16) Laki rikoslain 23 luvun 3 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsitellään
lakialoitettani rattijuopumusrajan alentamisesta.
Rattijuoppojen aiheuttamissa liikenneonnettomuuksissa on kuollut
vuosittain keskimäärin 80 henkilöä.
Joka neljäs tieliikenteessä kuollut on ollut onnettomuudessa,
jossa joku osapuolista on ollut alkoholin vaikutuksen alainen. Joka
viidennessä liikennekuolemassa kuljettaja on ollut rattijuoppo.
Jo pienikin määrä alkoholia heikentää huomiokykyä ja
vaikuttaa reaktionopeuteen. Selvään kuljettajaan
verrattuna 0,2—0,4 promillen humalatila nostaa onnettomuusriskin
jopa kaksinkertaiseksi. Alle 0,5 promillen alkoholipitoisuuksilla
tehdyissä kokeissa on selvitetty kuljettajan käyttäytymistä nopeaa
reagointia vaativissa liikennetilanteissa. Jo yhden alkoholiannoksen
jälkeen virheiden määrä kasvaa.
Toisen annoksen jälkeen reaktioaika pitenee ja virheiden määrä lisääntyy
jyrkästi.
Tutkimukset osoittavat kiistattomasti, että erityisesti
nuorilla kuljettajilla on muita suurempi onnettomuusriski jo alhaisilla
veren alkoholipitoisuuksilla. Alkoholi vaikuttaa voimakkaimmin juuri
niitten kuljettajien ajokäyttäytymiseen, joilla
ei vielä ole paljon ajokokemusta. Tutkimuksesta saadut
tulokset puoltavat erityisesti uusien kuljettajien promillerajan
alentamista 0,2 promilleen. Tutkijalautakuntien mukaan vuonna 2006
noin puolet kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa
humalassa olleista kuljettajista oli nuoria. Liikenneturvan vuoden 2005
kyselyssä 18—24-vuotiaista kuljettajista puolet
oli sitä mieltä, ettei heidän ajotaitonsa heikkene
lainkaan vielä yhden oluen nauttimisen jälkeen
ja 30 prosenttia kuljettajista kertoi joskus ajaneensa nautittuaan
kaksi pullollista olutta.
Herra puhemies! Useissa Euroopan maissa promillerajat ovat Suomea
alhaisempia. Itävallassa säädettiin vuonna
1992 uusille kuljettajille promillerajaksi 0,1 promillea. Heti tämän
jälkeen uusien kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähenivät
peräti 33 prosentilla. Norjassa promilleraja laskettiin
0,2 promilleen vuonna 2001, Ruotsissa se laskettiin 0,2 promilleen vuonna
1990. Seurantatutkimusten mukaan rattijuoppojen osuus on selvästi
vähentynyt ja rattijuopumuksen vastaisuus on lisääntynyt.
Ruotsissa liikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrä 100 000:ta
asukasta kohden oli vuonna 2008 noin 4,5 ja Norjassa 5,5. Suomessa
vastaava luku oli noin 6,5 ja Tanskassa 7,2. Kun Ruotsissa ja Norjassa
promilleraja on 0,2, Suomessa ja Tanskassa promilleraja on 0,5.
Tämäkin vertailu osoittaa sen, että on
selkeä yhteys promillerajojen ja liikenneonnettomuuksissa
kuolleiden vä-lillä.
Herra puhemies! Nykyinen tieliikenteen promilleraja johtaa siihen,
että vähän alkoholia nauttineena ajamisesta
on tullut yhä arkipäiväisempää.
Promillerajojen ongelmallisuus ilmenee poliisin ratsioissa havaittuina
väärinarviointeina. Kuljettajat tekevät
virhearvioita, kun laskevat, kuinka paljon alkoholia he voivat nauttia
ja sen jälkeen vielä ajaa autolla. Erityisesti
nuorten kuljettajien kohdalla promillerajojen antama liikkumavara
helposti yliarvioidaan ja autoa tai venettäkin kuljetetaan
alkoholin vaikutuksen alaisena.
Lähes kaikkien suomalaisten tuntema liikenneturvallisuuden
iskulause "jos otat, et aja" on nykyisen lainsäädännön
valossa paremminkin niin, että "jos otat paljon, et aja".
Jo yli 0,2 promillen alkoholimäärän on
tutkimusten mukaan todettu vaikuttavan selvästi kuljettajan
ajosuoritukseen. Kun onnettomuusriski kasvaa 0,35 promillesta ylöspäin,
on selvää, että tiellä liikkujille on
annettava vahva signaali siitä, että alkoholi
ja ajaminen eivät kuulu yhteen.
Arvoisa puhemies! Edellä oleviin perustuen ehdotan,
että rattijuopumuksen promillerajaa laskettaisiin nykyisestä 0,5
promillesta 0,2:een ja pyrkimyksenä liikenteessä tulisi
olla täysraittius.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! "Jos ajat, et ota." Olen täsmälleen
samaa mieltä siitä ed. Hemmilän kanssa.
Kysymys ei ole pelkästään henkilön
omasta hengestä ja terveydestä, vaan myös
muiden, ja erityisesti ehkä voisi sanoa näin,
että jos ei itsestään välitä,
niin muiden tiellä liikkujien hengestä ja terveydestä.
Sen sijaan en ole ihan varma, päästäänkö tähän
lopputulokseen muuttamalla promillerajaa. Voi olla, että päästään.
En väitä mitään. Mutta välillä tuntuu
oudolta, kun puhutaan, että tällä muutoksella
annetaan signaalivaikutus. Mielestäni lainsäädännön
ei pidä olla signaaleita, vaan selkeätä lainsäädäntöä,
selkeää valvontaa ja sitä kautta toteutettua
lainsäätäjän tahtoa. Tähän
tarvittaisiin nyt se valvonta, jota poliisi ei tälläkään hetkellä kykene
tekemään tarpeeksi. Jos ei valvontaa ole, niin
käykö tässä niin, että tästä tulee sellainen
kuollut laki, ainakin osalle porukkaa kuollut laki niin kuin handsfree-laista
tuli? Ihan päivittäin näkee jonkun puhuvan
kännykkään tuolla liikenteessä välittämättä siitä,
että se on kiellettyä.
Eli tärkeää olisi, että se
valvonta sinne saataisiin, ja kun tosiasia kuitenkin on se, että ne
suurimmat ongelmat eivät ole 0,5 promillen alapuolella,
vaan ne ovat sen yläpuolella, 1 promillessa ja niissä,
jotka ovat ratissa siinä kunnossa, että varmaan
joudutaan taluttamaan autoon. Eli valvontaa pitää ehdottomasti
saada mukaan.
Mutta sitten kun tässä lakialoitteessa on
mainittu nämä raitiovaunua ajavat, niin täytyy
sanoa, että asia on kyllä itselleni uusi. Olen
ollut siinä ymmärryksessä, että kyllä näillä ammattityöpaikoilla
puhallutetaan kuljettajat aika tarkkaan. Jos näin ei ole,
niin kyllä pitäisi olla. Siinä ollaan
kuitenkin ammattimaisesti kuljettamassa muita henkilöitä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilä on tehnyt erittäin
hyvän, kannatettavan lakialoitteen, joka perustuu myöskin
vankkaan poliisimiehen käytännön asiantuntemukseen.
Liikenteessä pitäisi olla itsestäänselvyytenä täysraittius
ja sen mukaiset ihanteet. Aloite on kannatettava, koska tutkimuksin
voidaan osoittaa, että on haittaa jo pienistäkin
alkoholimääristä. Silloin kun me yhteiskunnassa
sanktioimme vähäisetkin alkoholimäärät
liikenteessä, niin kyllä se on signaali tervejärkiselle
ihmiselle, että "jos otat, et aja, jos ajat, et ota". Tätä tervettä järkeä ja
signaalia pitäisi voimakkaasti vahvistaa.
On tietysti totta, että pahempi ongelma ovat ne enemmän
alkoholia nauttineet, mutta minä uskon, että jos
tämä ed. Hemmilän aloite toteutuu, niin
silloin myös kynnys yleensä käyttää alkoholia
liikenteessä vähenee ja myöskin nämä törkeät rattijuoppoustapaukset
vähenevät.
Olen tämän vaalikauden aikana tehnyt saman suuntaisen
aloitteen kuin ed. Hemmilä, jossa olen esittänyt
rikesakkomenettelyä 0,5 promillen alapuolisista päihdetilanteista.
En tiedä, poliisimiehet voisivat käytännössä osoittaa,
onko tämä rikesakko semmoinen joustava menettely vähäisellä byrokratialla
mutta kuitenkin selkeä sanktio alkoholista liikenteessä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että ed. Hemmilän
aloite johtaisi vielä näillä valtiopäivillä hallituksen
esitykseen oikeusministerin toimesta ja lainsäädäntöön
mahdollisimman pikaisesti.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt näyttää siltä,
että ed. Oinonen löysi kyllä tiedonjyvän.
Jos yhdistettäisiin ed. Hemmilän lakialoite ja
soveltavasti siihen ed. Oinosen vähän samansisältöinen
lakialoite, niin lopputulos voisi olla niin sanottu nimike "lievä rattijuopumus
tieliikenteessä", jossa poliisi voisi 0,2:n ja 0,5:n promillerajan
pohjalta kahden alkometrin puhalluksen perusteella kirjoittaa henkilölle
rangaistusvaatimuksen.
Nyt, jos se tehtäisiin aivan näin puhtaasti
kuin tässä lakialoitteessa, se johtaisi siihen,
että partio joutuisi kuljettamaan 0,2 promillen henkilöä jopa useita
satoja kilometrejä joko tarkkuusalkometriin tai, jos hän
haluaa, sieltä terveyskeskukseen verikokeeseen, ruuhkaiseen
terveyskeskukseen, sieltä sen jälkeen syyttäjän
käsittelyyn, siitä haastamiset, oikeuskäsittely,
työpäivän menetykset ja muu tämän
kokonaisyhteiskunnallinen vaikutus. Saattaisi olla niin, että ei
ihan pelitä.
Mutta jos poliisi antaisi suoraan rangaistusvaatimuksen, siis
ei rikesakkoa, ed. Lauri Oinonen, vaan rangaistusvaatimuksen, tien
päällä kahden puhalluslaitteen todistuksella
ja kun lieviä rattijuopumuksia olisi vuoden aikana esimerkiksi
kolme kappaletta, se johtaisi ajokortin peruuttamiseen, ja ennaltaestävä vaikutus
toimisi aivan samalla lailla kuin lakialoitteessa.
Näin luulen, että ei tulisi kustannuksia,
ei tulisi byrokratiaa, ja poliisi voisi puuttua vielä törkeämpien
rikosten tutkimisiin kuin ihan lievimpiin rattijuopumuksiin. Näin
ajattelen tällä erää.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi tätä ed.
Hemmilän hyvää lakialoitetta, että tätä moottorikäyttöisen
ajoneuvon kuljettajan sallittua promillerajaa alennettaisiin niin,
että se pudotettaisiin nykyisestä 0,5:stä 0,2:een
eli jo 0,2 promillea merkitsisi rattijuopumusta.
Tämähän on oikeusministeriön
ja ministeri Tuija Braxin valmisteltava asia. Toivoisin, että tästä tulisi
jo esitys tämän vaalikauden aikana, jos kuitenkin
käy niin, että tämä ed. Hemmilän lakialoite
ei johda tulokseen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholin sietokyky on eri ihmisillä hyvinkin erilainen
ja myös luulo omasta itsestään, että senkin
takia voi sanoa näin, että kannatan ed. Hemmilän
aloitetta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Samalla, kun kannatan ed. Hemmilän
lakialoitteen henkeä ja näitä tutkimustietoja,
mitkä on ansiokkaasti tuotu esille, niin ilmeisesti on
aivan, kuten ed. Petri Salo toi esille, harkittavissa juuri tämä poliisin
rangaistusvaatimus, jonka voisi toteuttaa kevyesti paikalla, kun
todetaan tämä alkoholimäärä veressä.
Se olisi jo se rangaistus, jota kummempaan se tuskin johtaisi sitten,
vaikka tämä menisi raskaampaakin tietä.
Samaan rangaistukseen päästäisiin tässä,
mutta tämä olisi todella joustava menettely.
Tämä kaikki olisi mielestäni toteutettavissa nykyisillä poliisin
liikennevalvontatavoilla. Kun poliisi nyt joutuu toteamaan tämän
alle 0,5 promillen asiakkaan liikenteessä, hän
ei voi estää tätä jatkamasta
liikenteessä, ei voi antaa sitten minkäänlaista
rangaistusmääräystä, jos ei
mitään liikenteen vaarantamista ole tapahtunut, näin
ymmärrän. Korkeintaan voi sanoa, että ajakaa
turvallisesti, jättäkää alkoholi
pois kokonaan, mutta se ei johda sen enempään.
Poliisi voi siinä paikalla sanoa terveitä sanoja,
mutta silloin, jos olisi tämä ed. Salon esille
tuoma vaihtoehto, se olisi ilmeisen joustava mutta kuitenkin selvä sanktio
mahdollisimman vähällä byrokratialla.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Vaikka ajankohta on jo myöhäinen,
on salissa silti vielä aktiivisia edustajia, jotka ovat
ottaneet osaa tähän aloitteesta käytyyn
keskusteluun. En ole ihan varma, mitä ed. Karhu on sitten
loppujen lopuksi mieltä tästä promillerajan
alentamisesta. Hän taitaa olla puolesta ja vastaan. Mutta etupäässä,
tai kaikilta muilta osin, tämä keskustelu on kuitenkin
ollut hyvin yhdensuuntaista, että promillerajaa olisi alennettava.
Mitä tulee sitten tähän toimivallan
siirtoon, niin tänä iltana vielä käsitellään
päiväjärjestyksen asia kohdassa 18. Olen
nimenomaan tehnyt aloitteen myöskin toimivallan siirrosta
tuomioistuimilta poliisille, ja se tulee ajankohtaiseksi varsinkin,
jos tämä promilleraja alennetaan 0,2:een.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla todella
kiitän kollegoja tästä arvokkaasta tuesta,
mitä lakialoitteeni on nyt täällä saanut,
ja toivon, että lakivaliokunta, ja erityisesti lakivaliokunnan
puheenjohtaja Janina Andersson, ottaa tämän vakavasti
ja ottaa omalta osaltaan huomioon, että hänen
puoluetoverinsa on oikeusministeri, ja omalta osaltaan vauhdittaa
tämän asian eteenpäin viemisessä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhu ei suinkaan ole puolesta ja vastaan.
Ed. Karhu on rattijuoppoutta vastaan, mutta tämä nimenomainen
lakialoite tässä muodossaan ei ole käytännössä toimiva.
Ed. Salo toi tässä esiin merkittävän
määrän niitä ongelmia, joita
tähän liittyy, jos tien päältä lähdetään
viemään tällaista kuitenkin verrattain
vähän nauttinutta. Järjestelyjen täytyy
muuttua, ja mikä tärkeintä, valvontaa täytyy
olla. Siellä pitää olla poliisi, joka
valvoo. Tällä hetkellä tilanne on se,
että siellä on monia törkeitäkin
rattijuopumuksia, joita menee ohitse, ja lisäksi siellä on
erittäin törkeää liikennekäyttäytymistä.
Ylipäätään poliisin pitäisi
olla enemmän liikenteen seassa puuttumassa liikennekäyttäytymiseen.
Näin ei tällä hetkellä ole,
eli sen takia juuri hieman hämmästelen tässä sitä,
että jos emme saa valvontaa lisää, niin
miksi sitten luomme niitä tilanteita, joita pitäisi
valvoa, kun ongelma ei täällä kaikkein
alhaisimmissa ole, vaan se on 0,5 ja 1 promillen ja yli 1 promillen
lukemissa. Eli tästä on kysymys, ei mistään
muusta, ed. Hemmilä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhulle lakialoitteesta käytävään
keskusteluun viitaten toisin esille sen, että poliisi kuitenkin
suorittaa tätä valvontaa, ja hämmästyksekseni
olen huomannut, että poliisilla on voimavaroja ainakin
Keski-Suomessa ihan tarpeellisessa, riittävässä määrin — näin
katson — olla tuolla liikenteessä valvomassa,
koska rattijuoppoja saadaan kiinni, ja silloin juuri näiden
kohdalla, jotka ovat lievässä päihtymyksessä liikenteessä,
ei poliisi voi tällä hetkellä tehdä mitään.
Mutta juuri tämän lakialoitteen mukaisesti, jos
se jalostetaan esimerkiksi tähän minun aiemman
lakialoitteeni ja ed. Petri Salon esille tuoman mallin mukaan, niin
silloin poliisilla on väline.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kaksi asiaa vielä tähän
keskusteluun. On syytä muistuttaa siitä, että kiistattomasti
on todettu ja todistettu, että rattijuopot liikenteessä aiheuttavat
satoja liikenneonnettomuuksia, joissa kuolee kymmeniä henkilöitä.
Toinen asia on se, että kyllä lainsäädännöllä on
ja tuleekin olla myös niin sanottu yleisestävä vaikutus.
Kun me täällä säädämme
lakeja, niin emme me tietenkään jokaisen lain
osalta ajattele, pohdi sitä, säädämmekö tämän
lain, valvooko tämän lain noudattamista joku vai
eikö valvo, vaan kyllä kansalaiset yleensä ottavat
lait tosissaan. Siis suuri osa, valtaenemmistö, kansalaisista noudattaa
säädettyjä lakeja.
Keskustelu päättyi.