5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi puolustusvoimista
annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Jussi Niinistö /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on esittelypuheenvuoro puolustusvaliokunnan
puolesta.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan Puolustusvoimista
annettua lakia muutettavaksi siten, että Puolustusvoimien
hallintorakenteesta tulisi kolmiportainen. Sotilasläänit
esikuntineen lakkautettaisiin ja aluetoimistoihin perustuvaa alueellista
organisaatiota uudistettaisiin. Puolustusvoimiin perustettaisiin
Puolustusvoimien logistiikkalaitos, jonne keskitettäisiin
valtakunnallisesti materiaalihankinnat. Asevelvollisuuslakia ehdotetaan
muutettavaksi siten, että varusmiesten kotimaan lomamatkat
koti- tai asuinpaikkakunnalle säädettäisiin
maksuttomiksi. Lisäksi useisiin muihin lakeihin ehdotetaan
teknisluonteisia tarkastuksia.
Arvoisa puhemies! Pääministeri Kataisen hallituksen
ohjelmassa on sovittu, että hallitus käynnistää Puolustusvoimien
laajan uudistamisen. Tasavallan presidentti ja valtioneuvoston ulko-
ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta ovat linjanneet uudistuksen
lähtökohdat. Vuoden 2015 alkuun mennessä toteutettavan
puolustusvoimauudistuksen perustavoitteena on varmistaa, että Puolustusvoimilla
on edellytykset täyttää tehtävänsä sekä ylläpitää Suomen
sotilaallinen puolustuskyky 2020-luvulle.
Osana uudistusta pyritään hallintoyksiköiden määrän
merkittävään vähentämiseen.
Hallituksen esityksen tavoitteena on Puolustusvoimien hallinnon
ja organisaation uudistaminen sekä pysyvien kustannussäästöjen
aikaansaaminen. Puolustusvoimien rauhanajan rakenne on tarkoitus supistaa
vastaamaan pienentyviä palveluskelpoisia ikäluokkia
ja sodanajan koulutustarvetta. Puolustusvaliokunta haluaa kiinnittää huomiota siihen,
että koulutuspaikkoja vähennettäessä varmistetaan
majoituskapasiteetin riittävyys varuskunnissa myös
pitkällä aikajänteellä.
Hallituksen esityksen laki- ja asetusmuutokset ovat pitkälti
teknisiä korjauksia ja tarkistuksia johtuen organisaatiorakenteen
ja tehtävien muutoksesta. Keskeisimmät lakien
muutoskohteet liittyvät sotilasläänien
lakkauttamiseen ja Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen perustamiseen.
Sotilasläänien esikuntien tehtäviä siirtyy
Maavoimien esikunnalle, joukko-osastoille ja niihin hallinnollisesti
kuuluville aluetoimistoille. Sotilaslääneillä on
ollut merkittävä rooli muun muassa vapaaehtoisen
maanpuolustuksen koulutuksen toimeenpanossa ja kehittämisessä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että uudistuksista huolimatta vapaaehtoisen maanpuolustuksen
ja siihen liittyvän koulutuksen toimintaedellytykset eivät
heikkene vaan koulutusta ja tukea reserviläistoiminnalle
tulee voida järjestää koko maan kattavasti. Aluetoimistoille
on lisäksi taattava riittävät resurssit
vapaaehtoisjärjestöjen kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Valiokunta pitää tärkeänä myös alueellisen
yhteistoimintakyvyn säilymistä Puolustusvoimien
ja muiden turvallisuusviranomaisten kanssa laajan turvallisuuskäsityksen
viitekehyksessä.
Valiokunta tukee varusmiesten asemaa parantavaa hallituksen
esitystä, jonka mukaan kaikki kotimaan lomamatkat koti-
tai asuinpaikkakunnalle taikka erityisestä syystä myös
muulle sellaiselle paikkakunnalle Suomessa, jonne hänellä on
erityisiä siteitä, säädettäisiin
maksuttomiksi.
Valiokunnan näkemyksen mukaan viranomaisten ja kuntien
tulee selvittää mahdollisuuksia pysyttää puolustusvoimauudistuksen
myötä tarpeettomiksi käyvät
ampumarata-alueet mahdollisuuksien mukaan edelleen ampumaratakäytössä.
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen perustamisen
tarkoituksena on sekä parantaa toiminnallisuutta että saada
aikaan kustannussäästöjä. Nykytila
logistisissa järjestelyissä on eriytetyn ja täysin
integroidun yhteisen järjestelmän välitila,
minkä vuoksi siinä on sekä toiminnallista
että rakenteellista päällekkäisyyttä.
Nyt esitettävän mallin tavoitteena on saada aikaan
synergiaetuja, minimoida päällekkäisyyksiä sekä vähentää kokonaishenkilöstömäärää.
Taloudellisina
vaikutuksina logistiikkalaitoksen perustamisella tavoitellaan noin
29 miljoonan euron pysyvää menosäästöä vuodesta
2015 alkaen. Tästä summasta henkilöstön
vähentämisestä seuraavat säästöt
muodostavat noin 27 miljoonaa euroa.
Puolustusvoimauudistuksen henkilöstösuunnittelun
lähtökohta on ollut kriittisen osaamisen säilyttäminen,
ottaen huomioon erityisesti sodan ajan vaatimukset. Puolustusvoimien
vuoden 2015 kokoonpanossa on yhteensä 12 300 tehtävää,
joista sotilastehtäviä 8 000 ja siviilitehtäviä 4 300.
Irtisanomisuhan alla on tällä hetkellä 496 henkilöä.
Noin 250 jäänee ylivahvuuteen lähestyvän
eläkeiän vuoksi. Avoimia tehtäviä on
noin 300. Noin 2 000 henkilön toimipiste muuttuu
toiselle paikkakunnalle. Valiokunnan näkemyksen mukaan
siirtojen tulisi mahdollisuuksien mukaan perustua ensisijaisesti
siirrettävän henkilön vapaaehtoisuuteen.
Valiokunta pitää tärkeänä seurata
perheestä erillään asumisen ja työpaikan uudelleen
sijoittumisen sosioekonomisia vaikutuksia, kuten myös uudistuksen
vaikutuksia henkilöstön kuormittumiseen ja työhyvinvointiin.
Hallituksen esityksessä sivutaan suppeasti puolustusvoimauudistuksen
sukupuolivaikutuksia. Henkilöstövähennykset
kohdistuvat suhteellisesti lähinnä siviilitehtäviin
ja niissä hieman useammin naisten kuin miesten tehtäviin.
Sukupuolivaikutusten kattava arviointi tulee tehdä jo uudistuksia
suunniteltaessa. Näkökulma on huomioitava myös
tulevissa Puolustusvoimien uudistusta käsitelevissä hankkeissa.
On tärkeää soveltaa irtisanottaviin
henkilöihin muutosturvan parhaita käytäntöjä sekä valtionhallinnon
henkilöstöpoliittisia periaatteita. Prosessissa
on huolehdittava niin yhdenmukaisista käytännöistä,
avoimuudesta kuin tasapuolisuudesta.
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunnan mietintö on
yksimielinen.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
siis muutettavaksi Puolustusvoimista annettua lakia niin, että hallintorakenteesta
tulee kolmiportainen. Sotilasläänit esikuntineen
lakkautetaan ja aluetoimistoihin perustuvaa alueellista organisaatiota
uudistetaan. Sotilasläänien esikuntien tehtävät siirtyvät
puolustushaaraesikunnille, eräille joukko-osastoille ja
aluetoimistoille. Sotilasläänien lakkautus tuo
joitakin haasteita lähinnä henkilöstön
siirtymävelvollisuuden kautta, mutta siirtymävelvollisuudesta
koituvia haittoja pyritään kompensoimaan Puolustusvoimien
tarkentavalla virkaehtosopimuksella muutto- ja siirtokustannusten
korvaamisesta. Tehtävien järkevällä organisoimisella
voidaan kuitenkin vähentää Puolustusvoimien
henkilöstölle uudistuksesta aiheutuvaa rasitusta.
Esityksen tavoitteena on Puolustusvoimien hallinnon ja organisaation
uudistaminen ja tietenkin pysyvien kustannussäästöjen
aikaansaaminen. Puolustusvoimien rauhanajan rakenne supistetaan
näin vastaamaan näitä pienentyviä ikäluokkia
ja sodanajan koulutustarvetta. Uutena on myös perustettava
logistiikkalaitos, jonne siis keskitetään valtakunnallisesti
Puolustusvoimien materiaalihankinnat, ympäristöasioiden
käsittely sekä logistiikan järjestelyt.
Lisäksi tämä laitos vastaa Puolustusvoimien
muusta materiaalihallinnosta, hankintatoimista ja myös
terveydenhuollosta. Puolustushallinnon uudistuksen läpivienti
on hyvin mittava hanke, jonka johdosta Puolustusvoimissa onkin tulevaisuudessa
lähivuosina kiinnitettävä erityistä huomiota
hyvään johtamiseen ja henkilöstön
kanssa käytävään vuoropuheluun
ja hyvään yhteistoimintaan.
Arvoisa puhemies! Asevelvollisuuslakia myös ehdotetaan
muutettavaksi siten, että varusmiesten kotimaan lomamatkat
koti- tai asuinpaikkakunnalle säädettäisiin
maksuttomiksi. Esitys on mielestäni erityisesti varusmiesten
näkökulmasta onnistunut. Maksuttomien lomamatkojen
merkitys korostuu erityisesti nyt, kun varuskuntia on lakkautettu
ja sen vuoksi monen varusmiehen matkat kotiin pitenevät
ja tulisivat näin ollen myös kalliimmiksi. On
kohtuullista, että varusmiesten ei jatkossa tarvitse maksaa
pienestä päivärahastaan kalliita matkoja.
Muun muassa Varusmiesliitto on pitänyt hallituksen esitystä tältä osin
kannatettavana ja kiitellyt erityisesti maksuttomien matkojen sisällyttämistä tähän
esitykseen.
Puolustusvaliokunnassa kannoimme huolta myös resurssien
riittävyydestä aluetoimistoille, jotta maanpuolustuksen
yhteiskunnallinen rooli tulisi toteutumaan. Aluetoimistojen rooli
nähtiin tarpeelliseksi laajan turvallisuuskäsitteen
näkökulmasta. Pidän tärkeänä myös
valiokunnan kannanottoa siitä, että sukupuolivaikutusten
arviointia tehdään kattavasti ja nimenomaan jo
suunnitteluvaiheessa. Nyt irtisanottavissa henkilöissä on paljon
siviilejä ja heistä iso osa naisia. Muutosturvan
käytäntöjä tulee nyt parhaimmalla
tavalla pystyä soveltamaan, ja tietenkin jatkossa, kuten täällä valiokunnan
puheenjohtaja totesi, on hyvin tärkeää,
että uudistuksessa tulevaisuudessa jo suunnitteluvaiheessa
otetaan huomioon tämä sukupuolivaikutusten arviointi.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteena on
Puolustusvoimien hallinnon ja organisaation uudistaminen sekä pysyvien
kustannussäästöjen aikaansaaminen. Keskeisimmät
lakien muutoskohteet liittyvät sotilasläänien
lakkauttamiseen ja Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen perustamiseen.
Esityksen mukaan sotilasläänien esikuntien tehtävät
siirtyvät Maavoimien esikunnalle, joukko-osastoille ja
niihin hallinnollisesti kuuluville aluetoimistoille. Hallinnon uudistuksella
tavoitellaan noin 32 miljoonan euron vuotuista säästöä vuodesta
2015 alkaen. Puolustusvoimien rauhanajan rakenne on tarkoitus supistaa
vastaamaan pienentyviä palveluskelpoisia ikäluokkia ja
sodanajan koulutustarvetta vastaavaksi.
Sotilaslääneillä on ollut merkittävä rooli
vapaaehtoisen maanpuolustuksen koulutuksen toimeenpanossa ja kehittämisessä,
ja pidän tämän toiminnan jatkamista uudistettavan
organisaation puitteissa erityisen tärkeänä.
Pidän myös hyvänä, että jatkossa
varusmiesten kaikki kotimaan lomamatkat säädettäisiin
maksuttomiksi. Toivon myös, että puolustusvoimauudistuksen
myötä tarpeettomiksi käyvät
ampumarata-alueet mahdollisuuksien mukaan jatkavat edelleen ampumaratakäytössä.
Puolustusvoimien logistiikkalaitos esitetään perustettavaksi
1.1.2015. Tarkoituksena on parantaa toiminnallisuutta niin, että saadaan
aikaan 29 miljoonan euron kustannussäästöt.
Laitokseen keskitetään Puolustusvoimien materiaalihankinnat,
ympäristöasioiden käsittely sekä logistiikan
järjestelyt. Laitos tulee vastaamaan myös Puolustusvoimien
muusta materiaalihallinnosta, hankintatoimesta, tilahallinnasta
sekä terveydenhuollon järjestämisestä.
Tavoitteena on saada aikaan synergiaetuja, minimoida päällekkäisyyksiä,
vähentää kokonaishenkilöstön
määrää sekä muodostaa
puolustushaarojen yhtenäiset logistiset vastuut.
Arvoisa puhemies! Uudistus koskee erityisesti henkilöstöä.
Irtisanomisuhan alla on tällä hetkellä noin
500 henkilöä, noin 250 jäänee
ylivahvuuteen lähestyvän eläkeiän
vuoksi, avoimia tehtäviä on noin 300, ja noin
2 000 henkilön toimipiste muuttuu toiselle paikkakunnalle.
Yhdyn valiokunnan toivomukseen soveltaa irtisanottaviin ja muuttaviin
henkilöihin muutosturvan parhaita käytäntöjä sekä valtionhallinnon
henkilöstöpoliittisia periaatteita.
Arvoisa puhemies! Päätösehdotus on
perusteltu, ja valiokunnan lausunto on yksimielinen. Kokoomus yhtyy
valiokunnan ehdotukseen, että lakiehdotukset hyväksytään
muuttumattomina.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän asian käsittely
puolustusvaliokunnassa oli varsin yksimielistä. Siitä tietysti
kertoo yksimielinen mietintökin, ja en sen syvemmin tähän
asiaan mene. Meidän valiokuntamme puheenjohtaja, edustaja
Niinistö kävi varsin tarkkaan tuon keskustelun
ja meidän mietintömme läpi.
Oikeastaan ainoa asia, jonka haluan tässä nostaa
esille, on varusmiesten taloudellisen tilanteen turvaaminen. Minun
mielestäni, kun vuoden alussa, tämän
vuoden alussa 2013, korotimme varusmiesten päivärahoja,
niin luonteva jatke tähän on nyt se, että kaikki
varusmiesten matkat tehdään kotimaassa oman kodin
ja varuskunnan välillä ilmaisiksi. Sen on tärkeää senkin takia,
että meidän varuskuntaverkkomme harvenee ja nämä matkat
tulevat pitenemään, ja on inhimillistä,
että myös kotikonnuille sieltä varuskunnasta
päästään.
Meillä varusmiehiksi ja -naisiksi valikoituu tällä hetkellä yhä pienempi
osa ikäryhmästä. Minut pysäytti
se, että vuonna 2011 Oulussa esimerkiksi, Oulun alueella,
40 prosenttia nuorista miehistä ei voinut osallistua varusmieskoulutukseen,
sai vapautuksen varusmieskoulutuksesta. Samana vuonna koko Suomessa
tuo luku oli 20 prosenttia, ja siitä 20 prosentista ikäryhmästä noin
puolet jätti varusmiespalveluksen suorittamatta henkisten
oireiden takia ja puolet liikalihavuuden takia.
Mutta varusmiespalvelus rasittaa myös taloudellisesti
nuorten miesten ja naisten, jotka osallistuvat, taloutta. Pidän
tärkeänä sitä, että myös siitä kannetaan
huolta, ja haluan antaa arvostusta sille, että puolustusvaliokunnan
puheenjohtaja Jussi Niinistö on aktiivisesti pitänyt
esillä kotiuttamisrahakeskustelua. Sitä myös
perussuomalaiset yleisesti ovat esillä pitäneet.
Sehän poistet-tiin 90-luvun laman seurauksena. Muistaakseni vuonna
93 kotiuttamisraha Suomessa poistettiin, muutama sata markkaa silloin,
ja sen jälkeen sitä ei ole noususuhdanteen aikana
palautettu. Ymmärrän sen, että ei sitä varmasti
tänä vuonna eikä ensi vuonna tulla palauttamaan,
kun valtiontalous on tässä tilanteessa,
mutta pidän sitä kyllä tärkeänä,
että päätös kotiuttamisrahan
palauttamisesta tehtäisiin vaikkapa muutamien vuosien päähän.
On erittäin tärkeää tukea näiden
naisten ja miesten, jotka suorittavat tärkeän
ja arvokkaan palveluksen isänmaan eteen, paluuta siviiliin.
Toivon, että tämä kotiuttamisrahakeskustelu
nousee esille esimerkiksi seuraavaa hallitusohjelmaa kirjoitettaessa.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta on tehnyt hyvää työtä tämän
ikävän asian ympärillä. Tässä on
monta ikävää kohtaa niin aluepoliittisesti
kuin paikallisestikin.
Mutta yhtä lailla yhdyn tähän valiokunnan kantaan,
että sitten, kun sotilasläänejä yhdistellään,
on siviilimaanpuolustus- ja maanpuolustusjärjestelmän
yhteishengen ja myös sen toimivuuden osalta hyvä panostaa
siihen, että meillä on riittävät
resurssit myös tähän vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan.
Se on erittäin tärkeä toiminnan haara
ja toimintamalli.
Positiivisena tässä näen myös
varusmiesten sosiaalisen ja taloudellisen aseman parantamisen ja
lomamatkojen ja asuinpaikkakunnalle muodostuneitten matkojen ilmaisuuden
myös ja yhtä lailla tasavertaisesti myös
siviilipalveluksen tekijöille.
Siellä on muita hyviä järjestelmiä myös,
mitkä tukevat Puolustusvoimissa tällä hetkellä palvelevia
nuoria. Esimerkiksi otetaan huomioon vuokratuki sitten, että voidaan
pitää opiskelija-asunto paikkakunnalla, missä opiskelija
on kirjoilla.
Tämä kohta, missä on ampumaradat,
on aika tärkeä myös maapuolustushengen
osalta ja sen toiminnan ylläpitämisen osalta.
Näen, että näillä ampumaradoilla,
mitkä nyt vapautuvat, on tietenkin tämä ympäristösiivous,
mikä on varmaan valtion tehtävä, ja sen
jälkeen ainakin osaltaan ne siirtyvät sitten,
ja toivon, että niitä mahdollisimman paljon pystyttäisiin
siirtämään, vapaaehtoiskäyttöön.
Kaikkinensa kun on tämä kiinteistömassa, mikä vapautuu,
niin toivoisin siinäkin vähän vastaantuloa
sitten valtiolta näitten kiinteistöjen hinnoittelun
suhteen, että ainakin, jos vastapuolena on julkinen hankkija
eli kunnat tai muut, elinkeinoyhtiöt, niin kiirehdittäisiin
sitten näitten toimitilojen elinkeinotoimintaan saattamista.
On aika ikävää siinä naapuripitäjässä Jämsässä ja
yhtä lailla Keuruulla, kun lähtee 500 työpaikkaa
pois. Näen, että nämä toimitilat
saadaan äkkiä nopeaan käyttöön,
ja on muun muassa esitetty tätä ampumaurheilukeskuksen
perustamista Keuruulle. Näen sen ihan positiivisena asiana, että näitä asioita
tämän suuntaisesti ajatellaan.
Kovin kohtalo on tietenkin tässä ajassa oleville
henkilöstölle ja työntekijöille.
On hyvä, että valiokunta on huomioinut nämä sosiaali-
ja ekonomiset avut, mitä tähän pystytään
antamaan henkilöstölle, ja myös että näitä pakkosiirtoja niin
sanotusti ei toteutettaisi, vaan pystyttäisiin hakemaan
sitten muuta muutosturvan kautta tulevaa työtä.
Tässä on itseenikin aika moni ottanut yhteyttä,
ja pidetään tärkeänä,
kuten valiokuntakin pitää, arvioida perheestä erillään
asumisen ja työpaikan uudelleen sijoittamisen seurauksia.
Arvoisa puhemies! Valiokunta on hyvän lausunnon tehnyt
tästä ikävästä asiasta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pirttilahti nosti nämä ampumaradat
esille. Me kävimme puolustusvaliokunnassa näistä ampumaradoista
itse asiassa lopussa ehkä kaikista pisimmän ja
perusteellisimman keskustelun, ja siellä keskustelussa
tuli esille erilaisia näkökulmia ampumaratojen
hyödyntämisestä, ja lopulta päädyimme
siihen muotoiluun, joka meidän mietinnössä kuuluu
näin: "Valiokunnan näkemyksen mukaan viranomaisten
ja kuntien tulee selvittää mahdollisuuksia pysyttää puolustusvoimauudistuksen
myötä tarpeettomiksi käyvät
ampumarata-alueet mahdollisuuksien mukaan edelleen ampumaratakäytössä."
Me tiukensimme tätä vielä aivan käsittelyn
lopussa muotoon, että me haluamme, että ne selvitetään,
eli se muutettiin muotoon "tulee selvittää", ja
nimenomaan niin, että käydään
läpi ampumaratojen tarve vapaaehtoisen maanpuolustuksen
näkökulmasta, mutta näiden lopetettavien
varuskunta-alueiden ampumaradoilla on käyttöä myös
metsästys- ja harrastuskäytössä,
ja haluttiin myös tämä puoli esillä pitää.
Mutta myös sitten on ampumarata-alueita, joita kunnilla
taikka kaupungeilla on toivetta saada muuhun käyttöön,
ja myös tämä haluttiin pitää selvittämisen
alla ja mahdollisuutena eli käydä myös
keskustelu siitä, onko ampumarata sellaisessa paikassa,
että se kannattaa nyt Puolustusvoimien poistuessa ottaa
muuhun käyttöön ja etsiä sitten esimerkiksi
korvaavat ampumaratapaikat muualta. Valiokunta kantoi erittäin
suurta huolta tästä ennen muuta vapaaehtoisen
maanpuolustuksen ampumaratojen löytymisestä mutta
myös metsästys- ja harrastuskäytöstä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän edustaja
Heinosen ampumarata-asiaan ihan lyhyesti, että näkisin
sen selonteon niin, että se on yhtä lailla kuntien
kuin muittenkin viranomaisten mahdolliseen käyttöön.
Meillä on myös sitten palo- ja pelastuslaitoksilla
ajatuksia, että näitä voidaan käyttää harjoittelualueiksi
tai muuhun turvallisuustoiminnan piiriin.
Yleiskeskustelu päättyi.