15) Laki kiinteistöverolain muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoite on syntynyt Keski-Suomesta petäjäveteläisen
naisyrittäjän kanssa käydyn keskustelun
seurauksena. Hän kertoi, että hän on
investoinut velkapääomalla yritykseensä, sen
kiinteistöön, ja hän koki epäkohtana
sen, että kiinteistövero menee saman suuruisena
kuin silloin, jos tuo olisi täysin yrityksen oma, ja hän esitti
sitä ajatusta, etteikö kiinteistöveron
arvon määrityksessä voitaisi vähentää kiinteistöön
kohdistuva velka. Ja juuri tätä tällä lakialoitteella
haluan tuoda valtiovarainvaliokunnan käsittelyyn, jotta
kiinteistöön kohdistuva velka vähennettäisiin
kiinteistöveron arvon määrityksestä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokunta ottaa tämän
näkemyksen huomioon.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen tarttuu tässä lakialoitteessa
erittäin olennaiseen kysymykseen. Kiinteistövero
todellakin määritetään kiinteistön
bruttoarvosta ottamatta lainkaan huomioon kiinteistöön
kohdistuvaa velkaa. Menettely on eri kuin aikanaan vuoden 2006 alusta
kumotussa varallisuusverotuksessa, jossa velat otettiin huomioon.
Tämä kiinteistöveron sisältö on
mielestäni tässä kohtaa aika ihmeellinen,
ja olen aina pitänyt kummallisena sitä, että velkoja
ei oteta huomioon kiinteistöveroa määritettäessä.
Ilmeisesti tässä on lähinnä tavoiteltu
verotuksen mahdollisimman yksinkertaista menettelyä. Täytyy
sanoa, että ed. Oinonen, kun hän tämän
lakialoitteen idean on saanut, on käynyt kyllä erittäin
hedelmällisen keskustelun tuon keskisuomalaisen naisyrittäjän kanssa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! On annettava täysi tunnustus ed.
Oinoselle tästä ansiokkaasta lakialoitteesta,
ja äskeinen hänen lyhyt esittelypuheenvuoronsa
vielä todisti, että hän tuntee tämän
asian ja tämän ongelmakentän, vaikka
hän kertoikin, että tämä lakialoite
on lähtenyt alkuun erään, oliko se Petäjävedeltä,
yrittäjän aloitteesta. Asia on juuri näin,
että kiinteistövero määräytyy
riippumatta siitä, onko kiinteistö rakennettu
sen omistajan omilla rahoilla vai velkarahalla.
Tässä lakialoitteessa ed. Oinonen esittää,
että velka voitaisiin vähentää ja
jäljelle jäävästä osuudesta
vain maksettaisiin kiinteistövero. Nyt kun kiinteistöveroja
kunnissa on jo korotettu ja tullaan korottamaan, niin on entistä tärkeämpi saada
tällainen laki voimaan. Ja onneksi tässä salissa,
vaikka onkin myöhäinen ajankohta, on läsnä vielä valtiovarainvaliokunnan
verojaoston jäseniä. Ainakin ed. Esko Kivirantaan
minä voin luottaa, että hän varmasti
tulee viemään tätä ed. Oinosen
lakialoitetta siellä verojaostossa eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pyydän kollegoilta anteeksi,
mutta minun on pakko ajatella tätä asiaa vähän
toisin. Jos miettisin sitä omaisuusmassaa, mikä meillä kiinteistöihin
sisältyy, jos meillä maksettaisiin verot vain niistä,
mitkä ovat niin sanottua todellista nettovarallisuutta,
kun laskettaisiin omakotitalot, kesämökit, maatalousrakennukset,
yritysomaisuudet, niin mitähän sinne enää sitten
paljon jäisi verotettavaa? Saattaisi olla, että tämän
kiinteistöveron tuotto suorastaan romahtaisi, kun vähennettäisiin
ensiksi varallisuuden arvosta kaikki siihen kohdistuvat velat.
Minä luulen, että tämä ei
nyt kyllä taida olla sellainen lakialoite, joka kovinkaan
hyvin menestyy, jos me haluamme yleensä, että kiinteistöverosta
tulee myöskin tuottoa yhteiskunnalle. Me tiedämme
tietenkin, että monet ostavat kiinteistösijoituksensa
pääsääntöisesti velkarahalla.
Vain todella rikkaat pystyvät ostamaan niitä käteisellä.
Suhtaudun kyllä hieman skeptisesti siihen, että tämä lakialoite
menestyy, enkä usko, että sellainen järjestelmä toimisi,
että vain nettovarallisuudesta verotettaisiin.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Koko tämä kiinteistöverojärjestelmä on
varsin epäoikeudenmukainen nimenomaan maaseudulla. Tämähän
luotiin silloin 1990-luvun alussa ja tämä luotiin
korvaamaan silloista katumaksujärjestelmää.
Aiemmin taajamissa kiinteistön omistajat maksoivat katumaksua
nimenomaan siitä katujen hoidosta ja ylläpidosta.
Siitä oli kysymys. Ja tämä tuli korvaamaan
sen sitten, ja samalla tämä ulotettiin koskemaan
kaikkia kiinteistöjä ihan koko maassa, myöskin
haja-asutusalueella. Haja-asutusalueella kiinteistöjä omistavat
niin asuntojen omistajat kuin yrittäjät ja maatilayrittäjät.
He eivät oikeastaan saa minkäänlaista
vastiketta tälle verolle toisin kuin taajamissa asuvat.
Taajamissa asuvat kiinteistönomistajat saavat esimerkiksi
katujen hoidon ja ylläpidon kaikkine talviaurauksineen,
valaistuksineen tätä kiinteistöveron
maksua vastaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän siitä, että aloite
on synnyttänyt vilkkaan ja asiantuntevan keskustelun puolesta
ja vastaan. Tässä on, aivan kuten ed. Hemmilä toi
esille, myös se näkökohta, että kysymys
on investoinneista, halusta rakentaa ja panostaa. Ja nimenomaan
tässä tapauksessa, mistä tuo idea on
syntynyt, on kysymys kiinteistöstä, joka sijaitsee,
ei suinkaan kirkonkylässä, vaan syvällä maaseudulla,
haja-asutusalueella, jossa ei todellakaan voi puhua mistään
katuvaloista eikä taajaman palveluista. Ja siinä suhteessa
näkisin, että olisi hyvin kannustettavaa, että autettaisiin
näitä investointeja ja yritystoiminnan edellytyksiä myös
tällä tavalla.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! En usko, että meillä on
tuon ed. Petri Salon kanssa mitään tämmöisiä ideologisia
näkemyseroja, mutta hiukan ehkä hämmästelen
hänen myönteistä suhtautumistaan kiinteistöveroon
tulolähteenä, tässä tapauksessa
kunnan tulolähteenä. Kyllä minusta kiinteistövero
on kaikkein kelvottomimpia veroja, mitä tiedän,
ja siinä mielessä pidän aika kohtuuttomana,
että vielä velalla rahoitetusta kiinteistöstäkin
pitää maksaa sitten sama vero kuin semmoisesta,
joka on omia va-roja.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Hemmilä mainitsi maaseudun
kiinteistöverokohtelusta, mutta sanoisin, että kaupunginkin kohdalla
monessa tapauksessa olisi kyllä päivittämisen
paikka.
Toiseksi, olen kyllä ed. Oinosen kanssa samoilla linjoilla.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän, että yksin
jäin, ja tiesin sen, kun sen sanoin, mutta eihän
muuten synny myöskään keskustelua. En
minä kuulu yleensä kiinteistöveron ystäviin,
ja kukapa niistä nyt sitten pitäisi, mutta minä ajattelen
asian kuitenkin niin, että jos tällainen kiinteistöverojärjestelmä on
kuntien ja muiden verotuottomenetelmäksi kehitetty, niin siinä on
haluttu myöskin taata se, että työhön kohdistuvat
työnteon ja yrittämisen verotus pystytään
pitämään vastaavasti alemmalla tasolla.
Ja erityisesti minä vihaan kaikkea semmoista verotusta,
joka kohdistuu työntekoon, yrittämiseen tai työn
teettämiseen, ja katson, että pienempi paha on
kumminkin kiinteistövero kuin sellainen, joka lannistaa
koko yrittämisen tahdon. Ja jos jollakin on sitten kiinteistö ja
ei koe saavansa sitä kautta kunnilta palvelua, niin kyllä minä sanoisin,
että kannattaa kyllä silloin vähän
aktivoituakin. Kyllä kiinteistöveron takana pitäisi
olla myöskin jonkinlaiset palvelut ihan niin kuin vanhassa
katumaksussa, vaikka tämä on ihan eri verojärjestelmä.
Keskustelu päättyi.