Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Taloudellisen tilanteen perusteet, myös
talousarvion perusteet, ovat murentuneet. Työllisyystilanne
on pahempi kuin vuonna 1991, ja vientiteollisuuden ja metsäteollisuuden
tilanne kärjistyy. Tässä tilanteessa
oli arvokasta, että puhemies Niinistö tuki sosialidemokraattien
vaatimuksia taloustilanteen selvittämisestä ja
lisätalousarvion pikaisesta antamisesta eduskunnalle. Perustuslain
ja eduskunnan budjettivallan kannalta ja kansallisen kriisin kärjistyessä eduskunta
ja hallitus eivät voi olla katsomossa, vaan kansalaisten perusturvallisuus
ja talous edellyttävät toimia. Viime perjantaina
kuitenkin hallituspuolueet äänestivät
kumoon sosialidemokraattien vaatimuksen, että hallituksen
on annettava välittömästi eduskunnalle
työllisyyttä ja yritystoimintaa edistävä lisäbudjetti.
Oletteko te, herra pääministeri ja herra valtiovarainministeri,
nyt valmiita tässä tilanteessa jo liikkumaan konkreettisilla
esityksillä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on ilmoittanut, että tulemme elokuussa
varsinaisen budjettiriihen yhteydessä käymään
myös lisäbudjetista hallituksen neuvotteluja ja
tulemme antamaan tuolloin tämän vuoden toisen
lisätalousarvion. Tähän hallitus on kevään
valmistautunut, ja lisätalousarvio tulee eduskunnan pöydälle
välittömästi sitten syksyn alkaessa.
Muuhun taloustilanteesta käytävään keskusteluun
liittyen eduskunta viimeisteli juuri kehysselontekoon liittyen vastauksensa.
Siitä käytiin viikko kaksi sitten täällä laaja
keskustelu, ja ensi viikolla hallitus tulee antamaan pääministerin
ilmoituksen keskiviikkona, kun olemme juuri saaneet tämän
vuoden toisen suhdanne-ennusteen, ja sen pohjalta tulemme esittämään
sen arvion, joka valtiovarainministeriössä on
suhdanne-ennustetta laadittaessa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Me totesimme viime viikolla, että hallituksen
kehysmietinnön perusta, koko kehysselonteon perusta, oli
bkt:n lasku tänä vuonna 5 prosentilla, joka on ylitetty
jo pääsiäisen jälkeen. Myöskin
tältä osin kaikki taloutta ja työllisyyttä elvyttävät
toimet ovat olleet riittämättömiä,
se on todettu yleisesti. Kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon ja
opetustoimen perusturvallisuus, kansalaisten arjen perusturvallisuus
heikkenee, kunnat lomauttavat, leikkaavat. Tässä tilanteessa
kansallisen eheyden ja luottamuksen ilmapiirin vahvistaminen ja vakavan
taloustilanteen mukaiset toimet edellyttävät konkreettisia
esityksiä eivätkä pääministerin
ilmoitusta. Ei voi olla niin, että kesä on peruste
sille, että hallitus ei tee nyt välittömiä esityksiä vakavan
talous- ja työllisyystilanteen edellyttämällä tavalla.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Meistä kukaan ei tule tietämään,
ainakaan vielä tässä vaiheessa, mikä on bkt:n
supistuma tämän vuoden aikana, (Ed. Kallis: Jotain
me kuitenkin tiedämme!) koska se jää nähtäväksi,
koska sitä ei kukaan tiedä tässä vaiheessa,
ei sen paremmin oppositio kuin hallituskaan eikä kukaan
tässä maailmassa. (Välihuutoja vasemmalta)
Se, mikä tiedetään, on tietysti laitettu
kehyksiin ja syksyllä taas tiedetään
sitten enemmän. Taloustilanne on vaan tämmöinen, että me
emme pysty sitä tässä tilanteessa kovasti ennakoimaan.
Mitä tulee sitten elvytystoimien mittaluokkaan, niin
jos ihan kuuntelee objektiivisia arvioitsijoita, kansainvälisiä arvioitsijoita
ja unohtaa vaikkapa hallituksen omat mielipiteet, niin päivänselvää on
se, että Suomi on yksi Euroopan suurimpia elvyttäjiä ja
kaikkialla Euroopassa samoiten kuin Kansainvälisen valuuttarahaston
toimesta samoiten kuin Oecd:n toimesta nyt puhutaan siitä,
että sen sijaan, että velkaannuttaisiin, siis
ylivelkaannuttaisiin elvytyshuumassa, niin pitää ryhtyä etsimään
ulospääsystrategia sille ajalle, kun talous on
lähtenyt uudestaan kasvuun, ei siis nyt tälle
ajalle vaan sille ajalle, kun talous on lähtenyt uudestaan
kasvuun.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kun nyt sitten hallitus viimein puhemiehen
ja opposition vaatimuksesta aikoo edetä näissä talouteen liittyvissä lisätalousarvioasioissa,
niin millä tavoin te meinaatte nyt tätä tilannetta,
joka on koko ajan paheneva, auttaa? Mitkä ovat ne sektorit, joilla
te haluatte tulla tähän mukaan niin, että tämä kuntien
tilanne paranee, niin, että niitten taantuvien teollisuuspaikkakuntien
tilanne paranee? Millä tavoin näitä uusia
innovaatioita saadaan aikaan? 50 miljardin takaukset pankeille on tehty,
mutta yrittäjät sanovat, että niin Finnverasta
tällä hetkellä kuin pankeista muutoinkin
on vaikea saada lainaa. Millä tavoin te koetatte saada
nyt käytännössä näitä eduskunnankin
hyväksymiä päätöksiä toimeenpantavaksi,
koska työllisyystilanne heikkenee koko ajan ja yrittäjien ahdinko
pahenee koko ajan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämän vuoden ensimmäinen
lisätalousarviohan siirrettiin toukokuulta, missä se normaalisti
on, tammikuulle, ja siinä jo tehtiin merkittäviä ratkaisuja.
Toisaalta olemme tehneet jo päätöksiä erityisesti
työllisyyskoulutuksen vahvistamiseksi, jotta lisääntyvä työttömyys
ei kohtelisi niin rajusti työttömiksi jääneitä ihmisiä.
Tämä on meidän keskeinen tavoite myös
tulevassa talousarviossa ja lisätalousarviossa, eli kohdennamme
resurssit nimenomaan työttömiksi jääneiden
ihmisten koulutusmahdollisuuksien parantamiseen.
Mitä tulee sitten tähän luotonsaannin
vaikeuteen, se on todella piinallinen asia. Hallitus ei voi pakottaa
pankkeja luotottamaan, mutta me olemme tehneet semmoiset instrumentit,
jotka pankit voivat tarvittaessa ottaa käyttöönsä ja
jotka helpottaisivat luotonsaantimahdollisuuksia, mutta pankit eivät
ole sitä halunneet vielä tehdä. Kaikkein
tärkein asia on se, että Euroopan laajuisesti saadaan
pankkisektori toimimaan, koska sitten alkaa rahahanat pankkeihin
tulemaan. Kysymys on pankkien oman varainhankinnan maturiteetista
eli siitä, kuinka pitkää rahaa suomalaiset
pankit saavat maailmalta. Se säätelee sen, kuinka
pitkää rahaa, eli lainarahaa, kuinka pitkää lainaa
ne pystyvät antamaan yrityksille. Tämä ei
yksin suomalaisin toimin valitettavasti pysty ratkeamaan, vaan me
tarvitsemme siihen kansainvälistä apua.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Kun tätä keskustelua kuuntelee,
niin voi ehkä todeta, että en ole niinkään
huolissani siitä, että ette ole kirjannut niitä uusia
tarvittavia velanottotarpeita, vaikka ehkä siitäkin
pitäisi vähän olla huolissaan. Mutta
enemmän kyllä olen huolissani siitä, ministeri
Katainen, pidättekö te tosiaan edelleen kiinni
siitä, että tämä hallitus ja
Suomi on elvyttänyt tarpeeksi, vaikka työttömyys
kasvaa koko ajan. Työttömyyden arvellaan lisääntyvän
vielä ensi vuonna. Eikö vastuullisen valtiovarainministerin
ja mielellään koko hallituksen tehtävä tällaisessa
tilanteessa ole elvyttää, jotta työttömyyden
kasvu pysähtyy?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Elvytys on oikeastaan kaikkea sitä,
mihin rahaa käytetään. Meillä tulee ensi
elokuussa budjettiesitys, jossa hallitus, niin kuin on aikaisemmin
jo ilmoittanut, suuntaa 200 miljoonaa euroa sisäisin uudelleenkohdennuksin elvytyksen
kannalta kaikkein järkevimpiin kohteisiin, kuten vaikkapa
nyt työttömyyskoulutukseen. Tämän
lisäksi meillä tulee selvitys budjettiriiheen
mennessä mahdollisten investointien aikaistamisesta. Kaikissa
näissä katsotaan, kuinka veronmaksajien raha on
kaikkein parhaimmassa työllisyyskäytössä ja
toisaalta, miten veronmaksajien rahaa voidaan käyttää vastuullisesti
niin, että ne, jotka ovat jääneet työttömiksi,
eivät kärsisi niin paljon kuin ilman näitä toimenpiteitä kärsisivät.
Vastuullisuutta on se, että katsomme Suomen taloutta, suomalaisten
taloutta, myös tulevaisuuden kannalta, koska velka pitää aina maksaa
pois. Vastuutonta on se, että tämmöisessä tilanteessa
vain ainoastaan elvytetään, elvytetään,
elvytetään ja ylivelkaannutaan. Se ei ole vastuullista.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Eiväthän ne toimet, joita
hallitus on tehnyt elvytyksen puolesta, vaikuta vielä tänä päivänä,
ne vaikuttavat muutaman viikon ja muutamien kuukausien aikana. Olisikin
ajattelematonta tyhjentää pajatso yhdellä kerralla.
Mitä tulee pankkien luotonantoon, sehän toimii
jo paremmin kuin muutama kuukausi sitten.
Kun täällä keskustelussa on viitattu
puhemieheen ja oppositioon, että teillä on olemassa
erilainen näkemys, niin korostan, että keskustan
eduskuntaryhmä luottaa tähän hallitukseen,
sen politiikkaan, (Ed. Jaakonsaari: Ihanko totta! — Ed. Arhinmäki:
Olipa yllätys!) ja kyllä minulla on syytä kysyä teiltä,
jotka esitätte vaihtoehtoja, että verotusta pitää kiristää tai
pitää leikata, mistä te leikkaatte ja
mitenkä te verotusta kiristätte. (Välihuutoja
vasemmalta) Arvoisa valtiovarainministeri, kysyn teiltä:
Mitenkä te arvioitte, koska ne elvytystoimet, jotka
tehtiin sekä budjetin että lisäbudjetin
osalta, alkavat vaikuttaa käytännön elämässä?
(Ed. Skinnari: Aika paha taas!)
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Rakentamisen osalta julkisen rakentamisen
taso on noin 30 prosenttia nyt jo korkeampi kuin viime vuonna, mutta
erityisesti infrahankkeissa toteutuminen alkaa meidän saamiemme
selvitysten mukaan syys-lokakuussa eli lapio menee maahan isoissa
tiehankkeissa niihin aikoihin. Samoiten isohko osa muusta rakentamisesta.
Eli näillä on aina oma viiveensä.
Mutta se, mitä ed. Kalli johdantopuheenvuorossaan totesi,
että velkaraha on siirrettyä veronmaksua tai että se
pitää aina verojen korotuksilla tai muilla toimilla
kompensoida jälkikäteen, on hyvä pitää mielessä.
Suomen Pankin eilinen arvio oli se, että me olemme nyt
jo tilanteessa, joka vastaa noin 5 prosenttiyksikön veroasteen
nousua, eli siis sitä, että suomalaiset maksavat
tämän kriisin jälkilaskua, jos se kaikki
olisi verotuksen korottamisessa, 5 prosenttiyksikköä korkeammilla
veroilla, mikä tarkoittaa sitä, että työllisyystilanne
todennäköisesti kehittyy vain hyvin hitaasti positiiviseen
suuntaan, koska korkea veroaste ei (Puhemies: Minuutti on kulunut!) kannusta
työllistämään. Tämä on
nimenomaan hyvä puheenvuoro ja näkemys siitä,
mitä on vastuullisuus.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Yli 100 miljardin ylittävä velka
on valtava summa. Se tulee ylittämään
2,5-kertaisesti valtiomme kassaan tulevat tulot. Siinä ei
paljon auta vertailla, miten muissa maissa menee tai meidän suhdettamme
bruttokansantuotteeseen, kun muiden maiden tilanne on vielä pahempi.
Tässä tilanteessa tietenkin tulee pohdittavaksi,
että meillä tulee olemaan tuleville vuosille palautumissuunnitelma,
jolla meidän hyvinvointivaltiomme peruskivet pidetään
jatkossakin yllä. Tähän hätään
tietenkin tulee pohdittavaksi, mitä päätöksiä meidän
tulee uudestaan arvioida. Valtiovarainministeri Katainen:
Esimerkiksi meille tulee vuoden lopussa ruuan arvonlisäveron
alennus, mikä tarkoittaa 450 miljoonaa euroa arvonlisäveroa
vähemmän tulopohjassamme. (Ed. Kimmo Kiljunen:
Oliko se järkevä päätös?)
Voisimmeko ajatella asiaa uudelleen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallitus on päättänyt
toteuttaa ruokaveron alennuksen ja muita päätöksiä ei
ole, eli toimimme sen päätöksen mukaisesti.
Mitä tulee tähän kasvavaan velkamäärään, mitä ed.
Lauslahti totesi, se on totta. Näköpiirissä on,
että vuoteen 2013 mennessä meidän velkasuhteemme
kaksinkertaistuu tähän päivään
verrattuna. Sekin on totta, että ei auta vertailla muihin
maihin, kuinka paljon siellä velka kasvaa, koska muissa
maissa ei ole samaa haastetta kuin Suomella, että tämän
normaalin kriisin jälkilaskun lisäksi Suomessa
on ikääntymishaaste. Ikäihmiset eivät
ole tietysti ongelma eikä se, että meillä on
lisää eläkkeensaajia, mutta se on ongelma,
että meillä on vähemmän työikäisiä suomalaisia.
Eli kun veroja maksetaan aina enempi palkasta kuin eläkkeestä,
niin pienempi joukko palkansaajia maksaa suuremman osan tämän
kriisin jälkihoidon laskusta ja sen takia sitä laskua
pitää minimoida eikä vain elvytyshuumassa
maksimoida.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minua kyllä vaivaa se, että välillä te
tiedätte erittäin paljon ja välillä te
ette tiedä yhtään mitään. (Naurua)
Kun te viittaatte siihen tammikuun ensimmäiseen lisätalousarvioon,
niin erittäin paljon on tapahtunut sen jälkeen,
mutta hallitus ei ole ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin.
Tänään tuli tieto Amerikasta — jokainen
ymmärtää, että Amerikan talous
vaikuttaa meihin — budjettialijäämä on
suurempi kuin aikaisemmin, kasvaa koko ajan, kauppataseen vaje kasvaa
koko ajan, eli siellä menee odotettua huonommin. Te sanotte,
että se vaikuttaa meihin, mutta te ette ryhdy mihinkään
toimenpiteisiin. Te elätte neljä kuukautta jäljessä,
kolme neljä kuukautta jäljessä. Minun
mielestäni on äärettömän
tärkeää, että toisitte eduskunnalle
selkeästi ne toimenpiteet, mihin te aiotte ryhtyä tämän
vakavan ja vaikean tilanteen takia. Kysymys on:
Tuotteko te?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Yhtä lailla voidaan sanoa, että hallitus on
toiminut useita kuukausia etukäteen koko tämän
talouskriisin ajan. Kun katsotaan, millä tavalla vuosi
sitten elokuussa ennakoitiin silloin nähtävissä olevaa
suhdannelaskua, ei tiedetty vielä, minkälaiseksi
kriisi muuttuu, mutta panostukset olivat suuret.
Rahamarkkinoiden, pankkitoiminnan, vakauttamisen osalta olemme
kaikki varautumistoimet tehneet erittäin paljon etukäteen.
Vielä yksikään suomalaispankki ei ole
näitä instrumentteja ottanut käyttöönsä.
Normaalia kevään lisäbudjettia me aiensimme
tammikuulle juuri sen takia, että saamme tehtyä elvytystoimia,
jotka sitten vähitellen alkavat kentällä näkyä lapionjälkinä ensi syksynä,
ettemme ole myöhässä.
Tietysti ymmärrän, että opposition
kanssa on erimielisyyttä siitä, mikä pitäisi
näiden eri toimien mitoitus olla, ehkä kohdennuksestakin
ollaan eri mieltä, mutta sitä kritiikkiä emme
ota vastaan, että olisimme tässä jälkijunassa.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Poikkeukselliset ajat vaativat poikkeuksellisia ratkaisuja. Ymmärsin,
että tässä hengessä eduskunnan
puhemies esitti talouspolitiikan valmisteluun turvallisuus- ja puolustuspoliittisen
selonteon tyyppistä laajaa parlamentaarista valmistelua.
Täsmentäisin tätä sillä tavalla,
että tarvitsemme erityisesti laajan, kaikki eduskuntapuolueet
kattavan parlamentaarisen valmistelun, ja sille sellaisen aikataulun,
että vielä tämän vaalikauden kuluessa
tarvittaessa voi nykyistä laajapohjaisempi uusi hallitus
lähteä toteuttamaan noita ehdotuksia.
Miltä tämä kuulostaa, pääministeri
Vanhanen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on näitä,
voisi sanoa, pitkälle eteenpäin katsovia päätöksenteon
muotoja, jotka tietyllä tapaa ankkuroivat meidän
talouspolitiikan johtamista. Sitä ovat vaalikauden mittaiset kehysratkaisut,
joilla on ollut suuri merkitys, meillä on EU:n tasolta
tuleva vakausohjelmajärjestelmä. Mutta sitten,
jos ajatellaan, että pitäisi tehdä tällainen
vähän niin kuin puolustusselontekoa vastaava talouspolitiikan
linja, niin kysynpä vain, että jos me olisimme
kaksi vuotta sitten tehneet tällaisen, miten hyvin se olisi
vastannut nyt tähän kriisiin. Ei olisi vastannut.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Te, valtiovarainministeri Katainen, viittasitte omassa
puheenvuorossanne näihin hyvin synkkiin Suomen Pankin ennusteisiin
siitä, että on paineita veroasteen nostamiseen,
ja että tämä velkaantumisvauhti, jossa
nyt olemme, tuottaisi paineet tulevaisuudessa korottaa verotusta.
Olisin halunnut kuulla hieman tarkemmin teidän ajatuksianne
siitä, missä aikataulussa nämä paineet
toteutuvat. Tietysti lama jollain viiveellä vaikuttaa verokertymään.
Miten saadaan valtiontalous tasapainoon ja mikä olisi
kestävä ratkaisu näiden paineiden edessä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Suomen Pankin ennusteet olivat hyvin realistisella
pohjalla. Karkeasti ottaen nämä sopeutumistoimet,
joita lienee käytettävissä, kuten nopeasti
tehtävät veronkorotukset, menojen leikkaukset,
ajoittuvat siihen kauteen, kun me tiedämme, että talous
kasvaa, ja ettei ole sitä riskiä, että se
putoaa heti alas.
Toinen vaihtoehto, jota siis hallitus ei ole esittänyt
eikä kannata, on se, että sopeutuminen aloitetaan
nyt tämän kriisin aikana. Mutta meidän
arviomme mukaan ja eurooppalaisen yleisen talouskeskustelun mukaan
se ei olisi järkevää, vaan että pitää tehdä heti,
kun kasvu on kestävällä pohjalla, jotta
velkaantumiskierre ei jatku. Meillä on siis aito vaara
ylivelkaantumisesta.
Tämän lisäksi me tarvitsemme rakenteellisia uudistuksia,
joista kaikkein tehokkain ja positiivisin on työurien pidentäminen,
eli että ihmiset jaksaisivat ja voisivat tehdä pidempiä työuria. Yksi
vuosi työuraa kansakuntatasolla ylöspäin tarkoittaa
3 miljardia euroa, ja se on kaikki pois menojen leikkauksista tai
verojen korotuksista.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Vaikka poliittinen muisti tunnetusti on vain
kolme kuukautta, uskallan palata syksyyn. Silloin vasemmistoliitto
varoitti tulevasta lamasta ja esitti elvytyspakettia. Silloin pääministeri
Vanhanen ja valtiovarainministeri Katainen leimasivat tämän
pelotteluksi. Nyt nähdään, kuka oli silloin
oikeassa.
Kun kokoomusnuoret esittivät sosiaaliturvan leikkaamista
ja peruspalveluiden heikentämistä, valtiovarainministeri
Katainen vastasi kyselytunnilla, että leikkauslistoja ei
ole. Tosiasiassa kuitenkin kunnissa lomautetaan, palveluita leikataan
ja heikennetään. Nyt kysynkin, kun te sanotte
taas täällä, että eteenpäin
ei voida katsoa ja oppositio on väärässä:
Voimmeko me todella, valtiovarainministeri Katainen, luottaa
teihin, vai heiluvatko valtiovarainministeri Kataisen korvat?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Varmasti jokainen osaa sen omalta kohdaltaan
parhaiten arvioida, kuinka hyvin luottaa. Se ei sillä parane,
että minä sanon, että ed. Arhinmäki
luottaa, koska hän ei luota kuitenkaan. (Naurua — Ed.
Laakso: Oikea arvio!)
Eteenpäin pitää nimenomaan katsoa,
eikä elää tässä päivässä.
Jos eläisi vain ja ainoastaan tässä päivässä,
eli että elvytämme, elvytämme, elvytämme,
emmekä ajattelisi, että edessä ovat ne vuodet,
jolloin se lasku pitää maksaa, jolloin nuoret
suomalaiset maksavat sen laskun, eivätkä välttämättä edes
nuoret, vaan työikäiset ja eläkkeensaajat.
Sen takia meillä pitää pysyä pää kylmänä.
Eli mitä suurempi velkalasti meille jää, sitä heikommissa
kantimissa hyvinvointiyhteiskunta on tämän kriisin
jälkeen, koska sitä vähemmän
meillä jää vuotuisesti käytettäväksi
rahaa hyvinvointipalveluihin, mitä enempi meillä menee
rahaa velanmaksuun tai (Välihuutoja vasemmistoliitosta)
korkojen maksuun. Eli näin ollen vastuullisuutta on se,
että katsomme todellakin eteenpäin.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Herra puhemies! Täällä on paljon
puhuttu velasta. Silloin edellisen syvän laman aikana,
joka oli Euroopan taloushistorian syvin, velkaannuttiin, mutta osa
velasta käytettiin suuriin tulevaisuusinvestointeihin,
tutkimukseen, tuotekehittelyyn. Se velka ei aina siirry tulevien
sukupolvien matkassa, (Ed. Salo: Ja Liisan lista!) jos se käytetään
luomaan uutta taloudellista kasvua. Sen takia minusta tällä velallakaan
pelottelu ei ole hyvä. Erityisen huolestunut pitää olla
kasvavasta työttömyydestä. Siinä minä toivoisin,
että hallitus ymmärtää sen ajatuksen,
mitä sosialidemokraatit ovat esittäneet laajasta
työllisyysryhmästä Martti Ahtisaaren
aikaisen työllisyysryhmäidean tapaan, jotta saataisiin
laajat vaikuttajajoukot sitoutumaan nimenomaan työttömyyden
kasvun lopettamiseen. Euroopan unioni tukee tätä hanketta.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ed. Jaakonsaari, olen samaa mieltä teidän
kanssanne siitä, että se velka, jota nyt otamme — eli
siis hallitus ei leikkaa, vaan ottaa velkaa menojen romahtamisen
vuoksi (Ed. Zyskowicz: Jotta se ei joutuisi leikkaamaan!) — hyvin
pitkälti menee nimenomaan uusiin investointeihin, kuten
nyt vaikkapa uuteen tierakentamiseen. Eli me emme ole vetäneet
tierakentamisen, puhumattakaan t&k-panostusten tai puhumattakaan
yliopistorahoituksen, tasoa alaspäin, vaan sitä paikataan
tällä hetkellä nimenomaan velalla. Mutta
toinen kysymys on se, pitääkö sitä velkaa
ottaa vielä tämän päälle
aivan tolkuttomasti lisää. Tämä on
tätä tasapainoilua, mikä on riittävää elvytystä ja
mikä on velkaantumisen minimoimista, koska jokainen tiedämme,
mitä suurempi velkataakka tulevina vuosina, sitä vähempi
rahaa hyvinvointipalveluihin ja tulonsiirtoihin (Ed. Kallis: Eikö löydy
mitään säästökohteita?) ja
sitä korkeammat verot. Eli minä luulen, että tämä on
aika helposti ymmärrettävissä. Joskus vaan
ehkä saattaa olla semmoinen mielikuva, että ikään
kuin velkaa ei otettaisi. Me otamme noin 10 miljardia per vuosi
seuraavat viisi vuotta vähintään eteenpäin.
Siinä on aikamoinen maksaminen.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Sitäkin tärkeämpää kuin
kuinka paljon velkaa ja veroja kerätään,
on se, mihin rahat käytetään. En voi,
ministeri Katainen, allekirjoittaa sitä, että elvytys
on rahan käyttämistä. Kyllä elvytyksellä tarkoitetaan
rahan käyttämistä johonkin, jossa se
maksaa itsensä takaisin ja elvyttää taloutta
sille uralle. (Ed. Salo: Nimenomaan näin! Juuri näin!)
Olisi mielenkiintoista nähdä nyt näitä arvioita
siitä, mihin te olette elvytysvarat käyttäneet.
Paljonko nyt ovat sitten lisänneet sitä ostovoimaa
nämä veronalennukset tai muut — tai sitten
viimeinen päätös siitä, että budjetissa
pitää puolustusmäärärahoihin
laittaa 2 prosentin vuosittainen korotus ihan tuosta vaan automaattisesti?
Tärkeää on se, mihin ne varat käytetään.
Tuonpa terveisiä tämän päivän
yhdestä tapaamisesta, jossa toivottiin kovasti lisää sinne ihan
kaikkein köyhimpien rahoihin: 33 miljoonaa auttaisi jo
huomattavasti yksinhuoltajaperheitä. Obama elvyttää niin,
että hän ottaa köyhät huomioon.
Voisiko meidän hallituksemme harkita samanmoista?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kotitalouksien talouteen tuntema luottamus
on säilynyt kohtuullisen hyvänä olosuhteisiin
nähden. Se näkyy muun muassa asuntomarkkinoilla.
Kyllä se luottamus, sitä kautta oleva kulutuskyky,
tietysti syntyy kaikista niistä päätöksistä,
joita on tehty veronalennukset mukaan lukien. Tilanteessa, jossa
meillä nimenomaan teollisuus ja vienti kärsivät
erittäin paljon, on ollut erittäin tärkeätä,
että kyetään satsaamaan kotimarkkinoiden
toimintaan. Siinä kotitaloudet ovat aivan avainasemassa.
Eli väitän, että näillä veronalennuksilla
on ollut suuri merkitys myös tässä kriisin
hoidossa. Suurin osa tästä tämän vuoden
noin 10 miljardin euron lisävelanotosta kuluu olemassa
olevien yhteiskunnan perustoimintojen ylläpitämiseen.
(Ed. Saarinen: Veronalennuksiin menee!) Se ei ole siinä mielessä elvytystä,
että se olisi ekstraa sen päälle, mitä normaalivuosina
on tehty. Mutta näissä oloissa on tärkeätä sekin,
että me pidämme yhteiskunnan aivan perustoiminnot,
palvelut, hallinnon, kaiken, toiminnassa, maksamme tulonsiirrot
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) ja otamme sen valtion piikkiin
lainana ulkomailta.