Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan sosiaalidemokraattiset
jäsenet jättivät eduskunnalle rinnakkaislakialoitteen
hallituksen esitykseen Suomen perustuslain muuttamisesta. Tällä hallituksen
esityksellä halutaan vahvistaa perustuslain parlamentaarisia piirteitä ja
kansalaisten osallistumisoikeuksia. Useat esitykset ovat kannatettavia,
mutta joidenkin valittujen ratkaisujen osalta mielestämme
tarvitaan muutoksia, jotta asetettuihin tavoitteisiin päästään
parhaalla mahdollisella tavalla.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi perustuslakia
siten, että asian vireilletulo eduskunnassa muuttuu. Ehdotuksen
mukaan asia tulee eduskunnassa vireille valtioneuvoston antamalla
hallituksen esityksellä. Muutos merkitsisi sitä,
että hallituksen sijaan hallituksen esityksen antaisi valtioneuvosto.
Nykyisen perustuslain mukaan tasavallan presidentti ja valtioneuvosto muodostavat
yhdessä hallituksen, joten pykälässä ehdotettu
muoto ei ole käsitteellisesti riittävän tarkka.
Tämän vuoksi muutosta tulisi vielä perusteellisesti
harkita.
Sama koskee eduskunnalle annettavia kertomuksia koskevaa 2 §:ää.
Presidentin päätöksentekoa koskeva 58 § ehdotetaan
hallituksen esityksessä muutettavaksi siten, että 2
momenttiin lisätään säännös
asian palautumisen jälkeen tapahtuvasta presidentin päätöksenteosta.
Säännöksen mukaan asian palautumisen
jälkeen siitä päätettäisiin
valtioneuvoston uuden ratkaisuehdotuksen mukaisesti, jos ehdotus
vastaa eduskunnan ilmaisemaa kantaa asiassa eikä asia koskisi
lain vahvistamista, virkaan nimittämistä tai tehtävään
määräämistä. Esityksen
mukaan tällä muutoksella olisi vaikutus hallitustavan
parlamentaaristen piirteitten vahvistamiseen, kun sidotaan valtioneuvoston
ratkaisuehdotukseen perustuva presidentin päätöksenteko
eduskunnan ja valtioneuvoston yhtenevään kantaan.
Tämä tarkoittaisi yksittäisessä tapauksessa
jopa valiokunnan kantaa.
Tästä olemme eri mieltä. Mielestämme
valiokunnan kanta ei voi riittää suorilla vaaleilla
valitun presidentin kannan kaatamiseen.
Hallituksen esityksen, jopa eduskunnan, kanta on häilyvä käsite.
Tässäkin asiassa haluaisimme nojata 93 §:ään,
jossa korostetaan yhteistyötä yhteistoimintavelvoitteen
muodossa.
Esitämmekin, että 58 § muotoillaan
niin, että selonteon käsittelyn jälkeen
presidentti ratkaisee asian eduskunnan selonteon johdosta hyväksymän
kannanoton mukaisesti, jos valtioneuvosto on tätä ehdottanut.
Samoin esitämme, että myös sotilaallinen
kriisinhallinta on syytä sisällyttää niihin
asioihin, joihin selontekosäädöstä ei
sovellettaisi.
Arvoisa puhemies! Suomalaisessa parlamentarismissa yhteiskunnallisesti
erittäin merkittäviä asioita ei saa jättää ratkaistavaksi
valiokuntatasolla tai jopa salassa. Päätöksenteon
perusteena ei myöskään tule käyttää eduskunnan
aikaisemmin ilmaisemaa kantaa, vaan eduskunnan tulee voida arvioida
tilannetta ajantasaisen tiedon perusteella myös aiemmasta
kannastaan poiketen. Jos tasavallan presidentti ja valtioneuvosto ovat
eri mieltä tärkeästä asiasta,
se tulee käsitellä poikkeuksetta avoimesti selontekomenettelyssä.
Meillä ei ole sinänsä tarvetta tehdä muutoksia vuonna
2000 voimaan tulleen perustuslain ulko- ja turvallisuuspoliittisiin
linjauksiin, vaan parlamentarismia voidaan vahvistaa nykyisen perustuslain
toimivuuden arvioinnin pohjalta. Tästä on lausunut
myös presidenttimme Tarja Halonen. Yhdyn presidenttimme
mielipiteeseen, että on kummallista, kun varsin nuorta
perustuslakiamme halutaan nyt näin vahvasti muuttaa. Presidenttimme
mukaan perustuslain tavoitteena on ollut kestävyys. Edellinen
uudistus on ollut voimassa 10 vuotta, ja koko tämän
ajan on ollut sama istuva presidentti. Siitä katsottuna
on erikoista, että muutosta lähdetään
tekemään jo nyt.
Täällä salissa on myös todettu,
että hallituksen esityksellä halutaan selkeyttää ylimpien
valtionelinten valtaa ja vastuuta. Kysyn edelleenkin, missä ovat
nämä todelliset ongelmat. Valiokunnan kuulemisten
perusteella nykytilanne on täysin kestävä.
Tällä asetelmalla pärjätään
täysin hyvin. Vallanjakoon eduskunnan, valtioneuvoston
ja presidentin välillä ei tarvita isoja muutoksia,
ei ole ongelmia. Ministeri Brax itse totesi myös, että nykylaki
toimii hyvin.
Valtioneuvoston johtavaa roolia Suomen EU-politiikassa voidaan
toki selkeyttää, mutta sen ei pitäisi
tarkoittaa presidentin valtaoikeuksien karsimista. Myös
Suomen EU-jäsenyyden kirjaaminen tässä vaiheessa
kummastuttaa. Sille ei ole välttämättömiä vaatimuksia.
Suomen ulkopolitiikan johtamisessa sen sijaan on välttämätöntä, että presidentti
ja parlamentin vastuulla oleva hallitus tekevät tiivistä yhteistyötä.
Euroopan unionille sinänsä ei mielestämme tule
kaikkea valtaa luovuttaa, ja toivomme kaiken kaikkiaan, että tämä uudistus
aikanaan voitaisiin hyväksyä valiokunnassa laajalla
enemmistöllä.
Arvoisa puhemies! Mielestämme meidän tulisi
olla huolissamme ulkopolitiikan johtamisen tulevaisuudesta. Valtaa
ei tässäkään asiassa ole hyvä keskittää yksiin
käsiin. Presidentin ulkopoliittinen johtajuus on syytä säilyttää,
mutta sisäpolitiikan puolella parlamentarismia tulee vahvistaa.
Kahden lautasen tai tuolin ongelmaa ei ole, ellei sitä tehdä.
Mikäli käsiteltävä asia
Eurooppa-neuvostossa liittyy oleellisesti myös presidenttiin,
tulee hänen jatkossakin kokouksiin osallistua. Esitämmekin,
että 66 § saa muodon: "Pääministeri edustaa
Suomea Eurooppa-neuvostossa ja valtion ylimmän johdon edustusta
vaativassa Euroopan unionin muussa toiminnassa, ellei valtioneuvosto
toisin päätä."
Keskustelu päättyi.