12) Hallituksen esitys laiksi kestävän metsätalouden
rahoituslain muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kestävän
metsätalouden rahoituslain muuttamisesta pitää sisällään
ne muutokset, jotka komissio on 8. päivä helmikuuta
tänä vuonna tekemällään
päätöksellä kestävän
metsätalouden rahoituslain hyväksymisestä mahdollistanut,
eli tässä esitetään metsätalouden
tukijärjestelmä hyväksyttäväksi ja
toimeenpantavaksi komission esittämin muutoksin. Niistä muutoksista
voidaan mainita muutama.
Toimenpidesuunnitelman laatimista tuetaan vain silloin, kun
sen tekee muu kuin metsänomistaja itse. Metsän
uudistamisen rahoitusehtoja muutetaan siten, että metsän
uudistamisella tulee edistää ensisijaisesti metsäekosysteemin
ja biodiversiteetin tai perinteisen maiseman säilyttämistä ja
kunnostamista. Energiapuun korjuutukea ja tuensaajaa koskevia säännöksiä tarkistetaan
niin, että ne ovat pitkälti voimassa olevien säännösten
mukaisia. Kohteet, jotka saavat kestävän metsätalouden
rahoituslain nojalla tukea, eivät voi saada muuta julkista
tukea tai verojärjestelmän kautta myönnettävää tukea.
Poikkeuksena on uusjakolain nojalla myönnettävä tuki metsätie-
ja kunnostusojitushankkeille. Suunnitelman laatimiseksi myönnettävän
tuen ja toimenpiteen toteutukseen myönnettävän
tuen hakemista samoin kuin siirtymäsäännöstä esitetään tarkennettavaksi,
ja tämän lainhan on tarkoitus tulla voimaan ensi
vuoden alusta.
Arvoisa puhemies! Metsäsektorilla eletään tällä hetkellä aikamoisen
murroksen aikaa. Kemijärven tehtaan lakkauttaminen ja Venäjän
puutullit ovat isoja asioita suomalaisen yhteiskunnan kannalta.
Alan tulevaisuutta on todella pohdittu eikä ole jääty
odottamaan toimettomana, mitä globaali maailmantalous tuo
tullessaan. Hyvänä esimerkkinä tästä on
muutama viikko sitten valtioneuvoston hyväksymä Kansallinen
metsäohjelma, joka linjaa alan tulevaisuutta aina vuoteen
2015 asti. Ohjelman lyhyen aikavälin tärkein tavoite
on lisätä kotimaisen puun käyttöä 10—15
miljoonaa kuutiometriä vuodessa Venäjän
puuntuonnin korvaamiseksi. Suomen metsien kasvu ja puuvaranto ovat
tällä hetkellä ennätystasolla,
joten puun riittävyys sinänsä ei aseta esteitä alan
kehittämiselle.
Ongelma saattaa olla puun liikkeellesaanti, joka on monen tekijän
summa, ja puun liikkeellesaanti viime kädessä vaatii
ja edellyttää toimivia puumarkkinoita. Kansallinen
metsäohjelma tunnistaa metsäalan uhkaavan työvoimapulan, jonka
helpottamiseksi työ- ja elinkeinoministeriön työvoimapoliittiseen
koulutukseen on varattu 24 miljoonaa euroa metsäkoneenkuljettajien koulutusta
varten.
Toinen tärkeä edellytys puun liikkeelle saamiseksi
on tiestön ja rataverkon kunto, jonka ylläpitoon
ja perusparannukseen on varattu 225 miljoonaa euroa. Yksityiset
metsänomistajat ovat avainasemassa, kun kotimaisen puun
käyttöä yritetään lisätä,
koska he omistavat puuvaroista 65 prosenttia. Samaan yhteyteen on
todettava, että totta kai se edellyttää sitä,
että meillä myöskin puusta maksetaan
sellainen hinta, että puu lähtee liikkeelle.
Kaiken kaikkiaan olemme ministeriössä tarttuneet
toimeen kotimaisen puun käytön lisäämiseksi,
ja tällä viikolla tapaan muuten tässä asiassa
toistamiseen metsäkeskusten johtajat ja metsänhoitoyhdistysten
ja MTK:n metsävaltuuskunnan edustajat. Tavoitteena on yhdessä huolehtia siitä,
että maakunnissa järjestetään
jatkossakin niitä tapahtumia, joissa yritetään
saada puu liikkeelle. Tässä on kysymys sellaisesta
suomalaisen kansallisvarannon hyödyntämisestä,
että meillä yksinkertaisesti ei ole varaa siihen,
että meiltä enenevästi metsäteollisuuden
yksiköitä lakkautetaan, koska meillä on
olemassa sellainen määrä puuta metsissä,
että me tarvitsemme nämä nykyiset teollisuuslaitokset,
kun vaan kyetään huolehtimaan raaka-ainehuollosta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä esityksessä todetaan,
että "esityksen päätavoitteena on saattaa
uusi rahoituslaki yhteisön valtiontukisääntöjen
ja niihin liittyen komission valtiontukea koskevien päätösten
mukaiseksi”. Hyvä tavoite kuin mikäkin.
Minä muistan tämän kovin tuttuna asiana
edellisiltä valtiopäiviltä, ja minä toivoisin
hartaasti, että ministeri Anttilaa kohtaisi sellainen onnenpotku
tuolla maa- ja metsätalousministeriössä,
että sinne siunaantuisi jostakin sellainen virkamieskunta,
joka pystyy seurustelemaan komission virkamiesten kanssa sillä tavalla,
että näitä asioita ei tarvitse eduskunnan moneen
kertaan käsitellä, niin että jonkunlainen ymmärrys
siitä politiikasta ja tukisäännöstöstä, olkoon
se millä tasolla tahansa komissiossa, olisi myöskin
maa- ja metsätalousministeriön virkamieskunnan
omaisuutta, niin että nämä asiat menisivät
pikkuisen sujuvammin.
Ministeri Anttilalle tästä ei ole suunnattu
pienintäkään piikkiä vaan tähän
koko kulttuuriin: tämä vaatii korkeampaa tiedettä ja
sen tieteen haltijaksi soisi ministeriön.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ministeri Anttila
on paikalla, kun käsittelemme sinänsä hyvin
tärkeätä maa- ja metsätalouden
toimintaa linjaavaa hallituksen esitystä, ja nimenomaan
sitä linjausta tapahtuu nyt tällä kertaa
luonnon monimuotoisuuden suuntaan, niin kuin ministerikin tässä totesi.
Samaan aikaan kuitenkin meillä on erilaisia EU-hankkeita
talossa käsittelyssä: näitä maatalouden
terveystarkastuksia, joista E-kirjelmää valmistellaan,
jo toista sellaista, jossa nimenomaan heikennetään
biodiversiteettiä, siis aivan selvästi ajetaan
luonto- ja lintudirektiiviä pois, hyvin takaperoista kehitystä.
Tässä hakkuiden suhteen toteaisin, että kun puun
hinta on ollut jo pitkään ylhäällä ja
nousee ehkä jatkossa entisestään, niin
silloin tulee hakkuukohteiksi ehkä jo sellaisiakin metsäalueita, jotka
kuuluisivat paremminkin suojelun piiriin, ja nimenomaan Metson sisällähän
tämä vapaaehtoinen suojelu on, ja tällöin
voi tulla ristiriitainen tilanne, kumpaan puu menee, sellunkeittoon
vaiko jätetään tuleville vuosille ja
biodiversiteetin osaksi. Tämä puun hinta näkyy
nyt jo tietysti erittäin laajoissa hakkuissa, joita etenkin
viime vuonna oli. Nyt on ollut vähän taukoa tässä,
joka taas ehkä kohta loppuu.
Lopuksi haluaisin todeta kylläkin sen kummallisuuden,
että suomalainen metsäsuurteollisuus, etenkin
UPM ja Stora Enso, ovat tehneet mittavia tuotantolaitoksia sille
pohjalle, että Venäjältä jatkuvasti
tulevaisuudessa tulee halpaa puuta. Tämä nyt ehkä on
jonkun asteinen virhestrategia.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Suora lainaus 34 pykälästä,
joka on tässä lakiesityksessä uutta:
"Metsätien tekemiseen myönnetty tuki peritään
takaisin myös siltä, joka on omistusaikanaan rikkonut
tien virkistyskäytön sallimista koskevan velvollisuutensa."
Jokaisella meillä on mielikuva siitä, mitä on
virkistyskäyttö. Yksityiskohtaisia perusteluja
katsoen lakiesityksessä ei ole mitään
siitä mainittu. Kysynkin arvoisalta ministeriltä:
Onko tätä tarkoitus asetuksessa avata enemmän
mahdollisesti?
Tässä viime päivinä muista
syistä liittyen luonnonvaraneuvostoon voin todeta, että olen
eri tahoilta, tietopalvelustakin, yrittänyt selvittää asioita.
Muistan kuitenkin tämän yhdeksän vuoden
aikana, jonka täällä eduskunnassa olen
ollut, että jossakin mietinnössä linjattiin
eduskunnassa näitä jokamiehenoikeuksia, ja niitähän
ei missään laissa ole. Mutta onko näin,
että jos niitä ei asetukseenkaan kirjata, niin
aikanaan mahdollinen oikeuskäytäntö linjaa,
mitä se virkistyskäyttö on? Varmasti
nämä tapaukset ovat erittäin harvinaisia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on muutamia tarkennuksia,
ja on vaikeaa hahmottaa, mitä tämä kaiken
kaikkiaan tarkoittaa, mutta ymmärsin, että tässä kuitenkin
mahdollisesti käy sillä tavalla kuitenkin, jos
katsotaan vaikka tätä hakepuolta, jotta tässä tapahtuu
jonkun verran niin kuin kielteistä siltä puolelta
ja arvellaan jäävän muutama tuhat hehtaaria
korjaamatta.
Sitten yksi semmoinen vaikutus, joka ilmeisesti lienee, ainakin
mitä äkkipäätään
tätä luin, jotta näitä työllisyysvaroja
ei voisi nyt käyttää samanaikaisesti.
Tällä hetkellä on voinut vielä käyttää työhallinnon
ihmisiä. Jos on sattunut pitkäaikaistyötön
olemaan, niin on saanut rahoitusta johonkin tämmöiseen
raivaustyöhön, ja nyt tässä tämän
tyyppinen poistuu. Se on tietysti jossakin tilanteessa vahinko.
Tietysti en kannata sitä, että sitä tukitöitä jatkuvasti
teetettäisiin, mutta on tapauksia, joissa se on ollut yksi
vaihtoehto. Voi olla, että sitten näitä pusikoita,
mitkä ovat raivauksen tarpeessa, mahdollisesti sen takia saattaa
jäädä harventamatta siihen kuntoon, että metsäteollisuus
saisi sitä puuta tulevaisuudessa.
Muuten sitten näistä muista asioista, mitä ministeri
mainitsi tuossa, että on uusia asioita ja uusia suunnitelmia
tulossa ja hän tapaa näitä metsätoimijoita:
Toivoisi kuitenkin, että kyllähän tässä niin
kuin viestiä metsäteollisuuden suuntaankin on
hyvä antaa siinä mielessä, jotta tässähän on
aika kovaa, eikä aika, vaan se on kovaa, hintapolitiikkaa,
mitä käydään metsäteollisuuden osalta.
Ollaan valmiita maksamaan jo vuosia tuonne johonkin ulos kalliimpaa
hintaa puusta ja suomalaista hintatasoa pidetään
sen takia matalampana. Toivoisi, että sieltäkin
löytyisi semmoinen rehellisyys, jotta ei pantattaisi sillä tavalla,
vaan maksettaisiin Suomessakin semmoinen kohtuullinen puun hinta,
jolloin se puu kyllä lähtee liikenteeseen ihan
varmasti, kun on se käypä markkinahinta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela kiinnitti aivan oikeisiin
asioihin puheenvuorossaan huomiota.
Kiitoksia ministeri Sirkka-Liisa Anttilalle, että on
jaksanut olla vielä näin ilta-aikana selvittämässä tätä hallituksen
esitystä, joka on hyvin tärkeään
asiaan osaltaan liittyvä; metsien kasvatukseen, metsien
hoitoon ja sitä kautta tulevaisuuden puuhuollon turvaamiseen.
Tämän vaikutukset ulottuvat kauas. Tämän
ajan normaali, akuutti puuhuolto-ongelma ei vielä tällä korjaudu,
mutta me tarvitsemme niitä toimia, jotka katsovat kauas,
ja metsien hoitohan on ylisukupolvista toimintaa.
Tulin juuri VR:n toimielimen kokouksesta ja ihmettelen, että Venäjältä tapahtuva
puun kuljetus ei ole ainakaan VR:n tilastojen mukaan vielä alkuvuodesta
vähentynyt, vaan on plusmerkkisesti kehittynyt. Tämä on
tämän hetken ihmeellinen tilanne, mutta kun tuo
tuonti ehtyy, silloin meidän pitää löytää keinot,
että kotimainen puu saadaan liikkeelle, ja minusta myyntiveron
alentaminen, kuten erittäin monta kertaa olen täällä tuonut
esille, on ainut keino, jolla puu saadaan luistavasti tehtaalle,
ja yhtään sahaa tai tehdasta ei silloin tarvitsisi
sulkea.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Metsätaloushan on hyvin pitkäjänteinen
elinkeino, se menee sukupolvelta toiselle. Suomessa sitä on
kehitetty ja ohjattu muun muassa Kemera-lainsäädännön
avulla, ja tuloksethan ovat varsin komeita muun muassa siinä mielessä,
että puuvarat kasvavat semmoisen 100 miljoonaa kuutiota vuodessa,
ja siellä on, mistä ottaa sekä metsätalouden
tarpeisiin että myöskin virkistyskäyttöön.
Tämä ei myöskään
ole muodostanut uhkaa esimerkiksi ed. Tiusasen täällä esille
ottamalla tavalla metsien monimuotoisuudelle, vaan päinvastoin
meillä monimuotoisuus on kehittynyt ja säilynyt
kohtuullisen hyvin. Esimerkiksi Kansallisessa metsäohjelmassa
aivan tuoreessa versiossa todetaan, että nykytasoa laajempaa
metsien monimuotoisuuden suojelua tarvitaan lähinnä maan
eteläosissa. Tässä hallitus on varautunut
nimenomaan näillä vapaaehtoisilla suojelutoimilla lisäämään
monimuotoisuuskehitystä myöskin täällä Etelä-Suomessa
ja koko maassa.
Meillä Putte-ohjelma etsi uusia lajeja metsistä tässä 3—4
vuoden ajan. Sieltä löytyi 1 500 uutta lajia,
ja tutkijoiden mukaan sieltä löytyy vielä jopa
10 000 lisää. Se on yksi osoitus siitä,
että kyllä meillä talousmetsissä kuitenkin
varsin hyvin nämä monimuotoisuuden asiat myöskin
otetaan huomioon.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Tukineuvottelut odottavat tuolla hallituksen
isossa huoneessa ja sen takia haluan tähän väliin
vastata.
Ensinnäkin ed. Pulliaisen huolesta siitä,
että komission virkamiesten kanssa pitäisi pystyä tiiviimpään
seurusteluun, olen sillä tavalla samaa mieltä,
että maatalouspuolellahan meillä on olemassa erittäin
kokenut joukko, ja täytyy nyt metsäpuolella yrittää kasvattaa
ja kehittää samanlaista lähestymistapaa,
joskin metsäsektorilla yhteydenpito on paljon harvempaa,
koska metsäpolitiikka nyt kuitenkin on hyvin pitkälti
kansallista. Vain silloin, kun tämmöisistä valtion
tukiasioista on kysymys, joudutaan hakemaan lupa komissiolta.
Ed. Tiusanen oli huolissaan tulevista mahdollisuuksista saada
metsiä Metson piiriin. Kestävän metsätalouden
ohjelma ja Metsohan pistetään täytäntöön
rinta rinnan, eli molemmat vaihtoehdot ovat pöydällä,
ja sen takia en koe siinä olevan mitään
varsinaista huolta.
34 §:n sisällöstä ed. Kähkönen
kyseli, ja nyt toivon, että valiokunnassa käsittelyssä aukaisette
tämän. Itse ymmärrän tämän
niin, että kun normaalisti tuki peritään
siltä takaisin, joka sen tuen on saanut, niin tässä tapauksessa
peritään takaisin häneltä, joka
on rikkonut sääntöjä. Tämän minä luen
tästä ulos, kun tätä katsoin.
Mutta toivon, että valiokunta käsittelyssään
katsoo ja purkaa sen käytännössä ulos.
Kaiken kaikkiaan metsäsektorilla meillä on isot
haasteet, mutta yhdessä me niistä selviämme ja
nimenomaan sillä tavalla, että me haluamme tahdolla
pitää huolen siitä, että suomalaiselle puulle
on jalostusta.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ministeri totesi, maamme metsätaloudella
ja metsäsektorilla on edessään monia
mittavia haasteita. Teollisuudella on edessään
puun raaka-aineen saantiongelma Venäjän puutullien uhatessa,
ja energian hinnan korotus tuntuu metsätaloudessa jo. Energian
osuutta on saatava lisättyä, ja myös
ilmastonmuutos uhkaa puun korjuutöitä.
Hallitus on useilla toimenpiteillä pyrkinyt kannustamaan
metsänomistajia puuntuotantoon ja pyrkinyt näin
varmistamaan metsäteollisuuden puuraaka-aineen saantia
muun muassa parantamalla liikenneinfraa tai lisäämällä liikenneinfrarahoitusta.
Tutkimukseen ja neuvontaan on panostettu ja verotuksen avulla koetetaan
kannustaa metsänomistajia paitsi metsien hoitoon myös
myymään puuta. Niin kuin täällä on
todettu, nyt tämän hallituksen esityksen päätavoitteena
on saattaa uusi rahoituslaki yhteisön valtiontukisääntöjen
ja niihin liittyen komission valtion tukea koskevien päätösten
mukaiseksi.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! EU-kierros on nyt tehty ja Kemera-laki on
täällä käsittelyssä.
Tosiasiassa kovin merkittäviä muutoksia siellä ei
ole tullut. On tietysti aivan oikein, että tämä peltojen
metsitystuki on nyt päättynyt ja se aika on ohi.
Kun keskustelemme koko ajan ruokapulasta, niin varmaan kaikki pellot
on syytä ottaa nyt sitten käyttöön.
Samoin pystykarsinnan osalta tämä osittain harrastustoiminta
ei ole enää tämän tuen piirissä,
ja näin varmasti on hyvä.
Minusta on hienoa se, että yhteiskunta tavallaan kantaa
huolta metsäteollisuuden raaka-ainehuollon turvaamisesta,
ja tässähän on pitkälti siitä kysymys.
Aina tietysti tarvitaan myös metsänomistajien
omatoimisuutta. Ehkä suurin huoli tänä päivänä liittyy
siihen, mistä saamme sitten työvoimaa toteuttamaan
näitä Kemera-lain mukaisia metsänhoidollisia
toimenpiteitä. Tässä varmasti maaseudulla
on kaiken kaikkiaan aika isot ongelmat edessä.
Eräs asia, jonka haluan kuitenkin nostaa tässä esille,
koskee metsäautoteitä ja metsätien tekemisen
tuen myöntämisen edellytyksiä. Siinä mainitaan
näin, että metsätie on yleisölle
avoin virkistyskäyttöön. Se on tietysti
totta, että siihen valtion rahaa jonkin verran saadaan,
mutta pitkässä juoksussa kuitenkin tämä pääoma
kuolettuu, ja sen jälkeen on kokonaan sen kiinteistön omistajan
vastuulla se kunnossapito, ja monesti on niin, että varsinkin
jos vesistöjä on metsäteitten varsilla,
niin sinne mennään keväällä aivan liian
aikaisin autojen kanssa liikenteelle, ja silloin tulee ongelmia
tämän kunnossapidon osalta ja se koko kunnossapito
jää metsätien omistajan vastuulle. Toivon,
että tässä sitten valiokuntakäsittelyssä harkintaa
käytettäisiin ja tähän saataisiin
oikeanlainen tulkinta.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On hyvä, että tämä kestävän
metsätalouden rahoituslaki saa jatkoa ja myöskin
komissio on nähnyt tämän hyvänä tapana.
Mitä tulee komission nykyiseen tulkintaan ja yleensä laajemminkin
koko EU:n tulkintaan valtiontukisääntöjen
ja niiden vaatimusten jatkuvasta kiristämisestä,
tämä on kyllä osin käytännölle vierasta
jo tällä hetkellä ja suuntaus näyttää olevan
yhä huonompaan suuntaan tämän tyyppisten lakien
osalta, niin kuin tämä Kemera-lakikin on.
Kuitenkin unionilla on tavoitteet, erittäin kunnianhimoiset
tavoitteet uusiutuvan energian osalta, ja sitten tämän
tyyppisillä asioilla se yrittää päinvastaiseen
suuntaan mennä ja jarruttaa kehitystä. Tämä on
selvä ristiriita, ja tästä toivoisin, että myös
unionissa keskusteltaisiin vähän toisella tavalla,
ettei tällaisia kierroksia siellä tarvitsisi tämän
tyyppisten lakien osalta tehdä, niin kuin nyt tapahtuu.
Sama asia on myöskin ensiharvennusvähennyksen
osalta, joka nyt sitten on tuonne komissioon menossa hyväksymistä varten,
jotta se voimaan saadaan.
On erittäin perusteltua, niin kuin täällä on
useammassa puheenvuorossa todettu, varmaan valiokuntakäsittelyssä avata
tuota metsätieasiaa ja virkistyskäytön
yhteensopivuutta ja sitä, kenellä vastuut on milläkin
kohdalla. On aivan totta, niin kuin ed. Reijonen äsken
sanoi, että myöskin siellä pystytään
vahinkoa tekemään aika helposti, ja tämähän
ei tietenkään voi olla tarkoitus, että vain yhdellä taholla
vastuuta kannetaan siitä.
Muutoin olen tyytyväinen siitä, että hallitus
on erittäin monipuolisesti ottanut metsäalan kehittämisen
omakseen. Nyt on sen aika. Tämä ala on tulevaisuuden
ala, ja sen pitää näkyä myöskin hallituksen
työskentelyssä.
Keskustelu päättyi.