4) Hallituksen esitys laiksi Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavista valtiontakauksista
Hannes Manninen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan ja maailman rahoitusmarkkinat sekä talous
ovat olleet suurissa ongelmissa vuoden 2008 syksystä alkaen. Vaikka
maailmantalous on nyt lähtenyt kasvu-uralle monissa osissa
maailmaa, tilanne ei ole suinkaan ohi. Päinvastoin tilanne
on edelleen erittäin vakava ja rahoitusmarkkinat ovat edelleen
hyvin herkässä tilassa.
Arvoisa puhemies! Säädettäväksi
ehdotettu laki liittyy Ecofin-neuvoston päättämään
laajamittaiseen, Euroopan taloutta vakauttavaan toimenpidekokonaisuuteen,
jota kutsutaan Euroopan talouden vakautusmekanismiksi. Vakautusmekanismiin
sisältyy kolme elementtiä. Ensimmäinen:
Euroopan unionin talousarviosta rahoitettava noin 60 miljardin euron
suuruinen Euroopan rahoituksen vakausmekanismi. Toinen: Euroalueeseen
kuuluvien valtioiden erityisrahoitusyhtiö, josta käytetään
nimeä Euroopan rahoitusvakausväline ja jonka lainanottoa
euromaat ovat sopineet takaavansa 440 miljardiin euroon asti. Kolmantena
elementtinä vakautusmekanismiin sisältyy Kansainvälisen
valuuttarahaston 250 miljardin euron rahoitusosuus. Koko vakauttamispaketin
suuruus on siten 750 miljardia euroa, eli kyse on erittäin
mittavasta summasta.
Näin mittava vakauttamispaketti on katsottu välttämättömäksi
tilanteessa, jossa valtioiden lainakustannusten nousun lisäksi
kriisi alkoi uhata eurooppalaista pankkijärjestelmää ja
tätä kautta koko euroalueen talouden elpymistä.
Suomen osallistuminen Euroopan rahoitusvakausvälineelle
annettavaan valtiontakaukseen edellyttää eduskunnan
suostumusta. Sen vuoksi ehdotetaan säädettäväksi
laki, jonka nojalla valtioneuvosto voi antaa valtiontakauksia erityisrahoitusyhtiön
varainhankinnalle,
eli sille kakkoselementille, ja Suomen osuus 440 miljardin euron
takauksesta on 1,80 prosenttia eli 7,92 miljardia euroa, joka on
myös lakiehdotuksessa mainittu takausten enimmäismäärä.
Lakiehdotuksen mukaan valtioneuvoston yleisistunto päättäisi
valtiontakauksen myöntämisestä, mutta
ennen päätöksentekoa valtioneuvosto antaisi
asiasta tiedonannon eduskunnalle. Toisin sanoen eduskunnalla on
mahdollisuus ottaa kantaa jokaisessa tapauksessa erikseen tämän
lain pohjalta. Valtiovarainvaliokunta pitää esitystä välttämättömänä ja
puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä eräin
muutosehdotuksin.
Arvoisa puhemies! Ensin mainittu eli rahoituksen vakautusmekanismi
on ensisijainen, ja mainittu mekanismi on jo perustettu 13.5.2010 voimaan
tulleella asetuksella. Tästä vakautusmekanismista,
jonka osuus oli noin 60 miljardia euroa, myönnettävät
lainat tai luottojärjestelyt taataan kokonaisuudessaan
unionin talousarviosta, mutta varsinaiset lainanotto- ja lainanantotoimet toteutetaan
talousarvion ulkopuolisiin toimiin sovellettavien sääntöjen
mukaisesti. Lainojen ja luottojärjestelyjen pääoma
on rajoitettu unionin omien varojen enimmäismäärän
mukaisten maksumäärärahojen liikkumavaraan,
joksi on arvioitu enimmillään tuo mainittu 60
miljardia euroa. Päätöksen lainasta tai
luottojärjestelystä tekee neuvosto määräenemmistöllä,
ja lainaa saava jäsenvaltio maksaa kaikki mekanismista
aiheutuvat kulut. Ehkä lyhyesti voin todeta, että tällä järjestelyllä nämä lainat
eivät näy varsinaisessa Euroopan unionin talousarviossa
eivätkä ne vaikuta jäsenmaiden maksuosuuksiin,
elleivät ne takaukset tule maksuun jossakin vaiheessa,
eli ne toisin sanoen käsitellään talousarvion
ulkopuolella.
Toiseksi, jos EU:n yhteisen vakautusmekanismin varat on käytetty
ja rahoitustukea tarvitaan lisää eli yli 60 miljardia
euroa, lainoitusta myönnetään toisessa
vaiheessa Euroopan rahoitusvakausvälineestä eli
siitä erityisrahoitusyhtiöstä, jonka
määrässä valtiot takaavat 440
miljardiin euroon saakka. Tämän erityisrahoitusyhtiön omistajina
ovat kaikki euroalueeseen kuuluvat maat, ja yhtiön päätöksenteko
tapahtuu yksimielisesti. Euromaiden osuudet takausjärjestelystä perustuvat
euromaiden osuuksiin Euroopan keskuspankin merkitystä pääomasta,
ja Suomen osalta se on enintään edellä mainittu
7,92 miljardia.
Erityisrahoitusyhtiön antama lainoitus on määräaikainen
järjestely, jonka kestoksi on määritelty
3 vuotta yhtiön perustamisesta. Valiokunta toteaa, että tämä ei
kuitenkaan rajoita yhtiön liikkeeseen laskemien velkakirjojen
tai sen myöntämien lainojen voimassaoloaikaa eikä euroalueeseen
kuuluvien jäsenvaltioiden myöntämien
takausten kestoa.
Arvoisa puhemies! Siitä, minkälaisella todennäköisyydellä takaukset
voisivat realisoitua, ei ole hallituksen esityksessä esitetty
tarkempia arvioita. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa takaukseen
liittyviä riskejä on pidetty kuitenkin vähäisinä.
Myös valiokunnan käsityksen mukaan takausten realisoituminen
on epätodennäköistä. Vakauttamispaketti
on vaikuttava ja uskottava, ja sen onnistumista tukee ratkaisevalla tavalla,
että Kansainvälinen valuuttarahasto on mukana
järjestelyissä.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että takaukseen liittyy
sinänsä aina riski takausvastuiden realisoitumisesta.
Takaussitoumuksia tehtäessä on siksi varauduttava
myös siihen, että mahdollisista vastuista voidaan
selviytyä taloudellisesti vaikeissakin olosuhteissa. Takauksiaan
antavien valtioiden kannalta on tärkeää,
että erityisrahoitusyhtiö ja sen liikkeeseen laskemat
velkakirjat saavat mahdollisimman hyvän luottoluokituksen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhtiö ei saa suoraan
kolmen A:n luokitusta, mistä johtuen euroalueen valtiot
ovat pyytäneet asiantuntija-arvioita luottoluokitusasiantuntijoilta
siitä, minkälaisin toimin yhtiölle ja
sen velkakirjoille saataisiin paras mahdollinen luottoluokitus.
Luottoluokitusasiantuntijat ovat todenneet muun muassa, että yhtiön
täytyy voida tehokkaasti suojautua erilaisilta riskeiltä ja
tehdä sitä silmällä pitäen
johdannaissopimuksia. Tämän mahdollisuuden pitää kattaa
ainakin koronvaihto-, valuutanvaihto- ja maturiteetin vaihtosopimukset.
Tämän luottoluokitusasiantuntijoiden esityksen
pohjalta, joka on tullut vasta hallituksen esityksen antamisen jälkeen,
valiokunta on tehnyt kahteen pykälään
muutoksia valtiovarainministeriön esittämällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta
ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi 2 ja 3 §:ään
tehdyin muutoksin.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintöön liittyy
kaksi vastalausetta.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tässä valtiontakauksessa
rahoitusvakausvälineelle on siis kyse Suomen omavelkaisista takauksista,
eli viime kädessä Suomi maksaa taatun summan,
jos maat, joita rahoitusvakausvälineen kautta on tuettu,
eivät suoriudu velvollisuuksistaan. Kun lasketaan yhteen
Kreikalle ja Latvialle myönnetyt lainat ja tämä takaussumma,
niin puhutaan jo 10 miljardista eurosta. Siitä osa tai
pahimmillaan jopa kaikki voi langeta lopulta Suomen valtion ja sitä kautta
kaikkien veronmaksajien maksettavaksi.
Mielestäni on arvioitava tilannetta myös rahoitusvakausvälineeseen
tukeutuvien maiden kansalaisten näkökulmasta.
Maat joutuvat todella tiukkaan sopeuttamisohjelmaan, mikä merkitsee
julkisten menojen eli palvelujen ja sosiaaliturvan leikkauksia ja
verojen korotuksia siihen määrään,
että ne puolestaan leikkaavat sopeutujamaan talouskasvua,
lisäävät työttömyyttä ja vaikeuttavat
edelleen näiden maiden ja kansalaisten mahdollisuuksia
selviytyä.
Erittäin huolestuttavaa näissä yhteisissä sopimuksissa
on se, että näissä paketeissa eivät
ole mukana millään panoksella vaikeuksissa olevia maita
rahoittaneet pankit tai muut sijoittajat. Eli jälleen kerran
voi todeta sen, että kansanvalta, kansat, ottaa sen riskin,
mikä todellisuudessa olisi rahoittajien itsensä pitänyt
kantaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Eurooppa ja euroalue ovat syvässä kriisissä,
ja näyttää siltä, että kriisi
pahenee päivä päivältä.
Kreikan luottokelpoisuusluokitus on pudonnut viime päivinä,
ja monessa muussa maassa, myös Suomessa, kriisi syvenee.
Tässä tilanteessa totta kai tarvitaan toimenpiteitä,
joilla pyritään korjaamaan tilannetta. Nyt on
keksitty tämä eurojärjestelmän
kunnianpalautusjärjestelmä, josta tässä on
lähinnä kysymys. Mutta tämä on
kyllä arveluttava menettely siksi, että tämä tuskin
pelastaa euroa ja Eurooppaa, koska ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin
mitä tässä on esille nostettu. Se, että siirretään
meilläkin veronmaksajille vastuuta tästä tilanteesta
tällä tavalla Euroopan laajuisesti, on kyllä tarkkaa
harkintaa vaativa päätös.
Parhaillaan presidentti van Rompuyn työryhmä laatii
unionille talouspolitiikan koordinointisäädöksiä rangaistussäännöksineen.
Tämä merkitsee sitä, että kun
rahapolitiikka on annettu Euroopan keskuspankille eikä tulopolitiikkaa
meillä enää harjoiteta, niin annetaan
myös pääosin finanssipolitiikka pois
omista käsistä Euroopan komissiolle ja mahdollisesti
neuvostolle, niin että mikään meillä ei
enää jousta. Silloin työttömyys
ja köyhyys ovat ne väylät, joiden kautta purkautuu
se paine, joka meillä on varmasti edessä, ennen
kuin päästään eteenpäin
tästä kriisistä.
Totean, että valtiovarainvaliokunta on kuullut vain
kahta asiantuntijaa, jotka ovat olleet hallituksen ja Suomen Pankin
asiantuntijat, näin vakavassa isossa asiassa. Minusta tämä asia
on valmisteltu kyllä erittäin heikosti, (Puhemies:
2 minuuttia!) kun tästä kriisianalyysit ja riskianalyysitkin
puuttuvat kokonaan.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ed. Kankaanniemen äsken puheenvuorossaan
esille tuoma valmistelun ja paneutumisen kritiikki on mielestäni
jossain määrin kyllä perusteltua. Kun Yhdysvalloista
alkaneen finanssikriisin seurauksena ja julkisen talouden alijäämien
hallitsemattoman kasvun seurauksena Kreikka päätyi
huijaamaan erityisesti euromaita ja koko maailman rahoitusmarkkinoita
ja sen johdosta sitten jouduttiin vakavaan hallitsemattomaan kierteeseen, niin
täytyy sanoa, että Suomi eli nykyinen porvarihallitus
oli kyllä hyvin kolkkapoika-hengessä tätä Kreikan
lainajärjestelyä hoitamassa.
Tässä on hyvä vielä toistaa,
että Suomen hallitus muun muassa sosialidemokraattien vastustuksesta
huolimatta meni lainajärjestelyihin ilman mitään
vakuuksia. Käytännössä 1,6 miljardin
euron luotto-osuutta ei ole millään tavalla rajattu,
ja on hyvin vakavalla tavalla mahdollista, että tässä loppulaskun
maksavat suomalaiset veronmaksajat. Tätä kautta
se tulee näkymään myöskin Suomen
valtiontalouden hallinnassa ja erityisesti meidän muutenkin
vaikean talous- ja työllisyystilanteemme ja hyvinvointivaltion
rahoituksen osalta. Esimerkiksi kaikkien 27 EU-maanhan olisi pitänyt
olla Kreikan tukipaketissa mukana, koska esimerkiksi brittipankit
ovat sijoittaneet Kreikkaan yli 10 miljardia euroa ja Ruotsin pankit
saman verran kuin Suomen pankit, mutta euron ulkopuolisina maina
ne eivät osallistuneet siihen tukipakettiin lainkaan.
Tämä asia on täällä käsitelty,
ja tältä osin on olemassa sosialidemokraattien
kirjalliset vastalauseet ja pöytäkirjoissa myös
meidän näkemyksemme. Jo silloin nimenomaan me
korostimme, että kun mennään sitten muihin
valtion rahoitusvakaus- ja valtion takausmuotoihin jatkossa, niin ne
pitää yksitellen käsitellä ja
perustelut käydä vastuullisesti läpi.
Tältä osin on tietysti tärkeätä, että esillä olevan
takauksen myöntämisratkaisuja edeltää valtioneuvoston
eduskunnalle antama tiedonanto 3 §:n 2 momentin
mukaisella tavalla.
Puhemies! Ihan lyhyesti haluan vain tässä tuoda
esille, että tämä ei saa olla rutiininomainen
ilmoitusasia, vaan kyllä takauksia mahdollisesti käytettäessä edellytetään
ja sosialidemokraatit erityisesti edellyttävät,
että pankkien ja muiden sijoittajien vastuu käydään
perusteellisesti läpi. Siitä on vastuullinen Suomen
hallitus, joka kylläkin kolkkapoikahengellä, kuten
sanottu, saattoi suomalaiset veronmaksajat todennäköisesti
aikamoiseen maksajan osaan tässä aikaisemmassa ratkaisussa.
Mutta jatkossa on edellytettävä, että Suomen
hallitus toimii päättäväisesti
myöskin rahoitusmarkkinoiden pelisääntöjen
uusimiseksi, ja tämä on erityisesti ilmeisen moraalikato-ongelman
vähentämiseksi välttämätöntä.
Sen verran vielä erityisesti Kreikkaan liittyen, että täytyy
sanoa, että kyllä Ecofin, valtiovarainministerien
neuvosto, ja Suomen hallituskin kuuluvat varsinaiseen jälkiherännäisten
joukkoon. Kyllähän näiden Kasvu- ja vakaussopimuksen kriteerien
täyttämättömyydestä on
keskusteltu ja kiinnitetty näihin huomiota niin valtiovarainvaliokunnassa
kuin myöskin suuren valiokunnan keskusteluissa vuosien
mittaan. Täytyy sanoa, että oli aika hämmentävää huomata,
että viime vuonna painetussa lukion oppikirjassa kuvataan suorasukaisemmin
Kreikan, Italian ja eräiden muiden maiden väärennökset
ja eurokriteerien sumutukset ja se, että euroalue ei ole
puuttunut näihin, kuvataan paljon selvemmin lukiolaisen oppikirjassa
kuin tähän päivään
mennessä Suomen hallituksen niin valtiovarainvaliokunnalle, suurelle
valiokunnalle kuin eduskunnalle antamassa selvityksessä.
On hyödyllistä, kun on lukiolainen perheessä,
niin on voinut todeta, että onneksi meidän lukiolaiset
edes lukevat suoraan tämän totuuden, kun ei sosialidemokraattien
kritiikkiä ole tältä osin vakavasti otettu.
Me tulemme esittämään ja tässä vaiheessa
jo esitän, että mietinnön osioon "Johtopäätökset"
lisätään kolmannen ja neljännen
kappaleen väliin uusi kappale seuraavasti: "Valiokunta
pitää tärkeänä, että takauksia
mahdollisesti käytettäessä Suomi edellyttää pankkien
ja muiden sijoittajien vastuun läpikäyntiä.
Samoin valiokunta edellyttää, että Suomen
hallitus toimii päättäväisesti
rahoitusmarkkinoiden pelisääntöjen uusimiseksi. Tämä on
välttämätöntä ilmeisen
moraalikato-ongelman vähentämiseksi." Tämä esitys
tehdään asiallisella tavalla toisessa käsittelyssä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän ed. Rajamäki
nyt todella täällä jälkijättöisesti
ja vastoin parempaa tietoa esittää retoriikkoja.
Jos joku on jälkijättöinen, niin sosialidemokraattien
kritiikki, koska juuri te ja hyvin monet teidän edustajanne
edellisen hallituksen aikaan kritisoivat sitä, että nämä EU:n
vakaussopimuksen rajat ovat liian jäykkiä, niiden
pitää joustaa entistä enemmän,
ja nyt yhtäkkiä te heittäydyttekin aivan
tietämättömäksi ja syyttömäksi
tästä asiasta.
Haluan myöskin todeta, että Kreikan paketin yhteydessä Suomi
Saksan kanssa ja Suomen hallitus olivat yksi kaikkein tiukimpia
ehtojen asettajia ja alkuvaiheessa vastustajia, ja se, tarvitseeko
tätä takausta todellisuudessa antaa tulevaisuudessa,
riippuu ennen kaikkea siitä, missä määrin euromaat
ja EU-maat pystyvät supistamaan taloutensa alijäämiä ja
harjoittamaan kurinalaista talouspolitiikkaa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on todettava, että sosialidemokraatit
ovat pitäneet tärkeänä euroalueen
vakautta. Eurolla on ollut meidän talouttamme ja myöskin
vientiteollisuuttamme selkeästi tukeva merkitys ja vaikutus.
Se ei ole poistanut sitä, että olemme kyllä kritisoineet
sitä, (Ed. Manninen: Kuka ja missä?) että näitä kriteerejä ei
ole selkeästi sanktioilla valvottu eikä myöskään
niihin puututtu. Mitä tulee nyt Ecofinissa ja EU:ssa toimintaan,
niin kyllähän Saksa on — huolimatta siitä,
että sillä 1990-luvulla on itsellään
hivenen huomauttamisen varaa — isona johtavana taloutena
pitänyt huolta euroalueen vakaudesta ja ollut myöskin
näissä asioissa keskeisesti toimiva.
Sen vaan sanon, että kyllä te unohdatte muutaman
viikon takaiset pääministeri Vanhasen ja valtiovarainministeri
Kataisen puheet, kun he tarjoilivat eduskunnalle hyvää bisnestä:
lainataan 400 miljoonaa euroa. Kävi vain niin, että meni
1,6 miljardia ja ei taida bisneksestä olla enää jäljellä mitään.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti todeta, että kun
vuosina 2003—2007 sosialidemokraattinen valtiovarainministeri
on ollut Ecofin-neuvostoissa, en ole kyllä huomannut mitään
erityisen suurta kritiikkiä, joka olisi poikennut muusta.
Päinvastoin eräät teidät ministerinne
esittivät, että pitäisi soveltaa joustavammin
näitä vakaussopimuksen rajoja, koska se liiaksi
kuristaa kansaa, kun pidetään näistä kiinni.
Minusta sinänsä on turha syytellä toisia,
mutta kyllä te olette samalla tavalla kaulaanne myöten
tässä sopassa kuin kaikki muutkin puolueet.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Manninen, te ja hallitus tulette vastaamaan
Suomen kansalle siitä, olitteko te vastuullinen katteettomien
velkarahojen ja veronmaksajien rahojen suuntaamisessa Kreikalle.
Te tulette vastaamaan siitä, tietysti te ette ehkä välttämättä edes
seuraavissa vaaleissa, mutta kyllä hallituksen täytyy
vastata siitä kolkkapoikahengestä, jolla nämä asiat
hoidettiin.
Toinen asia on se, että kyllä sosialidemokraatit
myöskin tänä päivänä,
kun näitä sanktioita mietitään,
kiinnittävät huomiota siihen, että pitää olla
myöskin sellaiset toimenpiteet, jotka ottavat tämän
kriisin sosiaaliset vaikutukset ja myöskin talouskasvun
edellyttämät kriteerit huomioon. Mutta se ei ole
tarkoittanut sitä, että me olisimme koskaan olleet
hyväksymässä sitä, että huijauksella
kasvu- ja vakaussopimusta käsitellään
jonkun maan taholta. (Ed. Manninen: No ei kai kukaan sitä ole
hyväksynyt!)
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole hyviä selityksiä siitä,
jos valtiovarainvaliokunta on käsitellyt asiaa puutteellisesti, mutta
suuren valiokunnan puolesta voin sanoa, että siellä asia
on ainakin käsitelty perusteellisesti. Hädän
hetkellä suuri valiokunta kokoontui useampia kertoja sähköpostin
välityksellä jo sinä kuuluisana viikonvaihteena,
ja sen jälkeen, kun viikonlopun yli selvittiin, suuri valtiokunta
järjesti kaikille avoimen kuulemistilaisuuden, johon oli
kutsuttu talousasiantuntijoita ihan kaikilta aatteen laidoilta.
Paikalla olivat muun muassa Kiander, Tyrväinen, Pekkarinen,
Hetemäki, Saarenheimo, Kanniainen jne., ja kyllä kaikkien
näiden asiantuntijoiden yhteinen mielipide oli se, että ainoa
vaihtoehto on myöntää tämä laina.
Eurovaltio ei voi tukea toista maata, mutta lainaa voi antaa. Meillä on
tällaisesta menettelystä niin huonoja kuin myöskin
hyviä esimerkkejä, kuten esimerkiksi Islanti ja
Latvia, ja nyt sitten yritämme tehdä kaikkemme,
että Kreikasta tulee myös tällainen hyvä esimerkki.
Jottei jäisi väärää vaikutelmaa,
pitää myös muistaa, että tämä 1,6
miljardin raha ei mene kerralla Kreikkaan vaan erissä,
joten 1,6:ta miljardia Suomi ei missään tapauksessa
tule häviämään, koska jatko-osiahan
ei myönnetä, ellei Kreikka näitä tiukkoja
kriteereitä saa täytettyä. Kukaan ei
tiedä lopputulosta, mutta tällä ratkaisulla
ostamme itsellemme mahdollisuuden katkaista tämän
kierteen. On ilman muuta selvää, että kun
jatkossa neuvotellaan uusista EU-maista, kaikki valtiot pitää laittaa
tarkempaan syyniin ja tällaisesta elämänmenosta,
jota Kreikassa on vietetty, pitää tehdä loppu.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensinnäkin, kyllä nämä asiantuntijat
suuren valiokunnan yleisötilaisuuteen tulivat valtiovarainvaliokunnasta.
Kyllä valtiovarainvaliokunta kuuli perusteellisesti tässä asiassa,
ja valtiovarainvaliokunnan kuuluukin arvioida valtiontalouden näkökulma.
Sitten täytyy kyllä sanoa, että vaikka
kuinka valtiovarainministeri hakee poliittista selustaa ja itsesuojeluvaiston
mukaisesti pyrkii menemään suuren valiokunnan
selän taakse, niin ei niitä ratkaisuja tehdä sillä tavalla,
että ikään kuin oma toiminta laillistetaan
taikka poliittisesti hyväksytetään sähköposteissa.
Ei sellaista kokouspaikkaa kuin sähköposti ole
olemassa, vaan kyllä se tapahtuu poliittisesti vastuullisesti.
Informointi on toinen asia.
Mutta valtiovarainvaliokunta tässä tapauksessa
on tietysti keskeinen, joka tämän Kreikan lainajärjestelyn
ja sitten myöskin nämä takausasiat joutuu
valmistelemaan.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on erikoista arvostella sitä,
että kokous käytiin sähköpostilla,
kun kyseessä oli viikonvaihde, edustajat olivat pitkin ja
poikin maailmaa aina Buenos Airesia myöten ja kun tässä talossa
ei kerran ole toimivaa puhelinyhteyttä niin, että saisimme
puhelinkokouksen aikaiseksi. Tällä kertaa näitä kokouksia
pidettiin siis nimenomaan sähköpostin välityksellä täysin
läpinäkyvästi ja suoraan. (Ed. Rajamäki: Eihän
semmoista kokousta ole kuin sähköpostikokous!)
Se toimi loistavasti. Ehdimme pitää vielä ryhmäkokouksia
kaiken välillä. Ei mitään ongelmia,
eli tässä ei pidä tuijottaa nyt välineeseen
vaan päämäärään.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistolle solidaarisuus on äärettömän
tärkeä arvo, aivan kaikkein tärkeimpiä,
mutta näissä EU-tukitapauksessa sitä on
osoitettu ennen muuta erittäin isoja voittoja tehneille
pankeille. Nehän saavat kaiken, mitä ne ovat hakeneet.
Ne saivat ensin normaalia tietä isoja korkovoittoja, kun
riskilainoja myönsivät, ja nyt ne saavat sen,
mikä niille kuuluu. Eiväthän ne hävinneet
mitään. Tämähän se
tämän markkinamekanismin raakuus oli tässäkin
tapauksessa.
Toisaalta me emme yksinkertaisesti voi hyväksyä niitä ehtoja,
joita valtioille asetetaan, kun tukea annetaan. Ne johtavat erittäin
koviin leikkauksiin, ne vähentävät ostovoimaa
ja tekevät siten mahdottomaksi näitten huonokuntoisten
talouksien elpymisen. Miten se on mahdollista, jos ostovoimaa leikataan,
että talous lähtee sitten korjaantumaan? Nyt jo
tuolla suuressa valiokunnassa tänään
pääministeri taisi sanoa, että esimerkiksi
Kreikassa tulee jättityöttömyys. Miten se
nousee se maa silloin siitä, miten se nousee, kun tämmöisillä ehdoilla
ajetaan maa konttaamaan vielä raskaammin?
Nämä ovat ne syyt, miksi me emme tule hyväksymään
tämän kaltaisten ehtojen pohjalta tapahtuvaa tukemista.
Tässä ed. Järvinen sanoi, että on
huonoja ja hyviä esimerkkejä Imf-politiikasta,
jota tämä periaatteessa nyt koko ajan on, kriisitapauksissa. Olin
tässä pari viikkoa sitten Riiassa kokouksessa.
Jos se on hyvä esimerkki teidän mielestänne, minä kyllä ihmettelen,
mikä on vihreille hyvä ja mikä ei. Sinne
oli ihan keskikaupunkia myöten nyt äärettömän
paljon kerjäläisiä ilmaantunut niitten
Imf-leikkausten jälkeen: vanhuksia, työttömiä,
huono-osaisia kerjäämässä siellä.
Ne eivät olleet ulkomailta tulleita romaneja, niin kuin meidän
tapauksessamme aika usein. Ne olivat riikalaisia köyhiä,
joita Imf-politiikalla on tehty. Mitä hyvää se
semmoinen politiikka voi olla?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Kun Kreikassa vaihtui hallitus vuonna 2004
eli sosialistihallitus kaatui ja tuli oikeisto valtaan, niin silloin
paljastui, että se Pasok-hallitus oli väärennellyt
tilastoja. Tämä tuli tietoon vuonna 2004 suuressa
valiokunnassa, ja silloin kysyin siellä valtiovarainministeri
Kalliomäeltä, mitä Suomi ja mitä Ecofin-neuvosto
aikovat tehdä Kreikan panemiseksi vastuuseen rikoksestaan.
Ministeri vastasi, että asiasta varmasti keskustellaan,
ja siihen se jäi, ed. Rajamäki, (Ed. Rajamäki:
Ottakaa esille, kun ed. Kalliomäki on täällä,
niin hän voi puolustautua!) teidänkin hallituksenne
toiminta tässä asiassa, eli täysin ala-arvoista,
ja Kreikka sai jatkaa vielä kuusi vuotta ennen kuin tuli
talouden kriisi, joka sitten pakotti ottamaan asiat todesta. Mutta
se on mennyttä. (Ed. Rajamäki: Kolme vuotta meni
Suomen porvarihallituksella!)
Ongelma on se, että euroalue on perusvaluviassa alusta
lähtien. Tavattoman kehnot Välimeren maat, joilla
on täysin erilainen kulttuuri ja menettelytavat ja rehellisyydenastekin
valitettavasti, ovat samassa valuutta-alueessa kuin Suomi ja Saksa
muun muassa. Ei tämä korjaannu näillä toimenpiteillä,
vaan ongelmia lykätään ja Eurooppa velkaantuu
entistä vauhtia, ja siitä tulee se tilanne, mistä ed.
Uusipaavalniemi on monta kertaa täällä maininnut.
Talousvaliokunta käsitteli myös tätä Van Rompuyn
työryhmän työtä ja kuuli useita
asiantuntijoita, muun muassa Kianderia ja Paavo Sunia, jotka totesivat,
että tilanne on todella kriittinen, vakava ja suorastaan
huolestuttava. Kumpikin oli tätä mieltä,
ja Kiander erityisesti totesi, että paineet purkautuvat,
niin kuin ne Espanjassa tällä hetkellä purkautuvat,
yli 20 prosentin työttömyys. Suomessakin on nyt
nähtävissä, että ongelmat paisuvat,
elvytys on pakko lopettaa, (Puhemies: 2 minuuttia!) jos tällä tiellä jatketaan,
ja silloin työttömyys ja köyhyys on se,
joka kaatuu päälle. Tällä tiellä ollaan,
ja tämä on väärä tie.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä ettei jää väärää käsitystä tiukemmasta
pankkisääntelystä. Tuemme vahvasti nykyistä tiukempaa
pankkitoiminnan sääntelyä, ilman muuta
siihen pitää pyrkiä. Mutta jokainen tässä salissa
tietää, että se ei tapahdu tämän
salin keskustelulla tai päätöksillä tai
hallituksen ja opposition välisillä neuvotteluilla,
vaan siihen tarvitaan mukaan koko Euroopan unioni. On tietenkin
sääli tavallaan, että Suomi ei ole siinä asemassa EU:ssa,
että voisimme yksin sanella ehdot, millä pankit
toimivat. Näin ei kuitenkaan ole, mutta keskustelu on saatu
hyvään vauhtiin EU:ssa, ja toivon, että me
tulemme näkemään nykyistä tiukemmat
säännökset myös pankeille, joiden
pitää kantaa vastuunsa tässä tilanteessa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kreikalle annettu laina oli avaus vielä suuremmille lainoitustarpeille,
muille maille, joilla talous ei ole kunnossa. On selvää,
että Suomi ei pysty pelastamaan kuitenkaan näitä maita,
vaan pahimmassa tapauksessa menetämme nämä lainaamamme
rahat pankeille. Tämähän on pankkien pelastusoperaatio.
Pankit ovat olleet holtittomia ja antaneet rahaa valtioille, jotka
eivät asioitaan ole hoitaneet. Ja ei tämä sen
kansan hyväksi mene, jolle tätä rahaa
muka ollaan lainaamassa. Tämä on suoraa lainausta
pankeille. Ja kun me näin suuria summia lainaamme, niin
me samalla vaarannamme oman maan talouden ja kehityksen. Kun euroon
mentiin aikanaan, niin siihen liittyviä haittoja ja ongelmia
ei tuotu riittävästi esille. Tämähän
on tullut keskusteluissa, tutkijatkin ovat sitä mieltä,
että euroa ylistettiin vain, muttei kerrottu sitä,
että siihen liittyy myös vakavia haittoja. (Ed.
Manninen: Paitsi vasemmistoliitto oli kyllä puolesta!)
Eli on selvää, että tämmöiseen
ei voi mennä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä annetaan väärä impulssi
sijoittajille. Nimittäin aina kun sijoittaa semmoisiin
papereihin, missä on olevinaan parempi tuotto tai on luvattu
parempi tuotto, niin siinä on myös riskinsä oltava.
Ja tässä tapauksessa tämä viestihän
tässä kuuluu, että sijoittipa mihin hyvänsä,
aina tulee valtio pelastamaan. Ja Suomi on se pelastava enkeli,
joka pelastaa koko maailman. Meillä ei ole rajoja olemassa,
me pelastamme Kreikan, me pelastamme koko maailman aina. (Ed. Manninen:
Suomi on pikkuinen ...!) — Ed. Manninen, se raha on suomalaisten
veronmaksajien rahaa, joka on iso raha suomalaisille. Maailmanlaajuisesti
isoille rahasijoittajille, jotka hakevat näitä sijoituskohteita
ja horjuttavat valuuttoja, niillehän tämä on
niin kuin itikan ininää, meidän rahat
tässä, mutta sinne ne hukkuvat ja siinä pelissä häviää.
(Ed. Manninen: Sellaista se on se sosialistinen internationaali!) — Se
on kepulaista internationaalia ilmeisesti.
Kysehän on siitä, jotta tässähän
tapahtuu sillä tavalla, jotta Kreikassa kansahan tulee
kokemaan kurjuutta. Se tulee näkemään
isompaa työttömyyttä, se tulee näkemään
etujen leikkauksia, koska muut maat pakottavat siihen, niitä tekemään.
Se on ihan selvä, koska nämä kriteerit
ovat olemassa, ja sehän tarkoittaa, jotta eiväthän
he pysty, millä ihmeellä he tulevat tekemään
uutta raahaa, millä maksetaan sitä velkaa, kun
tämä tulee väistämättä johtamaan
siihen, jotta siellä menee niin kuin kierre alaspäin.
Jotkut täällä puhuvat, miten hienosti
tässä nyt selvitään ja mitenkä Kreikka
tulee maksamaan meille joskus velkansa takaisin. Minä en
siihen usko. Minä uskon siihen näkemykseen, että tässä kupataan
meitä aika rajusti. Siis kuppauksen te tiedätte,
mikä se on. (Puhemies: Kaksi minuuttia!) Tämmöinen
vanha tapa, että isketään suonta ja imaistaan
kuppaussarvesta, ja tämä on ihan samanlainen temppu.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kun työministeri tuli saliin, niin
olisi tietysti hyvin mielenkiintoista kuulla, onko Temmissä mietitty
tämän Euroopan kehityksen, jota Van Rompuyn työryhmä nyt
vetää, työllisyysvaikutuksia.
Kun 13 vuotta sitten tässä salissa käsiteltiin euroon
liittymistä, niin silloin ainakin henkilökohtaisesti
pidin tärkeänä, että työllisyys
olisi otettu yhdeksi Emu-kriteeriksi. Vasemmistoliiton enemmistö ja
sosialidemokraatit eivät sitä halunneet vaan veivät
kokoomuksen ja Rkp:n kanssa, ja vihreätkin taisivat olla
mukana, näillä kriteereillä, joilla nyt
ollaan eurossa, meidät sinne mukaan, ja se on merkinnyt
sitä, että työttömyys on se,
joka nyt lopulta jää ainoaksi joustavaksi kohdaksi
tässä järjestelmässä,
joka Eurooppaan ollaan luomassa. Ja se on kyllä vakava kysymys,
joka ainakin työministeriä pitäisi kiinnostaa
kovastikin.
On selvää, että aina taloudessa yhteiskunnassa
joku osa joustaa, ja kun rahapolitiikka on annettu Euroopan keskuspankille,
tulopolitiikkaa ei harjoiteta, ja jos finanssipolitiikassakin annetaan kattomääräysvalta
Brysseliin, niin sen jälkeen ei jää mitään
muuta joustoa kuin köyhyys ja työttömyys.
Toki tarvitaan toimenpiteitä, joilla talous pannaan
kuntoon, mutta nämä keinot, jotka nyt ovat käytössä tai
tulossa käyttöön kaikilta osin, ovat sellaisia,
että asiantuntijat talousvaliokunnassa varoittivat kyllä,
että niiden seuraukset ovat erittäin hankalat.
Esimerkiksi elvytys on ilmeisesti lopetettava, jos tälle
tielle mennään. Mistä etsitään
ne säästöt, se olisi mielenkiintoista
kuulla. Toivottavasti nyt kun uusia hallitusneuvotteluja loppuviikosta
käydään, näihin asioihin paneudutaan
hyvin vakavasti, sillä kriisi on syksyllä varmasti
jo paljon syvempi kuin tällä hetkellä.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kuunteli ed. Kankaanniemeä,
joka palasi historiassa taaksepäin, kyllähän,
totta kai, eurosta on ollut sekä hyvää että huonoa,
mutta pääsääntöisesti
hyvää, ja myöskin vakaa korkokanta, alhainen
korkokanta on vienyt meitä hyvin eteenpäin. (Välihuuto) — Olkoon
liiallinen, mutta se on kuitenkin ollut sitä elvytystä myöskin vielä,
ehkä sitten joudutaan korkojakin nostamaan. — Joka
tapauksessa se on vienyt Suomea eteenpäin.
Nyt nämä haasteet tulevat kyllä periaatteessa ihan
muualta kuin eurosta. Ne tulevat huonosti hoidetusta valtiontaloudesta,
jota Kreikka ja eräät muut maat ovat olleet viemässä eteenpäin. Tämä tilanne
vaatii vakauttamista, ja juuri sitä varten tarvitaan näitä toimenpiteitä,
mitä tämä lakiesitys sisältää,
ja valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja kävi ne keskeiset
asiat lävitse, mitä valtiovaroissa tästä asiasta
keskusteltiin. Nyt on vain luotava vakautta, uskottavuutta, jotta
tästä kriisistä Eurooppa pääsee
ulos.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! On tietenkin ennenaikaista sanoa, onko
eurosta ollut hyötyä vai haittaa. Jos kolme kuukautta
sitten olisi kysytty, niin ilmeisesti kaikki olisivat sanoneet,
että siitä on ollut paljon hyötyä.
Kun tänä päivänä kysytään,
niin ei olla enää yhtä varmoja, ja mikähän
mahtaa olla tilanne vuoden kuluttua? Mutta kuvaavaa on, että vielä vuosi
sitten Ruotsissa euroon liittymisen kannatus oli erittäin
suuri, tänä päivänä se
on romahtanut. Mutta se siitä.
Mitä tulee tähän itse lakiesitykseen,
niin se, mikä meikäläistä on
vähän ihmetyttänyt, on se, että tämä on
myöskin erittäin kiireesti valmisteltu, asiantuntijoina
on kuultu kaksi henkilöä, siis kaksi henkilöä ja
vielä samasta laitoksesta. Kysymyksessä on kuitenkin
summa, joka voi jopa nousta 8 miljardiin, siis Suomi voi joutua — ei joudu — mutta
voi joutua teoriassa maksamaan 8 miljardia, se on 8 miljardin paketti.
Mutta onneksi tämä on puitelaki, ja jos joskus tulee
tällainen takauksen myöntäminen, niin eduskunta
saa siitä päättää tiedonannon
pohjalta. Mutta onko sitten se tiedonanto se oikea tapa? Siinähän
ei muusta äänestetä kuin hallituksen luottamuksesta.
Olisiko ollut parempi vaihtoehto, että tällaiset
tulevat takauspäätökset olisi annettu
erillisenä lakina, niin että eduskunta olisi voinut
mahdollisesti siihen tehdä muutoksia tai liittää siihen
ehtoja. Nyt tulee olemaan, niin kuin sanoin jo, tiedonanto joko
puolesta tai vastaan, ja tietää kyllä,
miten eduskunta päättää.
Yleiskeskustelu päättyi.