Täysistunnon pöytäkirja 67/2010 vp

PTK 67/2010 vp

67. TORSTAINA 17. KESÄKUUTA 2010 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Kuljettajayrittäjien työaikakatto

Mikko Alatalo /kesk:

Herra puhemies! Eilen EU-parlamentti äänesti yrittäjäkuljettajille työaikakaton. Tämä päätös oli vakava hyökkäys yrittäjän vapautta kohtaan. Ajoaikahan on jo määritelty kuljetusyrittäjille asetuksessa, mutta Suomessa on niin sanottuja yhden rekan miehiä, jotka ajon jälkeen haluavat myös huoltaa rekkansa ja tehdä paperitöitä. Yrittäjän on pakko yrittää. Nyt kuitenkin suuret yritykset, oikeisto ja sosialistit löysivät toisensa EU-parlamentissa ja haluavat näin pelata suurten kuljetusyritysten pussiin tällä pienyrittäjien tappolinjalla. Kysyisin ministeri Vehviläiseltä:

Voisiko Suomi, joka vastusti tätä säätelyä, toteuttaa tämän direktiivin vasta jälkijunassa siirtymäajan jälkeen ja katsoa, miten muut tämän kanssa pärjäävät, vai voisiko tästä työaikakatosta elinkeinovapauteen vedoten tehdä jopa perustuslakikysymyksen?

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Ed. Alatalo kuvasi erittäin hyvin, mistä tässä on kysymys. Mutta siihen, mitä tässä nyt tehdään, minä totean sen, että nyt ei kannata nostaa käsiä pystyyn ja todeta, että peli on menetetty. Nyt täytyy toimia sillä tavalla, että komissio nopeasti, ihan lähiaikoina, arvioi sen, mitä voidaan tehdä, tehdäänkö uusi esitys vai haetaanko europarlamentin kanssa kompromissiesitystä.

Tämä on todella ongelmallinen nimenomaan Suomen yrittäjäkuljettajien kannalta, ja ylipäänsä tässä on isosta periaatteesta kysymys: lähdetäänkö yrittäjyyttä säätelemään, yrittäjän työpanosta? (Ed. Kimmo Kiljunen: Se on turvallisuuskysymys!) — Tämä on turvallisuuskysymys siinä mielessä aika vähän, että jo nyt näitä kuljettajayrittäjiä säätelevät ihan normaalit ajo- ja lepoaikasäädökset. Eli nyt on kysymys siitä, saako kuljettaja enää sen 48 tunnin jälkeen pestä tai huoltaa sitä autoa.

Mikko Alatalo /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Suomen laki ei rajoita kuljetusyrittäjien työaikaa. Ajo- ja lepoaika-asetus on sitä varten, että uupuneena ei ajeta. Sitä paitsi koko työaikadirektiivin valvonnasta tulee täysi sirkus: pannaanko naapurit käräyttämään, jos rekkamies pesee rekkansa illalla tai palkataanko veroeuroilla EU-tarkastajia vahtimaan, mitä paperitöitä rekkamies illalla tekee? On aivan turha puhua EU:n kilpailukyvystä, jos samalla vaikeutetaan pienyritysten asemaa, kun samaan aikaan Aasiassa ja USA:ssa tehdään pitkää päivää ja ahkerasti työtä. Voimmeko, arvoisa ministeri, vielä todella vaikuttaa komissioon, joka vastusti tätä säätelyä? Miten tätä voitaisiin teidän mielestänne vielä nyt viedä eteenpäin?

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Totta kai me voimme. Meidän kaikkien itse asiassa, ketkä kannamme huolta suomalaisesta pienyrittäjyydestä, meidän kaikkien tulee vaikuttaa komissioon, europarlamenttiin ja suomalaisiin europarlamentaarikkoihin. Olen siitä aika tavalla pettynyt, että kaikki suomalaismepit eivät olleet suomalaisen pienyrittäjän asialla. Siellä oltiin sosialistien ja vihreiden osalta mieluummin katsomassa sitä, että laitetaan tämä rajoitus.

Minusta nyt on tärkeää katsoa tätä europarlamentin päätöstä siitä näkökulmasta, miten siellä suhtaudutaan yrittäjyyteen ja sellaiseen lainsäädäntöön, jota on ehkä mahdotonta valvoa. Ei voi olla niin, että europarlamentti tekee sellaista lainsäädäntöä, jota ei voitaisi hyvällä tavalla toteuttaa. Ja sitä kyllä ihmettelen, minkälaiset tiedot heillä on suomalaisten kuljettajayrittäjien asemasta.

Jouko Skinnari /sd:

Arvoisa puhemies! Viime aikoina pienyrittäjät ovat nimenomaan olleet tyytymättömiä siihen, että hallitus ei tee heidän hyväkseen niitä asioita, joita pitäisi. Samaan aikaan rahoitus on tällä hetkellä vaikeutunut ja yrittäjien toimeentulo on todellakin vaikeutunut. Nyt tässä yritetään hoitaa sillä, että pienyrittäjän pitää ruveta tekemään töitä yötä päivää, mikä on vaarallista hänelle itselleen ja myös muille. (Hälinää — Välihuutoja)

Eikö hallitus voisi nyt näyttää, mikä on se pienyrittäjän aseman parantamisohjelma, jolla te koetatte parantaa suomalaisen pienyrittäjän asemaa tässä tilanteessa, jossa nimenomaan pitäisi hänen itsensä työllisyys turvata ja myös sitten se, että hän voisi todellakin yritystään laajentaa?

Liikenneministeri  Anu  Vehviläinen

Arvoisa puhemies! Toivon, että nyt käsitellään tämä asia loppuun. Tämä hallitus on ollut erittäin johdonmukainen tässä kysymyksessä. Mutta olen siitä erittäin pahoillani, että suomalaiset sosialidemokraatit ovat tässä asiassa muuttaneet kantansa. Viime vaalikaudella Vanhasen ykköshallituksessa myös suomalaiset sosialidemokraatit olivat sitä mieltä, että kuljettajayrittäjät pitää pitää tämän työaikasäätelyn ulkopuolella, ja tämä on minusta pettymys.

Ben Zyskowicz /kok:

Puhemies! Suomen kansa ymmärtää hyvin sen, että kuljetusyrittäjien ajoaikoja säädellään. Sehän on liikenneturvallisuuskysymys. Mutta sitä eivät suomalaiset voi ymmärtää eikä heidän pidäkään ymmärtää, että tämmöinen kuljetusyrittäjä ei saa sitten vapaasti sitä aikaa käyttää, jolloin hän maksaa esimerkiksi yrityksensä laskuja tai imuroi tai pesee rekkaansa.

On aivan käsittämätöntä, että Euroopan parlamentissa demarit (Hälinää) ed. Mitro Repo ja ed. Jaakonsaari (Välihuutoja) hyväksyivät tämmöisen järjettömän lakiesityksen. (Hälinää) Myös vihreät mepit hyväksyivät siellä tämmöisen järjettömän lakiesityksen. Kun näin on, että sekä sosialidemokraatit että vihreät tässä toimivat suomalaisten etua vastaan ja yrittäjyyttä vastaan, niin on pakko kysyä ministeri Vehviläiseltä: Minkälaisilla argumenteilla yrititte heitä vakuuttaa ja minkälaisilla järjettömillä vasta-argumenteilla he perustelivat omaa kantaansa? (Naurua)

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Kun 30 vuotta on ollut töissä, tietää tämän kuvion ja tunnen näitä yrittäjiä satoja ja olen myöskin tavannut niitä, jotka ovat tuolla manan mailla jo sen kovan yrittämisen takia, siis täysin laittoman yrittämisen, (Hälinää) jolloinka ihmiset eivät enää osaa itse säädellä omaa työaikaansa. Kyse on siitä, että isot yritykset ja isot tehtaat painostavat näitä yrityksiä viimeisen päälle. Tiedättekö te, kuka sen sitten lopulta maksaa? Me maksamme veroeuroista nämä ennenaikaiset kuolemat ym.

Kyllä minä väittäisin, että tässä kuitenkin on kyse liikenneturvallisuudesta (Hälinää) ja siitä, että jos yrittäjä ei tule tällä ... Miettikääpäs, kuinka monella alalla yrittäjät tosiasiassa tekevät paljon pidempää päivää, mutta ovat saman tien maantiellä ja ovat toisten ihmisten, kymmenien ihmisten, parissa. Siellä voi olla 50 hengen linja-auto ja 60-tonnisella junalla tullaan vastaan, joten ei tarvitse kovin isoa virheliikettä taikka silmän nukahtamista. Miten voi olla, että yrittäjä väsyy vähemmän kuin muu kuljettaja, (Hälinää) sitä minä en ymmärrä! Miten, ministeri Vehviläinen, näin voi käydä?

Liikenneministeri Anu Vehviläinen

Puhemies! Arvostan ed. Rönnin asiantuntemusta kuljetusalalla, mutta sitten haluan kyllä todeta sen, että tässä ei ole nyt pelkästään kyllä kysymys liikenneturvallisuudesta tai siitä, että nämä kuljettajayrittäjät sitä vaarantaisivat. Täällä on tuotu esille se, että nämä ajo- ja lepoaikasäädökset koskevat heitä ihan samalla tavalla kuin työntekijäkuljettajiakin. (Hälinää) Mutta kysymys on hyvin pitkälle siitä, ruvetaanko nyt todellakin valvomaan ylipäänsä yrittäjää? Siirretäänkö pienyrittäjän valvonta muuallekin kuin kuljettajayrittäjiin. (Hälinää)

Sitten, ed. Zyskowicz, kieltämättä kolme vuotta olen yrittänyt vakuuttaa täällä ja myös muualla Suomessa, mistä tässä on kaiken kaikkiaan kysymys. Erityisen pettynyt olen sosialidemokraatteihin, kuten hetki sitten sanoin. Mutta nyt kyllä toivon, että myös ed. Zyskowicz, jolla on hyvä tapa myös näitä asioita pelkistää, tulee myös avukseni tässä, (Hälinää) että saadaan tämä suomalainen poliittinen näkemys vietyä sinne europarlamenttiin ja tämä asia muuttuu.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.