4) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi eläinsuojelulain
ja rikoslain 17 luvun 14 §:n muuttamisesta
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Uskonnollisista syistä tehtävästä teurastuksesta
puhuttaessa on olennaista puhua eläimen tuntemasta kivusta,
kärsimyksestä ja pelosta. Eläinten hyvinvointia
arvioidaan tyypillisesti siltä pohjalta, miten eläintä varjellaan
tarpeettomalta kivulta, kärsimykseltä ja pelolta.
Uskonnon varjolla teurastettaessa eli teurastettaessa eläin
viiltämällä sen kurkku auki ilman tainnutusta
ei tämä periaate ole lähelläkään
toteutumista. Suomessa uskonnollinen teurastus on sallittua, mikäli
tainnutus tapahtuu verenlaskun kanssa samanaikaisesti. Samanaikaisuuden
tekninen onnistuminen kuulostaa mielestäni hieman epäilyttävältä,
mutta tässä tilanteessa on luotettava valvoviin
viranomaisiin sekä siihen, että he puuttuvat epäkohtiin,
mikäli niitä havaitaan.
Nykykäytännön säilyttäminen
on vähintä, mitä voidaan kansallisessa
lainsäädännössä tehdä,
vaikka EU on tässä asiassa ollut hyvin liberaali
ja monet maat eivät siten rajoita uskonnollisia teurastuksia
millään tavalla. Maa- ja metsätalousvaliokunnan
mietinnössä todetaan kuitenkin, että uskonnollisiin
teurastuksiin liittyviä säännöksiä tulee
tarkastella laajemmin eläinsuojelulain kokonaisuudistuksen
yhteydessä. Toivon, ettei tätä voi lukea
sillä tavalla, että valiokunnassa olisi innokkuutta
tinkiä nykyisistä teurastustavoista.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä edustaja
Lohelan kanssa eläinten rituaaliteurastuksista. Ne ovat
ongelmallisia, mutta tässä hallituksen esityksessä niihin
ei ole esitetty muutoksia, ja samoin ne ovat menneet valiokunnassa
hallituksen esityksen mukaisina. Luotan siihen, että Suomessa
eläinsuojelurikkomuksia valvotaan ja niistä määrätyt rangaistukset
laitetaan täytäntöön.
Valiokunta otti mielestäni todella aiheellisesti kantaa
ja esitti muutoksia poronhoitoalueella tapahtuneisiin porojen teurastuksiin
ja nimenomaan siihen, että poron teurastajilta vaaditaan jatkossa
luvat, mikä tulee väistämättä lisäämään kyllä lupabyrokratiaa.
Vaikka hallituksen esitys toteaa, ettei valtiontaloudellisia vaikutuksia
ole, niin kyllä tällä porotaloudelle
mielestäni tulee väistämättä olemaan
vaikutuksia. Minä harvoin olen nähnyt ilmaista
byrokratiaa. Toivon todella, että tämä ei
tule rasitteeksi poronhoitoalueelle jatkossa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan tuohon asiaan, johon edustaja Mattila kiinnitti
huomiota, itsekin olin kiinnittämässä, mutta
hivenen eri tulokulmasta. Tässä kuitenkin valiokunta
on tehnyt muutosehdotuksen, jossa todetaan, että ilmoitusvelvollisuus
ei koske ihmisravinnoksi tarkoitettujen eläinten lopetusta. Tällä lauseella,
miten minä sen ymmärrän — eläinten
lopetus, 33 c § Eläinten lopetukseen
liittyvästä toiminnasta ilmoittaminen — tällä lisäyksellä,
jonka valiokunta tähän on tehnyt, käytännössähän
muutos tarkoittaa sitä, että ilmoitusvelvollisuutta
ei ole, jos eläin on tarkoitettu ihmisravinnoksi. Joko
tämä on huonosti kirjoitettu tai sitten tämä mitätöi
käytännössä kokonaan tuon 33 c §:n.
Vai tarkoittaako se ainoastaan sitä, että tuo
ilmoitusvelvollisuus koskee esimerkiksi turkistarhausta tai muuta?
Poron teurastuksesta, nautojen ja muiden, tämän
muutoksen mukaisesti ei tarvitse siis ilmoitusta tehdä.
Itse pidän myönteisenä sitä,
että eläimen lopetuksen tulee olla mahdollisimman
nopeaa ja kivutonta kyseisen eläinlajin lopettamiseen soveltuvalla
lopetusmenetelmällä. Eläimen saisi lopettaa
vain se, jolla on riittävät tiedot kyseisen eläimen
lopetusmenetelmistä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito
toimenpiteen suorittamiseksi. Minun mielestäni tämä on
ensiarvoisen tärkeää kaikessa eläinten
lopettamisessa.
Tässä hallituksen esityksessähän
todettiin, että eläinten lopetustoimintaa koskevan
valvonnan tehostamiseksi toiminnanharjoittajan olisi tehtävä eläinten
lopetukseen liittyvästä toiminnasta ilmoitus aluehallintovirastolle
ennen toiminnan aloittamista ja velvoite koskisi myös eläinten omistajia
tai haltijoita, jotka lopettavat suuria määriä eläimiä kerrallaan
säännöllisesti. Mutta tuo valiokuntakäsittely,
jossa on kursivoidulla lisätty kohta "ilmoitusvelvollisuus
ei koske ihmisravinnoksi tarkoitettujen eläinten lopettamista", poistaa
tietysti ilmoitusvelvollisuuden silloin, niin kuin totesin, nauta-
taikka muulta tuotannolta, kuten myös porotaloudelta, johon
edellä viitattiin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan, että olemme kaikki
kiinnittäneet huomiota tähän samaan erityiskysymykseen,
joka liittyy uskonnollisista syistä noudatettavaan teurastustapaan.
Haluan ensinnäkin todeta tässä, että edustaja
Heinonen toi esille tavallaan tämän poikkeuksen,
jonka valiokunta toi, elikkä tämän kohdan,
että "valiokunta esittää jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa, että pykälän 1 momenttiin
lisättäisiin nimenomainen täsmennys,
jonka mukaan ilmoitusvelvollisuus ei koske ihmisravinnoksi tarkoitettujen
eläinten lopetusta". Meillä oli eilen eduskunnan
eläinsuojeluryhmän tilaisuus, jossa myös
maa- ja metsätalousministeriössä oleva
virkamies, joka vastaa lainsäädäntöjen
valmistelusta, toi muun muassa tähän asiaan liittyen
esiin ongelman, että tätä ei pystytä valvomaan,
minkä takia käytännössä niissä rituaaleissa,
joita uskonnollisissa tapauksissa toteutetaan, ei voida turvata,
ettei tämän tyyppistä tapahtumaa tapahtuisi.
On tietysti ymmärrettävää, että me
voimme kokea, että ei kukaan järkevä ihminen
näin toimi, mutta tätä ei voi kuitenkaan
millään tavalla valvoa.
Arvoisa puhemies! Olen todella pahoillani siitä, että valiokunta
ei muuttanut tätä esitystä hallituksen
esityksen osalta ja mahdollistaa edelleen, voisiko sanoa, joittenkin
eläinten osalta kivuliaan teurastustavan. Minun mielestäni
eivät mitkään uskonnolliset rituaalit
eivätkä muutkaan salli eikä sitä voi
hyväksyä, että tämän
tyyppistä toimintamallia voisi tehdä. Voimassa
oleva lainsäädäntömme sallii
uskonnollisen teurastuksen, jossa verenlasku aloitetaan samanaikaisesti
eläimen tainnuttamisen kanssa. Kuitenkin asiantuntijat
ovat todenneet, muun muassa eläinlääkärit ovat
todenneet, että tainnuttamisen ja verenlaskun aloittamisen
samanaikaisuuden toteuttaminen ja valvominen ei käytännössä ole
mahdollista. Tällöin on olemassa suuri riski,
että verenlaskun aloittaminen tapahtuu ennen tainnuttamista ja
eläin kokee kipua ja kohtuutonta eläinrääkkäystä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Haluaako edustaja jatkaa puhujakorokkeelta? (Puhuja siirtyi
puhujakorokkeelle)
Arvoisa herra puhemies! Vielä ihan muutama asia, joiden
takia näen, että me emme voi hyväksyä minkäänlaisissa
olosuhteissa yhdenkään eläimen hyvinvoinnin
heikentämistä, teurastukseen liittyvää kivun
tuottamista. Siinä mielessä, kun valiokunta tavallaan
vetoaa siihen, että kun kokonaisvaltainen eläinsuojelulaki
tulee eduskunnan käsittelyyn, niin tässä yhteydessä tämä asia
korjattaisiin, minä olisin henkilökohtaisesti
toivonut, että koska tähän asiaan olisi voitu
puuttua jo nyt, niin valiokunta olisi ottanut tämän
asian jo käsittelyyn ja muuttanut tältä osin pykälämerkintää eläinten
suojelua paremmin turvaavaksi.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! EU:n asetus eläintensuojelusta lopetuksen
yhteydessä sallii eläimen teurastamisen ilman
tainnutusta uskonnollisessa teurastuksessa. Täällä on
tänään jo asiaa käsitelty, ja
rikkani rokkaan haluan kantaa minäkin. Eläinoikeusjärjestöt
kertovat, että tämä on vastoin monien
EU-maiden nykylinjaa. Asetuksen mukaan kansalliset lakipykälät
saavat kuitenkin olla asetusta tiukemmat. On hyvä, ettei Suomen
lainsäädännössä olla
sallimassa eläimen teurastamista tainnuttamatta. Se olisi
nimittäin ollut taka-askel siinä kehityksessä,
jota eläinten kohtelun saralla on saavutettu.
Suomen lainsäädännössä on
kuitenkin edelleen säilymässä sallittuna
uskonnollisista syistä noudatettava teurastustapa, jossa
verenlasku aloitetaan samaan aikaan eläimen tainnuttamisen
kanssa. Tämä on mielestäni ristiriidassa
sen eläinsuojelulakiin kirjatun vaatimuksen kanssa, että eläimelle
ei saa teurastettaessa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä.
Eläinten kärsimysten minimoimiseksi eläimet
tulisi mielestäni aina tainnuttaa asianmukaisesti ennen
teurastamista. Kannatan siis tainnutuspakkoa.
Sivumennen sanoen kannatan kyllä turkistarhausta Suomessa,
mutta en kannata rituaaliteurastusta Suomessa. Rituaaliteurastukset,
joissa eläin vuodatetaan verestä kuiviin ilman
edeltävää tainnutusta, ovat eläinrääkkäystä.
Tapa aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kärsimystä.
Uskonnollinen rituaali, joka juontaa juurensa kieltoon olla syömättä verta,
ei voi olla peruste eläinsuojelun laiminlyömiseen
Suomessa.
Arvoisa puhemies! Eläinten teurastaminen tainnuttamatta
tulee Suomessa kieltää kokonaan. Siihen on mahdollisuus
nyt, kun eläinsuojelulain kokonaisuudistuksen valmistelu
on parhaillaan käynnissä maa- ja metsätalousministeriön
johdolla. Maa- ja metsätalousvaliokuntakin katsoo mietinnössään,
että uskonnollisista syistä noudatettavaan teurastustapaan
liittyviä säännöksiä tulee
kokonaisuudistuksen yhteydessä tarkastella laajemmin.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen itse pari vuotta sitten jättänyt
aiheesta kirjallisen kysymyksen, ja pelkona oli jo silloin juuri
tämä EU:n asetus, joka sallisi tämän rituaaliteurastuksen.
Onneksi Suomella on mahdollisuus siihen, että voimme pitää kiinni
nykykäytännöstä tai, jos haluamme,
tiukentaa sitä entisestään, mikä on
tietysti täysin kannatettavaa eläinten kärsimysten
vähentämiseksi. Mielestäni suomalaiseen
kulttuuriin ei kuulu minkääntyyppinen rituaaliteurastaminen,
ei sen paremmin niin, että tainnutuksen alkaessa aletaan
laskea verta eläimestä, tai sitten niin, että koko
tainnutus jätetään täysin tekemättä ja
verenlasku aloitetaan.
Toivottavasti asiaan saadaan parannusta. Nyt pahin on tällä tietoa
onneksi sentään vältetty.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuohon samaan asiaan, minkä edustaja
Heinonenkin otti, tähän 33 c §:ään:
Tässä tuli sitten esille, että täytyisi
lukea tämä pykälä loppuun asti,
mutta tästä puuttuu tekstiä vielä tämän
jälkeen. Tämä ei ole kaikki tässä,
ja tässä on tullut tämmöinen
jonkinlainen pieni kömmähdys ehkä sitten
siinä valmisteluvaiheessa. Ainakaan itse en löytänyt
sitä täältä pykälästäkään,
mutta siinä on jonkinlainen tulkintaongelma.
Itse, arvoisa puhemies, katson kaikkinensa tämän
toiminnan näin hyväksi, että meillä on
todellakin tainnutus ennen verenlaskua. Sitä on tietenkin
vaikea valvoa, mutta todellakin on lain mukaan näin toimittava,
ja johan tämä on vanha teurastustapa maatiloilla
jo aikaisemmin ollutkin, ja on hyvä, kun se tulee näin
lakiin kirjattua.
Itse kun katson tätä byrokratian osuutta,
mikä tähän sitten tulee toiminnanharjoittajille
ja pienteurastamoille, niin toivon, ettei tähän
tule liian paljon ylimääräistä työtä jälleen.
Se on todettu jo maatalouden muussa harjoittamisessa, että meitä byrokratialla
painetaan monelta osin.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Pirttilahti viittasi, että tästä meillä käsittelyssä olevasta
mietintöpaperista puuttuisi jotain. Onko näin,
että meillä on vaillinainen tieto tällä hetkellä tämän
asian käsittelyssä? Sehän muuttaa olennaisesti
tämän asian käsittelyä, sillä tässä esityksessä nyt
suoraan sanotaan, että ilmoitusvelvollisuus ei koske ihmisravinnoksi
tarkoitettujen eläinten lopetusta. Ja jos minä olen
ymmärtänyt, niin tällä on nimenomaan
tavoiteltu sitä, että esimerkiksi porojen omistaja
voisi omaan käyttöönsä teurastaa
ilman ilmoitusvelvollisuutta. Mutta jos tämän
tekstin lukee, niin tämä tarkoittaa yksiselitteisesti
sitä, että aina, teurastat kuinka ison määrän
tahansa, kun se tulee ihmisravinnoksi, on niitä sitten
kymmenen, sata tai satoja, niin ilmoitusvelvollisuutta ei ole, ja
nyt olisi olennaista minun mielestäni tietää,
onko tässä mietinnössä siis
virhe, joka on oikeasti kirjoitettu toisella tavalla ja meille kopioitu
väärin. Se vaikuttaa tämän asian
käsittelyyn, puhemies.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun valiokunta käsitteli tätä asiaa,
mihin edustaja Heinonen viittasi, niin Suomessa on sellainen käytäntö,
että kun esimerkiksi viljelijät teurastavat niin
sanotusti omaan käyttöön eli panevat
pakastimeen lihaa, niin ilmoitusvelvollisuus ei koske valiokunnan
mielestä ja lausunnon mukaan tällaisia tapauksia,
ja sama koskee poroja. Eli tämmöinen niin sanottu omaan
käyttöön, omaan pakastimeen ja sitä kautta
omaan ruokapöytään tapahtuva teurastus
ja siihen osallistuneet henkilöt eivät olisi ilmoitusvelvollisuuden
piirissä.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mutta tässä mietinnössä lukee
aivan yksiselitteisesti valiokunnan lisäyksenä,
joka on kursivoitu: "Ilmoitusvelvollisuus ei koske ihmisravinnoksi
tarkoitettujen eläinten lopetusta." Ja tämä on
nyt se olennainen kysymys. Eli se rajaa silloin kaiken muunkin ihmisravinnoksi
tapahtuvan teurastuksen pois ilmoitusvelvollisuuden piiristä kuin
sen, että omistaja teurastaa yhden poron omaan kotitalouskäyttöönsä, ja
jos sitä on valiokunta tarkoittanut, niin tämä tekstihän
on silloin väärin muotoiltu, ja se olisi oleellista
tietää, onko valiokunta tehnyt toisenlaisen päätöksen
ja onko meillä vääränlainen
teksti.
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Itse kysyin tätä samaa asiaa valiokunnassa
maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsenenä ollessani,
ja ei tässä kirjoitusvirhettä ole.
Edustaja Heinonen, ihan tästä juuri keskustelimme,
aiheesta kyllä kysyitte. Mutta jos luette tästä yksityiskohtaiset
perustelut, niin täällähän on,
että "valiokunta toteaa, että 33 c §:n
1 momentissa tarkoitettu ilmoitusvelvollisuus koskee eläinten
lopetusta siinä tapauksessa, kun eläimiä lopetetaan
suuria määriä kerralla säännöllisesti". Asia
on juuri näin, niin kuin edustaja Eestilä sanoi,
että tämä tarkoittaa, että ilmoitusvelvollisuutta
ei ole silloin, kun eläin lopetetaan silloin tällöin
yksilöllisesti omaan käyttöön.
Tämä koskee käsittääkseni
myös poromiehiä, jos otetaan ja tapetaan poro
omaan käyttöön.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän hyvänä sitä,
että keskustelussa on puututtu uskonnolliseen teurastukseen.
Pidän vielä parempana sitä, jos puututaan
mittakaavaltaan ihan toisen suuruusluokan eläinoikeusongelmiin. Suomen
maatiloilla elää noin 12 miljoonaa ja turkistarhoilla
noin 4 miljoonaa eläintä, joista isoa osaa, valtaosaa,
ei koskaan teurasteta uskonnollisin perustein mutta joista iso osa
kärsii monista hyvinvointiongelmista.
Edustaja Niinistö totesi edellä suunnilleen niin,
että uskonnolliset syyt eivät ole riittävä peruste
aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä eläimille, ja
olen tästä tismalleen samaa mieltä. Mutta
eipä kyllä turhamaisuuskaan ole erityisen hyvä peruste
aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä eläimille,
niin kuin turkistarhauksessa järjestelmällisesti
tehdään, eikä tuottajien kustannusten
säästäminen ole hyvä peruste
aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä eläimille.
Toivon siis, että kun puhumme eläinten hyvinvoinnin
ja oikeuksien puolesta, mitä pidän erinomaisen
hyvänä, niin olemme tässä työssä johdonmukaisia.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä tuohon äskeiseen
keskusteluun, että löytyy myös tällainen
lause valiokunnan mietinnöstä: "Valiokunta korostaa,
että esimerkiksi elintarvikkeeksi käytettävien
omaan käyttöön tulevien kotieläinten
tai porojen lopettaminen ei näin ollen kuulu lainkaan ilmoitusvelvollisuuden
piiriin."
Just väärinkäsitysten välttämiseksi:
kyllähän meidän eläinsuojelulaki
kieltää ja rankaisee kaikenlaisesta eläinten
kiduttamisesta, ja tämä esitys, jota käsitellään
tällä hetkellä, tarkoittaa sitä, että eläin
on aina tainnutettava ennen sen lopettamista. Sitten voimme tietenkin
olla siitä monta mieltä, tarvitaanko yleensäkään
eläimiä ihmisravinnoksi.
Pääasiallisin huoli, mikä valiokunnassa
meillä oli, oli poromiesten ja porotalouden näkökulma,
sillä tämä lakiesitys nyt koskee ihmisryhmistä kaikista
suurimpana nimenomaan poromiehiä, porotaloutta. Valiokunta
oli huolissaan siitä, tuleeko tämä liian
kalliiksi, sillä tähän lakiesitykseen
sisältyy myöskin vaatimus kelpoisuustodistuksesta
siinä tapauksessa, kun eläimiä teurastetaan,
ja tämä kelpoisuustodistus on tietysti maksullinen.
Tätä sitten pohdimme, millä tavalla tämä järkevimmin
nimenomaan porotalouden kannalta järjestettäisiin.
Mielestämme saimme siihen sitten ihan hyvän mahdollisen
ratkaisunkin, joka sitten toivottavasti otetaan mukaan lopullisessa
laissa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan pari yksityiskohtaa tästä valiokunnan
mietinnöstä.
Ensinnäkin tämä uskonnollinen teurastus.
En puutu näihin syihin enkä minkään
uskonnon yksityiskohtiin ja kulttuureihin, mutta kuitenkin Suomessa
on vallalla sellainen eläinsuojelulaki ja meidän
toimintamme lähtee siitä, että eläin täytyy
tainnuttaa ja vasta sitten laskea veri. Käytännössä me
säilytämme lainsäädännön
ennallaan eli kyseessä on niin sanottu samanaikaisuus,
mutta se käytännössä johtaa
usein siihen, että se kronologinen järjestys kuitenkin
on lievästi niin, että ensin tainnutus, sitten
verenlasku, koska varsinkin suurten eläinten kohdalla tätä on vaikea
toteuttaa.
Ihan tämmöinen vain, että mitenkä tämä toteutuu:
meillä ovat tietyt eläinsuojelupiirit arvioineet,
että tämä saattaisi tapahtua toisessa
järjestyksessä, mutta minulla on sellainen kuva
kuitenkin, että eläinlääkärit
ovat eläinlääkärivalan vannoneet,
ja koska laki määrää, että tämän
toiminnan täytyy tapahtua teurastamossa ja sitä täytyy valvoa
eläinlääkärin, niin en jaksa
oikein uskoa, että tämä järjestys
voisi olla toisenlainen kuin laki määrää.
Sitten on toinen pieni juttu, mutta periaatteellisesti tärkeä:
tämä, että monta kertaa pienimuotoisessa
ruuantuottamisessa, lähiruoassa, tässä tapauksessa
lihanjalostuksessa, pitää olla hyvin tarkkana,
että emme laita ylimääräisiä kustannuksia
tänä päivänä, koska
kannattavuus on monta kertaa kriittisillä rajoilla. Sen
takia täytyy aivan oikein kiinnittää huomiota,
että viranomaismaksut, erinäköiset lisenssit,
luvat ja muut eivät saa muodostua kohtuuttoman kalliiksi. Tämä on
enemmänkin periaatekysymys kuin eurokysymys, ja sen takia
joka kerta, kun näitä asioita myös tässä muodossa
käsitellään, tämä täytyy
tuoda esille.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Täällä muun
muassa edustajat Niinistö ja Saarakkala ovat kannattaneet
tämän juutalais-islamilaisen teurastustavan kieltämistä,
joka siis on sellainen, että siinä viilletään
eläimeltä kurkku poikki, ja ovat katsoneet, että näin
tällä tavoin teurastamalla aiheutetaan eläimille
tarpeetonta kärsimystä. En ole tässä asiassa
yhtä hyvä asiantuntija kuin edustajat Niinistö ja
Saarakkala, joten en tiedä, aiheuttaako eläimille
enemmän kärsimystä se, että siltä viilletään
kurkku poikki, vai se, että sille ammutaan joku pultti
kalloon, niin kuin olen ymmärtänyt, että tämä varsinainen
normaali teurastustapa tapahtuu, mutta tästä ei
kannata meidän hirveästi kiistellä. Siitä ovat
asiantuntijatkin eri mieltä keskenään.
Suomen nykyinen laki on tässä suhteessa hyvä.
Olen omalta osaltani aikanaan, siitä taitaa olla jo parikymmentä vuotta
aikaa, ollut myötävaikuttamassa silloisen maa-
ja metsätalousministeri Kalevi Hemilän kanssa
tähän nykyiseen lakiin, ja sehän lähtee
siitä, että samanaikaisesti kun eläimen
kurkku viilletään auki, pitää ampua tämä pultti
kalloon, jotta varmistetaan se, että eläimille
ei aiheuteta liiallista kärsimystä, oltiin sitten
mitä mieltä tahansa siitä, kumpi näistä tavoista
on lempeämpi. Kumpikaan tuskin kovin lempeä on.
Tämä on siis laki tällä hetkellä,
ja sikäli kuin itse asiaa tunnen, niin esimerkiksi juutalaisen
yhteisön piirissä ei tänä päivänä Suomessa
teurasteta eläimiä, ja siihen on ymmärtääkseni
ihan käytännölliset syyt.
Herra puhemies! Tuon tässä yhteydessä keskusteluun
periaatteellisemman kysymyksen. Olen voimakkaasti sitä mieltä,
että kerjääminen Suomessa tulisi kieltää.
Olen perustellut sitä muun muassa sillä, että Suomessa
on vuosikymmeniä tehty työtä, että Suomesta
tulisi sellainen hyvinvointiyhteiskunta, että kenenkään
ei tarvitse täällä kerjätä pysyäkseen
elossa. Ja kun me tähän olemme päässeet,
että täällä ei kenenkään tarvitse
kerjätä pysyäkseen elossa, niin on mielestäni
järjetöntä, että me sanomme
muualta maailmasta tai Euroopasta tuleville kerjäläisille, että tulkaa
Suomeen kerjäämään. Toinen hyvä syy
kieltää kerjääminen on se, että se
ei mielestäni ole ihmisarvoinen tapa hankkia elantonsa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
Liittyykö tämä nyt tähän
käsiteltävään aiheeseen?
Ehkä, puhemies, voin jatkaa, koska tämä liittymä tulee
kyllä hyvin pian esiin.
Toinen syy, miksi olen kannattanut kerjäämisen
kieltämistä, on tosiaan se, että se ei
ole ihmisarvoinen tapa hankkia elantonsa. On muitakin hyviä syitä:
oheisrikollisuus, ihmisten hyväksikäyttö ja
niin edelleen. Kun olen vaatinut kerjäämisen kieltämistä,
niin julkisessa keskustelussa maan johtavat niin sanotut ihmisoikeusjuristit Martin
Scheinin, Tuomas Ojanen ja kumppanit ovat sanoneet, että kerjäämistä ei
saa kieltää.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
(koputtaa)
No niin, nyt pitää...
Ehkä puhemiehen kannattaa odottaa, niin tämä liittymä selviää ihan
kohta.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Pitää vähän nopeammin palata
asiaan.
Puhemiehen kanssa ei auta kiistellä, mutta kun puheenvuoroni
jatkuu, niin huomaatte, että tämä liittyy
aivan oleellisesti nyt käsiteltävänä olevaan
asiaan. — Nämä ihmisoikeusjuristit ovat
sanoneet, että jos kerjääminen kielletään
Suomessa, niin se kohdistuu käytännössä tiettyihin
kansallisiin vähemmistöihin tai kansalaisuuden
perusteella oleviin ihmisiin. Ja kun se de facto, tosiasiallisesti,
kohdistuu heihin, niin se on syrjivää lainsäädäntöä,
jonka perustuslaki ja Euroopan ihmisoikeussopimus kieltävät.
Näin ollen emme voi Suomessa kieltää kerjäämistä. Tämän
argumentin monet poliitikot ovat ostaneet. Esimerkiksi pari iltaa
sitten Ajankohtaisessa kakkosessa sosialidemokraattinen kaupunginvaltuutettu
Thomas Wallgren sanoi, että Suomessa ei saa kieltää kerjäämistä,
koska se on syrjivää lainsäädäntöä,
koska se kohdistuu käytännössä romanialaisiin
ja bulgarialaisiin romaneihin.
No hyvä, herra puhemies, (Puhemies: Nyt palataan asiaan!)
nyt vaaditaan, että esimerkiksi edustaja Saarakkala ja
Niinistö ja ymmärtääkseni edustaja
Tynkkynen ja varmasti, voisin kuvitella, edustaja Haapanen kannattavat
sitä, että kielletään Suomessa
tämä juutalais-islamilainen teurastustapa. Minun
mielestäni jos Suomen eduskunta haluaa sen kieltää,
se ehdottomasti saa sen kieltää. Se on kansanvaltaisen
Suomen kansan valitseman eduskunnan täysi oikeus. Itse
en kannata sen kieltämistä sen pidemmälle
kuin mitä nykyisessä laissa on kielletty, mutta
eduskunta saa sen tehdä.
Niinpä kysyn nyt esimerkiksi edustaja Tynkkyseltä ja
edustaja Haapaselta, jotka ymmärtääkseni
aika monissa tilanteissa yhtyvät näiden niin sanottujen
ihmisoikeusjuristien argumentointiin, kysyn teiltä: Miten
voitaisiin teidän mielestänne, edustaja Tynkkynen,
kieltää juutalais-islamilainen teurastustapa,
joka siis tosiasiallisesti kohdistuu tiettyihin vähemmistöihin,
Suomessa oleviin juutalaisiin ja islamilaisiin, joiden piirissä tämä teurastustapa
uskonnollisista syistä on se, mitä toivotaan?
Miten se voitaisiin kieltää mutta kerjäämistä ei
voitaisi kieltää?
Minun pointtini, herra puhemies, on siis se periaatteellisella
tasolla, että meillä on täysi oikeus kieltää kerjääminen,
meillä on täysi oikeus kieltää tämä juutalais-islamilainen
teurastustapa, meillä on täysi oikeus vaikkapa
kriminalisoida erikseen erillisellä tunnusmerkistöllä kunniamurha
ja tehdä monia muitakin lainsäädäntöjä, jotka
de facto kohdistuvat johonkin tiettyyn etniseen tai uskonnolliseen
vähemmistöön. Ei se tee sitä lainsäädäntöä perustuslain
vastaiseksi, syrjiväksi, Euroopan ihmisoikeussopimuksen
vastaiseksi, että se tosiasiallisesti kohdistuu johonkin vähemmistöön,
kunhan lainsäädännön tarkoitus ei
tietystikään voi eikä saa olla syrjivä.
Puhemies! Tässä yhteydessä nostan
esiin tämän kysymyksen ja itse asiassa toivoisin,
että se media, jota nyt ei lehterillä näy,
joka tässä kerjäämisasiassa
on kyllä onkinut näiltä ihmisoikeusjuristeilta
ja eräiltä muiltakin valtiosääntöasiantuntijoilta
näitä mielestäni täysin järjettömiä kannanottoja
siitä, ettei kerjäämistä voisi
kieltää, koska se muka on syrjivää lainsäädäntöä,
tämä media kysyisi nyt näiltä samoilta
ihmisoikeusjuristeilta, että kai meillä sitten
tämä juutalais-islamilaisen teurastustavan kieltäminenkin
olisi perustuslain vastaista. Mutta, kuten sanoin, minun mielestäni
se ei ole perustuslain vastaista, kuten ei ole kerjäämisen
kieltäminenkään.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En ole ihmisoikeusjuristi, en ole niin sanottu
ihmisoikeusjuristi enkä ole edes juristi, joten olen siinä mielessä vähän
väärä henkilö vastaamaan tähän
edustaja Zyskowiczin kysymykseen. Mutta se, mitä itse
ymmärrän lainsäädännöstä,
on samankaltaista kuin mitä edustaja Zyskowicz edellä esitti,
enkä allekirjoita sitä perustelua, että kerjäämisen
kieltäminen olisi mahdotonta sillä perusteella,
että se tosiasiallisesti kohdentuu johonkin ihmisryhmään. Mutta
kuten sanottu, olen vähän väärä henkilö tätä arvioimaan.
Johtopäätökseni, yhtä kaikki, ovat
samankaltaisia kuin edustaja Zyskowiczilla edellä.
Nyt kun tilaisuuden sain, haluan kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että edustaja Zyskowicz voi olla jyrkästikin
eri mieltä näiden lainaamiensa ihmisoikeusjuristien
näkemyksistä, mutta en silti pidä erityisen
kunnioittavana puhetapana käyttää tätä attribuuttia
"niin sanotut ihmisoikeusjuristit" jokaisessa yhteydessä.
Kyllä uskon, että te pystytte argumentoimaan oman
näkemyksenne ilman että te vähättelette
näitten juristien asiantuntemusta tai heidän näkemystensä arvoa tässä keskustelussa.
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen käsittely
oli tietysti mielenkiintoista ja erityislaatuista nimenomaan johtuen
siitä, että kyseessä ovat vuosituhantiset
perinteet juutalaisyhteisön kohdalla. En pysty tässä,
kun minulla ei ole näitä juutalais- eikä islamilaisyhteisöjen
asiantuntijoitten eikä esittelijöitten tekstejä läsnä,
tarkkaan katsomaan, mutta jäin itse siihen ymmärrykseen,
että suomalaisessa yhteiskunnassa myös juutalainen yhteisö hyväksyy
tämän lain ja kykenee tekemään
tämän rituaaliteurastuksen sitten myöskin uskonnon
mukaisesti aloittamalla tainnuttamisen ja verenlaskun yhtä aikaa.
Tällainen käsitys minulle jäi.
Se, mikä tästä sitten tekee tietysti
erityisen, on se, että eläinten asema, suhtautuminen
eläimiin, on muuttunut vuosituhansien aikana. Eläimet
ansaitsevat myöskin suojelun ja hyvän kohtelun,
ja eläinsuojeluasiasta tässä on kyse.
Meidän täytyy tietysti tätä pohtia
erityisesti myös turkistarhauksen kohdalla, missä menee
se raja, jossa ihminen voi tuottaa eläimelle kipua tai
kärsimystä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vastauspuheenvuoro, edustaja Zyskowicz, ja palataan tähän
aiheeseen eikä ihmisoikeuksiin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Olen tyytyväinen edustaja Tynkkysen
näkemykseen siitä, että Suomessa, jos
halutaan, voidaan kieltää tämä teurastustapa eläinsuojelusyistä ja
voidaan kieltää kerjääminen
muista hyvin perustelluista syistä.
Mitä tulee sitten siihen, että kutsun näitä niin sanottuja
ihmisoikeusjuristeja niin sanotuiksi ihmisoikeusjuristeiksi, se
perustuu siihen, että he ovat omaksuneet erittäin
kunniallisen käsitteen "ihmisoikeusjuristi", ja kuitenkin
he edustavat tiettyä pientä näkökulmaa
tai koulukuntaa tässä asiassa. Se on vähän
sama kuin jos minä omaksuisin semmoisen käsitteen,
että minä olen vaikka "oikeudenmukaisuusjuristi"
ja edellyttäisin, että edustaja Tynkkynen ja muut
sitten kutsuisivat edustaja Zyskowiczia tunnetuksi oikeudenmukaisuusjuristiksi.
Tämän vuoksi kyseenalaistan tämän
käsitteen ja usein näissä yhteyksissä puhun
niin sanotuista ihmisoikeusjuristeista varsinkin, kun monet heistä eri
yhteyksissä korostavat erilaisten konnien oikeuksia niin
paljon, että joskus jopa ilmaisu "konnanoikeusjuristi"
kuvaisi paremmin heidän ajatteluaan.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tottunut, että edustaja
Zyskowiczilla on aina joku tarina, joka sitten päättyy
johonkin mielenkiintoiseen, ja sen takia kuuntelin hänen
puheenvuoronsa hyvin suurella mielenkiinnolla, mutta täytyy
sanoa, että tämä vertailu kyllä oli
ainakin minun ajattelumaailmassani aika kaukaa haettu. Kyse on kuitenkin
eläinrääkkäyksestä siinä vaiheessa,
kun me puhumme eläimen teurastuksesta ilman tainnutusta.
En voi hyväksyä sitä millään
uskonnollisilla syillä enkä voi hyväksyä sitä sillä periaatteella,
että joku uskonto mahdollistaa eläimelle kärsimystä,
kun me voimme toteuttaa saman kuitenkin myös huomattavasti
inhimillisemmin ja oikeudenmukaisemmin. Eläimellä on
myös omat perusoikeutensa, jotka meidän kansalaisten
ja ihmisten pitäisi mahdollistaa riippumatta siitä, missä me
asumme, missä me toteutamme tai mikä uskonnollinen
toimi sitä sitten toteuttaa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vielä vastauspuheenvuoro edustaja Zyskowiczille,
mutta nimenomaan asiaan eikä ihmisoikeusjuristeihin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kiljunen on vakuuttunut siitä,
että tällainen teurastaminen viiltämällä kurkku
poikki, jossa kuulemma sekunnin murto-osassa eläin taintuu,
on eläinrääkkäystä.
Minä en ole siitä vakuuttunut. Päinvastoin
aikoinaan, silloin parikymmentä vuotta sitten, yritin perehtyä asiaan
ja huomasin, että asiantuntijat, erilaiset eläinlääkärit
ja muut asiaa tutkineet, olivat kovasti erimielisiä siitä,
aiheuttaako se eläimelle enemmän kärsimystä kuin
tämä pultin ampuminen kalloon. Sen vuoksi nykyinen Suomen
lainsäädäntö, jossa edellytetään,
että molemmat toimet tehdään samanaikaisesti,
on varmasti sen eläimen kärsimyksen minimoimisen
kannalta ihan hyvä.
Edustaja Kiljuselle vain totean tästä periaatteellisesta
puolesta, että kyse oli siitä, onko sallittua
säätää lainsäädäntö,
joka de facto kohdistuu joihinkin, esimerkiksi etnisiin, vähemmistöihin, ja
totta kai se on sallittua, jos peruste on jokin muu kuin syrjintä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Uskonnollista vakaumusta on minun mielestäni kunnioitettava.
Nyt on keskustelua käyty uskonnollisista teurastuksista
ja siitä, missä järjestyksessä tainnutus
ja verenlasku tapahtuvat, ovatko ne yhtäaikaisia. Kyllä itse
tässä olen sen väen kannalla, joka tässä salissa
on kannattanut tainnutusta ennen verenlaskun aloittamista inhimillisyyden
näkökulmasta. Itse olen sitä mieltä,
että vaikka perinteitä pitää voida
kunnioittaa, ovat ne sitten minkä uskonnon perinteitä tahansa,
niin niiden edelle pitää kuitenkin mennä inhimillisyys,
on sitten kyse vaikkapa tyttölasten silpomisesta taikka
poikien ympärileikkauksesta. Minun mielestäni
niissä pitää tämän
päivän Suomessa, länsimaassa, ja mielellään
kaikissa maissa noudattaa tiettyä inhimillisyyttä ja
erittäin korkeaa ammattitaitoa. Minun mielestäni
ne on pitänytkin voida kieltää sillä tavalla
tehtyinä kuin niitä on ehkä vuosisatojen
taikka vuosituhansien saatossa tehty.
Itse kannatan sitä, että eläimet,
teurastetaan ne sitten uskonnollisen teurastuksen kautta taikka muulla
tavalla, saavat inhimillisen lopetuksen. Näin kun olen
kiertänyt katsomassa vaikkapa suomalaista ruuantuotantoa,
niin siellä on tehty erittäin ansiokasta ja hyvää työtä sen
eteen, että tuo lopetus on kaikissa tilanteissa inhimillinen.
Haluan vielä viitata valiokunnan muutosehdotukseen
33 c §:ään, jossa todetaan,
että ilmoitusvelvollisuus ei koske ihmisravinnoksi tarkoitettujen
eläinten lopetusta. Tässä salissa on
nyt täällä penkeissä keskusteltu
siitä, että tästä puuttuisi jotain,
mitä valiokunnan käsittelyssä on esillä ollut.
Minun mielestäni se on nyt oleellinen tieto, ja se pitäisi
saada kyllä tietoon, että jos tässä pitäisi lukea,
että se koskee esimerkiksi vain sitä, että teurastajana
on eläimen omistaja ja hän teurastaa yksittäisen
poron omaan käyttöönsä, jos
sitä tällä tavoitellaan — ja
ainakin tuossa kuulin, että yksi valiokunnan jäsenistä oli
sitä mieltä, että tämä on
väärin kirjoitettu tai erilainen kuin valiokunnan
kokouksessa on päätetty — niin toivon, että ainakin
toisessa käsittelyssä asia olisi varmennettu.
Anneli Kiljunen /sd:
Herra puhemies! Kuten olen sanonut jo useaan kertaan, niin
mielestäni eläin tulee aina tainnuttaa ennen teurastusta. Kuten
täällä on todettu, me olemme keskustelleet
pääasiassa Suomen menettelytavoista ja Suomen
lainsäädännöstä, mutta
valitettava tosiasia on myös se, että osassa Eurooppaa
teurastetaan eläimiä huomattavasti enemmän
sillä menettelytavalla, että eläintä ei
tainnuteta etukäteen, vaan hänet teurastetaan
esimerkiksi viiltämällä kurkku poikki.
On hyvin todennäköistä myös
se, että uskonnollisista teurastuksista Euroopassa syntyvä liha
on myös kulkeutunut muualle. Tästä muun
muassa eilen meidän eläinsuojeluryhmässä,
jossa käytiin asiaa läpi, tuotiin esimerkkejä siitä,
miten vaikea näitä on esimerkiksi Euroopassa seurata,
koska tämän tyyppinen työskentely, menettelytapa,
Euroopassa on tyypillistä.
Euroopassa tällä hetkellä käydään
myös keskustelua siitä, pitäisikö nämä teurastustavat
jollakin tavalla pystyä merkitsemään,
jotta kuluttaja voisi sitten tietää ja itse vaikuttaa
muun muassa näihin tapoihin, mistä liha on peräisin
ja millä tavalla muun muassa teurastus on toteutettu. Tätä keskustelua
käydään Euroopassa, ja tätä keskustelua
varmaan olisi hyvä jatkaa myös täällä meillä Suomessa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Kiljuselle hyvistä huomioista. Tämä on
tärkeää, että Euroopan laajuisesti
asia korjataan ja myöskin Eurooppaan tuotavan lihan osalta
ollaan tarkkoja siitä, miten eläin on teurastettu.
Suomessa tapahtuvat rituaaliteurastukset ovat melko vähäisiä.
En muista tässä lukumääriä, mutta
ne tapahtuvat aika keskitetysti ja aina eläinlääkärin
valvovan silmän alla. Varmasti kun tämä lakiesitys
edellyttää, että eläin pitää aina tainnuttaa
ennen verenlaskua, niin se myös sitten estää laittomat
kotiteurastukset.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Herra puhemies! Kyllä eläinten hyvinvointi
ja suojelu ovat varmasti tällaisia hyväksyttäviä ja
painavia perusteita siihen, että rituaaliteurastus siinä muodossa,
miten EU-asetus sen mahdollistaa, voitaisiin Suomen perustuslain
mukaan kieltää. Samoin myös tämä nykykäytäntö,
jossa on tällainen uskonnollinen teurastus, jossa tainnutus
tehdään samanaikaisesti verenlaskun kanssa, voitaisiin
kieltää.
Mutta olen edustaja Zyskowiczin kanssa siinä samaa
mieltä, että aivan varmasti on yhtä lailla painavat
perusteet, että myös kerjääminen
rikollisuutta lisäävänä ilmiönä ja
nimenomaan siihen liittyvänä voitaisiin kieltää.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! On totta, että näistä erilaisista
teurastustavoista on erilaisia näkemyksiä. Jonkun
verran olen tätä asiaa selvitellyt ja lueskellut.
On todellakin kysymyksiä siitä, aiheuttaako kurkun
auki leikkaaminen samanlaista kärsimystä kuin
se pultin ampuminen tai päinvastoin. Mutta joka tapauksessa näistäkin
asioista kuka tahansa voi internetistä hakea lisätietoa
ja löytää esimerkiksi kaikenlaisia videoita
aiheesta ja voi sitä kautta tehdä päätelmiä,
minkälainen menetelmä aiheuttaa vähemmän
kipua, tuskaa tai pelkoa.
Palaisin tuohon edustaja Kiljusen esille ottamaan tuotemerkintäasiaan.
Jätin aiheesta tänä keväänä ministeri
Koskiselle kirjallisen kysymyksen, jossa tiedustelin mahdollisuutta
ajaa teurastustavasta kertovan tuotemerkinnän käyttöönottoa
lihapakkauksissa. Ministeri Koskinen ei ehkä vastauksessaan
niinkään ottanut kantaa Suomen näkemykseen
asiasta vaan lähestyi sitä komission linjausten
kautta, ja komissio on esimerkiksi kokenut, että tällainen
merkintä saattaisi tarpeettomasti leimata tiettyjä uskontokuntia
ja uskonnonvapauttaan harjoittavia ihmisiä, ja tästä syystä komissiolla
ei ole ollut intoa tähän asiaan lähteä.
Satu Haapanen /vihr:
Vielä kerran korostan sitä, että Suomessa
on eläimen teurastaminen kiellettyä ilman tainnuttamista
eli aina täytyy tainnuttaa eläin, ja tämä koskee
tietysti kaikkia yhteisöjä.
Sitten minusta edustaja Heinosen huomio on aiheellinen. Kyllä tähän
sisältyy sellainen väärintulkinnan mahdollisuus,
tai ainakin pitäisi lukea kaikki tämä aikaisempi
teksti, niin että ehkä voisi vielä miettiä tätä kirjaamista.
Valiokunnan jäsenet varmasti tietävät,
mistä ovat päättäneet ja mitä tällä on
tarkoitettu, mutta ulkopuolinen voi saada väärinkäsityksen,
jos lukee vain osan lakiesityksestä.
Sitten vielä lopuksi: Valiokunta vielä lausuu
ja ehdottaa, että varsinkin poromiehiä koskien,
jotta tästä kelpoisuustodistuksesta ei tulisi
kohtuuttomia kustannuksia esimerkiksi pitkien matkojen vuoksi, toivomme,
että kelpoisuustodistukseen vaadittavat tiedot voitaisiin
osoittaa myös poroerotuksen yhteydessä suoritettavalla
kirjallisella kokeella. Tämä oli valiokunnan lisäys
tähän lakiesitykseen.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz kertoi, tai ainakin olin
kuulevinani, että juutalaista teurastustapaa ei hänen
tietääkseen enää noudateta Suomessa.
Mutta islaminuskoisen väestön määrä kasvaa
Suomessa, ja siksi tähän rituaaliteurastuskulttuuriin
on syytä ajoissa harkita reagoimista lainsäädännöllisesti.
Edustaja Tynkkynen mainitsi aiemmassa puheenvuorossaan minut
ja piti minua epäjohdonmukaisena, kun sanoin kannattavani
turkistarhausta Suomessa mutta vastustavani rituaaliteurastusta.
Ymmärrän edustaja Tynkkysen ajattelutavan tässä suhteessa,
mutta itse en koe asiaa näin.
Satu Haapanen /vihr:
Täytyy vielä vastata edustaja Niinistölle,
että olen ymmärtänyt, että islamilainen
yhteisö on valmis ja on ollut valmis jo kauan tähän
suomalaisen lainsäädännön mukaiseen
teurastukseen. Mielestäni on aivan tarpeetonta ja aiheetonta
lietsoa täällä väärinkäsityksiä tai
jonkinlaista kulttuurien välistä erimielisyyttä.
Elämme Suomen lakien mukaan, ja kaikkien, jotka asuvat
Suomessa, totta kai täytyy lakia noudattaa. Olen aivan
samaa mieltä siinä edustaja Tynkkysen kanssa,
että mikäli edustaja Niinistö on huolissaan
näistä harvoista, sanotaanko näin, rituaaliteurastuksen
alaisena olevista eläimistä, niin toivon, että edustaja
Niinistö olisi yhtä huolissaan myös turkiseläimistä ja
niiden hyvinvoinnista.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Huomaan maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnöstä,
että siellä on kuultu muun muassa juutalaisten
seurakuntien keskusneuvoston edustajia tästä asiasta.
Sen vuoksi ihan selvyyden vuoksi totean, että valiokunnalla
on varmasti parempi käsitys kuin minulla tilanteesta Suomessa juutalaisen
yhteisön osalta. Mutta minulla on se käsitys,
että juutalaisen yhteisön piirissä ei
Suomessa teurasteta eläimiä tänä päivänä.
Selvyyden vuoksi totean kuitenkin, että se ymmärtääkseni
perustuu täysin käytännöllisiin
syihin. Tämän lihan kysyntä on Suomessa
ilmeisen vähäistä, ja tämä kysyntä pystytään
täyttämään tuomalla tätä juutalaisen
teurastustavan mukaisesti teurastettua lihaa muualta Suomeen.
Oma näkemykseni on se, että nykyinen lainsäädäntö tässä suhteessa
on hyvä. Kuten varsinaisessa puheenvuorossani aikaisemmin
totesin, tämä nykyinen lainsäädäntö,
jossa edellytetään samanaikaisuutta sekä kurkun
viiltämisen että päähän
pulttia ampumalla suoritetun tainnuttamisen välillä — näin
olen ymmärtänyt — takaa kyllä sen,
että kaikkien eri kilpailevien tulkintojenkin mukaan eläimille
ei aiheuteta tarpeetonta kärsimystä.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Jos asia on todella niin, kuten edustaja
Haapanen sanoo Suomen islaminuskoisen yhteisön mielipiteistä liittyen
rituaaliteurastukseen, niin aihetta huoleen ei ole. Toisenlaistakin
tietoa on, mutta millään tavalla en halunnut puheenvuorollani lietsoa
minkäänlaista epäselvyyttä asiasta.
Maassa maan tavalla, se on hyvä periaate tässäkin
asiassa.
Yleiskeskustelu päättyi.