poistetaan.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristölaki on pitkän
valmistelun jälkeen ollut käsiteltävänä eduskunnassa,
ja täytyy myöntää, että aikamoisella
rutistuksella useamman valiokunnan käsittelyn jälkeen
siihen on saatu hyviä muutoksia. Osaltani ehkä kommentoin
talousvaliokunnan näkökulmasta sekä teollisuuden
puolelta, johonka direktiivimuutoksen kautta tulee lisäyksiä tähän
lakiin, ja sitten toisaalta turvepykälän osalta
energianäkökulmasta.
Tästä BAT-direktiivistä, jonka soveltaminen suomalaiseen
lainsäädäntöön on jo
myöhässä pahasti: tietenkin on hyvä periaate,
että uusin teknologia täytyy ottaa käyttöön
silloin, kun tehdään uudistuksia, mutta pientä säätöä.
Toivon näin: että ne joustot, jotka tässä ovat
mahdollisia suomalaisessa lainsäädännössä käyttää,
otetaan täysimääräisesti myöskin
hyödynnettäviksi.
Äsken valiokunnan puheenjohtaja kertoi, että meillä on
nyt jo tiedossa joitakin toimialoja, joilla on ongelmia tämän
neljän vuoden määräajan osalta,
muun muassa öljyntuotanto, mutta varmaan monia, ehkäpä joitakin
muitakin, toimialoja. Olen antanut itselleni kertoa, että voidaan myöskin
anoen erityisperustein saada siihen neljän vuoden määräaikaan
lykkäystä.
Toinen iso kysymys on nämä luvitukset. Me olemme
puhuneet luvituksista tässä salissa monissa muissakin
asioissa, emme ainoastaan turpeen kohdalla, vaan vesistöjen
kohdalla tai sähkön pientuotannossa ja monessa
muussa rakentamisessa. Nyt lausumaan on kirjattu niin, että tätä luvitusta
tehostetaan, kevennetään ja nopeutetaan, mikä kuulostaa
loistavalta. Eri luvitusjärjestelmien yhtenäisyyttä on
myöskin haettu jo useamman kerran tämän
eduskuntakauden ja tämänkin vuoden aikana. Se
vaatii myöskin resursseja sinne luvituspuolelle läpikäymään,
sillä nyt tiedetään, että erityisesti
turveluvat ovat seisoneet aika pitkäkin aikoja, jopa monia
vuosia, ennen kuin ne saadaan edes käsiteltäviksi,
ja myöskin se käsittely on kestänyt aika
kohtuuttoman kauan. Elikkä resurssien huolehtiminen siellä käsittelypuolella
on myöskin tässä lausumassa mutta myöskin
siellä toisessa päässä. Elikkä siinä kohtaa,
kun luvat on annettu ja toiminta lähtee käyntiin,
valvontaresursseissa on, ehkäpä Talvivaaraa kaikki
vähintäänkin muistaen, huomioitava, että ne
katsotaan tarkasti. Ja siihen toinen lausuma, johonka valiokunta
on kiinnittänyt huomiota: että ne valvontamaksut,
joita kerätään, käytetään
sitten myöskin täysimääräisesti
juuri siihen valvonnan tehokkaaseen ja tarpeeksi vahvaan toteuttamiseen.
Sitten tämä hieman murheenkryyniksikin muodostunut — joinakin
päivinä ajattelin, että jopa farssinomaisia
piirteitä saanut — pykälä 13, joka
siis nyt muuttui huomattavasti parempaan suuntaan. Uskon, että kun
perusteluosa ja varsinainen pykäläosa ovat nyt
ristiriidattomia — kun hallituksen esityksen tänne
tullessa ristiriita oli aika ilmeinen — ja kun tässä lausumaesityksessä valiokunnan
osalta vielä asetukseen velvoitetaan rajaamaan nämä suoluokat
0—2 täältä pois, niin kun katsoo
näitä hehtaarimääriä,
ollaan jo kuitenkin aika isossa määrässä siitä,
josta sitten pystytään paremmin neuvottelemaan
ja minkä kautta sitten katsotaan näitä erilaisia
luontoarvoja.
Uskon, että nyt tämä yhteensovitus
niin luontoarvojen kuin turvetuotannon osalta voidaan tehdä,
kun samalla tiedetään, että turvetuotantoon
ollaan kehittämässä uudenlaista tekniikkaa, jolloinka
ympäristövaikutuksia ja ympäristöhaittoja
voidaan huomattavasti vähentää. Toisaalta on
linjattu nykyisessä hallitusohjelmassa, että turpeen
käyttöä vähennetään.
No, se on vähentynyt kyllä, ei pelkästään
siitä syystä, että se lukee hallitusohjelmassa,
vaan ehkä enemmän joistain muista syistä,
hinnasta johtuen korvautunut kivihiilellä tai jotain muuta.
Mutta onhan totta myöskin myönnettävä,
että turve on hieman ristiriitainen polttoaine. Toisaalta
se on kotimaista ja toimii tukipolttoaineena puulle ja hakkeelle
ja se on aluetaloudellisesti ja työllisyyden osalta suuri
ja merkittävä Suomen kansantaloudessa, mutta toisaalta
sen hiilidioksidipäästöjen tiedetään
olevan varsin mittavat.
Ehkä tällä hetkellä energiapoliittisesti
suurempi kysymys on ollut se, että turve on korvautunut kivihiilellä,
ja kuten äsken viittasin, se liittyy jo enemmän
kivihiilen hintaan, joka on laskenut. Me kuitenkin Suomessa ja myöskin
sosialidemokraatteina ajattelemme, että turpeen on oltava meillä varalla.
Se on ihan huoltovarmuuden kannalta polttoaine, josta ei voi täysin
eikä kannata täysin luopua. Toisaalta pitää muistaa,
että valtaosa turpeesta käytetään
nyt jo päästökauppasektorilla, jotenka
turpeen vähentämiseksi energiatuotannossa ei ehkä tarvita
kovin paljon enää kiristyksiä, vaan näiden
muiden energiatuotantomuotojen lisääminen voi
vähentää turpeen tarvetta.
Uskon, että tällä lainsäädännöllä se
lupakäytäntö saadaan ojennukseen ja se
valvonta saadaan niitten vesistöjen osalta hoidettua ja
sitten me voimme turvata sen huoltovarmuuden kannalta tärkeän
osan, mihin sitä turvetta tarvitaan.
Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä soiden luokitteluasteikot
0—2 on mainittu kiitettävän monta kertaa tässä jo
valiokunnan puheenjohtajankin toimesta. Se on erinomainen asia.
Sellainen näkemys on syytä tuoda vielä kuitenkin
esille, että tässä voi olla sellainen
riski, että sitten ruvetaan väittelemään
ja kiistelemään siitä, mitä luokkaa
asianomainen suo on, että ollaanko siellä kakkosluokassa
vai kolmosluokassa. Eli kyllä tämä edellyttää sitten
jatkotyöstämistä, niin että meillä on
selkeät kriteerit ja toimintamallit siihen, ettei sitten mietitä pitkään,
onko tämä kakkosluokka, kolmosluokka ja niin edelleen.
Tämä on se pieni riski.
Toinen asia, minkä halusin vielä tässä tuoda esille,
on se — kun turvetuotannosta on tuotu ympäristönäkökulmasta
monenlaista kritiikkiäkin — että turvetuotanto
on viimeisten (Puhemies koputtaa) vuosien aikana kyllä merkittävästi
kehittänyt korkeaa teknologiaa ja pystyy vastaamaan tulevaisuuden
haasteisiin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puheenvuorolistaan.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan Korhosen ja edustaja Osmo
Kokon pyynnöstä esittelen lyhyesti tämän perussuomalaisten
vastalauseen.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi ympäristönsuojelulaki. Kokonaisuudessaan
kyseessä on suuri lakipakettikokonaisuus, minkä yhtenä tarkoituksena
on laittaa täytäntöön teollisuuden
päästöistä annettu Euroopan
parlamentin ja neuvoston direktiivi. Toisaalta uusi direktiivi edellyttää myös,
että toiminnanharjoittajan on jatkossa laadittava selvitys,
jos laitoksen toimintoihin liittyy esimerkiksi maaperän
pilaantumisen vaaraa aiheuttavien vaarallisten aineiden käyttöä,
tuotantoa tai ympäristöön päästämistä. Pääsääntöisesti
muutoin lakipaketissa niin sanotut lupamenettelyt säilyisivät
ennallaan, lukuun ottamatta turvetuotannon sijoittumista koskevaa säännöstä.
Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää sinällään
hyvänä, että ympäristönsuojelulaki
ajantasaistetaan. Tällöin voidaan paremmin vastata eteen
tuleviin haasteisiin sekä yhteiskunnan että ympäristön
osalta. Mielestämme on myös hyvä, ettei
lain sisältöön kuuluva luonnonarvopykälä koske
luonnonarvot jo menettäneitä soita. Tällöin
puhutaan kategorisesti 0—2 luokan soista. Mutta koska kakkosluokan
suon luontoarvojen määrittelyä ei voitu
kirjata suoraan lakiin — nythän tästä määrätään
vain asetuksen tasolla, jolloin lopputulos jää liian
usein avoimeksi — siksi jätimme vastalauseen,
jossa ehdotamme 13 §:n poistamista kokonaan. Ratkaisevaa
oli myös eräiden asiantuntijoiden mielipide, etteivät
soiden luontoarvot kuulu ympäristönsuojelulakiin vaan
luonnonsuojelulakiin. — Näin lyhyesti.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Mölsä oli puheensa mittainen. Sitten edustaja
Myllykoski. (Jari Myllykoski: Ei kai se nyt sentään
niin lyhyt mies ole?) — Edustaja Myllykoski on kyllä pitempi
mies.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan alkuunsa koko lain käsittelystä eduskunnassa
ja eri valiokunnissa. Turvesoiden osalta täytyy sanoa,
että lähtökohtaisesti ehkä hallituksenkin
esitys antoi liian vahvat eväät siihen, että keskustelu
suuntautui vain energiakäyttöön suunnattujen
soiden käsittelyyn, ja siitä tuli se semmoinen,
ehkä ympäristönäkökulmasta
vahva signaali siihen, että tällä lailla
pitää pystyä estämään
turpeen käyttö. Satakuntalaisena kansanedustajana
haluan tässäkin yhteydessä tuoda esille,
että turpeen käyttö on huomattavasti
monimuotoisempaa ja rikastuttaa elinkeinoelämää ja on
eräille elinkeinonharjoittajille aivan korvaamaton materiaali.
Karviassa meillä tehdään akustiikkalevyjä turpeesta,
ja meillä broiler-kasvattamot joutuvat turvautumaan turpeeseen,
koska se on paras mahdollinen materiaali elintarvikkeiden alkutuotannossa.
Meillä lannoitteiden raaka-aineena käytetään
osaksi turvetta, sitä käytetään maanparannusaineena,
ja totta kai hevostaloudessa turpeella on erityisen suuri merkitys.
Ja kun tämä asettelu lähti vain yksinomaan
siitä, että turvetta poltetaan, niin se kuvasi
ehkä tätä käsittelyä kaikkein
surullisimmin ja loi tarpeettoman vastakkainasettelun.
Lain valmisteluvaiheessa oli myös yksi puute: taloudellisten
vaikutusten arviointia ei turvesoiden osalta tässä ollut
lainkaan. Jos valiokunnan puheenjohtaja onneksi sanoi, että moni
kohta muuttui mutta oikeastaan juuri mikään ei
muuttunut, niin se on semmoinen ristiriitainen signaali, ja osaltaan
on kyllä erittäin surullista juuri se, että näitä taloudellisten
vaikutusten arviointeja ei tämän valmistelun alkuvaiheessa
ollut.
Hyvää tässä laissa on se,
että asiaa selkeytetään, ja erinomaisen
hienoa on valiokunnan mietinnössä lupien käsittelyjen
nopeuttaminen. Se on valiokunnalta kiitoksen arvoinen asia kaikessa
byrokratiassa, mutta juuri ehkä tässä turvesoiden
osalta.
Valvonnan maksullisuuteen valiokunta on mietinnössään
oikein kiinnittänyt huomioita ja tuonut sen korostetusti
esille niin, että ne suuntautuvat juuri siihen, mistä ne
on kerättykin.
Itse olisin toki toivonut — kun tämän
keskimääräisyyden mukaan sieltä olisi
vielä rajattu pois — että se keskimääräisyys
määräytyy tarkastustoimintaan liittyviin
kustannuksiin, ei ehkä matka- ja päivärahoihin
ja niin edelleen, vaikka nekin ovat tietysti osa sitä lupaprosessin
hinnallisuutta. Mutta jollakin tavoin sen pitää olla
aivan valtion maksamaa toimintaa, ei niinkään, että se
on sen valvontakohteen keskimääräisyyttä hinnoitteleva.
Pykälässä 13 valiokunta on tehnyt
oikeanlaisia muutoksia, ja 1 momentti on hyvä ja oikeansuuntainen
ja siltä osin hyvä korjaus koko 13 §:ään.
Edustaja Maijala toi oikein esille alueellisen arvioinnin. Se
on ehkä toivottavasti asetuksilla sitten korjattavissa.
Olisi pitänyt lähtökohtaisesti ottaa
maakunnallinen näkökulma siihen. Lain valmisteluvaiheessa
asiantuntijat toivat tämän alueellisuuden esille.
Korostettiin maakuntakaavojen merkitystä, joissa ollaan
jo otettu kantaa siihen, minkälainen luokitus tällä suoalueella
on, joten olisi ollut luonnollista ja johdonmukaista käyttää tässä alueellisuusarvioinnissa
maakuntatasoista termiä, jolloin oltaisiin pystytty toiminnan
osalta hieman paremmin sitä tekemään.
Jostakin syystä en yhtynyt näihin vastalauseisiin — mikä lieneekään
taustalla — mutta joka tapauksessa näillä huomioilla
asia eteni hyvään suuntaan. Mutta valmistelu ei
ollut ehkä näiden turvesoiden osalta siinä mielessä hyvä.
BAT on oma asiansa, ja omalta kohdaltani, satakuntalaisena kansanedustajana,
on tästäkin pakko sanoa, että teollisuuden
viesti teollisesta maakunnasta oli se, että heitä ei
pelota parhaiden mahdollisten tekniikoiden käyttöönotto,
koska he katsovat olevansa edelläkävijöitä.
Siinä mielessä ei semmoista uhkaa ole. Mutta osaltaan öljynjalostuksessa — ei
ehkä öljyntuotannossa, mutta öljynjalostuksessa — oleva
teollisuutemme oli huolissaan siitä, kuinka nämä helpotukset voidaan
saada ja rajoittuuko se vain pelkästään neljään
vuoteen vai onko nyt mahdollista, kuten valiokunnan puheenjohtaja
toi esille, vielä siitäkin poiketa.
No, edustaja Sankelo jo lähtikin. Olisin voinut vaikka
loppukevennykseksi sanoa, että ehkä enemminkin
kuin siitä, millä alueella nyt voidaan turvetuotantoa
harjoittaa, pitäisi puhua siitä, miltä alueelta
voidaan turvetuotteita nostaa, sillä turpeitten tuottaminen
on ehkä aivan liian pitkä prosessi tällä lainsäädännöllä hallittavaksi.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Ympäristönsuojelulain käsittelyssä on
korostunut tämä suokysymys, ja edustaja Myllykosken puheenvuoroon
liittyen voin todeta, että Lapissa nähdään
suot kyllä hyvin monikäyttöisinä alueina
esimerkiksi matkailussa, ja totta kai ne ovat vesistöjen
kannalta tärkeitä alueita. Sitä paitsi siellä soilla
kasvaa se Lapin kulta, suomuurain. Me kyllä katsomme, että näitä soita
meillä on kyllä valtavat määrät.
Neljään kohtaan kiinnitän tässä huomiota.
Turpeen kohdalla tämän suomalaisen energiaomavaraisuuden
kannalta katsottuna on aivan keskeistä turpeen ja metsähakkeen
yhteiskäytön mahdollistaminen. Sen varaan voidaan
rakentaa kerta kaikkiaan suomalainen omavarainen energiantuotanto.
Toiseksi ympäristönsuojelulaissa tulee mahdollistaa
juuri tällainen järkevä turpeen hyödyntäminen.
Kolmanneksi luvituskäytäntö, nykykäytäntö, on
osoittanut sen, että on aivan liian vaikeata saada näitä alueita
käyttöön. Turpeen tuotannosta poistuu
pinta-alaa huomattavasti enemmän kuin uusia alueita saadaan
käyttöön. Tämä on aiheuttamassa
muun muassa sen, että kivihiilen käyttö lisääntyy,
ja se nyt ei kyllä missään nimessä ole ympäristönkään
kannalta hyvä asia.
Neljänneksi kiinnitän huomiota samaan asiaan
kuin mihin maa- ja metsätalousvaliokunta lausunnossaan
on kiinnittänyt huomiota, vastuulliseen turvesoiden hyödyntämiseen,
niin ettei vesistöille, erityisesti koskipaikoissa kuteville
jalokaloille, aiheudu uhkaa. Nyt ovat minusta olleet lupaavia nämä turvetuotannon
viestit siitä, että on meneillään
tuotannon rakentaminen sillä tavalla, että tällaisia
ongelmia vesistöille ei aiheudu. Se on kyllä erinomaisen
hyvä uutinen.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Ympäristönsuojelulain käsittelyn
aikana keskityttiin hyvin paljolti 13 §:ään.
Se on oikeastaan harmi, koska laissa on erittäin paljon
muitakin tärkeitä asioita. Elikkä meidän
huomiomme ja painopisteemme jäi tähän
yhteen asiaan.
Erityisesti teollisuuspäästödirektiivi
olisi vaatinut varmaan vielä lisääkin
hiomista, ja voi olla, että lähiaikoina se tullaan
tavalla tai toisella ottamaan esille uudestaan. Se BAT, Best Available Techniques,
voi tulla joillekin yrityksille, toiminnoille aika lailla kalliiksi.
Elikkä tämä on niitä kohtia
ja asioita, mitä meidän ei saisi päästää täältä eduskunnasta
liian helpolla läpi. Tänä päivänä jokainen
työpaikka, jokainen Suomen kehitysasia on meille tosi tärkeä.
Meillä ei olisi varaa sitten ympäristönsuojelu-
tai muilla tämmöisillä asioilla pilata
meidän yhteiskunnan kehitystä. Ympäristöasiat
pitää ottaa huomioon, mutta se ei saa olla este
järkevälle toiminnalle, ja tässä saattaa
olla joitakin asioita, jotka ovat vääränlaisena hidasteena.
Ympäristöhallinnon voimavarat tulivat tässä valmistelussa
esille ihan hyvin, mutta meillä ei ole tällä hetkellä esittää todellakaan
tarpeeksi rahaa ja toimintoja, asioita, millä tavalla voimme viedä asioita
eteenpäin, ja nämä ympäristöhallinnon
voimavarat ja kuviot heikentävät tällä hetkellä meidän
elinkeinotoimintamme kehittämistä aivan liikaa.
Toivottavasti sitten näitä luparahoja pystytään
jonkun verran käyttämään näitten hallinnon
voimavarojen parantamiseksi.
Valvontasuunnitelmat, valvontamaksut: ne eivät saa
muodostua missään nimessä sellaisiksi, jotka
ongelmoituttavat, hankaloittavat meidän yritystoimintaamme.
Varsinkin maaseutuyritykset, maatilat, ovat tällä hetkellä,
jo nyt, hukutettuina paperibyrokratiaan, paperishow’hun.
Voi olla, että valvontasuunnitelmat ja tämmöiset
aiheuttavat vielä lisää paperibyrokratiaa
asioista, jotka pitäisi käyttää kyllä muihin
asioihin kuin tyhjien papereitten tekemiseen.
Ympäristönsuojelulain kakkosvaihe tulee meille
tänne saliin käsiteltäväksi
syksyllä. On oikeastaan hyvä, että ympäristönsuojelulain
valmistelu jaettiin kahteen osaan. Ehkä se olisi pitänyt
jakaa useampaankin osaan, niin että ympäristönsuojelulain
13 § olisi ollut omana kohtana ja muut ympäristönsuojelulain
asiat sitten kokonaan eri asiana, jolloin voisimme keskittyä paremmin
siihen kokonaisuuden kehittämiseen.
Tämä kakkosvaihe tulee käsittämään
ennen kaikkea maatiloille tärkeitä lupa-asioita.
Toivottavasti me pystymme viemään näitä asioita
sillä tavalla eteenpäin, että maakuntatasolta
voimme päätösten tekoa siirtää kuntiin
tehtäväksi, sitten kunnissa tehtäviksi
ympäristölupapäätöksiksi. Sitten
on joitakin tämmöisiä muita asioita,
mutta siinä meidän täytyy olla varovaisia,
etteivät kunnat sitten itse hukuta omia asioitansa liian
vaikeilla kuvioilla. Meidän pitää ohjeistaa
kuntia toimimaan järkevästi.
Ympäristönsuojelulupien nopeuteen tulee jatkossakin
kiinnittää paljon huomiota, mutta ehkä me
sitten kakkosvaiheessa voimme viedä tätä asiaa
eteenpäin.
Vielä kerran kiitos kaikille tämän
asian eteenpäinviemisestä. Jatketaan tätä ympäristönsuojelulakiakin
nyt sitten eteenpäin.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti tämä ympäristönsuojelulaki
johtaa vesistöjen ja soiden kannalta kestävään
toimintaan ja saa aikaan sen, ettei turvetuotannolle aiheudu uudesta
laista kohtuutonta haittaa, ja sen, että turvetuotantoalan
ja energiantuotannon ympäristölupien käsittelyajat
saadaan putoamaan tällä uudella ympäristönsuojelulailla
muutamasta vuodesta muutamaan kuukauteen, niin että saadaan tehostettua
toimintaa.
Edustaja Kokko toi jo aiemmin esille vastalauseeseen liittyvät
näkökohdat, jotka olivat aika paljon samanlaisia
tuolla maa- ja metsätalousvaliokunnassa kuin täällä ympäristövaliokunnassa.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja totesi, että tämä lakiesitys
sai perusteellisen käsittelyn ja monessa lausuntovaliokunnassa
on käynyt, niin myös hallintovaliokunnassa.
Edustaja Maijala täällä kiinnitti
huomiota lupamenettelyn joutuisuuteen ja käsittelyyn kunnissa,
niin myös hallintovaliokunta, ja todellakin siihen, miten
lupamenettelyt kaikin osin — ei pelkästään
tietysti tässä turvetuotannossa, mistä paljon
on puhuttu — saataisiin joustavammiksi ja byrokratiaa vähemmäksi.
Jotenkin se tuntuu aina toivottomalta, kun näitä lakiesityksiä sitten käsitellään,
kun lopputulos on se, että jotenkin sitä byrokratiaa
on vain saatu lisää.
No, tähän asiaan lausunnon antoi myös
maa- ja metsätalousvaliokunta, jossa jätimme sitten eriävän
mielipiteen koskien nimenomaan tätä soiden luokitusta.
Tämä on hyvin hankalaa mielestäni, vaikka
uskon kyllä, että ympäristövaliokunta
varmasti ihan vilpittömästi on halunnut selkeyttää näitä luontoarvoja
koskevia lausumia tai esityksiä, mutta kyllä se
silti jää hieman hankalaksi ja avoimeksi, mitä se
luontoarvo sitten on, jos tästä käydään
oikeuskäsittelyä. Kuka määrittelee,
onko se mielipide, että tämä on merkittävä luontoarvo?
No, sinne oli määriteltynä sitten, että uhanalaisuuksilla
voidaan perustella näitä luontoarvoja, mutta kriteerinä sekin
on aika heppoinen sitten loppujen lopuksi.
Turvetuotannosta on sitten sanottava kyllä, että on
se suomalaisen huoltovarmuuden kannalta vain äärimmäisen
tärkeää tässä tilanteessa. Meillä katoaa
työpaikkoja, valtio velkaantuu, monessa suhteessa kauppatase
on negatiivinen. Turvetuotantoa on kyllä liikaa rangaistu
vanhoista synneistä. Siellä on toimintaa kehitetty,
joten soisin sen olevan ihan tuolla paikallisesti hyväksyttävänä elinkeinona.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ympäristölainsäädännön
uudistuksessa maa- ja metsätalousvaliokunnassa neljä asiaa
erityisesti keskustelutti. Yksi oli tietenkin tämä 13 §.
Valiokunnan kanta oli selkeästi se, että tuon
säädöksen pitää olla
niin selvä, että 0—2 luokan suot säilytetään
käytännössä turvetuotannossa.
Näin valiokunta ohjeisti ja omana mielipiteenään
ympäristövaliokunnalle viestitti, todellakin niin,
että se 13 § on niin selkeä,
että siinä ei tarvitse peistä taittaa,
vaan kuten on täällä esille tullut, turve
on meille oleellisen tärkeä polttoaine, kotimainen energianlähde.
Totta kai turvetuotannon pitää olla sellaista,
että se ei vesistöjä pilaa. Uutta tekniikkaa
on käyttöön otettava. Siihenhän
tämä laki ei tuonut minkäänlaisia
muutoksia, ja siihen asiaan maa- ja metsätalousvaliokunta
kiinnitti huomiota, että ne tekniikat kehittyvät
sellaisiksi, että vesistöt säilyvät
puhtaina ja turvetta voidaan edelleenkin energia- sekä muussa
käytössä käyttää.
Se on meille äärimmäisen tärkeä asia.
Puhemies! Toinen asia oli ympäristöluvitus sekä lupajärjestelmät,
viranomaistoiminta ja lupamaksut. Me myöskin viestitämme
tällä omalla lausunnollamme, että lupien
käsittelyä täytyy nopeuttaa ja sujuvoittaa
ja huomiota pitää kiinnittää aivan
erityisesti lupaprosesseihin, ei aina resursseihin. Täälläkin
on monessa puheenvuorossa perätty resursseja lisää.
Kyllä prosesseihin on kiinnitettävä myöskin
huomiota. Ne tarvitsee arvioida, onko kaikki tehtävä niin
monimutkaisella tavalla ja niin aikaa vievällä tavalla,
itsestään selvätkin asiat, kuin tällä hetkellä tehdään.
Valiokunnan mielestä tässä pitää muutosta
aikaiseksi saada. Toivottavasti tämä kakkosvaihe
nyt sitten tuo tämän mukanaan ja tullessaan, elikkä ympäristöluvitusta
pitää pikaisesti nopeuttaa.
Kun meillä turvetuotannossa — vielä palaan siihen
sen verran — tällä hetkellä poistuu
tuotantoaluetta merkittävästi paljon enemmän
kuin mitä uusia tulee, myöskin luvituksen ja ympäristölupaviranomaisten
luparuuhkiin pitää huomiota kiinnittää ja
tuoda toimijoita ja kuntia entistä lähemmäs
sitä varsinaista lupakäsittelyä kuin
ne tällä hetkellä ovat.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutamasta asiasta ehkä muutama yksityiskohta,
jotka täsmentävät tätä kokonaiskuvaa.
Ensinnäkin tämä korvausasia, johon
ainakin edustaja Kokko taisi kiinnittää huomiota.
On tietenkin hyvä mieltää, että ei
ympäristönsuojelulain kautta, jonka iso kuva ja
iso idea on ympäristönsuojelu, voi tietenkään
lähteä siitä näkökulmasta
liikkeelle, että syntyisi korvausoikeudellinen velvollisuus
korvata, jos ympäristöä pilataan, onhan
se vähän nurinperäinen ajatus. Luonnonsuojelulaissahan
on sitten omat kohtansa siihen, että sitä kautta
voidaan sitten korvausta mahdollisesti maksaa, jos siihen perusteet
löytyy. Mutta ei se oikein istu ympäristönsuojelulain,
koko tämän lainsäädännön,
ideaan.
Sitten edustaja Sankelo puhui tästä riskistä, turvetuotannosta,
johon moni muukin tässä nyt on viitannut, eri
sanoilla ehkä. Mutta jos me katsomme tätä isoa
kuvaa myös tässä suoasiassa kaiken kaikkiaan,
niin meillä karkeasti on se 1,2 miljoonaa hehtaaria suota,
mistä tuotannossa on noin 62 000 hehtaaria, elikkä 0,6
prosenttia suuruusluokkana. Meillä on ojitettuna tällä hetkellä 530 000
hehtaaria ja ojittamatonta noin 620 000 hehtaaria. Ja kun
me katsomme, mitä turvetuotantoon on arvioitu tarvittavan
vuoteen 2020 mennessä, niin se on 50 000 hehtaaria,
niin että eivät nämä nyt hirveästi
ole ongelma-alueita. Jos me katsomme toisinpäin, niin 0—1
luokan soita on 53 prosenttia tuosta 1,2 miljoonasta hehtaarista
ja 2 luokan 31 prosenttia. Jos ne muutetaan taas sitten pinta-aloiksi,
niin 0—1 luokan soita on 1,1 miljoonaa hehtaaria, ja jos
me tarvitsemme 50 000 hehtaaria vuoteen 2020 mennessä, niin
ei tämän nyt hirveä riski pitäisi
olla eikä hirveä ongelmakaan.
Ja jos me sitten katsomme taas sitä, mihin ainakin
edustaja Myllykoski viittasi, että pitää viedä sinne
lähemmäs, sinne paikalliselle tasolle, niin maakuntakaavassahan
tämä voidaan hoitaa. Nyt kun me katsomme niitä viittä maakuntakaavaa,
joissa turvetuotantoalueiden suunnittelussa on noudatettu 2008 valtioneuvoston
hyväksymiä valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita,
on 0—2 luokkien soita osoitettu turvetuotantoon yli kaksi
kertaa enemmän kuin alueita arvioidaan tarvittavan koko
valtakunnassa.
Että ei tämä teollinen käyttö nyt
ymmärtääkseni, jos luvuista mitään
ymmärrän, niin kovin iso ongelma ole. Tämä riski
kyllä pystytään hallitsemaan ja saamaan
terveeseen käyttöön, jos tällaista
termiä voi käyttää, niin ettei
niitä luontoarvoja eikä vesistöarvoja
ja muita vaaranneta. Se on meillä mahdollista ihan näitten
lukuarvojen kautta. Tämä 13 § on
saanut vähän ehkä ylimääräistäkin
dramatiikkaa suhteessa siihen, mikä meillä tämä pinta-alakäyttö on.
Mutta hyvä lopputulos: hyvää yritettiin,
ja priimaa pukkasi. — Kiitoksia, herra puhemies.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnan puheenjohtajalle
on vielä todettava tämä, kun nostitte
esiin tuon edustaja Kokon tuoman korvausasian, että eihän
kysymys ole pilaamisesta silloin, jos valtio päättää,
että suojellaan tietyn tasoinen suo, jota ei ole käytettykään.
Kyllä minusta on toisaalta niinkin, että jos valtio
edellyttää suojelua, niin kyllä silloin mielestäni
voidaan puhua myös siitä, että nämä alueet
tulisi jollakin tavalla tälle maanomistajalle korvata,
jos hän ei voi niitä sitten elinkeinonaan käyttää.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin, siis niin kuin minä sanoin,
ei ympäristölainsäädännön
kautta voi oikein syntyä tällaista velvollisuutta
eikä näkökulmaakaan, että me
lähtisimme siitä lainsäädännön tasolla,
että syntyisi tämmöinen korvausoikeudellinen
suojattu oikeus pilata ympäristöä ja
siitä maksettaisiin korvaus. Eihän se näin
voi mennä. Luonnonsuojelulain kautta voi mennä,
niin kuin minä sanoin, ja vesistönsuojelulainkin
kautta voi mennä toista kautta. Mutta pitää nyt
muistaa, mistä laista puhutaan. Nyt puhutaan ympäristönsuojelulaista,
ja tästähän tässä oli
kyse.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän sen kyllä,
että nyt on kysymys ympäristönsuojelulaista,
mutta kyllähän tässä nyt on
iloisesti otettu kuitenkin niitä luonnonsuojeluasioita ja
-näkökulmia ympäristönsuojelulakiin,
jotka olisi voitu hoitaa siellä luonnonsuojelulaissa. Tämä menee
nyt vähän jankkaamiseksi, mutta jos suota ei ole
käytetty, niin eihän sitä ole myöskään
millään lailla pilattu.
Yleiskeskustelu päättyi.