Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rahankeräyslakia
siten, että luvansaajayhteisön
tarkoituksen yleishyödyllisyyden yksinomaisvaatimuksesta
luovutaan, ja sen varmistamiseksi, että rahankeräyksellä hankittuja
varoja ei käytetä yksityisen edun edistämiseen,
lakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että rahankeräyksellä hankitut varat
tulee käyttää nimenomaan yleishyödylliseen
tarkoitukseen. Samalla ehdotetaan, että Suomen evankelisluterilaisen
kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon hiippakunnalla olisi oikeus toimeenpanna
rahankeräyksiä kirkollisen hyväntekeväisyystyön
eli diakoniatyön rahoittamiseksi ja että yliopistolla
olisi oikeus toimeenpanna rahankeräyksiä varojen
hankkimiseksi yliopistolain mukaisen toiminnan tukemiseen.
Rahankeräystoiminnan joustavoittamiseksi esityksessä ehdotetaan,
että rahankeräysten sallittu enimmäistoimeenpanoaika
pidennettäisiin kahdesta vuodesta viiteen vuoteen, ja siihen
liittyen lupaviranomaiselle ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus
peruuttaa lupa, jos tuottojen käyttö luvassa määrättyyn
nimenomaiseen tarkoitukseen ei ole enää mahdollista.
Tämän lisäksi rahankeräyksellä saatujen
varojen käyttöä selkiytettäisiin
niin, että keräysvaroja saisi käyttää myöskin
keräyksen toimeenpanon välittömiin — ja
nimenomaan välittömiin — kustannuksiin,
jotka ovat nimenomaan tämän toimeenpanon kannalta
välttämättömiä. Rahankeräyslakiin
tehtäisiin myös eräitä täsmennyksiä ja
teknisiä muutoksia ja toimivalta kiinteistön käyttö-
ja omistusoikeuden muutosta koskevissa lupa-asioissa siirrettäisiin
sisäministeriöltä Poliisihallitukselle.
Tämän hallituksen esityksen yhteydessä on käsitelty
lakialoite 37/2013, Eeva-Johanna Eloranta ynnä muut,
ja samoiten lakialoite 13/2014 vp, Mikael Jungner, rahankeräyslaki,
ja samoin toimenpidealoite 27/2012 vp, Mikael Jungner, joukkorahoituksen
säätelemisestä lailla. Nämä lakialoitteet
ja toimenpidealoite esitetään hylättäväksi
nimenomaan niillä perusteilla, mitä täällä hallituksen
esityksessä on tuotu esille.
Hallintovaliokunta toteaa, että rahankeräyslaki
on suhteellisen uutta lainsäädäntöä ja
sen soveltaminen on lähtökohtaisesti osoittautunut
toimivaksi, mutta hallituksen esityksen käsittelyn yhteydessä on
kuitenkin todettu, että rahankeräysten toimintaympäristö on
voimakkaassa muutoksessa, viitaten internetissä toteutettaviin
keräysmuotoihin, jotka ovat lisääntymässä.
Joukkorahoituksen eri muotoja käytetään
yhä enemmän varojen hankintaan. Niinpä tulkinta
ja rajanveto suhteessa nykyiseen rahankeräyslakiin ei ole
aivan yksiselitteistä, ja järjestelmässä on
todettu myös pieniä puutteita ja koettu edelleen
yksinkertaistamisen ja joustavoittamisen tarvetta.
Niinpä hallintovaliokunta katsoo, että rahankeräyslakia
on muuttuva toimintaympäristö huomioon ottaen
tarpeen tarkastella piakkoin uudelleen. Kuitenkin ne kysymykset,
jotka koskevat näitä rahankeräyslain
perusteita, vaativat perusteellista selvitystyötä,
ja tähän ei valiokuntakäsittelyn yhteydessä ole
ollut mahdollisuuksia. Myöskin on katsottu joukkorahoituksen
sijoittuvan rahoitusmarkkinasääntelyyn, mutta
myös muun muassa kuluttajansuojan piiriin. Sisäministeriössä selvitetään
parhaillaan tämän lainsäädännön
kehitysnäkymiä ja muutostarpeita, joita hallintovaliokunta
kiirehtii tässä mietinnössään.
Tämä hallintovaliokunnan mietintö on
yksimielinen, ja siihen sisältyy nimenomaan näitten lakialoitteitten
ja toimenpidealoitteen hylkääminen ja valiokunnan
yksi muutosehdotus koskien keräystarkoitusta ja yliopistoja
koskevaa rahankeräystä, johon sivistysvaliokunta
myös yhtyi omassa lausunnossaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Puhemies tuossa edellisen keskustelun loppupuolella totesi,
että tässä on jo kuusi tuntia keskusteltu asiasta,
ja asiastahan todella kyllä perusteellisesti kannettiin
huolta, kun Suomen valtiolla eivät rahat riitä kaikkiin
niihin hyviin tarkoituksiin, mitä tämä sali
on säätänyt. Valtion rahan tulisi riittää.
Tässä nyt ollaan taas yhtä lakia säätämässä,
säädöstä antamassa, ja tämä jälleen
tietysti sitten vaikuttaa siihen, kuinka paljon Suomessa pitää olla
hallintoa.
Kyllähän rahankeräyksen pitäisi
olla sentyyppinen asia, että lähtökohtaisesti
pitäisi riittää ilmoitus siitä,
että rahaa kerätään johonkin
hyvään tarkoitukseen, ja jos sitten näyttää siltä,
että näin ei kuitenkaan ole, vaan epäillään
väärinkäytöstä, niin
sitten siihen puututaan. Kyllä tällainen raskas
lupamenettely, jota tässä edelleen vaaditaan, on
vain yksi pienen pieni esimerkki. Mutta kun näitä pienen
pieniä esimerkkejä meillä sitten hyllykilometreittäin
on tämän hyvinvointiyhteiskunnan aikana säädetty,
niin siitä tulee sitten se taakka, jota Suomen kansantalous
ei tällä hetkellä jaksa kantaa.
Sen vuoksi kyllä todella toivon, että eduskunta
ja hallitus kiinnittävät huomiota tähän
valiokunnan lausumaehdotukseen, että nyt sitten kiireellisesti
selvitetään näitä muutostarpeita,
mahdollisuuksia siirtyä ilmoitusperusteiseen järjestelmään
ja toki sitten näitä muita näkökulmia, mitä joukkorahoitukseen
tässä nykyisessä internet-ajassa liittyy.
Mutta nämä ovat juuri niitä pieniä asioita,
mistä niitä oikeita säästöjä voitaisiin saada
aikaan.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Elämä on leipää ja
sirkushuveja. Yhteiskunnan rahoilla hoidetaan peruspalvelut, leipä hankitaan
työllä ja sirkushuvit hankitaan usein yleishyödyllisellä talkootyöllä ja
tällä muulla rahanhankinnalla. On erittäin
hyvä asia, että tätä rahankeräyslakia
on viety eteenpäin. Mutta, juuri niin kuin edustaja Autto
sanoi, siinä on myöskin paljon kehitettävää vielä eteenpäin.
Nyt kun näyttää siltä, että valtion
rahat eivät riitä näiden sirkushuvien
järjestämiseen, meidän täytyy
auttaa ihmisiä keräämään
ne rahat muulla tavalla, joten hyvä, tästä esityksestä toivon
pikaisesti lain jatkoesitystä.
Yleiskeskustelu päättyi.