Mikko Alatalo /kesk:
Herra puhemies! Eilen EU-parlamentti äänesti
yrittäjäkuljettajille työaikakaton. Tämä päätös
oli vakava hyökkäys yrittäjän
vapautta kohtaan. Ajoaikahan on jo määritelty
kuljetusyrittäjille asetuksessa, mutta Suomessa on niin
sanottuja yhden rekan miehiä, jotka ajon jälkeen
haluavat myös huoltaa rekkansa ja tehdä paperitöitä.
Yrittäjän on pakko yrittää.
Nyt kuitenkin suuret yritykset, oikeisto ja sosialistit löysivät
toisensa EU-parlamentissa ja haluavat näin pelata suurten
kuljetusyritysten pussiin tällä pienyrittäjien
tappolinjalla. Kysyisin ministeri Vehviläiseltä:
Voisiko Suomi, joka vastusti tätä säätelyä,
toteuttaa tämän direktiivin vasta jälkijunassa
siirtymäajan jälkeen ja katsoa, miten muut tämän kanssa
pärjäävät, vai voisiko tästä työaikakatosta
elinkeinovapauteen vedoten tehdä jopa perustuslakikysymyksen?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo kuvasi erittäin hyvin,
mistä tässä on kysymys. Mutta siihen,
mitä tässä nyt tehdään,
minä totean sen, että nyt ei kannata nostaa käsiä pystyyn
ja todeta, että peli on menetetty. Nyt täytyy
toimia sillä tavalla, että komissio nopeasti,
ihan lähiaikoina, arvioi sen, mitä voidaan tehdä,
tehdäänkö uusi esitys vai haetaanko europarlamentin
kanssa kompromissiesitystä.
Tämä on todella ongelmallinen nimenomaan Suomen
yrittäjäkuljettajien kannalta, ja ylipäänsä tässä on
isosta periaatteesta kysymys: lähdetäänkö yrittäjyyttä säätelemään,
yrittäjän työpanosta? (Ed. Kimmo Kiljunen:
Se on turvallisuuskysymys!) — Tämä on
turvallisuuskysymys siinä mielessä aika vähän,
että jo nyt näitä kuljettajayrittäjiä säätelevät
ihan normaalit ajo- ja lepoaikasäädökset.
Eli nyt on kysymys siitä, saako kuljettaja enää sen
48 tunnin jälkeen pestä tai huoltaa sitä autoa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomen laki ei rajoita kuljetusyrittäjien työaikaa.
Ajo- ja lepoaika-asetus on sitä varten, että uupuneena
ei ajeta. Sitä paitsi koko työaikadirektiivin
valvonnasta tulee täysi sirkus: pannaanko naapurit käräyttämään,
jos rekkamies pesee rekkansa illalla tai palkataanko veroeuroilla EU-tarkastajia
vahtimaan, mitä paperitöitä rekkamies
illalla tekee? On aivan turha puhua EU:n kilpailukyvystä,
jos samalla vaikeutetaan pienyritysten asemaa, kun samaan aikaan
Aasiassa ja USA:ssa tehdään pitkää päivää ja
ahkerasti työtä. Voimmeko, arvoisa ministeri,
vielä todella vaikuttaa komissioon, joka vastusti tätä säätelyä?
Miten tätä voitaisiin teidän mielestänne
vielä nyt viedä eteenpäin?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Totta kai me voimme. Meidän kaikkien
itse asiassa, ketkä kannamme huolta suomalaisesta pienyrittäjyydestä,
meidän kaikkien tulee vaikuttaa komissioon, europarlamenttiin
ja suomalaisiin europarlamentaarikkoihin. Olen siitä aika
tavalla pettynyt, että kaikki suomalaismepit eivät
olleet suomalaisen pienyrittäjän asialla. Siellä oltiin
sosialistien ja vihreiden osalta mieluummin katsomassa sitä,
että laitetaan tämä rajoitus.
Minusta nyt on tärkeää katsoa tätä europarlamentin
päätöstä siitä näkökulmasta,
miten siellä suhtaudutaan yrittäjyyteen ja sellaiseen
lainsäädäntöön, jota
on ehkä mahdotonta valvoa. Ei voi olla niin, että europarlamentti
tekee sellaista lainsäädäntöä,
jota ei voitaisi hyvällä tavalla toteuttaa. Ja
sitä kyllä ihmettelen, minkälaiset tiedot heillä on
suomalaisten kuljettajayrittäjien asemasta.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Viime aikoina pienyrittäjät
ovat nimenomaan olleet tyytymättömiä siihen,
että hallitus ei tee heidän hyväkseen
niitä asioita, joita pitäisi. Samaan aikaan rahoitus
on tällä hetkellä vaikeutunut ja yrittäjien
toimeentulo on todellakin vaikeutunut. Nyt tässä yritetään
hoitaa sillä, että pienyrittäjän pitää ruveta
tekemään töitä yötä päivää,
mikä on vaarallista hänelle itselleen ja myös
muille. (Hälinää — Välihuutoja)
Eikö hallitus voisi nyt näyttää,
mikä on se pienyrittäjän aseman parantamisohjelma,
jolla te koetatte parantaa suomalaisen pienyrittäjän
asemaa tässä tilanteessa, jossa nimenomaan pitäisi hänen
itsensä työllisyys turvata ja myös sitten
se, että hän voisi todellakin yritystään
laajentaa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Toivon, että nyt käsitellään tämä asia
loppuun. Tämä hallitus on ollut erittäin johdonmukainen
tässä kysymyksessä. Mutta olen siitä erittäin
pahoillani, että suomalaiset sosialidemokraatit ovat tässä asiassa
muuttaneet kantansa. Viime vaalikaudella Vanhasen ykköshallituksessa
myös suomalaiset sosialidemokraatit olivat sitä mieltä,
että kuljettajayrittäjät pitää pitää tämän
työaikasäätelyn ulkopuolella, ja tämä on
minusta pettymys.
Ben Zyskowicz /kok:
Puhemies! Suomen kansa ymmärtää hyvin
sen, että kuljetusyrittäjien ajoaikoja säädellään.
Sehän on liikenneturvallisuuskysymys. Mutta sitä eivät
suomalaiset voi ymmärtää eikä heidän
pidäkään ymmärtää,
että tämmöinen kuljetusyrittäjä ei
saa sitten vapaasti sitä aikaa käyttää,
jolloin hän maksaa esimerkiksi yrityksensä laskuja
tai imuroi tai pesee rekkaansa.
On aivan käsittämätöntä,
että Euroopan parlamentissa demarit (Hälinää)
ed. Mitro Repo ja ed. Jaakonsaari (Välihuutoja) hyväksyivät
tämmöisen järjettömän
lakiesityksen. (Hälinää) Myös vihreät
mepit hyväksyivät siellä tämmöisen
järjettömän lakiesityksen. Kun näin
on, että sekä sosialidemokraatit että vihreät
tässä toimivat suomalaisten etua vastaan ja yrittäjyyttä vastaan, niin
on pakko kysyä ministeri Vehviläiseltä: Minkälaisilla
argumenteilla yrititte heitä vakuuttaa ja minkälaisilla
järjettömillä vasta-argumenteilla he
perustelivat omaa kantaansa? (Naurua)
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Kun 30 vuotta on ollut töissä,
tietää tämän kuvion ja tunnen
näitä yrittäjiä satoja ja olen
myöskin tavannut niitä, jotka ovat tuolla manan
mailla jo sen kovan yrittämisen takia, siis täysin
laittoman yrittämisen, (Hälinää)
jolloinka ihmiset eivät enää osaa itse
säädellä omaa työaikaansa. Kyse on
siitä, että isot yritykset ja isot tehtaat painostavat
näitä yrityksiä viimeisen päälle.
Tiedättekö te, kuka sen sitten lopulta maksaa?
Me maksamme veroeuroista nämä ennenaikaiset kuolemat ym.
Kyllä minä väittäisin, että tässä kuitenkin
on kyse liikenneturvallisuudesta (Hälinää)
ja siitä, että jos yrittäjä ei
tule tällä ... Miettikääpäs,
kuinka monella alalla yrittäjät tosiasiassa tekevät
paljon pidempää päivää,
mutta ovat saman tien maantiellä ja ovat toisten ihmisten,
kymmenien ihmisten, parissa. Siellä voi olla 50 hengen
linja-auto ja 60-tonnisella junalla tullaan vastaan, joten ei tarvitse
kovin isoa virheliikettä taikka silmän nukahtamista.
Miten voi olla, että yrittäjä väsyy
vähemmän kuin muu kuljettaja, (Hälinää) sitä minä en
ymmärrä! Miten, ministeri Vehviläinen,
näin voi käydä?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Puhemies! Arvostan ed. Rönnin asiantuntemusta kuljetusalalla,
mutta sitten haluan kyllä todeta sen, että tässä ei
ole nyt pelkästään kyllä kysymys
liikenneturvallisuudesta tai siitä, että nämä kuljettajayrittäjät
sitä vaarantaisivat. Täällä on
tuotu esille se, että nämä ajo- ja lepoaikasäädökset
koskevat heitä ihan samalla tavalla kuin työntekijäkuljettajiakin.
(Hälinää) Mutta kysymys on hyvin pitkälle
siitä, ruvetaanko nyt todellakin valvomaan ylipäänsä yrittäjää?
Siirretäänkö pienyrittäjän
valvonta muuallekin kuin kuljettajayrittäjiin. (Hälinää)
Sitten, ed. Zyskowicz, kieltämättä kolme vuotta
olen yrittänyt vakuuttaa täällä ja
myös muualla Suomessa, mistä tässä on
kaiken kaikkiaan kysymys. Erityisen pettynyt olen sosialidemokraatteihin,
kuten hetki sitten sanoin. Mutta nyt kyllä toivon, että myös
ed. Zyskowicz, jolla on hyvä tapa myös näitä asioita
pelkistää, tulee myös avukseni tässä,
(Hälinää) että saadaan tämä suomalainen
poliittinen näkemys vietyä sinne europarlamenttiin
ja tämä asia muuttuu.