Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Punamultahallitus luottaa voimakkaasti niin
kutsuttuun aktiiviseen työvoimapolitiikkaan eli työttömien
aktivointiin ja niin kutsuttuun työllisyyskurssipolitiikkaan,
kun taas kokoomus lähtee siitä, että pitäisi
luoda oikeita edellytyksiä työpaikkojen synnylle.
Tuore sanomalehti Karjalaisen tutkimus kertoo, että suomalaisten
työvoimatoimistojen johtajien enemmistö eli siis
käytännön työvoimapolitiikan
asiantuntijoiden enemmistö myös katsoo, että tämä aktiivinen
työvoimapolitiikka on tehotonta eikä pureudu rakenteelliseen työttömyyteen.
Kohdistan kysymykseni työministeri Filatoville:
Aiotteko edelleenkin jatkaa tällä tehottomalla linjalla,
vai olisiko nyt aika kurssin muutokseen?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tuo työvoimatoimistojen kritiikki
kohdistuu siihen, että heidän mielestään
työvoimatoimistoissa on vääränlaisia
asiakkaita, (Naurua) asiakkaita, joista osa kuuluisi enemmän
sosiaalitoimen piiriin ja joista osa kuuluisi esimerkiksi eläkkeelle
sen vuoksi, että he ovat työkyvyttömiä.
Juuri tähän problematiikkaan hallitus on puuttunut,
koska me olemme perustaneet työvoiman palvelukeskukset,
joissa Kelan kuntoutus, kuntien sosiaali- ja terveystoimi sekä työhallinto toimivat
yhdessä. Tämän lisäksi eläkeproblematiikassa
on Elma-hanke, joka tekee henkilökohtaisia työkyvyttömyyseläkeselvityksiä,
ja sen lisäksi ensi vuonna on tulossa pienimuotoinen ratkaisu,
joka kerralla päästää osan kaikkein
vaikeimmassa asemassa olevista ihmisistä eläkkeelle.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän viikon ehkä dramaattinen
tieto oli se, että työllisten määrä on
punamultahallituksen ensimmäisen vuoden aikana romahtanut
45 000:lla kun hallituksen tavoite on siis tuo 100 000
uutta työpaikkaa vaalikauden aikana.
Olemme odottaneet esimerkiksi palvelualojen osalta esityksiä niin
kutsutun matalapalkkatyön tukimallista. Tuore uutinen kertoo,
että hallituksen piirissä tuota uudistusta koskevat
päätökset ovat lykkääntymässä.
Työministeri Filatov, on tiedossa, että SAK ja
te suhtaudutte hyvin nihkeästi tähän
tukimalliin. Onko tämä nyt lykkääntymässä ja
tältäkin osin uusien työpaikkojen luominen
vaikeutumassa?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Veroasiat eivät kuulu työministeriölle, mutta
en ole suinkaan suhtautunut nihkeästi tähän
malliin vaan päinvastoin olen ollut koko ajan sitä mieltä,
että pitää etsiä käytännössä toimivia ratkaisuja.
Se, että tehdään julistuksia siitä,
että matalan tuottavuuden aloja pitää tukea,
ei tuo työtä käytännössä näille
aloille eikä synnytä työpaikkoja, jos
ei ole konkreettista mallia, joka elävässä elämässä toimii.
Viime vuonna syntyi 17 000 palvelualan työpaikkaa,
ja tänä vuonnakin kaupan alan työpaikat
ovat lisääntyneet 8 000:lla, eli kyllä palvelupuolella
on tapahtunut sitä positiivista kehitystä, johon
hallitus on pyrkinyt. Mutta se ei, ikävä kyllä,
ole riittänyt kompensoimaan niitä menetyksiä,
mitä me olemme kokeneet vientiteollisuudessa, maataloudessa
ja, ikävä kyllä, myös pienten
yritysten kohdalla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Kokoomus vie taas harhaan keskustelua, ihan niin
kuin yritysverokeskusteluakin. Ongelmahan ei ole se, että valtio
työllistää liian paljon ihmisiä.
Ongelma on se, että valtio on vähentänyt työllistämistään
työllisyysrahojen kautta. Palkkaperusteisesti työllistetään
useita kymmeniätuhansia ihmisiä vähemmän
nyt kuin vuonna 96, ja se on se työttömien kova
ydin, joka tänne on muodostunut. Viimeksi tänään
Lapista otettiin yhteyttä siinä asiassa, että tekemätöntä työtä olisi,
esimerkiksi ympäristötöitä,
Metsähallitus voisi työllistää,
mutta valtiolta ei tule rahaa. Nyt täällä on
tämä lisäbudjettiesitys, ja työministeriön
osalta tämä on yhtä lyhyt kuin Italian
sotasaavutukset 1900-luvulla: ei mitään.
Miten te, työministeri, aiotte tätä työttömyysasiaa
hoitaa, jos valtio ei lähde itse siihen satsaamaan?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ikävä kyllä, yksinomaan
valtion tukityöllistämisellä tämä ei
hoidu, ja tänä vuonna budjetissa on jo pohjalla
huomattavasti paljon enemmän rahaa kuin aikaisempina vuosina
aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Lapin kohdalla on käyty
neuvotteluja siitä, mihin he haluavat käyttää suoritusvaraustansa,
ja Lapissa alueellisesti on tehty sellaisia maakuntaliittojen ja
muiden yhteisiä ratkaisuja, joissa lähdetään
siitä, että työvoimapolitiikkaan ei tarvita
lisää rahaa, koska suoritusvarauksesta nämä on
viety nollille.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Näissä työllisyysluvuissa
oikeastaan huolestuttavinta on se, että vaikka työllisten
määrä on vähentynyt jyrkästi,
niin — niin hassulta kuin se kuulostaakin — paha
asia on se, että työttömyys ei ole lisääntynyt,
koska se tarkoittaa, että yli 50 000 ihmistä on
vetäytynyt kokonaan pois työmarkkinoilta, siis
Lahden kaupungin verran väkeä. Silloinhan se tarkoittaa,
että näitten ihmisten osalta työllistymistoiveet
ovat vielä huonompia.
Onko hallitus analysoinut, mihin ne 55 000 ihmistä ovat
kadonneet?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ihan näin yksioikoista johtopäätöstä niistä luvuista
ei vielä oikein voi tehdä, koska on katsottava
hieman useamman kuukauden lukuja, ennen kuin voidaan tehdä hyvin
pitkälle meneviä analyysejä. Mutta tiedossa
on selkeästi se, että esimerkiksi pieniä yrityksiä on
lopettanut, jolloin todennäköisesti ihmiset eivät
ole saaneet jatkajaa sille yrityksellensä, ja toisaalta
perheenjäsenet sen jälkeen ovat esimerkiksi siirtyneet eläkkeelle.
Mutta yksi suuri ryhmä ovat naiset, jotka ovat lähteneet
kouluttautumaan tai siirtyneet kotiin hoitamaan pieniä lapsia.
Tämän taustalla on usein se, että ei
ole ollut vakituista työtä tarjolla, ja kun määräaikainen
työsuhde on päättynyt, ei ole uskottu
siihen uuden määräaikaisen työsuhteen
löytymismahdollisuuteen ja on valittu lasten kotihoito
taikka esimerkiksi opiskelu. Viime vuonna lähes 7 000
naista enemmän lähti opiskelemaan kuin vuotta
aikaisemmin. Miesten kohdalla vastaava luku oli 2 000.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On tietty asia, että määrätty
määrä ihmisiä on aina vailla
työtä. Tällä kertaa katsotaan,
että haetaan pitkäaikaistyöpaikkaa, sellaista
työpaikkaa, mikä ikuisesti säilyy. Mutta
kun haetaan semmoista työntekijää, mitä haetaan
tällä kertaa metsänistutukseen, maa-
ja puutarhataloustöihin tai yleensä hanttitöihin,
niin ketään ei löydy tulemaan tähän
asiaan. (Ed. Tennilä: Se on vale! — Ed. Kuosmanen:
Ei ole, ed. Tennilä ei ole yrittäjä!)
Kuinka tämä asia toimii käytännössä,
kun toiset ovat hakevinaan töitä ja kukaan ei
kuitenkaan ole töihin tulossa? Onko hallitus tietoinen
tästä probleemasta, mikä on olemassa,
ja mitä hallitus aikoo tehdä, että lyhyenkin
pätkätyön vastaanottaminen kannattaa
eikä siellä kortistossa lyhyäminen ole
kannattavampaa kuin työn vastaanottaminen? Mitä hallitus
aikoo tehdä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Pääsääntöisesti
suomalaiset hakevat hyvin hanakasti töitä. Pieni
joukko on sellaisia ihmisiä, jotka ovat jo luopuneet työnhausta
ja menettäneet siinä mielessä toivonsa.
Juuri sen vuoksi tarvitaan näitä palvelukeskusten
räätälöityjä palveluja,
jotka ottavat huomioon sen syyn, miksi työtä ei
enää aktiivisesti haeta.
Näissä hyvin lyhytaikaisissa työsuhteissa
ongelma on usein sovitellun päivärahan problematiikka,
jossa ihmiset pelkäävät sitä,
että heidän etuisuutensa viipyvät ja
sitä kautta toimeentulo vaikeutuu, vaikka sinänsä tulot
kasvavat. Tässä on tehty ratkaisuja sen mukaan,
että kassat voivat maksaa reaaliaikaisesti soviteltua päivärahaa,
mutta kaikki eivät kuitenkaan näin ole toimineet,
vaikka tällaiseen sopimukseen on pyritty pääsemään.
Tarkoitus on katsoa tätä järjestelmää sekä koko
työmarkkinatuki- ja muita sosiaaliturvajärjestelmiä yhdessä sellaisessa
työryhmässä, jossa pohditaan paitsi sitä,
miten työ on ihmisen kannalta kannattavaa, myös
miten työllistäminen olisi jokaisessa tilanteessa
kuntien kannalta kannattavaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on luvannut 100 000
uutta työpaikkaa vaalikauden loppuun mennessä.
Tämän viikon tilasto oli hätkähdyttävä.
Punamultahallitus on toimikaudellaan eli noin vuoden aikana onnistunut
vähentämään Suomessa työllisten määrää noin
45 000:lla, ei siis nettomääräisesti ainoatakaan
työpaikkaa lisää, mutta 45 000
työpaikkaa on menetetty. Luulisi esimerkiksi ministeri
Pekkarista nolottavan istua siellä aitiossa, kun hän
oppositiojohtajana kahdeksan vuotta tiesi kertoa, miten työpaikkoja
paremmin syntyy, ja nyt, kun hän on ministeri, niitä vaan
menetetään.
Ed. Häkämies jo esitti kysymyksen saamatta vastausta:
Tuleeko hallitukselta, kuten on luvattu, kesäkuun alkuun
mennessä malli, miten tuetaan matalapalkkaisen työn
kysynnän vahvistamista verotuksellisin ja työantajamaksuihin
kohdistuvin keinoin? Herra pääministeri! Teillä on päivä aikaa.
(Naurua) Tuleeko tämä malli vai ei?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä työ on kesken.
(Naurua — Ed. Sjöblom: Selvitys menossa!) Sellaista
mallia, joka olisi riittävän kevyt byrokraattisesti,
kohdistuisi tehokkaasti, ei ole vielä kasassa, johon olisimme
tyytyväisiä, ja valmistelu jatkuu.
Tästä aiheesta sinällään
on vuosia Suomessa puhuttu, mutta kyllä valittaen täytyy
todeta, että hallinnon piirissä tähän
aiheeseen liittyvää valmistelua ei enempää verohallinnon
kuin valtiovarainministeriön puolella ollut lainkaan tehty. Sitä on
nyt tämän hallituksen kaudella tehty. Tässä vielä päätös
odotuttaa. Tarkastellaan asiaa, pyritään löytämään
semmoinen malli, joka varmasti tehoaa. Emme halua mitään
torsoa mallia lähteä esittämään,
vaan sen täytyy olla sellainen malli, jonka tehoon itse
uskomme.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Muistan ed. Zyskowiczinkin osallistuneen menneinä vuosina
sellaiseen keskusteluun, jossa yhteisesti todettiin, että Suomessa
tarvitaan suurin piirtein 3 prosentin talouskasvu, ennen kuin työttömyys
lähtee selvästi vähenemään.
Näin ei ole nyt kuitenkaan tapahtunut menneen vuoden, runsaan
vuoden, aikaan. Yleinen eurooppalainen kehitys luuhaa lähellä nollaa
sen kasvun osalta. Vaikka tämä hallitus kotimaista
kulutuskysyntää reilusti vauhdittamalla onkin
saanut kasvua aikaiseksi, ei ole päästy 3 prosenttiin
meidän kasvussamme; ollaan noin 2 prosentin tuntumassa.
Huolimatta siitä, että ei ole päästy
3 prosenttiin, hallitus on pystynyt huolehtimaan siitä,
että työttömyys ei ole kasvanut, vaan
työttömyys oli menneen vuoden aikaan vähentynyt
2 000 henkilöllä. Se on saavutus, joka
on myönteisesti tässä eurooppalaisessa
tilanteessa kirjattava. Mutta kiistatta kielteistä on se,
että työllisyysaste on laskenut, ja se on ongelma
hallituksen ja koko Suomen kannalta, ja hallitus varmaan pystyy
kehittämään toimia, joilla se antaa vähän
tyydyttävämmän vastauksen ed. Zyskowiczin
sinänsä oikeutettuun kysymykseen.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kokoomus jauhaa täällä tätä samaa
propagandaa kuin eilen, puhemies, (Hälinää)
45 000 työpaikasta. Ed. Häkämies
ampuu haulikoilla, mutta silloinkin hyvin valikoivasti. Toisaalta
hän puhuu aktivointiasteesta. Ruotsissa on kolminkertainen
määrä suhteellisesti aktivoitu työttömiä ihmisiä meihin
verrattuna.
Puhemies! Ongelman ydinhän oli loppujen lopuksi näitten
työvoimajohtajien kyselyvastauksien mukaan se, että työkyvyttömiä näistä pitkäaikaistyöttömistä
oli
26 prosenttia. Puhemies! Minun kysymykseni on: Mitä aiotaan
tehdä, jos työvoimatoimistojen johtajat ovat sitä mieltä,
että pitkäaikaistyöttömistä 26
prosenttia on työkyvyttömiä? Pitää nopeuttaa
näitä toimenpiteitä.
Puhemies! Ihan lopuksi vielä: Nuorten osalta meillä on
32 000 nuorta, alle 24-vuotiasta työttömänä.
Näiden kahden ryhmän asia pitää nyt
pystyä ratkaisemaan, ja näitä toimenpiteitä minä peräänkuulutan.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Siitä, kuinka paljon työttömistä on
työkyvyttömiä, on hyvin erilaisia arvioita.
On varmasti totta, että meiltä semmoinen 10 000—15 000 henkeä löytyy,
jotka ovat työkyvyttömiä meidän ihan
normaalin työkyvyttömyyskäsitteemme mukaan.
Mutta ongelma on se, että tällä hetkellä meidän
työmarkkinoittemme näkökulmasta huomattavasti
suurempi joukko on työkyvyttömiä, koska
usein ne odotusarvot, mitä työvoimalle asetetaan,
ovat hyvin korkealla, koska Suomessa on totuttu pitkän
aikaa hyvin runsaaseen, hyvinvoivaan ja osaavaan työvoiman
tarjontaan. Tulevaisuudessa varmasti työmarkkinoiden kriteeristö joutuu
alentamaan sitä omaa kynnystänsä.
Tämän asian kanssa tasapainotellaan siten, että tällä henkilökohtaisella
Elma-mallilla haetaan ratkaisuja. Siihen on lisätty suunnattomasti resursseja.
Osan kohdalla haetaan sitä työkykyä eikä työkyvyttömyyspäätöstä elikkä haetaan kuntoutusta,
haetaan sosiaalipalveluja ja haetaan koulutuksen kautta osaamista
työmarkkinoille. Sen lisäksi on tulossa tämä kertaratkaisu,
josta äsken mainitsin. Nuorten kohdalla meillä on 1 000
pitkäaikaisesti työtöntä nuorta.
Se on tulos, josta voimme olla ylpeitä, mutta hallitus
on siitä huolimatta puuttumassa työttömyyteen nuorten
kohdalla nopeammin jo kolmen kuukauden kohdalla.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Monissa työvoimatoimistoissa kärsitään koulutus-
ja työllisyysmäärärahoista pulaa
jo alkuvuodesta, ja näin on myöskin vaikeimmilla työttömyysalueilla.
Työvoimatoimistoilla ei ole mahdollisuutta suunnitella
pitkäjänteisesti omaa toimintaansa, koska ne eivät
tiedä, kuinka paljon niillä on resursseja. Lisäbudjetin
avulla tämä tilanne ei tule korjautumaan. Minä kysyn
teiltä, ministeri Filatov:
Kuka ja missä on ilmoittanut teille, että Lapissa
ei tarvita enää lisää työllisyysmäärärahoja? Voitteko
te samalla vakuuttaa, että tänä vuonna näitä määrärahoja
ei jää käyttämättä niin
kuin on jäänyt aiempina vuosina?
Työministeri Tarja Filatov
Herra puhemies! Olen sanonut, että en ole eri mieltä siitä, että tästä rahasta
jollakin alueella voisi olla pulaa, (Ed. Tennilä: On pulaa!)
mutta sen sijaan ongelmallista on se, että kun muualla
Suomessa mietitään sitä, mihin meidän
EU-varantojamme käytetään, niin niitä halutaan
käyttää myös työllisyyteen
ja syrjäytymisen ehkäisyyn, mutta esimerkiksi
Lapissa on teidän omien instanssienne kautta tehty päätöksiä,
joissa tälle puolelle tulee 0 euroa, kun suoritusvarauksia
on jaettu eri toimialojen kohdalla. (Ed. Tennilä: Ettekö te
itse ota vastuuta jostakin?)
Puhemies:
Myönnän tähän kysymykseen
vielä yhden lisäkysymyksen. Sen jälkeen
siirrytään seuraavaan varsinaiseen kysymykseen.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Ministerin vastaus ed. Häkämiehen
kysymykseen osoittaa sen, mikä hallituksen työllistämispolitiikassa
vikana on. Siirretään ihmisiä rekisteristä toiseen
tai koulutuksesta toiseen, mutta yhtään uutta
työpaikkaa niillä konsteilla ei tunnu syntyvän.
Mutta sitten kysymykseni. Luin juuri eräästä lehdestä puutarhasta,
jossa oli palkattuna kaksi venäläistä salaatinpakkaajaa.
Lehdessä kerrottiin, että edellytys siihen, että ulkomaista
työvoimaa voidaan palkata, on se, että Suomesta
ei pysty työvoimatoimisto osoittamaan. Tällä alueella on
20 000 ihmistä työttömänä kolmenkymmenen
kilometrin säteellä. Miten tämä yhtälö on mahdollinen?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! En tiedä tuon tapauksen yksityiskohtia,
joten en voi vastata siihen, miten se on mahdollinen, mutta tiedän
sen, että työvoimatoimistojen on silloin, kun
työlupapäätöksiä tehdään,
tarkistettava, onko yrityksen toivomassa ajassa mahdollista saada
sitä työvoimaa, jota yritys toivoo. Tietyissä kausiluontoisissa
tehtävissä, kuten esimerkiksi Suonenjoella mansikanpoiminnassa, puolet
näistä työntekijöistä on
kotimaisia ja puolet tulee Suomen rajojen ulkopuolelta, koska liikkuminen
hyvin lyhyen työsuhteen perässä Suomessa
on vaikeaa, kun pitäisi maksaa kaksi asuntoa. (Ed. Kuosmanen:
Miten ne ulkomaalaiset voivat tulla Ukrainasta saakka?) Mutta sen
sijaan tuo työ on kannattavampaa ja helpompaa niille ihmisille,
jotka tulevat muualta ja siinä tilanteessa saavat huomattavasti
paremman toimeentulon kuin omassa maassansa.