Täysistunnon pöytäkirja 67/2010 vp

PTK 67/2010 vp

67. TORSTAINA 17. KESÄKUUTA 2010 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Lähetettyjen työntekijöiden verovastuun toteuttaminen

Jukka Gustafsson /sd:

Arvoisa puhemies! Eilen saimme käsiimme eduskunnan tarkastusvaliokunnan teettämän selvityksen, jonka sisältö oli karmeaa luettavaa: 3 miljardia euroa vuodessa jää verotuloja saamatta, yli 500 miljoonaa euroa rakennusteollisuudelta. Kun suomalaiset sijoittavat rahaa ulkomaille, 90 prosenttia verotuotoista jää tulouttamatta Suomeen. Rehelliset suomalaiset yrittäjät ja työntekijät ovat menettäjiä.

Sosialidemokraatit ovat esittäneet, että Suomessa niin sanotuille lähetetyille työntekijöille tulisi saattaa ennakkoilmoitusvelvoite työsuojelupiiriin. Olemme vaatineet, että kun tänä päivänä rakennustyömailla on tällainen pakollinen tunniste, valokuvallinen kortti rinnassa, siihen lisättäisiin veronumero. On muitakin esityksiä. Tämä on niin merkittävä asia, että haluamme työministeriltä (Puhemies: Minuutti on kulunut!) nyt kysyä: Aiotteko ottaa konkreettisesti nyt nämä tekemämme esitykset huomioon ja saattaa ne käytäntöön?

Työministeri Anni Sinnemäki

Arvoisa puhemies! Kysyjä nosti esiin todellakin hyvin tärkeän ongelman. Hallituksen yhteisesti hyväksymässä harmaan talouden torjunnan ohjelmassa lähetettyjen työntekijöiden osalta työ- ja elin- keinoministeriö ja valtiovarainministeriö yhteistyössä selvittävät mahdollisuuksia parantaa lähetettyjen työntekijöiden verovastuuta. Tämä selvitystyö on tarkoitus saada loppuun kesäkuun loppuun mennessä eli hyvin lähiaikoina, ja sieltä toivottavasti saamme sellaisia ehdotuksia, joissa nimenomaan lähetettyjä työntekijöitä koskevia ongelmia voidaan ratkoa. Tässä työssä toki ne esitykset, joita myös sosialidemokraatit ovat tehneet, ovat tarkastelun alaisina.

Jukka Gustafsson /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä nyt on hallitus kolme vuotta istunut, ja aika vähän nimenomaan harmaan talouden kohdalta on saatu aikaiseksi. Jos joku sanoo vielä, että puolueilla ei ole eroa, niin kyllä on.

Vaikka sisäministeri Holmlund ei ole paikalla, minusta kuvaavin esimerkki on se, että ministeri Holmlund lakkautti harmaan talouden torjuntayksikön 25 virkaa. Niitä on tänä päivänä 12. Hallituksen on hyvä tietää: viime vuonna nämä 12 tutkijaa käynnistivät yhden uuden harmaan talouden tutkimusasian. Tänä vuonna, kolme viikkoa sitten saamani tiedon mukaan, ei ole käynnistetty ainuttakaan harmaan talouden alueelta olevaa selvitystä, ja tämä kaikki nyt, kun meillä on ollut porvarihallitus.

Arvoisa puhemies! Kysyn nyt, kun lähipäivinä hallituksen on tarkoitus käynnistää hallitusohjelman (Puhemies: Minuutti on nyt kulunut!) tarkistusneuvottelut: Aiotteko ottaa siinä yhteydessä esille tämän harmaan talouden torjunnan oikein vakavalla mielellä?

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa puhemies! Kyllä puolueilla on eroa ja hallituksilla on eroa. Tämä hallitus on jo puolivälin tarkastelussaan nostanut harmaan talouden torjunnan aivan uudelle tasolle tässä yhteiskunnassa. Muun muassa käännetty arvonlisävero rakennusalalla ja tulliselvitysrikos ovat asioita, joita edelliset hallitukset eivät tehneet. Tämä hallitus onnistui ne tekemään. Syyttäjiä on enemmän talousrikoksissa ja ylipäätänsä kuin koskaan, ja ministeri Holmlund on tässä salissa vaikka kuinka monta kertaa kertonut — löytyy eduskunnan pöytäkirjoista — kuinka paljon enemmän kuin aikaisemmin poliiseja on nyt talousrikosten kimpussa. Ministeri Holmlund on tämän asian kertonut.

Eikä tässä vielä kaikki. Kun teille on esitetty hallituksen esityksiä tietyistä ministeri Kiviniemen alaisuudessa olevista sijoituslainsäädännöistä, siinä samassa yhteydessä on kerrottu myös, että hallituksella on työn alla ne toimivaltuuksien lisäämiset, mitä muun muassa tässä nyt puhutussa selvityksessä esitetään veroviranomaisille, muun muassa tiettyjen rahaliikenteiden seuraamisessa ja näiden rekisterien katsomisessa. Tämä hallitus on paitsi tehnyt myös laittanut liikkeelle todella paljon, ja jo huomattavasti ennen tätä sinänsä tärkeätä selvitystä. Katsokaa puolenvälin selvitystä, siellä hallitus on sitoutunut tähän asiaan.

Kari Rajamäki /sd:

Herra puhemies! Ministeri Itälän jäljiltä oli talousrikostutkijan virkoja täyttämättä. Edellinen hallitus perusti 81 uutta virkaa ja perusti ulkomaisen laittoman työvoiman valvontayksikön, jonka te olette menneet lakkauttamaan. 2006 neljännessä talousrikostorjuntaohjelmassa edellytettiin teiltä tullipuolen lainsäädäntöä, edellytettiin myöskin käännettyä alvia ja sitten myöskin valtion tukia saaneiden yritysten verotustietojen ja ylipäänsä verotustietojen käyttöönsaantia. Näissähän kaikki pysähtyi.

Arvoisa oikeusministeri, harmaan talouden talousrikollisuus on tuottoisaa, kiinnijäämisriski pieni ja sanktiot olemattomia. Talousrikoksiin syyllistyneet saavat sakot, ehdonalaista vankeutta, ja on melkeinpä niin, että oikeusministeri pyytää anteeksi aiheuttamaansa häiriötä.

Mitä te aiotte tehdä nimenomaan näihin olennaisiin asioihin liittyen? Näissä on lievemmät rangaistukset kuin huumausainerikollisuudessa, vaikka tehdään järjestäytyneen rikollisuuden vakavia talousrikoksia.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Jos nyt ihan faktoissa pysytään, te mainitsitte muun muassa tullipuolen. Tulliselvitysrikos, jota teidän hallituksenne aikana ajettiin mutta jota ette saaneet koskaan läpi, (Ed. Rajamäki: Lokakuussa 2006 päätettiin! Teiltä meni kolme vuotta!) on tehty tämän hallituksen aikana minun esityksestäni. Tulliselvitysrikos on yksi asia, josta te väititte, että sitä ei ole tehty. Se on nimenomaan tehty.

Käännetty arvonlisävero rakennusalalla on keskeinen keino tehdä kuittikaupasta loppu. Järjestäytynyt rikollisuus, aivan oikein, niin kuin sanoitte, on rakennusalalla pesemässä muita tuottoja ja myös siellä rakennusalalla saamaansa harmaata tuottoa kuittikaupalla, ja tämä hallitus on sen kuittikaupan osalta tehnyt sen huomattavasti vaikeammaksi. Tästäkin te väititte vaalikauden yhdessä vaiheessa, että en saa sitä aikaiseksi. (Ed. Rajamäki: Kolme vuotta meni!) Se on täällä.

Kaikki nämä teot, mistä te väitätte, että niitä ei ole tehty, on tehty, ja kaiken lisäksi valmistelussa on, kuten äsken kerroin, vielä lisää. Harmaa talous on erittäin vakava asia, ja tämä hallitus on herännyt siihen jo, niin kuin kerroin, puolivälitarkastelussa.

Antti Vuolanne /sd:

Arvoisa puhemies! Tämä harmaan talouden lisääntyminen on osaltaan johtunut siitä myös, että me emme ole pystyneet kontrolloimaan sitä, miten maahanmuuttajia on käytetty hyväksi tässä maassa ja miten ihmiskauppaa on harjoitettu. Tämä asia on sellainen, joka ongelmana on laajentumassa, miten me voisimme vastata tähän kysymykseen tulevaisuudessa paremmin. Nyt tehtiin Helsingissä tutkimusta harmaan talouden toiminnasta. Löytyi monia työntekijöitä, jotka on tuotu tänne ilman minkäänlaista työ- ja oikeusturvaa. Ihmisille maksetaan 600 euroa kuussa täyden työpäivän palkkana. Tämä ei voi jatkua näin, ja hallituksen toimet eivät todellisuudessa ole olleet riittävän tehokkaita. Mihin lisätoimenpiteisiin aiotte ryhtyä tämän asian hoitamiseksi?

Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors

Arvoisa puhemies! Puhemies vastikään vastaanotti itsenäisen ihmiskaupan vastaisen raportoijan raportin tästä aiheesta, ja siinä todetaan, että meidän täytyy tarkentaa kaikkien koulutusta, on lainsäädännöllisiä puutteita ja ennen kaikkea täytyy myöskin huomata, missä työnteossa on sellaista ihmiskaupan piirteet sisältävää hyväksikäyttöä. Toivottavasti eduskunta puuttuu asiaan ja käsittelee tätä kertomusta tarkkaan nyt tulevina kuukausina.

Voi myöskin todeta, että oikeusministeri Braxin toimialalla on, jos näin saa sanoa, paljon tapahtumassa tällä alalla.

Paavo Arhinmäki /vas:

Arvoisa puhemies! Jos käy tutustumassa todellisuuteen työmailla, voi nähdä sen, että vaikka täällä sanotaan, että kaikki on tehty harmaan talouden estämisen eteen, todellisuus on aivan toinen työmailla, siellä erityisesti, mutta myös palvelualoilla käytetään häikäilemättömästi hyväksi meidän heikkoa lainsäädäntöä siihen, että veroja kierretään. Siitä kärsivät suomalaisduunarit, siitä kärsivät ulkomaalaiset työntekijät, joille ei makseta sellaisia palkkoja kuin kuuluu, siitä kärsivät rehelliset suomalaiset yrittäjät, ja ennen muuta siitä kärsimme me kaikki veronmaksajat.

Kun puhutaan, onko varaa erilaisiin asioihin: jos annetaan miljardien valua rikolliseen harmaaseen talouteen, niin ei tietenkään ole varaa. Siitä pitää olla tyytyväinen, että vasemmisto-opposition ansiosta käännetty arvonlisävero lopulta on etenemässä. (Välihuutoja) Tätä monta vuotta täällä vaadittiin. Valtiovarainministeri Jyrki Katainen kerta toisensa jälkeen sanoi, että se on tehoton, ei oteta käyttöön. Lopulta paine oli niin kova, että Jyrki Kataisen oli nöyrryttävä vasemmiston edessä. Nyt kysynkin työministeri Sinnemäeltä:

Mitä vastaavia konkreettisia esityksiä, esimerkiksi tilaajavastuulain tiukentamisen, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) pankkitietojen avaamisen tai kovemmat sanktiot, te tuotte hallitusneuvotteluihin työministerinä? Mitkä ovat ne konkreettiset asiat?

Työministeri Anni Sinnemäki

Arvoisa puhemies! Ensi viikonloppuna hallituksen talouspoliittinen kannanotto tulee sisältämään myös harmaan talouden torjunnan. Se on mielestäni selvää, kuten tästäkin keskustelusta on kuultu, että tälle hallitukselle harmaan talouden torjunta on jo tähän mennessä ollut hyvin keskeinen asia.

On totta, että tässä keskustelussa varmasti näkyy se ristiriita, että harmaassa taloudessa, joka on hyvin monimutkainen ja vaikea ongelma, jonka toimijat ovat usein myös toiminnassaan valvontaa tai lainsäädäntöä edellä, meillä on isoja ongelmia. Toisaalta tässä keskustelussa on hyvin tuotu esiin se, että useita niistä toimenpiteistä, joita joko eduskunnasta joku puolue on vaatinut tai jotka muuten ovat keskustelussa, on myös toteutettu. Hallitus tulee etenemään, ilmeisesti myös seuraava hallitus, nimenomaan tämän yhteisesti sopimansa harmaan talouden toimintaohjelman osalta, jossa nimenomaan lähetettyjen työntekijöiden verovastuun (Puhemies: Minuutti on kulunut!) parantaminen on esillä. Tilaajavastuulain osalta uskon, että ainakin sanktioita tullaan koventamaan.

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa herra puhemies! Ensin vielä rangaistustasoon. Jos on seurannut korkeimman oikeuden viimeaikaisia linjauksia, niin vakavassa talousrikollisuudessa vankeusrangaistukset ovat käytössä, ja oikein ja hyvä niin, toisin kuin väitettiin. Vankeusrangaistukset ovat pohjoismaisittainkin merkittäviä.

Sitten täytyy muistaa, että tämä hallitus tulee saamaan vielä merkittävän esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilain uudistuspaketin, jonka vuoksi kiinnijäämisriski harmaassa taloudessa tulee kasvamaan sen takia, että sekä poliisilla että syyttäjällä esitutkinnassa tulee olemaan vielä nykyistäkin paremmat mahdollisuudet käyttää muun muassa epätyypillisiä tutkimuskeinoja harmaaseen talouteen. Myös mainittu tulliselvitys-rikosuudistus oli siksi juuri niin tärkeä, että se mahdollisti epätyypillisten tutkimuskeinojen käytön.

Mitä tulee ihmiskauppaan, niin sillä puolella on varmasti vielä paljon tekemistä varsinkin ihan kouluttamisessa ja varmasti myös resurssien oikeassa allokoinnissa. Oikeusministeriön osalta, kun syyttäjiä ja tuomareita yhdessä poliisien kanssa, ensimmäisen kerran muuten, koulutettiin, (Puhemies: Minuutti on jälleen kulunut!) sekä ihmiskauppa- että myös seksikauppa-asioissa se koulutus näkyy nykyään tuomioiden perusteluiden laadussa ja myös tuomioissa.

Bjarne Kallis /kd:

Arvoisa herra puhemies! Tunnustusta on annettava kyllä hallitukselle siitä, että se joulukuussa hyväksyi 18-kohtaisen talousrikollisuuden torjuntaohjelman. Se oli merkittävä päätös, jolla tulee olemaan varmasti myönteistä vaikutusta.

Mitä tulee rakennusalan harmaaseen talouteen, niin kaikkein tehokkaimpia ovat tämmöiset perinteiset valvontaiskut, missä poliisi, työsuojeluviranomainen ja verottaja ovat mukana. Sellaisia on tehty, ja tulokset ovat olleet erittäin hyviä, ja sillä linjalla kannattaa jatkaa.

Mitä sitten tulee sijoituksiin, niin kyllä minä pidän aika pahana, tai en pidä pahana, mutta olen pahoillani siitä, että edellisellä kaudella ei hyväksytty hallintarekisterin osittaista avaamista, joka olisi tarkoittanut sitä, että suomalainen ei voi piiloutua hallintarekisteriin. (Puhemies: Niin?) Ja kysymykseni kuuluu:

Aiotaanko tämä hallintarekisteri edes osittain avata?

Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi

Arvoisa puhemies! Tämän lainsäädännön osalta tehdään hyvää yhteistyötä oikeusministeriön kanssa ja on nimenomaan sovittu niistä linjauksista, joiden myötä tullaan tätä veroviranomaistenkin tietojensaantioikeutta parantamaan, mutta juuri siksi, että kyse on myös tällaisista tietosuoja-asioista, se ei ole ihan yksinkertainen työmaa, mutta kyllä tässä vahvasti hallituksen toimin edetään.

Raimo Vistbacka /ps:

Herra puhemies! Hallituksella on harmaan talouden torjuntaohjelma, mutta valitettavasti se ohjelma ei riitä. Tarkastusvaliokunta nyt ihan hiljakkoin kuuli asiantuntijoita, ja siellä todettiin, että virkoja pidetään auki, kun ei ole rahaa täyttää, ainakin jonkin aikaa, jos henkilö eläköityy. Silloin ohjelma ei riitä, vaan pitäisi olla myös käytännön toimia eli rahaa. Ja kun arvoisa ministeri viittasi tullipuolelle, niin meillä tänään päiväjärjestyksen kohdassa 7 käsitellään tarkemmin sitä, mutta siellä todetaan nimenomaan Tullin puolelta, että siellä on henkilöstöä vähemmän kuin tuottavuusohjelma sallisi, koska ei ole rahaa täyttää niitä virkoja, eli se ei tahdo pelata tämän ohjelman mukaan.

Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt sitä, kun täällä viitattiin tähän rakennusurakointien häviämiseen sillä tavalla, että kotimaiset yrittäjät eivät pärjää urakkatarjouskilpailussa, onko tarkoitus, että tässä viikonvaihteen minihallitusohjelmatyöryhmässä otetaan esille joku konkretia myös siihen, että myös suomalaiset yrittäjät pärjäisivät kilpailutuksissa, koska rakennustyömailla vaan useimmiten käy niin, (Puhemies: No niin, minuutti on jo kulunut!) että kotimaahan ei tule niitä verorahoja.

Työministeri Anni Sinnemäki

Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjunnassa ja siinä, että urakkakilpailuja voittaisivat ne yritykset, jotka noudattavat lainsäädäntöä ja pelisääntöjä, ei ehkä ole niinkään syytä eritellä sitä, onko kysymys kotimaisista tai ulkomaisista yrittäjistä, koska meillä sääntöjä noudattamatta jättävät sekä kotimaiset että ulkomaiset yrittäjät. Sen takia toimet on suunnattava nimenomaan siihen, että katsotaan sitä, missä toimitaan väärin, missä pelisääntöjen vastaisesti, eikä niinkään yrittäjien kansallisuutta.

Mutta kaikilla näillä toimenpiteillä, viranomaisten yhteistyöllä ja niillä kiristyksillä, joita on tähän mennessä tehty tai joita tullaan tekemään tämän harmaan talouden torjuntaohjelman myötä, pyritään tietenkin nimenomaan siihen, että ne yrittäjät, jotka toimivat lain mukaan, voisivat menestyä kilpailuissa ja tarjota oikeilla pelisäännöillä töitä.

Kari Uotila /vas:

Arvoisa puhemies! Henkilöstön irtisanomisohjelma, jota sanotaan valtion tuottavuusohjelmaksi, on monella tavalla heikentänyt harmaan talouden torjuntamahdollisuuksia. Se on heikentänyt valvontaresursseja, se on heikentänyt tutkintaresursseja, se on heikentänyt syyttäjäresursseja jne. Samaan aikaan menokehys on niin tiukka, että oikeusministeriönkään vaatimuksesta ei saatu niin paljon lisäresursseja kuin olisi haluttu. Tämähän on täysin käsittämätöntä, kun jokainen miljoona, jokainen 100 000 euroa, joka laitetaan harmaan talouden torjuntaan, tulee moninkertaisesti takaisin. Viime vuonna jäi kesken 40 vakavaa talousrikoskeissiä sen vuoksi, ettei ollut resursseja viedä niitä loppuun, ja laskennallisesti pelkästään 40 tapausta merkitsi sitä, että noin miljoona euroa rikoshyötyä jäi saamatta takaisin valtiolle.

Eikö tämä ole ihan älytöntä, että säästetään sellaisista kohdista, joihin satsaamalla sijoitettu euro tulisi moninkertaisesti takaisin?

Oikeusministeri Tuija Brax

Arvoisa puhemies! Kysyjä on oikeassa siinä, että kaikkia oikeusministeriön toiveita ei, niin kuin yleensä kaikille ministeriöille käy, tälläkään kertaa voitu toteuttaa. Mutta syyttäjien määrä hipoo tällä hetkellä kaikkien aikojen ennätystä, ja talousrikossyyttäjiin me olemme nimenomaan satsanneet. Sen takia, ja tämä nyt ed. Arhinmäellekin tiedoksi, sekä harmaan talouden vastaisen toiminnan yhteistyöverkosto että oikeusministeriö ja valtakunnan syyttäjä tekivät koko hallitukselle puoliväliriiheen tämän rakennusalan käännetyn arvonlisäveroesityksen, ei vasemmisto, ja koko hallitus (Ed. Arhinmäki: Sitä Katainen täällä vastusti henkeen ja vereen!) hyväksyi sen siellä puolivälin riihessä, ja se meni läpi. On kiva kuulla, että olette ollut luomassa painetta, koska en kertaakaan sitä teidän taholtanne saanut, mutta merkittävästi sain kyllä näiltä ammattilaisilta.

Arvoisa puhemies! Syyttäjien työ tulee helpottumaan merkittävästi. Syyttäjien oma arvio on, että kun tämä käännetty arvonlisävero täällä eduskunnassa tulee hyväksytyksi, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) niin talousrikossyyttäjien työtä vapautuu sinne jonoon, mistä aivan oikein puhuitte. Se jono on vielä purkamatta, ja nyt syyttäjiä saadaan sen jonon purkamiseen.

Puhemies:

Pyritään esittämään lukuisia kysymyksiä, ja sen vuoksi tuota minuuttia on kunnioitettava.

Jukka Gustafsson /sd:

Puhemies! Tämä keskustelu osoittaa sen, että hallitus jää kyllä luokalle toimissaan harmaan talouden torjumisessa. (Välihuutoja) Eikä se ole ihme. Luin läpi Vanhasen kakkoshallituksen ohjelman. Uskotte tai ette, täällä on kaksi kertaa viitattu harmaaseen talouteen ja yksi konkreettinen toimi on esitetty. Ministeri Brax te, puhutte muunneltua totuutta käännetyn arvonlisäveron kohdalta. Se on poliittinen vasemmisto, demarit ja vasemmistoliitto, jotka painostivat kolme neljä kertaa ministeri Kataista toteuttamaan tämän esityksen. En voi tehdä muuta johtopäätöstä, mikä on noloa sanoa ääneen, että porvarihallitus on itse asiassa suojellut toiminnallaan veronkiertoa. Nyt on hyvä, ministeri, te myönsitte, että te haluatte nostaa nyt näissä ohjelmatarkistusneuvotteluissa tämän harmaan talouden vahvemmin esille. Se on taas merkittävä voitto vasemmistolle. (Puhemies: Minuutti on kulunut!) Jäämme mielenkiinnolla katsomaan, mitä konkreettisia lainsäädäntöesityksiä se tulee pitämään sisällään.

Työministeri Anni Sinnemäki

Arvoisa puhemies! Harmaa talous on suomalaisessa yhteiskunnassa hyvin vakava ongelma ja meidän täytyy tehdä kaikkemme, jotta voimme sitä kitkeä. Se on Suomessa elävien ihmisten ja täällä yrittävien yrittäjien etu. Tämän lisäksi on varmaan järkevä tunnistaa tosiasiat siitä, mitä on tapahtunut. Silloin kun meillä oli sosiaalidemokraattinen valtiovarainministeri, käännettyä arvonlisäveroa ei tuotu eduskuntaan. (Ed. Rajamäki: Siitä päätettiin lokakuussa 2006!) Nyt meillä on ollut kokoomuslainen valtiovarainministeri, ja käännetty arvonlisävero on tuotu eduskuntaan. Tässä ovat ne tosiasiat, joista voimme sitten punnita, kuka on mitäkin tehnyt.

Eero Heinäluoma /sd:

Arvoisa puhemies! Näyttää siltä, että tämä historiankirjoitus jatkuu loputtomiin tämän nykyisen hallituksen aikana, koska se niin tavattoman usein palaa siihen, mitä juuri edellisessä hallituksessa ei ole tapahtunut, unohtaen hyvin sen, että siellä kaikki mukana olevat puolueet, jotka nyt ovat hallituksessa, ovat olleet hallituksessa useita kymmeniä vuosia viimeisen runsaan kahdenkymmenen vuoden ajanjaksolla. Mutta, mitä tähän asiaan tulee, niin haluan kertoa, että edellisen hallituksen aikana käynnistin käännetyn arvonlisäveroselvityksen, tein paljon työtä ulkomaisten kollegojen kanssa, jotta tämä järjestelmä tehdään mahdolliseksi. Kävin erikseen kaksi keskustelua Saksan valtiovarainministerin kanssa siitä, miten tähän voidaan siirtyä. Joten edellisen hallituksen ministereiden syyttäminen tämän asian viivästymisestä on turha. Kolme vuotta teillä meni tämän asian hoitamiseen.

Puhemies:

Ei kai vaadi vastausta. Tämä kysymys on loppuun käsitelty.