Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Kello on tänään kohtuullisen
paljon ja salissa on ed. Kyllönen puhemiehen lisäksi,
mutta halusin kuitenkin tulla esittelemään tämän
esityksen kilpailulaiksi sen takia, että kysymys on tärkeästä kokonaisuudistuksesta.
Hallitus hyväksyi esityksen kilpailulaiksi viime viikon
torstaina, ja kyseessä on siis tämän lain
kokonaisuudistus. Tavoitteena on nykyistä selkeämpi
laki. Siksi se on kirjoitettu kokonaan uudelleen ja toki lakiin
on tehty jonkin verran muutoksia. Kilpailulaki on yksi markkinatalouden
peruslaeista. Sillä halutaan turvata toimiva ja terve kilpailu
toisaalta yritysten välillä niin, että yritykset
voivat kilpailla reiluissa olosuhteissa, ja toisaalta kilpailulailla
halutaan totta kai myös turvata kuluttajien asema markkinoilla,
se, että kuluttajat voivat ostaa tuotteita ja palveluita
siihen hintaan, joka oikea.
Tässä uudistuksessa keskeisimmät
muutokset koskevat seuraamusjärjestelmää,
sitä minkälaisia sanktioita kilpailun rajoitusten
tekemisestä seuraa; vahingonkorvausjärjestelmää eli
sitä, kenellä ja miten on mahdollisuuksia saada
korvausta siitä, jos kilpailulakia on haitallisella tavalla
rikottu. Kilpailuasioissa noudatettavaa menettelyä ehdotetaan
muutettavaksi, samoin yrityskauppavalvontaa koskevia säännöksiä.
Uudistuksen punaisena lankana on se, että toimivan
kilpailun valvonnan eri keinoja tehostetaan tasaisesti niin, että markkinoiden
toimivuus voidaan turvata nykyistä paremmin. Kilpailulain uudistaminen
on ollut yksi hallituksen lainsäädäntösuunnitelman
keskeisistä hankkeista, ja sitä on valmisteltu
laajassa työryhmässä ja sen jälkeen
työryhmän työstä saatujen lausuntojen
perusteella. Nostan tässä esiin muutamia näistä keskeisistä uudistuksista.
Ensinnäkin lain nimi muuttuu. Me puhuimme ennen kilpailunrajoituslaista
ja nyt puhutaan kilpailulaista. Se on ehkä positiivinen
viesti siitä, mitä itse asiassa halutaan: tervettä ja
toimivaa kilpailua. Lain rakenne on uudistettu ja se on oikeastaan
uudistettu sen takia, että se olisi hyvää lainsäädäntöä,
että se olisi selkeästi kirjoitettu, niin että asianosaiset
pystyisivät siitä nykyistä helpommin
näkemään, mitä asioita tavoitellaan ja
millä säännöillä.
Asioiden käsittelyn tärkeysjärjestyksestä säädetään
uudella tavalla. Tämä oikeastaan liittyy siihen,
että viranomaisen toiminnan tehokkuus halutaan turvata.
Eli tämän lain hyväksymisen jälkeen,
jos se tällaisena hyväksytään,
Kilpailuvirasto voi asettaa omat tehtävänsä tärkeysjärjestykseen.
Laissa säädetään siitä,
minkälaisia asioita kilpailuvirasto voi jättää tutkimatta:
lähinnä sellaisia, joista ei itse asiassa koidu
pahoja kilpailun rajoituksia. Tällä tavalla Kilpailuvirasto
voi suunnata omat voimavaransa, jotka tosiasiassa ovat rajalliset,
siihen, että se tutkii nimenomaan haitallisimpia kilpailun
rajoituksia.
Osa uudistuksista koskee yrityskauppavalvontaa. Suomi muodostaa
kohtuullisen pienen markkinan, joten hyvän kilpailun varmistaminen
tarkoittaa sitä, että yrityskauppavalvonnan täytyy toimia.
Tärkeää on myös se, että myös
yrityskauppavalvonta kohdistuu sellaisiin yrityskauppoihin, joilla
todella voidaan katsoa olevan sellaista vaikutusta, että ne
haittaavat kilpailua.
Tällä hetkellä voimassa olevassa
laissa yrityskauppaan voidaan puuttua, jos syntyy määräävä markkina-asema,
joka estää kilpailua markkinoilla. Tässä ehdotuksessa
yrityskauppavalvontaa muutetaan sillä tavalla, että Kilpailuviraston ei
tule katsoa enää yksinomaan määräävää markkina-asemaa,
vaan haitallisia kilpailuvaikutuksia. Eli Kilpailuviraston tehtävänä on
analysoida se koko tilanne, syntyykö haitallisia kilpailuvaikutuksia.
Tämä ehdotus on yksi niistä tässä esityksessä tehtävistä ehdotuksista,
jossa otamme vielä yhden askeleen siinä, että meidän
kilpailulakimme tulee yhdenmukaiseksi Euroopan unionin kilpailusääntöjen,
komission soveltamien kilpailusääntöjen
tai muissa jäsenvaltioissa sovellettavien säännösten
kanssa.
Yrityskauppavalvonnan kriteerien muuttumisesta on käyty
jonkin verran keskustelua sikäli, että kiristääkö tämä yrityskauppavalvontaa
olennaisesti. Ehkä voidaan sanoa, että se ei olennaisesti
kiristä, mutta se on ehkä näkökulman
muutos siitä, että katsotaan nimenomaan haitallista kilpailua.
Ehkä joissain yksittäisissä tapauksissa voisi
arvioida, että se hieman valvontaa kiristää, mutta
se on ehkä sitten yksittäistapauksissa arvioitava.
Sitten seuraamusjärjestelmästä. Pahat
terveen kilpailun rajoitukset, vaikkapa kartellit, voivat aiheuttaa
suuria kansantaloudellisia menetyksiä. Ne voivat haitata
niiden yritysten toimintaa, jotka ovat toimineet sääntöjen
ja lain mukaan. Haitat voivat kohdistua julkiselle sektorille silloin, kun
se on tilaajana, tai sitten haitat voivat kohdistua kuluttajiin.
Sen takia seuraamusten kilpailurikkomuksista tulee olla riittävän
suuria, niin että ne ensinnäkin antavat sen signaalin,
että kilpailun rajoitukset ovat paheksuttavia, millä on
ennalta ehkäisevää vaikutusta, ja toisaalta
niiden täytyy varmistaa se, että kilpailun rajoituksiin osallistuminen
ei saa olla kannattavaa yrityksille.
Tässä hallituksen esityksessä seuraamussäännöksiä yhtenäistetään
EU-oikeuden ja EU-tuomioistuimen käytännön
kanssa. Yksi uudistuksista, joka itse asiassa on olemassa olevan
lain soveltamisessa jo ollutkin mukana, on se, että näistä seuraamusmaksuista
ei voi vapautua, vaikka yrityksen liiketoiminta on esimerkiksi siirtynyt
toisen yrityksen haltuun. Mutta tämä ei todellakaan
ole aivan uusinta uutta sen takia, että näin on
itse asiassa käytännössä toimittu
jo tähän mennessä, mutta se on nyt selvästi
kirjoitettu lakiin.
Esimerkkinä seuraamusjärjestelmästä voi mainita
vaikkapa sen paljon huomiota saaneen tapauksen asfalttikartellissa,
jossa seuraamusmaksut olivat kohtuulliset suuret. Tässä uudistuksessa
ei pyritä enää tätä esimerkkitapausta
kireämmälle tasolle, mutta osaltaan pyritään
vahvistamaan se, että myös meillä Suomessa
nämä seuraamukset silloin, kun kilpailun sääntöjen
rikkominen on ollut vakavaa, myös ovat sitten vakavia.
Tässä esityksessä uudistetaan myös
seuraamusmaksusta vapautumista ja seuraamusmaksun alentamista koskevat
säännöt, joita kutsutaan leniency-säännöksiksi.
Nämä ovat niitä sääntöjä,
joiden nojalla on mahdollista, että yksi toimija, kun paljastaa
salaisen kartellin, vapautuu seuraamusmaksusta tai seuraamusmaksu annetaan
toimijalle alennettuna. Näiden säännösten
selkeyttämisellä pyritään siihen,
että haitallisia salaisia kartelleja paljastettaisiin Kilpailuvirastolle
nykyistä enemmän. Varmasti yksi toivottava
seuraus tästä uudistuksesta on se, että näiden
säännösten selkeydyttyä kilpailuviranomainen
pystyisi valvomaan nykyistä tehokkaammin sitä,
onko meillä kartelleja vai ei.
Myös tässä yhteydessä yhtenäistetään
säädöksiämme Euroopan komission
ja muiden jäsenvaltioiden kanssa samanlaisiksi. Tämä on
järkevää ja tarpeen senkin takia, että meillähän
saattaa olla kartellitapauksia, joilla on rajat ylittäviä vaikutuksia.
Silloin myös toimija, joka on paljastamassa kartellia,
tarvitsee ikään kuin sellaisen toimintaympäristön,
jossa häntä kohdellaan samalla tavalla eri jäsenvaltioissa.
Arvoisa puhemies! Tutkintavaltuuksista lyhyesti. Tässä esityksessä esitetään
laajennusta Kilpailuviraston tutkintavaltuuksiin, käytännössä lähinnä niin,
että Kilpailuvirastolla olisi mahdollisuus suorittaa tutkinta
myös yksityisen henkilön asunnossa silloin, kun
on syytä epäillä, että nimenomaan
tästä asunnosta löytyy sellaista olennaista
tietoa, jota Kilpailuvirasto omien tutkimustensa suorittamiseksi
tarvitsee.
Viimeisenä vahingonkorvauksesta. Nykyisen kilpailunrajoituslain
mukaan jos on kärsinyt kilpailunrajoitustoimista, vahingonkorvausta
voi hakea kärsinyt elinkeinonharjoittaja. Mutta tässä esityksessä esitetään,
että vahingonkorvaussäännöksiä voitaisiin
soveltaa myös kehen tahansa vahinkoa kärsineeseen.
Tällä on haluttu alleviivata sitä, että kilpailun
rajoituksista voivat kärsiä muutkin tahot kuin
elinkeinonharjoittajat, ja ehkä tällä säännöksellä osittain
voi olla myös ennalta ehkäisevä vaikutus,
niin että kun vahingonkorvaukseen mahdollisesti oikeutettujen
piiri laajenee, tämä osaltaan voi tehdä kilpailun
rajoituksiin osallistumisen vielä vähemmän
kannattavaksi kuin se on ollut aikaisemminkin.
Tällä hetkellä meillä ei
ole oikeastaan oikeustapauksia tai esimerkkejä tällaisista
vahingonkorvauskanteista, mutta viimeaikaisiin kartellituomioihin
liittyen meillä on vireillä käräjäoikeudessa
tapauksia, joista sitten, kun ne ratkeavat ja tulevat mahdollisesti
käsitellyiksi vielä korkeammissa oikeusasteissa,
saamme ehkä kuvaa siitä, mihin tällaiset
vahingonkorvaukset esimerkiksi yksittäisten kuluttajien
kannalta voisivat suuruudeltaan asettua.
Arvoisa puhemies! Asiaa varmasti käsitellään eduskunnassa
huolellisesti ja katsotaan näiden esitettyjen uudistusten
järkevyys.
Tämän lain säätämisen
yhteydessä valtioneuvosto myös hyväksyi
lausuman, joka liittyi maatalouden alaan. Meillähän
itse asiassa maatalouden osalta sovellettavat kilpailusäännöt
ovat eurooppalaisia. Me sovellamme niitä karvoineen päivineen.
Mutta tässä yhteydessä kävimme
keskustelua maa- ja metsätalousministeriön kanssa siitä,
onko meillä itse asiassa mahdollisesti kansallista liikkumavaraa
joissakin sellaisissa tapauksissa, joissa kysymys ei ole sellaisista
tilanteista, joissa kauppavaikutus toteutuisi, eli olisiko meillä jäsenvaltioiden
rajat ylittävässä maataloustuotteiden
kaupassa liikkumavaraa ylipäätänsä eurooppalaisten
säännösten puitteissa tai halua jotenkin
käyttää tätä liikkumavaraa.
Näissä keskusteluissa, mitä käytiin
tämän lain valmistelun yhteydessä, vastauksia
näihin kysymyksiin ei oikeastaan yhdessä löydetty,
mutta tämä lausuma tarkoittaa sitä, että käymme
tätä asiaa vielä yhdessä maa-
ja metsätalousministeriön kanssa läpi,
kun heillä tällaista tarvetta on ja he omalta
osaltaan valmistelua tekevät ja ovat varmasti yhteistyössä työ-
ja elinkeinoministeriön kanssa. Ehkä omasta puolestani,
kun tätä asiaa olen katsonut ja näitä pohdintoja
kuunnellut, en ainakaan asettaisi tähän mitään
hirveitä odotuksia, että jotain aivan suunnatonta
liikkumavaraa nyt saataisiin, vaikkapa maataloustuotteisiin jonkinlaisia
kansallisia poikkeamia kilpailulaista. Sellaisia tuskin näyttäisi
löytyvän. Toisaalta on hyvä muistaa,
että tuottajien yhteistyö monella tavalla on sallittua
myös silloin, kun meillä tämä uusikin
kilpailulaki on voimassa.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Ehkä tästä myöhäisestä ajankohdasta
nyt oli se hyöty, että mitään
päällekkäistä menoa ei tässä yhteydessä ollut.
No, toisaalta ikään kuin potentiaalinen päällekkäinen
meno saattaisi tietenkin olla jo vuode.
Ed. Kyllösen kysymys on hyvä, ja täytyy
sanoa, että totta kai mielelläni olisin itse lisäämässä Kilpailuviraston
resursseja nykyisestä, ja toin tämän
resurssitarpeen myös esille silloin, kun hallitus iltakoulussa
käsitteli tätä kilpailulain uudistusta.
No, iltakoulu ei ole se paikka, jossa määrärahoista
päätetään, mutta koska on selvää, että meillä keskushallinnon
resurssit kokonaisuudessaan eivät tule tulevina vuosina
varmastikaan mitenkään aivan hirveästi
kasvamaan, niin sen takia olen itse tyytyväinen siitä,
että tämä esitys antaa Kilpailuvirastolle
olemassa olevilla resursseilla mahdollisuuden asettaa asioita tärkeysjärjestykseen
ja sitä kautta toimia tehokkaammin ja vaikuttavammin.
Kilpailuviraston resursseihin liittyvä kysymys on myös
se, että meillä on viime vuosina ollut näitä tiettyjä hyvin
tärkeitä tapauksia, kuten asfalttikartelli tai
puunmyyntikartelli, joissa sitten myös Kilpailuviraston
näkemys on mennyt läpi oikeusasteissa ja seuraamusmaksut
ovat olleet kohtuullisen merkittäviä. Mutta Kilpailuviraston
oma näkemys on se, että nämä ovat
kuitenkin olleet kohtuullisen helppoja tapauksia — ehkä "helppo"
on väärä sana — mutta siis olemassa
olevalla näytöllä on todella pystytty
havaitsemaan, että tässä tapauksessa
toimi kartelli, ja se on pystytty (Puhemies: 2 minuuttia!) näyttämään
toteen.
Puhemies! Jos aivan lyhyesti sanon, niin voi olla, että se,
mitä nyt pitäisi tutkia, ovat itse asiassa vielä vaikeammat
tapaukset, joissa tarvitaan perusteellisempaa taloudellista analyysia.
Siinäkin mielessä kyllä Kilpailuviraston
resursseihinkin täytyy tulevina vuosina palata, ehkä jo
seuraavassa budjettiriihessä.
On hyvä myös huomata se, että esimerkiksi Antti
Tanskasen ryhmä, joka on käynyt läpi
suomalaisen kasvun edellytyksiä, joissa tietenkin tuottavuuden
kasvu on yksi tärkeä tekijä, myös on
kiinnittänyt huomiota toimivaan kilpailuun ja Kilpailuviraston
resursseihin, koska kilpailun valvonnalla osittain varmistetaan
se, että taloudessa tuottavuus kehittyy hyvin.
Keskustelu päättyi.