17) Laki rikoslain 23 luvun 5 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ilta näköjään
keskustellaan promillerajojen alentamisesta ja sen vaikutuksista
enemmänkin. Nyt on vuorossa ruorijuopumuksen promillerajan
alentaminen.
Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton mukaan Suomessa hukkui
viime vuonna 147 ihmistä. Näistä hukkumiskuolemista
70 tapahtui kesä- ja elokuun välisenä aikana,
ja tämä määrä on huomattavasti
suurempi kuin edellisenä kesänä. Kuolemaan
johtavissa veneilyonnettomuuksissa noin kahdessa kolmasosassa tapauksista
alkoholilla on ollut osuutta onnettomuuteen.
Hukkumisonnettomuus on useimmiten monen tekijän summa.
Lieväkin humalatila lisää onnettomuusriskiä,
koska arviointikyky, reaktionopeus ja liikkeiden hallinta heikkenevät.
Onnettomuusriski on kaksinkertainen jo kahden keskioluen ja kymmenkertainen
viiden kuuden oluen jälkeen. Jo pienikin alkoholimäärä voi
veneellä liikuttaessa ja ongelmatilanteen ilmaantuessa
aiheuttaa onnettomuuden.
Yksi esimerkki juuri veneilyyn liittyen arvostelukyvyn heikentymisestä on
pelastusliivien jättäminen rannalle. Poliisin
onnettomuustutkinnoissa yli puolessa onnettomuusveneistä ei
ole ollut lainkaan lain edellyttämiä pelastusliivejä mukana.
Tutkijoiden mukaan selvä enemmistö hukkuneista
pelastuisi, mikäli pelastusliivit olisivat olleet mukana
ja käytössä.
Runsaasta valistuksesta ja tiedottamisesta huolimatta pienessä niin
sanotussa maistissa olevia veneilijöitä on yhtä paljon
edelleen kuin niitä on ollut aiemminkin. Alkoholin osuus
tapaturman syntyynhän kirjataan tilastoihin vasta, jos onnettomuuden
uhrin veren alkoholipitoisuus on ollut yli 1 promille, siis sama
kuin vesiliikennejuopumuksen alaraja tällä hetkellä.
Ei ole mitään perustetta sille, että vesiliikennejuopumuksen promilleraja
on tuo äsken mainitsemani 1 promille. Promillerajan alentaminen
olisi selvä kannanotto pyrkimyksestä parantaa
vesilläliikkujien turvallisuutta. Erityisen tärkeätä tämä olisi
satama-alueilla ja vilkkaasti liikennöidyillä vesiväylillä.
Herra puhemies! Aiemmin tekemäni saman sisältöisen
lakialoitteen hylkäämistä perusteltiin muun
muassa sillä, että suuri yleisö vastustaa
veneilyn promillerajan laskemista — erikoinen peruste sinänsä.
Kuitenkin tutkimusten mukaan, ihan viimeaikaisten tutkimusten mukaan,
neljä viidestä suomalaisesta haluaisi vesille
saman promillerajan kuin nyt on maanteillä eli 0,5 promillea.
Lakialoitetta vastustettiin myös sen vuoksi, ettei
promillerajaa vesillä kyettäisi valvomaan riittävästi.
Poliisin nykyiselläkin valvonnalla voidaan saada kiinni
alemman promillerajan ylitykseen syyllistyneet ruorijuopot. Jo pelkällä olemassaolollaan
lait täyttävät ennalta estävää tarkoitustaan.
Suomalaisethan ovat lainkuuliaisia, ja se taas merkitsee sitä,
että suuri osa kansalaisista jättää tekemättä sellaisen
teon, jonka tietävät olevan lainsäädännössä rangaistava,
siitäkin huolimatta, että poliisi ei olisikaan
läsnä valvomassa tämän lain
noudattamista.
Herra puhemies! On myös hyvä muistaa, että vesiliikenteessä on
tapahtunut suuria muutoksia ihan viime vuosien aikana. Paitsi että veneiden koko
on kasvanut ja nopeakulkuisia veneitä on yhä enemmän,
veneen hallinta ja navigointilaitteet edellyttävät
yhä enemmän taitoa ja tarkkaavaisuutta. Veneen
kuljettaminen on siis entistä vaativampi tehtävä.
Vesiliikenteessä sääolosuhteet saattavat
muuttua nopeastikin ja monesti nopeammin kuin maantieliikenteessä.
Alkoholin vaikutuksen alaisena sekä teknisten laitteiden
käyttö että sääolosuhteiden
hallinta on paljon haasteellisempaa kuin oltaessa liikkeellä selvin
päin. Vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi ja kuolemaan
johtavien onnettomuuksien vähentämiseksi on vesiliikennejuopumuksen
promillerajaa alennettava. Promillerajan alentamisella voitaisiin
pelastaa aivan varmasti vuosittain kymmeniä ihmishenkiä.
Samalla lainsäätäjä myös
selkeästi osoittaisi ruorijuopumuksen olevan rikos, täysin
rattijuopumukseen verrattavissa oleva rangaistava teko.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olen kaksilla valtiopäivillä,
viimeksi näillä toukokuussa 2007, tehnyt vastaavansisältöisen
aloitteen, sillä olen täsmälleen samaa
mieltä siitä, että promille on erittäin
paljon. Tosiasia, että Suomessa saa ruorissa olla promillen
humalassa, tarkoittaa sitä, että veneilijöille,
jotka eivät ole vastuullisia, sallitaan aikamoinen pöllyssä liikkuminen
tuolla vesillä. Kysymys on aika vakava, jos mietitään
esimerkiksi sitä, että me usein tässä talossa
puhumme siitä, että esimerkiksi Itämerellä on
ihan selkeä onnettomuuden vaara näillä isoilla
aluksilla. Välillä tulee mieleen, että ei
sinne väliin ainakaan enää tarvita sitten
promillen humalassa kulkevia huviveneilijöitä.
Vesillä tapahtuvissa onnettomuuksissa on ollut usein
mukana alkoholi, ja paitsi että tällainen alkoholia
nauttinut vaarantaa oman terveytensä ja henkensä,
voi moottorikäyttöisellä vesikulkuneuvolla
vaarantaa myös muiden vesilläliikkujien turvallisuutta.
Vesille on todella tullut talouden paranemisen myötä — vaikka
nyt taantumaa eletäänkin, niin aika komeita pursia
tuolla laiturissa on — ihan uudenlaisia isompikaliiperisia, jos
näin voi sanoa, vesikulkuneuvoja, vesiskoottereita, valtavan
isoja moottoreita veneiden perässä. Eli sinne
on tullut ihan uudenlaisia riskitekijöitä. Lisäksi
käyttäjissä on paljon niitä,
jotka ostavat tällaisen nopean, ison veneen ja eivät
kuitenkaan käytä sitä kovin usein, ehkä satunnaisesti,
ja veneilytaidot eivät välttämättä ole
ihan huippuluokkaa. Aivan kuten aloitteen jättäjä,
ed. Hemmilä totesi, vesillä sää muuttuu
nopeasti, ja siinä saattaa olla osaava ja selvin päinkin
veneilevä ongelmissa saatikka sellainen, joka siellä harvemmin
liikkuu ja ei välttämättä tunne
niin hyvin reitistöä ja ei välttämättä tunne
niin hyvin kulkuvälinettään, jos sitä harvoin
käyttää. Voikin sanoa, että on
joukossa niitä, jotka täyttävät vesiliikennelain
vaatimukset ihan rimaa hipoen.
Edellä mainitut seikat huomioon ottaen olen täsmälleen
samaa mieltä aloitteen tekijän kanssa siitä,
että 1 promille on liikaa. Tämä raja
pitäisi harmonisoida tieliikenteen 0,5 promilleen ja sitä kautta
korostaa asiaa, että tämä 0,5:stä ylöspäin oleva
humalatila on selkeästi jo niin vaarallinen, että sitä ei
pidä suoda vesillä eikä missään
muuallakaan.
Näistä perusteluista, joita olen itsekin näihin aloitteisiini
saanut — suoraan sanottuna olen hämmästellyt,
että mikä ihme tässä asiassa
on, että tätä promillerajaa ei voida
alentaa, kun kaikki tietävät, että se
on aikamoinen se 1 promille toimia harkitusti ja järkevästi,
harva siihen kykenee — paras oikeastaan, mitä tässä talossa
yhdessä keskustelussa kuulin, oli se, että jos
veneilyn promilleraja alennetaan, saariston ravintolat tekevät
konkurssin.
Tästä hauskana, tai hauskana ja hauskana, mutta
jonkinlaisena sarkastisena ajatusleikkinä voisi todeta,
että pitääkö meidän
sitten haja-asutusalueiden ravintoloihinkin sallia tällainen.
Nehän tekevät konkurssin, jos ei saa juovuksissa ajella
tuolla maaseudulla.
Eli kyllä se niin on, että veneilijänkin
täytyy ottaa joku, joka on vähän niin
kuin selvin päin siellä, joka sitten hoitaa sen
paatin kotiin. Kyllä ne rantaravintolat pystyssä pysyvät
ilman näin korkeita promillerajojakin, eli olen samaa mieltä aloitteen
jättäjän kanssa. Toivon, että tämä asia edistyy.
Hyvä asia on ollut, että ainakin toinen ministereistä on
jo näyttänyt asialle vihreää valoa.
Nyt odotetaan sitten, että myös sektoriministeri
on samaa mieltä tästä asiasta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä vesiliikennejuopumuksen
valvonta on tietenkin hieman ongelmallisempaa kuin tieliikenteen
valvonta johtuen tietenkin siitä, että poliisilla
on rajallinen määrä osoittaa varsinkin
sisävesialueille veneitä ja partioita valvomaan
yleensä vesikulkuneuvoja ja muita aluksen kulun kannalta
olennaisesti tärkeitä turvallisuusasioita. Näyttää kuitenkin
siltä, että hallituksessa on ilmapiiri muuttumassa
siten, että tämä lakialoite saattaa tulla
myöskin lähiaikoina hallituksen esityksenä meidän
käsittelyymme.
Itse näen tässä pari pientä probleemaa.
Ensinnäkin, näyttää siltä,
että kun seuraa noita vesiliikenneonnettomuuksia, niin
aina se hukkunut henkilö ei ole veneen kuljettaja, vaan
yleensä se tahtoo olla niin, että se on se niin
sanotusti julppi auki ollut veneessä oleva matkustaja,
joka on alkanut tehdä erilaisia temppuja siellä veneessä,
ja siihen probleemaan tietenkään tämä lakialoite
ei ole vastaus.
Aluksia on monenlaisia, on suurempia aluksia, jotka on rekisteröity
ja jotka ovat turvallisempia, mutta näyttää olevan
myös kehitys sellainen, että suuri riskiryhmä on
juuri näillä pienillä moottoriveneillä,
joissa on liikaa matkustajia, ajavat henkilöt, tai sitten
vaikka kuljettajakin olisi vielä selvin päin,
niin muut matkustajat ovat niin päihtyneitä, etteivät
pysty hillitsemään enää omaa
käytöstään.
Eli ei tämäkään nyt ratkaisu
maailmankaikkeuteen ole, mutta signaaliarvona tietenkin tämä on
yhteiskunnalta ennalta estävä, niin kuin varmasti
ed. Hemmilä tarkoittaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jälleen ed. Hemmilä on tehnyt
erinomaisen lakialoitteen, jota lämpimästi
kannatan. Yhdyn myös niihin näkemyksiin, joita
ed. Saara Karhu on tuonut kannattaessaan lakialoitetta.
Tämä lakialoite on hyvin perusteltu. On käsittämätöntä,
että vesiliikenteen rattijuopumusraja on näin
korkea kuin 1 promille. Vaaratilanteita on vesillä liikkuessa
hyvin paljon. Siellä voi hukkua. Vesillä on myös
muita kuin veneilijöitä, on uimareita, sukeltajia.
Aivan pelolla ajattelen esimerkiksi Keuruun kaupungin keskustassa
olevaa Lapinsalmea Tarhianjärven ja Keurusselän
välissä, jossa molemmin puolin Tarhianjärveä on
uimaranta. Siellä on uimareina lapsia ja kaikkia muitakin,
ja uimassa olevasta henkilöstä ei paljon näy,
kun hän on siellä vedessä. Siitä kapeasta salmesta
kohauttaa sellaisilla nopeuksilla veneitä kuin nykyajan
veneillä pääsee teknisesti, ja on aivan
onnenkantamoista ollut, että onnettomuuksia ei ole tuossa
näistä syistä tapahtunut.
Uskon, että vaikka poliisin valvontaresurssit ovat
rajalliset, niitä kuitenkin on, ja haluan luottaa siihen,
että kansa on lainkuuliaista, kun on tieto siitä,
että on rajoitukset alkoholin nauttimiselle. Toivon mukaan
sitä ei sitten nautittaisi lainkaan, jos vesiliikenteeseen
lähdetään.
Edelleen vesiliikenteessä on myös se asia
otettava huomioon, että toisin kuin maatieliikenteessä siellä ei
ole nopeusrajoituksia, ei ole pahemmin varoitusmerkkejä silloinkaan,
vaikka vesistöllä olisi nämä niin
sanotut merimerkit, on yllättäviä kareja,
ja kiviä nousee esille riippuen siitä, mikä on
veden korkeus, ja silloin nämä riskit onnettomuuksille
ovat todella vakavat olemassa.
Erittäin lämpimästi kannatettava
aloite, josta toivon, että tämä olisi
jälleen se siemenperuna, joka johtaa siihen, että hallitus
antaa asiasta pikaisesti esityksen, joka toivon mukaan, vaikka elämme
jo juhannuksen kesää, saataisiin vielä mahdollisimman
pikaisesti voimaan ja tätä kautta parannettua
turvallisuutta vesillä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän tämäkin
lakialoite on erittäin hyvä. Olisi erittäin
tärkeää, että vesiliikennejuopumuksen
promillerajaa muutettaisiin niin, että se nykyisen vähintään
1 promillen asemesta olisi vähintään
0,5 promillea. Tuosta vesiliikennejuopumuksen rikostunnusmerkistön
täyttymisen rajastakin hallituksen pitäisi antaa
mielellään varsin pian esitys niin, että voisimme
käsitellä sen jo ehkä tässä eduskunnassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on tullut ed.
Hemmilän aloitteelle jo monta hyvää perustetta.
Itse lisäisin vielä, tuli mieleen vielä yksi,
elikkä nauttiessaan alkoholia ihmisen varmastikin jossain
vaiheessa on aika vaikea päätellä, onko
nyt alle yhden vai onko jo mennyt ylitse.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun pohjalta
voi todeta, että eduskunta on yksimielinen tämän
asian suhteen elikkä me täällä kaikki
salissa tähän keskusteluun osallistuneet haluamme,
että vesiliikenteen promilleraja alennetaan nykyisestä 1:stä 0,5:een. Kun
liikutaan vesillä, niin joka tapauksessa turvallisempaa
on, kun liikutaan selvin päin, kaikki ymmärrämme
sen. Toivon, että lakivaliokunta ottaa tämän
vakavasti, ja tietysti parasta olisi, että hallitus toisi
tämän sisältöisen esityksen
vielä näillä valtiopäivillä eduskunnan
käsiteltäväksi ja tämä kummajainen — tämä on
todella meidän lainsäädännössä kummajainen — saataisiin
korjattua.
Keskustelu päättyi.