Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomen ja Neuvostoliiton vuoden 1944
välirauhansopimukseen sisältyi määräys,
jonka mukaan Suomen tuli internoida alueellaan olevat Saksan ja
Unkarin kansalaiset. Internoinnilla eli eristämisellä tarkoitetaan
toimenpidettä, jolla henkilöltä riistetään
liikkumisvapaus joko kokonaan tai sitä rajoitetaan tuntuvasti.
Sopimusmääräyksen tarkoituksena on ollut
varmistaa, ettei Suomen alueella päässyt toimimaan
turvallisuutta vaarantavia henkilöitä. Taustalla
oli epäluulo, että tällaiset henkilöt muodostavat
valtiolle turvallisuusuhan.
Suomalaiset viranomaiset rajasivat internoitavista aluksi pois
muun muassa kaksoiskansalaiset ja heidän alle 15-vuotiaat
lapsensa sekä eräät suomalaissyntyiset
naiset. Valtioneuvoston ulkoasiainvaliokunnan lokakuussa 1944 tekemällä päätöksellä
myös
nämä suomalaistaustaiset aviovaimot ja lapset
liitettiin internoitaviin. Päätöksen
tekivät omaehtoisesti suomalaiset viranomaiset, sillä liittoutuneiden
valvontakomissio ei ollut edellyttänyt sen tekemistä.
Päätöstä tehtäessä välirauhansopimuksen
internointimääräystä tulkittiin
kirjaimellisesti ottamatta huomioon määräyksen
tarkoitusta. Tämän seurauksena internoitiin sellaisia
siviilihenkilöitä, jotka eivät ole voineet
muodostaa turvallisuusuhkaa.
Hallituksen esityksessä ehdotetun lain nojalla voidaan
myöntää korvaus edellä tarkoitetuille jatkosodan
jälkeen välirauhansopimuksen perusteella internoiduille
siviilihenkilöille.
Hallituksen esityksessä on tuotu esiin useita perusteita
korvauksen maksamiselle. Esityksessä kiinnitetään
huomiota siihen, että internointipäätös
on suomalaisten viranomaisten omaehtoisesti tekemä eikä liittoutuneiden
valvontakomissio ole sitä vaatinut. Lisäksi kiinnitetään
huomiota internoinnin kohtuuttomaan kestoon ja leiriolosuhteisiin.
Myös epävarmuus tulevasta kohtalosta on ollut
psyykkisesti kuormittavaa. Lisäksi viitataan siihen, että internoidut
menettivät kaiken omaisuutensa Neuvostoliitolle. Tätä on
jälkikäteen jossakin määrin
korvattu, mutta ei täysimääräisesti.
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta katsoo, että korvauksen
suorittaminen internoiduille heidän kärsimästään
vapauden menetyksestä on perusteltua, koska internointi
on perustunut suomalaisten viranomaisten omaehtoiseen toimintaan,
jota jälkikäteen arvioituna on pidettävä kohtuuttomana.
Internointi johti suureen inhimilliseen kärsimykseen ja
oli ristiriidassa oikeuskäytäntöjen sekä yleisen
oikeustajun kanssa.
Internoituja koskeva asia saa ratkaisunsa, kun internoinnista
on kulunut 70 vuotta. Tämä voi herättää ihmetystä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan se, ettei suomalaistaustaisten naisten
ja lasten internoiminen perustunut valvontakomission vaatimukseen
vaan suomalaisten viranomaisten omaehtoiseen päätökseen,
on kuitenkin tullut laajempaan tietoon vasta 2000-luvun alkuvuosina.
Tämän jälkeen asiaa on selvitetty vuosina
2008—2009 Kansallisarkiston tutkimushankkeessa, ja nyt
käsiteltävänä oleva hallituksen
esitys perustuu suurelta osin kyseisen tutkimushankkeen tuloksiin.
Toisaalta kun internoinnista on kulunut 70 vuotta, asiaa ratkaistaessa
osa internoiduista on jo kuollut ja elossa olevatkin ovat jo eläkeiässä.
Korvaukseen oikeutettujen piiri on muotoiltu laajaksi, mitä lakivaliokunta
pitää hyvänä, koska näin
voidaan välttää riski väliinputoajista.
Hallituksen esityksestä ilmenee, että korvaukseen
oikeutettuja on noin 60—100 henkilöä.
Kyse on kertakorvauksesta, jonka suuruus on 3 000 euroa,
jos internointi on kestänyt 30 vuorokautta tai sitä pitempään.
Esityksen perusteluissa viitataan siihen, että vuonna 2003
Neuvostoliiton partisaani-iskujen kohteeksi joutuneille henkilöille
säädettiin 1 500 euron kertakorvaus.
Nyt ehdotettua korkeampaa korvausta perustellaan internoinnin kohtuuttomalla
kestolla ja rahan arvon alenemisella.
Valiokunta pitää korvauksen määrää symbolisena.
Korvausoikeuden myöntämisellä valtiovalta
kuitenkin tunnustaa internoitujen joutuneen kohtuuttomien viranomaistoimien
kohteeksi ja ottaa teosta vastuun. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan asian valmistelussa ei ole pohdittu muiden etuuksien, kuten
kuntoutusmahdollisuuden, liittämistä kertakorvaukseen.
Tämä huomioon ottaen valiokunta on mietinnössään
pitänyt tärkeänä, että olemassa
olevassa palvelujärjestelmässämme tunnistetaan
internoidut siviilihenkilöt ja pyritään
käytettävissä olevin nykyisin keinoin
tarjoamaan tukea sitä tarvitseville.
Lakivaliokunta kannattaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Yleiskeskustelu päättyi.