18) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2009
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Nyt
lähetekeskustelussa oleva eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus
vuodelta 2009 kohdistuu kokonaisuudessaan aikaan, jolloin oikeusasiamiehenä oli
arvoisa edeltäjäni Riitta-Leena Paunio. Hänen
toimikautensa päätyttyä ja hänen
jäätyä eläkkeelle minulla on
ilo ja kunnia antaa kertomus eduskunnalle ja käyttää tämä esittelypuheenvuoro.
Kertomus on kuitenkin valmisteltu yhteistyössä Paunion
kanssa.
Kun oikeusasiamiehen ensimmäinen toimintavuosi Suomessa
oli vuonna 1920, niin kertomusvuosi 2009 oli oikeusasiamiehen 90.
toimintavuosi ja tämä vastaavasti 90. toimintakertomus.
Tätä juhlavuotta on vietetty työn merkeissä.
Oikeusasiamiehelle saapuneiden kanteluiden määrä kipusi
jälleen uuteen ennätykseen, lähes 4 400
asiaan. Kasvua viime vuoteen verrattuna oli lähes 20 prosenttia.
Todettakoon kuitenkin, että vajaa puolet tästä kasvusta
johtui yhdestä ainoasta asiasta, josta saimme 350 kantelua.
Tämä on uudenlainen ilmiö, jonka sähköinen
tiedonvälitys ja sähköposti tekevät
helposti mahdolliseksi. Lienee vain ajan kysymys, milloin saamme jostakin
asiasta esimerkiksi 3 000 kantelua. Todettakoon vielä,
että viime vuonna sähköpostitse saapui
ensimmäisen kerran yli puolet kanteluista, noin 55 prosenttia.
Hyvä uutinen on se, että myös ratkaisuja
tehtiin ennätysmäärä ja pystyimme
kasvusta huolimatta ratkaisemaan kanteluita hieman enemmän kuin
niitä saapui. Olemme myös pystyneet parantamaan
kanteluiden ikärakennetta eli vähentämään
vanhojen asioiden määrää sekä lyhentämään
keskimääräistä käsittelyaikaa,
joka kertomusvuonna oli noin kuusi kuukautta. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, etteivät kantelumäärien hallinta
ja käsittelyajat olisi meille edelleenkin haaste. Palaan
vielä tähän kysymykseen.
Tämä vuoden 2009 kertomus on rakenteeltaan
edellisten vuosien kaltainen. Kertomuksen alussa on oikeusasiamiehen
ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot. Puheenvuorojen esittäjinä ovat
ne, jotka kertomusvuoden päättyessä olivat
oikeusasiamiehenä ja apulaisoikeusasiamiehenä,
eli Paunio, allekirjoittanut ja Jussi Pajuoja.
Oikeusasiamies Paunio viittaa puheenvuorossaan sellaisiin perus-
ja ihmisoikeusongelmiin, jotka ovat jatkuneet vuodesta toiseen siitä huolimatta,
että ylimmät laillisuusvalvojat ja kansainväliset
valvontaelimet ovat kiinnittäneet niihin huomiota. Paunio
pohtii keinoja turvata entistä paremmin perus- ja ihmisoikeuksien
toteutuminen. Hän viittaa ensinnäkin lainsäädännön
kehittämiseen, perus- ja ihmisoikeusmyönteiseen laintulkintaan
ja taloudellisiin voimavaroihin. Muina keinoina hän tuo
esiin ensinnäkin perus- ja ihmisoikeusloukkausten kansallisen
hyvittämisen, toiseksi kansallisen ihmisoikeusstrategian,
jolla hän tarkoittaa pitkäjänteistä toimintasuunnitelmaa
keskeisten perus- ja ihmisoikeusongelmien poistamiseksi. Valtioneuvoston
tulisi hallitusohjelmassa määritellä perus-
ja ihmisoikeuslinjaukset ja arvioida ongelmien korjaamisen painopistealueet.
Sen jälkeen näitä linjauksia tulisi toteuttaa
suunnitellusti ja valvotusti. Samalla valtiovallan tulisi sitoutua
huolehtimaan tarvittavista voimavaroista. Kolmanneksi Paunio peräänkuuluttaa
myös kokonaisvaltaista perus- ja ihmisoikeusvalvonnan sisällön,
tarpeiden ja rakenteiden arviointia.
Omassa puheenvuorossani tarkastelen kantelun käsittelyn
periaatteita. Kanteluiden määrä oikeusasiamiehelle
on lähes kaksinkertaistunut viimeisten kymmenen vuoden
aikana. Tavoitteena on jo vuosia ollut, että kanteluiden
käsittely ei kestäisi vuotta pidempään.
Tähän ei ole vielä päästy,
joskin yli vuotta vanhempien kanteluiden määrä on
nyt huomattavasti pienempi kuin aikaisempina vuosina. Jotta tässä onnistutaan, vaikka
kanteluiden määrä oletettavasti edelleen kasvaa,
olen puheenvuorossani käsitellyt kanteluiden tutkinnan
perusteita.
Olen aina korostanut, että turhia kanteluita ei ole.
Juuri kanteluiden kautta oikeusasiamies saa tietoa siitä,
missä saattaa olla lainvastaista menettelyä taikka
puutteita lainsäädännössä tai
perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisessa. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita sitä, että jokainen kantelu olisi perusteltua
tutkia siinä laajuudessa ja syvyydessä kuin se
kantelumenettelyssä on mahdollista.
Mielestäni tutkinnan syvyyttä tulisi arvioida seuraavien
perusteiden valossa: ensinnäkin, voiko oikeusasiamies auttaa;
toiseksi, onko asiassa oikeusasiamiehen ohjauksen tai esityksen
tarvetta; kolmanneksi, onko oikeusasiamiehen moite tarpeen; ja neljänneksi,
onko oikeusasiamiehen tutkinta ja kannanotto muuten tarpeen. Myös
pienet asiat tulee tutkia silloin, kun jokin näistä perusteista
on olemassa.
Tärkeää on, että kantelu
voidaan tutkia ja ratkaista joutuisasti niissä tapauksissa,
joissa oikeusasiamiehen toimenpiteet ovat tarpeen. Tämä on
mahdollista, jos muunlaiset tapaukset voidaan jättää suppeamman
selvittelyn varaan. Käsitykseni mukaan tällainen
joustava, oikeusasiamiehen harkinnassa oleva kanteluiden tutkinta
ei heikentäisi vaan päinvastoin vahvistaisi ja
nopeuttaisi lain noudattamisen valvontaa ja edistäisi oikeusturvaa
ja perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta on oikeusasiamiehen vuoden
2008 kertomuksesta antamassaan mietinnössä katsonut,
että oikeusasiamiehellä on oltava mahdollisuus
siirtää toiminnan painopistettä sellaisiin
asioihin, joissa kantelijan oikeusturva tai muut perus- ja ihmisoikeusnäkökohdat
edellyttävät joutuisaa ja tehokas-ta
käsittelyä. Perustuslakivaliokunnan mielestä eduskunnan
oikeusasiamiehestä annetun lain säännökset
eivät nykyiselläänkään
estä kanteluiden tutkinnan yhteydessä käytettävän
harkinnan laajentamista ja tutkintakynnyksen nostamista ainakin
jossain määrin.
Pidän näitä kannanottoja erittäin
tervetulleina. Vielä parempi olisi, jos oikeusasiamiehen harkintavalta
voitaisiin avoimesti todeta laissa. Nämä kysymykset
ovat sikäli ajankohtaisia, että sama oikeusministeriön
työryhmä, joka on valmistellut kansallisen ihmisoikeusinstituution
perustamista, on pohtinut myös kantelun tutkinnan periaatteita.
Asia on siis tulossa eduskunnan arvioitavaksi.
Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja nostaa omassa puheenvuorossaan
esille poliisivankiloiden ongelmat. Poliisivankilassa säilytettäviä ovat
henkilöt, jotka on otettu kiinni ja pidätetty rikoksen
vuoksi. Poliisin perusasiakkaita ovat myös koti- ja julkisrauhan
suojaamiseksi säilöön otetut sekä rikosten
tai häiriöiden uhan vuoksi kiinni otetut. Heitä on
poliisivankiloissa säilytetyistä vuosittain kuitenkin
vain vajaa kolmasosa. Heidän kohdallaan kysymys on lyhyestä,
muutaman päivän kestävästä säilytyksestä.
Siihen poliisivankilat on alun perin suunniteltukin.
Ongelmallista on se, että poliisivankiloissa joudutaan
säilyttämään henkilöitä,
jotka eivät sinne kuulu. Näitä ovat päihtyneet,
tutkintavangit ja ulkomaalaiset säilöön
otetut. Jo vuonna 1973 voimaan tulleen lain mukaan poliisin tulisi toimittaa
päihtyneet selviämisasemalle tai muuhun hoitopaikkaan.
Tähän mennessä selviämisasemat
ovat kuitenkin jääneet satunnaisiksi hankkeiksi.
Päihtyneitä säilytetään
putkissa, joista puuttuvat tarpeelliset sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelut.
Tutkintavangit voidaan tuomioistuimen päätöksellä sijoittaa
poliisivankilaan. Ongelmallista on, että heidän
säilytysaikansa on usein pitkä ja poliisivankiloita
ei ole suunniteltu pitkäaikaissäilytykseen. Lisäksi
kansainvälinen vaatimus on, että rikosta tutkiva
viranomainen ei säilytä rikoksesta epäiltyä.
Ulkomaalaiset säilöön otetut puolestaan
tulisi siirtää Helsingin vastaanottokeskuksen
yhteydessä toimivaan säilöönottoyksikköön
nopeasti kiinnioton jälkeen. Poliisivankilat toimivat kuitenkin
varaventtiilinä silloin, kun säilöönottoyksikkö on
täynnä.
Käynnissä on uudistushankkeita, joiden tavoitteena
on, että poliisivankilat eivät enää olisi päihtyneiden
tutkintavankien ja ulkomaalaisten ensisijainen sijoituspaikka.
Näiden puheenvuorojen jälkeen kertomuksessa
on katsaus oikeusasiamiesinstituution toimintaan vuonna 2009. Siellä on
muun muassa asiamääriä ja toimenpiteitä sekä erilaisia
tapahtumia koskevia tietoja.
Seuraava laaja pääjakso, n:o 3, käsittelee
perus- ja ihmisoikeuksia. Jaksossa on muun muassa selostettu kansainvälisten
ihmisoikeusvalvontaelinten kertomusvuoden aikana antamia Suomea
koskevia ratkaisuja. Huono uutinen on se, että Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin antoi Suomelle ennätysmäärän
langettavia tuomioita kertomusvuonna, yhteensä 28. Saman
verran oli sovintoon päättyneitä asioita,
joissa Suomen hallitus on maksanut hyvitystä ja oikeudenkäyntikulujen
korvausta. Kaikkiaan Suomen valtio sitoutui maksamaan yhteensä noin
400 000 euron korvaukset ihmisoikeusloukkauksista. Nämä tapaukset
on selostettu kertomuksessa alkaen sivulta 43.
Kertomus sisältää myös laajan
perusoikeuksittain laaditun tiivistelmän oikeusasiamiehen
havainnoista ja kannanotoista. Varsinainen uutuus on jakso 3.4 alkaen
sivulta 80, jonka otsikko on Puutteita ja parannuksia perus- ja
ihmisoikeuksien toteutumisessa. Tämän jakson taustana
on perustuslakivaliokunnan oikeusasiamiehen vuoden 2008 kertomuksesta
antama mietintö, jossa toivottiin kertomukseen erityistä listausta
sellaisista lainvalvonnassa havaituista toistuvista ongelmista,
joihin ei ole hallinnossa kiinnitetty riittävästi
huomiota. Lista oli esillä myös tuon kertomuksen
täysistuntokäsittelyssä, jossa toin toisaalta
esiin mahdollisuuden myös sellaiseksi listaksi, jossa olisi
esitetty myönteistä kehitystä. Puhuttiin
mustasta ja valkoisesta listasta.
Tässä on nyt ensimmäinen versio tällaisiksi listoiksi.
Jakso sisältää ensinnäkin havaintoja tyypillisistä tai
pitkään jatkuneista puutteista perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumisessa ja toiseksi esimerkkejä sellaisista tapauksista,
joissa oikeusasiamiehen toimenpiteet ovat johtaneet tai ovat johtamassa
parannuksiin viranomaisten toiminnassa tai lainsäädännön
tilassa. Nämä esimerkit on esitetty hallinnonaloittain
siten, että jokaiselta hallinnonalalta on poimittu 1—3
esimerkkiä. Tämä listaus antaa myös
yleiskuvaa oikeusasiamiehen toiminnan vaikuttavuudesta.
Seuraavaksi kertomuksessa on telepakkokeinoja ja muuta salaista
tiedonhankintaa koskeva jakso ja lopuksi kaikkein laajin hallinnonalakohtainen
tai asiaryhmittäinen jakso laillisuusvalvonnassa tehdyistä havainnoista.
Kertomuksen liiteosassa on vielä oikeusasiamiestä koskevat säännökset
ja eräitä tilasto- ym. tietoja.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä kertomus
antaa eduskunnalle mahdollisuuden arvioida paitsi oikeusasiamiehen
toimintaa myös lainsäädännön
ja lainkäytön sekä julkisen hallinnon tilaa
sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia oikeusasiamiehelle selvityksestä,
puheenvuorosta. On sympaattista, että oikeusasiamies Jääskeläinen
vielä korostaa myös kirjoitetussa tekstissä olevaa
käsitystään siitä, että turhia
kanteluja ei ole. Tämä käsitys on helppo
jakaa.
Itse nyt kiinnitän huomiota aivan lyhyesti kahteen
asiaan. Ensinnäkin ympäristökysymykseen perusoikeutena.
Tämä tulee esille Vastuu ympäristöstä -kohdassa
perustuslain 20 §:n pohjalta. Uskon itse, että vastaisuudessa
nämä kantelut tulevat tältä osin
myös lisääntymään.
Onkin jo nyt useissa kanteluissa viitattu näihin perusoikeuden säädöksiin,
jotka liittyvät ihmisten oikeuteen vaikuttaa omaan elinympäristöönsä.
Toinen tärkeä asia, joka on laajasti perinteisesti
myös oikeusasiamiehen kertomuksessa tullut esiin, on terveydenhuolto
ja siinä mielenkiintoisena kysymyksenä tämä keikkalääkärit-ongelmatiikka.
Tähän keikkalääkärikysymykseen
liittyy monia probleemeja, ihan lääketieteellisiä, hoidollisia,
potilas—lääkäri-suhteeseen liittyviä ongelmia,
mutta tässä kertomuksessa esiin tulleen aseman
osalta, mikä keikkalääkäreillä on versus
virassa olevat lääkärit, on ollut hyvin
tärkeätä, että oikeusasiamies
on ottanut omasta aloitteestaan tämän asian tutkittavaksi.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Esillä on eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomus vuodelta 2009, josta on paljon myönteistä sanottavaa.
Myönteistä on se, että vaikka kantelujen
määrä on noussut ennätyslukuihin,
niin Oikeusasiamiehen kanslia on edelleen pystynyt ratkaisemaan
enemmän kanteluja kuin niitä on saapunut eli tällä tavalla
lyhentämään pitkäksi kasvanutta
käsittelyaikaa.
Sekin on myönteistä, että oikeusasiamies
on pystynyt lisäämään omien
aloitteidensa määrää, ja erityisesti
se, että vuoden 2009 lopulta vihdoin ei ole enää lainkaan
yli kaksi vuotta vanhoja kanteluita ratkaisematta, mikä on
pahasti rasittanut edellisten vuosien tulosta.
Senkin toteaisin kiitollisuudella, että oikeusasiamiehen
kertomuksessa on hyvin yksityiskohtainen selvitys Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisuista kertomusvuonna, josta löytää eriteltynä ratkaisut
perusteen mukaisesti ja kaikki siihen liittyvät yksityiskohdat.
Kielteistä on tietysti se, että Eit antoi
kertomusvuonna 29 Suomea koskevaa tuomiota, mikä on merkittävästi
enemmän kuin edellisvuonna ja huomattavasti enemmän
kuin muiden Pohjoismaiden kohdalla yhteensä.
Kertomuksen sivulla 44 on tuotu esille oikeudenkäyntien
kohtuuton kesto eri tapausten kohdalla, ja luettelosta voi havaita,
että useasti oikeuskäsittely Suomessa poliisitutkinnan
alusta lopulliseen tuomioon on kestänyt yli 10 vuotta,
joskus ylikin. On todella tärkeää, että myös
eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri vakavasti
pohtivat, miten tähän ikävään
asiaan voidaan saada parannus. Perustuslakivaliokunta on pohdinnassaan
päätynyt siihen, että varmin tapa rikosprosessin
osalta olisi syyttäjän riittävän
tiivis yhteistyö jo tutkinnan aikana sekä yhteistyön
laajentaminen myös tuomioistuimen puolelle, kun jutun valmistelu
lähestyy.
Kuitenkin pidän kertomuksen myönteisimpänä antina
oikeusasiamies Petri Jääskeläisen kirjoitusta
Kantelun käsittelyn periaatteita, jossa hän seikkaperäisesti
pohtii ja ottaa kantaa siihen, miten kantelujen tutkintaa voisi
edelleen kehittää ja nopeuttaa. Olen lähes
kaikissa kohdissa hänen kanssaan samaa mieltä,
ja olen valmis ehdottamaan muutamia muitakin menettelytapoja hänen
harkittavakseen asian edelleen kehittämiseksi.
Olennaisinta suomalaisen oikeusasiamiesjärjestelmän
kehittämisessä modernimpaan eurooppalaiseen suuntaan
olisi varovaisesti muuttaa toiminnan painopistettä valvottavasta
kantelijaan. Tällä tarkoitan sitä, että minusta
laillisuuden tai perusoikeuksien tai ihmisoikeuksien ydin on siinä,
että kansalainen pääsee kaikissa tilanteissa oikeuksiinsa
silloin, kun siihen on kestävät oikeudelliset
perusteet. Tätä Jääskeläinen
kirjoituksessaan korostaa sanomalla, että "olennaista ja
erityisen tärkeää olisi se, että niissä tapauksissa,
joissa oikeusasiamiehen toimenpiteet ovat tarpeellisia, kantelu
voitaisiin tutkia ja ratkaisu antaa joutuisasti". Olisin toisin
lisännyt tuohon lauseeseen, että oikeusasiamiehen
toimenpiteet ovat tarpeellisia, jotta kansalainen pääsisi
oikeuksiinsa. Ehkä näin paremmin ymmärretään, mitä tarkoitan.
Pohjoismainen oikeusasiamiesjärjestelmä on liiallisesti
sitoutunut historialliseen rooliinsa virkamiesten valvojana, kun
sen sijaan uudemmat oikeusasiamiesjärjestelmät
Euroopassa keskittyvät siihen, että kansalaiset
saavuttavat oikeutensa, ja jättävät taas
valvonnan vähemmälle. Tämä ei
tarkoita sitä, ettei viranomaisten oikeusloukkauksiin ja
laittomuuksiin tulisi päättäväisesti
puuttua, mutta painopiste olisi kansalaisen auttaminen.
Joka tapauksessa haluaisin vielä Jääskeläisen mainioon
kirjoitukseen lisätä pohdittavaksi, eikö kannattaisi
jonkun verran tiukentaa kantelun käsitettä eli
epäselvissä tapauksissa vaatia kantelijalta selvempiä perusteluja
tai vaatimuksia, vaikka lomakkeen muodossa auttaa häntä tekemään paremman
kantelun ennen kuin asia otetaan käsiteltäväksi.
Ymmärrän, että tämän
suuntaisesti jo käytännössä toimitaan.
Toiseksi minun mielestäni pitäisi lähteä siitä, että jos
kantelu koskee kysymystä, jossa on jo toimiva valvontajärjestelmä,
jolle voi kannella, esimerkiksi Valvira, tietosuojavaltuutettu tai miksei
hallintovirasto, eikä tätä kantelutietä ole käytetty,
niin oikeusasiamies voisi harkintansa mukaan siirtää kantelun
näihin virastoihin, tosin pyytäen, että ne
kolmen kuukauden sisällä ilmoittavat, mihin tulokseen
kantelu on johtanut. Näin menetellään
käsittääkseni Ruotsissa. Se vähentäisi
oikeusasiamiehen kansliassa kanteluja ja toisaalta terästäisi
näiden kanteluviranomaisten toimintaa.
Perustuslakivaliokunnassa pohdittiin myös sitä,
eikö niissä tapauksissa, joissa kantelulla näyttää olevan
hyvät perusteet, voisi puhelimitse keskustella asiasta
vastaavan virkamiehen kanssa ja pyytää häntä uudestaan
pohtimaan, eikö asiassa voisi edetä kantelijan
toivomusten perusteella, jos niihin on siis laillisia perusteita.
Samaan tulokseen voisi päästä sillä,
että lausunnon lähettämisvaiheessa oikeusasiamiehen kirjeestä ilmenisi,
että viranomainen voisi tarkistaa kantansa, jos se katsoo
kantelun perusteiden siihen riittävän, ja asia
voitaisiin näin jättää sikseen.
Tätä menettelyä käytin Euroopan
oikeusasiamiehenä suurella menestyksellä.
Ehkä löytyy muitakin tapoja kantelujen käsittelyn
jouduttamiseksi, mutta olennaisinta on se, että tuen voimakkaasti
Petri Jääskeläisen kirjoituksessaan esille
tuomia ajatuksia, että kantelut voidaan niiden sisällöstä riippumatta
käsitellä eri tavalla. Pääasia
on tietenkin se, että päästään
nopeasti oikeaan tulokseen, eikä se, että kannanottoja
perustellaan pitkään ja hartaasti vuosien jälkeen.
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeusinstituutiotyöryhmä jätti äskettäin
mietintönsä, johon oikeusasiamies Jääskeläinen
täällä puheessaan viittasi, johon sisältyi
ehdotus kantelujen käsittelykynnysten tarkentamiseksi.
En pidä tätä lakimuutosta kovinkaan tarpeellisena,
vaan uskon, että nykymääräysten
pohjalta voi tulkintaa muuttaa. Mielestäni nykysäännös
jo mahdollistaa samaan lopputulokseen pääsemisen,
mihin myös perustuslakivaliokunnan edellinen mietintö viittaa.
Toisaalta olen kyllä tähän muutokseen
valmis, mikäli sen yhteydessä voidaan varmistua siitä,
että sekä Oikeusasiamiehen kansliassa että Oikeuskanslerinvirastossa
se johtaa joustavampaan käsittelyryhmään
ja sillä tavalla nopeampaan käsittelyaikaan.
Arvoisa puhemies! Tämä ihmisoikeusinstituutiotyöryhmä,
joka myös mainitaan kertomuksessa, teki toisen ehdotuksen
eli ehdotti kansallisen ihmisoikeusinstituutin perustamista Eduskunnan
oikeusasiamiehen kanslian yhteyteen. Se on minulle rakas hanke sikäli,
että olen tehnyt siitä lakialoitteen. Aikoinaan
eurooppalaiset maat kommunismin romahdettua sopivat Pariisissa, että tällainen
instituutio perustetaan, ja Suomi on nyt jäänyt
siinä asiassa vähän jälkijunaan.
Tämä minun lakialoitteeni lähti aika
kevyestä rakennelmasta, eli oikeusasiamies kutsuisi kaikki
alan järjestöt, joita on 30—40 kappaletta,
ja ne perustaisivat neuvottelukunnan, joka valitsisi johtokunnan.
Tämä taas voisi valita pääsihteerin,
ja sitten olisi muutamia virkamiehiä. Toiminta olisi aluksi
näiden järjestöjen yhteistyötä Oikeusasiamiehen
kanslian yhteydessä, kansainvälistä yhteistyötä,
joka on tällä alalla hyvin vilkasta, ja sitten ehkä tutkimusten,
selvitysten tekoa, ehkä niiden tilaamistakin yliopistoista.
Siis melko varovainen lähtö.
Nyt tämä työryhmä esittää paljon
raskaampaa menettelyä. Se esittää, että eduskunnan
suuri sali, arvoisa puhemies, valitsisi ihmisoikeusjohtajan ja hänellä olisi
kymmeniä virkamiehiä. Sitten on vielä semmoinen
outo ratkaisu, että oikeusasiamies taas nimeäisi
näitä virkamiehiä. Jollain tavalla minä kannatan
voimakkaasti tämän instituution perustamista ja
toivon, että se tapahtuu, mutta luulisin, että olisi
sekä oikeusasiamiesinstituutiolle, eduskunnalle että tälle
tulevalle instituutiolle parempi, että käytettäisiin
tätä hiukan kevyempää mallia,
jota itse ehdotin ja joka varmaan menisi täällä eduskunnassa
myös helpommin läpi. Jos se sitten onnistuu hyvin
ja on paljon tekemistä, niin ehkä sitä voi
kehittää sitten tällä työryhmän
esittämällä tiellä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiinnittää oikeusasiamiehen
kertomuksessa huomiota pariin asiaan, ensimmäi-senä kehitysvammahuollon
osalta pakkokeinojen käyttö ja siitä tehdyt
merkinnät. On ilmiselvää, että meillä on
tarve lainsäädäntöuudistuksiin,
ja prosessit tietääkseni kohtuudella ovat käynnissä,
mutta saisi hiukan nopeuttaa ottaen huomioon pakkotoimien käytön
kehitysvammahuollossa sekä laitos- että avohoidossa.
Kun niitä kohdistetaan tällä hetkellä myös
henkilöihin, joita ei ole määrätty
erityishuoltoon vastoin tahtoaan, niin tämä itsemääräämisoikeuden
rajoittaminen on erittäin haasteellinen kysymys, koska siitä ei
ole meidän lainsäädännössä säädetty
mitenkään täsmällisesti, ja
tästä varmasti tulee niin pitkään
palautetta, kunnes tämä asia lainsäädännössä saadaan
korjattua. Siinä on haastetta meille jokaiselle.
Sitten toinen asia liittyy sosiaaliturvan muutoksenhakuun. Meillä on
tosi pitkiä prosesseja. Minä olen tässä eduskuntauran
aikana törmännyt vakuutusoikeudellisiin prosesseihin,
joissa kestoajat ovat olleet jopa 15 vuotta yhden asian käsittelyssä,
ja tuntuu täysin käsittämättömältä kansalaisen
oikeusturvan näkökulmasta, että tämmöisiä aikoja
voi mennä yksittäisten tapaturma- tai eläkeasioitten
selvittelyyn tässä yhteiskunnassa. Voi vaan miettiä,
mitä se tarkoittaa yhdelle yksilölle mutta mitä se
myös tarkoittaa yhteiskunnalle ja siihen kuluville resursseille.
Jollakin tapaa tuntuu siltä, että se arjen realiteetti
ja lainsäädäntö ovat kyllä jossakin
vaiheessa kadottaneet otteen toisistaan.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin kiinnittänyt huomiota tässä oikeusasiamiehen
kertomuksessa näihin ihmisoikeustuomioistuimen tuomioihin.
Tämä on kyllä hävettävä tilanne:
28 tuomiota yhden vuoden aikana Suomelle ja Pohjoismaille, naapurimaille,
kolme, siis Ruotsille ja Norjalle kolme. Mikä meissä oikein
on vikana? Onko kerta kaikkiaan niin, että Suomen oikeuslaitos
ei vielä ole ymmärtänyt sitä,
että ihmisoikeuksia on yksinkertaisesti noudatettava ja
niiden kanssa on oltava huolellisia eikä tule suvaita vääryyksiä?
Jatkuva valitusrumba Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen ja sieltä tulevat
tuomiot ovat häpeäksi.
Näissä tuomioissa viime vuonna sattui olemaan
vain yksi sananvapaustuomio, mutta niitäkinhän
meille on kertynyt melkoinen joukko sinä aikana, kun olemme
olleet Euroopan neuvoston jäseniä, lähes
15. Tänä vuonna on tullut jo viisi. Yhden ainoan
jutun takia tuli viisi tuomiota, ihmisoikeustuomioita. Tämä koski
Jorma Reinin naisystävän nimeä. Lisää valituksia
sananvapauspäätöksistä on menossa
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Siellä on odottamassa
jo minun käsitykseni mukaan kymmenkunta.
Kunhan tulee korkeimmasta oikeudesta päätös
Vanhasen ja Ruususen kiistasta, niin jos se on sananvapautta rajoittava,
niin se todennäköisesti menee sinne. Samalla tavalla
Eit:hen on todennäköisesti menossa myös
Kata Kärkkäisen voitto hovioikeudessa, sananvapauden
loukkaamisesta lehdille annettu tuomio. Jos menee julkisuuteen, niin
sieltä ei pääse pois. Se on oma syy,
jos on oman julkisuutensa avannut lehdistölle. Näin
se vaan on. Yleltä minun käsitykseni mukaan on menossa
yksi tai kaksi asiaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Elikkä jotain pitäisi nyt tehdä oikeuslaitoksen suhteen.
Syyttäjät syyttävät liian herkästi,
ja tuomioistuimet, oikeuslaitos, tuomitsevat aivan miten sattuu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä oikeusasiamiehen
kertomuksessa on käsitelty monia tärkeitä asioita,
joista olisi paljonkin sanottavaa, mutta myöhäisen
ajankohdankin vuoksi tyydyn tässä vain lyhyesti
ottamaan kantaa siihen asiaan, mistä ed. Söderman
mainitsi puheenvuoronsa lopuksi, eli tähän ihmisoikeusinstituutiotyöryhmän
mietintöön.
Kuten ed. Södermankin totesi, niin työryhmä, joka
siis koostuu tietysti lähinnä ihmisoikeusjuristeista,
esittää liikkeelle lähtemistä aivan
käsittämättömällä volyymillä.
Eduskunnan täysistunnon pitäisi valita jatkossa
tämän ihmisoikeusinstituution päällikkö,
ja sen lisäksi siellä pitäisi olla muistaakseni
noin kymmenkunta ihmisoikeusjuristia tekemässä selvityksiä,
vierailemassa kansainvälisissä kongresseissa ja
käymässä lähinnä keskenään
ja hallinnon ja yliopistojen piirissä viisastelevaa keskustelua
ihmisoikeustilanteesta ja -asioista Suomessa.
En missään nimessä kannata tällaista
hanketta. On arvioitu, että kuluja olisi noin 800 000
euroa vuodessa. Todennäköisesti niitä olisi
paljon enemmän. Kun pääosa näistä rahoista
käytettäisiin ... — Puhemies, minulla
ei näy nyt kelloa tässä.
Puhemies:
Pannaan käymään.
Kun pääosa näistä rahoista
käytettäisiin todelliseen ihmisoikeuksien tilannetta
parantavaan työhön, kuten nuorten mielenterveystyöhön,
vammaisten hyväksi tehtävään
työhön tai vaikkapa talousrikollisuuden torjuntaan,
näillä rahoilla olisi todella merkitystä käytännön
ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta sen sijaan, että me
palkkaamme taas korkeapalkkaisia juristeja funtsimaan keskenään
ihmisoikeusasioita. Sosiaalipalveluihin, poliisiin ja muualle ei
riitä voimavaroja, mutta samanaikaisesti ehdotetaan tällaista
uutta instituutiota, jossa voivat keskenään viisastella.
En kannata.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minulla oli alkujaan samaa kuin ed. Ukkolakin
kysyi näistä ihmisoikeusasioista. Sitten toiseksi
kysyisin: meillä kun nämä luvut ovat
kuitenkin pieniä, millaisia muualla Euroopassa ovat vastaavat luvut?
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä oikeusasiamiehen
kertomuksessa on todella monia äärimmäisen
tärkeitä asioita, ja oikeusasiamiehen työ perus-
ja ihmisoikeuksien parissa on kyllä valtavan tärkeää työtä yhteiskunnassa.
Ed. Kyllönen ottikin tässä jo esiin erityishuoltoon liittyvät
pakkotoimenpiteet ja hoitorajoitteet, minkä puolesta oikeusasiamies
on useampaan otteeseen ilmaissut sen, että näiden
tarkempi säätely olisi välttämätöntä,
ja sitähän nyt odotetaan, jotta saataisiin tuo
YK:n vammaisten oikeuksien sopimuskin sen jälkeen ratifioitua.
Tämä on tärkeä asia, ja
siinä pitäisi nopeasti edetä, samoin
näissä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
ruuhkissa, mitkä tässä tulivat esiin.
On aivan kohtuutonta, että käsittelyaika on 18
kuukautta näissä elimissä. Täällä myös
muut asiat, omaishoitoon liittyvät kysymykset, toimeentulotuki,
myöntämiskäytäntöihin
liittyvät ongelmat, mitä tässä kertomuksessa
tulee esiin, ovat oikein tärkeitä ja vakavia kysymyksiä.
Vielä haluaisin tässä ottaa esiin
ja oikeastaan vähän viestinä oikeusasiamiehen
kanslialle päin, että on tällaisia ihmisryhmiä,
jotka eivät kantele, ovat niin heikossa asemassa, esimerkiksi
päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivät,
jotka eivät tyypillisesti ole niitä, jotka jaksaisivat
tai joilla olisi välttämättä kykyäkään
aina kannella tilanteistaan. Tiedän että oikeusasiamiehen
kanslian resurssit ottaa näitä omia asioita ovat
hyvin vähäiset, mutta kysyisin tai esittäisin
tässä, että esimerkiksi päihdeongelmista
kärsivien oikeuksien valvonta tarvitsisi varmaan tämmöisen
erityishankkeen, jotta se otettaisiin omaksi asiakseen, koska tällä hetkellä esimerkiksi
kunnissa vaikeassa taloudellisessa tilanteessa on nyt kohtuuttomasti
vaikeutettu esimerkiksi hoitoon pääsyä, mikä näkyy
vaikka päihdekuntoutusyksiköiden taloudellisinakin
vaikeuksina ja näiden ihmisten hoitoon pääsyn
ongelmina tällä hetkellä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ihmisoikeusinstituutio
on hanke, josta on perustuslakivaliokunnassa pitempään
puhuttu ja joka sinänsä on tarkoituksenmukainen
ja tarpeellinen. Ja on hyvä, että on tämmöinen
asiantuntijalausunto- ja neuvontaelin. Erittäin hyvä on
myöskin se, että se on oikeusasiamiehen kanslian
yhteydessä. Se on oikea sijoituspaikka, ja se myöskin
pudottaa jonkin verran kustannuksia. Mutta se täytyy sanoa,
että ehkä tässä yritetään
liian pontevasti lähteä liikkeelle. Olen sitä mieltä,
että on hyvä, että eduskunta valitsee
johtajan. Sitten pitää katsoa, millä tasolla
se eduskunnassa valitaan, mutta sitä varmasti kannattaa
jossain määrin harkita, että tämmöinen
rajoite olisi vähintään kymmenen henkilöä,
että voitaisiinko joitakin henkilöitä siirtää sinne
ja onko tällainen vahvuus välttämättä alussa
tarpeellinen. Mutta uskon, että kun valtiovarainministeriö antaa
asiasta lausuntonsa, varmasti nämä suunnitelmat
sitten siinä yhteydessä muotoutuvat asianmukaisiksi. (Ed.
Zyskowicz: Toivotaan!)
Puhemies! Vielä haluan sanoa sen, mikä on tärkeätä,
että oikeusasiamies keskittyy olennaisiin asioihin, pyrkii
niissä perusteellisempaan tutkintaan, ja semmoiset, voisiko
sanoa, turhat kantelut — jos niitä nyt koskaan
on, mutta jos nyt sanotaan, kun itsekin saan näitä valituksia
paljon, että joistakin näkee, että ne
ovat melko turhia — voitaisiin mahdollisimman nopeasti
käsitellä pois ja voitaisiin keskittyä näihin
tärkeisiin asioihin. Pidän hyvänä tässä työryhmän
mietinnössä sitä, että ihmisoikeusinstituutin
perustamista ehdotetaan, ja sitä, että kantelun
vanhentumisaika olisi kaksi vuotta. Mielestäni se varmaan
tässä suhteessa myöskin parantaa tilannetta.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän ihmisoikeusinstituutin
taustahan on se, jonka minä kerroin, että silloin
kun kommunismi oli romahtanut Itä-Euroopassa ja nämä Balkanin kauheat
taistelut olivat päättyneet, kokoonnuttiin Pariisissa
ja sitten länsimaissa päädyttiin moneen
tämmöiseen ihmisoikeusjulistukseen ja sitten toivomukseen,
että tällaisia instituutteja perustettaisiin.
Ja Suomi alkaa nyt olla viimeinen maa, jossa sitä ei ole
perustettu.
Nyt on ajatus se, että jos se instituutti perustetaan
oikeusasiamiehen yhteyteen, niin oikeusasiamiehellä on
jo kansainvälinen osoite ja hän on tunnettu, että sitä ei
tarvitse rakentaa millään muulla, kummallisella
tavalla. Minä näkisin sen voiman sillä tavalla,
että kun tässä maassa on nyt 30—40
järjestöä, jotka toimivat erilaisten
ihmisoikeusongelmien kanssa, hyvin paljon näiden sosiaalisten
ongelmien kanssa, joista ed. Zyskowicz puhui, niin näiden
aloitteiden kokoaminen ja jalostaminen aika pienellä joukolla
olisi hyvin hyödyllistä. Sitten, jos tehtäisiin
tämmöisiä tutkimuksia, mieluimmin pyydettäisiin
ne joltain toimivalta yliopistolta eikä siihen olisi omia
virkamiehiä.
Ja sitten tietysti, kun Suomessa nyt kuitenkin on muistettava
se, että meille satelee noita ihmisoikeustuomioita, kyllä olisi
minusta tietysti järkevää, että lähdettäisiin
sitten tutkimaan sellaisia ratkaisuja, millä tavalla saataisiin
asiat semmoiseen järjestykseen, että tämmöinen
kansainvälinen häpeä, joka nämä ihmisoikeustuomiot
kuitenkin ovat, saadaan poistettua. Nehän eivät
aina ole juridisia ratkaisuja, vaan tässä järjestön
kanssa yhteistyössä voisi löytää semmoisia
käytännöllisiä, järkeviä ratkaisuja.
Kannatan itse instituutiota mutta hiukan lievemmässä muodossa kuin
tämä työryhmä vähän
liian koreasti esittää.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Jos haluaa ed. Zyskowiczin ja ed. Sasin ajatuksista
ottaa jommankumman, niin kyllä ehdottomasti kannatan ed.
Zyskowiczin ajatuksia. Ei tänne tarvita enää yhtä ainutta
uutta, laajaa virastoa eduskunnan yhteyteen. Niitä on jo
ihan tarpeeksi.
Sen sijaan kyllä kannatan sitä, mitä ed.
Söderman on puhunut, että oikeusasiamiehen virastoon
tulee yksi kaksi virkamiestä tai tällaista, jotka
pitävät yhteyttä näihin järjestöihin.
Mutta järjestöille ei pidä antaa mitään
sen kummempaa vaikutusvaltaa kuin lausunnonantamisvalta.
Ja toinen asia on juustiin se, että virasto tutkisi,
minkä vuoksi meillä Suomessa näitä ihmisoikeustuomioita
tulee näin paljon kuin tulee. Se on ihan järkevä työ,
jota kannattaa tehdä, mutta ei mitään
suurta, järjestelmällistä organisaatiota.
Se riittää kyllä, että meillä on
eduskunnan oikeusasiamies ja sen virasto ja sinne muutama ihmisoikeuksiin
keskittyvä ihminen. Jos se pystyisi panemaan tuomarit ja
oikeuslaitoksen päättävät ihmiset,
syyttäjät koirakouluun niin, ettei tulisi näitä ihmisoikeustuomioita,
niin se olisi kyllä hyvä asia. Se parantaisi meidän
mainettamme.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Haluan vain kiittää näistä puheenvuoroista
ja viisaista sanoista. Siinä tuli monia asioita, mutta
useimmat ovat sen verran isoja asioita, että en nyt tässä yhteydessä yritäkään
ruveta niihin enempää vastaamaan.
Keskustelu päättyi.