10) Valtioneuvoston selonteko kotouttamislain toimeenpanosta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onnistunut ja toimiva maahanmuuttajien kotouttaminen
on hyvin ajankohtainen asia. Kotouttamisesta on paljon keskusteltu,
ja se on hyvinvointiyhteiskuntamme kannalta tärkeä.
Se on myös sisäisen turvallisuuden kannalta hyvin
merkittävä asia. Kymmenen vuotta vanhan kotouttamislain
tarkoituksena on tukea maahanmuuttaneita henkilöitä alkuvaiheessa,
ja pääpaino on toimenpiteissä, joilla
tuetaan kielen oppimista, tavoitteena työllistyminen.
Ensimmäinen selonteko kotouttamislain toimeenpanosta
annettiin kesällä 2002 ja eduskunta antoi lausuntonsa
helmikuussa 2003. Nyt käsiteltävänä oleva
selonteko annettiin viime syksynä. Hallintovaliokunta paneutui
selonteon käsittelyyn varsin perusteellisesti, se kuuli
noin 50:tä asiantuntijaa ja sai lisäksi kirjallisen
lausunnon yli 20 asiantuntijalta. Hallintovaliokunta pitää valtioneuvoston
selontekoa kattavana selvityk-senä kotouttamislain toimeenpanosta.
Siinä on hyvin tunnistettu kotouttamiseen liittyvät
ongelmat ja esitetty niiden korjaamiseen lukuisia kehittämisehdotuksia.
Selonteon lopussa on selvitetty tehtyjen kehittämisehdotusten
taloudellisia vaikutuksia. Sen mukaan kehittämisehdotukset
tullaan kuitenkin toteuttamaan valtion talousarvion sekä maaliskuussa
2008 tehdyn kehyspäätöksen puitteissa. Hallintovaliokunta
ei yhdy selonteossa esitettyyn näkemykseen siitä,
ettei lisärahoitusta tarvita. Johdonmukainen kotoutumista
tukeva politiikka vaatii lisää taloudellisia voimavaroja
ja henkilöresursseja. Selonteko valmisteltiin vähän toisenlaisissa
olosuhteissa kuin mitkä nyt vallitsevat. Silloin vallitsi
hyvä taloudellinen suhdanne, sen jälkeen tilanne
on muuttunut.
Myös turvapaikanhakijoiden määrä on
oleellisesti kasvanut. Turvapaikanhakijoiden vastaanottoon kohdistuu
tällä hetkellä sen vuoksi melkoisia haasteita.
Erityisiä haasteita aiheuttaa alaikäisten, ilman
huoltajaa saapuneiden turvapaikanhakijoiden määrän
kasvu. Sinänsä vastaanottojärjestelmämme
on toimiva, mutta jotta hakemukset saataisiin käsiteltyä kohtuullisessa
ajassa ja päätökset tehtyä,
tulisi käsittelyyn osoittaa edelleen lisää henkilöresursseja.
Arvoisa puhemies! Kotouttamisohjelmasta, kotouttamissuunnitelmasta
ja kotouttamistuesta valiokunta on todennut jotakin, minkä lyhyesti mainitsen.
Hallintovaliokunta katsoo kotouttamisohjelmista, että tavoitteena
tulisi olla, että ohjelmat sovitetaan osaksi kunnan muuta
strategista suunnittelua. Tällöin ne voisivat
myös entistä paremmin edistää hyviin
etnisiin suhteisiin ja kotoutumiseen liittyvien tavoitteiden valtavirtaistamista.
Hallintovaliokunta katsoo, että kotouttamissuunnitelmien
laatimista tulee voida jatkossa nopeuttaa ja että maahanmuuttaja
tulee ohjata kotouttamista edistävään
toimenpiteeseen mahdollisimman pian suunnitelman laatimisesta.
Kotouttamissuunnitelmien laatimisen nopeuttamiseen tarvitaan
lainsäädännöllisten toimenpiteiden
lisäksi lisää henkilöresursseja
työvoima- ja elinkeinotoimistoihin sekä kuntiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kotouttamissuunnitelma laaditaan yhteistyössä eri
viranomaisten ja jokaisen maahanmuuttajan itsensä kanssa.
Kotouttamissuunnitelman tulee myös soveltuvin osin sitoa
viranomaisia, ja sen on oltava mahdollisimman realistinen ja tavoitehakuinen.
Silloin se konkretisoituu myös maahanmuuttajan näkökulmasta.
On tärkeää, että esimerkiksi
yläasteikäisenä tai vanhempana maahan
tulleille lapsille ja nuorille tehdään aina yksilöllinen
kotouttamissuunnitelma, joka turvaa kotoutumista edistävää koulutusta
ja muita palveluja jatkuvaluonteisesti.
Kotoutumistuesta valiokunta katsoo, että suoraan rahana
maksettavasta tuesta tulee siirtää resursseja
enenevässä määrin ilmaispalveluiden, hoivan
ja turvallisuuden tarjoamiseen. Kuntien saamasta tuesta valiokunta
katsoo, että pakolaisten vastaanotosta kunnille maksettavien
laskennallisten korvausten määriä tulisi
nostaa vastaamaan nykyistä kustannustasoa. Samoin kustannuksiin
oikeuttavaa aikaa olisi tarkoituksenmukaista pidentää.
Myös erityisen maahanmuuttajakertoimen tarpeellisuutta
osana kuntien valtionosuusuudistuksen valmistelua on syytä selvittää.
Aluehallinnon uudistamishankkeessa on esitetty perustettavaksi
15 elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusta,
joista kuuteen tulisi omat maahanmuuttoyksikkönsä.
Hallintovaliokunta katsoo, että työvoima- ja elinkeinokeskusten
ja lääninhallitusten nykyiset maahanmuuttopoliittiset
tehtävät tulee organisoida uusien viranomaisten
välillä niin selkeästi, että nykyinen
kuntien työvoima- ja elinkeinokeskusten sekä työvoima- ja
elinkeinotoimistojen kanssa aikaansaatu hyvä yhteistyö voi
jatkua keskeytyksettä tulevaisuudessakin.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta näkee tärkeäksi,
että maahanmuuttajajärjestöjä ja
urheilu-, nuoriso-, kulttuuri-, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muita
kansalaisjärjestöjä kannustetaan yhteistyöhön
kotouttamisen tukemiseksi esimerkiksi hankerahoituksen myöntämiskriteereillä.
Valiokunta näkee erilaiset ryhmätoiminnan muodot
kuten kieli- ja harrasteryhmät, kansainväliset
kohtauspaikat, asumisavun vasta maahan saapuneille sekä leiri-
ja retkitoimen järjestämisen tärkeinä.
Myös palkansaajajärjestöllä voisi
olla tärkeä rooli yhteistyön tekemisessä kansalaisjärjestöjen
ja yritysten kanssa kotouttamistoimia suunniteltaessa. Kansalaisjärjestöt
ja myöskin yksittäiset kansalaiset voivat tuoda
tähän kotouttamiseen hyvin merkittävän
lisän.
Kotoutumisessa kielitaidon merkitys on hyvin suuri. Maahanmuuttajat
tarvitsevat tilanteestaan riippuen varsin erilaisia palveluja, ja
onkin varmistettava, että heille tarjotaan kattavasti tietoa muun muassa Suomen
lainsäädännöstä ja
palvelujärjestelmistä. Lähestulkoon kaikkia maahanmuuttajia
koskevia keskeisiä tarpeita ovat suomalaiseen kulttuuriin
orientoituminen sekä työelämässä ja
jokapäiväisessä toiminnassa tarvittavan
riittävän suomen tai ruotsin kielen taidon saavuttaminen.
Aikuisille maahanmuuttajille kielitaidon hankkiminen on ensisijaisesti
tärkeä suomalaiseen työelämään
kiinni pääsemiseksi. Aikuisten kielenopiskelijoiden
osalta korostuu koulutukseen hakeutumisessa maahanmuuttajien oma
vastuu ja halukkuus perehtyä suomalaiseen yhteiskuntajärjestelmään.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta yhtyy siihen näkemykseen,
että kotouttamisprosessissa tulee toimia elinkeinoelämän
kanssa läheisessä yhteistyössä,
jotta työelämän vaatimukset ja yksilön
oppimisen mahdollisuudet voidaan sovittaa yhteen ja edetä työelämään
perehtymisessä rakentavasti tavoitteiden suuntaan. Monet maahanmuuttajat
sijoittuvat kuitenkin aiempaa koulutustaan alempitasoisiin tehtäviin
ainakin aluksi. Jotta he voisivat päästä hyödyntämään koko
osaamistaan, ovat joustava täydennyskoulutus ja kielitaidon
parantaminen tarpeen. Valiokunta korostaa myös varhaiskasvatuksen
ja vertaisperheiden merkitystä kielenoppimisessa ja yhtyy
sivistysvaliokunnan lausunnossa esitettyyn näkemykseen,
että viimeistään 3—4-vuotiaana
maahanmuuttajaperheen lapsilla tulee olla mahdollisuus osallistua
julkiseen varhaiskasvatukseen jossakin muodossa, joko päivähoidossa tai
avoimessa päiväkotitoiminnassa.
Samanaikaisesti myös maahanmuuttajakoululaiset tarvitsevat
laajempaa valmistavaa opetusta peruskoulussa. Hallintovaliokunta
pitää tärkeänä, että lasten
ja nuorten maahanmuuttajien perusopetuksen valmistava opetus järjestetään
vähintään lukuvuoden mittaiseksi. Valtakunnan
tasolla tulisi laatia oma opetussuunnitelma heikon koulutaustan
omaaville, yläasteikäisinä tai sitä vanhempina
Suomeen tulleille lapsille ja nuorille. Suunnitelman tulisi sisältää myös
jatko-opiskelumahdollisuudet näille nuorille.
Etniset suhteet olivat tässä selonteossa esillä ja myös
tässä valiokunnan mietinnössä ja
sitä edeltävässä keskustelussa.
Kotoutuminen ei voi onnistua pelkästään
maahanmuuttajia kouluttamalla, vaan onnistunut kotouttaminen vaatii
vastaanottavan yhteiskunnan eri tahojen ja tasojen valmentautumista
yhteiskunnan monimuotoisuuteen. Kokemukset muista Euroopan maista
osoittavat jo erittäin selvästi, että jos
etnisten suh-teiden annetaan lyhytnäköisten poliittisten
tarkoitusperien ajamiseksi huonontua, seuraukset ovat koko yhteiskunnalle
yksinomaan negatiivisia ja hyvien etnisten suhteiden uudelleen rakentaminen
on erittäin vaikeaa.
Mietinnössä nousee huoli asenteiden kiristymisestä.
Syrjäytymisen ehkäisy on kotouttamisessa hyvin
tärkeä. Valiokunta katsookin, että maahanmuuttajien
syrjäytymisen ehkäisy ja siihen puuttuminen edellyttävät
koko yhteiskuntaa koskevaa poikkihallinnollista, moniammatillista ja
eri sektoreiden välistä yhteistyötä.
Maahanmuuttajien määrän kasvaessa
myös palvelutarpeet kasvavat yhteiskunnan eri osa-alueilla.
Valtionhallinnon tuottavuusohjelman tavoitteet, kuntien henkilöstövähennykset
ja toisaalta maahanmuuttajapalveluiden henkilöstötarpeiden
samanaikainen kasvu muodostavat ristiriidan, johon tulisi kyetä löytämään
ratkaisuja. Hallintovaliokunta pitää välttämättömänä kehittää maahanmuuttajuudesta
aiheutuvien kustannusten seurantaa ja tilastointia. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää tiedon yhteismitallisuuteen ja luotettavuuteen
sekä yhdenmukaisiin seuranta- ja tilastointitapoihin.
Kunnille maahanmuuttajien kotoutumisen edistämiseksi
maksettava laskennallinen korvaus on pysynyt suuruudeltaan muuttumattomana aina
vuodesta 1993 lähtien. Silloin valtionosuusjärjestelmää muutettiin
siten, että kunnan valtionosuus määräytyi
laskennallisten tekijöiden perusteella. Laskennalliset
korvaukset eivät kuitenkaan enää kata
yleisen kustannustason kehityksen johdosta palvelutuotannosta aiheutuvia
kustannuksia. Hallintovaliokunta pitää välttämättömänä,
että korvausmääriä nostetaan,
jotta ne vastaavat vuodesta 1993 voimakkaasti noussutta kustannustasoa.
Valiokunta esittää päätösehdotuksen
ja esittää eduskunnan hyväksyttäväksi
kannanoton, että eduskunnalla ei ole huomautettavaa selonteon johdosta
ja että eduskunta edellyttää hallituksen antavan
hallintovaliokunnalle vuoden 2012 loppuun mennessä kirjallisen
selvityksen niistä toimenpiteistä, joihin hallitus
on ryhtynyt hallintovaliokunnan mietinnössä esitettyjen
kannanottojen ja selonteosta ilmenevien kehittämisehdotusten
osalta ottaen huomioon muun muassa kotouttamisen rahoituksen lisätarve,
sekä niistä tuloksista, joita on saavutettu kotouttamisessa.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
sisältyy kaksi lausumaehdotuksen sisältävää vastalausetta.
Toinen varapuhemies:
Tämän esittelypuheenvuoron jälkeen
puheenvuorot saavat siis kestää enintään
5 minuuttia. Ensin ministeri Thors.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Ärade talman, arvoisa puhemies! Haluan kiittää hallintovaliokuntaa
ja muita valiokuntia perusteellisesta työstä.
Olette kuulleet todella laajasti asiantuntijoita. Mietintö on
hyvä pohja jatkovalmistelulle, koska, niin kuin selonteosta
ilmenee, aikomus on uudistaa kokonaisuudessaan kotouttamislaki.
Monista asioista olemme samaa mieltä, kuntakorvausten nostamisen tarpeesta,
järjestöjen roolista ja kotouttamislain soveltamisalan
laajentamisesta. Näistä olemme ihan samaa mieltä.
Niihin arvioihin, joita te olette tehneet esimerkiksi kielten
opetuksesta ja joissa on todettu, että nykyinen kieltenopetus
on riittämätöntä ja jonkin verran
huonosti koordinoitua, voi yhtyä. Tähän
tulee panostaa. Todettakoon sitten lisäksi, että esimerkiksi
opetushallituksen tietojen mukaan neljäsosa kaikista maahanmuuttajaoppi-laista
ei saa erillistä suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetusta.
Neljännes siis jää tästä erityisestä opetuksesta
paitsi.
Valiokunnan korostamat kipukohdat on monessa yhteydessä tiedostettu
sisäasiainministeriössä, ja on tärkeää,
kun lakia uudistetaan, että me avoimin mielin yhteistyössä eri
viranomaisten kanssa pohdimme uusia avauksia myös maahanmuuttajien
kielenopetuksen ja yhteiskunnallisten valmiuksien hankkimiseen.
Meidän tulee tiedostaa, että maahanmuuttajat ovat
heterogeeninen ryhmä ja tarvitaan joustavia monimuotoisia ratkaisuja
kielitaidon ja yhteiskunnallisten valmiuksien hankkimiseksi.
Kotouttamislain kokonaisuudistuksen valmistelussa voidaan myös
selvittää, olisiko mahdollisuutta luoda erillinen
kotoutumiskoulutuspaketti, joka sisältäisi erilaisia
osa-alueita. Jokainen maahanmuuttaja voisi poimia koulutuspaketista itselleen
tarpeelliset osiot saavuttaakseen riittävän kielitaidon
ja osaamisen työllistyäkseen tai sitten saavuttaakseen
jatko-opintovalmiudet ammatilliseen koulutukseen.
Mielenkiintoinen on myöskin valiokunnan ajatus siitä,
että tarvitaan erillinen opetussuunnitelma niille nuorille,
jotka ovat tulleet Suomeen nuoruusiässä. Tähän
opetussuunnitelmatyöhön on todella kiinnitettävä huomiota.
Tapasin muutama päivä sitten nykyisten opetussuunnitelmien laatijan,
joka totesi, että ehkä nämä nykyiset
opetussuunnitelmat ovat sellaisia, että ne on vaikea panna
täytäntöön sitten käytännön
opetuksessa.
Mitä tulee vielä opetukseen, niin osaamisen, maahanmuuttajan
kielitaidon ja muun osaamisen arviointia pitää kehittää muun
muassa siksi, että jos henkilö muuttaa paikkakunnalta
toiselle, voidaan tietää, mikä on ollut
sen opetuksen taso, jolta hän on lähtenyt.
Kotoutuksen alkuvaihetta toivoisimme tehostettavan, jotta se
todella nopeuttaisi osallistumista, työllistymistä suomalaiseen
yhteiskuntaan. Voin tässä todeta, että nyt
on käynnistynyt useita hankkeita Euroopan sosiaalirahaston
rahoituksella muun muassa alkuvaiheen ohjauksen tehostamiseksi.
On hyvä, että myöskin te olette kiinnittäneet erityistä huomiota
naisten ja lasten ongelmiin. Monet perheenäidit ovat jääneet
kotouttamisen ulkopuolelle, ja kunnilla on vaikeuksia esimerkiksi
järjestää asioita uudella tavalla, koska
vanhat raja-aidat kunnissa estävät tämän.
Ketkä tästä kärsivät,
jos ei voida järjestää uudella tavalla? Äidit
ja lapset. Puheenjohtaja myös totesi varhaiskasvatuksen
tarpeesta, että todella kaikkien maahanmuuttajanuorten
tulisi päästä varhaiskasvatuksen piiriin.
Utskottet betonar också vikten av att ha en uppföljning,
och det är så att det finns alltför lite exakta
uppgifter om vad som händer. Nu har vi dock i inrikesministeriet
inlett med hjälp av den Europeiska integrationsfonden två omfattande projekt
där vi hoppas att vi kan få fram exaktare indikatorer över
hur integrationen fungerar men också en så kallad
invandrarbarometer.
Tässä valiokunta myöskin toteaa,
että vaikuttavuudesta ja seurannasta on liian vähän
tietoja, ja nyt on Euroopan kotouttamisrahaston avulla lähdetty
kahta projektia viemään eteenpäin. Kiinnitän
myöskin huomiota ajankohtaiseen esitykseen, että me
tarvitsisimme kotouttamisen osaamiskeskuksen, niin kuin Väestöliiton
yksi edustaja täällä taannoin esitti.
Joten, hyvät ystävät, tässä on
saman suuntaista ajatusta. Tässä arvioinnit ovat
saman kaltaisia hallituksen ja valiokunnan mietinnössä.
Resurssitilanne, nopeus, joustavuus, kuntien aseman korostaminen,
kaikki nämä seikat ovat saman suuntaisia. Ehkä se
huolestuttaa, että valtionosuusuudistus ei välttämättä toteudu
sillä tavalla kuin selontekoa kirjoitettaessa ajateltiin
ne linjaukset, koska nythän me tiedämme, että valtionosuusuudistuksesta
tulee vain sellainen minimiosa, niin kuin päätettiin
hallituksessa alkuvuoden puolella.
Elikkä lämmin kiitos kaikille osallistujille. Tämä on
todella hyvä pohja mennä tästä eteenpäin,
saada sellaista joustavaa tehokasta kotouttamista, mitä vaaditaan
tässä tilanteessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaksi pajatsoa on jo tyhjentynyt, mutta kuitenkin
taitaisi löytyä vielä joku näkökohta,
joka ei ole tullut tässä esille.
Ensinnäkin, johdannoksi palautan mieleeni sen, että olin
silloin hallintovaliokunnan jäsenenä, siis vuonna
1993, minkä ministeri tässä mainitsi,
jolloinka nämä kotouttamisasiat tulivat aivan
erityisesti eduskunnan asialistalle. Muistan elävästi
sen, kuinka meillä oli sisäasiainministeriöstä muutama
leidi, virkahenkilö siellä opettamassa meille,
kuinka te, arvoisat kansanedustajat, tästä lähtien
ette saa koskaan käyttää näistä ilmiöistä mitään
muuta ilmaisua kuin kotouttaminen. Ja sitten me ääneen
lausuimme: kotouttaminen, kotouttaminen. Nyt se menee aika luontevasti
jo, kun aikaa on kulunut aika paljon siitä.
Sitten se toinen johdanto sille, mitä minä aion vaan
lyhyesti sanoa, on se, että Oulun kaupungissa on hyvin
mielenkiintoinen tilanne, joka on pakottanut aivan erityiseen aktiviteettiin
tässä alkuvuoden aikana. Olen työllistämistoimikunnan puheenjohtajana
ja käynyt joka maanantai kierrosta, jossa myöskin
maahanmuuttajat ovat kuvassa mukana, työttömyyden
ja toisaalta työperäisen maahanmuuton tarpeen
asiat. Siis toisin sanoen samanaikaisesti on työttömyyttä ja
halutaan lisää samanlaista porukkaa maahan. Elikkä aika
ristiriitainen tilanne kaiken kaikkiaan. Siinä yhteydessä tutustuin
tilastoihin ja totesin, että näitä maahanmuuttajia
on tällä hetkellä työttöminä yli
12 000.
Sitten, kun kierrostani jatkoin, pääsin mielenkiintoiseen
pisteeseen, nimittäin eräässä luentosalissa
oli työttömiä maahanmuuttajia kielikoulutuksessa.
Kuulosti oikein raflaavalta. Sitten ryhdyimme syvähaastattelemaan
kielen opettajia. Kysymys oli siis maistereista, jotka olivat työttöminä.
Näitä maistereita muuten on työttömänä yli
13 000 tällä hetkellä, ei kaikki
kielten maistereita tietenkään, mutta kuitenkin.
Elikkä siis toisin sanoen tässähän
yhdistyikin hyvin taitavalla tavalla se, että työllistetään
aivan oikein oikeaan paikkaan niin, että se lopputulos
on sellainen, että kielellisesti täällä Suomessa
pärjäisi, ja se toinen, jolla se taito on, siirretään
oikeaan paikkaan niin, että kaikki hyötyvät.
Tämä oli tosi raflaava malli, joka tuli mieleeni
siitä konstellaatiosta, mikä meille tarjottiin
tämmöisessä työllistämisen
keskuksessa, joita Oulussa on useampi kappale.
Aivan erikoisen mielenkiinnon kohteena pitää olla
nuorien henkilöitten tällöin. Sitten
aivan erityisesti siinä tuli myöskin sitten, kun
piti olla sitten jo vähän varovainenkin innostuksissaan suunsa
kanssa, tämä kulttuuripuolen opetus, elikkä opettaa
suomalaiseen tapakulttuuriin henkilöitä, joilla
on ihan toisenlainen tapakulttuuri lähtöalueillaan.
Elikkä siis toisin sanoen tästä tulee harvinaisen
mielenkiintoinen konstellaatio, kun se vielä ammatilliseen
koulutukseen kytketään sitten viimekätisesti.
Tässä on siis yhdistettävissä monta,
niin kuin tapana on ollut sanoa, kärpästä yhdellä iskulla, myönteisiä iskuja
kaikki tyynni, ja niistä voi saada myöskin sellaista
tulosta, jolla on laajempaakin yhteiskunnallista merkitystä.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Herr talman! Kotouttamispolitiikkamme on
ollut eurooppalaisittain mitattuna aktiivista ja aika ratkaisuhakuista.
Nyt on hyvä tunnustaa, että olemme uudessa käännekohdassa.
Maahanmuuttajien määrä on kasvanut muutamassa
vuosikymmenessä sellaiseen mittakaavaan, että sillä alkaa olla
suurempaa yhteiskunnallista ja taloudellista merkitystä.
Myös muuttunut taloustilanne on hyvä huomioida,
sillä sen vaikutus muun muassa maahanmuuttajien työllistymiseen
ja sen vaikeutumiseen on merkittävää.
Maahanmuuton ja maahanmuuttajien kuva on muuttunut ja laajentunut.
Tämä edellyttää myös
monipuolisempia ja yksilöllisempiä toimenpiteitä hyvien
tulosten saavuttamiseksi.
Kotouttamisselonteko on monin tavoin hyvä ja kertoo
siitä, että yhteiskunnassamme vallitsee varsin
pitkälle menevä yhteisymmärrys linjauksista
ja laaja pyrkimys kehittää kotouttamistoimintaa
edelleen.
Suomessa kotouttaminen on tähän asti muista Pohjoismaista
poiketen suunnattu pelkästään pakolaisille,
paluumuuttajille, työnhakijoille ja toimeentulotukiasiakkaille.
Suoraan työhön tänne tulevat olisivat
jo aikaisemminkin tarvinneet orientaatiota yhteiskuntaan ja työelämään.
Suomeen tuleville voitaisiin myös kohdentaa jo ennen maahan
tuloa kotouttamistoimenpiteitä. Esimerkiksi Norja kustantaa
Puolassa ja joissakin muissakin maissa perehdyttämisen
norjalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin, siis jo ennen työvoiman
saapumista maahan.
Selonteon linjaus laajentaa kotouttaminen koskemaan kaikkia
on oikea, mutta pelkkä linjaus ilman rahaa ei riitä.
Selonteon lopussa on selvitetty tehtyjen 14 kehittämisehdotuksen
taloudellisia vaikutuksia. Sen mukaan kehittämisehdotukset
tullaan kuitenkin toteuttamaan valtion talousarvion sekä maaliskuussa
2008 tehdyn kehyspäätöksen puitteissa,
eli ilman lisävoimavaroja. Kotouttamispolitiikkamme varsinainen akilleenkantapää onkin
juuri resurssien riittämättömyys. Minusta
tämä hallituksen linja on lyhytnäköinen.
Hallitus itse on laatinut selonteon, jossa todetaan tarpeelliset
toimenpiteet, mutta se ei kuitenkaan ole valmis käyttämään
rahaa linjausten toteuttamiseen. Tämä on paitsi
surullista myös vastuutonta, sillä maahanmuuttoon
liittyvät negatiiviset lieveilmiöt tulevat tällaisen
politiikan seurauksena väistämättä lisääntymään.
On selvää, että johdonmukainen kotouttamista
tukeva politiikka vaatii lisää taloudellisia voimavaroja
ja henkilöresursseja.
Ihmisten vapaa liikkuvuus on keskeinen periaate Euroopan unionissa.
Suomeen tulee jatkossakin uutta työvoimaa niin EU:n jäsenmaista kuin
unionin ulkopuoleltakin. Maahanmuuton on kuitenkin oltava hallittua
ja osallisuutta korostavaa.
Kotouttamislain selontekoa valmisteltiin tilanteessa, jossa
taloudellinen suhdanne oli hyvä ja työllisyyskehitys
jatkoi kasvuaan. Moni asia on tämän jälkeen
muuttunut. Työttömyytemme on kasvanut ja maahanmuuttajien
työllistyminen on vaikeutunut. Jo ennen taloustilanteen
heikkenemistä olisimme voineet tehdä johtopäätöksen, että joidenkin
maahanmuuttajaryhmien työllistämisessä on
epäonnistuttu. Nyt nämä ongelmat vain
syvenevät. Puutteellisen kielitaidon ja osaamisen tunnistamisongelmien
lisäksi myös asenteet ja arvot vaikeuttavat joidenkin
maahanmuuttajaryhmien työllistymistä. Uuden työllisyystilanteen
oloissa tarvitsemme lisää työharjoittelu- ja
oppisopimuspaikkoja. Järkevää olisi myös
sisällyttää kaikkeen maahanmuuttajakoulutukseen
työharjoittelujakso. Ajankohtaisen taloustaantuman ja kasvaneen
työttömyyden oloissa työperäisen
maahanmuuton tämänhetkistä tarvetta on
myös jatkuvasti syytä arvioida uudelleen.
Arvoisa puhemies! Ulkomaalaistaustaisen väestön
osuus on kasvamassa erityisesti Pääkaupunkiseudulla
ja monella muulla kaupunkiseudulla nopeasti. Kasvukeskuksissa on
jo valitettavasti tapahtunut niin sanottua slummiutumista. Jotta
voimme pitää maahanmuuton yleisen hyväksynnän
riittävän korkealla tasolla, on myös uskallettava
tunnustaa, että kotouttamisessa on monilta osin epäonnistuttu.
Monet eurooppalaiset yhteiskunnat, joissa maahanmuutto on merkittävästi
suurempaa kuin Suomessa, ovat laiminlyödyn kotouttamispolitiikan
seurauksena sirpaloituneet. Tämä kehitys on syytä ottaa
todella vakavissaan ja toimenpiteisiin tulee ryhtyä välittömästi.
Lopuksi, puhemies, haluan nostaa esille yhden vaikean kotouttamiseen
liittyvän kipupisteen, suorastaan jopa tabun. Se on kunniaväkivalta.
Kotoutuminen ei tänään toteudu niiden maahanmuuttajien
kohdalla, jotka edustavat fundamentaalisia arvoja omasta patriarkaalisesta
lähiympäristöstään.
Kunniaväkivaltaa ei saisi missään muodossa
hyväksyä. Tässä meillä tulisi
olla nollatoleranssi, ja viranomaistenkin on otettava tämä asia
vakavasti. Tämä on siksikin välttämätöntä,
että Suomi on ottanut tänne ihmisiä turvaan
ja suojeluun. Tätä turvaa on kaikin tavoin pyrittävä tarjoamaan.
On nurinkurista, että osa suojelun tarpeen perusteella
tänne otetuista voi täällä sortaa
omia perheenjäseniään. Niin sanotun kunniaväkivallan
ehkäisemisessä tarvitaan monia toimijoita ja myös
maahanmuuttajien edustajia. Tämä on arka asia,
mutta tästä on silti voitava puhua, vain sillä tavalla
voimme päästä tässä asiassa
eteenpäin.
Kaikki maahanmuuttajien kotoutumisesta tehdyt tutkimukset osoittavat,
että mahdollisimman nopea kotoutuminen on erittäin
kannattavaa paitsi yksilön myös koko yhteiskuntamme
kannalta. Työ, koulutus ja osallistuminen ovat tehokkaimpia
keinoja onnistuneeseen kotoutumiseen. Tämä on
hyvä huomioida kaikessa päätöksenteossa,
myös vaikeimpina taloudellisina vuosina, ettei lasku kasva
liian suureksi ja yhteiskunnalliset vaikutukset ei-toivotuiksi.
Hallittu yhteiskunnallinen monimuotoistuminen edellyttää paitsi oikeita
toimenpiteitä ja avointa asennetta myös ennen
kaikkea riittäviä määrärahoja.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Maahanmuutto- ja kotiutumiskeskustelussa
on käsitelty sekä täällä että mediassa
maahanmuuton syitä, oleskeluluvan ja maahanjäännin
edellytyksiä, uskonnonopetusta, väärillä tiedoilla
tulleiden palauttamismahdollisuuksia ynnä muuta. Naisten
ja lasten koulutusta, syrjäytymistä ja palveluihin
hakeutumisen osaamista on jouduttu päivittämään
maahanmuuttomäärien ja tulomaiden lisäännyttyä sekä talouden äkkiä taannuttua. Kuntien
kyky ja jopa tahto tarvittaviin henkilö-satsauksiin ja
erityispalvelujen järjestämiseen vaihtelee maassa
kunnasta toiseen.
Arvoisa puhemies! Haluankin tässä puheessa tuoda
esiin perheiden kotiuttamisprosessiin liittyvän terveyden-
ja sairaanhoidon kouluterveydenhuollon alueella. Perusopetuksessa
olevien vieraskielisten määrä on lisääntynyt
41 prosenttia vuodesta 2000 vuoteen 2007. Nuorisoikäluokka
on kasvanut 56 prosenttia. Lukioikäisiä opiskelijoita
on noin 1 900. Heidän määränsä ei ole
tosin juuri kasvanut maahanmuuttajien määrän
kasvaessa. Itse asiassa lukio-opintojen suorittaneita viime vuosina
on ollut maahanmuuttajanuorissa vähenevä määrä.
Perusopetuksessa tavoitetaan kattavasti kaikki maahanmuuttajalapsiperheet
ja voidaan vaikuttaa kouluterveydenhuollon kautta koko perheen terveyteen.
Muuten terveystarkastus tehdään vain pakolaisille
ja turvapaikanhakijoille. Onkin tärkeätä,
että muun muassa maahantulon yhteydessä terveystarkastukset
kyetään toteuttamaan niin nopeasti, että lasten
koulun aloittaminen ei viivästy.
Kouluterveydenhuollon yhteydessä tapahtuvat maahanmuuttolasten
terveystarkastukset vaativat kuitenkin koulun ja terveydenhuollon henkilökunnalta
ja resursseja jakavilta kunnan-isiltä ymmärrystä maahanmuuttajalasten
terveydenhuollon erityispiirteistä, jotta kouluterveydenhuollolla
saavutetaan terveyden edistämisen tavoite lapsen koko perheen
osalta ja taataan myöskin riittävä hoitomyöntyvyys
sairauksien hoitoon.
Maahanmuuttajanuoret ovat haaste kouluterveydenhuollolle. Suomen
Lääkärilehti n:o 11 vuonna 2009 esitteli
Vantaalla 2007—2008 kahdeksannen vuosiluokan normaalin
terveystarkastuksen yhteydessä toteutetun tutkimuksen.
Tässä tutkimuksessa lääketieteen
tohtori ja lastentautien erikoislääkäri
Elina Hermanson ja terveystieteiden ylioppilas Anni Lommi tarkastelivat maahanmuuttajalasten
kouluterveydenhuoltoa suhteessa terveystilanteen erityispiirteisiin,
terveystarkastusten aikaiseen kohtaamiseen, vanhempien osallistumiseen
sekä suhtautumista mahdolliseen psyykkisen hoidon toteuttamiseen.
Etukäteen tiedettiin, että pakolaislapsilla
oli paljon psyykkisiä oireita, mutta ei-pakolaismaahanmuuttajat
saattoivat olla jopa kantaväestöä terveempiä maahan
tullessaan. Kuitenkin maahanmuuttajien terveys heikkenee kantaväestöä nopeammin.
Syytä tähän ei tiedetä. Toisen
sukupolven maahanmuuttajilla on myös kasvanut psyykkisten
häiriöiden riski.
Monissa kulttuureissa psykiatriseen apuun suhtaudutaan ennakkoluuloisesti.
Lisäksi maahanmuuttajaperheissä oli paljon luku-
ja kirjoitustaidottomia vanhempia sekä heikosti suomella
pärjääviä ja siksikin syrjäytyneitä lapsia.
Myös lääkärin suorittamaan terveystarkastukseen
suhtauduttiin varautuneesti.
Tutkimuksen yhteydessä kirjalliset kyselyt, lomakkeiden
täyttämiset sekä viestit vanhemmille
toimivat vaillinaisesti, vaikkakin toimivat vastaanottotilanteessa
hyvänä keskustelun pohjana. Pysyvä tuttu
terveydenhuoltohenkilöstö sekä ennen
terveystarkastusta tapahtuva tiedotus- ja keskustelutilaisuus oppilaiden
ja vanhempien kanssa rakentaa luottamusta ja poistaa ennakkoluuloja
ennen varsinaista terveystarkastusta. Lääkärin oleminen
vielä tutkimuksen jälkeenkin oppilaiden käytettävissä ohjaa
myös terveydenhuoltojärjestelmään
luottamiseen.
Psykososiaalisten ongelmien auttamisjärjestelmiin ja
apuun suostumiseen täytyy olla muitakin keinoja käytettävissä kuin
varsinainen psykiatrisen lähetteen kirjoittaminen. Auttamisjärjestelmän
on tämän tutkimuksen mukaan toimittava myös
koulun sisällä.
Mielestäni kaikkien lasten ja nuorten avuksi on pystyttävä rakentamaan
matalan kynnyksen terveyden edistämisen ja kansalaistaitojen
toimintoja koulun yhteyteen. Lisäksi sinne, missä nuoret
muutenkin oleilevat ja liikkuvat, olisi voitava järjestää terveydenhuollon
työntekijöiden lisäksi nuoriso-ohjaajia,
psykologeja sekä seurakuntien ja toimintajärjestöjen
työntekijöitä olemaan käytettävissä ja
tavoitettavissa ja työskentelemään lasten
ja nuorten arjessa, jotta avun hakeminen olisi kaikille mahdollisimman
helppoa.
Tarvitaan aktiivista otetta koko perheen mukaanottoon kieli-
ja tukiopetukseen sekä yksilöllisiin opiskelupolkuihin.
Terveydenhuollon kohtaamisissa tarvitaan lisäksi tuplasti
aikaa ja useampia tapaamiskertoja, jotta todelliset myös
terveyteen ja sosiaaliseen selviämiseen vaikuttavat ongelmat
uskaltautuvat tulla ilmi. Näin voimme siirtyä yksittäisen
lapsen sairauden hoidosta koko perheen terveyden edistämiseen.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Peruslähtökohdan suomalaisessa
yhteiskunnassa tulee olla se, että kannatamme avointa,
suvaitsevaista ja moniarvoista yhteiskuntaa, jossa on mahdollista
puhua myös maahanmuuton ongelmista. Jollei ongelmia nosteta
esille, ei niitä voida ryhtyä korjaamaankaan.
Tuntuu, että mieluummin lakaistaan maton alle epämiellyttäviä asioita
sen sijaan, että oikeasti paneuduttaisiin niihin, ennen kuin
ongelmista tulee entistä suurempia. Monissa maissa ovat
maahanmuuttoon liittyvät ongelmat aiheuttaneet suomalaisesta
näkökulmasta tilanteita, jotka eivät
ole meille tyypillisiä. Tällaisiin tilanteisiin
varautuminen edellyttää asioiden pohdintaa ja
mahdollisesti muiden maiden tilanteesta oppimista. Suomen on tehtävä osuutensa humanitääriseen
suojeluun liittyvissä asioissa. Sen on perustuttava kansainvälisiin
sopimuksiin ja oikeusvaltioperiaatteeseen.
Yksi tärkeä edellytys on, että turvapaikkaprosessi
on tehokas ja avoin, jotta aidosti turvapaikkaa tarvitsevat saavat
inhimillisen kohtelun eikä heidän oikeusturvansa
vaarannu. Turvapaikanhakijoiden määrä on
voimakkaasti kasvanut vuoden 2008 heinäkuusta lähtien.
Vuonna 2007 turvapaikkahakemuksia jätettiin 1 505
kappaletta ja seuraavana vuonna jo 4 035. Tämä aiheuttaa
lisäresursoinnin tarvetta. Tärkeää on
myös pyrkiä kohdentamaan resurssit oikein. Suomeen
saapuvista turvapaikanhakijoista noin 60 prosenttia tulee saamaan
kielteisen lupapäätöksen. Pidentyneitä käsittelyaikoja
voitaisiin lyhentää, mikäli perusteettomat
hakijat voitaisiin tunnistaa nopeammin ja palauttaa lähtömaahan.
Turvapaikkakäytäntöjä kehittämällä voidaan
tilannetta korjata ja näin vapautuvia resursseja voidaan
kohdentaa tehokkaalla tavalla kotouttamiseen. Jokaisella oleskeluluvan
saaneella tulee olla oikeus kotouttamispalveluihin. Tämä tarkoittaa
neuvoja käytännön asioissa, ohjausta
työmarkkinoille sekä suomen tai ruotsin kielen
opiskelua. Kielen oppiminen on avain yhteiskuntaan sopeutumiselle.
Jotta turvapaikkahakemusten tulvaa voidaan rajoittaa, edellyttää se
sitä, että Suomen turvapaikkapolitiikassa ei saa
olla vetovoimatekijöitä, jotka houkuttelevat muihin
EU-maihin asettuneita henkilöitä hakeutumaan Suomeen.
On olemassa keinoja, joilla voidaan vaikuttaa maahantulohalukkuuteen.
Yksi keino on esimerkiksi ikätestauksen kirjaaminen lakiin
sekä perheen yhdistämisen ulottaminen vain ydinperheeseen.
Lisäksi yksin tulleen nuoren kohdalla perheen yhdistämisprosessin
saisi käynnistää vain alaikäinen. Näissä tapauksissa
ensisijaisesti tulisi kartoittaa mahdollisuutta yhdistää perhe
lähtömaahan pohjoismaisten käytäntöjen
mukaisesti. Taloudellisen tilanteen parantuessa Suomi tarvitsee
lähivuosina paljon uusia suomalaisia. Väestön
ikääntymisennusteiden mukaan meiltä loppuvat
osaajat ja tekijät. Varsinkin työperäisen
maahanmuuton kehittäminen houkuttelevammaksi ja kilpailukykyisemmäksi
on siksi kannatettavaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on saanut kuulla kotouttamislain
toimeenpanosta annetun valtioneuvoston selonteon johdosta kymmeniä asiantuntijoita,
jotka ovat pitäneet selontekoa hyvinkin kattavana ja laaja-alaisena.
Muuttuneen taloustilanteen vuoksi se ei valitettavasti enää täysin
vastaa todellisuutta. Selonteko on laadittu tilanteessa, jossa talouden
suhdanne oli hyvä, työllisyys kasvoi ja työvoiman
tarjonta oli hidastumassa. Kuten kaikki tiedämme, nykytilanne
on kovin toisenlainen. Talouden taantuman edetessä myös työttömyys
lisääntyy. Valitettavasti tämä ongelma
kohdentuu erityisen raskaasti maahanmuuttajiin, joiden työttömyys
kantaväestöön verrattuna on kolminkertainen,
vaikka se onkin laskenut viime vuosina. Vuoden 2008 lopussa maahanmuuttajien
keskimääräinen työttömyysaste
oli 21,5 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Nyt, kun valtion kassaholvit kumisevat tyhjyyttään,
on kotouttamisessa hyvien tulosten saamiseksi tärkeää keskittyä olennaiseen.
Lähes kaikki hallintovaliokunnan kuulemat asiantuntijat
ovat korostaneet, että kotouttamisen ja sitä kautta
työllistymisen onnistumisen yksi keskeinen tekijä on
maahanmuuttajien asianmukainen suomen tai ruotsin kielen taito.
Asiantuntijoiden selkeä viesti on, että nykyisellään
maahanmuuttajien kielikoulutuksessa on vakavia puutteita, mikä hankaloittaa
huomattavasti heidän työllistymistään
ja yhteiskuntaan sopeutumistaan. Kulttuurikeskus Caisan lausunnon
mukaan kurssitarpeet ja niiden tarjonta eivät kielenopetuksessa
aina kohtaa. Kielikursseja tarvittaisiin erityisryhmille, kuten
korkeasti koulutetuille ja nopeasti edistyneille sekä toisaalta henkilöille,
jotka eivät osaa lainkaan lukea tai kirjoittaa. On selvää,
että näin eritasoiset oppijat eivät voi
hyötyä kaikille yhteisistä kursseista.
Eräässä asiantuntijalausunnossa suositeltiin, että kielikoulutusta
ostettaisiin osaavilta ja kokeneilta kouluttajilta ja että koulutukset
järjestettäisiin nonstop-periaatteella. Toivon,
että tämä seikka huomioidaan, kun maahanmuuttajien
kielikoulutusta jatkossa suunnitellaan ja toteutetaan. Lausunnoissa
ehdotettiin, että kotouttamissuunnitelmiin tulisi liittää kannustinjärjestelmiä ja
testausmenetelmiä, joilla kotoutujia motivoitaisiin opiskelemaan.
Myös kaikenlaiset joustavat kielenopetuksen muodot ja mahdollisuudet tulisi
kokeilla. Esimerkiksi äitien ja lasten yhteiset kielitunnit
ovat hyvin kannatettava ehdotus, joka tuli OAJ:n edustajilta.
Arvoisa puhemies! Mielestäni julkisen sektorin pitäisi
nykyistä aktiivisemmin tarjota maahanmuuttajille heidän
osaamistaan vastaavia työpaikkoja. Maahanmuuttajien kielitaitovaatimuksiin
työnantajien tulisi suhtautua joustavasti. Epätäydellinen
suomen kielen taito ei saisi estää palkkaamasta
sellaisiin tehtäviin, joissa ei vaadita täydellistä suomen
kielen taitoa. Tässäkin yhteydessä voidaan
korostaa, että työnteko on parasta kotouttamista.
Siinä oppii käytännön kieltä aivan
toisella tavalla kuin luokkahuoneessa istuessa, ja parhaassa tapauksessa
työtovereista saa ystäviä, joiden avulla
kiinnittyminen uuteen kotimaahan helpottuu.
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston selonteon kehittämisesityksiä on
asiantuntijakuulemisissa pidetty pääosin oikean
suuntaisina. Ikävä kyllä useita kannatettavia
ja kaikin puolin hyviä ehdotuksia ei kuitenkaan voida panna
toimeen, sillä niihin ei saada tarpeeksi resursseja eli
rahaa. Kuntien saamat kotouttamiskorvaukset ovat jääneet
selvästi jälkeen yleisestä hintatason
noususta. Koska kotouttamiseen varatut määrärahat ovat
riittämättömiä, tulee niitä käyttää mahdollisimman
tehokkaasti. Resursseja tulisi suunnata ensisijaisesti maahanmuuttajien
suomen ja ruotsin kielen sekä uuden kotimaan tapakulttuurin opettamiseen.
Tämä tukisi parhaiten maahanmuuttajien sopeutumista
suomalaiseen yhteiskuntaan, parantaisi heidän työllistymismahdollisuuksiaan
ja ehkäisisi syrjäytymistä.
Arvoisa puhemies! Esitän, että edellä mainittujen
seikkojen johdosta selonteosta annettuun mietintöön
lisätään vastalauseeni mukainen lausumaehdotus.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vanha kansanviisaus sanoo, että työ on
parasta lääkettä. Sitä se on
myös maahanmuuttajan kotouttamiseen. Työelämässä he
oppivat suomalaisen työkulttuurin, kansamme tavat ja kielen.
Suomesta löytyy paljon tekemätöntä työtä. Onkin
varsin erikoista, että Suomeen tuodaan kesäisin
kausiluontoisesti tuhansia venäläisiä ja
aasialaisia keräämään marjoja
ja sieniä metsistämme. Kysynkin, miksi maassamme
jo asuville tai tänne tuleville maahanmuuttajille, jotka
ovat tottuneet kotimaassaan keräämään
ja käyttämään luonnon antimia,
ei järjestetä systemaattisesti työtä marjojen
ja sienten poiminnan parissa. Meillähän jää valtaosa
marjoista ja sienistä metsiin mätänemään
poimijoiden puuttuessa, mikä on kansantaloudellisesti ja
inhimillisesti ajatellenkin silkkaa ruuan ja rahan tuhlausta. Luulen, että ainakin
osa työttömyyskortistossa olevista maahanmuuttajista
haluaisi ansaita elantonsa marjanpoiminnalla vaikkapa vain vähemmänkin aikaa.
Arvoisa puhemies! Työttömyyden lisäksi maahanmuuttajan
kotouttamista Suomeen haittaa väärin painottunut
kielen opetus. Meillä keskitytään aivan
liikaa kielioppiin. Verbien oikeiden taivutusmuotojen sekä ruotsin
kielen opiskelun voisi jättää vähemmälle
ja keskittyä käytännön puhekielen
opetukseen. Ei ole katastrofi, jos maahanmuuttaja ei aina osaa käyttää oikeaa
kieliopillista muotoa puhuessaan.
Arvoisa puhemies! Työttömyys ja kielitaidottomuus
ovat maahanmuuttajan kotouttamisen kannalta vakavia uhkia. Jos näitä asioita
ei saada kuntoon, ne johtavat vain ja ainoastaan yhteiskunnasta
syrjäytymiseen ja sosiaalitukien varassa elämiseen
maamme suurissa betonilähiöissä. Miksi
ihmeessä heidät sijoitetaan suurten kaupunkien
vuokralähiöihin? Maahanmuuttajat itsekin haluavat
olla nimenomaan suomalaisten keskuudessa eivätkä yhteen
paikkaan tungettuina. Suomen maaseudun autioituminen on vakava uhka,
joten on hyvin erikoista, ettei heitä sijoiteta maaseudulle
jo alusta pitäen, vaan heille vuokrataan yhteisin verovaroin
esimerkiksi Helsingin keskustasta ylihintaisia vanhoja hotelleja
sijoituspaikoiksi.
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Ruohonen-Lernerin tekemää lausumaehdotusta.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pakko aloittaa tämä puheenvuoroni
Vantaan kaupungin Vantaan monikulttuurisuusohjelman 2009—2012
muutamalla asialla elikkä ihan tämmöisestä käsitteestä,
mikä tässä keskustelussa ei välttämättä tänään
mutta yleensä on ihan hyvä huomioida. Elikkä lainaus
kuuluu tästä asiasta: "Käsitteet maahanmuuttopolitiikka,
kotouttamispolitiikka ja monikulttuurispolitiikka sekoitetaan usein
toisiinsa. Maahanmuuttopolitiikka määrittelee
sen, kuinka toivottua maahanmuuttoa edistetään
ja ei-toivottua maahanmuuttoa kontrolloidaan. Kotouttamispolitiikka
määrittelee sen, miten maahanmuuttajista tulee
osa suomalaista yhteiskuntaa, toisin sanoen kuinka he integroituvat
poliittis-oikeudelliseen, taloudellis-sosiaaliseen ja kulttuuris-elämäntavalliseen
järjestelmään. Monikulttuurisuuspolitiikka määrittelee
taas, millaisiksi eri ryhmien väliset suhteet muodostuvat."
Arvoisa puhemies! On hyvä tietää perusasiat ja
lähtökohdat.
Valtioneuvoston selonteko on monellakin tapaa hyvä.
Selonteon lopussa on selvitetty tehtyjen 14 kehittämisehdotuksen
taloudelliset vaikutukset, ja niinpä tässä puutun
nyt ensinnäkin määrärahojen
lisätarpeeseen.
Maahanmuuttajien määrän kasvaessa
myös palvelutarpeet kasvavat yhteiskunnan eri osa-alueilla.
Valtionhallinnon tuottavuusohjelman tavoitteet, kuntien henkilöstövähennykset
ja toisaalta maahanmuuttajapalveluiden henkilöstötarpeiden
samanaikainen kasvu muodostavat ristiriidan, johon on kyettävä löytämään
ratkaisuja. Arvio keskimääräisestä henkilömitoituksesta maahanmuuttajaväestön
palveluissa on puolitoistakertainen muuhun väestöön
verrattuna. Tämä valtion ja kuntien on välttämätöntä ottaa huomioon
sekä rahoituksen määrää arvioitaessa että palveluja
järjestettäessä. Valiokunta pitikin välttämättömänä kehittää maahanmuuttajuudesta
aiheutuvien kustannusten seurantaa ja tilastointia. Erityistä huomiota
valiokunnan mielestä tuli kiinnittää tiedon
yhteismitallisuuteen ja luotettavuuteen sekä yhdenmukaisiin
seuranta- ja tilastointitapoihin.
Arvoisa puhemies! Kunnille maahanmuutta-jien kotouttamisen edistämiseksi
maksettava laskennallinen korvaus on pysynyt suuruudeltaan muuttumattomana vuodesta
1993. Silloin valtionosuusjärjestelmää muutettiin
siten, että kunnan valtionosuus määräytyy
laskennallisten tekijöiden perusteella. Laskennalliset
korvaukset eivät kuitenkaan enää kata
yleisen kustannustason kehityksen johdosta palvelutuotannosta aiheutuvia
kustannuksia. Pidänkin välttämättömänä,
että korvausmääriä nostetaan,
jotta ne vastaavat vuodesta 1993 voimakkaasti noussutta kustannustasoa.
Arvoisa puhemies! Paras keino kotouttamisen onnistumiseksi on
mahdollisimman varhainen työllistyminen. Tämän
lisäksi tärkeää on mahdollisimman
nopeasti hankittu suomen tai ruotsin kielen taito, niin kuin tänään
täällä olemme kuulleet. Kotoutuminen
on vuorovaikutusta suomalaisen yhteiskunnan kanssa, ja siksi myös
kotouttamispolitiikan tulee olla kaksisuuntaista. Myös
vastaanottava yhteiskunta muuttuu väestön monimuotoistuessa.
Vaikka maahanmuuttajat ovat erittäin heterogeeninen ryhmä,
kotouttamispalveluita ei tulisi eritellä ainoastaan maahantulotavan
perusteella. Nyt kotouttamispalveluiden piiriin lasketaan vain alle
kolme vuotta Suomessa olleet. Kotouttamisprosessi on kuitenkin yksilöllinen
ja todellisuudessa huomattavasti pidempi. Kotouttamisen epäonnistuminen
työvoimahallinnossa, opettamisessa ja asumisessa kuormittaa
suoraan sosiaali- ja terveydenhuoltoa.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän vielä huomiota Pääkaupunkiseudun
aiesopimukseen, jossa tavoitteena on luoda kokonaisjärjestelmä maahanmuuttajien
koulutuksen ja työmarkkinoille pääsyn
edistämiseksi. Hallitusohjelman mukaan Pääkaupunkiseudulle,
Turun seudulle ja muille merkittäville maahanmuuttoalueille
laaditaan yhdessä valtion ja seudun kuntien kanssa pilottiohjelma
maahanmuuttajien kotouttamisen ja työllistymisen edistämiseksi.
Kuntapilotit toteutetaan vuosina 2009—2011 kolmevuotisella
ohjelmalla. Eduskunta on myöntänyt tarkoitukseen vuodelle
2009 1 miljoonaa euroa. Tämän ohella pilottihankkeisiin
tarvitaan noin 1 miljoonaa euroa sekä vuonna 2010 että 2011.
Arvoisa puhemies! Olen kuitenkin tyytymätön
valtion tähänastisiin käytännön
toimenpiteisiin liittyen tähän sopimukseen. Mainittakoon, että jo
neuvoteltu Pääkaupunkiseudun aiesopimus ei ole
johtanut vielä valtion rahoituksen puuttumisen vuoksi työn
käynnistymiseen, vaikka Pääkaupunkiseudun
kunnat ovat varanneet omissa talousarvioissaan määrärahat
kotouttamispalveluiden kehittämiseen jo kuluvana vuonna.
Pilottiohjelmien tavoitteena olisi kehittää ja testata
uusia innovatiivisia malleja maahanmuuttajien työllistymisen
ja kotouttamisen tukemiseksi sekä arvioida ja kehittää palvelujen
vastaavuutta erilaisten maahanmuuttajaryhmien tarpeisiin.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun Suomen kotouttamis- ja maahanmuuttopolitiikasta
puhutaan, kannattaa aina muistaa mittakaava. Maahanmuuttajien osuus
Suomen väestöstä on edelleen Euroopan
pienimpiä. On siitä huolimatta selvää,
että maahanmuutto vaatii rinnalleen aktiivista ja kokonaisvaltaista
kotouttamispolitiikkaa, mutta meillä Suomessa on helposti sellainen
asenne, että kotouttaminen on jotakin, mitä voidaan
ruiskulla pistää lihakseen suoraan maahanmuutajalle
tai turvapaikanhakijalle, ja sitä se ei ole.
Kotoutuminen on aina kumppanuussopimus, johon tarvitaan kaksi
osapuolta. Yhtä lailla, kun me kotoutamme maahanmuuttajia
Suomeen ja suomalaisiin, meidän tulee sopeuttaa ja kotouttaa
suomalaisia näihin maahanmuuttajiin. Rasismin ja syrjinnän
kitkeminen on välttämätön edellytys
kotoutumiselle. Siksi kotoutus pitää pitää kaksisuuntaisena.
Kaikkein tärkein asia selonteossa on se, että nyt
kotouttamistoimia halutaan suunnata aivan kaikille. Tähän
asti kotouttamistoimenpiteiden käynnistyminen on edellyttänyt
oikeutta kotouttamissuunnitelmaan, joka on vain työttömäksi työnhakijaksi
rekisteröidyllä ja/tai sellaisella maahanmuuttajalla,
joka saa kunnan toimeentulotukea. Ja se tarkoittaa käytännössä sitä,
että suuri joukko ihmisiä jää kotoutumispalveluiden ulkopuolelle.
Heidän joukossaan on kotiäitejä, avioliiton
perusteella muuttaneita ja töihin tulevia. Siksi selonteossa
useaan otteeseen todettu kotouttamislain ja suunnitelmien soveltamisalan laajennus
koskemaan käytännöllisesti kaikkia yli vuoden
Suomessa oleskelleita maahanmuuttajia ja heidän perheenjäseniään
on perusteltu. Tätä myöskin kaikki valiokunnat
ovat puoltaneet.
Kielen oppiminen on ehdoton edellytys kotoutumiselle ja työelämässä menestymiselle.
Täällä on jo paljon puhuttu suomen ja
ruotsin kielen koulutuksesta, mikä onkin erityisen tärkeää,
mutta pitää myös muistaa oman äidinkielen
merkitys. Ranskassa, missä on jo kolmannen ja neljännen
sukupolven maahanmuuttajia, on tutkittu, että omaa äidinkieltään
hyvin osaavilla nuorilla on pienimmät riskit ajautua erilaisten ääriliikkeiden
toimintaan. Siis nimenomaan oma äidinkieli ja omien kulttuuristen
piirteiden säilyttäminen turvaavat muuttajaa myös
uusissa olosuhteissa.
Kuntien ongelmista on puhuttu paljon eikä syyttä,
sillä pakolaisten kuntapaikkojen puute on edelleen akuutti
ongelma, ja niin kauan kuin kuntakorvaukset laahaavat nykyisellä tasolla,
siihen ei muutosta saada. Kuntaliitto on arvioinut, että korvauksia
tulisi nostaa vähintään 50 prosentilla ja
rahat tulisi korvamerkitä juuri tähän
tarkoitukseen. Nyt luvassa on 20 prosentin korotus, mutta se ei
todellakaan riitä.
Kotoutuminen tapahtuu aina paikallisesti siihen omaan kotiympäristöön,
ja silloin pitää muistaa, että kulttuuri,
liikunta ja nuorisotyö ovat vahvoja keinoja tässä työssä.
Niiden merkitystä korostaa vielä se, että maahanmuuttajissa
nuorten osuus on suuri ja suvaitsevaisuutta kasvatetaan parhaimmin
juuri lasten ja nuorten monikansallisessa toiminnassa.
Kolmannella sektorilla on erityinen mahdollisuus ja myös
vastuu suunnata toimintaansa myös maahanmuuttajia kohtaan,
mutta muistutan, että ihan meistä jokaisesta riippuu,
miten hyvin maahanmuuttajaperhe tänne sopeutuu ja kotoutuu. Meidän
jokaisen tulisi miettiä, voisiko juuri minun perheeni toimia
tukiyksikkönä ja kummina maahanmuuttajille. Toki
tarvitaan lisäksi myöskin erilaisia vertaistukiryhmiä ja
erilaisten yhdistysten ja järjestöjen panostusta,
jotta jää murretaan puolin ja toisin. Tämä myös
olisi hyvää toimintaa hillitsemään
kasvavaa rasismia.
Mutta kahdesta ryhmästä vielä. Erityisen
haavoittuva ryhmä on tietystikin syrjäytymisvaarassa
olevat nuoret. Täysi-ikäisyyden saavuttaneet ja
oleskeluluvan saaneet nuoret jäävät helposti kaikkien
palveluiden ulkopuolelle, eikä heille tarjota myöskään
lastensuojelullisia tukipalveluita. Tähän pitää puuttua.
Toinen erityistoimia vaativa ryhmä on kotiäidit,
jotka helposti jäävät kielitaidottomiksi
ja kodin seinien sisään sulkemiksi monista syistä, kulttuurisista
ja perherooleista, miehiä huonommasta kielitaidosta ja
koulutuksesta johtuen.
Haluaisin nostaa esiin myöskin haasteet meidän
ikääntymispolitiikallemme. Maahanmuuttajien fyysinen
eläkeikä on paljon suomalaisia alhaisempi. Moni
maahanmuuttaja on kovien kokemustensa takia viisikymppisenä jo
paljon lähempänä elämänsä loppua
kuin keskivertosuomalainen.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa tapahtuva maahanmuuttajien onnistunut kotouttaminen
on yhä tärkeämpää muuttajien määrän
kasvaessa ja taloustilanteen heikentyessä. Huomionarvoista
on, että työperäinen maahanmuutto lisääntyy
nopeasti. Asian näkeminen voimavarana voi olla hetkittäin
vaikeaa, mutta varmaa on, että vain hyvillä maahanmuuttajien kotouttamistoimenpiteillä
suomalaisten
hyvinvointia voidaan tulevaisuudessa kasvattaa.
Maahanmuuttajaperheiden mahdollisimman nopea integroituminen
suomalaiseen yhteiskuntaan on kaikkien suomalaisten etu. Kotouttamisen
linjauksia ja toimenpiteitä on kokoomuksen mielestä tarkasteltava
juuri nyt erittäin järkiperäisesti. Se,
missä meidän on onnistuttava paremmin, on ehdottomasti
se, että Suomeen muuttanut työhaluinen ja -intoinen
ihminen tuntee itsensä osaksi suomalaista yhteiskuntaa,
aivan samalla tavalla kuin me itse haluamme tuntea mennessämme
itse vieraaseen ympäristöön. Vuorovaikutus
lähiympäristön kanssa eri tilanteissa
niin päiväkodeissa, kouluissa, työpaikoilla
kuin harrastuksissakin on tärkeä osa sulauduttaessa
suomalaiseen yhteiskuntaan tasavertaiseksi jäseneksi.
Vaikka selonteko ei käsittele työperäistä maahanmuuttoa,
on kotouttamispaketin tarkastelu tärkeää työperäisen
maahanmuuton näkökulmasta. Työperäistä maahanmuuttoa
tarvitaan, jotta työvoiman ikääntymisestä johtuvaan
työvoiman vajeeseen voidaan vastata. Asian ymmärtäminen tai
hyväksyminen voi olla hieman vaikeaa tällä hetkellä,
mutta näin se vaan asia on. Talouden pyörien pitää pyöriä,
kun suuret ikäluokat jäävät ansaituille
eläkepäiville.
Kielikoulutus on avainasemassa maahanmuuttajan kotoutumisessa
suomalaiseen kulttuuriin ja tapoihin. Kielikoulutukseen on panostettava.
Mitä nopeammin kieli opitaan, sitä nopeammin ihminen
tuntee viihtyvänsä uudessa kotimaassaan ja on
sitten valmiimpi työskentelemään täällä.
Suomi kansainvälistyy kovaa vauhtia, ja siksi on tärkeää,
että meidän järjestelmämme ovat
valmiina vastaanottamaan uusia asukkaita. Niiden pitää olla
maahanmuuttajille oikein suunnattuja sekä yksilöityjä ja
riittävän hyvin resursoituja. Suomalaisten tulee
myös luottaa siihen, että Suomeen muuttaneet maahanmuuttajat
ovat tulleet tänne luotettavaksi osaksi suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa.
Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa epäonnistua
tässä tehtävässä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Selonteko on laaja, ja monia tärkeitä asioita
otetaan siinä esille. Mietinnössä on
kuitenkin yksi puute, joka pitää mielestäni
ja meidän ryhmämme mielestä nostaa esille
paljon painokkaammin. Valiokunnan mietinnössä nimittäin
kiinnitetään aiheellisesti huomiota siihen, että kunnille
maksettavat kotouttamiskorvaukset ovat jääneet
tasoltaan pahasti jälkeen hinta- ja kustannuskehityksestä.
Kunnille kotouttamisen edistämiseksi maksettavia korvauksia
ei ole nimittäin korotettu vuoden 1993 jälkeen.
On otettava nyt huomioon kuntien todella vaikea taloustilanne. Eilenkin
taisi tulla kaksi uutta kriisikuntaa lisää, ja
niitä taitaa olla yhteensä jo lähemmäs
parikymmentä.
Arvoisa puhemies! Ehdotimme valiokunnan kannanoton muuttamista
tältä osin eduskunnan lausuman muotoon. Meidän
mielestämme tämä pelkkä mietinnössä oleva
ei riitä. Lisäksi me ehdotimme lausumassa myöskin,
että nämä kunnille maksettavat korvaukset
sidottaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon hintaindeksiin, jotta
kuntien kotouttamiskorvausten ostovoima voitaisiin turvata tulevina
vuosina. Tämä on erityisen tarpeen nyt tosiaan,
kun tämä kuntatalous on erittäin heikko.
Toisaalta kun kuitenkin näitä maahanmuuttajia
on tulossa, niin minusta on väärin, että näitten
kuntien tilannetta vaikeutetaan tällä asialla
ja valtio ei huolehdi omista velvoitteistaan. Kuitenkin nämä valtion
toimet tähtäävät siihen, että pyritään
kotouttamaan hyvin nämä meille tulevat, muualta
tulevat ihmiset. Se on tärkeä asia. Sen takia,
arvoisa puhemies, esitänkin vastalauseen 1 mukaista lausumaehdotusta
eduskunnan päätökseksi.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Kannatan ed. Valppaan tekemää lausumaehdotusta.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kotouttamisesta puhutaan, ei voi tarpeeksi
eikä liikaa korostaa sitä, että tulokas
oppii tai osaa kielen jo saapuessaan maahamme, osaa siis maamme
valtakielen, suomen tai ruotsin kielen. Sitä kautta on
helpompi tietenkin sitten omaksua maan kulttuuri ja tavat.
Toinen tärkeä seikka on työelämä.
Se antaa tunteen siitä, että kuuluu yhteiskuntaan
ja että ihminen on osa sitä. Lisäksi
työ on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vuoksi erittäin
tärkeää. Ja aivan kuten ed. Heli Järvinen
täällä sanoi — se oli muistaakseni
ranskalainen tutkimus — ne maahanmuuttajat, jotka osaavat
oman maansa kulttuurin ja kielen mutta myös sitten vastaavasti ranskan
kielen ja kulttuurin, ovat parhaiten kotoutuneet. Olen kiinnittänyt
tähän tutkimukseen itsekin huomiota, ja siinä on
varmasti meilläkin esimerkin ottamista ja paljon työtä tehtävänä. Maahanmuutto
on hyväksi, mutta sitten tulijoille pitää taata
työ ja koulutus ja ohjata niihin. Se on heidän
oikeutensa.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitos eduskunnalle asiallisesta keskustelusta,
mutta erityinen kiitos ministerille läsnäolosta
ja siitä, että olette jaksanut kuunnella näitä puheenvuoroja.
Haluaisin muistuttaa vielä yhdestä asiasta:
Puhutaan aina siitä, kuinka kalliiksi maahanmuuttajat tulevat
Suomelle. Kannattaa muistaa, että maahanmuuttaja kuluttaa
varojamme keskimäärin kuuden vuoden ajan ja sen
jälkeen alkaa tuottaa meille päin. On selvää,
että me kaipaamme yhteistä EU-politiikkaa turvapaikka-asioissa
ja myöskin turvapaikka-asioiden tukivirastoa, jotta kotouttaminen
saadaan toimimaan koko Euroopan tasolla hyvin.
Lopuksi haluaisin nostaa vielä pienen asian esiin.
Kun kotouttamisselontekoa on käsitelty, on noussut esiin
mielenkiintoinen seikka: se, että kotouttamista kaipaavat
myös maahamme muuttavat suomalaiset, jotka ovat olleet
vuosikausia ulkomailla. Ja toivoisin, että kun kotouttamispolitiikkaa
ja toimia mietitään ja pistetään
käytäntöön, toteutumaan, myöskään
tätä ryhmää ei unohdettaisi.
Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Värderade talman, arvoisa puhemies! Jos tästä viimeisestä aloittaisi,
niin myöskin ministeriöön on tullut tämmöisiä toiveita. Suomi-Seura
antaa jonkinlaisia vinkkejä, mutta se on osittain ilmeisesti
maksullista eikä kata kaikkia tarpeita, ja vaikka miten
olisimme halunneet yksinkertaistaa jo muuttoa Euroopan sisällä,
niin autoverot, sosiaaliasiat, se, miten Suomi toimii nykyään,
mikä on Kelan tehtävä, kaikki tämmöinen
vaatii todellakin tietoa.
Mutta mitä tulee esimerkiksi näihin resursseihin,
yhteistyöhön kuntien kanssa, niin haluaisin erityisesti
ed. Mäkiselle mutta kaikille muillekin todeta, että ministeriö on
nyt päättänyt kuntapilottien kohdentumisesta.
Olemme onnellisia siinä suhteessa, että hakemuksia
on tullut. Miten esimerkiksi taide, kulttuuri, sosiaalityö,
monet sektorit kunnissa olisivat mukana luomassa uusia käytäntöjä?
Aiesopimukseen palataan sitten parin kuukauden kuluttua budjetissa.
Myöskin täytyy muistaa, että kehyspäätöksessä todettiin, että maahanmuuton
tarpeisiin tulee nyt sitten elokuussa todella kohdentaa lisäresursseja.
Haluaisin vielä yhteen seikkaan kiinnittää huomiota,
kun mainittiin turvapaikanhakijoiden määrän
kasvu. No, itse asiassa turvapaikanhakijoiden määrät
eivät ole kasvaneet, ne ovat kääntyneet
laskuun. Minun viimeiset tietoni puhuvat siitä, että noin
300 olisi hakenut toukokuussa, ja jos se tätä niin
sanottua tahtia on, niin silloin puhumme 3 500 turvapaikanhakijasta
emmekä niistä 6 000:sta, jotka jotkut
mainitsevat lehdistössä. Kasvusta enää ei
ole kysymys. Määrät ovat viime kuukausina
kääntyneet laskuun.
Lopuksi haluaisin vain todeta marjanpoiminnasta, että jos
minä itse en hae mustikoita, niin aina ostan maahanmuuttajalta
mustikoita. Luulen, että he ovat tulleet Suomeen kiintiöpakolaisina.
Kohta 2: Minä kehotin viime vuonna marjanpoimijayrityksiä nimenomaan
kääntymään muun muassa vastaanottokeskusten
puoleen, jotta antaisivat uutta työtä näille
esimerkiksi turvapaikanhakijoille. Valitettavasti yritykset eivät ihan
tarttuneet siihen onkeen.
Jag hoppades att man skulle vända sig till exempelvis
mottagningscentralen för att ge arbetstagarna eller de
asylsökande möjligheter till det här.
Riksdagsledamot Feldt-Ranta tog också upp en ytterst
viktig fråga om så kallat hedersvåld. — Niin
sanottu kunniaväkivalta.
Suomessa muun muassa naisten maahanmuuttajajärjestöt
ja muut suomalaiset suuret kansalaisjärjestöt
kiinnittävät siihen huomiota. Vastaavasti yhdyn
aivan siihen, mitä te sanoitte, että pitää olla
nollatoleranssi tämän suhteen. Mutta meidän
pitää myöskin tiedostaa kouluissa, ter-veydenhoidossa
ja muualla, kaikkien meidän suomalaisten ammattilaisten,
jotka toimimme erityisesti nuorten naisten piirissä, pitää oppia tarkkailemaan,
milloin ja missä voi olla kunniaväkivallan uhkaa.
Mutta erityisesti koen myöskin, että tässä on
uusi naisjärjestöjen keskeinen tehtävä toimia
myöskin omalta osaltaan maahanmuuttajanaisten kotouttajana
ja opitaan, mitkä ovat naisten oikeudet suomalaisessa yhteiskunnassa.
Vastaavasti olen onnellinen, että Raha-automaattiyhdistys
on pystynyt myöskin ylläpitämään
ja tukemaan esimerkiksi lyömätöntä linjaa,
joka on suunnattu erityisesti maahanmuuttajamiehille.
Keskustelu päättyi.